
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2008

The Development 
of Sustainable 
Independent Media 
in Europe and Eurasia



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark Whitehouse

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; (b) the MSI is used 

solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) no modifications of the MSI are 

made.

Acknowledgement: This publication was made possible through support provided by the 

United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

DGS-A-00-99-00015-00. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting:

• Economic growth, agriculture, and trade

• Global health

• Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

• Sub-Saharan Africa

• Asia and the Near East

• Latin America and the Caribbean

• Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education, independent media, 

Internet development, and civil society programs. Through training, partnerships, education, 

research, and grant programs, IREX develops the capacity of individuals and institutions to 

contribute to their societies. 

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars, policymakers, 

business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX is implementing 40 

programs in more than 50 countries with offices in 17 countries across Europe, Eurasia, the 

Middle East and North Africa, and the United States. IREX serves as a major resource for 

universities, governments, and the corporate sector in understanding international political, 

social, economic, and business developments.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008162

MOLDOVA

In spite of efforts to bring legislation more in line with European standards, 

no significant changes occurred in 2007 regarding freedom of the media. 

Partisanship and self-censorship continue to undermine the quality of 

reporting in Moldova. Citizens do not have free access to multiple sources of 

information, especially in rural areas.



163

INTRODUCTION

TThe year 2007 saw many local elections in Moldova, including the battle for Chişinău mayor. While the 

Communist Party (PCRM) won a third of the vote, the democratic opposition parties created alliances and 

managed to secure non-communist administrations in about two-thirds of the districts. In Chişinău, the 

communist candidate for mayor lost in a landslide to a young liberal, and the PCRM could not preserve its 

majority in the capital’s city council.

After the elections, Moldova’s president agreed to the conditions Russia put forward in exchange for 

lifting the embargo on Moldovan wine. Closed-door negotiations on the settlement of the Transnistrian 

conflict continued. Unfortunately, improving relations with Russia coincided with worsening relations with 

Romania, to the point of throwing out of the country two Romanian diplomats in late 2007. The Moldovan 

authorities accused Romania of “permanent aggression” because Moldovans living in Romania are treated, 

ethnically and linguistically, as genuine Romanians.

Chişinău also focused on its relations with the EU, anticipating the completion, in February 2008, of the 

EU-Moldova Action Plan. Although Brussels officials mentioned some “progress” towards democratization, 

they also pointed to problems with judicial independence and freedom of the media.

In spite of efforts to bring legislation more in line with European standards, no significant changes 

occurred in 2007 regarding freedom of the media. Partisanship and self-censorship continue to undermine 

the quality of reporting in Moldova. Citizens do not have free access to multiple sources of information, 

especially in rural areas. Profitable media businesses are an exception, although advertising revenues have 

been growing. Trade associations face a media community divided along political lines, and the authorities 

turn a deaf ear to NGOs supporting freedom of expression.

Therefore, panelists’ scores show that the media in Moldova still face an “unsustainable, mixed system.” 

Moldova remained in the lower third of countries in Europe and Eurasia based on overall score. As with last 

year, only Objective 5, Supporting Institutions, achieved a score greater than 2.00.

M
O

LD
O

V
A

OVERALL
SCORE:
1.75

MOLDOVA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008164

MOLDOVA AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

Number of active print outlets, radio stations, television stations:  >
Print: approximately 170 total newspapers in magazines, primarily 
in Romanian and Russian; Radio: 46; Television stations: 38 (www.
moldpresa.md; www.cca.md)

Newspaper circulation statistics:  > N/A

Broadcast ratings: >  top ranked television: TV Moldova 1; top ranked 
radio: Radio Moldova

News agencies: >  Infotag, Basa-press, Reporter.MD, Moldpres (state 
agency), Info-prim Neo, InfoMarket, Deca-press, Flux, Novosti/Moldova.

Annual advertising revenue in media sector: >  $23 million (Advertising 
Agencies Association of Moldova, 2007)

Internet usage: >  727,700 (2006 est., CIA World Factbook)

GENERAL

Population: >  4,320,490 (July 2007 est., CIA World Factbook)

Capital city: >  Chişinău

Ethnic groups (% of population): >  Moldovan/Romanian 78.2%, Ukrainian 
8.4%, Russian 5.8%, Gagauz 4.4%, Bulgarian 1.9%, other 1.3% (2004 
census, CIA World Factbook)

Religions (% of population): >  Eastern Orthodox 98%, Jewish 1.5%, 
Baptist and other 0.5% (2000 est., CIA World Factbook)

Languages (% of population): >  Moldovan (official, virtually the same as 
the Romanian language), Russian, Gagauz (a Turkish dialect) (CIA World 
Factbook)

GNI (2006-Atlas):  > $3.744 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

GNI per capita (2006-PPP):  > $2,880 (World Bank Development Indicators, 
2007)

Literacy rate: >  99.1% (male 99.7%, female 98.6%) (2005 est., CIA World 
Factbook)

President or top authority: >  President Vladimir Voronin (since April 4, 
2001)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MOLDOVA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

1.
96

1.
45 1.
49

1.
79

1.
44

1.
21

1.
02

1.
60 1.

78
1.

41 1.
45

1.
74

1.
19 1.

30
1.

17

1.
51

2.
24

2.
20 2.
26

2.
12

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



165

views and ideas, to access truthful information on domestic 

and international events.” It also prohibits “censorship of 

any type against periodicals and news agencies, interference 

with their information gathering and dissemination work.” 

The Broadcasting Code “aims at, inter alia, guaranteeing to 

broadcasters the right to editorial freedom and freedom of 

expression, and establishing democratic principles for the 

operation of broadcasting in Moldova.” No government 

authorization is needed for Internet access.

Article 304 of the Criminal Code is out of line with the 

European standards, since it provides for “a fine of 10,000 

lei or 180 to 240 hours of community work or up to 2 years 

of imprisonment” for “libel against the judge or the person 

conducting the prosecution or contributing to justice, 

accompanied by charges of a serious, extremely serious, or 

exceptionally serious offense in connection with case reviews 

in court.”

Another criminal offense is the “illegal collection and 

purposeful, unauthorized dissemination of information 

protected by law and concerning private life” (Criminal 

Code, Article 177), “the disclosure of criminal prosecution 

information in violation of an interdiction imposed by the 

individual conducting the criminal prosecution” (Criminal 

Code, Article 315), and “defiling the flag, coat of arms, or 

anthem of the Republic of Moldova or of any other state” 

(Criminal Code, Article 347). Additionally, the Administrative 

Code provides for up to 30 days imprisonment for libel and 

verbal abuse.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Moldova Objective Score: 1.79

Panelists gave most of Objective 1’s indicators scores similar to 

the overall average. However, two of them, Indicators 8 and 

9, media access to international news sources and free entry 

into the journalism profession, scored roughly a point higher. 

