
MoldovaMoldova

Introduction 

There have been some positive developments in Moldovan media 
during the past few years. However, most members of the discussion 
panel and other media observers criticized the lack of sustainable and 
well-managed independent media. With the Communists’ advent to 
power, the media sector has been subjected to growing administrative 
and legal pressures aimed at establishing control over it. Despite the fact 
that the country is starting to harmonize its legislation with interna-
tional standards, and despite some positive decisions of the Moldovan 
Supreme Court regarding defamation and libel, the implementation 
of these good intentions so far remains an issue. “Journalists are liable 
to become victims of abuses, as the new, recently passed criminal code 
includes jail sentences of up to five years for libel and defamation,” 
believes Justice Minister Ion Morei.

Panel members criticized the absence of editorial independence in 
the media, particularly in the state-funded media. The media sector is 
comprised of state-owned, party-owned, and commercial outlets. Many 
of them depend on outside funding and allow editorial interference from 
government, political parties, or businesses.

The reasons for the lack of independence are many: lack of rev-
enues and the difficulties in securing capital; self-censorship; lack of 
good management; and the absence of a dynamic advertising market 
that could lead to profits through honest competition. Nonetheless, 
panel members commented that there are a few examples of truly inde-
pendent papers and broadcasters in the country. Despite the fact that 
good, professional broadcast programming and writing exist in Mol-
dova, panel members gave a very low rating to the journalism practiced 
in Moldova—even though trust in the media is growing.

While access to information is not legally obstructed, it is a finan-
cial burden both for media outlets and consumers, especially in the 
regions outside the capital. Papers are delivered with a few days’ delay, 
and the state distribution network remains a monopoly; however, pri-
vate distributors are emerging. State-run television and radio provide 
the most accessible nationwide sources of information, although a few 
other radio stations cover the entire, or two-thirds of, the territory. 

Panelists felt that 

“media people 

are more comfort-

able when they are 

under somebody’s 

wing. This mentality 

needs to be changed 

quickly; otherwise we 

will have no indepen-

dent media.”



Moldova 115114 Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

�
��
��
��
��
��
��

��
���
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
��
��

�
��
��
��
��
��

�
��
�

��
��
��
��
��
���
�

��
��
��
��
��
�

��
��
��
��
��
��
��

����������

������������
������� ���

���� ������ ��������� ��
���� �������

��������
����������

����������
������������

������������� �������������� �����

�

�

�

�

�

����

����
���� ����

����

����

����

����

����

����

����

����

Objective Scoring

The averages of all the indicators are averaged to obtain a single, 
overall score for each objective. Objective scores are averaged to provide
an overall score for the country.  IREX interprets the overall scores as follows: 

3 and above:  Sustainable and free independent media

2–3:  Independent media approaching sustainability

1–2:  Significant progress remains to be made; 
society or government is not fully supportive

0–1:  Country meets few indicators; government and society 
actively oppose change

Indicator Scoring 

Each indicator is scored using the following system: 

0 = Country does not meet indicator; government or social forces may actively            
oppose its implementation

1 = Country minimally meets aspects of the indicator; forces may not actively                  
oppose its implementation, but business environment may not support it and                  
government or profession do not fully and actively support change

2 = Country has begun to meet many aspects of the indicator, but progress may be 
too recent to judge or still dependent on current government or political forces

3 = Country meets most aspects of the indicator; implementation of the indicator 
has occurred over several years and/or through changes in government, indicating 
likely sustainability

4 = Country meets the aspects of the indicator; implementation has remained                    
intact over multiple changes in government, economic fluctuations, changes in 
public opinion, and/or changing social conventions



Moldova 115

International radio stations are accessible everywhere, 
and local papers exist in all the regions. Internet access 
in the regions is simply unaffordable. Printing services 
providers are diversifying, but there are still state-
owned printing houses.

Participants in the discussion mentioned that 
media coverage is quite distorted and biased during 
elections. Basically, many media outlets turn into 
mouthpieces for political parties, and there are attempts 
on the part of officials to pay for favorable articles in 
the most popular papers. Another negative tendency 
that the panel participants mentioned is the fact that 
journalists are unwilling to work together to defend 
their interests; on the contrary, they tend to disagree on 
many issues, making it more difficult to mobilize and 
form trade-media associations.

Objective 1: Free Speech
Moldova Objective Score: 1.61/4.0—The Con-

stitution of Moldova guarantees freedom of expression 
and the right to information. According to the Con-
stitution, “mass media are not subject to censorship.” 
However, since the adoption of the Constitution in 

1994, the democratic principles proclaimed by the basic 
document have, to a large degree, remained unimple-
mented. Enacting free-speech principles was discour-
aged by state authorities, who enacted a set of laws 
obstructing the freedom of expression.

Although hesitantly, some efforts are being made 
to ensure compatibility of domestic law (and the way 
it is being enforced) with European standards on free-
dom of speech. The last ruling by the Supreme Court 
of Justice (June 19, 2000) on how courts should apply 
legislation in cases of freedom of speech violations was 
considered an important step toward enforcing consti-
tutional provisions. Accordingly, the Supreme Court 
reiterated the constitutional provision, which says that 
“if there is a discrepancy between the international 
human rights pacts and treaties (to which Moldova is 
a party) and domestic legislation, international regula-
tions will take precedence.” This ruling explains how 
to enforce the legislation on the protection of people’s 
honor, dignity, and professional reputation. This mainly 
concerns provisions in the Civil Code (Articles 7 and 
7.1). The Supreme Court of Justice ruled that the lower 
courts should apply international legislation directly 
(e.g., Article 10 of the European Convention on Human 
Rights) rather than continue applying domestic laws, 
which often contradict the Constitution and are incom-
patible with international laws. In legal terms, Supreme 
Court rulings are not binding for the lower-instance 
courts, but, as a tradition, they are usually applied.

