
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2006/2007

The Development 
of Sustainable 
Independent Media 
in Europe and Eurasia



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia
www.irex.org/msi

Copyright © 2007 by IREX

IREX
2121 K Street, NW, Suite 700
Washington, DC 20037
E-mail: msi@irex.org
Phone: (202) 628-8188
Fax: (202) 628-8189
www.irex.org

Project managers: Mark Whitehouse and Drusilla Menaker

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark 
Whitehouse, Michael Clarke, Leon Morse

Copyeditor: Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in 
whole or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement 
“The Media Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; 
(b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) 
no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by 
the United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative 
Agreement No. DGS-A-00-99-00015-00. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other 
project researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent 
agency that provides economic, development, and humanitarian assistance around 
the world in support of the foreign policy goals of the United States. The agency 
works to support long-term and sustainable economic growth and advances US 
foreign policy objectives by supporting:

• Economic growth, agriculture, and trade
• Global health
• Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

• Sub-Saharan Africa
• Asia and the Near East
• Latin America and the Caribbean
• Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around 
the world. They work in close partnership with private voluntary organizations, 
indigenous organizations, universities, American businesses, international agencies, 
other governments, and other US government agencies. USAID has working 
relationships with more than 3,500 American companies and over 300 US-based 
private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education, 
independent media, Internet development, and civil society programs. Through 
training, partnerships, education, research, and grant programs, IREX develops the 
capacity of individuals and institutions to contribute to their societies. 

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars, 
policymakers, business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX 
is implementing 40 programs in more than 50 countries with offices in 17 countries 
across Europe, Eurasia, the Middle East and North Africa, and the United States. IREX 
serves as a major resource for universities, governments, and the corporate sector in 
understanding international political, social, economic, and business developments.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007150

On the whole, the MSI panelists agreed, principles of freedom of expression 

and media independence are mimicked rather than observed. Although two 

governmental newspapers have been privatized, they continue receiving 

governmental subsidies and benefits.

MOLDOVA

Ph
o

to
 co

u
rtesy o

f Steven
 K

n
o

w
lto

n



151

INTRODUCTION

MMoldova had a difficult 2006, pressured economically by Russia in response to the country’s stated reorientation 

toward European integration, solidarity with the “color revolutions” in Ukraine and Georgia, and the 

government’s assertions that Russia should withdraw its troops from the separatist region of Transnistria. 

Moldova was hit hardest by the ban on its main export, wine, about 70 percent of which targets the Russian 

market. At the same time, Moldova had to live up to its commitments to democratization and economic 

reforms included in the Moldova-EU Action Plan, a higher degree of media independence among them.

The embargo on Moldovan exports was lifted after meetings between the Moldovan and Russian presidents 

that exacted some toll from Moldova. On the democratization front, parliament amended a number of 

laws, but this measure did not produce major practical changes. The European Commission’s Moldova 

country report identified seven key flaws in the governing Communist Party’s approach, including poor 

implementation of reform strategies, widespread corruption, limited judicial independence, and insufficient 

media freedom.

A new broadcasting code was adopted in 2006, heralded as a better piece of legislation than previous 

laws but nevertheless, in the view of the Media Sustainability Index (MSI) panel, formulated so as to allow 

the authorities to preserve their control over the Broadcasting Coordination Council (BCC) and the public 

broadcaster Teleradio-Moldova. Through the BCC, the government also controls distribution of licenses and 

frequencies and is able to harass the stations that are critical of conditions in Moldova, according to the 

MSI panel. The code also features a new version of provisions regulating the public broadcaster, allowing 

the closure of the Chisinau City stations Antena C and Euro TV Chisinau, which provided airtime to the 

opposition and other views critical of the governing party and its political partner, the Christian-Democratic 

Popular Party (PPCD).

On the whole, the MSI panelists agreed, principles of freedom of expression and media independence 

are mimicked rather than observed. Although two governmental newspapers have been privatized, they 

continue receiving governmental subsidies and benefits. Subsidies also are paid to district newspapers 

published by local administrations, which creates unfair competition for independent local newspapers.

In spite of some development of the advertising market, media businesses are still unattractive to investors, 

whether domestic or foreign. Media are more often than not motivated politically and funded by sources 

that do not see their investment as one in media as a business. Under these circumstances, journalist 

partisanship and self-censorship are widespread. There have been timid attempts to create a journalists’ 

trade union, but they failed. Journalists continue being divided along ideological lines.

M
O

LD
O

V
A

MOLDOVA

OVERALL
SCORE:
1.48



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007152

MOLDOVA AT A GLANCE

GENERAL

> Population: 3,968,071 (October 2004 census) www.statistica.md/
recensamint/Date_prel_Recens_din2004.doc

> Capital city: Chisinau

> Ethnic groups (% of population): Moldovan/Romanian 78.2%, 
Ukrainian 8.4%, Russian 5.8%, Gagauz 4.4%, Bulgarian 1.9, other 1.3% 
(without the Transnistria region and city of Bender) (October 2004 census, 
www.statistica.md)

> Religions (% of population): Eastern Orthodox 93.3% (October 2004 
census, www.statistica.md), Baptist, Adventist, Catholic, Jewish, and other 
communities. 

