
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010234

Kyrgyzstan

The society is indifferent to all violations of freedom of speech, including the 

persecution of journalists. The panel also noted that previously, NGOs were 

quick to react to violations against journalists, but this year, that support has 

largely dissolved.



235

INTRODUCTION

Kyrgyzstan

CContinuing the trend noted in last year’s MSI, Kyrgyzstan adhered to the regional pattern of declining 

media freedom, despite its liberal legislation. Last year was a presidential election year, and elections are 

always a litmus test for the media. Kurmanbek Bakiev was re-elected, but the election results were disputed 

and criticized by international organizations. To the MSI panel, the campaign season left no doubt that 

there are no politically unbiased media serving public interests in Kyrgyzstan.

Several journalists were murdered or severely wounded in Kyrygzstan in 2009. Serious attacks against 

journalists have become more frequent, and investigations rarely seem sincere. The society is indifferent 

to all violations of freedom of speech, including the persecution of journalists. The panel also noted that 

previously, NGOs were quick to react to violations against journalists, but this year, that support has largely 

dissolved. Self-censorship and fatigue prevail in many organizations. Media and the NGOs work in silos, 

focused on their own survival. Professional solidarity is lost, but strongly needed.

Still, there were some glimmers of hope. The year 2009 was a rich for lawmaking initiatives. Media NGOs 

and media representatives successfully lobbied to withdraw a bill that would have introduced Internet 

regulation. This was an important victory that meant the state continues to allow free access to the 

Internet, satellite, and mass media. While it is hard to find independent viewpoints in Kyrgyzstan’s media, 

online media have emerged to help fill the information gaps. More than 200 blogs have been registered, 

and the blogosphere Kyrgyz.today is being developed. In addition, Kyrgyzstan’s first video website was 

launched, joining the regional radio website Most, the blog Next, and infosites including Talasnews.kg and 

Issykkulpress.kg. 

Internet access is fairly affordable and available practically everywhere in the country. Even in the most 

remote locations, there are commercial enterprises that provide Internet service. In addition, civil-society 

organizations provide Internet access in the regions. Although social networks (for instance, Twitter, 

YouTube, and Facebook) have not fully taken off as a source of news, this looks set to change; new 

technologies played an important role in a national scandal that erupted in a school, when footage was 

posted on YouTube and disseminated on the Internet via mobile phone.

The small signs of promise, though, could not overcome the overall repressive environment for the media. 

Thus, this year’s panel concluded on a pessimistic note, and the overall MSI score remained virtually the 

same as last year’s.

K
yrgyzstan







OVERALL
SCORE:
1.92



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010236

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

Kyrgyzstan AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
4 main dailies, 4 other main papers, 250 total; Radio stations: 6 main 
stations, 31 others; Television stations: 7 main stations, 3 local cable 
networks

>> Newspaper circulation statistics: Top four by circulation: Super Info 
(Circulation: 80,000, private, Kyrgyz language), Vechernij Bishkek 
(Circulation: 50,000, private, Russian language), Pyramid (Circulation: 
40,000, private, Russian language), Delo (22,000, private, Russian 
language)

>> Broadcast ratings: Top two: National TV and Radio Broadcasting 
Corporation (state-owned, both languages), 5th Channel (private, both 
languages)

>> News agencies: Kabar (state-owned), AKIpress (private), 24.kg (private), 
Zamandashpress (private)

>> Annual advertising revenue in media sector: $5 million in 2008

>> Internet usage: 850,000 (2008 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 5,431,747 (July 2009 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Bishkek

>> Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 64.9%, Uzbek 13.8%, Russian 
12.5%, Dungan 1.1%, Ukrainian 1%, Uyghur 1%, other 5.7% (1999 
census)

>> Religions (% of population): Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, 
other 5%

>> Languages (% of population): Kyrgyz 64.7% (official), Uzbek 13.6%, 
Russian 12.5% (official), Dungun 1%, other 8.2% (1999 census)

>> GNI (2008-Atlas): $ 3.932 billion (World Bank Development Indicators, 
2009)

>> GNI per capita (2008-PPP): $2,130 (World Bank Development Indicators, 
2009)

>> Literacy rate: 98.7% (male 99.3%, female 98.1%) (1999 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Kurmanbek Bakiev (since August 
14, 2005)

1.
47

1.
77

2.
02 2.
09

1.
14

1.
43

1.
81

1.
68

1.
41

2.
15 2.

25
1.

88

1.
25

1.
64

1.
48

1.
87

1.
16

1.
90 2.

08

2.
07

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Kyrgyzstan

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



237Kyrgyzstan

Unfortunately, journalists do not use available legal 

mechanisms advantageously. In particular, despite complaints 

of restricted access to official information, no journalists 

have recently used legitimate measures against those who 

restrict access to information. At the same time, two years 

ago, a precedent was created when the representative of 

a regional NGO, Maxim Kuleshov, won a court victory over 

local governing bodies. Journalists, however, are passive in 

protecting their professional rights.

The panel noted that the system of kinship and local 

community pressures make it difficult for journalists to 

take legal action against authority figures who violate the 

freedom of speech, causing an underlying conflict between 

legal and traditional norms. According to the panel, society 

is indifferent to violations of freedom of speech and 

persecution of journalists.

Broadcast licensing has been especially contentious in the 

past couple of years. Previously, broadcasting did not require 

a license, and frequency bands were allocated by the State 

Agency on Communication (SAC). Despite the expected 

clarification of the regulatory procedures, the process of 

issuing frequency bands is not transparent, as reported in last 

year’s MSI. The situation has not improved; there is still no 

scheme for allocating frequency bands. Additionally, there 

is no reliable information on the availability of frequency 

bands, applicants’ status, and approval timeframe. Even the 

panelists had contradictory information: while one expert 

believed that there was a secret moratorium for frequency 

bands allocation, others presented factual information that 

frequency bands were indeed issued.

In 2009, the Europe Plus radio station and the television 

company AntennTV obtained licenses. AntennTV’s frequency 

ban was not surprising to the panel; AntennTV’s owner was a 

businessman and city council deputy, and the authorities felt 

his station was likely to benefit the ruling authority during 

oblast elections. As for Europe Plus, this company has been 

waiting for eight years to get its frequency band to broadcast 

in southern regions, and it is not clear why a frequency band 

was finally issued now.

According to media experts, allocation of frequency bands is 

often politically motivated. Not surprisingly, the application 

of OshTV Ltd. has failed for five straight years. Despite clear 

evidence that frequency bands are available, SAC’s official 

response is that there are no free frequency bands, and 

OshTV’s request is denied repeatedly.

The dearth of information about frequency bands and on 

the opportunities and risks related to making the switch to 

digital broadcasting is a key issue of the day. At a conference 

Objective 1: Freedom of Speech

Kyrgyzstan Objective Score: 2.09

The constitution and the legislation that regulate the 

media guarantee freedom of speech, access to information, 

and the special status of journalists. Aside from articles 

that criminalize libel, media legislation is in line with 

international standards. There are also legislative provisions 

that are intended to protect journalists, but they are often 

worded vaguely and lack enforcement mechanisms. For 

instance, the criminal code bars obstructing the work of a 

journalist. However, given multiple attacks on journalists 

in the past year, the article has done little to protect 

journalists. Given the lack of enforcement, according to the 

panel, even Kyrgyzstan’s liberal legislation has not led to 

freedom of speech. 

In recent years, officials have tried to improve media 

legislation through efforts such as the 2008 law on television 

and radio broadcasting, but the changes were not always 

progressive. Some panelists pointed to Article 8 of the new 

law as particularly problematic and risky for some media, 

as it mandated that 50 percent of all content be presented 

in Kyrgyz, the state language. Practically all electronic 

media, with the exception of the National Television and 

Radio Broadcasting Corporation of Kyrgyzstan, find it very 

challenging to find Kyrgyz-speaking journalists and video 

materials. They also lack the resources to dub films, concerts, 

and other content in Kyrgyz. Accordingly, only OshTV and 

MezonTV are bound by the requirement.

