
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201088

Romania

Some interpret the victory for Basescu as the end of the myth that no one can 

win an election without the media’s support. He did just that, but the price paid 

may be huge. The media lost credibility among much of the population and 

political class, and the president’s supporters now display an open hostility 

toward journalists.

o



89

INTRODUCTION

AAlthough Romania joined the European Union on January 1, 2007, international observers have noted 

little progress in the country since then, with ongoing political conflict stalling progress and becoming the 

new rule of the game. Against this backdrop, the perception of “objective journalism” became further 

endangered in 2009. Politicians levied charges against the media, labeling them either President Traian 

Băsescu’s pawns or anti-Băsescu mercenaries, based on any example of positive or negative coverage. Public 

television was a clear victim, as the government appointed a top politician to be its leader.

As 2009 was an electoral year, some media owners decided to play openly in politics, supporting the 

anti-Băsescu candidate in the run-off of the presidential elections. Observers indicated that this was the 

dirtiest campaign to date—extreme even by local standards. A huge coalition of media owners, political 

parties, and business interests supported the opposition Social Democrat leader, Mircea Geoană, but 

he failed to defeat Băsescu. Carried by support from Romanians living abroad, Băsescu edged out his 

competitor with a small margin of 70,000 votes. Some interpret the victory for Băsescu as the end of the 

myth that no one can win an election without the media’s support. He did just that, but the price paid may 

be huge. The media lost credibility among much of the population and political class, and the president’s 

supporters now display an open hostility toward journalists. On the other hand, the same hostility is visible 

among journalists, since many of them took sides in the electoral battle. The minority of journalists who 

supported Băsescu accused the rest of selling their souls for their owners’ money.

Meanwhile, the media continue to confront the same threats pinpointed in last year’s MSI. The owners have 

the upper hand in their relations with the journalists, ensuring that professional ethics remain a problem. 

But the economic crisis brought new problems, too. The media “salary bubble” that developed from 2006 

to 2008 burst, and many journalists saw their wages cut drastically. To keep their jobs, journalists sometimes 

resorted to self-censorship, negatively impacting professionalism.

All five MSI objectives decreased in 2009 compared with 2008. The MSI Romania panelists gave Objective 

1 the most similar score, reflecting a relatively stable legal framework. Objective 4, whose indicators 

measured the dramatic changes brought by the economic crisis, showed the biggest decrease in score.

Romania






OVERALL
SCORE:
2.30

Romania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201090

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

Romania AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
1000+, exact numbers not available; Radio stations: N/A; Television 
stations: N/A

>> Newspaper circulation statistics: Top ten papers have a combined 
circulation of approximately 757,000 (Audit Bureau of Circulation, 2008)

>> Broadcast ratings: Top three television stations: Pro TV (2.6%), Antena 1 
(1.6%), Acasa TV (1.1%) (paginademedia.ro)

>> News agencies: Medifax (private), Agerpress (state-owned), NewsIN 
(private)

>> Annual advertising revenue in media sector: Approximately $768 
million (paginademedia.ro)

>> Internet usage: 6.132 million (2008 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 22,215,421 (July 2009 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Bucharest

>> Ethnic groups (% of population): Romanian 89.5%, Hungarian 6.6%, 
Roma 2.5%, Ukrainian 0.3%, German 0.3%, Russian 0.2%, Turkish 0.2%, 
other 0.4% (2002 census, CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox (including all 
sub-denominations) 86.8%, Protestant (various denominations including 
Reformate and Pentecostal) 7.5%, Roman Catholic 4.7%, other (mostly 
Muslim) and unspecified 0.9%, none 0.1% (2002 census, CIA World 
Factbook)

>> Languages (% of population): Romanian 91% (official), Hungarian 6.7%, 
Romany 1.1%, other 1.2% 

>> GNI (2008-Atlas): $170.6 billion (World Bank Development Indicators, 
2009)

>> GNI per capita (2008-PPP): $13,500 (World Bank Development 
Indicators, 2009)

>> Literacy rate: 97.3% (male 98.4%, female 96.3%) (2002 census, CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Traian Băsescu (since December 
20, 2004)

2.
31

2.
62

2.
61

2.
47

2.
02 2.

21 2.
26

2.
08

2.
84

2.
88

2.
77

2.
51

2.
24

2.
76

2.
70

2.
12

2.
47 2.

61
2.

52

2.
33

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: romania

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



91

Stoianovici said, referring to the former head of the BBC 

Romanian bureau. “At least we have a partner.”

Panelists doubted the council’s capacity and willingness 

to ensure rules enforcement. For local broadcasting, the 

enforcement issues center around CNA’s limited monitoring 

capacity. According to Cătălin Moraru, editor-in-chief of a 

powerful local newspaper that also owns a local radio station, 

“People from CNA who monitor locally surface occasionally, 

when necessary. The control over local content is absent most 

of the time.” This creates the opportunity to cheat, according 

to Moraru. “Many promise local content in order to grab the 

license, then after they secure it, they notify CNA that they 

provide local content for only 30 minutes per day, which is 

the legal minimum level,” he said.

With regard to national broadcasting, the panelists expressed 

concern about CNA’s monitoring capacity as well as lack of 

will to enforce the rules. Petrişor Obae, an independent 

media blogger, accused CNA of being disjointed in its dealings 

with different players on the market. “CNA has a problem 

with being consistent,” he said. “Big players, important 

trusts are protected.” He said that CNA punishes the smaller 

stations more harshly than the big companies, and gave the 

example of CNA’s actions toward Kanal D, a smaller outlet, 

versus Antena 1, a major outlet owned by a large media 

company. “Two months ago, Kanal D was fined, and shortly 

afterwards, when Antena 1 committed the same mistake, 

CNA oscillated and the fine was smaller.” 

During the presidential electoral campaign, CNA tried to 

ensure some fairness in broadcasting, but its efforts meant 

little in a media landscape where owners and journalists 

take open stances for some political parties. The two main 

television news stations campaigned overtly against Băsescu, 

and their owners made little secret of their positions. CNA 

administered fines of around €60,000 from October 23 

through December 6, but this method was clearly ineffective. 

