Being recognized as an “enemy of the Internet” by Reporters Without Borders, the

Turkmen government continues to control mass media outlets in the country, exercising

strict censorship and pressure to control those who persist in working independently.

336 ‘ ‘ MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012



INTRODUCTION

Turkmenistan could become a major global energy supplier if it indeed holds the world’s second largest gas
field. British independent auditor Gaffney, Cline & Associates reported Southern Yolotan-Osman and Yashlar
gas deposits might be a “super giant,” as the field is 75 kilometers long and 35 kilometers wide. The Associated
Press and Reuters reported that it is more than enough for any potential demand over the foreseeable future,
whether from China, Russia, Iran or Europe. Turkmenistan is determined to become one of the world’s key
natural gas sources; President Gurbanguly Berdymukhammedov stated that energy exports to Europe are “the

most important aspect of Turkmenistan’s foreign policy.”

Although Turkmenistan’s constitution declares the country a secular democracy, it is an authoritarian nation.
President-for-Life Saparmyrat Niyazov ruled until his sudden death in December 2006. During his presidency,
he named cities, airports, and streets after himself and members of his family. People were required to know
his book “Ruhnama” by heart; mandatory exams to prove this were administered as part of applications for

jobs, university admission, even to get a driver’s license.

The former health minister, Berdymukhammedov was elected as president in 2007 in an election that observers
deemed neither free nor fair. Berdymukhammedov made some improvement to the country’s pension system,
education, and healthcare system and ordered Turkmenistan’s constitution and legal code rewritten to meet

international standards, however, some critics say the changes are only “cosmetic.”

In 2010 Berdymukhammedov suggested the establishment of another political party. In 2011 he said he was
ready for a dialogue with groups that call themselves “the opposition,” while the ambassador of Turkmenistan
to the OSCE has reportedly stated that the opposition would be denied access to upcoming presidential

election in 2012.

Being recognized as an “enemy of the Internet” by Reporters Without Borders, the Turkmen government
continues to control mass media outlets in the country, exercising strict censorship and pressure to control
those who persist in working independently. For example, Berdymukhammedov once again tasked editors on
July 22 to exercise effective control over print media. Previously, he called on the Ministry of National Security
to fight those who “defame our democratic, law-based secular state and try to destroy the unity and solidarity

of our society.”

Due to the political environment in Turkmenistan, IREX did not conduct an in-country panel for Turkmenistan.
This chapter was produced using desk research, interviews, and the results of questionnaires filled out by

several people familiar with the media situation in the country.

OVERALL
SCORE:
0.30

NVLSINIINNENL

TURKMENISTAN

337



TURKMENISTAN ar A cLance

GENERAL MEDIA-SPECIFIC

> Population: 5,054,828 (July 2011 est., CIA World Factbook) > Number of active print outlets, radio stations, television stations:

> Capital city: Ashgabat Print: 24 national and local newspapers, 15 magazines ; Radio Stations:
’ 5; Television Stations: 5

> Ethnic groups (% of population): Turkmen 85%, Uzbek 5%, Russian 4%,

other 6% (2003 est., CIA World Factbook) > Newspaper circulation statistics: Top two by circulation: Netralniy

Turkmenistan (Russian language state-owned daily), Turkmenistan
> Religions (% of population): Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, (Turkmen language state-owned daily).

0,
unknown 2% > Broadcast ratings: N/A

o, i . ici [ i 9
> bazgz:aggc;: gfh:: ;J‘;,pulatlon). Turkmen (official) 72%, Russian 12%, > News agencies: Turkmendovlethabarlary (state-owned)
>A | advertisi i di tor: N/A
> GNI (2010-Atlas): $19.159 billion (World Bank Development Indicators, nnual advertising revenue in media sector

2011) > Internet usage: 80,400 (2009 est., C/A World Factbook)

> GNI per capita (2010-PPP): $7,160 (World Bank Development Indicators,
2011)

> Literacy rate: 98.8% (male 99.3%, female 98.3%) (1999 est., C/A World
Factbook)

> President or top authority: President Gurbanguly Berdymukhammedov
(since February 14, 2007)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1):
Country does not meet or only minimally
meets objectives. Government and laws
actively hinder free media development,
professionalism is low, and media-industry
activity is minimal.
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN . :
Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives, with
segments of the legal system and government
opposed to a free media system. Evident
progress in free-press advocacy, increased
professionalism, and new media businesses
may be too recent to judge sustainability.

SUSTAINABLE

Near Sustainability (2-3): Country has
progressed in meeting multiple objectives,
with legal norms, professionalism, and

the business environment supportive of
independent media. Advances have survived
changes in government and have been
codified in law and practice. However, more
time may be needed to ensure that change is
enduring and that increased professionalism
and the media business environment

are sustainable.