Last year was rich for lawmaking initiatives. Following a 

long debate among media, media NGOs, and Members 

of Parliament Alisher Sabirov and Dinara Moldosheva, 

an Internet regulatory law was withdrawn from the 

parliamentary agenda. Among other undesirable provisions, 

the bill would have recognized websites as mass media. 

Under pressure from Internet companies and media NGOs, 

draft amendments were revised. Later, the ministry itself was 

dissolved, and the bill was removed from the agenda. This 

was an important victory in that the state continues to allow 

free access to the Internet, satellite, and media.

In addition, last year parliament proposed that two bills that 

would impact the media be opened for discussion and expert 

examination, including a law protecting state secrets initiated 

by the state national security service and another protecting 

children and youth from certain types of information. Due 

to a lack of constructive interaction between parliament and 

media organizations, many initiatives came to a standstill. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010238

influence. Third, for print media, the VAT (value-added tax) is 

applied twice (upon purchase of materials such as paper and 

then upon production), significantly affecting the price of 

newspapers and magazines. In addition, the state-run media 

receive support from compulsory subscriptions, various grants, 

and priority advertising privileges, significantly reducing the 

chances of success for private media business enterprises. 

The panel emphasized an amended tax code as a positive 

change in the regulatory sphere. The VAT was reduced, the 

advertisement tax was cancelled, and simplified schemes 

of taxation were introduced for media enterprises having 

turnover of not more than KGS 4 million ($90,000). Practically 

all media are in this revenue cluster. 

The journalism community believes that legislation should 

provide compensatory benefits to the media. With digital 

equipment costs of up to $600,000 for an average television 

and radio company, electronic media have requested tax 

benefits on the transfer to digital broadcasting. However, as 

Alisher Sabirov, a member of parliament, stated, the ideology 

of the new tax code bars tax benefits to any sectors.

There were many serious crimes against journalists in 2009. 

While attacks have become more frequent, investigations into 

such crimes, when conducted at all, usually lead nowhere. 

In late December 2009, the news agency 24.kg published 

a piece titled “Kyrgyzstan police acknowledge their own 

weakness in investigating attacks on journalists.” This piece 

presented information, provided by the Ministry of Interior, 

on the results of criminal investigations initiated on more 

than 10 crimes against journalists in 2009, including murders, 

beatings, and robberies. In most of these cases, investigations 

were suspended because suspects could not be identified, or 

because the allowable investigative time period elapsed. In 

some cases, investigations led to charges, and the cases are 

awaiting trial. 

In one of the most severe cases, Almaz Tashiev (who earlier 

worked for Agym), was attacked in Osh and died from his 

injuries. A criminal case was initiated, and two junior police 

lieutenants were charged by the oblast public prosecutor. The 

case is under consideration by the court. Seitbek Murataliev, 

the editor of Jylan, was also murdered in his home, where 

he was found with multiple knife injuries. The investigation 

is ongoing. In March in Bishkek, three unknown assailants 

beat and severely wounded Syrgak Abdyldaev, a Reporter 

correspondent, who was taken to the emergency room. 

Although a criminal case was initiated, no defendant could be 

identified, and the case was later dropped.

Abdibakhab Moniev, the deputy director general of Achyk 

Sayasat, Yrysbek Omurzakov, editor of Tribun, and Kubanych 

Joldoshev, a reporter from Osh Shamy, were physically 

on digital television and radio broadcasting it was announced 

that in Bishkek city there were just two spare television 

frequency bands and four in Osh oblast. In some northern 

areas, however, there was a surplus. Interestingly, 80 percent 

of frequency band resources belong to the military, while just 

20 percent are civilian. Frequency band resources must be 

converted, but the issue has not been addressed.

With the transfer to digital technologies, the situation 

is likely to become more difficult. In Kyrgyzstan, there is 

no officially approved method for transferring to digital 

broadcasting, and there are no legal or secondary legislation 

acts that would regulate the transfer. Many television and 

radio companies are left to wonder when and on what 

timeframe and criteria this transfer is supposed to occur. 

In 2009, Kyrgyzstan started the process of transferring to 

digital broadcasting in Batken oblast, as a pilot location. 

Confusion persists over the correct mechanism to obtain 

a digital frequency band and exactly how—and under 

whose authority—they will be allocated. Five Osh television 

companies—OshTV, Mezon-TV, Dastan, DDD, and Keremet—

applied to the SAC requesting band allocations for digital 

broadcasting in Batken oblast; all were denied. 

According to regulations, media are the same as other 

businesses. In practice, however, the panel marked some key 

distinctions. First, the authorities do not determine the end 

product of other businesses, whereas in the context of radio 

and television, language restrictions are stipulated. Second, 

licensing, frequency allocations, etc. are subject to political 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



239Kyrgyzstan

have been registered. Politicians and authorities lag in their 

familiarity with new technologies, although, ironically, the 

panel noted that videos and photos of sex and drinking 

scandals involving opposition politicians made their way to 

YouTube.

As noted by Khaliljan Khudaiberdiev, president of OshTV, 

though the state guarantees journalistic freedoms, 

discrimination of non-state media obviously exists, and there 

is a bias toward state-owned media. The editors-in-chief of 

the state media are appointed directly by the national or 

regional leadership, and state-owned media are funded from 

the state budget. 

Pressruns of the state media are maintained exclusively by 

forced subscriptions and services, and partner enterprises 

in the distribution and delivery of press, such as the Kyrgyz 

postal service, grant preferences for state-owned media. Still, 

the legislative requirements are similar to all media regardless 

of their ownership. 

Oblast state periodicals receive some subsidies from the 

government, but they are scanty and cover only minimal 

wages. While oblast and municipal state editions are set 

to privatize in 2010, the staff of these regional periodicals 

do not wish to end their dependence on local authorities. 

Furthermore, there is nothing to actually privatize—there 

is almost no equipment in editorial offices, and the staff of 

periodicals have, for a long time, worked for local public 

administrations. The financial state of regional state-owned 

media is poor, and these outlets are resistant to change.

State-owned media also receive numerous incentives and 

awards. During professional holidays, the authorities give 

awards (including monetary bonuses) primarily to journalists 

from state-owned media. In 2009, almost 99 percent of all 

awards were distributed among journalists of NTVRC for the 

Day of the Journalist. State journalists also enjoy privileged 

access to official information. The panel noted that a secret 

journalists’ pool was created by the presidential secretariat, 

and not even all state media representatives are included in 

this pool. 

Libel and “insulting honor and dignity” are considered 

criminal acts in Kyrgyzstan. However, the panelists were 

not aware of any journalists brought to court in 2009 for 

these offenses. According to one panelist, a conference held 

with public prosecutors, supported by a Soros-Kyrgyzstan 

Foundation project, discouraged filing criminal charges in 

libel cases. In recent years, however, the trend has shifted 

from criminal against journalists to civil suits. This creates the 

appearance of a constitutional state that respects freedom of 

speech, yet many journalists fear the ruinous fines of criminal 

cases much more than the penalties of criminal suits. 

attacked or threatened. In Moniev’s case, investigative 

proceedings were suspended after the investigation term 

expired. In Joldoshev’s case,1 Joldoshev found an envelope 

with a live round from a Kalashnikov and a threatening 

note. Investigations are ongoing. Alexander Evgrafov, a 

BaltInfo reporter, was beaten. The public prosecutor did not 

initiate criminal proceedings. There were also a few robbery 

attacks on journalists. In a case against OshTV operator 

Bakhadyr Kenjebaev, a suspect was arrested, and the case was 

submitted to court.

One shocking case occurred on December 16, 2009 in Almaty, 

Kazakhstan. Gennady Pavluk, journalist and editor of the 

online edition of Belyi parokhod, was thrown from his sixth 

floor apartment. Pavluk was hospitalized in a coma; he died 

on December 22. According to his colleagues, Pavluk was 

targeted because of his professional activity in Kyrgyzstan. 

Pavluk has been linked with the opposition leader Omurbek 

Tekebaev, and had been developing the Ata-Meken political 

party website.

Some panelists raised the possibility that both authorities 

and opposition forces might be involved in such crimes. 