On the low side, Indicators 2 and 5, broadcast licensing and 

preferential legal treatment for state media, received scores 

well below the average.

The majority of the panelists believed that media laws in 

Moldova are “quite good” and, as in previous years, the 

problems facing freedom of expression and access to public 

information are due to flawed implementation and lack of 

enforcement. The situation has worsened in terms of the 

frequency with which journalists are subject to assault. Petru 

Macovei, president of the Independent Press Association, 

believed that, “The year 2007 was a negative year for 

the media in Moldova, especially for the media that are 

independent from the government and the governing party. 

There have been many cases in 2007 when pressure was 

exercised on the media, access to information was denied, 

media outlets were harassed in courts and journalists were 

subject to straightforward assaults, all of which shows 

that there can be no talk of any sort of alignment to 

democratic standards. On the contrary, one should speak 

about Moldova’s alienation from such standards, which 

has been confirmed by the seven ECHR [European Court of 

Human Rights] rulings made in 2007 against the Moldovan 

government in media cases.”

Article 32 of the Constitution of Moldova guarantees the 

freedom of expression to all citizens. However, it is the same 

article in the Constitution that prohibits “defamation of 

the state and the nation, incitement to war of aggression, 

to national, racial or religious hatred, incitement to 

discrimination, territorial separatism, public violence, as well 

as other forms of expression threatening the constitutional 

order.” Article 34 of the constitution guarantees access 

to information to all individuals. The panel participants 

welcomed the government’s legislative initiative, approved 

on November 8, 2007, to eliminate from Article 32 of the 

constitution the phrase “undermining and defaming the 

state and the nation” in view of adjusting the laws to 

the provisions of Article 10 of the European Convention 

for Human Rights. This proposed amendment is pending 

Parliament’s review and approval.

Moldova also has a press law, passed in 1995, and a 

broadcasting code, passed in 2006. The Press Law, in Article 1, 

“guarantees to all individuals the right to express freely their 

MOLDOVA

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008166

worded in such a manner as to allow the authorities to 

preserve their grip on the BCC and the public broadcaster 

Teleradio-Moldova (TRM) by selecting the BCC members 

according to how loyal they are to the PCRM rather than 

according to professional criteria.

“Broadcasting licenses are issued by the BCC on a 

competitive basis, but the process lacks transparency and 

comes under political pressure from the authorities,” said 

Angela Zaharova, editor and anchor at Elita TV in Rezina. 

One BCC decision that triggered a public scandal was the 

withdrawal of the frequency used by the Bălţi station 

FM-103.5, which was then awarded to a station set up on 

the day before the BCC’s decision. Radio FM-103.5 was the 

only station in Bălţi broadcasting original programming. 

Since its founding in 1994 the station had never been 

penalized or warned by the BCC.

On February 19, 2007 Monitor-Media reported that the head 

of the OSCE mission in Moldova, Ambassador Louis O’Neill, 

expressed his concern regarding the negative trends in 

Moldovan broadcasting. Speaking about the case involving 

the Bălţi station, O’Neill said that this decision needed to 

be explained and justified in order to avoid the impression 

of being politically or financially motivated. Colleen Graffy, 

Deputy Assistant Secretary at the US State Department, said 

in February 15, 2007 interview to Monitor Media that BCC’s 

arguments explaining their decision to suspend the license of 

FM-103.5 were not clear, and the measure was overly harsh 

since the Broadcasting Code stipulates that the radio station 

must first be warned publicly, then sanctioned, and only after 

that deprived of its license.

In June the Center Against Economic Crimes and Corruption 

(CCCEC) started a criminal investigation of an alleged case of 

bribery involving Ð60,000 requested by some BCC members. 

Six media NGOs (Independent Journalism Center, APEL, Union 

of Journalists of Moldova, Association of Independent Press 

(API), Center for Journalistic Investigations, Press Freedom 

Committee) issued a joint declaration in which they expressed 

their concern about the actions of the CCCEC. “Violation of 

procedures, intimidation through interrogations, ‘warnings,’ 

forced delivery to the CCCEC offices of individuals who 

were not suspects, mentioning Ð60,000 in the context of the 

Moldovan realities in which broadcasters operate: all these 

aspects raise questions as to the strength of the grounds 

on which the charges are based,” the declaration read. The 

organizations signing the declaration also stated that it 

was likely that “the Center Against Economic Crimes and 

Corruption was used by the government or other interest 

groups affected by some of the decisions the BCC had taken in 

order to exercise pressure on its members and stop attempts 

to improve the situation in Moldovan broadcasting.”

Anatol Golea, manager of TV7, expressed the opinion of the 

majority in the group when he said that “a number of laws 

on press freedom, access to information, and protection of 

journalists were passed as part of the EU-Moldova Action 

Plan implementation. But these documents, including 

the Broadcasting Code, are only declarative and their 

implementation can be substantially improved.” Alexandru 

Dorogan, chairperson of the Association of Electronic 

Press (APEL), said in a January 3, 2008 interview with 

Info-Prim Neo news agency, “There have also been positive 

changes in legislation, especially in broadcasting, when the 

Broadcasting Code was passed and when, finally, we became 

able to hear more local music on more radio stations and 

speak seriously about the share of own and relayed TV 

programming. However, this is about all in terms of positive 

developments, as the current government continues turning 

the media outlets against each other and manipulating 

them, maintaining its control over 70 to 80 percent of the 

media and being unhappy, to boot, for not controlling the 

whole lot.”

On May 3, 2007, Monitor Media news agency reported that 

a joint declaration by 15 foreign embassies and international 

organizations with offices in Moldova declared that the 

country had taken a step back, triggering concerns regarding 

how serious it is about keeping its commitments regarding 

media freedom. The signatories of the declaration reminded 

the Moldovan authorities about the numerous commitments 

and promises Moldova had made in relation to a number of 

international conventions and other documents.

Cases of freedom of speech violations usually do not trigger 

major public attention, since they are covered by only a small 

number of local television stations (all stations with national 

coverage are controlled by the authorities). Violations of 

freedom of speech and denied access to information can be 

challenged in court; however, the courts unfortunately do not 

always make their decisions independently.

Radio and television licenses are issued by the Broadcasting 

Coordinating Council (BCC), which, according to the 

majority of panel participants, does not behave as an 

independent body. Article 19 of the Broadcasting Code was 

Petru Macovei, president of the 
Independent Press Association, believed 
that, “The year 2007 was a negative year 
for the media in Moldova, especially for 
the media that are independent from the 
government and the governing party.”



167

advertising. “Formally, the legislation guarantees unrestricted 

market access for independent media. However, the legal 

and regulatory framework is not encouraging for the media 

and media support mechanisms are not widely used, which 

reduces the possibilities for a pluralist and independent 

media landscape to develop,” said Petru Macovei, director of 

the Independent Press Association.

