
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009136

Georgian media suffered through a tempestuous year in 2008, marked by 

armed conflict with Russia and homegrown political turmoil. The health of 

press freedom deteriorated amid the continued political brushfire, a holdover 

from the past year’s unrest. Mirroring the polarized political scene, news 

media have essentially split into two opposing camps, leaving little room for 

neutrality and balance in the news.

georgia



137

INTRODUCTION

georgia

OVERALL
SCORE:
1.89

G
eorgia




GGeorgian media suffered through a tempestuous year in 2008, marked by armed conflict with Russia and 

homegrown political turmoil. The health of press freedom deteriorated amid the continued political brushfire, 

a holdover from the past year’s unrest. Mirroring the polarized political scene, news media have essentially split 

into two opposing camps, leaving little room for neutrality and balance in the news. Media- and human-rights 

watchdogs observed decline in press freedom: in its annual survey of global press freedom, Freedom House 

ranked Georgia on par with Colombia and behind countries like Nigeria.

Media were caught in the middle of the bitter fight for the presidential office early in 2008. Media were then 

pushed around by both sides of the political divide, and accusations of bias dogged major news companies 

throughout the year. Followers of presidential runner-up Levan Gachechiladze, who claims that his electoral 

victory had been stolen from him, lambasted the largest television companies for backing incumbent Mikheil 

Saakashvili. The ruling establishment, in turn, moved to tighten the screws on opposition-minded news outlets. 

The pressure has manifested itself in verbal attacks, picketing, harassment, and discriminatory enforcement of 

media regulations.

The media careened wildly off the rails during the Russian invasion of Georgia. As tensions over breakaway South 

Ossetia swiftly snowballed into war in August, Georgian media struggled to rationalize the developments. Facing 

an onslaught of propaganda, spin, and censorship, reporters were often making choices between professional 

ethics and patriotic feelings.

Georgian Public Broadcasting (GPB) has been at the center of the ongoing political struggle for media supremacy. 

The government and the opposition spent the better part of the year jockeying for control over the public 

television station, as well as for Imedi TV, a private television station that used to be critical of the authorities.

The lack of transparency and diversity in media ownership also cast a pall on development of free media. The 

news industry still relies on occasional financial buttressing from political patrons and other noncommercial 

sources. The plunging economic conditions in the second half of 2008 left smaller media companies gasping 

for cash.

The overall country score slipped by 0.18 point since last year, which is part of a continuing trend since two 

years ago when Georgia’s score was a high of 2.40. Notably, this is the first time that Georgia’s overall score has 

fallen below a 2.00—“near sustainability” according to the MSI scoring definitions—since 2003 when the score 

was a 1.96. Furthermore, no individual objective score exceeded a 2.00. All objective scores dropped except 

Objective 4, Business Management, which showed a modicum of improvement. Of particular note were the 

scores for Objectives 1 and 2, Freedom of Speech and Professional Journalism, which received the lowest scores 

and dropped about a third of a point compared with last year.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009138

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

1.
87

2.
73

2.
16

1.
86

1.
57

2.
09

2.
11

1.
77

2.
15

2.
62

2.
09

1.
91

1.
54

2.
14

1.
77 1.

94

1.
97

2.
42

2.
23

1.
99

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

georgia AT A GLANCE

General

>> Population: 4,630,841 (July 2008 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Tbilisi

>> Ethnic groups (% of population): Georgian 83.8%, Azeri 6.5%, 
Armenian 5.7%, Russian 1.5%, other 2.5% (2002 census, CIA World 
Factbook)

>> Religions (% of population): Orthodox Christian 83.9%, Muslim 9.9%, 
Armenian-Gregorian 3.9%, Catholic 0.8%, other 0.8%, none 0.7% (2002 
census, CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Georgian 71% (official), Russian 9%, 
Armenian 7%, Azeri 6%, other 7%

>> GNI (2007-Atlas): $9.337 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> GNI per capita (2007-PPP): $4,770 (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> Literacy rate: 100% (male 100%, female 100%) (2004 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Mikheil Saakashvili (since January 
25, 2004)

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
89 newspapers (61 regional, 28 Tbilisi-based); Radio: 28 (9 regional, 19 
Tbilisi-based); Television Stations: 40 (31 regional, 9 Tbilisi-based) (Open 
Society - Georgia Foundation, Media and Civil Society Program)

>> Newspaper circulation statistics: Rezonansi (30,000 weekly circulation; 
daily circulation varies from 4,500 to 5,000), 24 Saati (25,000 weekly 
circulation; daily circulation varies from 4,200 to 5,800) The Kviris Palitra 
Director General office refused to provide circulation information over 
the phone. (Sources: individual newspaper claims)

>> Broadcast ratings: highest rated television outlets in Tbilisi: Rustavi 
2 – 6.3%, Imedi – 2.2%, Channel 1 – 0.9% (TV MR GE, Licensee of AGB 
Nielsen Media Research)

>> News agencies: AP Bureau, Reuters Bureau, Agence France Presse 
(representatives), Bloomberg (local representative), Black Sea Press, 
Novosti Gruzia, Sarke, Interpressnews, Iprinda, Itar Tass, Kavkazpress, 
Media News, Prime News, Prime News Business (business news), Pirveli, 
GBC News (Georgian Business Consulting, Business News-Analytical 
Agency), GHN (Georgian Hot News) (Source: www.yellowpages.ge)

>> Annual advertising revenue in media sector: For television, 
approximately $35 million (unknown for print and radio) (TV MR GE, 
Licensee of AGB Nielsen Media Research)

>> Internet usage: 360,000 (2007 est., CIA World Factbook)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



139georgia

Objective 1: Freedom of Speech

Georgia Objective Score: 1.86

The free-speech score has plummeted 0.87 point in the two 

years since 2006-2007, when it reached a high of 2.73. Most 

indicators received scores near or below the overall objective 

score. Indicator 8 (media access to and use of international 

news sources) was in this category despite being a strong 

performer in the past; it suffered a serous setback due to 

voluntary and involuntary measures taken by the media and 

the government to control information during the conflict 

with Russia. Only Indicators 6 and 9 (libel laws and access 

to the journalism profession, respectively) received scores 

noticeably higher than the overall score.

