
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012348

UZBEKISTAN

A striking example of such selectivity is the Uzbek media’s silence on the upheaval 

in spring of 2011 in the Arab world.



349

INTRODUCTION

UZBEKISTAN

OVERALL
SCORE:
0.64

U
Z
B

E
K

IS
TA

N

DDespite continuous calls from Uzbekistan President Islam Karimov for journalists to be more courageous and critical 

and for government to pass media reforms, in practice the government works to stifle independent journalists. 

Uzbekistan has no media plurality, due to unceasing pressure on freedom of speech and expression and the 

escalation of restrictions since the tragic events in Andijan city in 2005, when the Uzbek government open fire 

and killed several hundred demonstrators. Media organizations in Uzbekistan are completely under governmental 

control, and subject to self-censorship in covering a broad range of topics deemed sensitive. A striking example of 

such selectivity is the Uzbek media’s silence on the upheaval in spring of 2011 in the Arab world.

Uzbekistan banished official censorship in 2002, and today a set of legal documents, purportedly aimed at 

protecting media and the freedom of speech, guides the country’s media. However, the laws contain articles 

that are used often against independent journalists. 

For the past several years, international human rights watchdogs have criticized the Uzbek government severely 

for its tightening grip on independent journalists, activists, and opposition members. The year 2011 brought 

more official pressure on the media and the freedom of expression in the country. In one particularly critical 

blow in 2011, the government shut down the Tashkent office of Human Rights Watch (HRW), which had been 

the only remaining major international human rights group and supporter of freedom of speech in Uzbekistan.

In 2011, Jamshid Karimov, independent journalist and nephew of President Karimov, was discharged from the 

psychiatric facility where he was forced to stay for six years for criticizing his uncle’s government. His release 

coincided with U.S. Secretary of State Hillary Clinton’s visit to Uzbekistan, and few hold much hope that this is a 

positive signal, as many political prisoners still remain in Uzbekistan. According to human rights organizations, 

at least 10 journalists are currently being held behind bars as a result of their professional work.

Prior to 2011, the Internet was the least-controlled media domain, enjoying a little more breathing room 

compared with print or broadcast media. However, the government took notice in 2011, and began exerting 

more control over websites, blocking dozens of online media. In January, Uzbek authorities arrested several 

users of www.arbuz.com, an online platform popular among educated youth; the government alleged that 

they conducted political, financial, and religious activities online. Social networks such as Facebook and Twitter 

are open, but they are not popular among Uzbek netizens. Even so, the government-supported Uzbektelecom 

launched an alternative Uzbek social network, muloqot.uz (“Dialogue”), in an apparent bid by the government 

to counter any influence of Facebook.

Note: Due to the repressive environment in Uzbekistan, IREX did not conduct an in-country panel. This chapter 

represents desk research conducted on the situation, interviews, and the results of questionnaires filled out by several 

people familiar with the state of media in the country.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012350

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
04

0.
44

0.
46

0.
43 0.

58

0.
84

0.
64

0.
61 0.
66

0.
68 0.

81
0.

39 0.
55

0.
53

0.
70

0.
94

0.
41

0.
64 0.

73
0.

71

0.
72 0.
38 0.

46
0.

46 0.
53

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UZBEKISTAN

S
U

S
TA

IN
A

B
IL

IT
Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

UZBEKISTAN AT A GLANCE

GENERAL

 > Population: 28,394,180 (July 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Tashkent

 > Ethnic groups (% of population): Uzbek 80%, Russian 5.5%, Tajik 

5%, Kazakh 3%, Karakalpak 2.5%, Tatar 1.5%, other 2.5% (1996 est., 

CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 88% (mostly Sunnis), Eastern 

Orthodox 9%, other 3% (CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Uzbek 74.3%, Russian 14.2%, Tajik 4.4%, 

other 7.1% (CIA World Factbook)

 > GNI (2010-Atlas): $36.09 billion (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > GNI per capita (2009-PPP): $3,090 (World Bank Development 