The new Civil Code of the Republic of Moldova 
was passed on June 6, 2002. Article 16, which refers 
to the “protection of honor, dignity, and professional 
reputation,” largely kept the provisions of the old civil 
code; however, several articles are in a position to be 
much more damaging to the press than those in the old 
code, thus aggravating its situation (e.g., the cancella-
tion of the cap on monetary compensations for moral 
damages). Furthermore, the new criminal code of the 
Republic of Moldova contains several provisions ques-
tionable in terms of potential impact on the freedom of 
expression.

Employees of the state-owned company Telera-
dio-Moldova staged several protest actions, including a 
large-scale strike, at the beginning of 2002 against cen-
sorship at the company. The Parliamentary Assembly 
of the Council of Europe reacted by passing Resolution 
1280 (2002) in April 2002 regarding the functioning 
of democratic institutions in Moldova. The Moldovan 
parliament then found itself constrained to pass a law 
ensuring the transformation of Teleradio-Moldova into 

����� ��� ������ ����� ������� ��� �������
���� ������ ��� ������ �� ������ ������������

��
��
��
��
��
��
��
��
��
��

������������ ����������� �� ���� ������ ����� ��� ��� ���������

��������� �� ��������� ����� �� ����� ������������ ���
�����������

������ ����� ��� ��� ��������� ��� ����� ��� ���� ���
���������� �� ����� �����������

������ ������� ����������� �� ����� ������� ��� ����������
����������� ��� ����������� �� ���� ������ ��� �����

����� �� ������ ����� �� ��� ������� ������������ �����
���������� ��� ��� ���������� ��������� �������������

����� �� � ����� ��� ������ ������ ��� ������ ��� ���� �� ������
������������� ��� �������� ����� ���� ����� ������� ��� �������

������ ����������� �� ������ ����������� ����� �� ������ ��
����������� �� ������� �������� ��� ��� ����� ��� ������������

����� ������� ���� ������������ ������ �� ������������
���� �� ������� �������� ��� ��� ����� ��� ������������

����� ���� ��� ���������� ���������� �� ����� ��� ���������� ���
����� �� ���������� ��������������� ������� ������ ��� ������������



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

116 Moldova 117

interests, promote cultural values, provide program-
ming related to different social groups…” These legal 
criteria are considered vague and provide fertile ground 
for arbitrary distribution of licenses.

The BCC has yet to develop a clear concept for the 
development of Moldovan broadcasting. Panel mem-
bers criticized the BCC for unfair and random license 
distribution and especially for its lack of reaction to 
the failures of some outlets to meet requirements on 
the basis for how licenses were granted. They agreed 
that “the criteria were good; problems appeared after 
the licenses were issued.” Many radio stations obtained 
licenses but later limited their activity almost entirely 
to rebroadcasting foreign stations, mostly from Russia. 
Licenses are being issued in the absence of a broadcast-
ing development strategy. Other panelists mentioned 
that the BCC decisions favored the ruling party, as BCC 
members were selected based on their loyalty to the 
Communist Party. 

Although there have not generally been many 
crimes against journalists, the authorities did not 
express any desire to deal with cases of violence against 
journalists. Members of the group expressed their con-
cern with the growing number of cases in which jour-
nalists are charged with “accepting bribes.” These cases 
are not unique. On Dec. 7, 2001, two journalists were 
detained on accusations of “demanding bribes”—Gri-
gore Teslaru, head of public relations at the Tighina 
County Council, and Tudor Rusu, editor in chief at the 
Faclia weekly. The sentences have yet to be handed, and 
the journalists are being investigated while free (after 
having spent 30 and 15 days, respectively, under arrest). 
TVM presenters Larisa Manole and Dinu Rusnac, who 

a public institution. However, the new law (passed on 
July 26, 2002), through its stipulations on the appoint-
ment of the company’s principal deliberating body, 
fails to ensure its independence and actually leaves it 
at the mercy of the authorities. The Council of Europe 
gave a negative assessment of that law, and through its 
Resolution 1303 (dated Sept. 26, 2002) has called on 
the Moldovan authorities to amend it during the fall 
2002 session. The experts have qualified the measures 
taken by the authorities concerning the status of the 
state broadcaster as “pretended transformation” of the 
institution into a truly public one.

Hidden censorship occurs in a number of ways, 
depending on the creativity of officials. For instance, if 
the editorial policies of certain media are inconvenient 
to some officials, such media are subjected to frequent 
inspections by tax authorities. Authorities also use pres-
sure on businesses supporting inconvenient media; the 
pressure forces such businesses to stop their sponsor-
ship or to condition their support on political consid-
erations. 