> Languages (% of population): Romanian (official), Russian, Ukrainian, 
Gagauz (a Turkish dialect), Bulgarian, others

> GNI (2006-Atlas): 3.744 billion (Excluding Transnistria; World Bank 
Development Indicators, 2007)

> GNI per capita (2006-PPP): $2,880 (World Bank Development Indicators, 
2007)

> Literacy rate: adult male 95%, adult female 81.3% (2000 est., World Bank)

> President or top authority: Vladimir Voronin, president

MEDIA-SPECIFIC

> Number of print outlets, radio stations, television stations: Print media: 
According to the Moldpresa catalog (www.moldpresa.md), there are three 
“dailies” (two of which published five times per week on weekdays, and one 
four times), two semi-weeklies, and 22 national weeklies, all in Romanian; 
in Russian there are four dailies (one of which published from Moscow), two 
semi-weeklies, and 18 weeklies. In Transnistria there are nine newspapers, 
one of which published five times a week, another one three times, and 
the others weeklies; one weekly is published in Romania (in Cyrillic) for 
dsitribution in Moldova. Additionally there are about 40 district and 
regional publications. Radio/TV: According to the Broadcasting Coordination 
Council, in December 2006 in Moldova there were 38 over-the-air television 
stations and 45 radio stations (one radio station broadcast by wire). There 
are 156 cable operators and 10 MMDS (wireless cable) operators, covering 
practically all of Moldova (www.cca.md).

> Newspaper circulation statistics: total circulation: N/A, 
largest newspaper: Flux

> Broadcast ratings: Top three television stations: TV Moldova 1, 
Pervîi kanal v Moldove, TVR

> News agencies: Infotag, BASA-press, Reporter.md, Moldpres, 
Info-prim Neo, InfoMarket, Deca-press

> Annual advertising revenue in media sector: N/A

> Internet usage: 9.6% (2005, World Bank)

1.
96

1.
57

1.
45 1.
49

1.
44

1.
28

1.
21

1.
02

1.
78

1.
50

1.
41 1.
45

1.
19 1.

35
1.

30

1.
17

2.
24

2.
10 2.

20 2.
26

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MOLDOVA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



153

Moldavians do have access to various radio and television 

stations, including foreign broadcasters and the Internet. 

The only limitation is their ability to pay for access and their 

geographical location, especially in rural areas, where the 

choice of media is small and newspapers arrive with delays.

Overall, the MSI assessment found that despite some progress 

in the field of media legislation, the general situation has 

slightly deteriorated.

OBJECTIVE 1: FREE SPEECH

Moldova Objective Score: 1.49/4.00

The majority of MSI panel members saw 2006 bringing 

positive changes in media law but said that overall the 

situation deteriorated instead of improving. This refers 

especially to the new Broadcasting Code. In spite of active 

involvement by political forces and civil society and pressure 

from international organizations such as the Council of 

Europe, the new code was formulated so as to allow 

the governing coalition to preserve its control over the 

Broadcasting Coordiantion Council and the public broadcaster 

Teleradio-Moldova. Moreover, the new code helped the 

Communist Party and the Christian-Democratic Popular Party 

take over the Chisinau City stations Antena C and Euro TV 

Chisinau, whose editorial policies were independent from the 

government’s interests. The MSI panelists ranked Modolva at 

1.49 for this objective, compared with 1.45 the year prior.

MOLDOVA

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“Formally the Broadcasting Code is a step forward, as it 

contains improvements on the previous law,” said panelist 

Anatol Golea, TV7 director. “Laws in Moldova are generally 

good enough for positive reports to the Council of Europe. 

The problem is with their enforcement, and the same is true 

of the new code.” He said the situation at Antena C and Euro 

TV is a case in point regarding enforcement and that the 

BCC members and the code itself reflect the current political 

current, with changes likely when parliament’s political 

makeup changes.

A number of media nongovernmental organizations (NGOs), 

including the Independent Journalism Center, Association 

of Independent Press, Association of Electronic Press APEL, 

Acces-Info Center, Media Impact Agency, Journalists’ 

Union of Moldova, and the Press Freedom Committee, 

expressed their “dismay at the manner in which the city 

stations Antena C and Euro TV Chisinau [were] reorganized. 

The actions of the city authorities and the Broadcasting 

Coordination Council compromise[d] the enforcement of the 

new Broadcasting Code.” Managers of the two stations were 

dismissed on December 14, 2006, and Antena C suddenly 

stopped broadcasting the afternoon of December 15. The 

media NGOs called the forced evacuation of journalists from 

the premises and sealing off of the station “coercive and 

antidemocratic measures, which contradict the spirit and 

letter of Moldova’s Constitution guaranteeing the freedom 

of expression and the media.”

The reasons referred to by the authorities—technical 

problems with the transmitter, a bomb threat at the 

radio station’s offices—and the period they chose for the 

actions are reminiscent of other attempts to silence the 

media, including during protests by journalists in front 

of Teleradio-Moldova in the summer of 2004. Igor Botan, 

director of the Association for Participatory Democracy 

ADEPT, said the “scandal was triggered by an attempt to 

use new legal provisions in order to settle older political 

accounts.” According to “e-democracy” records, the majority 

communist fraction in the Chisinau City Council threatened 

the Antena C and Euro TV Chisinau managers with dismissal 

if they continued to air programs “full of propaganda and 

accusations against the Russian nation and the Soviet Army.” 