Indicators, 2010)

 > Literacy rate: 99.3% (male 99.6%, female 99%) (2003 est., 

CIA World Factbook)

 > President or top authority: President Islom Karimov (since March 

24, 1990)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 

663 newspapers, 195 magazines, 13 periodical bulletins; Radio Stations: 

35; Television Stations: 53 (Uzbek government)

 > Newspaper circulation statistics: Total newspaper readership is 

estimated at only 50,000; top publications include Khalq Sozi (state-run 

daily), Narodnye Slovo (state-run, Russian language daily), Ozbekistan 

Ozovi (published by ruling party) (Library of Congress, Federal Research 

Division)

 > Broadcast ratings: N/A 

 > News agencies: Uzbekistan National News Agency (state-owned), 

Jahon, Turkiston Press

 > Annual advertising revenue in media sector: N/A

 > Internet usage: 4.689 million (2009 est., CIA World Factbook)

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls



351UZBEKISTAN

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Uzbekistan Objective Score: 0.58

On June 27, 2001, Media Workers’ Day in Uzbekistan, 

President Karimov shared these words in a congratulatory 

letter to media professionals: “I want to reiterate: we 

absolutely do not accept the establishment of any walls, 

limitations in the information world, leading to isolation.”

Even though the president’s annual speeches addressed 

to media continue to tout freedom of speech and the 

importance of free media for the country, the on-the-ground 

reality remains quite opposite. As noted in previous MSI 

studies, legal and social protections of free speech exist in the 

abstract, but rarely are enforced in Uzbekistan’s authoritarian 

political climate.

In the Constitution of Uzbekistan, Article 67 has enshrined 

the inadmissibility of censorship since 2002, guaranteeing 

equal access to information for all citizens. In addition, 

Uzbekistan’s legislative framework contains a set of 

regulations (the Law on the Media, the Law on Protection 

of the Professional Activities of Journalists, and the Law on 

Principles and Guarantees of Freedom of Information) aimed 

at protecting the freedom of speech, media, and journalists. 

The third law, which replaced the Law on Guarantees and 

Freedom of Access to Information, was adopted in the same 

year that censorship was banned. 

However, these laws contain many loopholes that often lead 

to the imposition of significant restrictions on the freedom 

of information. Provisions with vague definitions and 

referential laws are twisted into tools to impede free speech 

and access to information. As a result, these laws are never 

enforced with the intent to protect media and journalists 

in Uzbekistan, but rather create practical grounds for the 

authorities to exert rigid control over the editorial policies 

of mass media and to censor any information interpreted as 

critical of the regime.

The Law on Principles and Guarantees of Freedom of 

Information is tricky. Along with articles that guarantee the 

freedom of information, this law introduces the concept of 

“security of person, society, and state,” which is used widely 

in legal cases against independent journalists. The law’s 

Article 14, “Information Security of the Society,” uses blurry 

phrasing to address the potential for information to influence 

or manipulate the public consciousness, and create an 

opposition system that could damage national self-identity, 

detach society from its historical and national traditions and 

customs, destabilize the social and political situation, or lead 

to discord between ethnic or religious groups.

Furthermore, Article 15, “Informational Security of the State,” 

speaks against “threats to security in the information sphere.” 

Legal scholars describe this section of the law as a legacy of 

the Soviet era, reminiscent of the Cold War legal system and 

the struggle against unknown forces abroad. Moreover, both 

Article 14 and Article 15 contain unclear terms and phrases 

that are not explained in any supporting legislation.