SUSTAINABILITY

>
E
=
[
<
=
&
w
>
7}

w
i
=%
I
=
n o
28
2=
=
S=

i Sustainable (3-4): Country has media that
glglelz > are considered generally professional, free,
= and sustainable, or to be approaching these

PROFESSIONAL PLURALITY OF BUSINESS SUPPORTING

JOURNALISM NEWS SOURCES MANAGEMENT INSTITUTIONS objectives. Systems supporting independent
media have survived multiple governments,
OBJECTIVES g

economic fluctuations, and changes in public
Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls opinion or social conventions.

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

338 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Turkmenistan Objective Score: 0.24

Turkmenistan'’s score for Objective 1, 0.24, remained almost
the same as last year’s 0.28, reflecting a dangerous country
for freedom of speech.

Turkmenistan’s laws provide comprehensive protection

for freedom of expression and of the press; however, the
consistent practices of the authorities reveal such laws are
not honored. The new constitution, adopted in 2008 by
President Berdymukhammedoy, reaffirmed such rights and
the government has announced plans to reform its media
related laws. In 2011, Turkmen government websites reported
holding roundtables with international legal experts (such

as BBC World Service consultant Mark Becherman, an expert
from UNESCO, and Russian and German academics) to discuss
mass media regulation systems, the legal aspects of the
establishing commercial television stations, and allowing
private print media. However, any concrete outcome of such
roundtables has yet to be witnessed.

The new constitution, adopted on September 26, 2008, gives
Turkmens the right to freedom of conviction and expression
as well as freedom of information, barring state secrets.
The existing law “On the Press and Other Mass Media in

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE

FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to
information is equally enforced for all media, journalists,
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Turkmenistan” protects the freedom of the mass media and
also guarantees freedom of information. In addition, Article
43 of the new constitution guarantees judicial protection
of citizens’ dignity and their private and political rights

and freedoms.

The spirit behind these laws is certainly not observed in
practice. “All journalists have the ‘duty’ to refer to the
president in the first paragraph of each article and to

praise his policies,” one source familiar with the situation in
Turkmenistan reported. This person added that journalists are
routinely punished arbitrarily, or the severity of punishments
is often out of proportion with events. For example, “One
such case is when a printing mistake happens the entire
newspaper staff is forced to pay for the cost of reprinting.
Such a case was when Turkmenistan newspaper once reported
‘Turkmenistan sells its daughter (gyz) instead of saying its gas
(gaz),” said the source.

E-mail correspondence is monitored and censored, and

phone conversations of “black-listed” individuals are tapped,
according to a briefing paper issued by the International
Partnership for Human Rights, a coalition of European and
Central Asian human rights groups. One contributor to the MSI
study said, “According to remarks...by Turkmen reporters with
contacts inside the national telecom, Altyn Asyr, intelligence
services are keenly monitoring all voice and ordinary SMS
traffic. They are also actively trying to figure out how to more
effectively filter mobile phone access to banned websites.”
Especially after the Abadan explosion, the MSI respondents
report an uptick in the authorities’ efforts to monitor and
obstruct Internet and other alternative media channels.

To operate in Turkmenistan, mass media outlets are
required to obtain a government license. Licensing fees
differ, depending on the applicant. Government entities,
for example, do not have to pay a licensing fee to launch

a newspaper in Turkmenistan. Turkmen individuals or
corporations, on other hand, must pay 100 times the size

of the estimated monthly wage, which is almost $30,000.
The State Publishing Association, Turkmenmetbugat, issues
licenses with approval of the Ministry of Internal Affairs and
the Cabinet of Ministers. The ministries can reject applicants
for a variety of reasons. Due to the secretive environment
of Turkmenistan, it is difficult to know whether any outlets
applied for a license in the past year.

Turkmenistan is a dangerous place to be an independent
journalist. Turkmen authorities regularly detain, harass,
and intimidate independent journalists and their families.
The president issued a severe reprimand and warning

in 2011 against Yusup Bayramov, the director of the
television channel Turkmen Ovazy (Turkmen Melodies) and
against Amanmuhamet Repoy, editor of Turkmenistan, for

TURKMENISTAN

339



“All journalists have the ‘duty’ to refer
to the president in the first paragraph of
each article and to praise his policies,”
one source familiar with the situation in
Turkmenistan reported.

"unsatisfactory performance of duties.” A Turkmenistan
government news agency reported the reprimand and
warning, however, it did not mention any specifics other
than general deficiencies in the organization and leadership
of these media. Furthermore, the president directed editors
on July 22 to exercise more control over publications, while
criticizing Yazmuhammet Yazlyev, the chairman of the
Committee for the Protection of State Secrets in Press and
Other Media, for “shortcomings” in his work. This committee
is the government agency responsible for censorship in
Turkmen mass media outlets.