Panelists almost unanimously praised freedom of speech laws 

as generally liberal and progressive, but most agreed that 

the laws are good only on paper. The panel said that the 

government practices discriminatory implementation of the 

laws through regulatory agencies and docile courts. The work 

of the Georgian National Communication Commission (GNCC) 

was also assessed as poor.

In 2008, several amendments were introduced in the Law on 

Broadcasting. A March 2008 amendment to the law obliged 

GPB to spend “not less than 25 percent” of its programming 

budget on preparing minority-language programs and news 

related to the twin secessionist republics of Abkhazia and 

South Ossetia. Further, Article 55 was added to the law on 

October 31, which requires GPB to allocate airtime to weekly 

political debate shows inviting political entities to participate 

on a nondiscriminatory basis. Tamar Kordzaia, a lawyer with 

the Georgian Young Lawyers Association, expressed the 

opinion that this should be regulated by the Broadcaster’s 

Code of Conduct, not the Law on Broadcasting.

A majority of the panelists concluded that in the sphere 

of media licensing, the rule of law is often compromised 

by selective enforcement. Citing a row over a small 

opposition-backed television studio, most of the panelists said 

that broadcast licensing decisions are politically driven. Until 

recently, GNCC has been denying Maestro television studio 

a permit to air political programming. Entertainment had 

been Maestro’s programming staple until it launched critical 

political shows last year. GNCC found Maestro to be in breach 

of its license, because it did not cover programs of a political 

nature. GNCC’s subsequent reluctance to issue a broader 

license to Maestro turned into an eight-month-long dispute 

between the chief broadcast licensing authority and the 

television company. On September 30, 2008, the Tbilisi District 

Court upheld the decision of GNCC citing a stipulation in the 

law that imposes a year-long ban on issuance of a modified 

license to a company that had received an official warning for 

violating the terms of its license.

GNCC, however, awarded the license on December 2 after the 

speaker of the parliament and several high-profile lawmakers 

weighed in on the matter. Some participants believe that the 

government caved in to the pressure from opposition parties 

and journalists. “If Maestro is legally entitled to the modified 

license, why couldn’t it get it through legal means? Why 

did it become necessary to make a political decision?” asked 

Zviad Koridze, journalist and media analyst.

Radio Hereti has been waging its own battle with GNCC. 

This small regional radio disputes a GEL 5,000 fine that 

was imposed last year by the GNCC for Hereti’s alleged 

failure to present timely proof of its license fee payment. 

Denying the allegation, Radio Hereti construed the fine as 

a retribution for its critical coverage of Mikheil Saakashvili’s 

2008 presidential campaign. After its appeal to rescind the 

fine was turned down by both the Tbilisi District Court and 

the Court of Appeals, Radio Hereti said it would seek justice 

in the Supreme Court.

For two years, GNCC has not awarded a broadcasting license 

to two community radios that operate with support of the 

European Commission and other donors. The community 

radios, a joint project of BBC World Service Trust and a local 

association, Studio Re, provide news and information in the 

Azeri and Armenian languages, as well as in Russian and 

Georgian, for ethnic minorities living in the Kvemo Kartli 

and Javakheti regions. According to Mamuka Kuparadze, of 

Studio Re, GNCC in its most recent vaguely worded written 

response said that public opinion should be surveyed before 

a decision is made about announcing a contest for broadcast 

frequencies. In the meantime, the radios go on air via 

loudspeakers.

Panelists said that GNCC’s powers are too broad, allowing the 

regulator to exercise control over broadcast editorial content. 

GNCC issues content-based permits (a political programming 

permit, an entertainment programming permit, etc.), rather 

than a general broadcast license that would allow television 

and radio companies to choose programming to their own 

liking. As exemplified by the case of Maestro, this has become 

an editorial control tool for the authorities, Koridze said. To 

avoid this, panelists said, GNCC must restrict its role to dealing 

with technical aspects of broadcasting, such as regulating 

frequencies, rather than regulating content via licensing.

A number of local and international human-rights and media 

watchdogs that are active in the country have observed a 

decline in press freedom. In 2008, Reporters without Borders 

downgraded Georgia’s ranking by 57 points on its annual 

freedom of the press chart. Panel participants noted some level 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009140

of civic fatigue caused by the chronic domestic turmoil, which 

has allowed government officials to get away with attacks 

on the media freedom and face little resistance from the 

nascent civil society. Khatuna Maisashvili, editor of the monthly 

magazine Sitkva, believes that hefty sums spent on civil-rights 

advocacy have gone to waste, as there has been little 

consolidated public effort to confront attacks on civil liberties.

Most of the panel discussion hinged on the embattled 

Imedi television company that was forced off the air at 

gunpoint by riot police in 2007. Amid the crackdown on an 

anti-government rally, police occupied the company’s studios 

and physically abused its employees. Admitting that police 

overstepped their bounds, the government promised an 

investigation into the raid, but to this day nobody has been 

held responsible for the attack.

In response to a prosecutorial request, GNCC pulled Imedi’s 

license for three months, holding the television company 

responsible for fomenting unrest. Most of the channel’s 

key news anchors and show hosts have since found a good 

home for themselves at GPB. Imedi did not reopen until 

September 2008.

In the wake of the riots of November 2007, President 

Saakashvili called snap presidential elections. Media 

mogul and Imedi owner Badri Patarkatsishvili ran against 

incumbent Saakashvili in the poll held on January 5, 2008. 

Patarkatsishvili’s sudden death in February set the stage for 

an ongoing battle for Imedi between the late financier’s 

family and his business associate Joseph Kay.

A distant relative of Patarkatsishvili, Kay took over Imedi 

by purchasing a controlling interest in the television’s 

parent company, JMG. Calling Kay a front man for the 

administration, Patarkatsishvili’s widow accused the 

government of expropriating the company from her family. 