The year 2007 witnessed an increase in the number of cases 

when the police or others abused journalists and denied them 

access to public events. On January 15, 2007 the offices of the 

Timpul de dimineata daily were stormed by some 50 people, 

throwing eggs at the journalists and abusing them verbally. 

It seemed that the group, which included priests, was angry 

about a story published two days before, where the paper 

stated that Prime Minister Vasile Tarlev had turned the 

Nativity of Christ Cathedral in Chişinău into an election pulpit 

on the occasion of Julian Calendar Christmas by holding a 

speech in front of the churchgoers as they were attending 

mass. The police did not interfere in the protests.

On March 27 a PRO TV team was taken into custody as they 

were filming a group of liberal politicians on their way 

to the graves of the pre-World War II National Assembly 

members, where they were planning to lay flowers. DTV and 

TV7 journalists were treated brutally and their videotapes 

were erased.

On April 22 a citizen distributing free issues of Democratia 

newspaper on the streets of Chişinău was placed in custody 

by the police under the pretext of violating public order by 

engaging in a forbidden activity. According to a statement 

made by Democratia, two police officers from the Rascani 

police precinct in Chişinău seized 67 issues of the publication.

On June 8, the police raided, without a warrant, the offices 

of Euro TV Chisinau, which had reported on violations of 

the electoral legislation and showed on-air a number of 

ballots found in the neighborhood of the television station’s 

premises. Instead of starting an investigation into the matter, 

the police chose to harass the journalists.

On August 17 Communist MP Boris Ştepa assaulted the 

cameraman from TV Prim Glodeni, who was filming a heated 

On July 31, 2007 BCC chairperson Corneliu Mihalache was 

removed from office by a majority vote of BCC members for 

“failure to disclose official documents.” However, the new 

chairperson, Vlad Ţurcanu, was unable to carry out his duties 

since Monitorul Oficial refused to publish the BCC decision 

in question, quoting ridiculous reasons, which prevented 

the decision from becoming effective. Later, a new majority 

emerged within the BCC, which chose a new chairperson, 

loyal to the PCRM, and Monitorul Official did not hesitate this 

time to publish the relevant BCC decision.

On October 2, 2007 Info-Prim Neo reported that 10 media 

and human rights NGOs published a declaration in which 

they showed that the procedure started by the BCC to 

reallocate the frequency previously used by the Romanian 

Television Corporation to broadcast its public channel TVR1 

to Moldova was illegal and, consequently, the outcome of the 

competition for the frequency was illegal too.

A declaration published by the founders of Radio Vocea 

Basarabiei on December 19, 2007 stated that the BCC 

had not awarded the station a single license, although 

it had applied for 10. Vocea Basarabiei is among the few 

radio stations producing its own programming and giving 

radio access to the opposition. “Everything BCC does has 

led to the concentration of broadcasting in the hands of 

the authorities,” said panelist Veaceslav Ţibuleac, Vocea 

Basarabiei’s manager.

According to Dmitri Kalak, laws are sometimes used as a 

“pretext to crack down” and for passing “questionable 

decisions.” The majority of panel participants consider that 

the legal grounds on which the TVR1 license was reallocated 

were not strong enough. However, “BCC awarded broadcast 

licenses to state supported NIT TV for absolutely all the 

channels made available. The applicants already operating 

in certain communities covered by the licenses put up for 

competition were not awarded any. Elita TV managed to 

expand its broadcast area only by taking the BCC to court,” 

noted Zaharova.

The most recent example illustrating the lack of fairness and 

transparency in BCC’s decisions could be observed during its 

December 18, 2007 meeting, which canceled the competition 

for a number of frequencies due to the fact that some 

applications were incomplete. “The law says that incomplete 

applications are not even admitted to the competition. 

My question is why should the applicants who do submit 

complete files suffer a setback in this case [because others did 

not]?” said Zaharova.

Other than broadcast licensing, market access and the tax 

system for media are comparable to other business areas. 

Print media are exempt from VAT, with the exception of 

MOLDOVA

“Although the Supreme Court of Justice 
has recommended to judges to offer less 
protection to public figures in defamation 
cases, this is not happening in practice”, 
said Vladislav Gribincea.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008168

defendant can prove that the information is true to the 

smallest detail. The law does not impose a ceiling on 

how much damages an individual can ask for. Good faith, 

journalistic ethics, and public interest are not relevant 

defenses. The defendant must also prove that any 

editorialized judgments are supported by the facts as well.

“Although the Supreme Court of Justice has recommended 

to judges to offer less protection to public figures in 

defamation cases, this is not happening in practice. 

Moreover, politicians tend to win defamation cases quite 

often, and damages awarded to them are not lower, and 

sometimes are even higher, than damages awarded to 

regular citizens. One tends to think that this is happening 

due to the limited independence judges have, who are 

tempted to side with politicians even on claims that are 

obviously unfounded by issuing poorly justified rulings,” said 

Vladislav Gribincea.

Internet providers, however, are not held liable for the 

content published by their clients online.

According to the Access to Information Law passed six years 

ago, any individual legally residing in Moldova can request 

any information or documents from authorities or public 

institutions without having to justify their request. All the 

panel participants agreed that public information has not 

become more accessible. “Low and middle rank public 

officials avoid speaking to journalists without approval 

from their superiors,” said Petru Macovei, director of the 

Independent Press Association.

Vasile Spinei, Acces-Info director, felt that “The Access to 

Information Law is an instrument that could substantially 

improve the work of journalists, especially since this 

important piece of legislation has exhaustive provisions on 

the judiciary and other forms of protection of the right to 

access to information. Unfortunately, in contrast to the high 

number of cases of denial to access of information, there are 

few cases of journalists going to court.” Not all journalists are 

aware of how to request public information, although there 

are many media NGOs educating journalists and civil servants 

on the access to information legislation, both in Chişinău and 

in the provinces.

On March 23, 2007 the Parliament passed a law abolishing 

the live broadcasts of Parliament sessions on national radio 

and television. The sessions can be broadcast only with a 

decision of the TRM management. In late June, the private 

radio station Vocea Basarabiei declared it was ready to 

broadcast the Parliament’s sessions live at its own expense, 

but no decision has been made as yet on allowing this.

discussion during a meeting of the Glodeni city council. 

On September 11 the police tried to prevent journalists 

from filming a protest meeting held in front of the Foreign 

Ministry in Chişinău by covering their camera lenses.

PRO TV journalist Angela Gonta and cameraman Vlad 

Culiomza were assaulted by police on October 19 as 

they were reporting on the eviction of a person from 

an apartment building in Chişinău. On December 28, a 

UNIMEDIA (a popular news site) reporter was assaulted 

by unidentified individuals while he was filming President 

Vladimir Voronin at the opening of the country’s main 

Christmas tree in central Chişinău.