When Oliy Majlis (the Uzbekistan parliament) passed the 

Law on Principles and Guarantees of Freedom of Information 

in 2002, international media and human rights watchdogs 

reacted critically, viewing it as the Uzbek government’s 

expression of will to keep tight control on the media. 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

On paper, the procedure is fairly 

straightforward and impartial, and the 

law does not impose serious restrictions 

on media registration or licensing. But in 

practice, only trusted people close to the 

inner circle of the government receive 

licenses; other applicants and opposition 

interests may find their applications 

denied unjustifiably.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012352

As noted in last year’s MSI, Karimov, who exercises total 

control over the government despite constitutional division 

of powers, has ruled the ostensibly democratic Uzbekistan 

country since the fall of the Soviet Union by continuously 

ignoring or revising the constitutional limits on presidential 

terms. On paper, private as well as state media are editorially 

independent, but in practice, all media in the country—

especially the government media—are subject to editorial 

influence and direct regulation by the administration. As a 

result, Uzbek media are viewed as government propaganda 

tools. Any media or independent journalists that dare to 

speak out against the government are taken to court, usually 

for slander or for threatening the regime and public order. 

Over the past few years, the government has also used the 

pretense of combating Islamic extremism to crack down on 

any opposition and repress freedom of speech. Karimov’s 

speeches, official publications, and the website www.press.

uz.info (widely believed to be under the control of the 

president’s Security Council) all mention Islamic extremism 

and international terrorism periodically, and the Interior 

Ministry keeps close watch over human rights defenders. 

However, the pretense of combating Islamic terrorism is not 

openly used to crack down on media specifically, with the 

exception of justifying the events in Andijan in May 2005.

Although human rights activists abroad demonstrated in 

response to violations of rights in Uzbekistan, the country 

is too closed to permit any outward signs of dissent within 

its borders.

The Law on Mass Media sets terms for the compulsory 

procedure to register and license all media in Uzbekistan. 

On paper, the procedure is fairly straightforward and 

impartial, and the law does not impose serious restrictions 

on media registration or licensing. But in practice, only 

trusted people close to the inner circle of the government 

receive licenses; other applicants and opposition interests 

may find their applications denied unjustifiably. The State 

Inspection of Communication, the agency in charge of 

mail and telecommunications systems, manages licensing 

of broadcast media. The Uzbekistan Agency for Press and 

Information is tasked with registering other media entities, 

including advertising agencies. Occasionally, during sensitive 

political events such as presidential elections, the government 

imposes unofficial bans on registration of new broadcast and 

print media.

The respondents to the MSI survey were unaware of any 

media that had attempted and failed to secure licenses in 

2011; apparently, no media outlets were denied registration 

of media on political or ideological grounds. Applications 

are rejected, ostensibly at least, for failures in preparing the 

registration documents. 

From an economic standpoint, mass media in Uzbekistan face 

no major barriers to competing in the media market. Once a 

print or broadcast outlet launches, it has every opportunity to 

access media consumers. However, political motives severely 

limit their chances to enter the market in the first place.

In December 2011, Karimov signed a decree extending 

additional tax benefits and preferences to the media. The 

changes took effect on January 1, 2012, and exempt media 

services from VAT and lift limits on staff members from 50 to 

100 for small editorial, publishing, and printing enterprises. 

Purportedly, the decree is aimed at developing the country’s 

media; however, independent experts have said that without 

political will, the decree will not have much effect on 

freedom of speech or pluralism.

International human rights organizations report that in 

Uzbekistan, at least 10 journalists sit in prison for their 

professional work. Although outright crimes against media 

and journalists in Uzbekistan are rare, journalists are under 

strict control and severe pressure, which serve as deterrents 

from publishing critical materials or materials that diverge 

from the official stance.

This year saw several pivotal moments concerning freedom 

of speech and expression in Uzbekistan. In March 2011, a 

decision of the Supreme Court of Uzbekistan closed the 

Tashkent office of HRW. Uzbek authorities failed to provide 

any information about the alleged grounds for its decision. 

Kenneth Roth, HRW executive director, expressed the belief 

that “with the expulsion of Human Rights Watch, the Uzbek 

government sends a clear message that it isn’t willing to 

tolerate critical scrutiny of its human rights records.”1 HRW 

had been operating in Uzbekistan since 1996, continuously 

reporting about the violation of human rights, and 

particularly the routine clampdowns on freedom of speech 

and expression. The organization was among the first to call 

1 “Uzbekistan: Government Shuts Down Human Rights Watch Office.” 