Dmitri Kalak, member of the editorial board of 

Ekonomicheskoe Obozrenie, said, “No law is perfect, and so 

their enforcement cannot be perfect, either. The municipal 

media are ‘pocket’ media, and therefore the focus should 

be on the way in which they are to be privatized and turned 

into independent media.” Petru Macovei, Association of 

Independent Press director, countered, supported by other 

MSI participants, saying that the Moldova Communists’ Party 

(PCRM) and Christian-Democratic Popular Party (PPCD) “are 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007154

dividing up the pie.” “The same happened to BCC, when 

the candidates who did not have the support of these two 

parties were rejected,” said Vlad Bercu, editor-in-chief of the 

BASA-press agency.

Elsewhere in the media law, amendments were made to 

Article 16 of the Civil Code, providing liability for defamation. 

The article now lists a series of criteria meant to help judges 

decide on the “reasonable” amount of compensation to be 

awarded to defamed plaintiffs. The amendment does not set 

a ceiling on moral damages, although the idea of limiting the 

amount awarded to plaintiffs enjoys strong support among 

most media outlets in Moldova, MSI panelists noted.

Moldovan law provides that international treaties on human 

rights to which the country is party, including that of the 

European Court for Human Rights, must have precedence 

when domestic legislation contradicts international norms. 

But things work somewhat differently in reality. Defamation 

lawsuits still plague journalists, especially given that Article 16 

of the Civil Code has not been brought in line with European 

standards and judges often fail to apply international treaty 

provisions simply because they are not aware of them. 

Although the European Court’s jurisprudence states that 

judges must take into consideration the journalists’ good 

faith and the scope of reasearch they did, in practice judges 

ignore this and punish journalists regardless when the latter 

fail to prove fully the truthfullness of their statements.

MSI panelist Olivia Partac, a lawyer with the Independent 

Journalism Center, said, “The cases that Moldova lost at 

the European Court have a positive impact. However, the 

solutions offered by judicial practice take a long time to 

evolve, and therefore it is the legal framework which needs 

to be improved.” Partac referred to the case of Julieta 

Savitchi vs. Moldova. Julieta Savitchi, a reporter at BASA-press 

news agency, won a case against the Moldovan state at the 

European Court of Human Rights (ECHR) in October 12, 2005. 

Savitchi accused the country’s authorities of violating her 

The institution of spokesperson is almost 
nonexistent. “You call a civil servant, and 
he sends you to the press service, and the 
latter tells you he needs to ask the civil 
servant and you should call later. And 
when you do call later, he is no longer 
available,” says Corneliu Rusnac, a BBC 
reporter and chairperson of the Press 
Freedom Committee.

right to freedom of expression after she was ordered to pay 

a fine for having published an exposé about the activities of 

the traffic police in the Moldovan capital, Chisinau. Moldovan 

courts had found her guilty of libel. The ECHR ruled in favor 

of Savitchi and ordered the Moldovan authorities to pay her 

3,000 euros in compensation for moral damages, as well as 

1,500 euros to cover legal costs. This is the second case won 

by a Moldovan journalist against the country’s authorities 

at the ECHR. In 2004, the ECHR ruled in favor of journalist 

Valeriu Busuioc, who also had been found guilty of libel.

Panelists also noted that Article 304 of the Criminal Code 

is not in line with European requirements, as it provides “a 

fine from 200 to 500 conventional units or 180 to 240 hours 

of unpaid community work, or imprisonment of up to two 

years” for “libel against a judge or a criminal investigator or 

a person contributing to justice, accompanied by allegations 

of a severe, extremely severe, or exceptionally severe crime, 

in relation to the trial of cases in court.” In addition, the 

Administrative Code provides for arrest for up to 30 days for 

libel and verbal abuse.

Concerning licensing, MSI participants saw positive aspects 

of the new Broadcasting Code: clearer criteria and fewer 

documents required when applying for a broadcast license; 

extension of the validity term of licenses from three to seven 

years for radio stations and from five to seven years for 

television stations; the possibility to extend the broadcast 

license upon the holder’s request if the holder observes the 

legislation in force and the requirements of the license; and 

the possibility of transmitting the license to a third party if the 

latter takes on all the obligations under the license. However, 

the improvements in the new code will become reality only if 

BCC acts as a politically independent institution, MSI panelists 

said. “Unfortunately, in the cases of Antena C and Euro TV 

Chisinau, BCC supported the interests of PCRM and PPCD and 

acted as their lever,” said Nicolae Negru, editor-in-chief of Mass 

Media in the Republic of Moldova.

The MSI panelists said they believe that censorship is still 

present at the public company Teleradio-Moldova. Most 

often it takes the shape of “suggestions” not to include in 

programs unwanted individuals or events unfavorable to 

the current government, the said “Every young journalist 

going to work for the public TV starts to censor him/herself 

on day one. If you are unable to censor yourself, you have to 

go,” journalist Corina Boaghe said in Timpul on November 

2006. “For example, I made a program about the Romanian 

language for non-Romanian speakers. They refused to run 

it because, they said, it could trigger a war in Transnistria. 

In another program I spoke about the cultural communities 

existing in Moldova. This program was not aired, either.” The 

European Court for Human Rights has taken under review the 



155

case Larisa Manole et al. vs. Moldova, in which the plaintiffs 

want Moldova to recognize that it violated the freedom of 

expression by introducing censorship at Teleradio-Moldova.

Starting up a media business and the associated costs 

are identical to other business areas. The tax code allows 

value-added tax (VAT) exemptions for books and periodicals. 