The cases of aggression against journalists are usually covered 

by the opposition media. The authorities usually do nothing 

to punish the perpetrators.

Public media are not legally entitled to preferential 

treatment. In reality, the authorities discriminate, both 

economically and in terms of access to information, against 

media that express critical views of the government. The 

public media and the media loyal to the authorities are 

given preference when public agencies, ministries, and state 

enterprises buy advertising. The way the Council of Observers 

is selected and approved allows the authorities to maintain 

their control over TRM. The authorities subsidize the former 

governmental papers Moldova Suverana and Nezavisimaya 

Moldova, which have been privatized but have maintained 

their old editorial policy. For example, according to a June 14, 

2007 Monitor Media report, the government decided to pay 

MDL 84,000 to help “the NGOs of the Moldovan Diaspora” 

subscribe to the former governmental papers Moldova 

Suverana and Nezavisimaya Moldova.

Further, district councils publish local newspapers whose 

editorial content is under their control. “District authorities 

force their employees to subscribe to the so-called ‘district 

newspapers’ funded from the local budgets,” said Angela 

Zaharova.

In terms of legal guarantees of editorial independence, in 

practice there is very little at state media. Although there 

has been some progress at TRM, it has yet to become a truly 

public broadcaster. The BCC is still under control of the state. 

Further, the privatization of the Chi in u city broadcasters, 

Radio Antena C and EuroTV, in essence became a splitting of 

property between the PCRM and the Christian Democratic 

Popular Party (PPCD). Editorial independence has so far not 

flourished despite the privatization.

Any individual who feels defamed may file civil charges, 

according to article 16 of the Civil Code. The offending 

information must be retracted damages paid unless the 



169

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Moldova Objective Score: 1.60

In this objective, most indicators scored very close to the 

overall average. Indicator 7, modern equipment, was the 

leading indicator, slightly more than a half point ahead of 

the average. Trailing by a noticeable margin, however, was 

Indicator 5, pay levels for journalists.

The majority of the panel participants believed that in 

general Moldovan journalists do not observe professional 

standards. Fact checking, the use of multiple sources, 

interviewing experts, and background research are all well 

known rules but are applied only selectively. “The media 

are generally dominated by ‘news-peg journalism,’ when 

a newspaper or a newscast is composed exclusively of 

reporting from various meetings, press conferences, or press 

releases. It is seldom that the views of all of the participants 

in an event are reported, it is also seldom that multiple 

sources of information are used,” said Dmitri Kalak, deputy 

chief editor of Ekonomicheskoe obozrenie. The rest of the 

panel participants agreed with Kalak when he said that 

sometimes even the “reputable” media use yellow-journalism 

techniques. “A trend has emerged, where the media loyal 

to the authorities use yellow-journalism methods to lash out 

at political opponents, and they often resort to deceptive 

moves in order to provoke the opposition,” remarked Vasile 

Botnaru, Radio Free Europe bureau chief.

Petru Macovei, API director, said that “certain unscrupulous 

individuals take advantage of the journalists’ lack of 

professionalism in order to discredit others. Here is an 

example: during the local elections of 2007, news agencies 

On February 9, 2007 a Bălţi judge asked DECA-press news 

agency reporter Ana Butnariuc to leave the court as it was 

holding a public hearing involving a former communist 

MP. The judge gave no reasons, saying only that it was his 

prerogative to request so. On July 19, 2007 the president’s 

press service denied access to journalists into a meeting of the 

president with Bălţi city officials. Moreover, the representative 

of the press service forbade journalists to make recordings 

while the president was speaking with a group of pensioners 

in one of the city’s residential areas, justifying this ban by 

saying “the official part has finished.” Dmitri Kalak, deputy 

chief editor with Ekonomicheskoe obozrenie newspaper, 

noted that “some journalists are not performing up to 

professional standards, which is used as a formal reason to 

deny them access.”

The government does not restrict in any way the access of 

the media to foreign news and information sources, including 

online. The only real hurdle is the media’s financial capacity.

Any individual may become a journalist. The government 

imposes no restrictions, in terms of licensing or otherwise, 

except for the accreditation requirement. Journalists are 

required to receive accreditation in Moldova under the 

Press Law of 1994. Most of the accreditation provisions 

therein concern the accreditation of foreign journalists in 

Moldova (articles 21, 22, 23, and 25). Foreign journalists are 

accredited in Moldova by the Foreign Ministry in accordance 

with the Regulation on the Accreditation and Professional 

Activity of Journalists in Moldova, passed by the government 

in 1995.

Article 21(2) of the Press Law provides the legal requirement 

to seek accreditation with public authorities: “Periodic 

publications and news agencies may accredit journalists with 

public authorities, as well as for artistic and sports events, 

according to the relevant procedure.” This ambiguous 

provision has caused internal regulations to emerge, whereby 

public institutions establish their own journalist accreditation 

rules. Some of these regulations were never made public. 

Some authorities abuse these provisions and refuse to 

accredit journalists.

On December 20, 2007 a team of journalists from Romania 

were denied access to a press conference given by President 

Voronin. The president’s press service stated later that the 

journalists in question “were not accredited by the Foreign 

Ministry to work on the territory of Moldova.” In reality, 

however, Razvan Emilescu (Radio Romania) does have an 

accreditation from the Foreign Ministry, while Flori Tiulea 

(Rompres) had applied for accreditation in June 2007 but 

has not received yet a response, reported Monitor Media on 

December 21, 2007.

MOLDOVA

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008170

in Moldova. “Most print and broadcast media are controlled 

by political parties or businesses, which pursue their own 

interests.” Self-censorship also involves editors and publishers.

Most of the panel participants agreed with Sorina Ştefârţaă, 

chief coordinating editor at the Timpul daily, that “stories 

are more important depending on what outlet covers them. 

For example, at Moldova 1 and NIT the news that President 

Voronin gave away some cell phones is more important 

than the assassination of the ex-prime minister of Pakistan, 

Benazir Bhutto.” Some private radio and television stations 

are also “careful” in their news coverage, lest they upset 

the authorities. The printed press are generally bolder and 

less dependent on the authorities than the broadcast media, 

whose licenses might not be renewed when they expire. 

Editors run the risk of being fired if they select and cover 

stories independently. This is true of both private and public 

media. “If there were no press conferences, the Moldovan 

media would be out of a job,” said Vasile Spinei.

Eugen Uruşciuc noted that most national media focus on 

events in the capital and are not interested in stories from the 

provinces. The low frequency of minority publications, except 

for the Russian and Gagauz ones, does not allow them to 

cover all the major events in a given period of time.

The panel participants all agreed that the wages journalists 

and other media professionals receive are not high enough 

to discourage corruption. This is true of both print and 

broadcast media. “The wages are much lower than the value 

and the social status a journalist ought to have,” according 

to Sorina Ştefârţaă, chief coordinating editor with the Timpul 

daily. “Journalists often work without having a contract,” 

said Nicolae Pojoga, photojournalist and senior lecturer at the 

Journalism Department of the State University.