In 2011, Turkmen journalist Dovletmurad Yazguliev was
imprisoned for five years over allegedly inciting a relative's
suicide attempt. It is believed, however, he was imprisoned
for his independent reporting of the deadly explosion in
Abadan, near Ashgabat, in July, which official media initially
reported as a minor incident. He was later amnestied by
presidential decree apparently due to international outcry,
including from United States Senators.

Another Turkmen activist, Amangelen Shapudakoy, 80,

was confined to a psychiatric hospital after accusing a local
government official of corruption in an interview with Radio
Free Europe/Radio Liberty. Posters accusing him of being a
criminal were put up in public places according to Reporters
Without Borders. '

Annamamed Myatiyev, a former correspondent for the
state-run newspaper Neitralniy Turkmenistan, suffered an
attack on November 11, 2011 when vandals threw rocks into
his home, breaking a window and a mirror in his bedroom,
the Chronicle of Turkmenistan reported. Earlier in 2011, an
unknown young man in sunglasses came up behind Myatiev
on the street, punched him in the face, and ran away.

He suffered a split lip, but did not go to the police at the
time, EurasiaNet.org reported. In June 2010, Myatiyev was
supposed to fly to the Netherlands for an eye operation, but
he and his wife were not permitted to leave the country.

At that time, human rights defenders, including the late
Russian human rights leader Elena Bonner, protested and

he was finally allowed to leave. He later returned home

' “Confined To A Psychiatric Hospital For Talking to a Radio Station.”
Reporters Without Borders. April 5, 2011. See http://en.rsf.org/
turkmenistan-confined-to-a-psychiatric-hospital-05-04-2011,39955.html
(Available as of December 12, 2011).

to Turkmenistan, but there are signs that the authorities
continue to target him on suspicions that he collaborates
with foreign mass media outlets. Myatiev worked for 30 years
as a journalist, and was dismissed from the state newspaper
in 2009 ostensibly for health reasons, although he had not
submitted a resignation.

“You cannot predict what will happen to you for reporting or
taking a picture. The authorities may fabricate any accusation
and open a criminal case against you. They may interfere into
your private life and use your family problems against you,”
Oguljamal Yazlyeva, director of Radio Azatlyk was quoted as
saying.? Previous MSI studies detailed how editors and media
directors deemed a threat have been fired or otherwise
harassed by the authorities, but there were no public
dismissals along those lines in 2011.

Turkmen law deems libel and invasion of privacy as
criminal offenses. The libel law grants special protection

to government officials, public figures, the state, and

state symbols. The burden of proof is on the accused, and
convictions can lead to as many as five years in prison and
a fine of up to 30 months’ pay. But in practice, libel and
invasion of privacy are not issues because controls on the
media are so strict; journalists have little chance to publish
or air critical content. No sources mentioned any libel cases
against journalists in 2011.

“All media is devoted to one mission: glorifying the
government. Television and radio are devoted to the exploits
of the presidents or mythological heroes from the past,

and newspapers, despite their different titles, routinely

run the same content verbatim—a veritable echo chamber.
State-sanctioned journalists are the only ones tolerated in the
country, but they must undergo a rigorous training in state
ideology,” said the editor of a website that covers Central
Asian news.

In terms of access to official information, government officials
control the release of all information. The presidential
administration or specially designed officials from the regions
must approve in advance all interviews with government
officials. Mass media outlets do not have Internet access in
Turkmenistan and thus do not use the Internet as part of
their reporting. Mass media outlets are not allowed generally
to reprint or rebroadcast foreign news programming,

but will to do so only if the news is favorable to Turkmen
government ideology.

2 “Turkmenistan: Citizen Journalism Emerges in a Silence Country.”
Sampsonia Way, October 27, 2011. See http:/www.sampsoniaway.org/
blog/2011/10/27/turkmenistan-citizen-journalism-emerges-in-a-silenced-
country/ (Available as of December 12, 2011).

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012



Turkmenistan does not have a consistent, well-defined
standard for fair use that protects intellectual property.

The Turkmen government does consider journalists as
only those working for state owned news outlets in the
country. The government holds exclusive oversight of
press accreditation. It grants visas to foreign journalists
only to cover specific events, such as international oil and
gas conferences and other summits, where authorities can
monitor their activities.