CNA handed one of the biggest fines to Antena 3 news 

station, which organized an election-day talk show and 

invited only politicians and personalities known as fierce 

Băsescu opponents. 

The OSCE report on the fairness of Romania’s election 

mentioned imbalances in the broadcast media as well. The 

political fragmentation within CNA itself was visible in many 

cases, with council members appointed by the anti-Băsescu 

camp defending the behavior of anti-Băsescu broadcasters, 

and those appointed by the presidency or pro-Băsescu party 

trying to prevent more abuses. The respected blogger and 

journalist Cătălin Tolontan published the information that 

Narcisa Iorga, a member of CNA, was engaged actively 

Objective 1: Freedom of Speech

Romania Objective Score: 2.47

Romania’s gap between media law and practice has shown 

little sign of closing over the years. Panelists universally 

expressed frustration with the state of freedom of speech. 

“There is still a difference between law and practice. Formally 

speaking, things look relatively well [according to the 

law],” said Ciprian Stoianovici, editor-in-chief of the private 

station Radio 21. According to Ioana Avădani, director of 

the Center for Independent Journalism, “There is no social 

value associated to freedom of speech, neither politically nor 

socially.” Realitatea FM Editor-in-Chief Teodor Tita agreed, 

and noted that “freedom of speech violations do not trigger 

public outrage.” 

In 2009, the Romanian government assumed the responsibility 

for new penal and civil codes—essentially a way to fast-track 

legislation. This method gives parliament limited possibility 

to change drafts, but grants it some power to stop laws from 

being adopted. After media NGOs protested, the government 

allowed the parliament to comment. The initial drafts were 

not favorable to freedom of expression, but parliament 

improved them partially following the NGO intervention. Still, 

Stoianovici complained, “the new codes ensure the protection 

of private life to the detriment of freedom of information.” 

Avădani said that she disagrees with the philosophy behind 

the codes. “They do not even mention the right to freedom 

of speech. The parliament changed the texts minimally upon 

our reaction,” she said.

The National Council of Broadcasting (CNA) controls 

broadcast licensing and nominally is an autonomous body 

subordinated to the parliament. The president, the cabinet, 

and the parliament appoint CNA’s 11 members. Each year, 

the MSI panelists have criticized this mechanism for failing 

to ensure CNA autonomy. “CNA members are nominated by 

political parties, and it is clear that they return the favor to 

the parties. The licenses are given based on influence,” Tita 

said. The director of ARBOmedia advertising company, Silviu 

Ispas, was even more critical: “We are in the Dark Age. We 

are fighting to be honest, and the rest of society is in the 

Dark Age. Licenses were granted horribly.”

Although the council granted no new licenses in 2009, its 

other processes still impact the media. The panelists turned 

their attention to the post-granting monitoring process 

and management of digitalization, and some panelists saw 

an improvement in the CNA deliberative process when the 

council appointed more reputable professionals. “Serious 

people are now within CNA—for example, Cristian Mititelu,” 

Romania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201092

Market entry for a media business is no different than any 

other business—a point upon which all panelists agreed. But 

the special circumstances of the economic crisis made some 

of them question the state’s general behavior towards the 

media industry. While the government stepped in to help 

other industries, no such gesture was made for the media, 

although it was affected by the crisis. Moraru, editor-in-chief 

of Monitorul de Botosani, said that the state should put its 

money where its mouth is and help media actively. This would 

not mean major bail-outs, but minor adjustments specific to 

the industry. “The state should have clever means to help the 

press. An idea, for instance, could be to subsidize the local 

press distribution,” Moraru said. Other participants strongly 

opposed any preferential treatment for media, fearing 

hidden conditionality from the politicians. Tita rejected the 

very principle of government intrusion in the media sector. “I 

am against state intervention because we risk breaking the 

whole industry,” he said.

Romanian journalists are rarely victims of violent actions. No 

journalist has been killed or injured in recent years, but some 

cases of harassment still occur. Razvan Martin, responsible 

for the protection of journalists within his role at the NGO 

Media Monitoring Agency, said that “there were fewer 

incidents this year and less violence.” However, Obae noted 

that “there is a popular anti-journalism sentiment. The press 

lost its credibility.” 

President Băsescu was again blamed for his statements 

against media. Even panelists that saw a general media bias 

against Băsescu confirmed this to be true. “There was a wave 

of accusations made by the president and his advisers. They 

were right in principle, but they are too aggressive with the 

journalists and they tend to speak in a generalist manner, not 

making the necessary differentiations. This way, any crazy 

person could attack a journalist thinking that he is attacking 

an enemy of the president,” Tita said. But Ispas said that 

media members who behave more like propagandists should 

not ask for the usual protection given to journalists. “This 

is not an aggression against journalists,” he said. “They are 

journalists only by name.”

Public media include Romanian Television (TVR, with four 

channels), public radio (four channels), and the public news 

agency, AgerPres. The president, the parliament, and the 

cabinet appoint the boards of national radio and television 

stations, according to the 1995 law. While a public debate 

took place in 2005 over efforts to change the law, no 

changes were made ultimately. The NGOs working for media 

protection participated in these debates and endorsed the 

final draft prepared by Raluca Turcan, the head of Media and 

Culture Committee of parliament. A supporter of the draft, 

Avădani said, “We have been struggling for six years to pass 

in Băsescu’s electoral team.1 Iorga denied the allegation, 

saying that she was present at the electoral headquarters by 

coincidence, but the case still implies that CNA members care 

little for CNA’s credibility.

Digitalization also looms, yet panelists said that neither 

CNA nor political leaders see any urgency. In the dialogue 

surrounding the digital transition, the philosophy of the 

process has shifted away from considering digital licenses and 

open competition a new public good. Instead, CNA is leaning 

toward a more conservative approach of simply transferring 

old licenses, with broadcasters keeping their rights. Avădani 

said that CNA played the major role in adopting the new 

conservative perspective, in order to protect the big players 

already in the market. Other panelists working for broadcasters 

strongly disagreed. As the editor-in-chief of a major radio 

station, Stoianovici said, “I have a different opinion. I believe 

that granting digital licenses to the companies owning the 

current ones is a reasonable solution; otherwise, they should 

[be] introduced again in the granting process—a process which 

frightens me; we all criticized it here.” 