The panelists believe that cases of abusive applica-
tion of the media law have included: the closure in late 
2001 by the Attorney General’s Office of the Kommer-
sant Moldovy newspaper due to that periodical’s “pub-
lishing of articles in a position to endanger the security 
of the state”; the withdrawal of the broadcasting license 
of the national television channel Stil-TV; the wrong-
ful suspension by the police of the Accente newspaper 
through the seizure of the October 10 issue, and of the 
entire database, which was being stored on the premises 
of the newspaper. The Accente newspaper had become 
one of the most annoying publications for the authori-
ties and certain political circles through its scandalous 
revelations and investigations into cases of corruption 
among senior state officials. 

Radio and television broadcast licenses are issued 
by the Broadcast Coordinating Council (BCC), as stipu-
lated by the Law on Broadcasting. The BCC is composed 
of nine members, with the government, the president, 
and the parliament each electing three of the nine mem-
bers. According to the broadcast law, licenses are issued 
on the basis of several criteria that must support “the 
plurality of opinions, equality in the treatment of par-
ticipants, the quality and diversity of programming, free 
competition, domestic broadcast productions, and the 
independence and impartiality of broadcast programs.” 
According to Article 34 of the BCC bylaws, “the council 
will take into account the following: a) the interests of 
listeners and viewers; b) the need to protect national 

Panelists mentioned that “the new draft 

civil and penal codes seem to be tougher 

on media than the previous codes. They 

allow some corrupt judicial bodies to use 

the articles protecting the honor and 

dignity of officials to revenge against 

journalists; when defamation cannot be 

proven, the legal procedures turn into 

harassment.”



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

116 Moldova 117

were part of the strike committee against censorship, 
were dismissed under the pretext of “staff rotation.”

Journalists continue to be held responsible for 
libel and defamation, albeit the number of cases is fall-
ing. Panelists mentioned that “the new draft civil and 
penal codes seem to be tougher on media than the pre-
vious codes….They allow some corrupt judicial bodies 
to use the articles protecting the honor and dignity of 
officials in revenge against journalists; when defama-
tion cannot be proven, the legal procedures turn into 
harassment.” Libel remains a criminal offense, punish-
able by prison terms of up to five years.

A general note made by most observers is that 
Moldova still practices excessive state control over 
public information. In May 2000, the parliament passed 
the Access to Information Law, which stipulates that 
any individual legally residing on the territory of Mol-
dova may request any kind of information or document 
from public authorities or institutions without giving a 
reason. Article 7 specifies that “no restrictions will be 
imposed on freedom of information unless the provider 
can prove that the restriction is warranted by law and is 
needed to protect legitimate rights and interests and for 
reasons of national security, and that the damage done 
to such interests will be larger than the public interest in 
learning such information.” The law prescribes that the 
individual whose legitimate right or interest is damaged 
by the information supplier may challenge the supplier’s 
actions either in or outside the courts. 

Although this law was adopted two years ago, 
officials continue to turn down journalists’ requests. 
Sometimes they satisfy information requests officially, 
presenting information that cannot be used or charging 
a fee for the service. It also happens that journalists use 
unverified information that they obtain from confusing 
sources.

Media access to international news and sources 
of information is not restricted. The only real barrier 
is the limited financial capacity of citizens and media 
outlets alike. That being said, it is worth mentioning 
that the Communist authorities have ordered, under 
various pretexts, the suspension of the broadcasting of 
the public television channel TV Romania 1 and Radio 
Ekho Moskvy, the latter being famous for its programs 
critical of the Russian government. Recently, a Com-
munist MP, chief of the parliamentary commission for 
national security, accused Romanian channel PRO TV 
and its branch in Chisinau of “advertising violence and 
sex.” “Don’t be surprised if one day we shall demand 
PRO TV to close,” he warned. Asked by BASA-press, 

the BCCs chairman said that PRO TV met all interna-
tional broadcasting standards; however, the next day he 
changed his mind and issued a declaration “against the 
culture of violence in TV programs.” 

Authorities in Moldova have not imposed restric-
tions on media professionals entering the profession 
beyond accreditation. Foreign journalists are required 
to receive accreditation from the Ministry of External 
Affairs, which is not difficult to do. Accreditation does 
preclude freelancing, as both Moldovan and foreign 
journalists must be affiliated with a certain media 
outlet.

Objective 2: Professional Journalism
Moldova Objective Score: 1.41/4.0—Good 

professional reporting in Moldova exists, but so does 
biased, unprofessional journalism. A few journalists 
produce objective, analytical articles and programs, 
checking facts and using multiple sources. While the 
state-run press engages in propaganda campaigns, 
the independent media are currently witnessing an 
increased leaning toward social reporting. In a recent 
opinion poll by the Centre for Sociological, Political, 
and Psychological Analysis and Research (CIVIS), com-
missioned by the Institute for Public Policy, media were 

���������� ����� ������������ ��������� �� ��������

��
��
��
��
��
��
��
��
��
���
�
��
��
��
��
��

��������� �� ����� ���������� ��� ���� ��������

����������� ������ ���������� ��� �������� ������� ����������

����������� ��� ������� �� ��� �������� ����������������

����������� ����� ��� ������ ��� �������

��� ������ ��� ����������� ��� ����� ����� ������������� ���
���� �������� ���� �� ���������� �����������

������������� ����������� ���� ��� ������� ���� ���
����������� ������������

��������� ���������� ��� ��������� ��� ���������� �������
���� ��� ������������ ���� ��� ������ ��� ��� �������

������� ����� ��������� ��� ����������� ������ ���������
������� ������������������� ������ �����������



Moldova 119Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

118

ranked second after the church on the credibility scale 
(with 79 percent and 58 percent, respectively). Never-
theless, the newspapers, radio, and television do not 
always distinguish between information and opinion. 
Improved education would help: more than two-thirds 
of the broadcast managers in Moldova, for example, do 
not have a suitable education. Improved access to infor-
mation is also needed: about 60 percent of journalists 
see the access situation as unsatisfactory, according to a 
December 2002 opinion poll by IMAS.