However, in the summer of 2006, given the flaws in the 

tax law that leave room for legal interpretation, the tax 

authorities found Jurnal de Chisinau guilty of failing to pay 

350,675 lei ($28,144) in VAT in 2004 and 2005. It was ruled 

that the newspaper had to pay the tax plus penalties and 

fines for a total of 630,156 MD lei (about $50,600). Jurnal 

de Chisinau appealed the decision by saying that this was a 

political order aimed at terminating the paper.

Financial subsidies are provided to state-owned media, 

and advertising placed by state institutions and public 

companies is channeled to the state-owned media, too. 

Also widely spread is the practice of using public money 

to buy subscriptions to papers that are loyal to the 

government. Some business leaders do not buy advertising 

in independent newspapers lest they upset the government. 

But they may be susceptible to pressure to advertise 

as directed by authorities, including with the public 

broadcaster, one panelist said.

Kalak, editorial board member with the weekly 

Ekonomicheskoe Obozrenie, described this as “not the 

authorities’ problem but the media’s problem, because all 

the media are divided and are seen as being tied to certain 

political figures. This is why some businesspeople are afraid 

that their business may become tied to politics. Even if the 

powers-that-be should change, the media situation will 

not.” Golea believes that there is also a problem with the 

“freedom of business, since when a business buys advertising 

it is considered to be rich, and so the authorities send in the 

financial controls. Even if you do everything legally, they will 

always find a reason for another check. This is why unless 

a businessperson needs an urgent advertising campaign, 

they prefer not to advertise, even if they have money and 

advertising might be good for their business.” 

Following a number of programs criticizing the Interior Minister 

broadcast in September 2006, the authorities started harassing 

and discrediting ProTV, a Chisinau private station. 

A ProTV employee was arrested after allegations of bribery, 

and the station’s offices were searched. Media-support groups, 

opposition parties, and some international organizations reacted 

to what they said were abuses by the authorities. Another form 

of media intimidation is sudden checks by various government 

inspectors, panelists said. In September 2006, the economic 

police started verifying all the business documents of the Balti 

newspaper SP, under the pretext that an SP employee failed to 

MOLDOVA

account for 54 lei (about $4) after selling classified advertising 

space to three individuals.

The authorities tend to ignore any link between an assault 

and a person working as a journalist and fail to persevere 

in the investigation, panelists said, citing the 2006 attack on 

sports journalist Ion Robu.

The Access to Information Law passed six years ago formally 

allows any individual residing legally in Moldova to request 

any information or document from public authorities or 

institutions, without having to give a reason. In practice, 

however, it is difficult to request information. The MSI 

participants agreed that despite good laws, bureaucratic 

barriers continue to hamper access to information, and 

they are getting worse. State institutions are as closed as 

they were six years ago, panelists said, and some, such as 

the Ministry of Industry and the Ministry of Finance, do not 

have press offices. The institution of spokesperson is almost 

nonexistent. “You call a civil servant, and he sends you to 

the press service, and the latter tells you he needs to ask the 

civil servant and you should call later. And when you do call 

later, he is no longer available,” says Corneliu Rusnac, a BBC 

reporter and chairperson of the Press Freedom Committee. 

Kalak added, “Press services have become barriers preventing 

journalists from accessing information, a sort of shield to 

protect the civil servants.” In the provinces, the situation is 

even worse. Vasile Spinei, Acces-Info Center director, said 

that in spite of the Access to Information Law, which is in 

line with European norms, information is provided selectively 

and mostly to journalists who are loyal to the authorities. 

Some journalists are invited to press conferences held by high 

officials, while others are not, the panelists said.

The MSI panel noted that there were also positive 

developments regarding this objective during 2006. After a 

lawsuit spanning more than two years, the Supreme Court 

of Justice ruled that the General Prosecutor’s Office (GPO) 

needed to disclose the names of the prosecutors who had 

pocketed allowances awarded to them illegally. The justices, 

whose decision is final, ruled in favor of the Center for 

Investigative Journalism, which had sued the GPO when the 

latter refused to issue to the Center a number of documents 

on the allowances. The government also endorsed a law on 

transparency in decision making, developed by Acces-Info and 

other NGOs, and the bill thus became a legislative initiative.

The state imposes no barriers to media’s access to international 

news and sources of information, with the cost of buying them 

the only limitation. Anyone can become a journalist, and there 

are no licensing or other requirements. Journalists are not 

entitled to any special privileges or social rights. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007156

Journalist accreditation in Moldova is required by the 1994 

Press Law. The law specifies that “publications and news 

agencies can accredit journalists, according to the prescribed 

procedure, to public authorities as well as to cultural and 

sports events.” The ambiguous provision “according to 

the prescribed procedure” led to institutions developing 

their own requirements, some of which were never made 

public and resulted in denial of accreditation. In 2006, 

Cornelia Cozonac of the Center for Investigative Journalism 

successfully sued the GPO when it denied her accreditation, 

but few journalists in similar situations go to court.

Foreign journalists in Moldova are accredited by the Foreign 

Ministry in accordance with regulations approved by the 

government in 1995. There are several ambiguous provisions 

in the regulations, but no cases of abuse are known so far.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Moldova Objective Score: 1.02/4.00

Most MSI panelists said they believe that the quality of 

journalism in Modova is not improving, largely because the 

economic circumstances of journalists are not improving, 

either. Accurate, objective, multiple-source reporting 

remains the exception rather than the rule, they said, and 

journalists are not motivated to produce quality reporting. 