“There is certain deliberation in the crimes that have 

been committed recently toward journalists... Having 

learned a lot during elections of opposition parties, 

I am of the opinion that opposition leaders could be 

involved, although they deny it. Not everything is simple 

in political parties, even within the party, relationships 

are sorted out roughly using all resources,” said Alexander 

Kulinsky, chairman of the Committee for Consideration of 

Complaints on Mass Media.

Elmira Toktogulova, owner of the news website Tazar, 

believes that the low professional development of journalists 

and their willingness to abandon their principles contribute 

to the sad state of journalism. In her view, the journalists’ 

inability to work with the facts, their self-censorship, their 

fear of pursuing worthwhile topics, and corruption among 

journalists lead to a society that treats journalists with distrust 

and indifference. She suggested that if journalists wrote their 

articles on relevant topics based on careful investigations, 

then crimes against journalists would provoke a response 

from society. Today, the society assumes that if a journalist 

uncovers sensational information, the revelation was ordered 

by political forces. 

Blogging has not gained widespread credibility in Kyrgyzstan 

as a form of journalism, although more than 200 blogs 

1 According to the opposition edition El Sozu, law-enforcement was 
involved in the attack, since highway policemen stopped the taxi and 
took the driver away during the period when unknown “hooligans” 
beat Joldoshev, slashed him with knives, and warned him to stop 
writing. For more details see El Sozu’s November 6, 2009, edition.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010240

officials, especially in the regions, lack professionalism and 

do not interact with journalists efficiently. For instance, in 

Talas oblast in 2009, the Department of Internal Affairs press 

secretary could not manage information flow, preferring 

to refuse journalists access to information. This official was 

disciplined after journalists complained, demonstrating that 

journalists, at least in some settings, do have recourse. Since 

then, journalists in that oblast have been able to obtain 

information from the agency without difficulty. 

As in previous MSI studies, panelists considered access to 

foreign information and news sources generally free. They 

noted, though, that central and capital media have wider 

access to Internet materials due to faster, more reliable 

Internet connections in Bishkek and in Osh, as well as more 

people who speak and read English. Due to the language 

barrier, regional media rarely use Internet resources aside 

from Russian websites. 

Entry into the journalism profession remains unrestricted, 

and a license is not required. There are dozens of 

higher-education institutions in the country that train 

professional journalists. However, journalism is not considered 

a prestigious occupation, and society rates quality of 

education as very low. A majority of practicing journalists 

have neither special, nor professional, education. The 

panelists noted that remarkably, in the parliamentary press 

center, a 15-year-old blogger was accredited. 

Objective 2: Professional Journalism

Kyrgyzstan Objective Score: 1.68

The events in April 2009 in Petrovka and the protests in 

Balykchi in July 2009 provided a sort of litmus test for 

journalistic standards in Kyrgyzstan. Both events were covered 

very subjectively; journalists failed to include the perspectives 

of several key sources. In Petrovka, media openly sympathized 

with Kyrgyz and Russian residents, who smashed up Kurdish 

houses after a Kurdish man was accused of raping a child. In 

Balykchi, about 500 supporters of the opposition presidential 

candidate protested against what they felt were irregularities 

in the election in front of the mayor’s office on election 

day; the rally was broken up by riot police. Most media 

outlets relied on materials from news agencies, which in turn 

presented only the official position of the White House.

“When the events in Petrovka were covered, 

unprofessionalism became visible. No journalists tried to 

find out the opinion of Kurdish minority. Nobody talked to 

them; nobody even tried to find out what happened from 

their perspective. Now the question is whether or not the 

The odds are stacked against journalists charged in civil suits 

related to honor, dignity, and business reputation. First, 

such suits have no statute of limitation. Second, there are 

no exceptions for “public personalities” in Kyrgyzstan, and 

journalists must prove their innocence. Third, the judges often 

have an arbitrary approach to determining damage amounts, 

even ignoring Supreme Court guidelines. 

On the other hand, certain rules have been established to 

determine moral damages. According to information from 

the Media Representative Institute, last year court awards 

averaged KGS 20,000 ($450). However, the average associated 

legal costs were as high as KGS 111,000 ($2,475). In political 

suits against journalists, moral damage amounts could ruin 

a periodical completely. For instance, in 2009, the Janat 

hotel obtained KGS 1 million ($22,300) in a court decision 

against the opposition periodical Uchur, without any financial 

justification according to the associated article on protection 

of honor, dignity, and business reputation.

A lack of competent judges in media legislation is another 

factor affecting outcomes of judicial proceedings toward 

journalists and media. As one panelist noted, when 

considering cases of protection of honor and dignity, 

judges tend to rely not on media legislation, but rather on 

legislation they are more familiar with. 

Despite Kyrgyzstan’s rather progressive information access 

law, access to information cannot be considered open. The 

laws are not respected by many public offices. “Access to 

information for journalists is completely dependent on the 

whims of the leadership of various public administration 

bodies,” stated Marat Tokoev, the chairman of the 

Journalists’ Public Association, in an interview with the 

author of this report.

The panelists noted three main problems surrounding 

implementation of this law. First, public offices frequently 

lack organized procedures regarding information flow. 

Second, officials use loopholes in the law to restrict 

information selectively. For instance, the president’s 

secretariat significantly reduced access for journalists 

to presidential events. Third, journalists are unaware of 

procedures for the release of official information. If a request 

is denied, journalists generally lack the legal resources to 

fight the denial. Furthermore, they generally need the 

information quickly and do not have time to appeal.

The parliament of Kyrgyzstan remains fairly accessible to the 

press. In 2009, the parliament commenced work on improving 

its own information strategy and press service. The Ministry 

of Health has garnered high marks in this regard, while 

the press service and official site of the Ministry of Interior 

are relatively efficient and open as well. However, many 



241Kyrgyzstan

as the press used to say,” said Kadyrov. Young journalists 

do not create their own network of sources and are poorly 

trained to look for the information or people able to confirm 

the information. In general, journalism in Kyrgyzstan remains 

in a deep crisis, a problem intensified by brain drain, the 

political situation in the country, and poor higher-education 

opportunities for journalists. 

Ilim Karypbekov, a public relations specialist with the 

secretariat of the president, noted, “There are no single 

or commonly accepted standards in the country that are in 

line with international standards. The attempts of various 

organizations and small groups of media representatives to 

introduce such standards have not made a significant impact. 

First of all, there is resistance from a majority of journalists. 

The state is interested in the appearance of commonly 

accepted standards and ethics rules within the media 

community and is open to cooperation.” 

Violations of the ethics code are plentiful. Often, journalists 

do not violate only professional, but also human, ethics. 

Violations often occur due to ignorance of professional ethics. 

Accepting remuneration for covering—or not covering—

various events is fairly common among journalists. This is 

especially the case for state-owned media, according to the 

panel. Noted Kutimov, “Journalists from Kyrgyzstan today are 

ready to write and to publish any material, including ‘black 

PR,’ as long as they are paid.”

Plagiarism is routine as well. A majority of electronic media 

news issues borrow news tape from news agencies without 

citing the source, and sometimes take the credit. One panelist 

described how one of his articles, on an environmental 

topic, was published on the website of the Central-Asian 

accused person is guilty. But nobody looks into it. Journalists 

did not try to talk to the representatives of ethnic minorities 

until they arranged press conferences themselves and until 

they spelled out their opinions in this regard. Journalists 

just did not want this objectivity, because of their personal 

perceptions toward the Kurdish minority,” said Kulinsky.

According to the panel, part of the problem is that there is 

pressure on journalists and legitimate challenges to accessing 

several sources. The primary problem, though, concerns the 

professional level of journalists. Journalists are frequently 

careless about the information they obtain, and they do not 

double-check it. The panel reported a lot of examples this 

year. For instance, newspaper Delo# published material about 

a girl who was severely injured in a car accident and who 

needed financial support to go to Germany for surgery. Delo# 

wrote that the required amount was collected and that the 

relatives had already taken her to Germany for treatment. 

After 10 days, the relatives of the girl discovered the mix-up, 

which resulted in the fact that instead of the €20,000 they 

needed, they managed to collect only €2,000. The journalist 

did not contact the relatives to clarify basic information.