The opposition parties also cried foul at what they call efforts 

to muzzle the country’s only critical news network with 

nationwide reach. Before fleeing the country, former owner 

of JMG, Gogi Jaoshvili, told a news conference on December 

10, 2008, that he had surrendered his shares to Kay in the 

face of physical and psychological pressure from government 

officials. Patarkatsishvili’s widow hopes to reclaim Imedi 

shares through legal action.

The tax environment neither discriminates against nor favors 

the news industry, save for a concession for the print media. 

Pursuant to Point 1 (u), Article 230, Chapter 33 of the Tax 

Law, print media are subject to a VAT exemption. Regional 

media representatives said they would like to see more tax 

breaks to keep their shoestring operations afloat.

Journalists faced intimidation and harassment during 

the elections and conflict with Russia. Regional media 

representatives said they and their colleagues received 

harassing phone calls from local officials. Panelists also noted 

an assault on Eliso Chapidze, the duty editor of Tbilisi-based 

daily Rezonansi. Chapidze was physically abused at a precinct 

polling station in the town of Sighnaghi on the day of the 

parliamentary vote, May 21, 2008, by a group of men who 

were harassing voters at the polling station. Panelist Ekaterine 

Pirtskhalava, news executive at Radio Green Wave, mentioned 

the alleged beating of regional reporter Saba Tsitsikashvili 

by the governor of Shida Kartli, a region that bore the brunt 

of the Russian invasion. In an article published on the news 

website media.ge, Tsitsikashvili claimed that the attack was 

retribution for his criticism of the governor’s handling of the 

crisis. In neither case have any offenders been prosecuted.

Government officials do not enjoy preferential legal 

treatment in their dealings with the media. However, the 

airtime of the largest television channels is readily available 

for the ruling party officials, but to a far lesser degree for 

government critics, some panelists said.

Libel is regulated by civil law, in particular the Law on the 

Freedom of Speech and Expression. Paragraph 3 of Article 

17 of the law gives the offending party an option to make 

restitution to the claimant through “correction by retraction” 

of the libelous matter, but the court may impose further 

compensation of actual or moral damages if the retraction 

or denial is found insufficient to make up for the damage 

claimed by the offended party. In a dispute related to 

allegedly defamatory matter, the plaintiff must prove the 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



141georgia

charges, and the owner of the media outlet concerned shall 

be the only respondent.

Panelists said that the law guarantees media’s access to 

public information, but Levan Alpaidze, commercial director 

at Imedia TV, and Ramaz Samkharadze, director of Radio 

Hereti, said that state institutions create serious red tape to 

hinder release of public information, especially concerning 

law enforcement and state spending records. Samkharadze 

said that as a rule the Kakheti region governor’s office 

is reluctant to respond quickly and properly to his radio 

station’s requests to release information related to public 

spending. “We had to place repeated requests to receive 

information on the cost of renovating the governor’s office,” 

Samkharadze said. He said that such information often 

comes later than is stipulated by law.

The conflict with Russia led to government measures (as well 

as self-censorship, described below) that impacted media’s 

ability to access and make use of international news sources. 

In particular, the government blocked access to Russian 

Internet sites and cable channels. Panelists returned much 

lower scores for this indicator than in the previous year due 

not only to the fact that the measure was taken, but also 

because of the ease with which the government was able to 

effect this.

Panelists noted no restrictions on entry into the journalism 

profession.

Objective 2: Professional Journalism

Georgia Objective Score: 1.77

Tightened political control in tandem with lax editorial 

commitment to established journalism standards hindered 

delivery of objective and well-sourced information. As a 

result, this objective experienced a 0.34 decrease from the 

previous year. Several indicators showed notable declines, 

and almost all scored relatively closely to the objective score. 

Only Indicator 7 (technical facilities) maintained its score from 

last year and scored notably higher than the overall objective 

score.

Although reporters do make efforts to present stories from a 

variety of angles and viewpoints, neither news executives nor 

society at large have fully embraced the need for objectivity 

and pursuance of facts, panel participants said. Pirtskhalava 

said, and others agreed, that coverage of key events has been 

perfunctory and lacking due depth and critical analysis.

With a few exceptions, media lean toward “Gonzo” 

journalism because it is perceived to be the most saleable 

genre. News executives believe that the western journalism 

values of balance and ethics have not fully gained currency 

with Georgian audiences. “Publishers believe that content 

that is not aggressively critical doesn’t sell well,” said Lana 

Ghvinjilia, manager of the Open Society Georgia Foundation’s 

Civil Society and Media Support Program. The media scene 

is therefore replete with sensationalist headlines and 

“gung-ho” journalism pieces.

Coverage of the Russian invasion was marked by the flare-up 

of patriotic tenor in the mainstream Georgian media 

that often stretched ethical and professional constraints. 

According to Ghvinjilia, news companies cranked out a 

series of reports from the frontlines but failed to raise 

critical questions and maintain balance mostly due to 

poor professionalism. Other panelists added that political 

convictions also dimmed the judgment of reporters and 

editors alike. Letting their emotions get in the way of 

professional ethics, many reporters and editors produced 

extremely opinionated stories larded with snide remarks 

about the separatists and the Russians alike, panelists said.

Panelists directed much of their criticism at Rustavi2, the 

nation’s top television channel, which is widely viewed as 

pro-government. Discussion revolved around a senior Rustavi 

2 reporter, whose war diaries were laced with caustic, if 

offensive, language. Rusudan Vashakidze, a producer at 

Rustavi2, defended her colleague, saying that this style is 

his personal trademark, that the reporter had to work in 

extremely challenging circumstances, and that the dizzying 

pace of developments and risks faced by the war-zone 

correspondents left little time for critical analysis.

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009142

Pirtskhalava said, and other panelists agreed, that at the 

height of the confrontation the Georgian government 

hijacked the news-breaking role from the news media. 

Government officials took turns breaking news, and the 

media did little to second-guess the credibility of the 

official statements.