“Mercenary journalists have more work and are better paid, 

as they are ready to serve political causes and other various 

interests,” says Petru Macovei, director of the Association 

of Independent Press. “The situation in journalism is not 

different from the situation in other professions: there are a 

small number of well-trained journalists, and many more with 

average or poor training,” said Partac of the Independent 

Journalism Center. For this reason, the panelists gave this 

objective a rating of 1.02.

Divisions along political and ideological lines prevent 

enforcement of the Journalism Ethics Code of Moldova, 

adopted in May 2000. The code provides that “journalists 

have the obligation to separate clearly information from 

opinion and use only information they know is accurate and 

comes from trustworthy sources; such information ought 

to be presented in an impartial manner; the journalist 

must never receive direct or indirect compensations from 

third parties for publishing certain information or opinions; 

journalists must respect the individuals’ privacy.” Violations 

of the ethics code can be noticed both in public and private 

media, however, and the same is true of self-censorship, 

panelists said.

Most agree that there is censorship at the Public Company 

Teleradio-Moldova, which they said has not changed its 

editorial policy and remains a propaganda tool of the 

governing party. There is little coverage of topics such as 

poverty, emigration, trafficing in women, etc. and few 

debates on controversial issues. In a review of Moldova’s 

progress in implementing the EU-Moldova Action Plan, 

the European Commission stated that the transformation 

of Teleradio-Moldova into a public company was done 

superficially, according to December reports.

Private radio and television stations tend to be excessively 

“prudent” in their coverage lest they upset the authorities, 

panelists said. Kalak, editorial board member of the 

Ekonomicheskoe Obozrenie weekly, said he considers 

censorship in Moldova to be self-censorship. “There is no 

external censorship; what happens in reality is that media 

are given to understand that they should show more loyalty, 

as the case with ProTV illustrates,” says Golea, TV7 director. 

Bercu, editor-in-chief with BASA-press news agency, says that 

“there is censorship imposed by media owners.”

According to surveys carried out for the Institute for Public 

Policies, media credibility in Moldova is quite high, lagging only 

the Orthodox Church. However, credibility has been declining 

in recent years, with surveys showing drops from 65 percent in 

December 2005 to 63 percent in April 2006 and 58 percent in 

November 2006, according to Institute for Public Policy data. 

MSI participants put the average salary among print 

journalists at between US $100–$150 per month and $80–$100 

outside Chisinau. Private broadcasters pay on average $300, 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



157

while the public broadcasters pay $150. Bercu, editor-in-chief 

with BASA-press, said he believes that “journalists working 

for the state-owned news agency are better off than 

journalists in private agencies.” Various media-support 

groups have noted that amid Moldova’s increasing inflation, 

most journalists have to work several jobs in parallel and 

are under constant stress to find part-time work in order to 

survive economically.

The majority of MSI panel members saw no positive 

developments in investigative journalism. “There is no 

investigation journalism in Moldova,” says Kalak, editorial 

board member with the Ekonomicheskoe obozrenie weekly. 

Not only is sustained, probing reporting costly in a sector 

that is poor, but also journalists who take on the risk of 

investigating certain issues do not feel protected. “Investigative 

journalism is not spread because of high risks: such investi-

gations are not tolerated by their targets, journalists are 

threatened by various means, and investigations unfortunately 

have a negligible impact in Moldova,” said Partac, a media-law 

expert at the Independent Journalism Center. Ziarul de Garda, 

an investigative weekly published in Chisinau, distributed an 

October 2006 statement informing the public, other media 

outlets, governmental agencies, and diplomatic missions 

of the pressures to which the newspaper’s reporters were 

subject. Individuals representing various state agencies as well 

as unknown persons pressure Ziarul de Garda reporters, the 

declaration said, and there were also attempts to influence the 

paper’s editorial policy and corrupt its journalists. “The pressure 

on journalists intensified when stories about corruption in 

Moldova’s legal system were published,” according to the 

declaration, posted at www.impact.md.

On October 13, 2006, the website of the Center for 

Journalistic Investigations (www.investigatii.md) was hacked 

and destroyed, including the archive of stories. The site 

carried more than a hundred investigations in Romanian and 

English carried out by the Center in the previous three years, 

as well as documents and photographs made by journalists 

during their work. 

Most private radio and television stations have their 

own broadcasting equipment, including transmitters. 

The Public Company Teleradio-Moldova and a number of 

private radio stations use the services of the state-owned 

company Radiocomunicatii. Panelist Ludmila Barba said she 

believes technical conditions improve only very slowly at 

Teleradio-Moldova, and “new equipment sometimes sits 

in warehouses because there are no funds to renovate the 

premises.” Print media also do not have the option to choose 

a printer with modern presses.

MOLDOVA

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Moldova Objective Score: 1.45/4.00

MSI panelists also saw little change during 2006 in the 

plurality of news sources available to the public, with only 

some areas of Moldova being well served. Rural areas are 

dominated by the public broadcaster Teleradio-Moldova, 

which covers the news from the viewpoint of the governing 

party. “The population living in Chisinau has access to a 

more or less diverse choice of information sources, said 

panelist Partac. “In the countryside, however, the access to 

diverse and pluralist information is limited. This gap could be 

bridged if people read newspapers. But unfortunately, people 

in Moldova read very little.” Angela Sirbu, Independent 

Journalism Center director, said “the information sources 

available on the media market tend to become homogenous, 

and thus fewer and fewer stations can be heard covering 

events from angles different from those of the media loyal to 

the authorities.”