Almost all journalists, including news agencies, print media, 

and electronic media, tolerate unprofessionalism, according 

to the panel. During interviews, journalists often do not 

use recorders or take notes, leading to misprinted names 

and distorted facts. Ivan Kutimov, founder of Vest and New 

Farmer, observed, “Reporters do not check their sources. They 

are subjective. They confuse the notions: fact, comment, and 

analysis. Their interviews are unprofessional, and they ask 

banal questions. Journalists tell what the source wants to 

say, rather than what the reader wants to know. Half of the 

interviews in media are essentially advertisements.” 

Gulbara Imankulova, director of the Mass Media Resource 

Center in Talas, said that the majority of training events 

for journalists are a waste of time, noting that despite 

many trainings carried out on professional topics, the 

regional journalists from Talas newspapers still start all their 

brief articles with the word “recently” and leave out key 

elements. “Many (journalists) have never even heard about 

the standards. This is a painful issue for the journalism 

community… Financially strapped editions are forced to think 

about ethics in the last turn,” said Emil Kadyrov, executive 

director of the Association of Publishers and Distributors of 

the Periodical Press.

According to the panel, those journalists who use more than 

one source to double-check the information are rare. “Of 

course, there are examples of quality, professional journalism. 

But it would be wrong to say that this is common. Newspaper 

circulations are a clear indicator for this—they are limited 

mainly for this reason, rather than due to a small population, 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010242

analysis of Kyrgyzstan’s development or economic crisis2. Any 

information about mass riots and general dissatisfaction is 

undesirable. (For instance, the population found out about 

student disturbances in Osh related to rising education fees 

only several days after the fact.)

In addition, as before, specific “closed areas” depend 

on the level and status of media. Thus, if a newspaper is 

pro-governmental, then the prime minister and his activities 

are not criticized. The same is the case for regional media—

regional authorities have immunity there. Coverage of 

forbidden topics opens journalists and media businesses 

up to persecution, and therefore they tend to avoid the 

most important political, economic, and social topics. In this 

context, the panel noted that in 2009 Freedom House’s rating 

of media freedom in Kyrgyzstan finally was downgraded to 

“not free.”

Salaries in the media sector remain low, and income levels 

are particularly unattractive for regional journalists. They 

are higher for the staff of Bishkek television channels. The 

average salary of a popular journalist working for television 

channels in the capital is about $300-$500, far higher than 

print media salaries. State media salaries are received from 

different sources, mostly in the form of various bonuses 

obtained from advertisements. Official salaries and royalties 

are still low, about KGS 2,000 to KGS 3,000 ($45-$67); they 

have not been revised in about a decade. Royalty funds save 

the situation and help journalists approach standard costs 

of living. In the regions, however, there are often no royalty 

funds, or they are too small to be helpful. Thus, Issyk-Kul 

oblast newspapers (both in Kyrgyz and in Russian) forged an 

agreement to equalize royalty fund allocations for journalists.

The economic crisis appeared to peak in June-July 2009 

for journalists. Mass reductions of staff occurred in many 

private media, while advertisement cash flows were reduced 

significantly. Pyramid TV applied a “summer cost-reduction” 

plan, providing unpaid vacation for the staff. This year, 

for example, the whole staff of NTS had two months of 

forced rest. State media are not authorized to make staff 

reductions; usually those require governmental regulations 

or decrees of the president. Therefore, state journalists 

might work for 0.25 or 0.5 of the normal rate and show 

up in an editor’s office once a week, doing a very small 

amount of work. Journalists often turn to farming or other 

income-generating activity to survive. 

In addition, journalists, operators, and stage managers 

of the regional companies employ shabashka (unofficial 

2 Even statistics are contrary to global trends, according to official 
sources; key economic indicators in Kyrgyzstan remained stable, or 
even showed improvement. For instance, depth, acuteness, and area of 
poverty are reduced every year.

information magazine Oasis. He said that five Internet news 

sites published his work without crediting him, while some 

even presented this material as their own. 

In an attempt to address these ethical shortcomings, on April 

16, 2009, the Committee for Consideration of Complaints 

on Mass Media held a press conference of journalists of 

Kyrgyzstan, where amendments were introduced into the 

ethics code of Kyrgyzstan’s journalists (which was adopted in 

2007). In a new twist, this time the representatives of large 

newspaper offices and state-owned media participated in 

the process; in general, many more media representatives 

were involved in 2009. The state demonstrated its interest 

and readiness to collaborate to establish and promote 

ethical standards. As distinct from colleagues in Kazakhstan, 

the Kyrgyz journalism community does not fear that state 

cooperation in matters of ethics would become an additional 

instrument to pressure journalists. 

Self-censorship is common in Kyrgyz media. In the current 

political situation, amid systematic attacks on journalists, such 

behavior is motivated by journalists trying to not only keep 

their jobs, but also trying to stay alive. The panelists had 

many examples to share, describing how they had succumbed 

to self-censorship to save their own lives, or the lives of 

their reporters. The panel explained that many editors feel 

responsible for the safety of their journalists, and that is why 

they resort to self-censorship. One independent editor, Turat 

Akimov, noted, “Only kamikaze or inexperienced journalists 

work without self-censorship. My correspondent Abdyldaev 

Syrgak, who emigrated later on, clashed with me because I 

heavily edited his materials; he became angry and shouted 

that I ‘castrated the text.’ But unfortunately, I could not act 

otherwise to save him.”

The panel noted that a lot of pressure rests with the editors, 

and they should make decisions based on the principle of 

“do no harm.” They should not pursue sensational stories 

and should not put the source of information at risk. That is 

why self-censorship in this context could be considered as a 

rational strategy, in the current context of Kyrgyzstan.

In covering important topics and events, the panel agreed 

that the problems do not stem from legal restrictions, 

but rather in enforcement. There are no precedents 

of journalists fighting for access to socially important 

information. Journalists understand which topics are 

essentially off-limits, such as criticizing the reasons behind 

the energy crisis in Kyrgyzstan and related matters (for 

instance, fatal cases in surgery operating rooms due to 

power outages), topics related to property of the first 

family, international conflicts and inter-ethnic tensions, or 



243Kyrgyzstan

Many television companies utilize SMS broadcasting, using a 

ticker. However, for private television companies, this type of 

revenue generation is extremely risky, and many television 

operators, despite the economic benefits, refuse to broadcast 

these types of messages to avoid being accused of promoting 

nationalistic extremism or other objectionable content.

At the same time, the volume of news increased on NTRC. 

Evening news increased up to 45 minutes, and a new evening 

talk show was created on political problems. However, while 

the volume of news increased, the quality did not. The 

same traditional actors—the president, his closest circle, and 

members of the government—dominate coverage.

Turning their attention to equipment and facilities for the 

media, the panelists noted their concern about the impending 

transfer to digital broadcasting. Although the transfer is 

discussed within official circles, the panel said that the lack 

of real plans and calculations related to support packages to 

re-equip the electronic media is one of the most problematic 

areas in the development of journalism. For private owners 

of regional media, the matter of re-equipping appears to be 

a medium-term threat. Based on Khudaiberdiev’s calculations, 

the regional small television studios will require about 

$600,000 to transfer to digital technologies. 

In 2009, a pilot project to implement the transition to 

digital broadcasting took place in Batken oblast. The 

government purchased equipment, including 4,000 receivers 

made in China. However, the first Batken digital channel 

was not included in the package of digital cable SmartTV; 

this was rumored to be because the majority of the 

receivers were non-operable, and no funding was provided 

to lay fiber optic cable from Batken to Osh. According 

to unconfirmed information, the state plans to transfer 

Jalalabad and Osh oblast television channels to digital 

technology, which indicates there are state plans related to 

transition to digital broadcasting, though these have not 

been shared with the public.

More generally speaking, the status of equipment of private 

electronic media, and in particular of television channels, 

is far from perfect. Said Kadyrov, “There are well-equipped 

papers, and there are those who write on their laps. 

