As could be expected, the political crisis transferred to the media, with the
government attempting to consolidate its majority at the National Council
of Radio and Television (NCRT). The tensest moment came when a powerful
businessman, clearly allied with Prime Minister Sali Berisha, and his

bodyguards physically assaulted the publisher of Tema, Mero Baze.

¢
h |

7 e
- e

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



INTRODUCTION

The 2009 MSI score for Albania dropped significantly compared with the previous year, with downward

trends in all five objectives.

Political developments did not favor media freedom. Even important achievements in European integration,
such as Albania’s advancement to NATO membership in 2008, did not lead to a significant positive impact on
political processes, in the view of the MSI panel. The first half of the year was dominated by the intense and
controversial election campaign that took place in June. During this period, an ever-increasing tendency of
political parties to manipulate the public and private media for electoral propaganda purposes was again
visible to MSI panelists. Even among the media community, the alignment in favor of one party or another

prevailed in contrast to commitment to preserving professional integrity and objectivity.

After the June parliamentary elections, the tendency of political players to attempt to manipulate the media
to advance their interests did not fade. When a demand for a recount was denied, the opposition refused to
enter parliament, organizing one of the largest protests in the 20-year post-communist period. Due to the
large number of opposition-held seats, the boycott has been prolonged and prevented the parliament from

attaining the three-fifths quorum necessary to carry out essential reforms for the EU integration process.

As could be expected, the political crisis transferred to the media, with the government attempting to
consolidate its majority at the National Council of Radio and Television (NCRT). The tensest moment came
when a powerful businessman, clearly allied with Prime Minister Sali Berisha, and his bodyguards physically
assaulted the publisher of Tema, Mero Baze. The event provoked strong protests against the government by
journalists, the Union of Albanian Journalists, the opposition, and members of the international community.
Baze and the newspaper he directs, seen as investigating corruption allegations, also had been subject to

political pressure the year before, when the printing house was blocked by the government.

The MSI panel considered these incidents as reflecting an alliance between the government and powerful
business interests against media freedom. This concern was reflected in the lower rankings for all the
objectives of the MSI compared with the previous year. The most significant decline was in Objective 1:
Freedom of Speech. The supporting institutions for the media were seen as strongest among the objectives,

with media business management the weakest area.

OVERALL
SCORE:
2.11

VINVE1TV

ALBANIA



ALBANIA aracLanc

GENERAL

> Population: 3,639,453 (July 2009, C/IA World Factbook)
> Capital city: Tirana
> Ethnic groups (% of population): Albanian 95%, Greek 3%, other 2%

MEDIA-SPECIFIC

> Number of print outlets, radio stations, television stations: Print
outlets: 190 (Albanian Media Institute); Radio stations: 52 (48 local, 4
national) (NCRT); Television stations: 72 (69 local, 3 national) (NCRT)

> Newspaper circulation statistics (total circulation and largest paper):

(Vlach, Roma, Serb, Macedonian, Bulgarian) (1989 est., C/A World
Factbook)

> Religion: Muslim 70%, Albanian Orthodox 20%, Roman Catholic 10%
(CIA World Factbook)

> Languages: Albanian (official - derived from Tosk dialect), Greek, Vlach,
Romani, Slavic dialects (2001 census, CIA World Factbook)

> GNI (2008-Atlas): $12.06 billion (World Bank Development Indicators,
2009)

> GNI per capita (2008-PPP): $7,950 (World Bank Development Indicators,
2009)

> Literacy rate: 98.7% (male: 99.2%, female: 98.3%) (2001 census)

about 30 million (Albanian Media Institute)
> Broadcast ratings: N/A

> Annual advertising revenue in the media sector: $82 million (Thanas
Goga)

> News agencies: Albanian News Agency (state), and ALNA (private)
> Internet usage: 471,000 (2008 est., C/A World Factbook)

> President or top authority: President Bamir Topi (since July 24, 2007)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1):
Country does not meet or only minimally
meets objectives. Government and laws
actively hinder free media development,
professionalism is low, and media-industry
activity is minimal.
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: ALBANIA
Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives, with
segments of the legal system and government
opposed to a free media system. Evident
progress in free-press advocacy, increased
professionalism, and new media businesses
may be too recent to judge sustainability.

SUSTAINABLE

Near Sustainability (2-3): Country has
progressed in meeting multiple objectives,
with legal norms, professionalism, and

the business environment supportive of
independent media. Advances have survived
changes in government and have been
codified in law and practice. However, more
time may be needed to ensure that change is
enduring and that increased professionalism
and the media business environment are
sustainable.

SUSTAINABILITY

>
=
=
o
<
=
=
wn
2
7}

"
33
EY
za
29
R X
=
s5=

Sustainable (3-4): Country has media that
are considered generally professional, free,
and sustainable, or to be approaching these
objectives. Systems supporting independent
media have survived multiple governments,
economic fluctuations, and changes in public
opinion or social conventions.

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF BUSINESS
NEWS SOURCES MANAGEMENT

OBJECTIVES

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

SUPPORTING
INSTITUTIONS

4 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Albania Objective Score: 2.16

This objective presented the most significant drop compared
with the previous year, from 2.38 to 2.16. Panelists said this
resulted from the lack of implementation of legal norms,
combined with political interference to restrain critical media.
In fact, Albania has the necessary legal structure—freedom
of speech is protected by the constitution, and there are laws
on electronic media, access to information, and other aspects
of media. These acts are generally in line with international
standards, excluding the fact that defamation, libel, and
insult remain subject to the penal code—despite five-year-old
proposals to decriminalize defamation that remain pending
in parliament.