Theoretically, people are free to choose their profession,
however, many obstacles exist in Turkmenistan to prevent
people from choosing a profession, such as requiring bribery
and/or a connection with high-ranking officials to get
accepted into the relevant academic program. The Ministry of
Foreign Affairs has overall control over who gets selected into
its international journalism program.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Turkmenistan Objective Score: 0.56

Turkmenistan’s score for Objective 2 fell moderately from
last year’s 0.75. Most indicators scored just as poorly as the
objective score would suggest, however indicator 7 (facilities
and equipment) scored nearly a full point higher.

Journalism in Turkmenistan is highly manipulated and
cannot be considered fair, objective, or well sourced.
Working journalists do not conduct background research
to a story, as that might reveal a potential conflict in what
a government official is saying now and what was said in

STANDARDS OF QUALITY.
PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:
> Reporting is fair, objective, and well-sourced.
> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative,
economics/business, local, political).

“Take for example the mysterious armory
explosion in Abadan on 7-8 July, 2011,
which, according to many eyewitnesses
and YouTube video posts, produced
significant tremors throughout the
Ashgabat area... Yet, the cataclysm went
completely unreported by the Turkmen
mass media until well afterward,” said
one of the MSI’s contributors.

the past. Journalists working for the state media produce
pro-government reports highlighting the president’s
accomplishments and success stories, barely quoting anyone
except the president.

“The purpose of journalism in Turkmenistan is to affirm,
defend, and promote the government, particularly the person
of the President, who is often identified as the source of all
the country’s achievements (the outside world, by contrast, is
often identified as the source of all the country’s difficulties,
and it is not uncommon for Turkmen officials who have fallen
out of favor with the president to be vilified by the press, as
well),” said a contributor to this year’s MSI research.

Journalists can and are imprisoned for their independent
reporting. “I was given an official warning and told that If

| did anything similar again, | would be prosecuted under
articles 132 and 177 of the criminal code: for dissemination of
defamatory information in the media, and ‘incitement on social
religious or ethnic grounds,’ and sent to prison for five years,”
freelance journalist Dovletmyrat Yazgulyev said, referring to his
questioning at the regional police department a week after his
independent reporting on the explosion in Abadan.?

Turkmen journalists have no opportunities to improve their
professional skills, as neither government agencies nor NGOs
offer many training opportunities. However, there were
several professional trainings held in Ashgabat in 2011 for
working Turkmen journalists organized by the United Nations
Development Program (UNDP) and the European Union. OSCE
has conducted training for spokespersons and press officers
of government agencies. In addition, Turkish experts trained
directors, sound engineers, operators, designers, and working
journalists, Turkmenistan.ru reported on December 2. The
Turkish International Cooperation Agency organized the
weeklong training.

3 "Internet Paranoia in Turkmenistan.” Institute for War and Peace
Reporting, July 29, 2011. See http://iwpr.net/report-news/Internet-
paranoia-turkmenistan (Available as of December 12, 2011).

TURKMENISTAN 341



Turkmen media have no formal ethical guidelines for
journalists; editors do not distribute or mention to newly
hired journalists any type of professional standards to follow.
Working journalists are treated in a “special” way whenever
they approach government officials for information or for
quotes. Most of the time, journalists are given gifts for their
favorable coverage.

Officials censor all of Turkmenistan’s media organizations and
journalists self-censor as a matter of professional survival.
Editors-in-chief are appointed and dismissed by decree of the
president. None of the state-run media outlets offer quality
niche reporting or investigative reporting. “Investigative
reporting is banned,” said one contributor to the MSI study.
However, Turkmenistan is starting to see blogs run from
abroad offering insights on Turkmenistan, with few such
blogs inside the country.

Journalists limit their coverage to issues that please
government ears. In 2011, Turkmen mass media outlets picked
up that Turkmenistan has one of the world’s largest gas fields
and reported about it for almost a week. Similar coverage
was given to the world’s largest carpet made in Turkmenistan
or Ashgabat’s new television tower being included in
Guinness World Records. Local mass media outlets continue
to ignore covering such issues as the government’s refusal to
let some Turkmen students continue their studies in Tajikistan
in summer of 2011, or the report by the United Nations
Committee Against Torture calling on Ashgabat to address
systematic human rights abuses, or Turkmen doctors being
barred from leaving the country to visit the United States on
an U.S.-government-sponsored exchange program. Turkmen
media outlets failed to report about 50 demonstrators in
Ashgabat by citizens complaining about, for example, their
homes being destroyed to make way for new government
buildings, among numerous other reasons.

“Take for example the mysterious armory explosion in
Abadan on 7-8 July, 2011, which, according to many
eyewitnesses and YouTube video posts, produced significant
tremors throughout the Ashgabat area, a massive plume of
smoke visible for miles around, and some sources say even a
hail of munitions upon the capital. Yet, the cataclysm went
completely unreported by the Turkmen mass media until well
afterward; indeed, it is my understanding that as the event
unfolded, in a twist on the Soviet-era tradition of playing
Tchaikovsky’s ‘Swan Lake’ during a crisis, Turkmen television
and radio blared pop music instead of their regularly
scheduled programming,” said one of the MSI’s contributors.