Avădani also raised the issue of discrimination against the 

local stations. “Only national licenses go automatically from 

analog to digital. Local stations will be reintroduced in the 

process and will be reexamined,” she said. Panelists explained 

that the difference in treatment is due the influence of ARCA, 

the association representing big national broadcasters, which 

quietly negotiated the proposals with the decision makers. 

Manuel Preoteasa, an Internet media manager, noted, “There 

is also a competence deficit. The digital issue is difficult—no 

one has expertise. ARCA takes advantage because nobody 

else knows.”

CNA also did little to protect local media as national stations 

bought local stations; in fact, its licensing choices furthered 

the process. “CNA destroyed the local radio stations by 

granting local licenses to national radios,” Ispas said. But 

other participants said that the new CNA approach makes 

more economic sense. According to Obae, “Local radio 

does not have enough power to sustain a 24-hour license. 

They don’t have the money to support the production. 

Economic issues determined this situation.” Speaking as a 

national station employee, Stoianovici said, “You are right, 

theoretically, to defend the local stations. But in practice, 

the local licenses are generally taken by people who want 

to use them for political purposes, or to sell them to the 

national stations. If we have enough economic interest in 

a local station, we develop it as such, but this is not a very 

frequent situation.”

1 www.tolo.ro; “Sef din CNA in campania lui Traian Basescu. Cine-i 
pazeste pe paznici?”; December 1, 2009



93

While TVR has internal rules and mechanisms to protect 

editorial independence, they are rather symbolic. “Internal 

mechanisms are not helping,” Martin said. “TVR’s ethics 

commission issued courageous decisions that were not 

applied. The commission is mentioned in the organizational 

law, but its decisions do not have force.” Martin also noted 

the commission’s role in the Liviu Dragnea scandal. Dragnea 

was the Social Democrat Party campaign chief in the European 

election of 2009. He was invited to TVR’s news program after 

the official end of the electoral campaign, which triggered 

a fine from CNA. Three editors refused to accept any 

responsibility and publicly blamed Madalina Radulescu for 

inviting Dragnea and establishing the issues to be discussed 

during the interview. The case went before the ethics 

commission, which criticized Radulescu, but nothing happened 

because the head of TVR refused to apply any sanctions.

The panelists said that AgerPres plays a role but does 

not compare well with Romania’s other news agencies. 

“AgerPres has been comatose for a long time. They produce 

a lot of news, but it is irrelevant,” Tita said. Stoianovici 

agreed, saying, “AgerPres does have a good thing, but it 

makes it poorly—local news. This is in contrast to the private 

news agencies, which present local news only if it has 

national impact.”

The Romanian parliament passed a law in 2006 that 

eliminated prison terms for libel. However, the Constitutional 

Court reversed this decision on the grounds that the honor 

of a person cannot be defended only with monetary awards. 

The court’s decision cannot be overruled, and makes it 

compulsory for the parliament to maintain libel in the penal 

code. To date, however, the parliament has not taken any 

action to reintroduce libel into the penal code. The situation 

creates endless problems in practice, with judges taking 

inconsistent views on whether libel is within their jurisdiction. 

“We don’t know if libel is or is not in the penal code, Avădani 

said. “We have a Constitutional Court decision which is 

ignored by the parliament. Some judges consider it under the 

penal law, others do not. We replaced a bad and predictable 

law with no law.” Moraru said that from his experience with 

local judges, they tend to consider libel outside the penal 

issues and reject such claims against journalists.

Other panelists raised the issue of journalists’ access to 

information. They gave the example of Emilia Sercan, a 

former investigative journalist who started to work as 

freelancer and blogger and requested accreditation from 

parliament. “She obtained it for the Senate, but not for the 

Chamber of Deputies, because the accreditation is given to 

the press institution, not to individual journalists. But she is a 

freelancer now. They said that receiving bloggers there would 

mean that too many people will be coming over,” Martin 

that law,” and concluded that there is no political will to 

change the status quo.

Alexandru Sassu, a former spin doctor of the Social Democrat 

Party, runs TVR currently. He took the job in 2007 after a deal 

between his party and the Liberals, who took the leadership 

of the CNA. Sassu dismissed the previous head of the news 

department, Rodica Culcer, by reshaping the organizational 

chart—which became a regular scheme within TVR to avoid 

the legal protection of the journalists. Culcer was “promoted” 

as head of a newly created “News and Sports” department, 

but with no editorial authority over the news. Culcer started 

a lawsuit against TVR and won, but Sassu appealed to a 

superior court, where the case is still pending. Meanwhile, 

Sassu was temporarily appointed his protégé, Madalina 

Radulescu, as the head of news. With Radulescu still in the 

position after two years, what started as a temporary job has 

ended up a permanent arrangement.

Appointing temporary people for what should be 

permanent, stable positions became a practice during Sassu’s 

presidency to increase executive power over journalists. 

A similar case is Cezar Ion. A former head of the editorial 

department with supervision over many programs, Ion had 

his position restructured also, so Sassu could take over Ion’s 

responsibilities. Ion also went to court and won, but Sassu 

refused to implement the court’s decision. In response to the 

refusal, Ion started a new lawsuit, which is pending. The case 

is visible because Ion is the acting president of the Association 

of Romanian Journalists (AJR).

Romania

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201094

promote the idea that journalists should be given the news 

already written.” 

Moraru described an even gloomier situation for local 

newspapers. “Local press is weaker. Not because they don’t 

have resources, but because there is a lack of good journalists 

to hire. Many of the best left to serve state institutions as 

spokespersons. During the crisis, the pressure is bigger and 

taboos are growing.” Manuela Preoteasa, editor of EurActiv.

ro, placed the blame not on journalists’ shoulders, but on 

the editors and heads of news departments. “Look at a press 

conference—check the questions. They are pertinent, but 

they are not seen on television. The journalists are doing their 

job; the problem is what happens when they hand over their 

work,” she said.