Human Rights Watch website, March 16, 2011. Available at: http://

www.hrw.org/news/2011/03/15/uzbekistan-government-shuts-down-

human-rights-watch-office (Accessed March 2, 2012.)

However, an Uzbek social network, 

muloqot.uz (“dialogue”) was launched 

with support from Uzbektelecom. Some 

experts speculate that the government 

launched the network to counter any 

influence of Facebook.



353UZBEKISTAN

for an independent investigation of the events in Andijan 

in 2005.

Last year’s MSI highlighted the cases of Saodat Omonova 

and Malohat Eshankulova to illustrate that some journalists 

still dare to speak out publicly against censorship and 

corruption in the mass media of Uzbekistan. In December 

2010, Omonova and Eshankulova, journalists from public 

television station Yoshlar, demonstrated against corruption 

and censorship at a square in the center of Tashkent. Three 

days later, they were dismissed from work. The journalists 

filed a case against the management of public television for 

what they said is an unlawful dismissal. On May 31, 2011, a 

district court for civil cases made a decision in favor of the 

public television station, upholding the dismissal of the two 

journalists as legal.

Nevertheless, Omonova and Eshankulova continued their 

struggle. As Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) 

reported, from May to July of 2011, the two journalists 

sent more than 50 letters to Karimov, detailing examples of 

censorship at Yoshlar and requesting a meeting with him. 

Karimov’s administration did not respond. On June 27, Media 

Workers’ Day in Uzbekistan, Omonova and Eshankulova tried 

to launch a hunger strike in front of president’s palace in 

Tashkent. The police quickly detained them and arraigned 

them in district court, which fined them UZS 2.94 million 

(approx. $1,600) for holding an unauthorized protest.

The two journalists then took their hunger strike home, 

actively using a Twitter account to inform the public about 

the progress of their protest. The Uzbek authorities remained 

silent on the journalists’ appeal, and the journalists stopped 

their hunger strike after 19 days due to health problems.

In August, independent journalist Yelena Bondar, upon her 

return from a journalism training at the OSCE Academy in 

Bishkek, Kyrgyzstan, was detained in the Tashkent airport 

and interrogated for several hours. Bondar was accused of 

breaching customs regulations for not declaring CDs and 

flash drives in the customs office. She was released with 

instructions to not leave the country. International media and 

human rights watchdogs criticized the Uzbek government for 

pressuring Bondar, and soon enough, interrogators returned 

Bondar’s electronic media devices, stating they “did not find 

any illegal information,” but gave her a verbal warning.

Jamshid Karimov, President Karimov’s nephew and an 

independent journalist and a member of Human Rights 

Society of Uzbekistan, had been hospitalized at a psychiatric 

facility after publishing articles criticizing the actions of the 

government. Although his release from forced treatment 

raised hopes briefly that the Uzbek government’s policy 

toward freedom of speech and human rights might ease, 

other media observers were skeptical and said that they 

viewed the release as a political gesture timed to coincide 

with U.S. Secretary of State Hillary Clinton’s visit to 

Uzbekistan in October 2011. 

As noted in last year’s MSI, Uzbek authorities often use 

the criminal code’s Article 139, on libel, in cases against 

independent journalists that report on forbidden social issues 

or criticize the government. The 2010 case of Abdumalik 

Boboyev, a stringer for the US-funded Voice of America, 

clearly illustrates the Uzbek government’s efforts to keep 

tight control on independent journalists. Charged with 

defaming and insulting the Uzbek people and threatening 

public order (a charge used widely against independent 

journalists), the court found Boboyev guilty and fined 

him $10,000. 

Even though his politicized trial wrapped up in 2010, the 

government continued to pressure Boboyev in 2011. In March, 

Boboyev won a scholarship from the Hamburg Foundation for 

the Politically Persecuted, and was set to travel to Germany 

for a year-long program, but the Uzbek government barred 

him from traveling abroad, refusing him an exit visa. After 

an outcry from international organizations, such as HRW and 

the Committee to Protect Journalists, the Uzbek government 

caved finally and granted Boboyev the visa in May 2011. 