Everything depends on whom media belongs to.” As a rule, 

there is enough funding to buy semi-professional and cheap 

cameras, computers, etc. Not a single regional company (and 

national television companies) buys professional software to 

produce and process their products. Even the most successful 

in terms of technical equipment, such as NTVRC, encounter 

permanent shortages of equipment: servers and other 

equipment are obsolete, and breakdowns are frequent. 

Regional state television studios are in a terrible state—they 

are millions in debt for power and utilities, they are unable to 

arrangements or moonlight work) strategies to survive. 

Sometimes they also resort to blackmail, demanding money 

to cover, not cover, or cover a certain event in a particular 

light. According to the panel, paid pieces are considered 

routine practice; journalists do not consider receiving money 

for coverage as something unethical or unprofessional. 

Low salaries and increased risks have made journalism an 

unattractive profession. The inflow of young specialists to 

regional media stopped, and competition in journalism 

departments is a thing of the past. This is especially visible 

in the composition of students in journalism departments 

and in regional newspaper staff compositions. Men work in 

the media less and less frequently, since they cannot support 

their families on journalism. The most successful students 

do not work in the field of journalism at all, lured by higher 

salaries in advertising and public relations. According to one 

discussion participant, there are many ex-journalists who are 

working for gold-mining enterprise “Kumtor” as dump-truck 

drivers, mining technicians, and other specialists. Most 

students either avoid journalism from the very beginning 

or very quickly abandon it. Thus, often the students who 

end up working in the media are not the best. Many media 

workers, having obtained primary professional experience in 

Kyrgyzstan, have great ambitions to go abroad (Kazakhstan, 

Russia, and even farther) in search of a better life. 

Media in Kyrgyzstan are not immune to the global trend 

of replacing news programs with entertainment programs. 

One entertainment Kyrgyz-language newspaper, SuperInfo, 

enjoys the biggest circulation in the country (up to 100,000). 

Practically all editions in Kyrgyz are some mix of social, 

political, and entertainment media. According to Kutimov, 

who owns some regional periodicals, circulations of 

social-political periodicals are at least two to three times 

less compared with that of entertainment magazines. 

Entertainment programs dominate the radio market as well; 

the volume of news or other non-entertainment information 

is minimal. Kadyrov offered another take, commenting, “The 

one who presents the information in a more interesting 

way wins. It is not so important if its news or entertainment. 

This is how it should be.” Television channels, as a rule, are 

limited to news production and two to three talk shows on 

social, political, and economic topics. Entertainment programs 

occupy the rest of the airtime.

Khudayberdiev said that he wanted to remove weekly 

concerts and dedications (the customary placing of 

congratulatory advertisements on programs) from his 

broadcasting programming due to their poor quality. 

Eventually however, he had to increase the time to 2.5 

hours, since the audience of this genre appeared to be 

significant in number.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010244

Objective 3: Plurality of News

Kyrgyzstan Objective Score: 1.88

There are a lot of information sources in Bishkek and in 

Osh, but there is a deficiency of information sources in the 

regions. The panel commented that in Kyrgyzstan there is 

only one media outlet, which with great reserve could be 

called a national one: NTVRC. For the sake of fairness, ElTR 

and Channel continue to expand, but there is no national 

coverage yet, unfortunately. All the rest, including the 

stations from Bishkek, cover local events. Bishkek media differ 

in that they have access to central authority. In contrast, 

outside the capital, oblast newspapers survive on the 

information available in the oblast center and surrounding 

areas. But there is very little information in these newspapers 

on what is going on beyond an oblast’s center, not to 

mention news from other oblasts. 

Practically each region of the country exists in its own 

information bubble, although southern regions are 

influenced by parts of Uzbekistan and Kazakhstan, and 

Russian influences are felt throughout the country. 

Kyrgyzstan is the only CIS state where broadcasting of the 

First Channel RF (ORT) and RTR is provided practically without 

limitations and with governmental support.

The trend of citizens looking for alternatives to national 

media on their own increased in 2009; at a certain point, the 

population of the country started addressing the problem of 

finding information on its own. In remote regions, people are 

increasingly turning to satellite television.3 This is especially 

noticeable in such towns as Kara-Balta, Karakol, and Talas and 

in remote villages of all oblasts of the country.

In the regions, television and radio broadcasting are 

poorly developed, while the newspapers arrive late and 

are too expensive for rural readers. In Karakol (the center 

of Issyk-Kul oblast), for example, Arguments and Facts in 

Kyrgyzstan costs KGS 45 (about $1), while in Bishkek the 

same newspaper costs almost two times less. During 2009, 

prices for print editions also increased in the capital: thus, 

the retail price of private opposition periodicals is KGS 

12 ($0.03), which is comparable with the cost of a loaf of 

bread of not the best quality. State media are a bit cheaper; 

national periodicals cost about KGS 10 ($0.20), while 

regional periodicals are a little cheaper. 

3 The cost is limited to a one-time fee for a dish; usually, there are no 
additional payments for channel packages. The free package usually 
includes about 40 channels, including such Russian channels as NTV, 
DTV, TV-3, some Turkmen channels, fashion and luxury channels, and 
some others. 

purchase equipment, and they are managed unprofessionally. 

State-owned national outlets, ElTR and NTVRC, received 

significant technical support this year. 

The problems of periodicals are not always related to the lack 

of equipment. For many years, Internews provided technical 

support to media, and especially to radio companies. During 

the past two years, such support has dried up, since most 

media outlets have already received such assistance, but the 

quality of their products has not improved proportionally. 

Furthermore, the equipment itself is operated with multiple 

violations. Often, journalists have not been exposed to even 

the simplest equipment. For instance, a journalist from the 

regional newspaper For Coal had to come to the capital 

to learn how to operate a grant-provided professional 

Dictaphone. In many media outlets, there are journalists who 

cannot use a computer; they continue writing their materials 

by hand and then pass them to technical staff to type, as in 

the Soviet days. 

Specialized journalism is limited, though there have been 

some examples, including criminal news, automobile 

engineering, health care, parliament, and economics. For 

instance, in the news block of NTVRC, economic news 

became a permanent feature in 2009. Unfortunately, though, 

critical economic issues with a political angle, including 

ownership and redistribution of wealth, are avoided. Glossy 

magazines appeared last year for women, and periodicals on 

development, repair, and design have also joined the print 

media market.

However, in general, there are no schools in the country to 

train journalists on specialized topics, and media cannot afford 

to support specialization of correspondents. Furthermore, 

only limited types of specialized journalism enjoy a response 

from the audience. It is interesting that the stock exchange 

tried to create a pool of economic journalists; however, the 

attempt was not successful. Adel Laisheva, program director 

of Internews in Bishkek, noted, “Quality journalism requires 

more financial resources and is not highly demanded in 

our country. For instance, even if business journalism were 

developed, there would be few people who would watch or 

listen to it. In the context of our country, quality (specialized) 

journalism is unprofitable.” Kulinsky commented on the demise 

of parliamentary niche journalists: “Several years ago, the best 

journalists aspired to be parliamentary correspondents; it was 

prestigious. Now, being a parliamentary journalist is considered 

exile, which reflects, first of all, the decay of the parliament 

in Kyrgyzstan.” Investigative journalism, under the current 

tightening controls of the dictatorship, could not emerge; even 

the pilot training programs were doomed to failure in principle. 



245Kyrgyzstan

in discussing the problem, while some school principals 

then maneuvered to prohibit the use of cellular phones by 

students while at school.

News agencies that post their tapes on the Internet 

undoubtedly are sources of information for the residents of 

large cities. Many users start their mornings looking through 

news of news agencies of Kyrgyzstan and other countries. 

However, according to Internet providers, the number of 

Internet users remained the same during last year. Based on 

various estimations, about 10 percent of the total population 

uses the Internet. 

Internet access is fairly affordable and available practically 

everywhere in the country. Even in the most remote locations, 

there are commercial enterprises that provide Internet service. 

In addition, civil-society organizations provide many Internet 

access opportunities in the regions. However, the limited 

number of Internet communication providers working in the 

regions leads to lower connection quality and relatively high 

prices. The situation is improving now, after Aknet began 

offering satellite Internet service in 2009. 