Romania’s various organizations and associations have 

developed many different professional codes The journalism 

community started a series of debates in 2005 to adopt a 

unified code, but they have made little progress to date. The 

process to unify the two most preeminent codes (from the 

Convention of Media Organizations and the Romanian Press 

Club) started two years ago, but the press club blocked the 

discussions, which frustrated the media NGOs represented 

by the convention. They indicated that 2009 registered no 

progress with unifying the ethics code—to the contrary, the 

new tensions made the possibility even more remote. 

AJR and the Romanian Press Club formed an ethics 

committee, which, while largely dormant, was involved in 

the “Chireac-Rosca” case. Chrieac had his own talk show on 

public television and was a permanent guest in the Realitatea 

TV news station. Chireac mediated a meeting between 

journalist Rosca Stanescu and Cătălin Macovei, the president 

said. However, other panelists agreed with the decision, 

saying that a difference should be maintained between 

journalists and bloggers.

Romania adopted a Freedom of Information Act in 2001. In 

2006, the government made a significant improvement to 

the law by including all national companies and state-owned 

firms. A comprehensive report2 published in 2009 showed 

that 39 percent of citizens had heard of the law, and one out 

of five used it to get public information. As for journalists, 

the reports showed that all 68 journalists interviewed know 

the law and 60 percent use it frequently. The editor-in-chief 

of a local newspaper, Cătălin Morar, has found a downside 

to the law, however. “I discourage my journalists from using 

this law. I have a reporter who was doing only that. He was 

filing requests, lost his importance, and nobody is taking him 

seriously. We use this law only for important cases where 

classic means are not helping,” she said. Avădani noted 

another strange effect: “The law forces the institutions to 

have spokespersons. In practice, that dilutes communication, 

since the journalists are sent to the spokespersons instead of 

getting the answers directly.”

Objective 2: Professional Journalism

Romania Objective Score: 2.08

The panelists complained about the generally low quality of 

reporting in Romania. The real debate between participants 

was whether the quality of reporting is actually decreasing or 

simply remaining at a constant low. Stoianovici said that the 

economic crisis increased the pressure on journalists to lower 

standards. “It is even worse because there is less money; less 

capacity,” he said. “There are fewer journalists, with smaller 

salaries, although there is more activity.” Obae said that the 

crisis introduced perverse incentives into the media industry. 

“The media outlets that fired people started with those 

having personality, character, with something to say. There 

are many in this profession willing to accept the status quo; 

they are afraid of being fired. They do not have time to make 

their work better,” he said. 

The panelists also observed a trend to practice journalism 

exclusively from the office, without original ideas but 

just representing a narrow range of issue promoted by 

news television. “Everybody talks about the same thing; 

everybody watches Realitatea television and writes about 

subjects as presented there, Stoianovici said. “PR companies 

2 Public Policy Institute and Center for Independent Journalism, 
‘Informaţia de interes public un drept fundamental şi o 
responsabilitate pe măsură - Studiu privind stadiul actual al aplicării 
prevederilor legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţii de 
interes public’; Bucharest, October 2009

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



95

accusing the president of all sorts of problems, from common 

sense criticism to conspiracy theories. This orientation made 

the station largely ineffective as a political weapon, with a 

limited impact over the general public.

The main news station, Realitatea TV, also adopted an 

anti-Băsescu attitude and many explained this by the conflict 

between its owner Sorin Ovidiu Vintu and the president. 

Vintu is a controversial figure who made a fortune in the 

early 2000s with a Ponzi-like investment scheme which 

bankrupted 300,000 ordinary Romanians. He escaped trials 

due to his political influence and started aggressive media 

investments. Why Băsescu turned against Vintu (or as a 

matter of interpretation, Vintu against Băsescu) was never 

clear; but the rupture was visible in the editorial content of 

Realitatea TV.

Media Monitoring Agency/ActiveWatch criticized4 the 

television stations’ attitude in the electoral campaign, saying: 

“The media was aggressive towards one candidate, while 

giving support to the others. The journalists and moderators 

communicated transparently the opinions and beliefs of 

their owners.” The news television monitoring conducted 

by ActiveWatch during the electoral campaign showed 

that stations dedicated one-quarter of programming to 

transmitting information and three-quarters to endless talk 

shows with little connection to news information.

The panelists identified owner pressure as the main cause for 

censorship. “Self-censorship comes from economic reasons; if I 

worked with Intact corporation, I would not say that Băsescu 

is smart, because I know I would lose my job. I know this; 

nobody has to tell me,” Stoianovici said. 

An insider in Vintu’s company, Tita described the way 

in which the editorial direction is communicated to the 

journalists. “It is not said directly that we are supporting 

Geoană, for instance. It happens like this: Several messages 

are transmitted. The journalist realizes. When he goes to the 

editor, he notices in which direction the news goes. At the 

same time, the editor receives the message from above. The 

newsroom is pyramidal. The order is transmitted only to top 

level. The lower the level, the more diffuse the message is.”

Romanian media does not have taboo topics so much as 

particular blindspots for each media outlet, depending on the 

owner’s interests. Avădani blamed the journalists for focusing 

on “unimportant stuff more than on substance.” Moraru 

explained this by the public’s tendency to pay attention to 

trivial issues. “We conducted research on the public, and 

there is a big difference between what readers think is fair 

and what we think about this,” he said. “We saw that in the 

4 România liberă; ‘Active Watch condamna comportamentul 
iresponsabil al televiziunilor în Campania electorală.’ December 7, 2009

of the National Agency for Integrity, which controls officials’ 

wealth declarations. Stanescu wanted some information 

about two ministers’ accounts, and blackmailed Macovei 

with an old document showing his involvement in a private 

debt affair (not illegal, but controversial for a person in his 

position). The conversation between the three was recorded 

and published before the electoral campaign. It showed 

Chireac and Stanescu using the media as a personal weapon, 

blackmailing and manipulating the public agenda for profit. 