Several efforts to introduce cross-media ethical standards 

have largely fallen flat. However, after three years in the 

making, the GNCC produced what appears to be the final 

draft of the code of conduct for broadcast media. GPB, key 

private television companies, local NGOs, and international 

organizations worked on the draft that was posted on GNCC’s 

website on November 21, 2008.

Containing both mandatory and discretionary clauses, the 

code-of-conduct project attempts to set ethical and legal 

boundaries for the broadcast media to ensure responsible 

delivery of information and entertainment. It contains a set 

of guidelines for newsgathering and reporting practices such 

as door-stepping, use of anonymous sources, and signposting 

challenging content. The draft outlines standard procedures 

for media self-regulation and public accountability.

Before the code of conduct becomes effective, the Ministry of 

Justice will review it to ensure consistency with the law.

In a separate initiative, a group of regional media came up 

with a proposal to introduce a nationwide Journalism Charter, 

a set of professional rules of thumb and self-imposed ethical 

limitations meant to ensure conformity with international 

journalism standards and values. The proponents of the 

project say that the law does not and cannot entirely regulate 

ethical and professional dimensions of media activity, and 

therefore journalists themselves should fill this void.

The authors of the project have invited individual journalists, 

rather than media companies, to become signatories to the 

Charter. Ia Antadze, a prominent journalist spearheading the 

effort, suggested creation of a rotating supervisory council 

that would oversee adherence to the guiding principles of 

the Charter by its signees. The Charter will have its own 

logo, and the work of those journalists who comply with 

the Charter’s requirements will carry this logo as a stamp 

of quality. Koridze noted that regional media have keenly 

embraced the idea, but Tbilisi-based journalists have proved 

harder to engage.

Kutaisi-based newspaper P.S. has also drawn up its own 

code of ethics with the help of the Open Society Institute 

and Media Development Foundation. The code was 

presented on December 20, 2008. Editorial staff of the 

newspaper say that they will oversee adherence to the code 

by the newspaper’s reporters.

Since elections in 2008, the Media Council has become 

moribund. Davit Paichadze, media analyst and member of the 

council, said signatories displayed little interest in self-regulation 

and none have filed any complaint to the council.

The highly politicized media environment and the 

government’s interference in editorial content led to 

proliferation of top-down self-censorship in the media. 

Political agendas permeate the media, turning them into 

tools in partisan political toolkits. Generally media provide a 

diverse range of political views, but the largest outlets remain 

under the influence of their owners and political patrons and 

therefore news-slanting is common.

Growing dependency on advertising also poses new 

challenges to the editorial independence of regional 

newspapers. Several news outlets found themselves hostage 

of much-wanted advertisement revenues. Ia Bobokhidze said 

her struggling Akhali Gazeti newspaper experiences direct 

pressure from advertisers, who expect favorable coverage 

in exchange for placing ads. “There are companies that, 

just like some politicians, feel that they become owners of a 

newspaper if they purchase ad space,” she said.

News media tread cautiously on the most sensitive issues, 

such as the war with Russia and religion. Alpaidze said 

that mainstream media are averse to present opinions 

that buck the official line on the war. Nino Jangirashvili, 

director of independent television company Kavkasia, said 

she practiced self-censorship during the conflict with Russia, 

lest they broadcast sensitive information or invite the 

government’s anger.

Criticism of the Orthodox Church is largely taboo in the 

media. Jangirashvili said her television shies away from airing 

stories critical of religion, as even mildly critical reports spark 

an angry outcry from the audience. Despite pressure from 

conservative groups, the regional newspaper Akhali Gazeti 

pursued a story on a long-running dispute between the 

Catholic and Orthodox Churches over a cathedral building. 

Both claim ownership of the building, and Akhali Gazeti was 

pressured to side with the dominant Orthodox Church.

Panelists agreed that key events and issues are normally 

covered in the media but noted instances of selective 

coverage. While reporting extensively on the coverage of the 

Russian-Georgian conflict in the world’s leading news outlets, 

Georgian television eschewed negative international press.

The panel said the coverage of internally displaced persons 

(IDPs) has been riddled with deficiencies, with political 

statements often given priority over human-interest angles. 

Television crews tend to shadow government officials visiting 

IDP communities, rather than pursuing refugee stories on 

their own.



143georgia

Most of the panelists agreed that media barely scratch the 

surface of social woes faced by the country. Reporters tend 

to follow socially themed stories when they are tied to some 

government or development organization project, rather 

than address such issues on their own. Samkharadze said, 

however, that the local authorities increasingly take measures 

to tackle problems raised in civic journalism pieces often aired 

on his Hereti Radio. Yet generally such reporting is still not 

very popular.

Broadcasting companies headquartered in Tbilisi offer 

competitive salaries, but pay levels remain very low in the 

regional news outlets. Regional journalists complained 

about the drain of well-educated reporters from the regions. 

“Regional labor markets don’t offer competitive salaries,” 

Bobokhidze said. Media professionals therefore tend to seek 

greener pastures in Tbilisi. However, salaries seem to be 

sufficient to discourage media graft. As a rule, salaries are 

much higher in broadcasting (especially television) than in 

print media.

Panelists believe that entertainment does not eclipse news and 

information programming. The panel focused on the quality 

rather than quantity of news and political shows. Pirtskhalava 

said that televised political debates are not very informative 

and are presented as a “sport,” where two sides engage in a 

petty exchange, rather than meaningful discussion.

The technical capacities of media companies vary across 

media types and locations. Leading Tbilisi-based television 

channels are equipped with state-of-the-art gear, but regional 

newspapers and broadcasters are looking for donor funding 

to cope with equipment and facility wear and tear.

An increase in specialized journalism occurred in 2008. Some 

media analysts ascribe this to rapid economic growth that 

screeched to a halt in August. The major private television 

companies—Rustavi2, Mze, and Imedi—offer business and 

health programming. Radio stations also provide routine 

business broadcasts. Radio Fortuna and Radio Imereti offer 

business shows—Business Courier and Economics, respectively. 