There was a mixed perspective on pay levels for Turkmen
journalists among sources who contributed to the MSI study.
Some stated that the salary rate is low and thus Turkmen
journalists work in multiple jobs to meet the basic costs of

living while others stated that salary rates for journalists are
relatively high compared to other professions.

Since coming to power in 2007, President
Berdymukhammedov has instructed media outlets to purchase
the latest technologies such as printing facilities, cameras,

and editing equipment. In 2011 the president opened a new
television tower in Ashgabat. The 31-store tower includes
more than 100 editing rooms, 10 on-air booths, and other
facilities for journalists.

Entertainment programming dominates local media, and

in particular Turkmen television programs are filled with
entertainment. If President Berdymukhammedov takes part
in a festive event that ends with a concert, all other programs
are cancelled and the entire concert is shown, focusing on
images of the president and his entourage.

Journalism is not a popular profession in Turkmenistan,
because it does not allow coverage of international news
and critical analysis of any situation. There is also a high

risk of losing one’s job due to the system of patronage and
promotion of relatives. Though, skilled journalists, with long
working experience, are in better positions than newcomers,
as they are seen as more reliable and skilled in proper
techniques of news writing. Serious beats as such politics and
economics are mostly assigned to experienced journalists,
while social issues and culture go to newly hired college
graduates. “The major criteria for [a journalist] are to be
fluent in Turkmen and/or to have connections to high ranking
officials,” another contributor stated.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Turkmenistan Objective Score: 0.20

Turkmenistan’s score for Objective 3 remained essentially
unchanged compared with last year. No indicator scored
much different than the objective score.

The Turkmen government funds all media outlets in the
country, and controls newspapers, magazines, radio, and
television stations tightly. “There are no independent media
in the country. All TV stations and papers are under the
authorities’ control. Internet access is a luxury for a few,”
said Daniel Kislov, editor-in-chief of Ferghana Information
Agency in an interview to Sampsonia Way, a U.S.-based
online magazine.*

4 Turkmenistan: Citizen Journalism Emerges in a Silence Country.”
Sampsonia Way, October 27, 2011. See http:/www.sampsoniaway.org/
blog/2011/10/27/turkmenistan-citizen-journalism-emerges-in-a-silenced-
country/ (Available as of December 12, 2011).

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012



People are less aware about what is happening around them.
Because information is power, by lacking information the
people can be manipulated easily, which affects the people’s
ability to think, predict, and make decisions for themselves.
On top of it, the country’s isolation is breeding intolerance,
nationalism, and religious extremism,” said Anna Soltan in an
interview to Sampsonia Way. >

“Citizens have no opportunity to check sources against each
other, as all media outlets in Turkmenistan present only one
point of view: that of the government. SMS news alerts or
similar news sources do not exist in this highly oppressive
country. Word of mouth is considered one of the means of
getting information,” Oguljamal Yazlyeva, director of Radio
Azatlyk said.® People get most of their information through
television and satellite television. In August the president
ordered the removal of satellite dishes from apartment
blocks in Ashgabat in a move that could restrict access to
foreign television channels. Satellite television is one of the
few means by which residents of Turkmenistan can access
independent channels in a country dominated by state media.
“The government is seeking to curtail the consumption of
satellite broadcast television by clearing satellite dishes from
apartment blocks, ostensibly to ‘beautify’ the Ashgabat
skyline,” said one contributor to this study.

Currently, Turkmenistan has seven state television channels,
one national radio service, 26 national and local newspapers,

* lbid
¢ lbid

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast,
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens' access to domestic or international media is not
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum,
are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and
represented in the media, including minority-language
information sources

> The media provide news coverage and information about local,
national, and international issues.

“The government is seeking to curtail
the consumption of satellite broadcast
television by clearing satellite dishes
from apartment blocks, ostensibly to
‘beautify’ the Ashgabat skyline,” said one
contributor to this study.

and 16 magazines. The government will launch two new
television channels, Ashgabat and Sport, in January. Sport
will reportedly broadcast 24 hours per day. The president also
instructed the establishment of a new weekly Oil and Gas
newspaper intended to cover various aspects of energy policy
and related accomplishments in Turkmenistan.

All official information is disseminated through the state’s
only news agency, Turkmen Dovlet Habarlary. Neither
newspapers nor other media outlets struggle to win readers,
as the government compels government employees to
subscribe. Those working in the state prosecutor’s office, the
Ministry of Internal Affairs and the Ministry of Defense are
required to subscribe to the newspaper Adalat (Justice) and
Esger (Military), respectively. Those working in the medical
profession must subscribe to Saglik (Health), etc.