The ethics committee intervened and discussed the case in 

a public meeting. It decided to recommend that all media 

outlets avoid inviting Chireac or Stanescu to their shows, or 

at the very least, not call them “journalists,” since they no 

longer deserved the title.

Stoianovici was satisfied with the committee’s response. “It 

was the first time that representatives of the profession made 

a decision cooperatively,” he said. But Avădani raised doubts 

about how fair it is to call the committee representative of 

all journalists, while Liana Ganea criticized the substance of 

the decision. “The committee’s decision was bad, even though 

courageous. Ten people gathered and decided who can be 

called a journalist,” she said.

In general, the panelists complained about the journalist 

community’s devaluing of ethics. Obae noticed that “in the 

case of yellow newspapers, the competition became fiercer, 

and now they are playing dirty.” The Media Monitoring 

Agency and the Center for Independent Journalism 

conducted a research survey3 in 2009 of a representative 

sample of journalists. More than 500 journalists were 

interviewed, and 32 percent of them think that ethical norms 

are respected in Romania. Sixty percent of them blamed 

political pressures as the main cause for unethical behavior, 

and only half of the journalists could describe the content 

of some ethical codes. Approximately 30 percent admitted 

that they are involved in securing advertisement contracts—a 

practice that they consider normal, as a way to enhance 

their incomes. (Although in a significant difference, local 

journalists are apparently involved on a larger scale than their 

Bucharest-based colleagues.) 

All participants agreed that the electoral year showed media 

owners involved increasingly in the editorial side of their 

businesses. President Băsescu accused the so-called “media 

moguls” of prodding media outlets to criticize him. The Intact 

media corporation (which owns a television news station 

and several publications) has always maintained an openly 

anti-Băsescu stance. Intact’s television news station, Antena 

3, organizes daily shows with clear anti-Băsescu content, 

3 Center for Independent Journalism & Media Monitoring Agency, 
‘Autoreglementarea presei din România Cercetare cantitativă - 
octombrie 2009.’

Romania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201096

local outlets still seem to suffer from some technological 

underdevelopment.

Romania has a developed market for niche publications and 

it continues to grow. Specialized magazines for IT, vehicles, 

women, fashion, and pets are strongly market-oriented and 

flourish. Economic reporting has actually suffered during the 

financial crisis.

Objective 3: Plurality of News

Romania Objective Score: 2.51

More than 17 Bucharest-based daily newspapers are on 

the market, and a reader can buy three to four local daily 

newspapers in the main cities. Public television has four 

channels. A multitude of private broadcasters, including 

all-news channels, have established themselves. Urban areas 

receive a variety of television stations via cable, and in recent 

years, more cable firms have penetrated the rural areas.

Media outlets tend to be concentrated in several big 

companies. Romania has five big conglomerates:

•	 Linked to Sorin Ovidiu Vantu. A highly controversial 

business owner that built his fortune through a fraudulent 

investment fund, Vantu organized a media empire using 

various intermediaries. He controls 11 print outlets, three 

television stations (including the leading news channel), a 

radio network, and Romania’s second largest news agency. 

Of note, Vantu has a criminal record for fraud, and under 

the Romanian broadcast law, he cannot own a broadcast 

license, hence his need for intermediaries. Vantu took an 

anti-Băsescu stance during 2008-2009, which translated into 

a change in the editorial attitude of his outlets towards 

the president. Immediately after the announcement of 

Băsescu’s victory in the run-off of the presidential election, 

Vintu decided to withdraw the financial support for all 

of the print outlets. Cotidianul newspaper and the two 

business magazines will be transferred to the editorial 

managers. As they are not profitable, they have little 

chance to survive.

•	 Owned by Dinu Patriciu. The richest Romanian, a highly 

controversial businessperson, and former politician, 

Patriciu was involved in the oil industry and prosecuted for 

manipulating the stock exchange. He had an aggressive 

investment approach but he surprisingly limited himself to 

print media in a country where television stations are the 

most influential. He owns the leading quality newspaper 

and one leading yellow newspaper, along with five quality 

magazines (among others, the local editions of Forbes and 

Foreign Policy). Patriciu involved himself personally in the 

surveys. People want yellow media kind of issues and good 

news. We say in the newsroom: ‘today you have to write 

this positive stuff.’ The public also demands more reaction 

towards authorities; they are not satisfied only with the facts. 

That explains the love for Mircea Badea,” he said. (Badea is 

the host of a one-man show, full of vitriolic attacks on public 

personalities, which has good ratings.) 

Last year’s MSI reported that after several years of sharp 

increases in journalists’ payments, the salary bubble was 

showing some signs of bursting. This was exactly what 

happened in 2009. The internal crisis of the Romanian media, 

with an investment bubble as well, was sealed by the general 

crisis of the economy. Media corporations dealt differently 

with the problem. At the beginning of the year, Intact 

corporation announced a general decrease in its employees’ 

salaries of 20 percent, while Realitatea corporation made 

the unfortunate choice to publicly announce that its salaries 

will remain the same. But this was for a short period, and 

that announcement came back to haunt the company. Later 

it announced a sharp decrease in salaries of 50 percent for 

senior editorial positions, and journalists working for its 

newspaper, Cotidianul, were reduced to minimum wage.

Moraru, in his top editorial position, said that he faces new 

difficulties. “There is an incredibly huge pressure from the 

marketing department to lower the standards due to this 

crisis,” he said. Stoianovici also mentioned that it is harder for 

journalists to resist pressures, with the value of holding a job 

having increased so dramatically. “People know that finding 

a new job is much harder,” he said. However, the panelists 

tended to agree with Tita’s conclusion that “the level of 

salaries has no connection with the corruption—not a direct 

connection. It is a personal decision to resist or not, and it may 

be related to the environment, but not to the payment level.” 