Public reaction to freedom-of-speech issues remains
controversial. Some understand the fundamental
importance of freedom of speech in a democracy, while
others, prompted by perceived abuses and excesses in
the name of free speech, accuse journalists of inflaming
political tensions. Although there are case of journalists
exercising extreme political bias, violating the privacy of
their perceived political opponents, and exercising hate
speech, several public-opinion polls have ranked the
media among the least corrupt Albanian institutions.

Violence against journalists is not widespread, but neither
is defense of media freedom, except by organizations of
journalists and human-rights defenders. “Public reactions
to violations of media freedom are still weak,” said media
analyst Valbona Kurti. According to Gent Ibrahimi, a media
lawyer, “The state does not act fairly by not applying penal
processes in crimes against journalists, and the reactions
against these episodes emerge mainly from the journalism
community rather than from other social groups.”

According to Prece Zogaj, for many years a member of the
Parliamentary Media Commission, failure to implement the
law is the key issue. Zogaj illustrated a clear violation of
the law on the right to access of information through the
scandal surrounding the greatest investment in Albania,
that of the road Durrés-Kukés-Moriné. According to Zogaj,
when the government held meetings to discuss the financing
of the construction, not only the media but also the public
has the right to be informed. However, he said, no one has
been able to secure the minutes of the meetings, not even
the prosecutor’s office, although there have been alleged
violations of procurement legislation.

The panel did note that there is no requirement to register
in order to use the Internet or install satellite connections.

Internet service is unregulated, and service providers are not
accountable for content.

Almost all participants in the panel shared the opinion that
the licensing process for broadcasting media has become
less competitive and increasingly politicized. The greatest
objections were related to the activity of the regulatory
NCRT. The panelists focused on the recent appointment of
the ex-advisor of the prime minister and ex-advisor to the
parliament speaker as NCRT members. “These appointments
reveal a rather disturbing politicization of the NCRT,” said
Zogaj. This followed the departure of ex-chairwoman of the
NCRT, Mesila Doda, who won a parliamentary seat in 2009 as
a member of the ruling Democratic Party.

The panelists brought numerous examples to illustrate the
politicized decision-making of the NCRT in favor of media
close to those in power. “The NCRT has been working for
many years now, and | expected more professionalism from its
administration, in terms of researching the media market and
in the plans for allocation of frequencies,” said Thanas Goga,
a marketing analyst. Panelists criticized the NCRT's decision to
allow a private television station to retain its national license
for a long time after it had gone bankrupt and had ceased
broadcasting, at a time when active stations were still seeking
licenses. The NCRT fine to News 24 television, the warning

to Vizion+ about anticorruption advertising spots that the
government disliked, and the attempt to remove some
Vizion+ antennas were also considered politicized decisions.
To Kurti, the NCRT has never been independent from political
power, as evidenced by the people close to the government
on the panel or who have been MPs before or after their
tenure. No panelists objected to the claim that stations critical
of the government are discriminated against by selective and
unequal implementation of laws by the NCRT. Meanwhile, it
was also noted that there was limited possibility to appeal
decisions due to the political pressure on the judiciary.
According to Kurti, this is a phenomenon that is “widely
accepted in Albania.”

The panel observed that the legal terms for entering the
media market are no different from those applied for

other businesses. Media are no more overtaxed than other
businesses; in fact, they are exempt from some taxes, such
as VAT (value-added tax) on imported paper. However, to
Yzeiri, entering the media market is a freedom investors use
to promote their interests more than support free expression.
He noted that although there are a large number of daily
newspapers, the total circulation is not thought to exceed
70,000 copies, and he suggested that this results from a

lack of government engagement with the industry. Other
panelists said government support for the media could be a

ALBANIA



dangerous precedent for media dependency that could result
in loss of editorial independence.

The panelists said crimes against journalists and media

are rare. In the past year, the media community, through
the Union of Albanian Journalists, protested in front of

the government headquarters over the violence against
Mero Baze after a series of investigations he published on
government corruption. This is the latest in a pattern of
harassment against Baze. During a roundtable organized by
the union, foreign diplomats called on the judiciary to act,
and the prosecution initiated an investigation on the case.

The panelists said that other, more subtle forms of pressure
and harassment are increasing, including efforts to control
editorial policies through the media owners, or by exerting
indirect pressure on critical journalists. Yzeiri denounced the
censorship that the investigative anti-corruption program
Hapur has suffered for years now. The government has
pressured public and private television stations to refuse

to broadcast this program, which is supported by UNDEF.
Aleksandér Cipa, chairman of the Union of Albanian
Journalists, also noted, “The firing of family members of
journalists critical of the government, as in the case of
journalists Mustafa Nano and Andrea Stefani, is a form of
pressure and political revenge of the government against
free speech.”

On the day that the MSI panel took place, some opposition
parties protested in front of the public radio and television
station RTSH, calling on the public to stop paying the tax

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE

FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

for a station that is public by name, but instead serves the
government as a propaganda tool to manipulate public
opinion. The panelists consider RTSH essentially a government
outlet. Freelance journalist Lutfi Dervishi commented,
“Regarding public television, Albania can compete with and
surpass even Belarus for lack of media freedom.” The panelists
remarked that even though the emergence of many private
stations has weakened the political struggle for prevailing
over RTSH, the damage to media freedom is a significant one,
because the broadcasting spaces are misused and are not used
for the public good. Noted Dervishi with sarcasm, “Media

in Albania are in great debt to RTSH, since it has become a
model of how a television is not supposed to be.”

