SUSTAINABILITY INDEX

o 7T

\

'~m’

IREX




i 7

3 "'"’"‘*-.l‘ \\‘ f‘
r .

“The average MP [member of parliament] sees himself as a victim
of the press, and he or she requests to be protected by special
laws,” said one panel member.




)

Introduction

omania has hundreds of licensed radio and television stations and
about 1,000 print outlets for its population of 22 million. However, the
media struggle for survival in the nascent market economy. Advertis-
ing money is scarce and claimed mostly by television outlets, leaving
the print media heavily dependent on direct sales and vulnerable to
political pressure. Of particular concern to the Media Sustainability
Index (MSI) panel were the threats to freedom of expression detected
during 2003. Panelists described the governing Social Democratic
Party’s strong control over the judicial branch, most administrative
functions, and all state resources, and said the media had begun to

be a political battleground in the run-up to the 2004 presidential,
parliamentary, and municipal elections. With government harassment
of independent media already recorded at the end of 2003, the panel
predicted that the next year would be even more difficult for Roma-
nian journalists.

The government rules with a slim parliamentary majority, and
the elections already dominated the domestic agenda by the end of
2003. Despite recent economic growth, the economy is still weak over-
all, and in its latest report, the European Commission did not approve
“market economy” status for Romania. Although some progress has
been made, major reforms still are required. High taxes and frequently
changing legislation make business plans unreliable and force many
company owners, including those in the media, to guess their way
around bankruptcy. Meanwhile, the government has announced that
it would like to accede to the European Union (EU) during 2007, clos-
ing out the negotiations in 2004.

ROMANIA

eiuewlo

75



76

Romania

Sustainable

)
)

0 IC’A

Sustainability
2.33

SUSTAINABILITY

Unsustainable
Mixed System

Unsustainable
Anti-Free Press

B 2001

Objective Scoring

The averages of all the indicators are averaged to obtain a single,
overall score for each objective. Objective scores are averaged to provide

an overall score for the country. IREX interprets the overall scores as follows:

3 and above: Sustainable and free independent media
2-3: Independent media approaching sustainability

1-2: Significant progress remains to be made;
society or government is not fully supportive

0-1: Country meets few indicators; government and society

actively oppose change

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX

www.irex.org/msi/

2003

2.84

<
— N
o ~N
o~
~
S
~

FREE SPEECH PROFESSIONAL PLURALITY OF BUSINESS SUPPORTING
JOURNALISM NEWS SOURCES MANAGEMENT INSTITUTIONS
B 2002

o~
o
~N

3
L0
~N

© ~ ~
< < <
o o~ o~

2003

Indicator Scoring

Each indicator is scored using the following system:

0=

1=

Country does not meet indicator; government or social forces may actively
oppose its implementation

Country minimally meets aspects of the indicator; forces may not actively
oppose its implementation, but business environment may not support it
and government or profession do not fully and actively support change

Country has begun to meet many aspects of the indicator, but progress may
be too recent to judge or still dependent on current government or political
forces

Country meets most aspects of the indicator; implementation of the indica-
tor has occurred over several years and/or through changes in government,
indicating likely sustainability

Country meets the aspects of the indicator; implementation has remained
intact over multiple changes in government, economic fluctuations, changes
in public opinion, and/or changing social conventions



Objective 1: Free Speech

Romania Objective Score: 2.33/4.00

The Romanian Constitution guarantees the freedom of
expression and speech. However, a separate article limits
this freedom by excluding some information from con-
stitutional protection including, for example, that which
“could affect the development of the younger generation”
or that which relates to national security.

Insult and calumny remained criminal offenses
in 2003. Although the penal code was modified in 2002
so that prison sentences for insult were dropped and
sentences for calumny reduced, the government drafted a
new code in 2003. And despite protests by domestic and
international media advocacy groups, calumny remained
a felony punishable by prison. Although no journalists
were in jail for such violations in 2003, several received
suspended prison sentences. More commonly, journalists
are given substantial fines of $5,000 to $20,000 that are

Legal and social norms protect and promote
free speech and access to public information

Legal/social protections of free speech exist
and are enforced.

Licensing of broadcast media is fair, competitive,
and apolitical.

Market entry and tax structure for media are fair
and comparable to other industries.

Crimes against journalists or media outlets are
prosecuted vigorously, but occurrences of such
crimes are rare.

State or public media do not receive preferential
legal treatment, and law guarantees editorial
independence.

Libel is a civil law issue; public officials are held
to higher standards, and the offended party
must prove falsity and malice.

Public information is easily accessible; right of
access to information is equally enforced for all
media and journalists.

%)
o
2
<
=
(o)
=
= =
)
e
]
o
v
L
L
oc
(e

Media outlets have unrestricted access to infor-
mation; this is equally enforced for all media
and journalists.

Entry into the journalism profession is free, and
government imposes no licensing, restrictions,

or special rights for journalists.

registered in their
criminal records.
The 2003 draft
does include some
improvements for
media freedom,
such as allowing
journalists the
defense of truth if
they can prove that
the material under
challenge is fact-
based. However, the draft is not a priority for parlia-
ment, and by the end of 2003 few of its provisions had
been discussed. Some MSI panelists expressed concern
that the few progressive clauses would be dropped. “The
average MP [member of parliament] sees himself as a
victim of the press, and he or she requests to be pro-
tected by special laws,” said one panel member. This
view led to measures restricting media correspondents
in parliament, including requiring that they circulate in
the building only with escorts. There also were cases in
which journalists were expelled from special commission
sessions, and these steps against the press represented a
rare case in which both the governing party and opposi-
tion MPs were united.