There has been much debate among journalists 
on ethical standards and the need to enforce them. 
The debates culminated in the adoption of a Code 
of Professional Ethics in May 2000. Among other 
things, the Code requires a clear distinction between 
information and opinion; journalists should use only 
information that they think is reliable, and which is 
based on sources they know. The presentation of such 
information should be impartial; journalists should 
not receive, either directly or indirectly, any kind of 
compensation or fees from third parties for the publica-
tion of any kind of information or opinion; they should 
respect the privacy of individuals. The provisions of the 
Code of Ethics are not observed in full. Moreover, the 
November 2002 IMAS poll showed that 26 percent of 
the journalists polled were not sufficiently familiar with 
journalistic codes of practice, while 76 percent insuffi-
ciently followed the provisions of the Code adopted in 
2000. Thirty-four percent of the respondents admitted 
that they occasionally accepted tasks incompatible with 
professional principles. 

Journalists tend to stray from ethical standards, 
especially during elections, when most media outlets 

fall into political camps. According to the IMAS opinion 
poll, 85 percent of the respondents believe that journal-
ists in Moldova give in to “considerable political parti-
sanship to the detriment of free journalism principles”; 
the main reasons cited are the precarious economic 
situation of media outlets and journalists (48 percent) 
and the lack of conditions for an independent press (29 
percent). The same poll shows that 35 percent of the 
journalists responding do not feel safe from threats or 
pressure related to their professional activities, and 60 
percent feel they are only “partially” protected. 

Self-censorship is practiced both among state-run 
and private media employees. Self-censorship is high 
among private media because the owners expect their 
employees to abide by taboos or, alternatively, to take 
an exaggeratedly critical stance toward targeted figures, 
organizations, or political parties.

In their reporting, many journalists simply 
announce major domestic and international events 
without a follow-up or an in-depth analysis; they very 
rarely follow up on issues of major importance, such 
as privatization and economic reforms, the activities 
of nonparliamentary parties, or social problems. The 
state-owned company Teleradio-Moldova (TVM) covers 
events from the viewpoint of the governing party; news-
casts start with reports on the country’s top political 
figures. Opposition parties have practically no access to 
TVM. In contrast, journalists from independent media 
cover major events and issues more thoughtfully. Panel-
ists noted that “commercial newspapers and stations are 
sometimes more accurate in their coverage and closer to 
the interests of a lot more people.”

Competition has brought the salaries of journal-
ists employed by both state-owned and private media 
closer together, at about $50 to $100 per month. How-
ever, salaries are not a function of merit; rather, they 
depend on media owners and their connections to busi-
nesses or political parties. Journalists are often forced 
to look for extra income and thus disregard some of 
their professional principles. Extra pay comes mainly 
from political advertising sold by outlets, but also from 
paid services offered to political parties during elec-
tions. Some private owners hire journalists for a trial 
period of one to three months, only to refuse to employ 
them afterward and without paying them for the time 
worked.

Most private radio and television stations have 
their own broadcast equipment, including transmitters. 
The state-owned company TVM and several private 
radio stations, including a number of foreign (Russian) 

Opposition parties have practically no 

access to Teleradio-Moldova (TVM). In 

contrast, journalists from independent 

media cover major events and issues 

more thoughtfully. Panelists noted that 

“commercial newspapers and stations 

are sometimes more accurate in their 

coverage and closer to the interests of a 

lot more people.” 



Moldova 119

ones, use the services of the state-owned Radiocomuni-
catii Company. TVM faces serious technical problems. 
More than 70 percent of its equipment is physically old 
and technologically outdated. Private broadcasters do a 
better job at balancing their revenues and expenses, but 
only a few foreign radio stations can afford to invest in 
equipment upgrades (HitFM, Russkoe Radio, Serebre-
anyi Dojd’, ProFM, Radio Contact, and so on).

Investigative journalism “does not quite exist,” as 
panel participants put it. Nevertheless, there have been 
a number of successful attempts in this area in the Asso-
ciation of Independent Press (API). Investigative stories 
subject journalists to many risks that are considered 
unjustified relative to the expectations of consequences 
from the publishing of investigative reports: authori-
ties take no action in response to the revelations in the 
press. Also, media outlets cannot afford the higher costs 
of producing investigative pieces.

Objective 3: Plurality of News Sources
Moldova Objective Score: 1.47/4.0—In 2002, 

180 newspapers and magazines were published in 
Moldova, of which about 100 had national circulation 
and 80 had local circulation. About 20 percent of the 
national ones were partly funded by the state, political 

parties published around 15 percent, and the rest were 
under private or corporate ownership. There are about 
115 private local radio and television stations. Several 
radio stations cover about 70 percent of the country 
(Chisinau municipality’s Antena C; the private stations 
HitFM, Russkoe Radio). Apart from public television 
Moldova 1, Russia’s public television ORT and Roma-
nia’s TVR 1 have national coverage. Political parties do 
not own radio or television stations.