“In Moldova journalists receive salaries (especially in the print 

media and most public media) which are not competitive 

with salaries paid in other professional areas and are not 

encouraging for journalists. Hence, many journalists seek 

additional jobs, working for two to three outlets at a time,” 

said Petru Macovei.

The wages of journalists in the state media are lower than 

in private outlets, although the difference is not significant. 

Broadcast media tends to pay higher than print media. 

The average wage in print media is $150 to $200 monthly, 

while in broadcasting it is $200 to $250. Accepting bribes 

to produce favorable news stories is a widespread practice 

among journalists in Moldova. The situation of journalists 

working in small districts and towns is especially difficult. The 

average salary of a journalist working outside of Chişinău is 

about $100 per month.

failed to double-check and disseminated a fake piece of 

news announcing D. Chirtoacă’s withdrawal from the race for 

Chişinău mayor.”

Sorina Ştefârţaă, chief coordinating editor at the Timpul daily, 

said that “it’s up to the media outlet. As in Moldova the 

media are divided along political lines, it is quite usual to 

read the same news in three or four versions. For example, 

a news story about the president attending the opening of 

an apartment block for the military becomes a NIT TV piece 

about President Voronin’s efforts to help the military.” “All 

too many journalists are selective about events and report on 

them with bias,” said Vasile Botnaru.

In Moldova there is a Code of Professional Ethical Principles 

for Journalists, adopted in 2000. These principles are similar 

to the rules widely accepted by international journalism 

associations. The Code states, among other things, that “the 

journalist must clearly differentiate between information 

and opinion, use only information that he considers reliable 

and comes from known sources; such information must 

be reported in an impartial manner; the journalist must 

not receive any direct or indirect compensation from third 

parties for the publication of any opinion or information; 

the journalist must respect the privacy of individuals.” 

Unfortunately, the Ethics Committee of the Union of 

Journalists of Moldova has no practical power, although 

there have been numerous cases of serious ethical violations. 

Some examples of blatant ethical violations that the 

discussion participants mentioned were most of the Moldova 

Suverana articles signed by Mihai Conçiu and a program 

entitled Masked Stories on NIT TV. Dmitri Kalak observed 

that “payments for reporting on certain events is the norm 

in Moldovan journalism.” One could not really say that this 

feature is characteristic only of private media or of a certain 

generation or category of journalists.

All the panel participants agreed that for economic and 

political reasons there is self-censorship in both public and 

private media; one of the reasons for this is journalists’ 

fear to lose their job or upset certain political circles or 

certain officials. Kalak believed that the main reason why 

self-censorship exists is the lack of truly independent media 

Sorina Ştefârţaă, chief coordinating editor 
at the Timpul daily, said that “it’s up 
to the media outlet. As in Moldova the 
media are divided along political lines, it 
is quite usual to read the same news in 
three or four versions.”



171

political spectrum and transparent media ownership, received 

scores roughly a point lower than the average.

Most of the panel participants believed that obtaining 

multiple sources of information is still a problem, particularly 

in many rural areas. The population is still too poor to have 

a high level of access to the Internet, satellite television, and 

other paid news services.

There are private newspapers distributed nationally as well 

as local private newspapers. About seven percent of the 

population can afford to buy national newspapers. The 

papers published in Chişinău reach villages in the country with 

a delay of often two or three days.

Besides the TRM, there are three other quasi-national 

television stations—NIT TV, Prime (relaying the public Russian 

station ORT), and 2 PLUS (now using the frequency that used 

to be operated by the Romanian public station TVR1)—that 

are all controlled by the authorities. “National coverage is 

a monopoly of the government. There are few alternative 

sources of information in rural areas,” said Vladislav Ţibuleac.

In some district towns there are television stations providing 

local news and information. Recently, cable television 

Entertainment programs overshadow news programs, 

although there has been a trend towards expanding the news 

coverage in broadcasting and news space in print. According 

to Anatol Golea, “Entertainment programs do not overshadow 

news programs, because they are very few. However, the 

newscasts are few too.” Most radio stations have hourly, 

five-minute newscasts, which are based on news agency 

feeds. Television stations lag behind the news, as there are no 

television newscasts during the day, only in the evening. The 

morning news broadcast by public stations usually repeats the 

news of the previous evening. Introducing day-time newscasts 

would attract more viewers to those stations.

The majority of panelists believed that the broadcast media 

are better equipped, although of all the television stations 

only the public television stations are able to provide live 

broadcasts from remote sites. Veaceslav Ţibuleac, manager 

of Vocea Basarabiei radio station, noted “The technology 

available here is at least one generation behind. The quality 

of broadcasts is quite low.”

“Print media show a lack of modern printing technologies. 

Existing printers work in only one format, and the only color 

printer, owned by Prag 3, is outdated,” said Val Butnaru, 

manager of Jurnal de Chişinău. Newspapers do not have 

professional cameras and licensed publishing software, and 

do not subscribe to picture databases. The media in the 

provinces are equipped worse than the media in Chişinău.

Regarding niche reporting, the participants’ general opinion 

was that quality stories and programs are quite rare in 

Moldovan media. The main reason for this is the lack of 

money. As there is neither operating funds nor investment, 

the experience and knowledge of journalists trained by 

the Independent Journalism Center or abroad cannot be 

used effectively. Some media report better than others on 

specialized areas. For example, the public media conduct no 

investigations, preferring stories about how the government 

implements its strategies in various areas. The print media 

tackle economic issues in a more competent manner and 

more thoroughly than the broadcast media.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Moldova Objective Score: 1.74

A few indicators scored near the average score for Objective 

3, but most received scores noticeably ahead or behind 

the average. On the high side, Indicators 4 and 5, news 

agencies and private broadcasters produce their own news 

programming, received scores more than half a point ahead 

of the average. Indicators 3 and 6, state media reflect the 

MOLDOVA

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

“National coverage is a monopoly of the 
government. There are few alternative 
sources of information in rural areas,” 
said Vladislav Ţibuleac.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008172

biased,” read the statement. It provided another example, 

when TRM did not cover four press conferences given by PPR. 

However, TV Moldova 1 and Radio Moldova cover, exclusively 

in a positive light, even the most insignificant events 

attended by PCRM leaders. A monitoring exercise has shown 

that Radio Moldova, unlike TV Moldova 1, is beginning to 

improve its professional standards by taking up the principles 

laid down in the Broadcasting Code and News Programs 

Ethical Rules. However, the share of news and stories told 

from an angle suitable to the government is still significant.