The state-run National Council of Broadcast-
ing (CNA) controls licensing in Romania. Operating
since 1992, it reports to parliament, and its 11 members
are appointed to four-year terms by the president and
by legislative bodies. The procedures for licensing are
competitive but not transparent; many doubt the fairness
of the process and note that the council does not have to
explain its decisions publicly. One CNA member accused
the regulatory body of favoritism in issuing a license to
Realitatea-TV, a minor Bucharest-based television sta-
tion. Despite poor viewership and low-quality programs,
it is seen as an influential news station, and some observ-
ers considered its sale a concerted effort by the govern-
ment to control the station during an election year. In
other cases, however, CNA proved more transparent,
including when it organized public meetings to discuss
political coverage on television.

The Law on Broadcasting was enacted in July 2002
according to EU standards and with broadcasters and
some nongovernmental organizations (NGOs) involved
in shaping the bill. After adoption, however, the law
was changed by the government through an emergency
order, leaving the Communications Ministry in charge
of allotting the frequencies. The independent regulatory

“Beginning with the
president and the prime
minister, everybody
thinks they are allowed
to be aggressive with
the journalists,” said
one panel member.

ROMANIA | 77



“Unfortunately, agency outlined
in the original law

certain kinds of media ;5 never created,
companies proliferate,”  and the government
. . now has a powerful
said one panelist. means of influenc-
"They are not ing the licensing
. . process. “Techni-
profit-oriented, but cally speaking, the
communications
used as means for minister controls the
exercising the entire process,” said
. | member.
government's influence, °7cPane bt
protecting owners’
businesses, and
attacking economic and

From July 2002 to
November 2003, the
political adversaries.”

ministry did not
present its strategy
for allotting fre-
quencies, prompting
protests from opera-
tors and owners, and
postponed the extension of some licenses, fueling suspi-
cion that these delays were political blackmail.

Entry into the media market is as difficult as it is
for any other business. Taxation is uniformly high, with
media and all other products subject to a 19 percent
value-added tax (VAT). While a preferential tax system
for media existed before the 2000 elections, the new gov-
ernment dropped it in order to meet International Mon-
etary Fund (IMF) requests. The government promised to
reintroduce the incentives when the economy improved,
but this shift has yet to occur, despite the protest of the
Romanian Press Club, composed of media owners and
directors. The government did eliminate the local “tax
on advertising” of 3 percent, which was viewed as double
taxation of media products.

The number of serious crimes against journalists
increased in 2003, especially in the final quarter of the
year. At least 16 media workers were assaulted in 2003,
including Ino Ardelean, a journalist from Timisoara,
who was gravely injured. More than 140 journalists
signed a petition condemning that attack, but these cases
did not elicit much public outrage or government efforts
to protect journalists. Many journalists, particularly in
the countryside, report harassment, often at the hands of
what are described as “government thugs.” “Beginning
with the president and the prime minister, everybody
thinks they are allowed to be aggressive with the journal-
ists,” said one panel member. Added another, “We can

78| MEDIA SUSTAINABILITY INDEX |2003

www.irex.org/msi/

see a clear aggravation of the media situation, due to the
forthcoming election.”

In many regions of Romania, local businessmen
and politicians have taken control of the local newspa-
pers and radio and television stations as political pressure
on the media intensifies. Some of them openly declare
that media bring them votes. Regions such as Teleorman,
Calarasi, Brasov, and Constanta lack independent press
because all media outlets are owned by local politi-
cians. In areas like Vrancea, Bacau, and Timisoara, local
authorities openly favor obedient media outlets. “Unfor-
tunately, certain kinds of media companies proliferate,”
said one panelist. “They are not profit-oriented, but used
as means for exercising the government’s influence, pro-
tecting owners’ businesses, and attacking economic and
politic adversaries.”

There are no state-owned newspapers in Roma-
nia. Romanian Television (TVR) is public and includes
one main television channel and three smaller stations.
The state also operates four radio channels and the news
agency Rompres. State media receive no special treat-
ment in terms of information. However, public outcry
emerged in 2003 after the government changed the
conditions for paying the subscription fee for public
television and radio. The fee was increased, and the state
mandated that the electric company would collect the
fee, leaving consumers with no option but to pay. Pro-
tests by the political opposition, print media companies,
and taxpayers about the fee and the editorial indepen-
dence and quality of the state broadcasters’ program-
ming followed, but the decision stood.

The president and parliament appoint the board
of directors for state radio and television. The influence
of the political appointments sometimes is apparent in
the programming. When the board of National Radio
changed after the 2000 parliamentary elections, edito-
rial policy clearly shifted as well. Two respected radio
producers resigned from the radio station, claiming
management interference. The state television station has
not succeeded in becoming an independent and cred-
ible public voice. “There is no political will for having
an independent public television station. Actually, it
remained a state-owned television and not a public one,”
one panelist said. State-owned television dominates in
rural areas, where nearly half the Romanian population
lives, because of poor infrastructure and the viewers’
limited financial resources. More than 2.5 million Roma-
nians watch the news on TVR, a serious incentive for the
government to maintain control of the station.