Koridze said these programs enjoy limited popularity and 

their sustainability relies on private sponsors.

Rezonansi daily newspaper launched a new pull-out section 

devoted to state spending. Key television channels produced 

documentary series, but panelists believe that science-related 

programming is not popular. Investigative journalism has 

been barely visible throughout the year. Panelists said that 

the poor investigative skills of reporters and growing fear of 

retribution put a damper on development of this genre.

Objective 3: Plurality of News

Georgia Objective Score: 1.91

Diversity of news sources and views has deteriorated 

somewhat throughout the year due to both homegrown 

political strife and challenges to national security. Several 

panel participants said that formerly opposition-friendly Imedi 

TV turned into a government mouthpiece, a label already 

widely applied to Georgia’s three remaining major television 

channels—Rustavi-2, Mze, and Georgian Public Television. As 

a result, the score for this objective fell a bit from 2.09 last 

year to 1.91 this year. All indicators either fell noticeably or 

remained static. Further, all received scores relatively close 

to the overall objective score, except for Indicators 3 and 6 

(state media reflect the views of the political spectrum and 

transparency of ownership, respectively); these two received 

scores more than a half-point lower.

Media generally still provide an outlet for alternative views, 

but the content of mainstream television has become 

increasingly homogenous. Some panelists said that no matter 

which channel you switch to you would get the same news in 

the same order.

The government-imposed international news brownout left 

Georgians without full access to foreign information sources 

during the Russian invasion. On August 8, the Georgian 

government cut most access to Russian television channels 

transmitted through cable services and websites in an effort 

to stonewall the Kremlin’s propaganda. Georgian Internet 

users promptly found their way to the websites parked on 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009144

the .ru domain via proxy servers. The ban was eased on 

September 9. The ban on Russian channels persists on cable 

television, but the channels have been available via satellite 

all the while.

Internet subscribers also suffered from bitter corporate 

rivalry between two major telecommunications companies. 

The owner of Tbilisi’s telecommunications grid, United 

Telecom Georgia (UTG), disconnected subscribers to the 

Caucasus Online Internet service, citing the company’s $3 

million backlog in payments for using UTG’s infrastructure. 

Caucasus Online denied UTG’s allegations and accused UTG of 

attempting to elbow its key competitor out of Georgia’s small 

Internet service market of an estimated 360,000 users. As it 

is asserting itself on the market, UTG is prompting Internet 

users to switch to its own cheaper Internet service.

UTG launched a special advertising campaign, stating that 

it fell prey to false accusations and prompting users who 

suffered to switch to UTG services. Several television programs 

pitted the CEOs of these companies against one another, but 

media coverage was fairly balanced. Both companies are big 

advertisers, but panelists did not notice a decrease or increase 

in advertising due to their confrontation.

Television remains the most popular medium, panelists 

said, but there is also a lively and increasingly competitive 

radio market. Featuring music, news, and analytical shows, 

radio stations rarely turn a profit. The nation’s two quality 

newspapers, 24 Saati and Rezonansi, are complete opposites, 

with the former being loyal to the authorities while the latter 

is a vocal government critic. There is also whole panoply of 

tabloids and niche periodicals, but few can be described as 

reliable news sources and sound businesses.

The national printed press is available in the major cities 

and regional centers, but several mountainous areas 

remain impervious to both national and local media, 

leaving the communities little or no access to news. “In 

the Imereti highlands—Tkibuli, Sachkhere, Chiatura—there 

is a total information vacuum,” Bobokhidze said. Local 

newspapers do not distribute to these areas because it is 

not cost-effective.

Throughout 2008, the government worked to cement 

a greater hold over the mainstream media, effectively 

securing fawning coverage and marginalizing alternative 

views, some panelists said. Several participants criticized the 

authorities for installing government loyalists as managers 

at main news networks.

During the election seasons in early winter and spring 2008, 

Public Television came under strong pressure from the 

opposition parties, which accused the company of toeing 

the government line. The OSCE’s Office for Democratic 

Institutions and Human Rights election monitoring mission 

report noted that campaign coverage by television stations 

overall “lacked balance both in terms of time allocation and 

tone,” but added that GPB’s coverage was in fact the most 

balanced of all. GPB made efforts to dole out airtime more or 

less equally and provide a multitude of views.

Staging rallies in front of the head office of GPB, and on one 

occasion even barging in to the company’s headquarters, 

opposition leaders demanded access to live airtime, as well as 

dismissal of the news directors and the company board.

The tug of war for the control of GPB resulted in changes 

in both management and the format of the company. After 

many bouts of bitter political bickering, the ruling clique 

and the coalition of opposition parties reached a grudging 

compromise in February 2008. According to the deal, both 

sides nominated members of the company’s board on a 

near-parity basis.

GPB’s new board and news team overhauled the channel’s 

programming, which was widely perceived as jejune, 

irrelevant, and biased. The renewed GPB brought back the 

old name of Channel 1, acquired a new logo, and from the 

beginning of December 2008 started a new program schedule 

offering several lively entertainment and educational 

programs with an emphasis on history and culture. GPB 

increasingly provides a forum for different ideas; however, 

the makeover has not fully assuaged the accusations of bias, 

and discussions continue about the role of public television.

A number of independent news agencies gather and 

distribute news. This includes several highly professional 

operations, such as Prime News, Kavkasia-Press, and the Civil 

Georgia news site.

Local radio and television stations generate original news 

programming and mostly do not rely on feeds from the 

national networks.

Ownership of the leading Georgian broadcasters remains 

obscure due to complicated corporate ownership structures 

and chronic changes in majority control. News Corp. has had 

a vaguely defined role in the embattled Imedi TV company. 

Last year, Imedi founder Badri Patarkatsishvili gave power 

of attorney over his shares in the company to News Corp. 

The media giant pulled out from Imedi in the wake of 

Patarkatsishvili’s death.