The media monitoring conducted during the local elections in 

June showed that “the public stations Moldova 1 and Radio 

Moldova covered the electoral activities and statements of 

the country’s president, the government, and the speaker 

of the Parliament intensively, giving preference to the 

governing party and ignoring the opposition. Election 

news was usually based on information originating with 

the Central Elections Commission and election councils, but 

not with the candidates themselves. Most newscasts were 

obviously designed to influence the audience in favor of the 

government by covering events only from the official angle. 

It was only towards the end of the campaign, just before 

the election day of June 3, and after a warning from the 

BCC regarding the lack of plurality of views and balance, 

that Moldova 1 and Radio Moldova started broadcasting 

information issued by the opposition. It is significant to 

note that on the morning of the second round of elections 

Moldova 1 dedicated more time in its newscasts to the 

president’s Bicycle Race Cup than to the elections themselves.

Monitoring carried out by 10 media NGOs, including the 

Independent Journalism Center (IJC), APEL and Acces-Info, 

between November 19 and 25 showed that “a high number 

of news items and stories are praising the government and 

are biased.” “State-owned and public media are now more 

biased than ever,” said Sorina Ştefârţaă. Dmitri Kalak had a 

different opinion, remarking that 2007 saw “a significant 

improvement at TRM, whose bias decreased significantly.”

“Unfortunately, the state-owned media do not tackle the 

main issues affecting our society, such as corruption, poverty, 

migration, and the worsening of the situation in the villages. 

In some cases they mimic debates by inviting only people 

who are dependent on the authorities, complacent or 

incompetent. Even education and cultural programs are used 

for brainwashing,” noted Nicolae Negru, chief editor of Mass 

Media in Moldova.

Besides the state-owned news agency Moldpres, which 

covers news from the angle of the government, there are 

also several private news agencies in Moldova: Basa-Pres 

(whose owner is also the manager of Moldpres), Infotag, 

Info-Prim Neo, Reporter.md, InfoMarket, Deca-press and 

has started to develop in Moldova’s villages. According 

to Monitor Media, in late December BCC data showed 20 

percent of the 1500 villages with cable television. Panelists 

were hopeful that cable television would begin to address the 

problem of plurality of television news outside of the cities.

In radio, again, only TRM has national coverage, and there 

are a few other stations covering about two-thirds of the 

country. One of them is the former Chişinău City station 

Antena C, which has been privatized and is currently 

controlled by the PCRM. TRM dominates the rural landscape 

and covers stories from the angle of the party in government.

According to the November 2007 Public Opinion Barometer 

commissioned by the Institute for Public Policies, only 3.6 

percent of respondents said the Internet was the most 

important news source, while 4 percent placed the Internet 

second. There is no official data on the popularity of blogs 

and news by SMS, but their popularity is on the increase.

Controlling broadcast licenses is the only, albeit indirect, 

way by which the government prevents citizens from having 

access to national and international media. One example 

in this respect, according to the panel participants, is the 

illegal auctioning of the frequency that used to be operated 

by the Romanian public channel TVR1; this was done to 

squeeze this station out of Moldova after relations between 

Moldova and Romania started to worsen. The legislation 

does not restrict listening to foreign broadcasters or reading 

foreign publications. However, with the exception of Russian 

publications, one cannot find print media from any other 

country due to economic reasons. Furthermore, in many ways 

Russian broadcasts still play a dominant role in Moldova’s 

information sphere.

The majority of the panel participants believed that Moldova 

1 and Radio Moldova are not truly public institutions. The 

Popular Republican Party (PPR), an opposition party existing 

outside of the Parliament, broadcast a statement, covered 

by Monitor Media, on April 6, 2007 criticizing the public 

broadcaster TRM for not covering opposition parties. “Even 

when TRM reporters are there when an opposition party 

organizes a public event, the coverage is tendentious and 

“State-owned and public media are 
now more biased than ever,” said Sorina 
Ştefârţaă. Dmitri Kalak had a different 
opinion, remarking that 2007 saw “a 
significant improvement at TRM, whose 
bias decreased significantly.”



173

broadcasting, as all nationwide television stations are in the 

hands of this party if we are to judge by their coverage of 

the elections,” said Angela Sirbu. There have been no foreign 

investments in Moldovan media so far, and panelists felt that 

in the current environment there is no interest from investors 

with the exception of those from Russia.

Social issues are covered by the media from the viewpoint of 

the governing party. There have been no cases of journalists 

being harassed for covering minorities. Minority-language 

media face only financial difficulties. TRM has programs in 

Russian, Ukrainian, Bulgarian, Gagauz, and Yiddish. There are 

also publications in Russian, Ukranian, Gagauz, and Bulgarian 

(the Jewish community publishes a newspaper in Russian). 

“The information space in Moldova is dominated by the 

language of the Russian minority. Other minority languages 

are for ‘internal use,’” said Sorina Ştefârţaă. Private community 

media usually cover the entire range of social issues, albeit 

with a heavy dose of self-censorship.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Moldova Objective Score: 1.51

Most panel participants believed there has been a positive 

development in this respect determined by the rapid 

development of the advertising market. All indicators scored 

very close to the average with the exception of Indicator 5, 

government subsidies for private media, which scored a bit 

more than half a point higher.

Profitable media still represent an exception rather than 

the rule, however. Dmitri Kalak said, “Most media are 

Novosti-Moldova. The news agency Flux resumed operation in 

August. Private agencies can sell their product to any client, 

although not all media outlets can afford to subscribe. As a 

rule, the print and broadcast media quote their sources of 

information. News from international agencies is accessed on 

the Internet.

Private radio and television stations usually produce their 

news programs in-house. Besides simple news bulletins, PRO 

TV, NIT, Euro TV and the radio station Vocea Basarabiei also 

produce debates and cultural programs. In the country as a 

whole, original newscasts can be found at Radio Moldova, 

Vocea Basarabiei, Radio Free Europe, and BBC; the latter 

has a daily 15-minute program exclusively on Moldova. Two 

television stations complete the list: Moldova 1 and NIT. In 

Chi in u, the following stations produce local news: PRO TV, 

NIT, TV 7, TV 21, N4, and Euro TV. The news produced by 

private stations that are loyal to the authorities (NIT, N4) is 

not very different from the news broadcast by the public 

stations. The private stations PRO TV, TV 7, TV 21, Euro TV 

and Vocea Basarabiei cover their stories from multiple angles. 

In Bălţi, Comrat, Cahul, Cimişlia, Edineţ, Rezina, etc., there 

are local radio and television stations producing in-house 

newscasts in Romanian and Russian. “Broadcasters produce 

their own news, which, however, generally reflect the 

viewpoint of certain political forces and deny airtime to the 

opposition,” said Anatol Golea, TV7 manager. “The media 

offer consumers ready-made opinions rather than facts. 

Radio Antena C, for example, included in its 11 p.m. news 

on December 11, 2007 an item six minutes long because it 

quoted an entire article from Moldova suvernă,” reported 

Angela Zaharova, of Elita TV Rezina.