Although panelists observed a general tendency of lowering 

standards, even among the quality media outlets, the 

panelists did not agree on whether this should be blamed on 

the journalists or on the public itself. Some said the media is 

just following its public, which is consuming “easy subjects” 

more than serious analysis or reporting. Some panelists 

compared Romania’s situation with other countries with a 

more consolidated media and powerful yellow newspapers, 

such as the United Kingdom, but the general conclusion 

was that Romanian media do not always respect the border 

between quality and yellow media. Serious newspapers 

are downshifting their reporting in order to increase the 

circulation, resulting in a permanent mix between the two 

categories.

Panelists did not perceive the technical capacity of media to 

be a problem, given the broad access to advanced technology 

in Romania. But with their lower economic capacity, 



97

Geographic, and Esquire), and EDI-Lagardere (a French 

company owing three important radio stations).

According to a report prepared by the Center for 

Independent Journalism, in 2007–2008, the first five 

conglomerates controlled 45 percent of the television 

market (in terms of audience), with TVR controlling another 

22 percent; and 90 percent of national newspapers (in terms 

of circulation).

The panelists said Romanian media does not have a direct 

problem with concentration because of its several big players, 

but these players forge alliances on some subjects, as with 

their anti-Băsescu posture during 2009 electoral campaign. 

According to Ispas, “You can see a unified message which 

affects diversity. At any hour you watch Antena 3 and 

Realitatea TV, you see one direction.” Obae echoed these 

comments, saying, “There are many voices which say the same 

thing.” Stoianovici had a different perspective, however: 

“Overall, the market is pretty diverse. There is heavy political 

polarization and an abdication from principles. But we don’t 

have a monopoly,” he said.

Panelists agreed that citizen access to media in Romania is 

not an issue. The legislation sets absolutely no restrictions 

on access to foreign news. The only limitations are dictated 

by the prohibitive prices, but this could be overcome by the 

Internet, as Romania leads Eastern Europe in broadband 

connections. One genuine problem is the monopolistic 

tendencies of the television cable companies, which tend to 

split the territory among them in order to avoid competition. 

This restricts channel choices.

As discussed under Objective 1, the legal and practical 

arrangements for public media do not encourage editorial 

independence. Panelists accused public television of 

favoring the Social Democrat Party, the former party of its 

director, Alexandru Sassu. An example was its refusal to 

broadcast an electoral debate that took place before the 

first run of the presidential election. The university that 

organized the debate invited the three main candidates, 

but Social-Democrat Mircea Geoană did not attend. The 

debate consequently showed the incumbent Traian Băsescu 

facing the Liberal Crin Antonescu. Though it was broadcast 

by all major private stations and drew a record audience, 

TVR refused to retransmit the program. During the panelists’ 

discussions, Tita said that TVR’s decision not to transmit “is a 

good example of its behavior.”

Parliament formally controls the state-owned news agency, 

but its market position is rather poor. The most important 

news agency is the privately owned Mediafax, which has been 

the only relevant player on the market for the past decade. 

NewsIn entered the market in 2006 and challenged Mediafax. 

electoral campaign against Băsescu, but in a rather strange 

move, kept the publications outside this field—the editorial 

management stated that the quality newspaper would stay 

away from politics, even refusing electoral advertisements.

•	 Around Adrian Sarbu. This includes five television stations 

(among them the most popular commercial station, Pro 

TV), six Bucharest-based publications, two radio networks, 

a network of local newspapers that was largely dismantled 

in 2009 due to the crisis, and the main news agency.

•	 Around the Voiculescu family. Dan Voiculescu is the 

informal leader of a small party which is allied with 

the Social Democrat Party. The party is insignificant, 

but enters the parliament regularly because its alliance 

with big parties offers positive coverage in Voiculescu’s 

media outlets. In 2007, Voiculescu led the parliamentary 

committee that decided on the impeachment of President 

Băsescu. The family’s company owns five television 

stations, six Bucharest-based publications, and a number 

of radio stations.

•	 Ringier. A foreign company based in Switzerland, Ringier is 

the biggest foreign investor in Romanian media, with three 

newspapers (among them the most circulated Romanian 

newspaper, the tabloid Libertatea), an economic weekly, 

and several magazines.

Other media companies have developed around leading 

publications, such as Edipresse (several glossy magazines), 

Burda Romania, Sanoma-Hearst (with local editions of 

international titles such as Cosmopolitan, FHM, National 

Romania

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201098

That particular effect of the economic downturn was also 

noticed by Stoianovici. “This crisis had a perverse effect; 

media living from other sources than advertisement had 

money to survive. Those built for profit only are going down 

because of the crises. You can see this even inside the same 

trust. Vintu’s company is selling magazines like Tabu or 

Fishing Adventures that were created to bring money. But the 

TV station Realitatea TV will not be shut down because it is 

bringing influence, although it consumes much more money.” 

Ispas, an advertising agency manager, brought up the issue 

of the massive investment made in recent years by “media 

moguls,” which, in his opinion, muddled the market and left 

it more vulnerable in facing the crisis. “The entire industry 

was horribly polluted by people who have no connection with 

the press but wanted to do press. In 10 years, they will lose 

interest and they will leave. The institutions made by them 

weakened the others.” A local newspaper manager, Adrian 

Voinea of Gazeta de Sud, gave the example of Adevarul de 

Seara, a new, freely distributed newspaper developed by 

Dinu Patriciu’s holding. It created 30 local editions, which 

jeopardized the market positions of already weakened local 

publications. “It has no chance of making a profit, but it 

destroys everything around.”

While the previous years’ reports concluded that print media 

depend too heavily on direct sales, this actually turned out 

to be a blessing during 2009. “The crisis is changing the rules 

because the advertising income decreased a lot more than the 

sales income. Local press is more stable because it has more 

sources of income, they also have local advertising and small 

publicity announcements for the local people,” Ispas said.

However, Sorin Ovidiu Vantu has said that he will no longer 

support the agency, calling into question its survival.

All television stations and most radio stations produce 

their own news programs. Ownership transparency was 

considered a problem several years ago, but is not a major 

factor now in the current situation, in the panelists’ view. 