When it comes to the media ownership debate, Rustavi-2 

television channel stands in a class by itself. The company’s 

majority shareholder is Geomedia Group, incorporated in the 

Marshall Islands. The identity of the controlling director of 

the offshore group remains under wraps, but some media 

allege that it is owned by the president’s loyalists. Rustavi-2 



145georgia

founder Erosi Kitsmarishvili, a one-time Saakashvili ally–

turned–vocal critic, claims that Saakashvili wrested away 

control of the Rustavi-2 in order to dominate the media. 

Geomedia also owns Mze and Stereo I television stations.

Tamar Kordzaia said that current laws cannot effectively 

prevent monopolization of the news outlets by one 

corporate owner. Article 60 of the Law on Broadcasting 

forbids a person or legal entity from owning more than 

one broadcast license for television and radio in one service 

area. But Kordzaia says that a single media owner or a 

corporation can still amass shares of various broadcasting 

companies through third parties. “Rustavi-2, for instance, 

already holds one broadcasting license; therefore, by law, 

Rustavi-2 itself cannot acquire another company with a 

similar license, but the [corporate or individual] owners of 

Rustavi-2 can purchase as many broadcasting companies as 

they will,” she said.

Panelists like Pirtskalava believe that the government’s 

growing monopoly over mainstream media has taken a toll 

on the quality and variety of the news. Instead of engaging 

in a competition, national television channels have a 

gentlemen’s agreement to split time slots for newscasts so 

that the timing of their news programs does not overlap, she 

said. “Not only do they not compete, they also provide the 

same information in all but identical order,” Pirtskhalava said. 

“Time and again at news conferences I’ve heard reporters of 

competing channels tell each other, ‘Are you going to cover 

this? No? Then I’m not going to cover it, either.’”

Ownership and sources of financing of the Russian-language 

Alania TV, which caters to the Ossetian minority, also remains 

shrouded in mystery. Many media observers believe that it 

is an open secret that the government sponsors the channel 

with a view to promote reconciliation with breakaway South 

Ossetia. Koridze noted that while often-critical Maestro 

television hit a snag over licensing, government-backed 

Alania had been free to broadcast without a license until 

2008, when it finally received one.

Minority-language news programs have a growing 

presence. Public television offers newscasts in all widely 

spoken minority languages. Radio Hereti carries news in 

Russian to serve Kakheti’s minority listenership. Radio 

Hereti also offers a weekly Azeri-language program 

to deliver news to the region’s largest ethnic minority. 

Other topics of interest to non-mainstream segments of 

society are rarely covered, except for coverage of issues 

related to the poor; even then this is mostly covered by 

the opposition Kavkasia and Maestro. Further, gender 

issues are covered or discussed rarely; when they are, it is 

normally at the behest of NGOs.

Objective 4: Business Management

Georgia Objective Score: 1.94

Since last year, Georgian media have made little headway 

toward becoming self-sufficient and profit-generating 

businesses, panelists said. Profitable media are still a rare 

commodity. This area did see a modest 0.17 increase, 

compared with the previous year, owing primarily to ratings 

and research becoming more entrenched. Therefore, while 

all other indicators remained relatively static, Indicators 6 

and 7 showed noticeable gains. However, no indicator scored 

significantly better (or worse) than the overall objective score.

Media outlets increasingly draw a line between news and 

business operations. Previously journalists often operated 

as “jacks of all trades,” combining marketing, distribution, 

and reporting functions. Several business-promoting NGOs 

are helping Akhali Gazeti to upgrade and streamline its 

marketing and accounting operations. “Among other things, 

we will have a modern accounting system that will help 

us make better marketing decisions,” Bobokhidze said. 

“Previously we could calculate neither precise daily costs nor 

revenues of our newspaper.”

But most regional newspapers can ill afford such 

improvements without securing external sources of funding. 

The lack of well-qualified managerial cadres sends the media 

industry scraping the bottom of the barrel in search of 

professional media managers. Management, in turn, routinely 

interferes with editorial content, Pirtskhalava said.

The leading television channels continue to receive financial 

injections from the government or private owners, while 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009146

donor funding still helps cash-strapped regional media 

get through each day. Alpaidze said that even Imedi 

TV, seemingly a well-oiled business operation, received 

occasional financial infusions from its late owner, media 

tycoon Patarkatsishvili. Sources of funding of independent 

media companies are not transparent, leaving the door open 

to charges of corruption and clientelism. Koridze believes 

that pro-government television networks are indirectly 

underwritten by the state.

GPB receives commercial income, but the bulk of its funding 

comes from the state budget. The two public television 

channels asked for additional state funding after deciding 

to turn the lackluster 2nd Channel into a C-SPAN look-alike, 

featuring nonstop public-affairs programming. 2nd 

Channel will carry live broadcasts of parliamentary sessions, 

government meetings, and other proceedings and will host 

political debates. According to a recent account on media.

ge, on December 30, the Georgian parliament approved the 

new state budget with GEL 500,000 allocated for Channel 

1, exceeding the previous year’s funding by GEL 597,600. 

As media.ge states: “According to Levan Gakheladze, 

chairman of the GPB Board of Trustees, the allocated amount 

is sufficient to make Channel 1 and both radio stations 

function, but not enough for the reorganization of 2nd 

Channel.” An additional GEL 7 million is needed to fully 

transform 2nd Channel.

As was the case last year, many panelists believed that 

advertisement placement is affected by politics as much as 

by marketing strategies. Due to the purported roughshod 

treatment of private business by the government, many 

companies are wary of association with media companies 

that have run afoul of the authorities, some panelists said. 

Representatives of opposition-minded Kavkasia Television 

and Radio Hereti claimed that businesses were pressured by 

the authorities to pull commercials from their companies. 

Beeline, one of Georgia’s three mobile-phone operators, 

walked out on a year-long advertisement deal with Hereti 

after the local radio got on the government’s bad side, 

Samkharadze claimed.

There has been little progress in narrowing the gap in 

income levels between central and regional news outlets. 