According to the new Broadcasting Code and other laws, 

media outlets are under the obligation to identify their 

founders, although the founders are not always the true 

owners. “More often than not, the founders are just front 

people or businesses, while the true owners remain in the 

shadow and one can only guess who they might be. This 

situation is created by the absence of legal requirements 

regarding the disclosure of the owners’ identity. This is why it 

is inaccurate to speak about monopolies or oligarchies in the 

media in Moldova. Disparate data about the concentration of 

several institutions in single hands do not warrant statements 

about monopoly or oligarchy,” said Dmitri Kalak.

However, most of the panel participants believed that there 

is enough evidence showing that a number of radio and 

television stations have been bought, through front men, by 

the governing party, such as the city stations Antena C and 

Euro TV, which were privatized in early 2007 and ended up 

in the grip of PCRM and PPCD. “The local elections this year 

showed this to be true. PCRM has secured a monopoly in 

MOLDOVA

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008174

($500,000), with a growth of 42 percent. The balance went to 

non-media advertising.

As compared to neighboring countries, Moldova is far 

behind in this area, however. “We have the lowest 

television advertising prices in the region, which means 

that there is potential here for massive development. We 

started at the very bottom, this is why we have to move 

quickly,” said Serghei Starush, director general of the Star 

Communications Group.1

There are more than 140 advertising agencies, but only a 

few of them play a significant role in the market. These are 

the multinationals, which arrived here in the region along 

with their clients. “Last year saw a major move, when Video 

International (which according to some estimates controlled 

60 percent of television advertising) was pushed out of the 

market by a local company. Some television stations tried 

unsuccessfully to become involved in this business, and they 

had to give in to those who ‘distribute’ the advertising,” 

noted economic analyst Vlad Bercu in a January 9, 2008 

Moldova Azi article.2

“In 2007 there were positive changes in advertising. 

Newspapers receive advertising from advertising agencies,” 

said Anatol Golea. About 60 percent of television advertising 

goes to only one station with national coverage. At all 

the other stations’ advertising takes up about 7 percent of 

airtime, according to Golea. The Broadcasting Code limits 

advertising to 12 percent of airtime. The advertising market 

is only beginning to develop outside the capital and major 

cities. “I’ve seen advertising salesmen and businesses saying 

they were not interested in the local media,” said Sorina 

Ştefârţaă. “The advertising market is not looking yet at local 

broadcasters,” said Zaharova.

Save for a few exceptions, the share of advertising revenues 

in Moldovan media is much below generally accepted 

standards in other countries. The revenues of the print media 

largely depend (60 to 70 percent according to the panelists) 

on subscriptions and sales. The situation is somewhat better 

in broadcasting, although not in local broadcasting.

As a rule, independent media receive no subsidies from the 

government. If private media received such subsidies, the 

government would expect positive coverage. However, as 

noted above, the government is an important advertiser and 

places those ads exclusively with media it sees as loyal to the 

parties in power.

As revenues are low, market research by Moldovan media is 

rare. Kalak thought, “For many publications advertising is an 

1  http://www.azi.md/comment?ID=47617
2  IBID

politically committed and profit is not their primary concern.” 

The lack of investments is another factor hindering the 

development of both private and public media as profitable 

and professional businesses. The commissions made by small 

circulation newspapers fail to secure the revenues necessary 

to buy modern equipment. The same is true of printing 

operations, whether private or public. There are only two 

printers in Chi in u, one of which is owned by a party leader 

and the other one by the state. The poor quality of the print 

repels advertisers, who seek color and perfect print.

Private media draw funding from a number of sources, 

such as sales, advertising, and sponsorships. Public media 

are funded mainly by the state or local authorities (in the 

case of district newspapers), which renders them dependent 

on the political circumstances of the day. Unfortunately, 

advertising agencies do not work with all the newspapers and 

broadcasters. The private media critical of the government 

are avoided by some advertisers, even though their circulation 

may be higher than that of other media. State-owned 

companies, ministries, and governmental units advertise 

exclusively with the media that are loyal to the authorities. 

Private newspapers depend on politicians—whether 

opposition or in government—as they depend on sponsorship 

and political advertising. Vasile Botnaru said, “The 

independent media are not able to work in a free market 

because the Moldovan market is dominated by shadowy rules 

such as ‘might makes right.’”

The advertising market in Moldova has seen a rapid 

development recently. In June 2007, it was estimated at $23 

million, which is 71.5 percent more than in 2006. “One of 

the indicators measuring the development of the market is 

the advertising expenditures per capita. This figure is directly 

proportional to the GDP per capita, which is an area where 

we are lagging behind,” said Galina Zablovski, executive 

director of the Advertising Agencies Association of Moldova, 

to Basa-press.

About 57 percent ($13 million) of advertising goes to 

television; television advertising grew by 85.7 percent in 2007. 

Radio gets about 11 percent ($2.5 million), with a growth of 

66 percent; print media get 8.7 percent ($2 million), with a 

growth of 33 percent; and the Internet gets only 2 percent 

Vasile Botnaru said, “The independent 
media are not able to work in a free 
market because the Moldovan market 
is dominated by shadowy rules such as 
‘might makes right.’”



175

publications and journalists, advocating their civil and 

professional rights, and providing training and professional 

development opportunities. It created a database to facilitate 

information exchange among members. It has tried to 

improve the newspaper distribution system and helped 

members secure new equipment, newsprint, and supplies 

needed to publish and distribute newspapers.

APEL was founded in 1999. It represents 22 broadcasters, 

production studios, and broadcast professionals. It is also 

works to improve media laws and protect the freedom of 

expression. APEL is on the frontline in the effort to transform 

TRM into a public broadcaster. APEL developed a draft 

law for this and lobbied, together with other NGOs, for its 

passage. It has monitored the implementation of the new 

Broadcasting Code, passed by Parliament in 2006. The political 

disagreements among the media represent a serious hurdle 

in the work of professional organizations in Moldova. “While 

API has shown over the years that it is capable of defending 

the interests of the print media, one could not say the same 

about broadcasting,” noted Angela Zaharova.

The professional associations of journalists are also not 

very successful in bringing together journalists who are 

on different sides of the political spectrum. The Union of 

Journalists of Moldova (UJM) has lost a major part of its 

important source of revenue. Therefore, in order to secure 

advertising they are ready to violate journalistic ethics or not 

run a story in return for advertising. Under the circumstances, 

one can’t speak about market research and strategic 

planning.” “The managers of local media have no access to 

professional advice. In order to put together a development 

program, the manager of a local television station has to turn 

to experts in other countries,” said Angela Zaharova.

Audience measurements have been done in broadcasting 

since 2003 by the local offices of independent international 

companies. In 2007, 11 television stations were monitored. 