Information on who owns what is easily accessible by the 

general public, but as one panelist put it, the real problem 

is that money circulation is not transparent. A modification 

of the broadcasting law allows NGOs to possibly add more 

transparency elements, such as the balance of revenues and 

costs for the media outlets. CNA supported this idea and the 

government approved it. But the Media Committee within 

the Chambers of Deputies opposed the measure, with MPs 

saying that ownership is not information of public interest. 

The new rules are in place for the time being.

The general pressure for lowering quality reduces the 

chance of media covering minority-linked issues, according 

to the panelists. Stoianovici again blamed the public 

for this tendency. “Everything related to minorities is 

underrepresented in Romania, but it is not the media’s 

fault—rather the lack of appetite from the public.” Martin 

brought up the issue of reflecting the ethnic tensions in 

media, especially after a Romanian handball player was killed 

in Hungary by several Roma. “The media reported the events 

blaming the Roma as a group,” he said. Aside from the 

Hungarian minority, others, such as the Roma, do not have 

their own media.

Objective 4: Business Management

Romania Objective Score: 2.12

The economic crisis powerfully hit the media industry in 

Romania, with drops in advertising revenues evaluated 

between 10 percent and 25 percent. An ARBOmedia 

evaluation shows that the ad market reverted in 2009 to the 

levels of 2005-2006 for broadcasting and of 2003-2004 for 

print media. Obae expressed doubts that any media outlets 

would end 2009 profitably. “Media companies expanded in 

the last years just for grabbing market share, without paying 

attention to the public,” he said. Panelists still expressed a 

general mistrust towards Romanian ownership, saying that 

they trust more foreign media investors because they look 

only for profit, not to mix media with other political or 

business interests. Avădani said that “we have to draw a line 

between the media outlets made for profit and the ones built 

for other purposes. The problem is that the ones organized 

for profit took a hard hit.”

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



99

another panelist blamed the law for being too strict and 

creating blockages in practice because well-meaning officials 

are reluctant to spend legitimate advertisement money. “This 

law is perfectly inapplicable. We are talking about millions of 

Euros in public money which are not spent due to fear.”

The Romanian media industry has developed professional 

forms of measuring audience and circulation for nearly all 

segments, including print, television, radio, and Internet. The 

Romanian Audit Bureau of Circulation (BRAT) was founded 

in 1998 as an independent, not-for-profit organization to 

bring together the media outlets, ad agencies, and clients 

playing for advertisements. The advertising agencies have 

set the existence of a BRAT certificate as a precondition for 

allocating any advertising contract. BRAT later developed 

the National Readership Survey (SNA), which approximates 

the total number of readers for publications and establishes 

the demographic data. While some panelists raised doubts 

over the accuracy of SNA data, Ispas, one of the founding 

members of BRAT and SNA, defended the study and said that 

Romania has the most sophisticated measuring instrument in 

the region. “It’s amazing that our market, which is still poor, 

is able to afford such a complex study,” he said. 

While the print segment developed BRAT and SNA as unitary 

instruments, similar instruments were not possible for the 

TV segment. The state stepped in through the broadcast law 

adopted in 2002, which allowed CNA to select the single 

rating system that is currently in place. Though organized 

by the state, the system functions as a private operation 

and not all ratings data are freely accessible. A serious 

conflict occurred in 2008 between the polling company and 

the beneficiary (the broadcasters’ association) over some 

technical problems in gathering the audience data. The 

two sides were close to interrupting their contract, but this 

could have left the industry without any audience data. The 

conflict was resolved, but some questions remain about the 

methodology— especially concerning the small number of the 

households included in the sample.

Objective 5: Supporting Institutions

Romania Objective Score: 2.33

Romanian journalists remain generally skeptical of joining 

trade unions, owing in part to the Communist regime’s 

tainting of unions. Tita, editor-in-chief of Realitatea news 

radio, was put in the situation of having his salary halved 

suddenly in 2009, but still does not trust trade unions. “The 

decision about salaries was made without discussion—it was 

just announced. There is not a union in Realitatea, and I 

believe it is better this way.” Stoianovici was also skeptical 

Romania has many active advertising agencies. Among them 

there are the big international players: McCann Ericsson; 

Grey, Saatchi & Saatchi; Leo Burnett; BBDO; Young and 

Rubicam; etc. Although the country has many active local 

agencies, the bulk of the money is channeled through the big 

companies. This year’s panelists showed a gloomy attitude 

towards the behavior of the agencies, accusing many of 

them of reviving such old practices as accepting bribes from 

media management to place advertisements. Ispas said, “The 

advertising market is very developed, but not for supporting 

the press as your methodology is assuming. The advertising 

agencies adopted a self-protective, short-sighted strategy to 

weather the crisis, and they renounce the rules. The agencies 

have a harsh attitude towards the media—only protecting 

their income, and they do not care if the press is dying.” 

Stoianovici described the situation as favoring only the 

agencies. “The lack of money brought to the surface practices 

that I thought were long-ago buried. The clients have little 

money and they want large volumes bought at small prices. 

Due to lack of money, the agency with a big account feels it 

is the master of the game. Bribes from press to the agencies 

reappeared.” Ispas confirmed the lack of ethics: “We are 

definitely talking about corruption in the private area and 

blackmail of media outlets.” A Romanian Press Club board 

member, Voinea told the panel that he tried to bring up the 

issue within the club, in order to marginalize the agencies 

with such practices, but the multinational advertisement 

companies opposed the idea.

There are no direct subsidies for media outlets in Romania. 

In previous years, the MSI had identified state advertising 

as a form of hidden subsidy. After the 2004 elections, the 

new government quickly passed a law to establish a more 

transparent and competitive mechanism to allot and pay for 

state advertising. As an indirect result, the total amount spent 

by the state on advertisements in 2005 was €4 million, down 

from €14 million in 2004. 

State advertising was not considered to be a threat to media 

freedom in 2006 through 2008, but it returned in 2009. 