The advertising market is concentrated in Tbilisi, where 

several successful advertising companies are based. Attracting 

advertising remains a daunting task for the regional media 

that remain subsistence businesses. Panelists said that 

advertising agencies cannot be bothered to work with local 

media, as they view the market size as infinitesimal.

According to the SakPressa press distribution company, the 

sales of Georgian newspapers and magazines decreased 

by about 30 percent in the last two months of 2008. It 

attributed this to the increase of print media’s retail price by 

50 percent. However, SakPressa also states that in general, 

during 2008, print media sales in Georgia increased from 

2007. Regional print outlets barely make ends meet and are 

heavily dependent on noncommercial sources of income. 

“Newspapers are barely breaking even, so reinvesting in 

technical upgrades is next to impossible,” said Bobokhdze.

Local news companies find financial solace in a host 

of ongoing socially important campaigns funded by 

development organizations. Samkharadze said his Radio 

Hereti relies on grants to supplement the meager pay of its 

reporters. “Newsmen earn some GEL 300 to GEL 500 [$188 to 

$310 per month] if there is some grant or project; otherwise, 

it’s within the GEL 120–to–GEL 150 range,” he said.

Regional advertising sales, never flourishing, saw a slump in 

the second half of 2008. The triple whammy of the worldwide 

financial crisis, armed conflict, and reduced competition 

has had a chilling effect on both investors and advertisers 

across the nation’s border. Bobokhidze said that before the 

war with Russia broke out, her newspaper had been posting 

intermittent gains. Now the newspaper is in financial straits 

as the war and lending crunch have depressed the nascent 

local advertising market. “Chances that advertisers will extend 

their contracts are small, as the current environment is not 

conducive to any business activity,” Bobokhidze said. “It feels 

like we have been pushed several years back.”

Government subsidies to commercial media are shrouded in 

mystery, and one can only speculate. Panelists said that the 

government is sponsoring the pro-government media, but it 

is not possible to provide any proof for this claim. It does not 

happen through advertising or preferential legal treatment. 

The president’s loyalists give money to support the key 

media. It is an open secret that Georgia’s Security Supremo 

Gela Bezhuashvili is sponsoring Rustavi-2, but there is no 

way to confirm this. Nonetheless, a “choir of government 

critics” believes that the government is indirectly and covertly 

sponsoring Rustavi-2.

Newspaper and magazine circulation numbers are mostly 

kept under wraps. Several panel participants said that many 

print outlets and publishing houses do not present tax 

authorities with real sales rates to avoid paying taxes. At the 

same time, newspapers claim inflated circulation rates when 

dealing with advertisers.

Leading television companies have grown conscious of ratings 

and are trying to tailor their products to the audience’s 

preferences. There is a credible television ratings system in 

place run by TV MR GE and BCG. The former is the Georgia 

chapter of TV MR, an official licensee of AGB Nielsen Media 

Research. Both companies place PeopleMeters, an electronic 



147georgia

television metering device, in randomly selected households 

to collect data on audience preferences and viewing patterns. 

The surveys and rating often dictate programming decisions 

of the television broadcasters.

IPM, a marketing consultancy firm, surveys radio listenership 

using face-to-face interviews. The company also conducts 

monthly print-media readership surveys for advertisers. There 

is still no market research conducted for print media unless 

they themselves decide to do so.

In June 2008, BCG completed an OSI-funded readership 

research for Akhali Gazeti. BCG conducted face-to-face 

interviews with 200 readers and identified reading and 

purchasing patterns of the audience. The survey showed 

that the in-depth coverage of local issues gives Akhali Gazeti 

a competitive edge over national newspapers. Fifty-seven 

percent of the newspaper readership is based in Imereti’s 

biggest city of Kutaisi. Bobokhidze described the survey as 

very useful and said that it will help her better adjust the 

content to the target audience.

Objective 5: Supporting Institutions

Georgia Objective Score: 1.99

The score for this objective fell by 0.24 this year, mostly due 

to lower scores for Indicator 7 (apolitical channels of media 

distribution) and Indicator 3 (the role of NGOs). While most 

indicators scored relatively close to the overall objective 

score, Indicator 2 (professional associations) scored more than 

three-quarters of a point lower.

There are no professional associations representing the 

interests of media professionals. Several trade associations 

are active, but their influence is marginal. “Regional media 

associations that for the most part have been set up with 

assistance of donors didn’t prove viable, as they were not 

based on initiatives coming from media business,” Lana 

Ghvinjilia commented.

A host of NGOs are active in the media development sphere, 

but some panelists said that the interest of the nongovernment 

sector in media issues has dwindled. The Georgia Young 

Lawyers Association, Liberty Institute, Internews, and 

HumanRights.ge are among the associations advocating 

journalists’ rights and freedom of speech. Internews Georgia 

operates a popular media news portal Media.ge.

The Georgian Regional Media Association (GRMA) attempts 

to coordinate the efforts of individual regional journalism 

practitioners and news companies to tackle the litany of 

problems faced by Georgian journalists, such as the lack of 

accessibility and transparency of public information, crimes 

against journalists, and poor professionalism.

With Tbilisi being the only exception, GRMA brings together 

both individual reporters and news organizations from 

around the country. GRMA, along with the Center for Social 

Sciences and Civil Society Institute, is helping to promote the 

idea of creating a national Journalism Charter described in 

Objective 2. The idea of the Charter was first floated during 

the parliamentary elections in May 2008, when a number 

of regional news outlets agreed to subscribe to several 

fundamental principles of fairness and balance in election 

coverage. “The Association proved effective in helping to 

share information among different newspapers, especially 

under pressing circumstances,” Mamaladze said. Other 

panelists agreed that during the war when mainstream media 

failed to provide the complete picture of developments, 

GRMA served as an effective tool for information exchange.

The GRMA is funded by donor organizations. The 

chairwoman of GRMA, Ia Mamaladze, said that in the future 

they plan to start charging a small membership fee.