People can freely access domestic or international 
media outlets with no political, legislative, or technical 
barriers, but financial resources limit their access. In 
August, however, the authorities suspended the broad-
casting of TVR 1 under the pretext of technical prob-
lems, only to quote financial reasons later. Also under 
the pretext of financial issues, the rebroadcasting of the 
Moscow radio station Ekho Moskvy was suspended. A 
family can afford—in the best of cases—to subscribe to 
or buy just one publication. According to a recent poll 
commissioned by the Independent Journalism Centre, 
about 44 percent do not read the papers at all, and 20 
percent read “less than once a week.” 

Moldovan citizens have access to global radio sta-
tions, such as the BBC, Voice of America, Radio Free 
Europe/Radio Liberty, and Radio France Internationale, 
which broadcast on FM or UHF frequencies. Moldovans 
also have access to a number of international television 
stations: the French TV5 is rebroadcast by a local sta-
tion, while other stations such as CNN can be accessed 
via cable operators. Radio and television stations from 
neighboring countries are also accessible. TVR 1 and 
ProTV originate in Romania; Channel 1 is rebroadcast 
from Ukraine; local stations rebroadcast Russian radio 
stations; Moscow-based television stations are rebroad-
cast entirely or partially (ORT, RTR, RenTV, NTV, TV6, 
and so on); and local editions of Russian newspapers are 
also available. Western newspapers disappeared shortly 
after their introduction on the market due to their high 
prices, although they can still be found in some places 
with limited availability, i.e., embassies.

In contrast with Chisinau municipality, where at 
least theoretically there are a great number of sources of 
information, in most rural areas the situation is com-
pletely different. Many villages have no kiosks, radio 
programs are not regularly transmitted, and only one 
or two television channels are accessible. Power cuts 
are frequent, further contributing to the dire situa-
tion. Many people are deprived of basic information, 
even from local sources. The press arrives in villages 
after delays of up to one week, when the information 

�������� ���� ������� ������� �������� ����
�������� ��� ��������� �����

��
��
��
��
��
��
��
�
��
��
��
�
��
��
��
��
��

� ��������� �� ���������� ������ ��� ������� ���� �������
������ ������ ���������� ��������� �������

��������� ������ �� �������� �� ������������� ����� �� ���
�����������

����� �� ������ ����� ��� ���� ��� ����� �� ��� ������ ���������
��������� ��� ������������ ��� ����� ��� ������ ���������

����������� ���� �������� ������ ��� ���������� ���� ���
����� ��� ��������� ������

����������� �������������� ������� ����� ��� ���� ���������

������������ �� ����� ��������� ������ ��������� �� �����
����������� �� ����� ����� ��������� �� ��� ������������ �� �
��� ��������������

� ����� �������� �� ������ ��������� ��� ��� ������ ���
����������� �� ��� ������ ��������� �����������������
����������� ��������



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

120 Moldova 121

is already outdated. In kiosks, vendors can go as far 
as displaying newspapers depending on preferences, 
including linguistic and political ones, rather than on 
sales. Many owners complain that their newspapers are 
being hidden or stored in hard-to-see places. 

A growing variety of news agencies can be found 
in Moldova. The monopoly of the government-owned 
agency Moldpresa has been undermined in recent years 
by about 10 new private agencies, of which BASA-Press, 
Infotag, Infoprim, Flux, Interlic, and Deca-press have 
established themselves on the market.

Independent radio and television stations in 
Moldova contribute only partially to the diversifica-
tion of information. A large proportion of independent 
radio and television stations (40 percent, according to 
BCC’s division for licensing) is concentrated in two 
districts—Chisinau and Balti. Most of these stations 
rebroadcast foreign programs mainly from Russia 
and, to some extent, Romania. The amount of original 
programming is insignificant and consists mainly of 
entertainment. The share of newscasts (three to five 
minutes every hour or half-hour) is minimal, and the 
news items seem to be selected randomly. There are 
exceptions, such as ProTV Chisinau, TVC 21, Radio 
Antena C, Radio Nova, Radio Contact, Radio ProFM, 
ORT Moldova, NIT, BBC, and Free Europe (which 
launched a one-hour information program called “The 
Hour of Moldova” a year ago), as well as some radio 
stations outside Chisinau. These stations usually have 
special newscasts and analytical shows, as well as their 
own news-gathering staff. The news they broadcast 
concerns national events.

Media in Moldova are not transparent about 
their ownership and funding sources. This is especially 
true of private newspapers. The public is not informed 
about some radio and television station ownership, 
especially those with some significant impact on the 
country’s political life (e.g., ORT Moldova and Vedo-
mosti TV). The ownership of mass media is often the 
subject of sensational disclosures during elections. 
There is a tendency of media concentration, especially 
in broadcasting.

Media in Moldova are doing a poor job of cover-
ing the wide spectrum of society’s interests; they give 
preference to politics and allow insufficient space for 
the coverage of social issues. For instance, one rarely 
sees stories on social assistance, disabled people, aban-
doned children, or the trafficking of women. There 
are, nonetheless, some positive shifts of emphasis from 
the political to the social in such independent news-

papers as Jurnal de Chisinau, Timpul, Ekonomicheskoe 
Obozrenie, and Novoje Vremea.