State media do enjoy special benefits, and independent
outlets are punished, in the view of the panel. Kurti reinforced
this opinion: “The government, even though it acts as though
it is not concerned with the media, in fact acts astutely,
blocking information coming from media that criticizes it as
much as it can, favoring instead the media that support the
government with state advertisements or other benefits.”

Prime Minister Sali Berisha's government, reconfirmed to
power in June 2009, imposed upon itself a moratorium on
suits against journalists for libel and defamation. In such cases,
the burden of proof is always on the plaintiff. However, the
panelists said there have been misinterpretations by courts
that have transferred the burden to accused journalists.
Accuracy constitutes an absolute protection against
defamation charges, but panelists said the low degree of
judicial independence from political influence could result in
journalists being punished by penal law and civil law, having
to pay remuneration for infringing upon privacy and causing
moral and financial damage. The panel noted that although

a year ago, the court ruled the government’s blocking of the
printing house of the daily newspaper Tema was illegal, it
remains blocked. The arrest and imprisonment of millionaire
businessman Rezar Taci in the assault of publisher Mero Baze
also was seen as reflecting the political will of the government,
which panelists said feared being discredited publicly.

For five years now, a bill decriminalizing defamation has been
pending approval by lawmakers, even though in principle

it has been hailed by the whole political sphere. The bill
transforms defamation from a criminal to a civil case, allowing
proportional fines that would not lead to a chilling effect on
the media. “Regarding the decriminalization of defamation
and libel, Albanian legislation is more backward than its
neighbors, stemming from a lack of political will,” said panelist
Remzi Lani, director of the Albanian Media Institute. According
to Musa Ulqini, a former member of the Parliamentary
Commission on Mass Media, the members of parliament

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



hesitate to decriminalize defamation, since such a thing cannot
be done only for journalists, but for the whole society.

In addition, explained Ulqini, politicians feel more protected
from journalists if the criminal punishment for defamation
and libel is in place, even though no journalist has been sent
to court using this law to date. The panel does not view

the moratorium imposed by the government, according to
which no high official can charge a journalist for defamation,
as a final and long-term solution to this problem. It is an
even more insufficient solution in the spirit of law or ethics.
Meanwhile, advocates of the criminal-law version point to the
fact that some Western countries, such as France or Norway,
still allow criminal punishments on defamation and libel.
However, the panelists noted that Albania’s judiciary power
is not free of political influences, and since the potential to
make use of such legislation to attack the journalists remains
high, panelists advocate decriminalization.

The panel gave generally negative assessments regarding
journalists’ access to public information. “Even though

the public offices have satisfactory circumstances, they

are not that generous with a journalist if he or she comes
from an opposition media outlet,” said Zogaj. Ilir Yzeiri,

a journalism professor at one of the private universities
who contributes to the investigative anti-corruption
program Hapur, complained that obtaining information
from ministries and local government bodies has become
increasingly difficult. In addition to the example mentioned
above, involving secrecy surrounding government meetings
on the Durrés-Kukés-Moriné road-construction project, the
panel noted other instances documenting the increasing
difficulty of collecting public information. Kurti recalled an
instance when journalists of Vizion+ were told to leave the
government press conference hall because the prime minister
disliked their program.

Goga remarked that the websites of state institutions are not
very transparent. “There have been significant cases when
rather controversial laws and decisions have been removed
from the websites of the government and different ministries,
making it more difficult to reveal the truth that the public
seeks,” said Goga. For example, the government decisions
regarding the tender of Durrés-Kukés road, which allegedly
had been made violating the law, were removed from the
website of the government, as if to hide from the media and
the public a scorching government secret. More often than
not, even important bills, such as the anti-mafia one, have
not been exposed on the websites, even though they have
been the topics of a vivid political debate.

The legislation related to public information is also relatively
advanced. The constitution guarantees journalists access to
public information. There is also a law on access to public

information, guaranteed by the people’s advocate. However,
in truth, according to the panel, journalists generally do not
take full advantage of these laws. Similarly, they apparently
lack confidence in the authorities and do not seek the
support of the people’s advocate when they are denied

the right to access this information. As a result, journalists
are often forced to use other sources, and this may lead to
inaccuracies and open up the possibility of legal difficulties.

On the other hand, media outlets have almost unlimited
access to international news and information sources, though
the news and photo services of prestigious international news
agencies are prohibitively expensive. This absence sometimes
leads the newspaper staff to pirate services, such as photos.
However, according to panelist Andi Tela, editor-in-chief

of the daily Panorama, even though buying the services of
Reuters might be out of reach, the Internet helps to fill the
gaps. Media managers are able to secure reasonably priced
Internet subscriptions for their employees.

Access to the journalism profession is free, and the
government does not impose licenses and limitations.
However, some panelists would welcome regulation of access
to the profession by the media community itself. According to
them, such a free situation, without any criteria for entering
the profession of journalist, has negatively affected the
quality of reporting.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Albania Objective Score: 2.18

Scores for this MSI objective, which assesses professional
standards and journalism quality, declined just slightly from
the 2009 score, 2.22.

The panel remarked that journalism standards fluctuate
among several tendencies. On a positive note, the
professional growth of journalists is encouraged both
through the opening of journalism branches in some of the
universities in the country and through the training sessions
organized by the Albanian Media Institute or UNDEF. While
the theoretical knowledge of reporters and journalists

has been enriched through these training sessions, other
trends, such as the poverty of most media and their political
alignment, tend to downplay this development.