In 2006, according to the Moldpresa catalog (www.

moldpresa.md), there were three Romanian-language dailies 

in Moldova (two published five times a week and one 

four times) and two semi-weeklies as well as 22 national 

Romanian-language weeklies. In the Russian-language press, 

there were four dailies (one of which published in Moscow), 

two semiweeklies, and 18 weeklies. Also in Moldova, there 

are about 40 district and regional publications, including the 

Gagauz Autonomy, of which almost half are funded by local 

public authorities.

In Transnistria there were nine newspapers—of which 

one was published five times a week, another one three 

times—and the others were weeklies. There was only one 

weekly newspaper published in Romanian (in Cyrillic).

In broadcasting, according to data available from the 

Broadcasting Coordination Council (www.cca.md), there are 

38 over-the-air television stations and 44 radio stations. There 

Most agree that there is censorship at 
the Public Company Teleradio-Moldova, 
which they said has not changed its 
editorial policy and remains a propaganda 
tool of the governing party. There is 
little coverage of topics such as poverty, 
emigration, trafficing in women, etc. and 
few debates on controversial issues.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007158

are also 156 cable operators and 10 wireless cable operators 

covering practically all the district towns of Moldova. In 

villages, cable television is very rare.

Among television stations producing their own output, only 

the public television channel Moldova 1 covers the entire 

country. Two private channels, Pervâi Kanal v Moldove and 

NIT, cover 70 percent of the country but are viewed as loyal 

to the Communist authorities. The rebroadcasting license for 

the Russian public channel ORT Pervîi kanal, held by Analitic 

Media Group for seven years, was withdrawn in November 

2005 by the Broadcasting Coordination Council and given to a 

company called Media Satelit, which is widely believed to be 

owned by an individual close to the authorities.

Radio Moldova has national coverage, and a few other 

stations cover about two-thirds of the country. One of them 

is the Chisinau station Antena C, whose broadcasts were 

suspended in mid-December due to “technical reasons” 

when a police squad raided the station, purportedly looking 

for a bomb. Antena C and Euro TV Chisinau, both owned 

by Chisinau City, were subject during 2006 to attempts to 

privatize them to the advantage of the Communist Party 

and the Christian-Democratic Popular Party, which hold the 

majority in the Chisinau City Council.

Internet access is unrestricted. According to the director 

of the Mathematics and Computer Science Institute of the 

Academy of Sciences, Constantin Gaindric, Internet use in 

urban areas is about 8–10 percent and falls to 0.5–0.6 percent 

in villages (Infotag, May 31, 2006).

The access to domestic and international mass media is 

limited only by financial circumstances. The BBC, Voice of 

America, Radio Free Europe, Radio France Internationale, and 

other channels are broadcast in Moldova on FM frequencies 

owned by local stations, and on UHF. Over-the-air and cable 

television operators rebroadcast BBC World, CNN, TV5, RAI, 

and others, and Moldovan viewers have access to television 

channels from Romania, Russia, and Ukraine. Western 

and Romanian press imports are limited due to the high 

costs. Some Russian newspapers, especially tabloids having 

local offices in Chisinau, sell many more copies than local 

Russian-language papers. In 2006, domination of Russian 

radio stations declined when two Romanian-language 

stations, resembling the format of Russkoe Radio, emerged 

on the market.

The year 2006 saw the demise of another private news 

agency, Flux. Besides the state-owned news agency Moldpres, 

which covers events from the viewpoint of the governing 

party, there are also private agencies—BASA-Press, Infotag, 

Info-Prim Neo, Reporter.md, and Deca-Press. However, not all 

of them are editorially independent. 

The large number of private radio and television stations 

generally broadcast entertainment, most often produced 

outside the country, and local news bulletins of three 

to five minutes each hour based on news-agency feeds. 

“Entertainment programs are usually as bad as the news 

programs, and therefore viewers prefer to watch foreign 

stations,” says Spinei, director of Acces-Info Center.

Only four radio stations produce their own newscasts—Radio 

Moldova, Antena C, Radio Free Europe and BBC, with the latter 

offering a daily 15-minute current-affairs program focusing on 

Moldova—and two television stations, Moldova 1 and NIT.

Local news reports in Chisinau are produced by PRO TV, NIT, 

TV 7, and TV 21. In Balti, Comrat, Cahul, Cimislia, Edinet, and 

other cities, there are local television and radio stations that 

produce their own newscasts in Romanian and Russian.

The new Broadcasting Code fails to ensure transparency 

of ownership and media funding in Moldova, and this 

information generally is not known. “Unfortunately, 

when it comes to owners, the public is informed only of 

general matters, such as ‘the founder of the newspaper is 

X Ltd.,’” said panelist Partac. Panelists said that this lack of 

transparency allows the governing party to take advantage 

of its control of the BCC and purchase primate media through 

intermediaries, including Pervîi kanal v Moldove. “Nobody 

knows who really owns the privatized newspapers Moldova 

Suveran and Nezavisimaia Moldova. The name shown in 

documents is obviously only a front. One possible reason why 

independent media are not transparent is that the owners 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



159

are afraid of possible harassment,” said Spinei, director of 

Acces-Info Center.

The media of the national minorities face financial difficulties. 