A scandal occurred this year when a newspaper accused 

the Minister for Sport and Youth, Monica Iacob Ridzi, of 

allocating preferentially some contracts that included clauses 

for reporting on ministry events. While she resigned after 

the scandal broke, not one of the television stations that had 

received these contracts (Realitatea TV, Antena 3, Pro TV) 

gave an official explanation about the story.

However, this case also showed some limitations of the 

law passed in 2005, as recognized by Avădani, one of its 

promoters. “The Ridzi scandal showed that new forms of 

financial legal transfers from institutions to media were 

created that were not covered by the law,” she said. But 

Romania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010100

that Cornateanu’s company mistreated. Cornateanu said 

that the contract between MediaSind and a generalist 

owners’ association (being formally compulsory for all media 

companies but largely ignored in practice) was outdated, 

“idiotic,” and not fit for the media industry. Given the 

creation of the new media owners’ association in December, 

and with Cornateanu as a leading figure, more conflict 

may arise between owners and unions. For the time being, 

MediaSind reacted publicly to Cornateanu’s announcement 

about renegotiating the collective contract by saying that this 

would be illegal, since the current contract is still applicable 

until 2011.

Broadcasters have their own organization, ARCA, but it 

does not deal with editorial matters. Romania has some 40 

journalists’ associations with various specific functions, but 

most of them are low profile, inactive, or underdeveloped. 

Several exist only on paper.

The most important NGOs dealing with media freedom 

are the Center for Independent Journalism (CIJ), the Media 

Monitoring Agency, and the Romanian Helsinki Committee. 

They act as an informal coalition and on numerous 

occasions have defended press freedom. The group also 

kept international observers informed and succeeded 

in placing media issues on the agenda of international 

organizations. Now that Romania is a full member of the EU 

and international donor attention is moving to other parts 

of the world, panelists were concerned for the survival of the 

coalition, which is highly dependent on international support.

Although seeing himself as a beneficiary of NGO activities, 

Stoianovici said that their impact is limited. “They have little 

effect among the journalists. Their actions are not known or 

understood by the journalists,” he said.

Romania has 20 journalism university programs, both state 

and private. The average number of students per class is 60, 

so a huge number of new journalists floods the market every 

year. As in previous years, panelists working in top editorial 

positions are not impressed by the newcomers. “It does not 

help that somebody comes from the University of Journalism 

from Bucharest—they do not know what to do,” according to 

Tita. Stoianovici said that the only exception is the Faculty of 

Journalism within Iasi University, which invested in creating 

its own newspaper and news agency to allow students to 

practice the profession.

After the closing of the BBC School in 2001, CIJ became the 

only short-term training provider. CIJ conducts affordable 

courses for journalists, journalism students, and students 

in related fields such as political science, economics, and 

law. CIJ also provides targeted assistance to media outlets. 

Professionals visiting from abroad (mostly the United States) 

about the utility of a union, saying that they “function only 

within the public media outlets and [are] there only to block 

any change.”

Although it started with promise, the MediaSind union 

did not make significant progress. In 2004, it signed a 

collective labor agreement for the media industry. The 

contract establishes the clause of conscience as one of the 

fundamental labor rights for journalists, and remains in 

force until 2012. MediaSind claims to have 9,000 members, 

but it is not very clear from where, since few journalists 

mention their affiliation with this union. The Association of 

Local Editors and Owners gather the most important local 

newspapers in terms of circulation. At the national level, the 

Press Club of Romania (CRP) used to be the most powerful 

media organization, counting the country’s most important 

media outlets and journalists as members. CRP experienced a 

self-imposed revolution in 2007 and at the beginning of 2008, 

and was radically transformed. The president of CRP, Cristian 

Tudor Popescu, started a process to separate the journalistic 

side of CRP from the media owners. This led to the creation 

of the Association of Romanian Journalists (AJR), which has 

taken over for CRP in representing journalists. As late as 

December 2009, the other half of CRP, media companies, 

announced the launching of the Association of Romanian 

Media Owners. The new organization includes 24 media 

companies, although some of them are formally registered as 

separate companies belonging to the same owner.

One of the most active members is Razvan Corneteanu, the 

manager of Adevarul (a media company belonging to Dinu 

Patriciu). Cornateanu stated that the new association will 

renegotiate the current collective working contract for the 

journalists. Cornateanu was involved in a public conflict 

with MediaSind union when it defended several journalists 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



101Romania

also provide instruction at CIJ. According to Avădani, the 

CIJ director, more than 5,000 journalists and other media 

professionals, journalism students, and high school pupils have 

attended CIJ courses and programs since November 1994.

Panelists agreed that newsprint and printing facilities are 

available widely. Most of the newspapers own a printing 

house in order to reduce their costs. Romania has one 

newsprint factory, but its power to influence the market 

is limited due to the easily available imports. In principle, 

kiosks for media distribution are independent and free. 

The largest print media distribution company, the formerly 

state-owned Rodipet, is still inefficient, and quite often 

it generates financial problems for media outlets. The 

government privatized Rodipet with a controversial 

company that failed to relaunch it and did not respect the 

terms of the privatization contract. As a result, there are 

discussions now regarding renationalizing.

List of Panel Participants

Adrian Voinea, director, Gazeta de Sud; vice-president, the 

Association of the Local Publishers, Craiova

Cătălin Moraru, editor in chief, Monitorul de Botosani, 

Botosani

Ioana Avădani, executive director, Center for Independent 

Journalism, Bucharest

Petrişor Obae, freelance journalist and blogger specialized in 

the media, Bucharest

Manuela Preoteasa, editor, EurActiv.ro, Bucharest

Ciprian Stoianovici, editor-in-chief, Radio 21, Bucharest

Razvan Martin, program coordinator, Media Monitoring 

Agency, Bucharest

Silviu Ispas, manager, ARBOmedia advertisement agency, 

Bucharest

Teodor Tita, editor-in-chief, Realitatea FM news radio, 

Bucharest

Moderator and Author

Cristian Ghinea, journalist, Dilema Veche, Bucharest

The Romania study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, the Center for Independent Journalism, 

Bucharest. The panel discussion was convened on November 

25, 2009.