According to Lani, “In the Albanian journalism community you
can find impostors, but also honorable journalists.” According
to Zogaj, most of the journalists and reporters lack the time to
consult a wide number of sources, due to much reduced staffs
in most of the media, which, because of financial problems,
has become even more visible in this period of economic

ALBANIA



crisis. “The fact that they have to prepare several reports and
news in one day leads journalists to frequently cite just one
source, instead of several sources, as professional standards
dictate,” said Zogaj. “You cannot speak of fair, objective,

and well-informed reporting when the largest newspaper

in the country only has 15 reporters and when journalists

and editors never have the time to understand what has
happened, but only to convey what the politicians say in press
conferences,” said Dervishi. According to Dervishi, cases of
truly qualitative reporting remain limited. Kurti stressed that
although Albanian journalists face many challenges verifying
their news, editors could compensate by taking more care in
their jobs. Panelists did note that a higher quality of economic
news reporting is emerging, which is a result not only of

the growing knowledge of reporters, but also of their more
frequent consulting with experts in the area.

In Albania, ethical standards for journalists are defined in the
Code of Ethics, approved by the associations of journalists
some years ago. They are harmonized with international
standards. There is also a Council of Ethics tasked with
reacting to violations of the code. However, it is difficult to
spot even one case when the Code of Ethics and its standards
have been applied, despite instances of journalists using

hate speech and defamation in the past year, according to
the panel. There were even journalists who assaulted other
journalists with differing opinions. As a reaction against
violations of professional ethics, and to build solidarity within
the media community on ethics, the Union of Albanian
Journalists organized a roundtable of editors-in-chief and
well-known journalists, who discussed implementation of

the Code of Ethics. “We are in a situation when repeatedly,
even though not on a daily basis, ethical standards in the
media are broken and there is no punishing reaction from the

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL

STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

Council of Ethics; rather, the prevailing mentality is to ignore
ethics,” said Cipa. The panel gave the opinion that in spite of
the progress made with ethical issues in journalism in 20 years
of transition, we are not dealing yet with a sustainable value
of the journalism community. There are speculations, not
backed up with evidence, that some journalists have accepted
bribes in exchange for certain articles, and some journalists
allegedly blackmailed subjects under their investigation.

Even though Albania has never had a censorship institution,
even under communist dictatorship, self-censorship is

present and problematic in the work of journalists. It is a
self-censorship that is widening the array of forbidden topics
and problems to report on, also thanks to the merger of
politics and government with corrupt businesses. If some
years ago a journalist could not criticize the party in power
on political grounds, today economic corruption is off-limits,
and pressure also comes from different business groups. Tela
noted that he gave the indicator on self-censorship the lowest
score of all MSI indicators in his questionnaire, saying, “I think
that self-censorship is a plague for Albanian journalism, and it
is the most serious problem, which will haunt it for years.”

The spread of self-censorship is also a consequence of the
fact that journalists are not independent of their owners,
who often dictate to journalists which topics are forbidden.
There is not enough work to go around for journalists, and
job insecurity, combined with low salaries and the absence of
a system that would to protect their rights, leads journalists
to self-censor. In this sense, as Zogaj said, “self-censorship in
Albania appears to be a triumph of censorship.”

Self-censorship is also dictated by the media market's overall
poverty, with few advertisement clients, some of which
provide such a critical revenue stream that they are able to
influence editorial policies. The panel mentioned the case
of the high tariffs that Albania’s three mobile telephone
companies impose. Several years ago, the media covered
this situation extensively. Today, the situation is completely
different; it is very difficult to find a station or newspaper
that reports on the mobile telephone companies and the
tariffs. These companies are among the biggest providers of
advertisement to a poor media, and they have managed to
transform their high tariffs into a taboo topic for the media.

Exemplifying the total dependence of some media on political
parties, the panel described how, during the parliamentary
election campaign, the media aired stories prepared by

the staffs of political parties. “The way that television and
newspapers covered the electoral campaign, by broadcasting
the tapes or footage received by the parties, rather than
relying on inputs from their own journalists in the field, was
alarming,” said Tela.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



Meanwhile, many journalists resort to self-censorship, even
in addressing the critics of the party in power, because
politicians—in cooperation with media owners—enact silent
forms of revenge on their critics, such as leaving them out
of studio debates, or even firing their relatives from public
posts. For those journalists who respect freedom of speech
and insist devoutly on the truth, the cost is high. However,
while journalists critical against the power of its corruption
are obstructed and attacked in different forms, the ones
who choose to serve powerful interests benefit from
privileged treatment.

The panel stressed that in spite of self-censorship, the
Albanian media market is complex, and the sheer variety

of options provides some cause for optimism. News that is
censored by one television station or newspaper may be
covered by another. “While self-imposed limits are visible

in broadcasting or publishing certain news or problems,

in Albania there are still so many television stations, radio
stations, and newspapers that there are a diversity of opinions
and news,” said Ulgini. However, this also has its negative side,
because, as Lani said, “in Albania you have to read at least
three daily newspapers in order to be informed objectively.”

While self-censorship is related only to domestic affairs in
the country, today, completely unlike its past experience
under communist isolation, Albania does not experience
any obstacles in covering international affairs. According to
the panel, the media cover other issues, including minority
affairs, satisfactorily.