Of the existing publications with national circu-
lation, 69 are in Romanian (about 65 percent of Moldo-
va’s population is ethnically Romanian) and 30 are 
in Russian. The ratio of circulation in Romanian and 
Russian is, however, about equal. Ethnic minorities—
Ukrainians, Gagauzi, Bulgarians, and Jews—publish 
their own newspapers. The press in the Transdnestrian 
region and the Gagauz autonomy is published predom-
inantly in Russian. There is also a linguistic dispropor-
tion in the broadcast media in favor of Russian.

Objective 4: Business Management
Moldova Objective Score: 1.29/4.0—Media 

in Moldova are largely unprofitable. Advertising agen-
cies and the ad market are not developed; there are 
not enough experienced media managers; and the 
Soviet-type understanding of media as a propaganda 
tool rather than as a business still persists. Panelists felt 
that “media people are more comfortable when they 
are under somebody’s wing, which will take care of the 
money, and they will work without any concerns on 
how to finance their own paper. This mentality needs 
to be changed quickly; otherwise we will have no inde-
pendent media.” The absence of business traditions 
prevents an orientation toward profit-making. Media 

����������� ����� ��� ������������
����������� �������� ��������� �������������

��
��
��
��
�
��
��
��
��
��
��
��
��
��
�

����� ������� ��� ���������� � ���� ������� �� ��� �������
������������� ��� ����������������� �����������

����� ������� ������� ���� � ��������� �� ��������

����������� �������� ��� ������� ���������� ������� ��
����������� �������

����������� ������� �� � ���������� �� ����� ������� �� ��
���� ���� �������� ��������� �� ���������� ��������

����������� ����� �� ��� ������� ���������� ����������

������ �������� �� ���� �� ��������� ��������� ������
������� ����������� �������� ��� ������ �������� �� ���
����� ��� ��������� �� ����������

��������� ������� ��� ����������� ������� ��� �������� ���
������������� ���������



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

120 Moldova 121

outlets rely only partially on commercial revenues and 
are continually looking for subsidies.

The state continues to own the Press House 
(a complex conceived as the national media center), 
Moldpresa (a national press distribution network), the 
subscription system (which is operated via the state-
owned Posta Moldovei), and the network of ground 
transmission of radio signals (which is managed by 
the state-owned Radiocomunicatii). The state sets the 
prices and collects fees for rent, printing, distribution 
and sales, communication services, and transmission 
of radio signals. The quality of printing work is very 
low, and the lack of money makes the graphic appear-
ance of many papers quite poor. Because of the state 
monopoly, “fees for press distribution are very high 
and sometimes amount to 60 percent of a newspaper’s 
price.”

In the past five years, 115 radio and television 
licenses have been issued. Panelists noted, “Relations 
between the press and the commercial structures, the 
press and political parties, the press and the state are 
not well defined; a mentality of business relations does 
not exist.”

After the parliamentary elections in February 
2001, there was a tendency toward stronger state con-
trol over press, including support for the new state-
owned district periodicals. An amendment to the 
press law was passed that bans the funding of media 
by foreign governments, with the exception of cultural 
newspapers and magazines. This amendment primar-
ily targeted the Romanian government, which was 
financially supporting an opposition newspaper. 

There are some exceptions: these are media busi-
nesses that managed to become self-sustainable after 
some initial help from Western donors. They are able 
to do that by using young talent and adjusting their 
products to the real needs of the market. These busi-
nesses include BASA-Press; Infotag; Ekonomicheskoie 
obozrenie, a Russian-language business newspaper; sev-
eral local newspapers; several small printing houses; 
and some small distribution networks.

Media operations in Moldova depend on indi-
viduals rather than on market development and trends. 
Market-research services, promotion, and sales develop 
very slowly. Advertising revenues have been an increas-
ing share of income in the past five years; however, the 
increase has not been enough to propel the dynamic 
development of media. It is difficult to assess the real 
size of the advertising market due to its lack of trans-
parency. Panelists noted, “Companies are cautious in 

investing in advertising even if it is rational from a 
business viewpoint, and a good analysis of the adver-
tising market is needed.”

Newspapers and magazines, especially private 
ones, rely mostly on subscription revenues. This is 
typical of national publications such as Flux and Sap-
tamana, which lead in terms of national circulation. 
Newsstand sales are increasingly important to papers 
with small circulations. Papers owned by political par-
ties receive additional subsidies from them. However, 
many sources of financial support for media outlets 
remain unknown. Such media are usually labelled as 
pseudo-independent. The government does not subsi-
dize independent media outlets. For the past few years, 
parliament has exempted printing services from value-
added tax (VAT). Although this was done to support 
the press, only the printing houses benefited.

Advertisers have become disappointed in the 
efficiency of media as advertising carriers. Agencies 
have often frustrated advertisers’ expectations through 
inadequate media planning. Some agencies made use 
of pseudo-surveys that featured distorted findings and 
exaggerated the popularity of their preferred media 
partners. One example is the Comcon agency. For this 
reason, some companies (Voxtel, Moldcell) do not trust 
advertising agencies and carry out their own research. 

Panel members mentioned that after the Com-
munists came to power, opposition newspapers experi-
enced a considerable drop in advertising volume. Some 
businesspeople admit that they are afraid to place 
advertisements in the opposition newspapers. They 
have received indications in the form of “recommenda-
tions” to place adverts with state-run media. A prefer-
ential regime is being created for the state media.