Although they receive funds from the public budget, most 

newspapers in the Gagauz Autonomy are published not in 

the Gagauz minority language but in Russian, since in Soviet 

times they went through a Russification process. There is still 

a problem with newspaper distribution and access to national 

newspapers in the separatist region of Transnistria.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Moldova Objective Score: 1.17/4.00

Development of media businesses is slow in Moldova, 

according to MSI panelists, who ranked the country at 1.17 

for this objective. Golea, manager of TV7, said that although 

the advertising market in Moldova has been developing 

“more rapidly in recent years, the ‘wine crisis’ (the Russian ban 

imposed on Moldovan wine imports) reduced the advertising 

growth rate under the expected level” in 2006. Panelist Kalak 

disagreed, saying that the adevrtising market in Moldova is 

one of the most dynamic in the region. “In the early 1990s, 

the advertising market was hardly worth US $1 million. Today, 

the TV advertising market alone exceeds $10 million, growing 

at a pace of more than 1.5 times every year,” said Serghey 

Starush, general manager of Star Communication Group in 

BASA-Economic (November 11, 2006). Advertising is distributed 

unevenly, with more than 50 percent taken in by a handful of 

television stations, panelists said.

“Advertising is not always spread according to audience or its 

profile. It is the authorities who influence the way in which 

advertising is distributed,” says Bercu, editor-in-chief with 

BASA-press. Spinei, Acces-Info Center director, believes that 

“one severe issue hampering the development of private 

media is the fact that the authorities channel from the wings 

the distribution of advertising towards the outlets which are 

loyal to the authorities. The ‘disobedient’ businesspeople might 

get into trouble” through inspections and other threats. 

“The independent media covering political issues hardly 

make ends meet,” said Partac. “They receive little 

advertising, because advertisers tend to be harrassed if they 

support such media. However, advertising flows freely to 

publications (stations) which deal with only entertainment 

and business issues, not bothersome to the authorities.” 

Kalak said, however, that some newpapers do not attract 

ads, in spite of their high circulation figures, because they 

are “politically biased.”

MOLDOVA

Macovei says that “the local press shows a barely noticeable 

trend towards recovery. However, the unfair competition 

from the publications put out by the local authorities, using 

public funds, has worsened.”

Lack of investments, given the slow economic growth, 

poverty, local businesspeople’s unwillingness to invest in 

advertising, and poor management practices hamper the 

development of media as businesses in Moldova, panelists 

said. Dependence on outside funding and subsidies remained 

a major problem in 2006, with one of the consequences of 

this situation the widespread practice of hidden advertising.

The government provides subsidies to the formally privatized 

media (Moldova Suveran , Nezavisimaia Moldova), and they 

have continued their policy as authorities’ image polishers. 

Independent newspapers receive no subsidies from the public 

budget. They have to rely most of the time on subscriptions. 

Some independent newspapers are funded by either political 

parties or unknown funders.

The small circulation that newspapers can muster retards 

investment in upgrading of printing facilities. In turn, the 

poor quality of print keeps away advertisers, who want color 

options and flawless printing. In Chisinau, newspapers can 

be printed at only two presses, one of which is owned by the 

state and the other by a political figure.

Media market research and advertising research have only 

made their first steps. Examples are the market research 

commissioned by six newspapers that are members of the 

Association of Independent Press and the market research 

conducted by the newspaper Timpul de dimineţă.

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007160

Audience measurements have been conducted since 2003 by 

the local offices of such international research agencies as 

TNS TV Monitoring and AGB Nielsen Media Research. There is 

no circulation auditing in Moldova. Therefore, the circulations 

newspapers show, as prescribed by law, are often inaccurate.

The new Broadcasting Code requires that advertising running 

on foreign channels that are rebroadcast by Moldovan radio 

and television stations be eliminated or replaced by local 

advertising. Foreign television stations, such as those from 

Russia, Romania, and Ukraine, that broadcast over the air 

to Moldova have instant access to the Moldovan advertising 

market, too. Some multinationals take advantage of this, 

being able to sell their products in Moldova without having 

to pay money for advertising here.

The state holds the monopoly over press distribution in rural 

areas. Private newspapers reacted strongly to the fact that 

Posta Moldovei unilaterally increased newspaper distribution 

tariffs by 15 percent just before the subscription year starting 

in 2007, forcing newspapers to raise their rates. It is not 

possible to create private distribution networks because of the 

financial difficulties newspapers face, panelists agreed. The 

state owns Moldpresa, the distribution company, as well as 

one of the two printers in Chisinau, the majority of printers 

situated in district towns, the Radiocomunicatii company, and 

the Press House, where the offices of half of Moldova’s papers 

and magazines are located.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Moldova Objective Score: 2.26/4.00

The supporting institutions for the media sector in Moldova 

include the Journalists’ Union of Moldova, the Association of 

Independent Press (founded in 1997 and representing 17 local 

and national print outlets published in Romanian and Russian 

on the left and right banks of the Nistru river, as well as two 

news agencies and the Independent Journalism Center), and 

the Association of Electronic Press (founded in 1999 and 

representing 22 radio and television stations, production 

companies, and individual professionals). However, the 

MSI panelists agreed that these groups did not manage 

to develop a strong sense of solidarity among journalists 

in 2006. The journalists in fact have drifted even farther 

apart, panelists said, clinging either to their political loyalties 

(whether to the authorities or to the opposition) or 

East/West preferences. 