"My journalism colleagues in Turkmenistan agree that
newspapers are basically there not to inform but to
propagate or to misinform, because negative news are

never reported. Statistics are treated as state secrets and
independent research by scholars is discouraged. Access to
YouTube, Facebook, and Twitter is blocked. Recently, in some
Internet cafés in the cities Mary and Lebap the number of
computers have been reduced under the explanation that if
there are many users the speed of the Internet slows down,"”
one contributor stated.

Turkmenistan has the slowest Internet in Central Asia,
Ferghana Information Agency reported, citing Pando
Network, a company specializing in delivering large quantities
of online information to other companies. The Pando
Network reports Turkmenistan’s Internet speed is at 72 KBps.’
It is difficult to know the exact number of Internet users in
Turkmenistan due to a lack of accurate information, however,
reports range between 80,400 to 127,000 users, roughly 1.5
to 2 percent of the population. The Vienna-based Turkmen
Initiative for Human Rights (TIHR) reports that the Turkmen
authorities employ a variety of means to prevent its citizens

7 *Turkmenistan has got the slowest Internet in Central Asia”
Ferghana Information Agency. November 18, 2011. See http:/enews.
fergananews.com/news.php?id=2149 (Available as of December 12,
2011).

TURKMENISTAN

343



from using the Internet freely to obtain information, interact
with other users, and communicate with the outside world.
French news agency Agence France-Presse (AFP) reported

in 2011 that unlimited Turkmen Internet access costs nearly
$7000 per month, making it one of the most expensive in
the world.

Two students were evicted from the Transportation Institute
in 2011 because of their critical remarks in one of the
Turkmen language chat forums. The authorities use IP
tracking to locate Turkmen students abroad, Anna Soltan said
in an interview.®

On July 18, TIHR’s website was attacked and disabled by
hackers. The hackers also made public information about
website users including individuals inside Turkmenistan who
could be in danger for having read and commented on
material posted on a dissident website. The website could not
be restored but was later re-launched in a new format, with
archive materials gradually being added. While the hacker’s
identity is unknown, there is reason to believe that Turkmen
security services may have been behind the attack given the
fact that it came at a time when TIHR had just published

a series of reports challenging the official account of the
Abadan events. In connection with the Abadan events, TIHR
head Farid Tukhbatullin’s mother, who resides in Dashoguz
city, also received visits by representatives of local authorities
and noticed signs of being under surveillance.®

Turkmen blogs, especially within the country, are not yet
common, but awareness of blogging is growing. A citizen
journalist’s footage of a female teacher beating a student in
a Turkmen school with the heel of her shoe received many
views on YouTube. In 2011 Turkmenistan experienced the
emergence of citizen journalism, an unprecedented instance
for the world’s most isolated country. Numerous citizens
dared to film the massive explosions at the military munitions
depot in Abadan on July 7 and upload them to the Internet
despite heavily-restricted access. A Facebook group, “The
Green Revival” (“Yashyl Galkynysh”), called for a revolution
in Turkmenistan, stating, “The group was created in hope
that Turkmen people will someday be free from the endless
dictatorship... | am calling all Turkmen students around the
world to stand up against these endless rules of reckless
dictators...” This Facebook page was shut down mysteriously
at a later time. The Washington Times reported the Turkmen

& Turkmenistan: Citizen Journalism Emerges in a Silence Country.”
Sampsonia Way, October 27, 2011. See http://www.sampsoniaway.org/
blog/2011/10/27/turkmenistan-citizen-journalism-emerges-in-a-silenced-
country/ (Available as of December 12, 2011).

° “Central Asia: Censorship and Control of the Internet and Other New
Media” Chronicles of Turkmenistan. Turkmen Initiative for Human
Rights. November 2011. See http://www.chrono-tm.org/en/wp-content/
uploads/ENG-Internet-briefing-paper-Nov-2011.pdf (Available as of
December 12, 2011).

government’s crackdown social networking websites, as
such Facebook, Twitter, YouTube, and other regional sites as
Vkontante.ru, etc.

Nearly all mass media coverage is in the official Turkmen
language. Neutral Turkmenistan and one magazine, Revival,
are in Russian. Economic News is published in three languages
(Turkmen, Russian and English). No other newspaper is
published in any other minority language.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Turkmenistan Objective Score: 0.19

Turkmenistan'’s score for Objective 4 remained unchanged
compared with last year’s 0.14. No indicators scored
particularly different from the objective score.