Advertising agencies generally recognize the results of the 

measurements. There is no circulation audit in Moldova. 

Therefore the circulation disclosed by newspapers (a legal 

requirement) is oftentimes phony. “I find it alarming 

that the media tend to inflate their circulation and pay 

for fake ratings in order to attract advertising. Although 

independent companies are measuring the ratings of 

broadcasters, not all advertisers recognize the results,” 

said Kalak. “Local TV stations can’t afford to assess their 

audience, which stalls any business dialogue with advertising 

agencies,” said Zaharova. “It is imperative that the print 

media become engaged in circulation audits, and radio 

stations should be monitored more thoroughly in order 

to avoid an arbitrary distribution of advertising, which 

is happening now,” said Vlad Bercu. Veaceslav Ţibuleac 

felt that, “There are no credible organizations to monitor 

audiences, circulation, and Internet statistics.”

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Moldova Objective Score: 2.12

The majority of the panel participants believed that this 

objective is stronger than the other ones, although it is 

not developing as needed. Individual indicators scored 

close to the average, with two exceptions. Indicator 1, 

trade associations, scored noticeably lower than the others. 

Indicator 3, NGOs supporting the media, scored nearly a point 

higher than the average.

There are two trade organizations working for media owners 

and providing services to members: API and APEL. API was 

founded in 1997 by the first independent local newspapers 

and by two news agencies with the purpose of providing 

support to politically independent media. API’s slogan is “For 

a professional, unbiased, and profitable press.” Today, API 

has a membership of 17 national and regional newspapers, 

three news agencies, IJC, and two freelance journalists. Over 

the years API has undertaken many activities, including 

providing legal, moral, and financial support to independent 

MOLDOVA

“While API has shown over the years that 
it is capable of defending the interests 
of the print media, one could not say the 
same about broadcasting,” noted Angela 
Zaharova.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008176

practical training. Students also have opportunities to study 

abroad. Some of them return to Moldova.

Reporters, editors, and managers have the opportunity 

of upgrading their professional knowledge in short-term 

courses organized by IJC, UJM, API, APEL, Acces-info, and 

Media-Impact with support from international organizations. 

There is demand for courses in online journalism, photo 

journalism, management, advertising, design, radio 

journalism, and television. Course participants are usually 

granted permission to attend by their management. 

Participants attend for free, as the courses are underwritten 

by foreign donors.

Newsprint suppliers are private companies and there are 

no restrictions on newsprint supplies. Access to printers is 

not restricted either; there are both state-owned and public 

printers. The quality of printing services, at both state-owned 

and private providers, is of inferior quality due to the lack of 

money for equipment upgrades.

The newspaper distribution system outside Chişinău is a 

de facto monopoly of Poşta Moldovei, which commands 

monopolistic fees. Poşta Moldovei delivers the papers with 

delays, as newspaper distribution is not its main business. 

Private distributors have emerged recently in Chişinău and 

Bălţi, although most newsstands are affiliated to Moldpresa, 

the successor company to the state-owned Moldsoiuzpechat. 

Outside the capital, even if sufficient investment could be 

found to develop an alternative nationwide distribution 

system, it would likely not survive because of the small print 

runs of most newspapers.

Most transmitters are managed by the state company 

Radiocomunica ii. Sometimes, the transmitters mysteriously 

break down, as happened early this year when the Antena 

C journalists organized protests against the privatization 

of their station. Some television stations have their own 

transmitters, however.

There are no legal restrictions on Internet access, neither for 

the public at large nor for journalists. Internet services are 

provided by Moldtelecom and many private providers, which 

have to use Moldtelecom’s network.

membership. It is in conflict with the authorities, which are 

unresponsive to UJM’s attempts to involve the government 

in supporting the media. Any journalist can become a UJM 

member, regardless of educational background, who has 

worked in the field for at least three years. UJM is a member 

of the International Federation of Journalists and associate 

member of the Romanian trade union MediaSind. The League 

of Professional Journalists, founded in 2004 by journalists 

who had left UJM because of its conflict with the authorities, 

exists only on paper and has no activities. The Association 

of Business Journalists provides professional assistance to 

journalists reporting on the economy.

The most active NGOs supporting independent media and 

fighting for the freedom of speech are the IJC, Press Freedom 

Committee, Acces-Info, and Media Impact. They monitor 

media laws and develop draft legislation to improve the 

legal framework governing media. They also provide legal 

assistance in court, train journalists, and work to bring them 

together. They work not only in Chişinău but also in the 

provinces. However, their watchdog role would have been 

much less effective had they not had support from abroad 

(from OSCE, Council of Europe, EU, and the US). Despite the 

efforts by NGOs and professional and trade associations, it is 

the international organizations that are most able to have 

impact in dealing with the government.

Journalism schools in Moldova (State University, International 

Free University of Moldova, European Studies University, State 

University of Comrat) are not attractive to media specialists 

who might serve as professors because of the low pay, while 

the young teachers do not have enough media experience 

to teach practical techniques. Journalism schools also lack 

equipment. Therefore, the media are not happy with the 

quality of the graduates. Paradoxically, although more and 

more journalism students graduate every year, the media in 

Moldova cannot find good journalists to work with, especially 

in fields requiring specialized knowledge, such as business, 

science, and culture. The panel participants mentioned 

the good quality of the IJC’s Advanced Journalism School 

graduates, which has up-to-date equipment and emphasizes 

There are no legal restrictions on 
Internet access, neither for the public at 
large nor for journalists. Internet services 
are provided by Moldtelecom and many 
private providers, which have to use 
Moldtelecom’s network.



177

List of Panel Participants

Vasile Botnaru, bureau chief, Radio Free Europe, Chişinău

Anatol Golea, manager, TV 7, Chişinău

Vlad Gribincea, attorney, Lawyers for Human Rights 

Association, Chişinău

Dmitri Kalak, deputy editor-in-chief, Ekonomicheskoe 

obozrenie, Chişinău

Petru Macovei, executive director, Association of Independent 

Press, Chişinău

Nicolae Pojoga, photojournalist, senior lecturer, Journalism 

Department, State University of Chişinău

Vasile Spinei, chairperson, Acces-Info Center, Chişinău

Sorina Ştefârţaă, coordinating chief editor, Timpul de 

dimineaţă, Chişinău

Veaceslav Ţibuleac, manager, Vocea Basarabiei Radio, Chişinău

Eugen Uruşciuc, editor-in-chief, Deca-press, Bălţi.

Angela Zaharova, editor and anchor, Elita TV, Rezina

Angela Sirbu, director, Independent Journalism Center, 

Chişinău

Moderator

Nicolae Negru, editor-in-chief, Mass Media in Moldova, 

Independent Journalism Center, Chişinău

The Moldova study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, the Independent Journalism Center, 

Chişinău.

MOLDOVA