The national
news agency is in
a difficult situa-
tion. Due to poor
management and
political control
that damaged its
credibility, Rom-
pres has lost market share to the privately owned agency
Mediafax. In 2001, Prime Minister Adrian Nastase sub-
ordinated the news agency to the new Public Information
Ministry, making it a government agency and its employ-
ees “public servants.” Protest led to passage of a law
placing the agency under parliamentary control, but that
has not salvaged the agency’s standing and it remains a
secondary player in the news market.

The adoption of the Freedom of Information Act
(FOIA) in late 2001 represented a step forward, but the
implementation process has proven difficult. An unre-
formed administration and indifferent officials meant
that information was not widely available. Despite
public campaigns by the ruling and opposition parties,
the law was only partially implemented in two-thirds
of the government institutions a year after implementa-
tion, according to a nationwide survey.! Furthermore,
the law is not clear regarding the so-called national
companies that receive public funds, and some refused
to give information.

There have been successful lawsuits seeking
enforcement of FOIA legislation. The Romanian Hel-
sinki Committee won a suit against the state prosecutor,
granting the organization access to statistical data about
phone tapping. “Just having these successful lawsuits rep-
resents clear progress,” a panelist said.

In late 2003, however, parliament deputies issued
an internal rule prohibiting release of information on
public spending for official travel. That gave the legisla-
ture two contradictory internal rules, one in line with
the FOIA and the other contrary. “The same parliament
that voted for the law is classifying the very information
that should be public. It looks to me that the parlia-
ment did not understand the law’s philosophy,” a panel
member said.

Access to international media is unrestricted. How-
ever, international publications and programming are very
expensive, making it unrealistic even for some medium-
sized outlets to rely on foreign sources of information.

“We can see a

clear aggravation

of the media
situation, due to the
forthcoming election.”

! “Last Year of Obscurity, First Year of Transparency?” Report by The
Romanian Academic Society, www.sar.org.ro

Objective 2: Professional Journalism

Romania Objective Score: 1.98/4.00

Many Romanian journalists do not clearly distinguish
between facts and opinions. In turn, readers are condi-
tioned to look for “guidance” in their media products,
expecting journalists to present solutions and a way to
interpret news. Overall, there is improvement, however:
Journalists more frequently provide sources, check them,
and present balanced coverage. But too often reports
are superficial or rely solely on news agency dispatches
or press releases. As a result, Romanian newspapers or
newscasts can appear to be a collection of unrelated facts.
Given the fierce competition in a full but strug-
gling market, media outlets often yield to sensationalism.
Scandals, crimes, acts of violence, or celebrity events
are front-page news. Traffic accidents are featured on
the main newscasts of most television channels. With
criticism of the ruling party essentially taboo, entertain-
ment is the content of choice. As one panelist explained,
“Entertainment became news. After renouncing many
sensitive issues, the TV stations have to fill this empty
space somehow.”
Cases of corruption are revealed almost every day in
the print media. However, investigations are often superfi-

Journalism meets professional standards of
quality

Reporting is fair, objective, and well sourced.

Journalists follow recognized and accepted
ethical standards.

Journalists and editors do not practice
self-censorship.

Journalists cover key events and issues.

Pay levels for journalists and other media
professionals are sufficiently high to discourage
corruption.

Entertainment programming does not eclipse
news and information programming.

Technical facilities and equipment for gathering,
producing, and distributing news are modern
and efficient.

Quality niche reporting and programming
exists (investigative, economics/business, local,
political).

(%)
oc
o
<
=
(]
=
=
(%)
—
<
P
oc
=
o
-
—
<
P
=
(%)
(%)
Ll
Ll
o
oc
o

ROMANIA




cial, and their level
deteriorates due to
the expense, risk,
and time required.
There have been
exceptional cases,
though. One
involved charges
against a govern-
ment minister for
bribing a public servant in his ministry; when he was
dismissed after months of controversy, it was consid-
ered among the first notable successes of Romanian
press and civic society in addressing corruption cases.
Although panelists expressed concern about the level
of professionalism, media have shown the capacity to
cover important issues, with the central newspapers
playing a clear civic role.

Journalism ethics remain more a seminar topic than
a daily standard for the media community. “They know
the ethical standards, but they do not pay attention to
them,” one panel participant said. Associations and trade
unions have proposed approximately 15 different profes-
sional codes but failed to find an effective and widely
accepted version. In October 2003, the Convention of
Media Organizations publicly discussed media corruption
for the first time. One panel member estimated that “80
percent of Romanian media are used for the owners’ inter-
ests.” There have been several cases of journalists quit-
ting due to editorial censorship. For example, three news
managers at Europa FM, the largest private radio station,
resigned in April 2003 to protest pressure to alter news
content. Similar resignations have occurred at various
local television stations such as the local state television
station in Timisoara and at Alpha TV station in Petrosani.
In each case, local politicians or businessmen pressured
the station management to censor certain programs.

Most journalists do not protest their difficult
work environments. According to one panelist, “The
common journalist knows what he has to write, and he
acts accordingly. Those who do not play the game are
excluded.” The poor economic and professional status of
Romanian journalists limits resistance to outside influ-
ence and censorship. The average salary of a journalist
hovers at the national average of $120 to $130 per month,
with journalists at local media earning far less than
those based in Bucharest. Only a few of the large publi-
cations pay reporters decent wages by Romanian stan-
dards ($250—$300). Currently state broadcasters tend
to offer higher salaries than private outlets. An increas-

“Entertainment became
news. After renouncing
many sensitive issues,
the TV stations have

to fill this empty space
somehow.”