The panel agreed that pay levels for journalists are not

high enough to suppress corruption and abuse across

the profession. Unlike the first years of transition, when
journalism was distinguished as a well-paid profession, this
distinction has almost disappeared. Today, an Albanian
reporter is paid on average €400-500 per month, more

or less the wage of 12 years ago. With the exception of
editors-in-chief or show hosts, who can be paid €1,500-3,000
per month, the salaries of other journalists are similar to
teachers, doctors, or other public-service employees. The
salaries of journalists in the districts often are 50 percent
lower. Furthermore, many journalists are not ensured by the
media owners or companies and are forced to spend on their
own for private pension and health insurance programs.

Journalism in Albania is not yet a profession you can rely
on to provide a satisfactory income for a comfortable life.
This appears to be why quite a few decent journalists leave
the profession to enter politics or other more lucrative
professions. “The relatively low salaries of most journalists
help form the roots of corruption in the media and the
phenomenon where some journalists take money to publish
commissioned articles,” said Tela. Dervishi agreed, stating

that “rather than the phenomenon of a journalist sold for an
article, the phenomenon of the sale of an entire media outlet
is more frequent.”

In Albania, entertainment programs do not eclipse news

and information programes; it is quite the opposite. It is the
political-context programs, such as the studio debates among
politicians and journalists, that have eclipsed, to a certain
degree, the entertainment programs. “While | was surfing
channels one evening, | noticed that there were nine debates
and not even one movie or other entertainment program,”
said Lani.

The panel stated that great progress has been made in the
media business with regard to technical developments. “Some
stations in the capital broadcast digitally, while 12 years ago
all private broadcasters broadcasted in VHS,” stressed Kurti.
One station has advanced to HD broadcasting. However, as

in previous study years, the panelists did not fail to remark
on the significant technical and technological backwardness
that can be seen in some local stations in some of the poorest
areas and districts in the country. This disproportion becomes
more visible with the quick technical progress of the private
stations in the capital and in some other bigger cities.

The media are developing niche reporting of political,
economic, business, culture, and sports, even at the level

of local stations. Due to the country’s development stage,
political problems dominate other areas, such as the
economy, business, or culture. It is almost the norm that
the main newspaper headlines generally focus on debate,
conflict, or political crisis, and not on economic or social
problems. Meanwhile, investigative reporting has also started
to develop. However, anti-corruption or anti-trafficking
investigative journalism programs remain very few. Such
programs include the anti-corruption investigative program
Hapur, supported by UNDEF, which is broadcast once

per week from 20 local televisions and on the national
station Vizion +, as well as the Fiks Fare program, which

is broadcast daily by Top Channel. However, the panel
noted that investigative journalism remains insufficient
and unable to meet the need for the struggle against

the country’s ever-increasing corruption. The participants
mentioned the challenges investigative journalists face,
such as self-censorship, and the influence of the power of
money, especially on media owners. “The need for more
powerful investigative journalism cannot be met by blogs
and websites, even though in the last years there have
been some improvements in public use of this space,” said
Cipa. However, the attempts of the media to investigate
and report on corruption continue to go unrewarded, also
due to the passivity of the prosecution and other bodies
that implement the law. The media have reported on many

ALBANIA



instances of corruption (and it is not insignificant that even
in public-opinion polls, the media rank as the most active
institution in the struggle against corruption), but few of
those cases have ended up in court. The passivity of the
institutions tasked with enforcing corruption laws frustrates
the media’s efforts to report corruption.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Albania Objective Score: 2.19

Although this objective declined slightly this year from last
year's score of 2.31, the panelists did not feel the situation
differed significantly from a year ago. In fact, the assessment
of the panelists fluctuated from positive to negative trends in
this area. Panelists agreed that there are many news sources
in Albania, which enables citizens to compare different
perspectives. Recently, Albanians have been turning to the
Internet more often for news, and according to Yzeiri, whose
opinion was shared by other participants, “there is more
visible development, as compared to four years ago, although
we must admit that there are areas that are not yet covered
by this [Internet] service.” Tela was also positive regarding the
satisfactory diversity of news sources, noting, "It is true that
there are many news sources and the people are in a position
where they can find arguments or news they lack in other
newspapers or television stations.”

Tela also expressed his concerns over the unequal media
coverage of rural areas. Supported by other panelists, Tela
said that 60 percent of inhabited territory, mainly the rural
areas, remains out of reach for print media. “The citizens
that live in the suburbs of cities and large counties do not
have the option of buying newspapers and magazines. In the
same way, in these areas it is impossible to have any other
television signal apart from the public television RTSH, which
is traditionally controlled editorially by the government.” The
inability to distribute newspapers and magazines across the
whole country has contributed to an artificial narrowing of
the print media market, which is another cause of financial
hardship for the press.

Meanwhile, to Ulgini, the fact that part of the country is not
covered by the print media and the signal of commercial
media is not that alarming, considering the significant
demographic movement that has taken place in recent years.
"It is true that almost 40 percent of the country’s territory

is not covered by different media services; however, almost
80 percent of the population currently lives in areas where
media coverage is complete and assorted,” said Ulqini.

The newspapers and television stations with national reach
remain based in the capital. The local newspapers are now

only a memory, as they disappeared in the first years of

the transition due to depressed demand and the lack of
advertisement. There are still many local television stations,
one or two for each main city in the country, but their
financial situation appears to be much more difficult than
that of the national stations in the capital. The national
stations, thanks to stronger financial support and investments,
including modern technology such as a digital platform or
HD, also receive the lion’s share of the advertising pie. In this
sense, quite a few local television stations are in danger of
bankruptcy and have survived on subsidies from their owners,
along with cutting operational costs and, especially, salaries.
In the districts, some journalists are not paid more than €200
per month.