All domestic mass media are under strict government control
and financed fully by the government of Turkmenistan
through subsidies and mandatory subscriptions. Aside from
a small amount of advertising, mass media outlets are

not involved in commercial activities. Circulation figures

are inflated, given the mandatory subscriptions. The state
determines the budget for each media outlet and the
president appoints and dismisses editors-in-chief. The
government provides no guidelines to determine whether

% Soltan, Anna. “Turkmen chat sites worry parents, teachers.”
Washington Times: October 21, 2011. Available at: http://www.
washingtontimes.com/news/2011/oct/21/turkmen-chat-sites-worry-
parents-teachers/?page=all

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES,

ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.
> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly,
governed by law, and neither subvert editorial independence nor
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor the product to the needs and
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are
reliably and independently produced.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012



personnel policies are in place to allocate the right people to
certain tasks.

As the state guarantees their budgets, media outlets do

not feel pressure to use more advertisements to generate
revenue. The Turkmenistan advertising industry is reportedly
developing due to an increasing number of international

oil and gas companies entering the market, but specific
figures are not available. If a foreign advertiser intends

to access the Turkmen market, it needs to be approved by
the Turkmen government. In many cases the work is done
slowly and requires a 50 percent pre-payment. Sometimes

it looks like Turkmen agencies are not interested in letting
foreign advertisements in. Therefore, those foreign agencies
that are patient enough to go through all the bureaucratic
procedures get benefits from placing their advertisements
on local television channels, as they are broadcast in every
region of the county. Anyone can advertise in newspapers,
but citizens are limited to advertising on state-run television
stations. Reportedly, some international organizations have
had difficulties airing some advertisements on national
television stations.

Almost no private sector exists in Turkmenistan. The
government provides the majority of jobs and dominates
the economy, which continues to be one of the least free
in the world. Transparency International, the global civil
society organization leading the fight against corruption,
placed Turkmenistan in 177th place among 182 countries
in the global index measuring corruption. “The really, |
would say, dark situation [is] in countries like Uzbekistan
and Turkmenistan, where there is hardly any accountability
whatsoever. The governing elites have practically no
accountability,” Miklos Marschall, the deputy managing
director, said. “There is no political opposition. There

is no civil society. There is no free press. So these are
basically almost closed societies, and that’s why there is
no improvement.”"

Heritage Foundation stated that “[Turkmenistan’s]
government restricts foreign investment to a few handpicked
partners, while the state-controlled financial system limits
credit access to political favorites. Burdensome and opaque
regulatory systems, the nearly complete absence of property
rights, pervasive corruption, and rigid labor regulations
further limit private-sector activity.”'?

' “Survey Finds Corruption Becoming Increasingly Entrenched.” Radio
Free Europe/Radio Liberty. December 1, 2011. See http://www.rferl.org/
content/corruption_index_transparency_international_/24407918.html
(Available as of December 12, 2011).

22011 Index of Economic Freedom (Turkmenistan). Heritage
Foundation. See http://www.heritage.org/index/country/turkmenistan
(Available as of December 12, 2011).

As the state guarantees their budgets,
media outlets do not feel pressure

to use more advertisements to
generate revenue.

The broadcast media sector has no ratings system, and market
research is non-existent.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Turkmenistan Objective Score: 0.32

Turkmenistan’s score for Objective 5 did not change compared
with last year. Rights to free association are restricted to the
same degree as press freedoms; starting and operating an
independent association is out of the question.

Turkmenistan has no trade associations or professional
associations that could represent the interests of media,
provide member services, or work to protect journalists’
rights. The government-run Turkmen National Institute for
Democracy and Human Rights functions on paper only,
with a mission of playing an ombudsman’s role in resolving
petitions on human rights related issues and supporting
democratization. Opened in 2011, this center, funded by
the European Union and the UNDP, is open to the public to
support research on human rights.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE

PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable,
Internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and
not restricted.

> Information and communication technology infrastructure
sufficiently meets the needs of media and citizens.

TURKMENISTAN

345



The media sector has no need for an
association of media owners, since the
government is the only owner. Numerous
international reports state that at least
two unions for journalists operate in the
country. Indeed, it is difficult to truly
know whether they function, or what
specific activities they promote.

The media sector has no need for an association of media
owners, since the government is the only owner. Numerous
international reports state that at least two unions for
journalists operate in the country. Indeed, it is difficult to
truly know whether they function, or what specific activities
they promote. The Union of Journalists of Turkmenistan was
founded in 1992 with a charter that includes “the protection
of journalists’ interests against state and public organizations,
founders, and publishers of the media.”