80| MEDIA SUSTAINABILITY INDEX |2003

www.irex.org/msi/

ing number of journalists accept “financial support”
from political parties or businesses for writing positive
articles, or for not writing an article. Everybody seems
to know which journalist is supporting which party or
politician, and such practices have led to the widespread
impression that public trust in the media is declining.
Many media outlets do not officially hire their
journalists due to the high taxes employers have to pay for
permanent jobs. Instead, journalists are hired part-time
or as “contributors,” even if they work in the newsroom.
In some media organizations, journalists get paid small
fixed amounts taxable to the employers as well as larger
“bonuses per article” taxable to the journalist. This system
tends to force journalists to focus more on the quantity
rather than the quality of their articles. “Also, there is no
clear career guide
for journalists, and
it is impossible for
them to know if
they’ll have the same
job next year,” one
panelist said. For

“The common
journalist knows what
he has to write, and he
acts accordingly. Those
e er‘;r;zlrlfﬂg who do not play the

profession, and most  game are excluded.”
journalists leave

after a few years.

Although the news is still the main editorial prod-
uct of television stations, in the past two years entertain-
ment programs have gained in popularity. The three
largest television stations—private Antena 1 and Pro-TV
and the state’s TVR—compete to air the best evening
newscasts. The private television stations dominate the
urban audience, while TVR has its captive rural audience.
Other television stations, including National-TV, BITV,
and Realitatea TV, established themselves more firmly in
the market in 2003, but they are not yet competitive.

Technical capabilities of media vary greatly, but, as
one participant said, “The problem is not the equipment.”
The most powerful outlets have digital technology, while
more modest operations use outdated technology such as
High 8 for television, and tape recorders for radio edit-
ing. The high cost of communications drastically limits
the access to information for the smaller newsrooms. On
average, however, most newsrooms have computers and
Internet access. Many rural newspapers have purchased
second-hand printing presses from abroad, allowing them
to gain in independence what they lose in print quality.



Objective 3: Plurality of News Sources

Romania Objective Score: 2.48/4.00

Romania has a clear plurality of public and private

news sources that began to develop immediately after
the December 1989 revolution. The lack of information
during the communist era was replaced almost overnight
by a vast array of media. Yet, within the past two years,
protecting freedom of expression has been a signifi-

cant problem. The ruling Social Democrat Party (PSD)
directly or indirectly controls most of the press, and
panel participants agree that this control probably will
tighten more as elections approach in 2004.

Before 1989, the Romanian media landscape was
composed of national television, national radio (three
channels), and two national newspapers. There was a
local newspaper for each of the 40 counties. The Com-
munist Party strongly controlled all media. One year
after the revolution, there were 1,200 new media outlets.
Currently, some 18 Bucharest-based daily newspapers
are available. In other cities, there are three to four local
daily newspapers. Almost a hundred magazines and
monthly publications are nationally distributed.

Private broadcast media have multiplied rapidly
since 1993. Antena 1 began to broadcast in the fall of
1993; Tele “7 abc” started in 1994; PRO TV station aired

Multiple news sources provide citizens with
reliable and objective news

A plurality of affordable public and private news
sources (e.g., print, broadcast, Internet) exists.

Citizens' access to domestic or international
media is not restricted.

State or public media reflect the views of the
entire political spectrum, are nonpartisan, and
serve the public interest.

Independent news agencies gather and distrib-
ute news for print and broadcast media.

Independent broadcast media produce their own
news programs.

Transparency of media ownership allows
consumers to judge objectivity of news;
media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

A broad spectrum of social interests are
reflected and represented in the media, includ-

%)
S
—
<
=
a
=
I
LLl
O
oc
=
o
(%)
24
=
LLl
=
Ll
o
>
—
-
<
oc
=
—
o

ing minority-language information sources.

for the first time

in December 1995.
They were joined in
1997 by Prima TV.
In 2001, two televi-
sion stations, Bl TV
and Realitatea TV,
began operations.
National televi-
sion appeared in
2003, and two other
national stations
will be launched in
2004. Only Antena
1 and PRO TV have
earned significant market share by attracting advertising.
Many believe that the advertising market is too small to
sustain all current outlets.

According to a National Broadcasting Coun-
cil (CNA) report, there are 173 operational television
licenses in 39 counties and 74 localities. State television
has four channels, the first of which is received all over
the country and broadcasts mainly news, current affairs,
and entertainment. The second state television station
airs more educational and cultural programs, while
the third, TVR International, keeps Romanians abroad
connected to national events and information. In 2002,
a new cultural channel opened, but it failed to attract a
substantial audience.

During the past 10 years, the government has
received 1,808 requests for radio licenses. The CNA
granted 361 radio frequencies in 101 localities. In 2003,
295 radio stations were operational. State radio broad-
casts on four channels, representing news, culture,
youth, and music programming. Traditionally, public
radio was more balanced in its reporting than state
television and closer to serving as a true public broad-
cast service. However, its credibility was damaged by the
abrupt replacement of the board and the resignations of
producers protesting management interference.

More than 40 percent of Romanians are living
in rural areas, where the Internet is an undiscovered
world. An ongoing government project to connect rural
schools to the Internet could help in the future. In rural
areas, print publications are not easily affordable. The
national average salary is $130 per month, while a daily
newspaper costs up to 15 cents and a weekly or monthly
magazine costs an average of $1. Moreover, the distribu-
tion system is rather slow. Newspapers often reach rural
villages after more than a 24-hour delay.

More than 40 percent
of Romanians are

living in rural areas,
where the Internet is

an undiscovered world.
An ongoing government
project to connect rural
schools to the Internet
could help in the future.