Some media are better about presenting a variety of
different editorial viewpoints than others. In general, party
media—mainly newspapers but also television stations close
to one political wing or another—do not make any space for
different viewpoints. Even regarding independent media, the
newspapers are more prone to tolerate different viewpoints
of a problem in the opinion section. When it comes to
television, in general the stations appear to have less flexible
positions during their news programs, but they tolerate, to
different degrees, alternative viewpoints during television
debates with politicians and journalists.

Although still a relatively new phenomenon, the Internet

is transforming into an increasingly important source of
information, especially in the main cities and among the
intellectual elites and students. Some newspapers are more
accessible on the Internet than in the traditional market.
The Internet website of a daily newspaper that sells about
5,000 copies has about 16,000 visitors per day, most of whom
are emigrants abroad. Use of YouTube or Facebook has also
become more frequent.

In the panel’s view, the government does not attempt to
limit access to domestic or foreign media. Meanwhile, mainly
the satellite connections, but also the Internet service and
the mobile telephone service, have increased the options

for citizens to explore international news media. However,
the panel also noted that there are economic obstacles

to access; there are still large numbers of Albanians who
cannot afford to subscribe to an Internet service or buy

a foreign newspaper that is more costly than domestic
newspapers. However, in assessing this problem, the panelists
focused on the lack of government restrictions more than
the economic obstacles. “I do not think that there are any
obstacles in accessing Internet in Albania as there are in
China, for example; there are also no obstacles to foreign
radio or television,” said Ulgini. However, some panelists said
there had been attempts, although not systematic, by the

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



government, to block access. Goga mentioned the case of
blocking, for several days, the website of Tema or that of Top
Channel television some years ago, when these media were
in open conflict with the government.

The panelists did not spend too much time discussing the
nature of public media and more specifically the Albanian
Public Radio and Television, because to all participants it was
clear that after 20 years of transition, this station exists to
serve the incumbent government or prime minister. Although
the television station allots time to opposition parties and
leaders, the bulk of air time in RTSH news and information is
always reserved for the prime minister and the government.
In December 2009, the program Fiks Fare, of commercial
station Top Channel, poked fun at RTSH by broadcasting more
than 40 cases (within two months) when RTSH’s main news
edition had started with activities, inaugurations, or trips

of the prime minister. The time devoted to pro-government
news is larger than that devoted to opposition activities,

but also the way the events are presented, selected, and
interpreted clearly serves the government in power.

It is now common practice that with each government
rotation, the overwhelming majority of the directors and
the staff of the public newspapers turn over as well, and the
panel said this illustrates the total dependence of the staff
of public media on the government in power. The alignment
in favor of the incumbent government has also limited the
broadcasting of investigative anti-corruption programs,

such as Hapur, which has denounced corruption across the
political spectrum.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g.,
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and
represented in the media, including minority-language
information sources.

Private news agencies are fairly undeveloped in Albania,
while even the services of the state news agency, ATSH,
which offers print news bulletins and photos online, tend to
be avoided by commercial newspapers—not only because of
the expense, but also because the quality is considered poor.
Some news websites are coming on to the scene, such as
Balkan Web, which is, however, modest compared with the
websites of neighboring countries. Albanian media tend to
prepare their news in-house rather than buy it from domestic
agencies. The opposite is also true: in some cities, there are
journalists and reporters who work much like news agencies,
preparing and broadcasting news for several newspapers
and televisions at the same time. “One correspondent in the
southern city of Gjirokastra works for all the possible media,”
said Goga.

In the meantime, regarding world news, the media refer to
foreign news agencies on a daily basis. “Albania is a very
small country; hence, it is very difficult for several domestic
news agencies to function when even domestic media favor
the services of international agencies,” said Ulgini. Albanian
media do generally cite news agency resources, both domestic
and foreign, as sources for the information presented.

Almost all commercial media, not just important stations
based in the capital, produce their own news editions.
“Commercial media produce tons of news, and such a thing
appears to be their main ambition at a time when we would
want them to produce other things apart from news,” said
Lani. Exceptions can be made for some very small television
stations in some small cities. The latter, in their daily
broadcasting, rely more on purchased programs (movies,
documentaries, music) rather than on programs produced
on their own. However, most local media produce their own
news editions, which are well-followed by local audiences.

The news programs of independent media are essentially
different from news programs prepared in the public media,
because they are not constantly pro-government. They tend
to be more pluralistic and open to critical thinking, and
present information that the public media tend to censor.

Production of other programs is more typical and plentiful
for big capital-based stations. Such important stations as Top
Channel have managed to produce soap operas as well as
shows, documentaries, or studio debates.

Generally speaking, media ownership is transparent.
However, there is no specific law that regulates the problem
of media ownership transparency. Albania has a modern
system of business registration, and anyone can receive
information on the ownership of a medium on the website
of the National Center of Registration. However, problems
still linger. According to most of the panelists, the problem

ALBANIA



in Albania is that the uncertainty of how media outlets are
financed. “The problem of transparency has been displaced
from transparency of ownership to transparency of media
financing,” said Lani. To Zogaj, even the issue of ownership
transparency remains unclear; in some cases, the owner of a
television station is known to be one individual, while the law
requires a television station to have three owners.

Meanwhile, it cannot be said that there has been a serious
consolidation and concentration process in the media market,
although such tendencies can be spotted. Panelists said

that if, in the future, poorer, local media go bankrupt, the
problem of media concentration in the capital could sharpen.
The largest and most powerful media in the country are in
the capital, and the panelists found it problematic that they
own powerful business groups focused on construction and
commerce as well. Foreign investments in Albania’s media
market remain minimal. Panelists could only point to an
investment made years ago by the Italian media company in
producing a daily newspaper and a local television station,
and, during 2009, a German media company's offer to
become a co-owner of Vizion+ television.