Panel members mentioned that after the 

Communists came to power, opposition 

newspapers experienced a considerable 

drop in advertising volume. Some busi-

nesspeople admit that they are afraid to 

place advertisements in the opposition 

newspapers.



Moldova 123Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

122

Panelists mentioned that advertising has other 
shadowy aspects and opportunities for corruption. 
Employees who make the sales can tap advertising 
revenues that come through agencies. There is an 
established practice of obscure, fraudulent transac-
tions between advertisers and the media that com-
promises the functioning of the market. Certain rates 
are common: cash is often returned to the people who 
administer advertising budgets. Also, panel members 
believe that newspapers enjoy differing shares of ad 
revenues depending on whether the papers are in the 
Romanian, Russian, or Gagauz language. If tax inspec-
tors observe that a certain company places advertise-
ments in newspapers, they immediately check on the 
company. Some companies refuse to place ads in papers 
so as not to attract the attention of tax officials.

In Moldova it is rare to have credible market 
surveys that could help media adjust their products 
to the public interest and serve as a basis for attracting 
advertisers. There are no independent media-moni-
tors. Some surveys do appear, but only sporadically; 
even then, they are conducted internally by wealthier 
papers such as the Russian-language newspaper Kom-
somolskaia Pravda v Moldove. It is suspected that the 
surveys these papers produce include data that are very 
likely to have been fabricated on request from inter-
ested media.

The consequences are grave: there is a void of 
information crucial to the development of strate-
gies, marketing plans, and commercial methods. The 
market could be surveyed by media outlets jointly, but 
the atmosphere of mutual opposition precludes finding 
a common solution.

As there are no credible market surveys, self-gen-
erated circulation and audience ratings are often used 
in the dialog between media and advertisers. Circula-
tion figures are often inflated. Consequently, advertis-
ers enter business partnerships with media under two 
particular conditions: when their prospective partners 
are unquestionable leaders in the advertising market, 
or when the advertisers share political or other sympa-
thies with certain media.

Panelists concluded that in terms of market 
research, “we are still at the beginning.” Information 
about circulation can, in theory, be obtained from 
printing houses or distribution companies, but they 
usually refuse to release this data, claiming that it is a 
commercial secret.

Ob jec tive 5: Support ing Institutions

Moldova Objective Score: 2.09/4.0—The main 
organizations that represent the interests of private 
media owners are the Association of Independent 
Press (API), which was founded in 1997 and currently 
includes two news agencies and 13 independent news-
papers, and the Association of Electronic Press (APEL, 
founded in 1999). APEL includes 22 radio and television 
stations, production studios, and professional studios. 
These associations face some problems because of the 
lack of solidarity among media owners: many owners 
have political affiliations or are funded from abroad. 
The political affiliation is less noticeable in broadcast-
ing, but financial dependence on foreign founders and 
the tight competition in the fledgling market prevent 
broadcasters from joint work. There has also been 
recent talk of a new trade association, Pro Media, which 
includes a series of government-affiliated publica-
tions, radio stations, and television stations. So far, Pro 
Media challenged the existence of censorship at TVM. 
It has also presented the Council of Europe with an 
anti-strike declaration that supported the Communist 
government. 

A more active involvement of media associations 
in the legislative process characterized 2002. In total 
isolation from civil society, legislative and governmen-
tal bodies draft laws and bills that appear “overnight 
and that nobody has heard of.” APEL has launched a 

���������� ������������ �������� �� ���
������������ ��������� �� ����������� ������

��
��
��
���
�
��
��
���
���
��
��
��
��
��
��

����� ������������ ��������� ��� ��������� �� ������� �����
������ ��� ������� ������ ���������

������������ ������������ ���� �� ������� ������������ �������

���� ������� ���� ������ ��� ����������� ������

������� ���������� ������ �������� ���� ������� �����������
��������� ���������� ������

���������� �������� ��� ���������� �������� �������� �����
����������� �� ������� ������ �� ������� ��� �������

������� �� ��������� ��� �������� ���������� ��� ��������
����������� ��� �������������

�������� �� ����� ������������ �������� ������������� ������
���� ��� �������� ����������� ��� �������������



Moldova 123

project for the improvement of the legal framework 
governing the electronic press. As part of this initiative, 
APEL drafted an alternative public broadcasting service 
law, which suggests a democratic mechanism for over-
sight by civil society of the work of public radio. The 
draft received positive comments from the Council of 
Europe (CoE). Having studied the CoE recommenda-
tion to use the draft developed by APEL, Communist 
authorities adopted the draft law developed by the office 
of President Vladimir Voronin.

About 30 nongovernmental organizations 
(NGOs) currently work in the area of mass media, 
but only about one-third of them actively support the 
independent media. Their activities focus on improving 
media legislation, the free circulation of information, 
ongoing training of journalists, and the protection of 
journalists’ professional rights. Panelists mentioned 
that attempts have been made during the past year to set 
up media groups/organizations favorable to the govern-
ment (e.g., the Association of Professional Journalists, 
founded by the editors in chief of governmental newspa-
pers). Among the professional associations in Moldova 
are the Union of Journalists (UJM), which developed 
from a Soviet-type professional organization to an 
NGO, and some journalist associations specializing in 
such areas as agriculture and sports. The conditions 
in Moldova have led to solidarity of journalists along 
corporate lines, rather than the creation of efficient 
mechanisms and structures for the protection and legal 
support of journalists, for the protection of their social 
and civic rights, or for the protection of their profes-
sional activity. Panelists noted that Moldova currently 
lacks a strong trade union that would unite old and new 
practitioners of the profession around new principles.