ROMANIA

81



82

Anyone
with a television
in Romania can
receive state televi-
sion; state radio sta-
tions are similarly
accessible. Urban
areas receive other
television stations
via cable, and
during 2002-2003
more cable compa-
nies offered service
in rural areas. Most
people cannot

Mediafax is now

the main news
provider to all public
and private media in
Romania. However,

its prices are rather
high at $300 to $800
per month. Panel
participants mentioned
that Mediafax could

busi afford satellite
serve some business or dishes, which cost
political interests. Since  about $150.
. According to
the agencyis a part of statistics presented
at the Cable Com-

MediaPro, it is somehow
tied up in the financial
problems linked to

the conglomerate.

munication Con-
vention in October
2002, 250 cable
companies oper-
ate in Romania.
The Communica-
tion Ministry estimates the number of cable subscribers
in 2003 at 3.75 millions households, about 51 percent.?
The real penetration rate could actually be higher due
to cable-service theft. Romania has the cheapest cable
access in Europe, as a monthly subscription costs around
€4. This industry is rather concentrated, 80 percent of it
being owned by seven large companies, and distributes
more than 40 news and entertainment channels.

Print media are regularly distributed to cities
throughout the country. Some papers print two editions
each day: one for the most remote cities, and another to
be distributed in Bucharest and environs. Publications
from the regions have difficulty distributing in Bucharest
or in regions other than their own.

Current legislation sets no restrictions on access to
foreign media. The only limitations are the high prices.
The use of the Internet as a news source is limited, as
relatively few people own computers and the costs for
access are rather high. Dial-up access is especially expen-
sive due to the former state-owned company ROMTELE-
COM, which had a monopoly on fixed lines that ended

2 http://www.mcti.ro

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX

www.irex.org/msi/

2003

in January 2003. Internet cafés are a flourishing business
(rates stay at $.50 per hour), but the number of people
with home Internet connections is low. The Internet is
used more for e-mail, chat, and games than for informa-
tion. It is not generally perceived as a source of news,
except for media or business professionals.

There are two powerful media conglomerates vying
for control of ratings and audiences. One is MediaPro,
founded by Adrian Sarbu, a former movie director turned
successful media boss. The other is INTACT CORPO-
RATION, owned by Dan Voiculescu, a controversial
businessman and politician. Both media companies
feature their own television channels via a nationwide
network, national radio stations, newspapers, magazines,
and distribution and printing firms. However, economic
difficulties and the political power of most media owners
have allowed even private outlets to be influenced by
political and business interests. After the 2000 elections,
media generally supported the government, and the
prime minister and president became omnipresent figures
in the news. Prime Minister Adrian Nastase appeared in
many evening newscasts in four or five separate stories.
But most of the coverage was superficial, with almost
no inquiries concerning official statements or policies.
Opposition political figures received far less media atten-
tion. The media monitoring agency Academia Catavencu
analyzed the political trends of news coverage and showed
that most stations referring to the ruling party offered
neutral or positive coverage.® In contrast, Prima TV
broadcasts only negative news about Traian Basescu, the
“public enemy” of the prime minister.

The extent of political influence in the media
sector is displayed by the activities of several stations.
PRO TV, owned by the MediaPro group, has accumu-
lated large tax debts to the state. Yet a permissive tax
policy negotiated by the owner appears to explain the
lack of government criticism in newscasts. When the
Finance Ministry made public the list of firms with
debts, all central television stations were represented.
The list produced no public scandal, and news coverage
remains largely pro-government.

The owner of Antena 1, the second-largest com-
mercial television station, is also the leader of the
Romanian Humanist Party (PUR). Until 2003, PUR was
a minority partner in the ruling coalition. When PUR
decided to quit, the majority PSD party openly admit-
ted that it needed PUR for its media empire. After PUR

* http://www.mma.ro



dropped out of the coalition, Antena 1 became more
critical of the government.

To counteract this trend, the National Broadcast
Council recommended to television stations that they
maintain proportional news coverage of two-thirds
for the ruling parties and one-third for the opposition
parties. Despite its good intentions, the council’s man-
date still allows interference in the editorial policies of
private media. Undaunted, the CNA also started its own
monitoring project. Based on a controversial methodol-
ogy, monitoring revealed that the government party and
Adrian Nastase remained the leaders in news appear-
ances. The CNA organized public debates about balanced
political coverage, but no official policy was adopted.

There are several active news agencies in Romania.
The most important is the privately owned Mediafax.

In a matter of years, Mediafax has managed to capture
the market away from the public news agency Rompres.
Mediafax is now the main news provider to all public
and private media in Romania. However, its prices

are rather high at $300 to $800 per month. Panel par-
ticipants mentioned that Mediafax could serve some
business or political interests. Since the agency is a part
of MediaPro, it is somehow tied up in the financial
problems linked to the conglomerate. Panel participants
described some cases in which Mediafax distributed
preferential information or refused to cover some topics.
Other agencies such as AM Press, AR Press, and Rom Net
have little influence.

There is no hard data on media ownership in
Romania, but the public and the media generally know
the key players. Only the international media conglom-
erates that have bought Romanian newspapers declare
their shareholding structures. Foreign companies such as
Westdeutsche Allgemeine Zeitung and Ringier own four
of the top Romanian newspapers. These publications are
success stories as far as maintaining editorial separation
between the owners and the local management.