According to most of the panelists, Albanian media report

on a wide array of social issues related to gender, ethnicity,
social conventions, religion, and sexual orientation. However,

to some of the panelists, the reporting of some problems (for
example, sexual orientation) remains more limited, not so much
due to resistance from government, owners, or businesses, but
mainly due to public prejudices. According to Yllka Kamenica, a
freelance journalist, “the topic of homosexuality remains almost
taboo for most Albanian media outlets.”

However, the majority of panelists observed that there are no
concerns regarding reporting on minorities. “From the legal
point of view, and in practice, | do not think that the media
deserve criticism regarding the minorities,” said Ulgini. The
panelists stressed that in many regions in the country, such

as Gjirokastér, Sarandé, Delviné, Kor¢é, Pogradec, Kukés, and
Shkodér, there are minority-language media outlets. Also,
while there is not a Greek-language Albanian television
station, public-television branches in the districts broadcast

in minority languages (including Greek) during several parts
of the day. However, the panelists shared the opinion that
minority media tend to be active mostly in areas inhabited

by the minorities. Last year’s panelists commented that the
legal freedom for minority media was not accompanied by
necessary financing; they also said the state does not allocate
any financial support to the minority media—and that is still
the case. However, the panelists noted that the state does not
allocate any financial support for any media at all.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Albania Objective Score: 1.73

This objective remained roughly the same compared to

last year. According to comments, the stagnation in score
demonstrates that media outlets and their supporting
companies strive to be efficient, professional businesses,
but very few—perhaps just two or three of the biggest
commercial stations in the capital—have managed a profit.
In spite of attempts to improve management, the advertising
environment is poor and media are struggling. According
to Tela, editor-in-chief of Panorama, which currently enjoys
the highest circulation in the country, “only two or three
television stations and newspapers manage to make any
profit, while the rest of the media are unprofitable and
cannot survive without external financial support.”

In Albania, many media outlets have started to operate
through advertising agencies rather than directly

with advertisers. Advertising revenues are distributed
disproportionally and concentrated in the capital, as the
most powerful businesses and media are based there. The
smaller cities in the most distant and poorest areas are in

a difficult financial position. Advertising remains the main
source of income, even at a time when circulation numbers
remain quite low. Though total annual advertising revenue
is increasing (the market is about €45 million per year),

it still is too low to sustain the media. “Although things
have changed, the advertising market in Albania continues
to be just one-tenth of the Croatian market,” said Lani.
Consequently, all newspapers and most television stations
survive not on advertising revenue, subscriptions, or sales,
but on monthly subsidies from the other businesses of
media owners.

The roundtable concluded that this relationship has
increased influence of owners on editorial policies and,
indirectly, fostered the media’s dependence on politics and
the government. According to Kurti, commercial media are
oriented toward profit and efficiency and try to employ, at
least in key positions, professionals who can attract a greater
audience and, consequently, more advertising revenue. To
Ulgini, “the media and the companies that support them
have not yet managed to work as professional and efficient
businesses.” Meanwhile, for other panelists, the fundamental
problem is that media will find it harder to survive in a formal
financial context. “I find it hard to believe that a serious
media organization in Albania can survive without financial
support,” said Zogaj. One member of the Parliamentary Media

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



Commission stated that in all the financial balances submitted
by newspapers and audiovisual media to the NCRT, “up to 50
percent of expenditures were uncovered and unaccounted
for.” Such expenses are covered by businesses calculating
that such expenditures will be rewarded in better relations
with the public, politics, and power earned through a more
compliant media. Other panelists underlined the possibility
that these expenses might be financed by dirty money. “I
think that the 50 percent that is not accounted for in the
media balances is a source of dirty money, such as drugs

and other trafficking,” said Ulqini, likewise a longstanding
member of the Parliamentary Media Commission.

According to the panelists, there is no real financial
diversification for Albanian media that might prevent
undue editorial influence of a single advertising client

or financial source. The classical example is the mobile
telecommunications companies. It is well known that these
companies are tightly integrated with media as paying
advertisers, and they have significant editorial influence,
thwarting, for instance, attempts to report the high tariffs
they apply. This influence has not gone unnoticed by

other financing sources or advertising clients. As for public
television TVSH, funding comes solely from the government,
and this relationship is clearly evident in editorial policies that
adopt a government perspective.

Subscriptions remain very low. According to Tela, the most
widely circulated daily in the country (with 23,000 copies
distributed daily), only 400 are paid subscriptions. The people
prefer to buy newspapers in the morning rather than wait for
the afternoon subscription to arrive.

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED

BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient,
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

Print media prices have remained steady. Some newspapers,
like Panorama, have lower prices and higher circulations.
Some dailies, like Shqip, are priced higher and have lower
circulation. Both newspapers, however, seem to have found a
satisfactory equilibrium between price and circulation.

Though the government does not subsidize the media, the
panel raised concerns that there may be secret subsidizing
of media close to the government. “The prime minister has
promised that there will be no government advertising in
order to minimize government influence on media. Despite
this promise, he has allowed the financing of production of
spots that are distributed among the media in a clientelist
manner,” said Kurti.