The director of Batumi-based television company Channel 

25, Merab Merkviladze, said that similar cooperation does 

not take place between regional and central broadcasting 

companies. “Part of the reason is that such information 

exchange is not technically feasible for the television and 

radio organizations,” he said. According to him, the Georgian 

Association of Regional Television Broadcasters and Internews 

are now working on a project that will involve linking major 

cities by fiber-optic cables to facilitate audiovisual information 

exchange between broadcasters.

Panelists agreed that journalism education programs offered 

by the state universities are obsolete and fail to respond 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009148

adequately to the needs of the fast-changing industry. The 

deficit of academic staff with professional backgrounds 

in journalism was mentioned as one of the key problems, 

followed by the lack of modern textbooks and equipment. 

Some instructors use modern English-language textbooks, but 

students’ command of English is generally poor.

Maia Mikashavidze, dean of the Caucasus School of 

Journalism and Media Management (CSJMM), noted 

some positive trends. CSJMM broke the mold in Georgia’s 

journalism education by offering intensive hands-on training 

at the graduate level, and other schools have recently started 

to follow the suit.

CSJMM is one of two private educational institutions that 

offer highly professional journalism programs. CSJMM’s 

curriculum is molded after US journalism education programs, 

and American and European instructors teach at the school 

along with their Georgian colleagues. Offering instruction 

both in Georgian and English, the CSJMM has gained South 

Caucasus–wide notoriety.

Mikashavidze said that despite growing interest in the 

program, the school tries to keep admission rates in sync 

with real demand in the labor market. Along with the core 

master-level studies, CSJMM also offers long-term training 

courses. “These courses incorporate elements of an academic 

program and professional trainings,” Mikashavidze said. She 

added that graduate employment rates are encouraging.

A new Caucasus School of Media established in 2006 at 

the Caucasus University also boasts a Western-educated 

faculty and innovative curriculum. Its well-structured 

undergraduate program is aimed at building cross-media 

competence in students. The school launched a master’s 

degree program in 2008.

State schools are hamstrung by the lack of up-to-date 

technical facilities and professorial cadres with modern 

education. Tbilisi State University is cooperating with donor 

organizations to upgrade its equipment, curricula, and 

academic staff. Under the Open Society Institute’s Academic 

Fellowship Program, a pool of western-educated media 

professionals and scholars is teaching at the university’s 

journalism department. The caveat is that the number 

of returning scholars is limited, and their courses are not 

organically integrated into the department’s curriculum.

Journalism and communications remain to be among the 

priorities of international fellowship programs available in 

Georgia. The Presidential Fund also sponsors the studies of 

Georgian journalism students in Western universities.

Some panelists say that not all journalism professionals share 

international journalism values and standards. Therefore, 

graduates of the best journalism programs often end up 

working for companies that do not hold such values in high 

esteem. “One day I may speak to a class about ethics, and 

next day a journalist [invited as a guest speaker] tells them 

that objectivity is a ‘bluff,’” Koridze said.

Media professionals can avail themselves of a variety of 

in-service training programs. Organizations involved in media 

development offer generic skills–building training as well as 

specialized coaching in several areas such as covering conflict, 

business, and gender issues. Regional media representatives 

said that without donor funding their organizations cannot 

afford to send journalists to paid trainings. Pirtskhalva said 

that subject-oriented trainings often are not tailored to the 

needs of media outlets.

Newsprint and the several printing facilities are free of 

political control, but the poor quality of regional printers is 

still a turnoff for newspaper publishers. “It is often cheaper 

and better to print in Tbilisi than in Kutaisi because of the 

quality issues,” Bobokhidze said. Advertisement agencies 

often look for high-quality printing solutions abroad.

Channels of media distribution are private but by no 

means immune to political pressure. Print media are mostly 

distributed through newsstands and kiosks. Only larger 

institutions tend to subscribe to newspapers and magazines. 

Citing national security considerations, in August the 

government instructed cable companies to stop transmitting 

Russian channels, as their coverage of the war was perceived 

by the authorities as disruptive. The Internet also faced 

restrictions on the same grounds.

Newspaper distribution channels are apolitical and free. Print 

news distribution works effectively in Tbilisi, but many rural 

areas are underserved. Further, several regional distributors 

started charging print media a fixed fee in lieu of retaining 

a percentage from sales. This raised the stakes for regional 

newspapers that are struggling to cut production costs.



149georgia

List of Panel Participants

Maia Mikashavidze, dean, Caucasus School of Journalism 

and Media Management at the Georgian Institute of Public 

Affairs, Tbilisi

Zviad Koridze, independent journalist and media analyst, 

Tbilisi

Tamar Kordzaia, lawyer, Transparency and Accountability 

Support Project, Georgian Young Lawyers Association, Tbilisi 

Levan Alpaidze, commercial director, TV Imedi, Tbilisi

Rusudan Vashakidze, producer, Rustavi-2 TV, Tbilisi

Nino Jangirashvili, director, TV Kavkasia, Tbilisi

Merab Merkviladze, founder and director, Channel 25, Batumi

Ekaterine Pirtskhalava, head of the news service and 

broadcasting director, Radio Green Wave; radio journalism 

class instructor, Tbilisi State University, Tbilisi

Ramaz Samkharadze, director, Radio Hereti, Lagodekhi 

Ia Mamaladze, chairwoman, Georgian Regional Media 

Association, Tbilisi

Avtandil Gvasalia, executive director, Georgian Association of 

Regional Television Broadcasters, Tbilisi

Khatuna Maisashvili, editor, monthly magazine Sitkva; editor, 

publishing house 7 Dge Ltd, Tbilisi

Ia Bobokhidze, editor-in-chief, Akhali Gazeti, Kutaisi

Lana Ghvinjilia, manager, Civil Society and Media Support 

Program, Open Society Georgia Foundation, Tbilisi

Moderator

Ellada Gamreklidze, independent expert, Tbilisi

Author

Giorgi Lomsadze, reporter and analyst, EurasiaNet.org

The panel discussion was convened on November 26, 2008.