There is an obvious tendency to form media
conglomerates, and there is no government policy on
media concentration. The Broadcast Law stipulates only
that one owner cannot have a dominant position in
the industry, which means ownership is limited to a 30
percent share of the market. However, state stations are
explicitly excluded from this provision. Additionally,
an individual or firm can be the main shareholder in
only one station, although the print media have no such
restrictions. At the local level, most media are politically
controlled. The mayor of Constanta, Romania’s second-
largest city, has a company composed of a local television

station, a newspa-
per, and a distribu-
tion network. In the
city of Bacau, the
mayor also con-
trols a local media

There is an obvious
tendency to form
media conglomerates,
and there is no

conglomerate. overnment policy on
Recently, he bought 9 . P y
the only paper plant mMedia concentration.

in Romania. At the
local level, this trend toward consolidation can be even
more obvious than at the national level.

The minority press is not restricted in Romania,
and 17 national minorities (out of 18 recognized minor-
ity groups) have state-subsidized publications. Since
some of the minority publications are written in the
minority language, this limits the wider distribution.
Journalists representing minority media complain about
the lack of interest the more established media have in
minority issues.

The Hungarian minority—representing up to
8 percent of Romania’s population—is a special case.
Romanian public television and radio stations have
special programs for Hungarians. There are 10 Hungar-
ian-language newspapers, most based in Transylvania,
that are run as for-profit businesses. Even Romanian-
owned companies operating in predominantly Hungar-
ian regions publish Hungarian-language publications.
Sometimes, Hungarian newspapers are quoted by the
Romanian media, especially regarding issues dealing
with Romanian-Hungarian relations. The Hungarian
station Duna TV channel can be received throughout
Transylvania.

Objective 4: Business Management

Romania Objective Score: 2.47/4.00

After 1990, printing houses were privatized. The buyers
were “insiders” within the press arena: typographers,
famous journalists, and other media professionals. As
media outlets grew, they acquired their own printing
facilities, thereby securing their independence. Healthy
competition has resulted. “Generally speaking, busi-
ness behavior is more professional in supporting indus-
tries like printing, than in media outlets,” one panelist
observed. “Political pressure is ineffective because there
is competition.”

The distribution network operates differently.
There are no state-owned print media in Romania.

ROMANIA

83



However, RODIPET,
the largest distribu-
tion network, was
privatized only in
December 2003. It
reaches throughout
the country, even
the remote villages.
Newspaper execu-
tives complain that
the company is
slow in its deliv-
ery, as newspapers
reach some areas
after delays of up
to 48 hours. Some
believe RODIPET favors particular clients and deliber-
ately delays returning money from sales to media outlets.
Furthermore, the company does not provide newspapers
with key data such as how many copies are sold per day
and per region. When RODIPET was state-owned, it had
a legacy of politically motivated activity. For example, the
local RODIPET branch in Vrancea sided with the local
authorities against the independent Ziarul de Vrancea.
Subscriptions are usually distributed by the Roma-
nian Postal Service. Most subscribers, especially in rural

“Generally speaking,
business behavior is
more professional in
supporting industries
like printing, than in
media outlets,” one
panelist observed.
“Political pressure is
ineffective because
there is competition.”

Independent media are well-managed
businesses, allowing editorial independence

Media outlets and supporting firms operate as
efficient, professional, and profit-generating
businesses.

Media receive revenue from a multitude of
sources.

Advertising agencies and related industries
support an advertising market.

Advertising revenue as a percentage of total
revenue is in line with accepted standards at
commercial outlets.

Independent media do not receive government
subsidies.

Market research is used to formulate strategic
plans, enhance advertising revenue, and tailor
products to the needs and interests of
audiences.

%)
S
—_
<
=
a
=
—
P
Ll
=
Ll
O
<
=
<
=
2]
v
Ll
=
178
=
[a'a]

Broadcast ratings and circulation figures are

reliably and independently produced.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 12003

www.irex.org/msi/

areas, receive newspapers that are already outdated. To
obtain subscription revenues and build reader loyalty,
some newspapers have developed their own distribution
networks. Gazeta de Sud, a local newspaper from Olte-
nia, managed to distribute 40 percent of its subscriptions
through its own network. Private media distribution
companies also operate in Romania, reaching many parts
of the country.

Printing facilities and distribution networks do
not receive state subsidies. RODIPET found itself in
disastrous economic shape, and it became one of the last
state-owned companies to be privatized.

Romanian
media generally are
not profit-generat-
ing businesses. In
an overcrowded
market, with a
poor consumer
base, media outlets
struggle to survive.
Many owners have
other businesses in
order to inject funds
into their media
operations to keep
them afloat. “They
are looking out for
their other inter-
ests. They surely
do not expect to
make money out of
media. And this is
becoming the usual
model, especially
for local media,” a
panelist said. Most
local newspapers are not economically viable, but busi-
nessmen sustain them as tools to facilitate business deals,
especially when public money is concerned. Many local
politicians set up newspapers to improve their image. But
these publications are rarely read and do not have the
public trust. “There are newspapers generated overnight
and printed in only 20 copies. But you can blackmail
with such garbage.”

Otherwise, newspapers must rely heavily on sales.
Subscriptions account for just a small part of circulation
numbers, so newspapers cannot count on steady sales
revenues. Moreover, newspapers offer big discounts to
encourage subscriptions.

Many owners have
other businesses in
order to inject funds
into their media
operations to keep
them afloat. “They are
looking out for their
other interests.

They surely do not
expect to make money
out of media. And this
is becoming the usual
model, especially for
local media.”