The League of Professional Journalists, founded in 2004 

by journalists who left the Journalists’ Union of Moldova, 

exists only on paper. The discussion participants pointed 

to the failure of the attempt to create a journalists’ trade 

union, which has been talked about for some years. “More 

than 70 percent of opinion-poll respondents in the last five 

years believe that a media-workers’ trade union is needed,” 

said Bercu, BASA-press editor-in-chief and chairman of the 

Association of Business Journalists. “This issue had to be 

settled yesterday or even the day before yesterday. The issue 

has been raised at the last three conferences held by the 

Union of Journalists. Even a commission was created. There 

have been several drafts of the by-laws, the last one dating 

from autumn 2005, developed by the Association of Business 

Journalists and Press Freedom Committee as part of a large 

project funded by the Eurasia Foundation. The idea has 

plenty of support in principle. But things tend to bog down 

when it comes to practice.”

At the same time, the authorities are trying to mimic 

cooperation with the civil society, including media NGOs. 

In a declaration on the latest amendments made to the 

media legislation dated July 2006, the Association of 

Independent Press, Journalists’ Union of Moldova, Press 

Freedom Committee, and the Independent Journalism Center 

expressed their concern with “the formal manner and haste 

with which the relevant parliamentary committee organized 

debates of the draft Broadcasting Code only one day before 

its discussion in parliament in plenary session, thus leaving 

almost no time to media NGOs to review the draft.” The 

signatories said they believed that the attitude “showed one 

more time that the Moldovan parliament only pretends to 

cooperate with the civil society.”

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



161

A number of media NGOs—APEL, IJC, JUM, API, the Press 

Freedom Committee, Acces-Info, Media-Impact, Association 

of Business Journalists, and others—monitor media laws, 

formulate draft legislation, try to enhance freedom of the 

press and access to information, and defend journalists’ 

freedoms and professional rights. They provide legal assistance 

in court, and training. But Sorina Stefarta, coordinating 

editor-in-chief with the daily Timpul de dimineţă, said, “Media 

NGOs fight for the freedom of the press only through words. 

Unfortunately, there is nothing else they can do.”

The State University, Free International University of 

Moldova, European Studies University, and State University 

of Comrat offer journalism programs. But MSI panelists 

said that journalism education is hampered because the 

Moldova schools will accept anyone who pays tuition, and 

many graduates are unqualified. “It is risky to hire today a 

graduating fourth-year student—you have to start ‘raising’ 

him from year two,” said Golea, TV7 director.

Vitalie Dogaru, coordinator with the School of Advanced 

Journalism Studies in Chisinau, wrote in December 2006 

(Mass Media in the Republic of Moldova Magazine, p. 3) that 

several reasons leave the quality of journalism education 

below international standads: “Small salaries and large 

workloads are not attarctive for media professionals. Schools 

have today the old teachers who are not aware of new 

professional principles and provide students with useless 

knowledge of outdated history and theory instead of 

knowledge on modern media work. The young teachers hired 

by universities do not have enough media experience, and 

the examples they use in classes—oftentimes learned by rote 

from books—have not been tried in Moldovan media and 

are therefore not credible. … Universities are underequipped 

with technical tools used in newsrooms and therefore cannot 

simulate real-life newsroom situations. Therefore, when 

young journalists graduate university they have to start 

everything from scratch, on their own and at their own peril.” 

The MSI participants said the opening in September of 

the School for Advanced Journalism Studies within the 

Independent Journalism Center provided a welcome source of 

training in practical journalism skills. Journalists, editors, and 

managers also can upgrade their professional skills through 

courses organized by other media-support organizations. 

Newsprint delivery is not restricted and is supplied to the 

degree newspapers can buy it. Access to printing presses 

is not restricted, either, whether state-owned or private. 

There is a problem with the quality of printing services, and 

lack of investment also prevents private distributors from 

emerging. Most newspapers distributed outside Chisinau have 

to use Posta Moldovei services. The distribution monopoly in 

Chisinau is held by the joint stock company Moldpresa, which 

MOLDOVA

is a successor to the state-owned company Moldsoiuzpechat. 

There is only one private distributor—Omniapresa—which has 

news kiosks across Chisinau. Some newspapers are sold from 

newsstands.

Access to the Internet is not limited by law, for the public or 

for journalists. Internet services are supplied by Moldtelecom 

and many private providers.

Panel Participants

Ludmila Barba, Department Director, TV Moldova 1

Vlad Bercu, Editor-in-Chief, BASA-press, Chairman of 

Association of Business Journalists

Anatol Golea, Director, TV 7

Dmitri Kalak, Member of Editorial Board, Ekonomicheskoe 

obozrenie

Petru Macovei, Interim Executive Director, Association of 

Independent Press

Olivia Partac, Lawyer, Independent Journalism Center

Corneliu Rusnac, BBC Reporter, Chairman of the Press 

Freedom Committee

Angela Sirbu, Director, Independent Journalism Center

Vasile Spinei, Director, Acces-Info Center

Sorina Stefarta, Coordinating Editor-in-Chief, Timpul de 

dimineţă daily

Moderator 

Nicolae Negru, Editor-in-Chief, Mass-Media in the Republic of 

Moldova, Independent Journalism Center

Sorina Stefarta, coordinating 
editor-in-chief with the daily Timpul de 
dimineţă , said, “Media NGOs fight for the 
freedom of the press only through words. 
Unfortunately, there is nothing else they 
can do.”