The creation in 2002 of the Moldova Media 
Working Group (MWG) under the Stability Pact for 
South-Eastern Europe provided new opportunities for 
the funding of media reform projects. The group has 
developed a list of priorities in the reform of the Mol-
dovan media sector, keeping in mind that a democratic 
relation between the press and the body politic has yet 
to be established. The public, like the authorities and 
the political parties, has yet to internalize the need and 
advantages of a free press.

In cooperation with UJM, API, the Committee 
for Press Freedom, APEL, and the journalism faculty 
of the Moldova State University, the Independent Jour-
nalism Centre (IJC) has organized since 1999 a “Press 
Freedom Week” to raise public awareness of the need 
for a truly independent press. In Chisinau, as well as in 

the regions, the NGO Acces-Info is running a project 
for the implementation of the law on access to informa-
tion.

The monopoly of the Journalism and Commu-
nication Sciences faculty of the Moldova State Univer-
sity was broken last fall through the inauguration of a 
journalism faculty at the Free International University 
of Moldova, a private higher-education institution. 
Future journalists can also study at the specialized fac-
ulties of the Universities in Comrat and Tiraspol. The 
insufficiency of practical courses at the State University 
remains an issue because of the lack of money to attract 
experienced journalists from Moldova and abroad to 
teach at the faculty.

IJC, UJM, API, and others organize short-term 
professional training. In 2000 alone, IJC organized 
more than 20 training courses and seminars for 
journalists on a wide variety of topics: agricultural 
reporting, social reporting, reporting for the ordinary 
citizens, reporters’ investigations, journalism ethics, 
investigative journalism, online journalism, and so 
on. During such courses journalists are taught more 
hands-on skills. IJC also offers journalists the use of 
its library, which contains Western journalism-related 
literature. IJC also publishes textbooks for journalists 
(Social Reporting, Journalism for the Ordinary Citizens, 
Reporters’ Investigations, Dig Deeper and Aim Higher), as 
well as an analytical bulletin that tackles problems of 
the Moldovan media. Panelists criticized the fact that 
despite the many courses, their impact remains small. 

In Moldova, there are no restrictions other than 
financial ones regarding the supply of newsprint, which 
is provided both by state-owned Universul printing 
house and by several private suppliers. The problem is 
that there is only one private printer in Chisinau (Prag 
3). A second printer could not survive economically due 

A more active involvement of media 

associations in the legislative process 

characterized 2002. In total isolation 

from civil society, legislative and govern-

mental bodies draft laws and bills that 

appear “overnight and that nobody has 

heard of.” 



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

124 Moldova 125

to the small circulation of newspapers. Most local news-
papers are printed by privatized printing houses, which 
were part of the Communist Party’s publishing network 
during Soviet times. The Cuvantul newspaper in Rezina 
managed to buy its own printing house. Panelists agreed 
that there were no problems with paper suppliers.

The state continues to hold a virtual monopoly 
over the distribution system throughout Moldova. This 
hampers the development of the independent press. 
Private newspapers are in no rush to set up their own 
distribution networks due to the lack of funds. How-
ever, there have been initiatives to set up alternative 
distribution companies, such as the recently created 
Omnia press. It does not yet cover the whole of Mol-
dova, just Chisinau. State company Moldpresa holds the 
monopoly in Chisinau, owning all (about 200) kiosks 
in the capital.

Internet access is offered exclusively by private 
providers (about 15 in all), the largest being Megadat, 

Zingan, Relsoft Communications, and MoldInfoNet. 
They all use Moldtelecom’s network of links, which is 
still owned by the state but is now slated for privatiza-
tion. There are no legal restrictions on Internet use for 
journalists and the general public, and the fact that 
Moldova ranks among the lowest users of the Internet 
is due largely to the inability of people to pay for the 
services (an Internet connection costs an average of $7 
per month). According to data from the International 
Telecommunication Union, Moldova has about 60,000 
Internet users (i.e., 1.37 percent out of a population 
of 4.3 million). Panel members criticized the fact that 
Moldtelecom remains the only operator that provides 
Internet access. It charges local providers for the use of 
its networks, which does not allow local providers to 
implement a flexible pricing policy. At the same time, 
Moldtelecom functions as an ordinary provider, offer-
ing lower prices for connection compared with private 
competitors. 



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

124 Moldova 125

Panel Participants
Vasile Botnaru
Editor in Chief
BASA-press News Agency

Val Butnaru
Director
Jurnal de Chisinau (independent weekly)

Ion Enache
Chairman
National Ethics Commission 

Corina Fusu
Editor
Moldova 1 television company

Anatol Golea
Director
ORT Moldova

Dmitri Kalak
Deputy Editor in Chief
Ekonomicheskoe obozrenie (independent weekly)

Constantin Marin
Lecturer
Journalism and Communication Sciences faculty, 
Moldova State University

Olivia Partac
Coordinator of the Legal Service
Independent Journalism Centre

Angela Sirbu
Director
Independent Journalism Centre

Vasile Spinei
Director
Acces-Info Centre

Panel Moderator
Nicolae Negru
Editor in Chief
Mass Media in Moldova, Independent Journalism 
Centre

Observer
Iuri Datii
Country Director
IREX/Moldova