Another financial source for Romanian media is
advertising. However, because of the economic situation,
the advertising market is depressed compared with other
countries in the region. ARBOmedia estimated that for
2002, ad revenues accounted for a total of $119 million
for television, print media, outdoor, radio, Internet,
and cinema.’

There are many advertising agencies active
in Romania, including large groups such as
Saatchi&Saatchi, Leo Burnett, BBDO, and Young &
Rubicam. Despite numerous local agencies, some 80 per-
cent of the advertising money in the Romanian market
is circulated by the international agencies. Preference is
given to big media with national distribution, while the
local media are largely neglected. According to ARBO-
media, less than 5 percent of ad revenues in print media
go to local publications. This statistic belies the fact
that the combined local media have larger circulation
numbers and a greater readership than Bucharest-based
publications.

During 2002 and 2003, the state became an impor-
tant player in the advertising market. Public institutions,
public companies, and state-owned companies bought
ads, particularly in the print media. Almost daily, news-
papers featured promotions for state railways, airports,
tourist projects, youth initiatives, and the national com-
munications firm. However, government advertising is
a complicated issue. The Romanian Academic Society
(SAR) issued a study that revealed that state-sponsored
advertising was not a transparent process and a major
source of political pressure against the media. Indeed,
the SAR study showed that the state had no coherent
strategy for promotion, nor was it clear why government
initiatives should be promoted through the media. For
the most part, public institutions depend more on politi-
cal influence than on balanced studies of which initia-
tives need promotion.

State radio and television have three sources of
funding: state subsidies, subscriptions, and advertising.
Subscriptions to state media are compulsory for all radio
or television set owners, whether the “subscribers” tune
in or not. In 2003, the government increased this manda-
tory tax and changed the collection mechanism. Opposi-
tion parties, private electronic media, and newspapers
protested to no avail. There are no state subsidies for
private media, although pro-government media obtains
indirect subsidies through privileged advertising. State
subsidies are given only to publications belonging to the

* http://www.arbomedia.ro

18 national minorities recognized in Romania and to
some cultural magazines.

Market research is not established in Romania.
While polling companies do exist, their research is
very expensive, and few media outlets can afford it.
Newspapers publish polls and ask their readers to fill in
questionnaires, but the results can hardly be seen as pro-
fessional. Foreign media companies like Ringier, Bertels-
mann, Romanian Publishing Group, and VNU-Hearst
have conducted market research and continue to monitor
their readerships.

The Romanian Audit Bureau of Circulation
(BRAT) was founded in 1998 as an independent, non-
profit organization. Ernst & Young took over the audit-
ing activities on behalf of BRAT in September 2003.
Many advertising agencies require a circulation certifi-
cate issued by BRAT as a precondition for any advertis-
ing contract, and 173 publications are audited by BRAT.
Assisted by the Center for Independent Journalism and
the ProMedia II Program, BRAT conducted the National
Readership Survey (SNA), the first such study conducted
in Romania that met international standards.

A few years ago, several multinational companies
reached an agreement to set up a unique ratings system for
broadcast media. Two ratings systems emerged, generating
market competition. However, the state interfered with
this new market by allowing the CNA to select a single
rating system that will begin in 2004. A polling institute,
IMAS, started conducting research using its own finances.
Much of the data issued by various polling firms are not
tully trusted by the media industry. Moreover, the head
of the IMAS poll institute was appointed by the govern-
ment to manage the reform of the local authorities. This
appointment stirred even more controversy regarding the
objectivity of the institute’s research. Similarly, the former
head of another polling company, Metro Media Transylva-
nia, is a member of the government.

Objective 5: Supporting Institutions

Romania Objective Score: 2.49/4.00

There are more than 40 media associations in Romania
representing publishers, broadcasters, journalists, edi-
tors, and distributors. Some of them are professional
associations, while others are trade unions. They are both
national and local organizations, and some associations of
journalists specialize in a certain fields like the environ-
ment, health, sports, and photojournalism.

ROMANIA

85



Supporting institutions function in the
professional interests of independent media

Trade associations represent the interests of
private media owners and provide member
services.

Professional associations work to protect
journalists’ rights.

NGOs support free speech and independent
media.

Quality journalism degree programs that provide
substantial practical experience exist.

Short-term training and in-service training
programs allow journalists to upgrade skills or
acquire new skills.

Sources of newsprint and printing facilities are
private, apolitical, and unrestricted.

Channels of media distribution (kiosks, trans-
mitters, Internet) are private, apolitical, and
unrestricted.

78
S
—
<
=
a
=
%)
=
Q
[
>
=
[
(78)
=
O
=
e
o
Q.
.
=
(%)

The Romanian Press Club (CRP) is one of the
most influential media associations. The CRP started
as an exclusive club for media owners, publishers, and

media directors. Recently, the CRP began admitting edi-
tors. And according to CRP internal data, more than 200

individual journalists are members as well.> The CRP
is active in lobbying the government in business issues

relating to the media industry (especially taxation). One

panelist explained, “They are powerful people, and the
government negotiates with the CRP. But the real out-

come is insignificant. Just look at the taxation level.” The

CRP adopted a code of ethics, which they presented to

the journalism community. But the code was not widely
accepted, and it has not been enforced. Representing the

top executives from the most important media outlets,
the CRP enjoys good visibility and tries to pass as the

only representative of the media community in Romania.