Uzbekistan is the only government among the former Soviet 

states to require exit visas for its citizens.

The government controls access to state information, as 

well. In rare cases, with requests involving less risky stories 

that are not overly political or critical of the government, 

lower or mid-level officials can communicate with the media 

without prior approval from supervisors. However, generally 

officials prefer to shift the burden of responsibility to higher 

authorities when asked to release information to the media. 

Typically, journalists need to provide questions in written 

form, on official letterhead from their editorial office, and in 

most cases, replies are sent in writing.

As noted in earlier MSI studies, the Internet is the 

least-controlled media format in Uzbekistan. Nevertheless, 

as the Law on Mass Media indicates clearly, all mass media 

websites, Internet websites in the .uz zone, or websites of 

organizations registered in Uzbekistan are still subject to 

tight governmental control. The Uzbek government goes 

to complex lengths to patrol online information, and blocks 

websites of independent mass media organizations providing 

what it considers “undesirable information.” The Centre for 

Monitoring Mass Communications (CMMC) is responsible 

for monitoring the content of Internet websites. It reports 

its findings to the Communications and Information Agency 

of Uzbekistan (UzACI), which is authorized to block the IP 

addresses of sites or articles. The government has blocked 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012354

Ferghana News Agency (www.ferghana.ru), the Uzbek 

service of RFE/RL (www.ozodlik.org), the BBC’s Uzbek service 

(bbc.co.uk/uzbek), and www.uznews.net. Websites such 

as www.centasia.ru and www.ca-news.org are blocked 

partially. Articles containing critical information about Uzbek 

authorities are inaccessible from within Uzbekistan. The blog 

platform wordpress.com is also not available for Internet 

users in the country.

Social networks such as Facebook and Twitter are open, but 

have not gained popularity. Last year’s MSI reported that 

Facebook has been blocked temporarily on occasion, but in 

2011 the Uzbek authorities did not block social networks. 

However, an Uzbek social network, muloqot.uz (“dialogue”) 

was launched with support from Uzbektelecom. Some experts 

speculate that the government launched the network to 

counter any influence of Facebook.

Websites registered in Uzbekistan tend to self-censor in order 

to avoid possible pressure from state agencies. One exception 

was arbuz.com, which had been the only online platform for 

many intelligent Uzbek youth to discuss sensitive topics such 

as politics and religion. The Uzbek service of RFE/RL reported 

that in January 2011, several arbuz.com users were arrested in 

Tashkent, allegedly on charges that they conducted political, 

financial, and religious activities online. Following these 

arrests, in February, site administrators announced the closure 

of three threads: “Uzbekistan: Problems and Solutions,” 

“Religion,” and “Tragic Events in Kyrgyzstan.” In December 

2011, its administration totally shut down arbuz.com. 

On March 5, 2011, the Uzbek authorities officially banned 

Internet providers in Uzbekistan from connecting to the 

Internet via satellite technology, thus leaving only one option: 

accessing the Internet through the government-controlled 

Uzbektelecom, which now holds a firm monopoly.

On August 5, 2011, the Cabinet of Ministers of Uzbekistan 

adopted a resolution, “On additional measures to improve 

monitoring systems in the field of mass communications.”2 

The document mandates creation of an expert committee 

that will work on implementing “effective monitoring 

and improvement of the formation and dissemination of 

information by the media, and information security of 

individuals, society, and state.” The expert committee is 

responsible for monitoring all mass media, including satellite 

systems and the Internet, and it will report any violations to 

government agencies for further action.

Five days after the resolution was adopted, on August 

10, dozens of websites in the .ru domain zone (including 

the websites of Russian newspapers like Pravda, Izvestiya, 

2  http://lex.uz/Pages/GetAct.aspx?lact_id=1847332&search_text=i (in 

Russian)

Kommersant, and Parlamentskaya gazeta) became 

inaccessible for Uzbek netizens. Most of the blocked Russian 

websites became accessible again within several days. Due to 

continuous control over the Internet and attempts to block 

critical information online, Uzbekistan regularly appears 

in the annual report, “Enemies of Internet,” by Reporters 

Without Borders.