The other, the Shamshirag Association of Journalists

of Turkmenistan, is described as non-governmental,

but essentially it is state-controlled and its impact is

minimal. Journalists are aware of these unions, but many

do not see the value of joining, as journalists work for
government-owned media outlets, have reasonable salaries,
and do not report on controversial or critical issues that might
lead to a need for union support. In any case, these unions
would be unable to offer any kind of protection to journalists
working inside the country.

Although the constitution and law provide freedom to form
associations, the government restricts this right in practice.
Radio Free Europe/Radio Liberty reported that Lithuanian
Foreign Minister Audronius Azbulis, whose country currently
holds the rotating OSCE chairmanship, visited Turkmenistan
in July of 2011 and urged Turkmen officials to lift restrictions
for registering NGOs. The source reported quoting Azbulis
as saying “There is no prospect of building democracy in
Turkmenistan unless there is cooperation between the state
and activists.”"* The law requires all NGOs to register with
the Ministry of Justice and the Ministry of Economics and
Development, coordinated through the Ministry of Foreign
Affairs. Unregistered NGO activity is punishable by fines,
short-term detention, and confiscation of property. The
government continues to deny registration to NGOs and
private organizations, using subjective criteria.

3 “QSCE Calls On Turkmenistan To Lift Barriers For NGOs,” Radio Free
Europe/Radio Liberty. June 02, 2011. See http://www.rferl.org/content/
turkmenistan_osce_ngos/24213793.html (Available as of December 12,
2011).

Journalism education is in its infancy, and short-term training
programs are scarce. The Institute of International Relations
under the Foreign Ministry of Turkmenistan offers an
international journalism degree. One of the faculty members
of the International Journalism program stated at the Central
Asian Media Conference, held in 2009 in Bishkek, that

this international journalism program offers an internship
opportunity either in Russian mass media outlets or in Turkish
news outlets during the summer. Yet, the MSI respondents
feel it is mostly about covering international affairs through
the government’s lens. The program does include foreign
language training.

The government does not necessarily limit its citizens

to study abroad, including getting journalism degrees;
however, the last several years revealed that the authorities
increased restrictions on those intending to study abroad,
including those planning to study in journalism. For example,
the authorities prevented citizens from studying abroad,
including at the American University of Central Asia in
Bishkek in 2009, at Tajikistan’s higher educational institutions
in 2011, U.S.-sponsored academic exchange program
participants, and other instances. “Officials from the MOE
and provincial authorities sought to prevent students who
were not ethnic Turkmen from entering exchange programs,”
according findings in a report by the U.S. State Department.™

“Many...[Turkmen journalists] received their initial training
in Turkmen institutions, either during the late Soviet

period or after independence. There is much to be desired
in terms of the quality of education, much to their own
admission. Nevertheless, their academic programs did at
least instill a certain idealism in them concerning the power
of information, as well as a spirit of patriotism,” said one
contributor to the MSI.

Short-term training opportunities exist, but are possible only
with the support of international organizations, such as OSCE
and UNDP. Some of the trainings entirely or partially focus
on digital media technologies, international experience in
election coverage, and human rights issues. However, it is
difficult to know whether these short-term trainings involve
working journalists from outside of capital city.

The Russian cell phone operator MTS was forced to leave

the country in December 2010 as the Turkmen government
declined to renew its license, leaving almost 2.5 million
subscribers without service. Since then, state-owned Altyn
Asyr (Golden Age) Turkmen Telecom remains the only cell
phone service provider. “The sudden influx of a large number

4 #2010 Human Rights Report: Turkmenistan,” U.S. Department of
State April 8, 2011. See http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2010/
sca/154488.htm (Available as of December 12, 2011).

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012



of migrating MTS subscribers strained the limited capacities of
Altyn Asyr. As a result, the sale of SIM cards was temporarily
suspended and law enforcement troops were brought in to
maintain order in the lines that formed outside the company’s
office.”' Later, the government reportedly signed network
expansion contracts with both Huawei and Nokia Siemens
Networks for an urgent upgrade of the Altyn Asyr network.
Details about the network contract for Altyn Asyr have not
been released.

The government owns all printing production facilities, print
distribution facilities, and media distribution channels. Only
some kiosks are in private hands.

s “Central Asia: Censorship and Control of the Internet and Other
New Media” Chronicles of Turkmenistan. Turkmen Initiative for Human
Rights. November 2011. See http://www.chrono-tm.org/en/wp-content/
uploads/ENG-Internet-briefing-paper-Nov-2011.pdf (Available as of
December 12, 2011).

List of Panel Participants

Note: Due to the repressive environment in Turkmenistan,
IREX did not conduct an in-country panel. This chapter
represents desk research conducted on the situation,
interviews, and the results of questionnaires filled out by
several people familiar with the state of media in the country.

TURKMENISTAN

347