Frustrated by the CRP, the editors of the local

media established other associations. The Association of

the Local Newspaper Editors in Brasov and the Asso-
ciation of the Editors in Cluj also try to promote the
interests of their members. However, they operate on a
smaller scale and consequently have less of an impact.
Meanwhile, broadcasters have their own organization,

the Association of Broadcasters (ARCA). The association

> http://crp.digiro.net

86| MEDIA SUSTAINABILITY INDEX |2003

www.irex.org/msi/

does not deal with
editorial matters,
but concentrates on
technical and busi-
ness issues. ARCA
Was Very success-
ful in bringing the
government to allot

Graduating journalism
students are not
prepared for media
careers. According

to one panelist,

“The quality of the
programs has decreased.
The schools want more
students, even if that
means damaging the
quality of the programs.”

more frequencies
for private broad-
casters.

There are
many journalist
associations, but
most of them are
low-profile, inac-
tive, or immature.
A couple exist
only on paper, including the Association of the Roma-
nian Journalists (AZR). Others function as branches of
other local NGOs such as the SUD-EST Regional Centre
for Journalism in Galati. The strongest associations are
actively involved in issues pertaining to journalism stan-
dards, journalists’ protection, and professional benefits.
The Association for the Promotion and Protection of the
Freedom of Expression (APPLE) conducted a program
called FREEEX, which monitors the instances of attacks
or harassment of journalists. APPLE started an e-commu-
nity with a membership of more than 300 active journal-
ists from all over the country.

Several trade unions represent the national radio
and television media, but few support the private-sector
outlets. Some of the existing trade unions have secured
benefits for their members such as salary negotiations
and holiday bonuses. Over the past year, more trade
unions have been established to support the private
media. The immediate concern of such groups is improv-
ing the work conditions of journalists. The largest unions
are the Romanian Journalists’ Society, which claims
4,800 members, and The Journalists and Printers Federa-
tion, which says it has 1,000. The membership estimates
are thought to be exaggerated, however.

There are numerous human rights and civil society
NGOs that work in cooperation with the media com-
munity to protect freedom of speech rights. The Associa-
tion for the Defense of Human Rights in Romania—-The
Helsinki Committee (APADOR CH) is particularly
active. APADOR CH and the Media Monitoring Agency
published a very useful judicial guide for journalists,
with a second edition published in 2003. Other NGOs



like the Pro Democracy Association, the Foundation for
the Development of Civil Society, the Romanian Aca-
demic Society, and Transparency International-Romania
are all active in defending the freedom of expression. In
2003, the EU allocated special funding for supporting
the development of the independent press in Romania.
This initiative, somewhat unusual for the EU, reflected
international concerns about the freedom of expression
in Romania.

Twenty-four journalism programs operate within
state and private universities across Romania. The average
number of students per class is 60, so a large number of
“licensed” journalists flood the media market every year.
However, graduating journalism students are not prepared
for media careers. According to one panelist, “The quality
of the programs has decreased. The schools want more
students, even if that means damaging the quality of the
programs.” Curricula are mostly theoretical, while the
faculty is rarely composed of active journalists. Students
do not get an opportunity to receive hands-on training,
even if they participate in a three-week “practical train-
ing” session in professional newsrooms. These internships
offer little mentorship, and most students do not know, or
do not care, to make the most of their opportunity. Mean-
while, the media market can absorb only a small fraction
of the graduates, while the rest go into public relations or
other communication-related jobs. The MediaPro group
started its own journalism school by offering its students
training and positions within the company.

Journalism students have opportunities to study
abroad. However, Romanian students are not well
informed about exchange opportunities. In other cases,
programs ask the applicants to support themselves,
which limits the number of eligible candidates. Many of
those who study abroad prefer to work for international
media or to continue their education rather than return
to Romania.

After the closing of the BBC School (June 2001),
the Center for Independent Journalism remained the only
short-term training provider. The Center provides courses
for journalists and journalism students, but also for stu-
dents in related fields like economics and law. The Center
also provides targeted assistance to media outlets. Courses
in news production for radio and television, investigative
reporting, and photojournalism are in high demand.

Media distribution is changing in Romania.

The main printing facility is still state-owned, despite
attempts to privatize it. The group that owns the printing
facility now has strong links to the ruling political forces.
However, many newspapers are adapting to buying

imported newsprint. Many panelists stated that the
printing sector now has healthy market competition. The
same holds for broadcasting. While broadcasting trans-
mitters are still state-controlled, satellites have made
broadcasting far more independent. Cable television
distributors are private and distribute a large variety of
channels, including national television. Internet provid-
ers are also independent.

Panel Participants

Brandusa Armanca, former director, Timisoara branch
of Romanian Public Television

Toana Avadani, executive director, Center for
Independent Journalism

Liviu Avram, head of Investigative Department,
Adevarul daily, Bucharest

Liana Ganea, executive director, Association for the
Promotion and Protection of Freedom of Expression
(APPLE)

Zoltan Kovacs, journalist; director, AGENDA media
group, Timisoara

Alexandru Lazescu, journalist

Virgil Nitulescu, parliamentary expert, Culture, Arts,
and Mass Media Commission of the Deputy Chamber

Manuela Stefanescu, deputy director, Association for
the Defense of Human Rights in Romania-The Helsinki
Committee

Adrian Voinea, director, SC Media Sud Europa SA media

group, Craiova; Gazeta de Sud daily, Craiova; Radio Sud,
Craiova; Radio Sud, Severin; Radio Promt, Beius

Moderator

Cristian Ghinea, journalist

ROMANIA

87