There was no monitoring or surveys to help determine the 

exact reach of Internet use in the country. However, it is 

understood that private Internet access is still not affordable 

for all citizens. For example, Aknet installation costs about 

$80 for private users, with monthly fees of about $50.

In general, citizens have unrestricted access to domestic and 

foreign media. The main factors limiting Internet access and 

access to foreign media include cost, lack of foreign-language 

knowledge, and a lack of interest in news (or a preference 

As for media content, it is unlikely that media in Kyrgyzstan 

present the entire diversity of events and the whole range 

of opinions in the society. The overwhelming majority 

of media tend to present the official perspective, and it 

became meaningless to refer to different sources. Different 

newspapers published by opposition politicians or forces 

affiliated with opposition are the only alternative, but 

pressures on opposition media outlets and the strategy of 

“neutralizing” certain opposition politicians has sharply 

reduced the ranks of opposition media. The opposition 

periodicals Reporter, Faces, Forum, and White Sail have faded 

into history. As noted by Kubat Otobaev,4 “When lies and 

disinformation prevail in the society, it is very hard to be a 

source of alternative information. Under these conditions, 

work that was based on a range of different opinions often is 

perceived as the voice of opposition.”

In January 2009, the secretariat of the president was 

established. Formally, this structure was supposed to replace 

the presidential press service, but in reality it became a center 

to govern the country’s entire media sphere and tighten 

its grip; now a majority of news agencies and other media 

channels increasingly present official information approved 

by the secretariat. Oxana Malevannaya, formerly general 

producer of Channel 5, was appointed to lead the secretariat. 

Once appointed, Malevannaya quickly transferred key 

journalists from Channel 5 to the management of NTVRC, and 

now she leads both channels. The former competitors now 

are like twins in terms of their broadcasting pattern.

At the same time, a new online media have emerged to help 

fill the information gaps: the blog Kyrgyz.today is being 

developed, and Kyrgyzstan’s first video website was launched, 

joining the regional radio website Most, the blog Next, and 

infosites Talasnews.kg and Issykkulpress.kg. 

Social networks (for instance, Twitter, YouTube, and 

Facebook) are not fully understood yet and do not serve 

as a source of news, with rare exceptions. Still, social 

networking tools were used to disseminate video materials 

smearing opposition politician А. Tekebaev on YouTube 

and by Bluetooth5 distribution via mobile phones. In 

addition, new technologies played an important role in a 

national scandal that erupted when footage was posted on 

the Internet after a teacher beat a student. The material 

was placed on YouTube and disseminated on the net via 

mobile phone. Kyrgyz society became actively engaged 

4 These remarks were made in a roundtable presentation titled 
“Coverage of political conflicts in the Kyrgyz Republic: How to 
maintain balance of views?”
5 It is not known who publicized this information; however, according 
to the panel, such video could only be in possession of the authorities, 
and in particular the National Security Council. Material discrediting 
presidential contender Atambaev was broadly disseminated on the 
Internet.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010246

Few media outlets subscribe officially to any foreign 

agencies, except for Channel 5 and NTVRC, which 

have agreements with Reuters, and ElTR, which has 

an agreement with Euronews. The reason that foreign 

agencies are not more popular stems from unaffordable 

subscription prices, but some other factors come into play 

as well. On one hand, not all topics covered by western 

agencies are considered relevant. On the other hand, the 

Internet provides enough free news to adequately satisfy 

the demand. Third, there are outlets that manage to use 

unlicensed material without any sanctions. 

Most television channels produce their own news, excluding 

some regional channels (such as the southern television 

companies DTV and DDD). The few radio outlets that do 

present news tend to borrow news digests from local agencies.

Media ownership is completely nontransparent. Consumers 

may only guess ownership based on who is denounced  

or glorified.

The panel addressed rumors of a confrontation between 

two large entities. The first one belongs to the son of 

President Maxim Bakiev and includes all key private media 

and influences a majority of state media. But during the 

past year, the president’s younger brother, Janysh Bakiev, 

appeared on the media scene; he already owns a group of 

print publications in the Kyrgyz language, such as AyatPress 

and Tribune.kg. In 2009, he also purchased a print distribution 

network, Kyrgyzbasmasoz.6

Print periodicals are published in national minority languages, 

with state support, under the umbrella of ethnic cultural 

centers. National television programs in ethnic minority 

languages practically ceased to exist, even in limited format. 

It only presented Ukrainian, Uzbek, and Uigur programs 

once a year, up until spring 2009. Such deinstitutionalization 

naturally reflects changes in the national policy of the 

state. The rhetorical slogan of Akaev’s era, “Kyrgyzstan is 

our common home” under the pressure of elites, has been 

completely forgotten, and international relations now are 

regulated not by rhetorical strategies and by construction of 

symbolic myths, but by repression. 

Private media are regulated only in terms of restricted 

opportunities to cover the problem of international 

relations. Certain nationalistic attacks and declarations are 

permitted in Russian-language media. For instance, nobody 

restricted nationalistic hysteria in the newspaper Delo# 

toward the Kurd population while covering international 

strife in Petrovka village. The panel charged that nobody 

6 It is interesting that upon removal of kiosks from central streets and 
squares based on regulation of city administration of Bishkek, only 
Basmasoz kiosks were left in their usual places.

for entertainment channels). Panelists additionally noted the 

accessibility of contraband television signals via cheap Chinese 

satellite dishes.

However, the panel noted that it is difficult to find local 

news in many regions. According to Kutimov, “only a handful 

of local media present local news.” He also noted, “In the 

regions, people use the Internet very little.” Cable television 

is rapidly developing in the capital and in Osh city. AlaTV has 

more than 50,000 customers in Bishkek. Other cable networks 

include Sekatel, Dolon, and SmartTV.

Last year was a presidential election year, and elections are 

always a litmus test for the media. The 2009 elections left 

no doubt in the panelists’ minds that there are no politically 

unbiased media serving public interests in Kyrgyzstan. First 

of all, a list of specialists, politicians, and public figures to 

be invited on the air was strictly controlled. Coverage of 

parliamentary activity of the opposition Social Democratic 

Party of Kyrgyzstan (SDPK) party was also demonstrative. 

While some MPs from this minority party got onto the list 

of forbidden persons for the air, coverage of SDPK party 

activity was only critical, and some SDPK representatives 

were openly defamed.

According to the panel, though, not only state-owned media 

continue to demonstrate open bias and partiality. Conflicts 

among opposition forces and the split of Achyk Sayat 

into two editorial offices openly fighting with each other 

demonstrated the interests that determine the content of the 

two new editions, El Sozu and Nazar.

Both local and foreign news agencies continue to operate 

in the country. Local news agencies include Kabar, the 

state news agency, as well as a handful of private agencies: 

Akipress, 24 kg, Z-press, and Tazar. Another, Zamandash, is 

more inclined to analytics, filled with analytical materials 

translated from English analytical materials that focus on 

issues relevant to Central Asia. The panelists noted a decline 

in Akipress’s quality recently; it is obvious to them that 

this agency encountered increasing roadblocks to covering 

key problems. Uncharacteristically, it covered the events 

in Petrovka village and in Balykchy in accordance with the 

official account.

Over the past year, 24.kg enjoyed priority access to 

information, along with other perks of interacting with the 

government, thanks to the friendly relationship between 

its chief and the chief of the secretariat of the president. 

However, all agencies sometimes work unprofessionally, 

making errors and failing to conduct thorough fact-checking. 

Practically all national and regional media rely heavily on 

information from two key news agencies—Akipress and 

24.kg—and copyright issues are not generally raised. 



247Kyrgyzstan

April 2009). In comparison, in April 2008, the debt amounted 

to KGS 17 million ($379,300). In 2009, the Association of 

Publishers and Distributors of Periodicals intervened and 

established a consultative group that was to mediate 

between the publishers and Kyrgyzpochtasy. Several meetings 

were held during the summer, chaired by the deputy 

minister of transport and communications. As a result of 

such lobbying, with the participation of business associations, 

Kyrgyzpochtasy started paying its debt. 