Meanwhile, some panelists stressed that the government is
no longer the main source of advertisement for the media.
To Tela, “commercial advertising tends to increase with each
coming year in relation to state advertising.” According

to Lani, “the ratio of state advertising to commercial
advertising favors commercial advertising, unlike Macedonia,
where the government covers a larger percentage of the
advertising market.”

Luftim Vani, owner of the Mati television station, stressed a
different point: the government’s influence on commercial
advertisers. According to him, when a medium is too critical,
the government not only does not buy advertisements, but
also influences commercial advertisers to advertise less in that
medium. Thus, government influence is felt, indirectly but
strongly, in self-censorship of editorial policies.

The largest media try to conduct market research to
better tailor programming to the audience demands. In
Albania, the trend still leans toward media carrying out
their own audience testing; offers made by specialized
research companies have not been very successful. Phone
surveys are the preferred method; other methods remain
underdeveloped. “All media outlets carry out their

own market research and present their own findings

to their advertising clients,” said Goga, noting that the
practice is highly subjective. Because media conduct
research independently, credibility is very low. As a result,
advertisers are unsure of the efficiency of money they
spend on advertising based on unreliable audience data.

The panel stressed that media operators, advertising
agencies, and advertisers cannot agree on best practices for
such research. Similarly, there are no independent research
institutions respected by all parties.

ALBANIA



OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Albania Objective Score: 2.29

Though there was only a negligible decrease in this indicator,
improvements have been sought for years now, and little has
been achieved.

Trade associations of publishers and broadcasters are almost
nonexistent. “Unless there is some ongoing problem with the
government, media owners rarely gather in a roundtable for
ad hoc causes,” said Lani, a view supported by other panelists.

Regarding professional associations that protect the
journalists’ rights, the panelists expressed optimism. A positive
influence has been the Union of Journalists of Albania, an
association established with the financial support of UNDEF:
"The only positive evaluation that can be given in this sense
is for the Union of Journalists,” said Tela. The panel observed
that the union has focused on protesting violence against
journalists and media from government or owners. The Union
of Journalists is the only professional association of journalists
that protested the firing of journalists without pay, as in the
Arberia television case, for instance.

Panelists stressed that the duty of journalists’ associations

is not just reactionary, but also to apply political pressure

on other problems, such as approval of law on media,
decriminalizing defamation, or collective and individual
contracts for journalists, to name a few. The overwhelming
majority of journalists in Albania work illegally, without
contracts. The reality in Albanian media is that the majority of
journalists are employed just like people in the underground

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE

PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

economy. Journalists are vulnerable to pressure and
interference from owners, politics, and corrupt businesses.

The panel noted that some civil-society organizations join
journalists to lobby for freedom of speech. One of the most
active is the Albanian Helsinki Committee. The support is
rather select, however, and remains focused in the capital.
The same can be said of NGOs in reviewing legal amendments
on the media. Their involvement is in expertise, and there
has been some cooperation with international organizations
in drafting media laws. However, civic activism is lacking. The
prevailing mentality is that the laws regulating the media are
an internal affair and not societal, much less a concern of civil
society. Therefore, a view that media laws are relevant to the
broader freedom and democracy is missing.

The panelists noted that the number of journalism
departments at Albanian universities has increased. “Of 33
universities that function in Albania, half have a journalism
branch,” said Ulgini. While the panel agreed on the
quantitative increase of journalism education programs,
questions remain about the quality of the program, which
is still quite low. Most of the panelists shared Tela’s opinion
that “the qualitative level of graduates in journalism
schools remains low,” in part because the abilities of the
trainers are low.

Meanwhile, panelists stressed that the Albanian Media
Institute has been a source of quality training, compensating
for the low-quality work of universities. This institution

sent journalists abroad to high-quality training courses and
increased the number of courses in Albania. UNDEF has also
provided assistance to investigative journalism training in
2009, through Hapur and in special training for journalists

in the districts. The topics most in need of training are
anti-corruption, anti-trafficking, and investigative journalism.

The number of commercial printing houses in Albania has
increased, but only two, based in Tirana, print newspapers.
These two printing houses print some 40 newspapers,
leading to technical problems with the quality of print. Both
companies are managed as businesses and have become less
charitable toward newspaper owners in recent years. Today,
all printing must be paid for on delivery.

Newspaper distribution is commercial without subsidies from
the state. Newspapers are available only in the cities and are
not distributed in remote areas that are home to nearly half
of the Albanian population.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



List of Panel Participants

Lutfi Dervishi, journalist and freelance analyst, Tirana
Luftim Vani, owner, Mati television station, Mati
Andi Tela, editor-in-chief, Panorama, Tirana

Iris Luarasi, owner, Radio-Ime; professor of journalism,
University of Tirana, Tirana

Musa Ulqini, former member, Parliamentary Commission on
Mass Media, Tirana

Gent Ibrahimi, lawyer, Institute of Law Studies, Tirana

Yllka Kamenica, freelance journalist, Durrés

Genci Demiraj, owner, Amantia TV, Vlora

Aleksander Cipa, head, Union of Albanian Journalists, Tirana
Thanas Goga, marketing analyst, Tirana

llir Yzeiri, professor of journalism, University of Elbasan,
Elbasan

Valbona Kurti, freelance analyst and journalist, Tirana

Prece Zogaj, member, Parliamentary Commission on Mass
Media, Tirana

Remzi Lani, director, Albanian Media Institute, Tirana

Moderator and Author

Andrea Stefani, senior media advisor, IREX/Albania, Tirana

Assistant
Sokol Lilo, program assistant, IREX/Albania, Tirana

The panel discussion was convened on November 13, 2009.

ALBANIA