Regarding entry into the journalism profession, Uzbek 

journalists must obtain one-time accreditation to cover 

plenary sessions of the Senate (the upper house of Oliy 

Majlis). Long-term accreditation is required to cover the 

plenary sessions of the Oliy Majlis legislative chamber. 

Generally, to enter parliamentary buildings (as well as most 

executive and judicial buildings), authorities require a pass, 

which only government-friendly journalists tend to obtain.

One-time accreditation is required also for any event 

involving the president, prime minister, or officials with the 

rank of minister or deputy minister. Journalists must also 

obtain accreditation (one-time or continuous) to cover the 

activities of the Ministry of Internal Affairs, the National 

Security service, the Ministry of Defense, or the Ministry of 

Emergency Situations.

The trend in recent years is that journalists need accreditation 

for more and more events—even, for example, the opening 

of international exhibitions or engineering presentations—

perhaps because officials such as deputy prime ministers are 

involved in such ceremonies.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Uzbekistan Objective Score: 0.68

Most often, Uzbekistan’s media report from the standpoint 

of official Tashkent. Heightened over the last year, control 

and pressure have almost completely deprived the media 

of any independence in assessing the truth behind events 

or choosing topics to cover. Information presented by print 

media, news websites, radio stations, and television stations 

closely resembles official government reports.

One of the most striking examples of poor professionalism in 

the past year was a controversy surrounding a Tajik aluminum 

plant and the construction of the Rogun hydropower plant. 

Coverage presented only one perspective—that of the Uzbek 

government—although the issue cried out for another side to 

be heard.

The National Association of Electronic Mass Media 

(NAESMI) has its own code of ethics, which basically echoes 

international professional standards. However, no one is 



355UZBEKISTAN

tasked with the practical implementation of the code. The 

respondents to the MSI questionnaire were unaware of a 

similar code of ethics for print media.

Corruption is a common ethical violation. In most cases, 

editorial offices and individual journalists accept gifts freely 

from various parties in exchange for favorable coverage. 

Often, journalists—particularly from the main state television 

channel “Uzbekistan”—accept bribes to report the work of 

an organization or business in a positive light.

Another frequent ethical violation is plagiarism. Although 

generally bloggers respect intellectual property rights, the 

same cannot be said about many journalists (both in public 

and private media).

By necessity, self-censorship is deeply ingrained in absolutely 

all media in Uzbekistan. Prior to 2011, online media enjoyed 

less pressure to self-censor than print or broadcast media. 

However, as the government is exerting more control 

over websites, online media are suddenly worrying about 

keeping their licenses, and now are subject to self-censorship 

on almost the same level as other media. The magazine 

Economic Review, published by the UNDP in Uzbekistan, is 

still considered the least self-censoring outlet in Uzbekistan.

Many topics, such as mass protests and conflicts, are strongly 

taboo in Uzbek media. A ban on reporting clashes between 

the government and the people extends to events in other 

countries as well. For example, the media almost totally 

neglected to cover the 2011 uprisings in the Arab world.

Critical information about high-ranking government 

officials and their families is another sensitive area for 

media. The president and his family members are always 

portrayed positively. All Uzbek media were silent when Lola 

Karimova-Tillayeva, the president’s daughter, lost a libel case 

against the French newspaper Rue89 after it described her as 

the “daughter of a dictator.” Similarly, Uzbek media did not 

cover the fact that pressure from human rights organizations 

and the Western media forced organizers of New York’s 

Fashion Week to drop the fashion show of Gulnara Karimova, 

the president’s eldest daughter.