Advertisements continue to provide the main source of 

income for media. Traditionally, regional media receive a 

smaller portion of advertising. In 2009, losses from reduced 

advertisement flow in regional media actually reached 

50 percent compared with 2008. For media outlets in the 

capital, this dropped slowed with the entry of Beeline 

telecommunications company to the market, with its rather 

intensive advertisement campaign. Beeline’s advertising strategy 

forced its competitor, Megacom, to increase its advertising 

budget. However, only a small share of this advertising revenue 

was redistributed among the regional media. 

Subscriptions do not factor into the budgets of private print 

periodicals but often form a significant share for state-owned 

newspapers. Sponsorship is not popular in the country, 

and grant opportunities diminish every year. Still, regional 

television and radio companies depend completely on grants 

to buy equipment.

The opposition press is almost excluded from the opportunity 

to generate income from advertisements. Even if an 

advertiser is ready to place ads in such outlets, the authorities 

might exert their pressure to prohibit support of disloyal 

media. For state media, governmental subsidies are a 

responds to systematic nationalistic provocations toward the 

Uzbek population in some private periodicals, such as the 

newspapers Uchur and El Sozu. 

There is only one Uzbek-language newspaper among 

state-owned media, Ush Sadosi, which is dependent on the 

government. There are some Uzbek-language private media, 

including the television stations Mezon, Osh TV, DDD, DDV, 

and some print periodicals. Nevertheless, one panelist noted 

the disappearance of Uzbek media programming from state 

television channels as a reflection of the trend of growing 

nationalism in state policies.

Objective 4: Business Management

Kyrgyzstan Objective Score: 1.87

The question on whether media in Kyrgyzstan can be 

considered highly effective businesses provoked lively 

discussion among the panelists. Some panelists believe that 

media could be profitable, even in the economic crisis. Some 

print periodicals that increased their circulations could serve 

as example, such as Delo# and SuperInfo. The following 

electronic media reported year-end profits: NTS and Europe 

Plus. SuperInfo’s owner used his profits to found a television 

channel, Super TV, in the cable network AlaTV, while Vest 

profits enabled a new entertainment edition, Vest+, to 

launch, despite the reduced Russian-speaking population. 

Other panelists view media as low-profit and highly risky 

businesses in the current political and economic climate of 

Kyrgyzstan. The cost of producing media products sometimes 

is hardly covered by the revenue, and even stable incomes do 

not reduce the heavy political costs.

In terms of related businesses, they continue to be generally 

unprofitable. Even the independent printing house, which 

last year’s MSI reported had been moderately successful, also 

suffered—not only because of the economic crisis and the 

closing of some periodicals that were published in this print 

house, but also because its management changed. During 

2009, despite the printing of election campaign materials, the 

clientele base did not grow. As a result, the printing house 

management had to raise the tariffs for its services by 12 

percent on average.

Kyrgyzpochtasy,7 the Kyrgyz postal service, used to be a 

hindrance to the print media, due to the fact that it owed 

great debts to periodicals (KGS 11 million [$245,420] as of 

7 In Kyrgyzstan, the state enterprise “Kyrgyzpochtasy” is the main 
partner of print periodicals for distribution and delivery; it has a wide 
network of post offices (more than 900) countrywide and occupies a 
monopoly position. More than 150 print periodicals are distributed in 
Kyrgyzstan with the help of this network.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010248

support is arranged in the regions. For instance, in Chui 

oblast, according to the information of our experts, each 

rayon had to subscribe at least five thousand readers. 

Marketing research is poorly developed. Separate agencies 

conduct media research from time to time, but the quality 

is considered poor. One of the panelists, Kubanychbek 

Taabaldiev, the director of Zamandash Press news agency, 

described his experience when Zamandash hired a company 

to optimize sales and demand. The company conducted 

research for a significant sum (about KGS 200,000, or 

$4,500), but the results appeared to be just a series of 

recommendations at a common-sense level. The marketing 

strategy fell far short of expectations. 

Some media practice their own research, aimed at soliciting 

audience feedback to improve their products. Vest carries 

out such independent research. Many media, and especially 

TVRC, refer to researchers only to obtain high ratings to 

use to attract advertisers. There is not a single marketing 

agency in the country that works systematically in the media 

sphere. The only research group, MED Group, monitors 

ratings of media and of individual programs. It is impossible 

to determine the independence of this research, and it is not 

affordable for all media. 

There are obstacles to studying the real picture regarding 

print circulation; no reliable figures are available. Leaders 

of the independent print house and the Support Center for 

Mass Media have tried many times to initiate “revisions” of 

circulations of various newspapers and magazines printed in 

other print houses, but their efforts have been ignored by 

other printing house managers. 

Some regions have their own researchers, who carry out 

rating surveys once a year. The cost of this research is low, but 

the results cannot be considered reliable due to the lack of 

transparency in the methodology developed. The situation is 

a little better regarding Internet media, though. A majority of 

websites collects their own visitor data and carry out surveys 

on expectations and values.

Objective 5: Supporting Institutions

Kyrgyzstan Objective Score: 2.07

Kyrgyzstan has a couple of trade associations, including 

the Association of Publishers and Distributors of 

Periodicals (APDP), which includes 20 members so far, 

and the Association of Radio and Television Broadcasters 

(ART). In 2009, APDP’s first year of full-fledged work, the 

association proved influential in the print media sphere. 

APDP conducted ratings contests among print media and 

prominent element in their funding, although public funding 

is allocated unequally among different media. The volume of 

financial support to the regional media is especially small. 

The advertising market, according to the panel, is not 

yet fully formed. On one hand, there are some large 

advertisement agencies, such as Rubicon, Deka, and Lenta. 

Each agency operates under, and serves, a particular media 

outlet. There is no monopoly of one national advertisement 

agency; the spheres of influence are divided among different 

agencies. However, the panel did note the growing role 

of Lenta. Lenta diverted a huge flow of advertising money 

away from NTVRC by placing local advertisements on the 

retransmitted Russian channel RTR. 

Advertising revenue depends on various factors, including 

the geographic status of a media outlet, whether it is 

state-owned or opposition-owned, and whether it is 

television, radio, or print. Since the market is limited, 

even large advertisers, such as mobile operators, are not 

interested in local media. The lack of reliable monitoring 

hinders the development of an advertisement market in 

the regions. Nevertheless, some advertisement agencies are 

rather successful in the regions. The owner of Mezon TV, 

Mirzakhodjaev Javlon, successfully works with advertisers in 

the southern region. 

According to the regulatory framework, the scope of 

advertisement in media should be limited. It should not be 

more than 30 percent of all material in social and political 

periodicals. For several years, EB (Evening Bishkek) received 

official permission from the antimonopoly committee for 

advertisements. In 2009, its official permit was not extended, 

but the newspaper did not reduce the percentage of 

advertising, which continues to occupy a large portion of 

its space. It appears that violations for some entities are not 

punished in any way, whereas for other media such behavior 

would be a problem. 

It is interesting to note that the election, for the first time, 

did not bring advertisement revenue to the regional media. 

Only a small group of media in the capital benefited. 

The campaign was arranged in a new way, with different 

terms of advertisement costs for presidential contenders. 

Most presidential contenders relied on print periodicals for 

advocacy: Our President for Kurmanbek Bakiev, and Forum 

and Uchur for the opposition candidate Almazbek Atambaev, 

and others.

Independent media do not receive state subsidies. There is 

a system of preferences for some nongovernmental media 

that are affiliated with the authorities in the form of forced 

subscriptions, in particular. For instance, the state has 

indirectly subsidized the party newspaper Ak Jol, for which 



249Kyrgyzstan

cover their activities and recognizing our influence. But it 

turned out that they are not concerned with the problems of 

media and journalists; they do not value freedom of speech.” 

Kulinsky said that fatigue prevails in many organizations. 

Media and the NGOs work in silos, focused on their own 

survival. Professional solidarity is lost, but strongly needed.

In 2009, right after replacement of the science and education 

minister, work began to introduce amendments into the 

journalism curriculum in higher-education institutions. 