Despite legislative assurances that information on 

environmental conditions or emergency situations should 

be openly accessible, state agencies hide such information 

from the media and the public. For example, in July 2011, 

after a devastating earthquake in the Ferghana region, 

the Uzbek government temporarily blocked the site of the 

U.S. Geological Survey (http://earthquake.usgs.gov/), which 

provides timely information about earthquakes around 

the world. 

While the list of topics to avoid is extensive, and 

self-censorship is widespread, the MSI survey respondents 

were not aware of any journalists losing their jobs in 2011 for 

failing to uphold the unofficial list.

Journalist wages are so low that most journalists feel 

compelled to work on several editorial boards at the same 

time, and accept gifts from individuals and organizations 

interested in buying coverage. Only journalists from Economic 

Review and the parliamentary weekly Narodnoe Slovo/Khalk 

Suzi earn relatively high wages.

Despite the fairly clear delineation between news reporting 

and entertainment media, the popularity of the latter is 

growing each year. Over the course of 2011, no new major 

news-oriented media emerged, while the number television 

stations and private tabloids focused on lightweight 

publications and broadcasts increased.

Only a few media organizations are equipped with modern 

facilities. Most print, online, and broadcast media use 

out-of-date or obsolete equipment. Private broadcast 

media, under the umbrella of NAESMI, regularly receive 

modern equipment, but this in turn makes them indebted 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

However, as the government is exerting 

more control over websites, online media 

are suddenly worrying about keeping 

their licenses, and now are subject to 

self-censorship on almost the same level 

as other media.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012356

to NAESMI, and pressures them to adhere to its absolutely 

pro-government orientation.

A few specialized publications exist in Uzbekistan, and most 

of them are fairly low quality. The genre of investigative 

journalism simply does not exist in the country. The other 

specialized publications are sector-specific publications 

and are produced by relevant ministries and enterprises. 

They include magazines such as Krilya Rodiny (Wings of 

Motherland), dedicated to the civil aviation industries. There 

are magazines dedicated to the mining and oil and gas 

industries, as well.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Uzbekistan Objective Score: 0.70

Uzbekistan might boast a large number of private 

(non-governmental) mass media, but plurality of information 

does not exist, as all media express a single point of view—

that of the president. Publications are expected to avoid 

reporting negatively on Uzbekistan’s economy; only Economic 

Review provides information that veers from the official 

government standpoint. Its independence is due largely to 

the fact that it consults experts that are exposed to little or 

no state influence. And because Economic Review is under 

the protection of the UN umbrella, it gets away with a little 

more. For example, it announced that Uzbekistan’s economy 

loses $2.115 billion a year because of the low efficiency of 

heating systems and the low energy efficiency of buildings. 

However, Economic Review’s audience is relatively confined to 

a small group knowledgeable on economic issues.

Online media in Uzbekistan are also very cautious about 

publishing critical information. However, unlike print media, 

some Internet news websites have online multimedia 

resources available to diversify their content, which makes 

them more interesting to readers.

The number of Internet users is rising in Uzbekistan. 

According to UzACI, the number of Internet users in 

Uzbekistan was 7.9 million as of October 2011. The most 

popular websites are mostly entertainment-oriented (uz-kino.

uz, mytube.uz, torg.uz, lyrics.uz). The most visited news 

websites are olam.uz, gazeta.uz, afisha.uz, and mtrk.uz, 

and all of them are subject to self-censorship. Most Uzbek 

netizens use online social networks, but not for purposes of 

information consuming. The most popular social networks are 

odnoklassniki.ru (“classmates”) and Moy Mir (“my world”), 

which are focused mostly on entertainment features. 

Uzbek law officially grants access to any media, local or 

foreign. However, a large number of foreign media are 

unofficially banned. In addition, many international and 

foreign newspapers and magazines are not imported 

largely due to their high prices in-country. Examples of 

publications that are available and popular in other Central 

Asian countries but cannot be found in Uzbekistan include 

the print editions of Russian newspapers Kommersant 

(especially Kommersand Dengi) and Merchant Vlast, Izvestiya, 

and Nezavisimaya Gazeta. This is not simply due to the 

government; some Uzbeks consider such material “too 

serious” and many are more interested in entertainment 

media than analytical and news material. Foreign websites 

that offer critical information about the Uzbek authorities are 

blocked in-country. 

Similarly, the government bans re-transmission of several 

foreign television channels, mostly Russian. Only the owners 

of satellite dishes (which are fairly inexpensive and common) 

can bypass this censorship. For example, Ren TV, TVC, STS, and 

TNT are available to owners of satellite dishes. However, the 

resolution “On additional measures to improve monitoring 

systems in the field of mass communications,” adopted in 

August 2011, empowers the government to control satellite 

systems, thus satellite dish owners can be forced to take 

down their equipment.

In November 2011, the National TV and Radio Company of 

Uzbekistan (NTRC) and the UzACI announced the launch 

of the first terrestrial television channel in HD format. 

As reported, the high-definition channel Uz.HD started 

operating in Tashkent, but its range will widen in the 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



357UZBEKISTAN

coming years. NTRC representatives stated that the channel 

will broadcast 24 hours a day, 7 days a week, and include 

programs based on audience needs. The representatives said 

it will air mainly educational and entertainment programs 

prepared by Uzbek television channels, both private and 

government-owned. 

In most cases, public and private media reflect only certain 

aspects of social and political life of the country, and only 

from the stance of the government. Public media, as such, do 

not exist in Uzbekistan. State media air only one educational 

program, Zakovat, which is considered fairly decent in 

quality—but there are not many programs like this.

Uzbekistan has only one formal independent news agency, 

Turkistan Press. It focuses mainly on economic issues, and 

its principal customers are foreign embassies in Tashkent, 

representatives of international organizations and foreign 

companies, and a few foreign media. Uzbek media outlets 

are not Turkistan Press clients, due partly to the high cost of 

its information products and partly to the lack of interest in 

such information. 

Private media rely almost entirely on information provided by 

the public media and the press services of state agencies. The 

one exception is entertainment news: some non-state media 

(e.g., gazeta.uz, uzdaily.uz, podrobno.uz) provide readers 

with such news produced in-house, but even these examples 

are rare.

As media serve exclusively all interests of the executive 

branch, consumers are not aware of who owns the media 

in most cases. Public perception is that all media, except for 

entertainment, are state-owned.

In Uzbekistan, some newspapers publish in the languages of 

national minorities. For example, newspapers are available 

in Tajik (Ovozi Tojik), Kazakh (Nurly Jol), Karakalpak, and 

Tatar, in addition to Russian media, which are widely 

available. A Korean newspaper, previously published by the 

Korean Cultural Center, is now out of print due to financial 

difficulties. All minority media, however, are subject to 

governmental control. General news media cover national 

minorities’ stories on a case-by-case basis.

Similarly, the media’s approach to foreign and domestic 

events is highly selective. Newspapers, television and radio 

channels, and online media cover only events that show 

the government and the president in a favorable light. 

Information is often distorted, and negative events are not 

covered at all. Citizens are able to obtain foreign reports on 

national and international developments as well as local and 

regional news, but not news of a critical nature. Generally, 

international news accessible to Uzbek citizens is screened 

to correspond to the foreign and internal policies of the 

government.

The media sometimes cover news related to religion—

mostly religious extremism and terrorism. Typically, the only 

social topics covered are minor issues that do not affect 

high-ranking officials.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Uzbekistan Objective Score: 0.71

Quite often, mass media organizations in Uzbekistan are 

managed poorly, largely due to the low wages paid. As media 

enterprises are rarely sustainable in Uzbekistan, most media 

depend completely on subsidies from either the government 

or private owners. This, in turn, renders media editorially 

dependent on the interests of their sponsors.

Private media rely almost entirely on 

information provided by the public media 

and the press services of state agencies. 

The one exception is entertainment news: 

some non-state media (e.g., gazeta.uz, 

uzdaily.uz, podrobno.uz) provide readers 

with such news produced in-house, but 

even these examples are rare.

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.