However, these undertakings ended quickly in a view of a 

new reorganization of the government. Media NGOs started 

working to improve quality of training for professional 

journalists by arranging training for lecturers. There is a 

particular weakness in the training of production personnel. 

Most lecturers do not have any practical journalism 

experience and are unable to teach new technologies. So far, 

there has been a gap between theory and practice. However, 

one notable development to address this gap in 2009 was 

the opening of an updated journalism laboratory in the BHU 

journalism department.

According to the experts, among higher-education 

institutions that train journalists, the Turkish university, 

Manas, excels. Its mass communications students have the 

opportunity to practice in Turkish media and receive hands-on 

practical training in television and radio.

Some large media outlets independently arrange media 

schools of various types and approaches. Some aim to train 

staff for their own outlets, while others use their brand to 

profit from the training process. 

There are fewer and fewer short-term training 

opportunities for journalists and other media staff each 

year. Only Internews has been working in this capacity 

actively lobbied for its members during negotiations with 

Kyrgyzpochtasy. APDP also works on the development of 

media legislation in the interests of its members. APDP 

intensively and consistently worked on elaboration of draft 

amendments to be introduced into the law on media. 

The association, together with the Mass Media Support 

Center, also contributed significantly to training workshops 

for print media staff. These workshops on marketing and 

management, publication design, and advertising issues 

were well received by the media community. ART also works 

as a membership association; it has continued its focus on 

attracting advertising for regional media and ensuring ads 

are distributed proportionately.

Although trade unions for journalists exist on paper, they 

have been inactive for many years, and the media community 

has held ongoing discussions on the need to restore them. 

The panel noted that there is a strong need for a trade union, 

citing extreme labor code violations in recent years that 

journalists and other media workers have no protection from.

In 2009, the leaders of some media organizations revived 

discussions on trade unions, with no success. A survey 

conducted by the Committee for Consideration of Complaints 

for Mass Media has shown that the level of confidence of 

media organizations is low and that many journalists balk at 

paying monthly membership fees of about KGS 100 ($2.25). 

On the other hand, practically all journalists would like to 

receive support when their labor rights are violated. At the 

moment, certain trade union functions are performed by 

Journalists, an NGO working in close cooperation with Finnish 

journalist trade unions.

There are many NGOs in the media sphere that work to 

expand democratic freedoms and support the rights of 

journalists and citizens. The most active NGOs include 

Journalists, Media Representative Institute, Committee for 

Consideration of Complaints for Mass Media, and Internews 

Network. In addition, some human-rights organizations, 

such as Citizens Against Corruption, help protect the rights 

of journalists.

A crisis has developed regarding the activity of media 

organizations and media donors. Last year, the MSI panel 

reported a very collaborative relationship between the 

media and NGOs and noted that NGOs were quick to 

react to violations against journalists. This year, the panel 

reported that support has dissolved. Despite the significant 

volume of work performed, and the broad range of services 

provided, the panel felt that NGOs have not been supportive 

of freedom of speech. Akimov noted, “When Syrgak was 

attacked, only three organizations, out of more than 7,000, 

called and expressed their readiness to help. Many of these 

NGOs applied to us during better times, asking us to help 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010250

group, Europe. APDP and the Mass Media Support Center 

arranged a summer school of media management, where the 

training is provided on a paid basis. 

A rather broad range of printing houses serve Kyrgyzstan. 

There are a lot of small print houses, but most newspapers 

and magazines are printed in two major print shops—the 

state-owned Uchkun and the independent printing house 

of the Mass Media Support Center. The establishment of 

the independent print house, breaking up the monopoly 

held by Uchkun, was a key factor in facilitating the freedom 

of print periodicals. Although it is not free from pressure, 

so far the print house has managed to uphold the right to 

conduct impartial business and provide service to different 

groups of media. The printing house also became a model 

of media management and helped develop the capacity of 

many media outlets in Kyrgyzstan by providing training and 

high-quality service. 

In the sphere of electronic media, 95 percent of resources, 

such as relay, transmitters, and communication lines 

belong to JSC Kyrgyztelecom; signal transmission is still 

monopolized. JSC Kyrgyztelecom is not transparent; there 

is a governmental share in this company’s stock, but the 

shares and identities of other owners are unknown. As the 

panelists noted, this monopoly puts pressure on the media, 

because the technical dependence of the electronic media 

could mean a lack of guarantees for signal transmission at 

any given moment. 

Print publications were distributed through kiosks until 

recently, when Basmasoz was purchased by the president’s 

brother, Janysh Bakiev. In 2009, the situation worsened, 

because all kiosks, except those belonging to Basmasoz, 

were relocated or partially liquidated. However, there is still 

no monopoly for the importation of foreign periodicals and 

periodicals distribution. 

The Internet is developing intensively. Aknet became a leader 

in 2009 in terms of sales, according to the panel, because it 

provides high-speed satellite Internet. This has enabled access 

to live video magazines, which were previously blocked by 

traditional providers that received their signal through Russia 

and Kazakhstan. 

for some time now, conducting trainings for students 

and practicing journalists. Internews also helps to arrange 

practical residential trainings for local media.8 Clearly, 

one organization cannot provide enough training for the 

whole country. Furthermore, while training opportunities 

for journalists are sharply reduced, there are even fewer 

opportunities for technicians: operators, stage managers 

of television channels, press photographers, etc. Internews 

media training programs will continue only until the end of 

2010. Khudaiberdiev commented, “As a media owner, I can 

firmly state that training programs for production personnel, 

which are arranged by Internews, perform a most important 

job for us. After such workshops, my staff members display a 

completely different, modern understanding of the business. 

If those programs would be closed, small regional television 

and radio companies would be put at risk. We cannot 

tolerate this.”

The experience of Internews Network, according to Laisheva, 

demonstrates that the most effective short-term training 

courses are those that allow training of more than one person 

on a team, include editors, and adopt a practical focus. As 

regional participants noted, it is especially difficult for young 

staff members to get to Internews workshops, where the stars 

of Russian journalism conduct master classes and competition 

for training slots is tough. 

Also missing in editorial offices is a mentoring system, which 

is a permanent challenge for both media and for the entities 

that provide training. Due to high employee turnover, 

training programs have to perform the same trainings 

again and again. Still, there are many short-term thematic 

workshops and trainings. Regional journalists need all 

kinds of training most urgently, because there are very few 

young people in the regional media, and once they obtain 

minimal experience and knowledge, they tend to leave. 

Media organizations have long tried to find a solution to this 

problem. There were talks about establishing an academy 

of journalism, but this proved impossible without private 

investment. Some media try to provide their own training to 

journalists, operators, and marketing staff, as in Kutimov’s 

8 One-time trainings are provided by other projects of international 
organizations; in 2009, Deutsche Welle conducted workshops for radio 
staff, and for managers of electronic mass media.



251

List of Panel Participants

Adel Laisheva, program director, Internews, Bishkek

Alexander Kulinsky, chairman, Committee for Consideration 

of Complaints on Mass Media, Bishkek

Gulbara Imankulova, director, Mass Media Resource Center, 

Talas

Ivan Kutimov, founder of Vest and New Farmer, Kara-Balta

Kaliljan Khudaiberdyev, president, OshTV, Osh city 

Kubanychbek Taabaldiev, director, Zamandash Press news 

agency, Bishkek

Natalia Lyubeznova, correspondent of Interfax news agency; 

journalism trainer, Bishkek

Turat Akimov, independent journalist, Bishkek

Elmira Toktogulova, owner, Tazar news website, Bishkek

Emil Kadyrov, executive director, Association of Publishers and 

Distributors of the Periodical Press, Bishkek

The following participants filled out questionnaires, but did 

not attend the panel discussion.

Ilim Karypbekov, public relations specialist, secretariat of the 

Kyrgyz president, Bishkek

Roman Milovatsky, director, Association of Radio and 

Television Companies of Kyrgyzstan, Bishkek

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, chair, Social Technologies Agency, Bishkek

The Kyrgyzstan study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, Social Technologies Agency, Bishkek. The 

panel discussion was convened on December 19, 2009.

Kyrgyzstan




