
176 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

What might look like a vibrant media sector at first glance masks a more 

of polarized and hostile environment that stifles press freedom limits both 

reporting impartiality and quality.

BELARUS



177

introduction

B

OVERALL 

SCORE: 

1.09

Belarus maintained its abysmally low MSI score, virtually unchanged from last year. Only two out forty 

indicators even approached a score of 2, or “near sustainability,” those addressing professional associations 

of journalists and short-term training opportunities. Six indicators scored near zero, all of which related 

to the government’s regulation of, or interference with, the media sector. Licensing and registration of 

outlets, crimes against journalists, editorial independence, self-censorship, government subsidies, and 

channels of media distribution remain the stiffest barriers to independent media.

Belarus has almost 1,800 registered media outlets, including about 700 newspapers, 166 radio and 89 

television stations; about two-thirds of these are private. What might look like a vibrant media sector at 

first glance masks a more polarized and hostile environment that stifles press freedom and limits both 

reporting impartiality and quality. The government retains control over most of the “old media,” either 

via direct ownership or heavy–handed regulation. State-owned media essentially speak with a single voice, 

and state television remains the most popular (62.7 percent of the audience) source of news, according to 

an independent opinion poll.

Dissenting voices are gagged using economic and legal pressure. Critical coverage is undertaken at risk of 

breaking the law, either on legal grounds of “extremism” or “insulting a representative of authorities.” 

Self-censorship is common across the spectrum. Libel remains criminalized. Andrzej Poczobut, a 

correspondent for Poland’s largest daily, Gazeta Wyborcza, once again faced charges of libeling Belarus’s 

hardline President Aleksandr Lukashenka, and even spent a week in prison.

Separately, 20-year-old photographer Anton Surapin spent over a month in jail after he posted pictures of 

teddy bears online. Teddy bears holding cards and banners in support of free speech were dropped from a 

light aircraft that illegally flown into Belarus; the stunt was organized by a Swedish advertising company. 

Surapin was charged with assisting an illegal border crossing.

Lukashenka, in power since 1994, heads a Soviet-era administration that is secretive, opaque, and essentially 

restricts access to public information. Legislative and judicial branches are mere rubber-stamps, hardly 

offering any protection from attacks on the media. Even media distribution channels such as newspaper 

kiosks, the postal service, and the broadcasting and telecom infrastructure remain largely state-owned and 

thus selective on political grounds.

A handful of private newspapers, expatriate broadcasters, and online media continue to offer more 

balanced reporting and a variety of viewpoints. Online media is the most freewheeling in their coverage, 

offering critical reports and debate on many social issues; the independent poll showed the Internet is the 

chief source of news for 34.3 percent of the population. At least two pro-opposition news websites were 

blacklisted by the government, educational institutions, and libraries. A total of 80 websites were on the 

classified blacklist, mostly extremist and pornographic sites, the government claimed.

BELARUS

B
E

LA
R

U
S



178 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Change since 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: overall average scores

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Azerbaijan 1.83
bb Kazakhstan 1.82
cc Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
cc Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
bb Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

cc Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
bb Georgia 2.15
bb Kosovo 2.46
bb Moldova 2.42
cc Montenegro 2.23
cc Romania 2.15bb Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
58 0.

68
0.

68 0.
71

0.
70

0.
98 1.

15

1.
15 1.

26

1.
25

0.
75 0.
85

1.
13 1.

32

1.
28

1.
03 1.
07

0.
93

0.
88

0.
88

0.
88 1.

04 1.
22

1.
22 1.

32

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

9 10 11 12 13

GENERAL

>> Population: 9,625,888 (July 2013 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Minsk

>> Ethnic groups (% of population): Belarusian 83.7%, Russian 8.3%,  
Polish 3.1%, Ukrainian 1.7%, other 3.2% (2009 census)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox 80%, other (including 
Roman Catholic, Protestant, Jewish, and Muslim) 20% (1997 est., 
CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Belarusian (official) 53.2%, Russian (official) 
41.5% (2009 census)

>>GNI (2011-Atlas): $55.23 billion (World Bank Development Indicators, 2012)

>>GNI per capita (2011-PPP): $14,460 (World Bank Development Indicators, 2012)

>> Literacy rate: 99.6 % (male: 99.8 %, female: 99.4%) (1999 census, 
CIA World Factbook)

>> President or top authority: President Alexander Lukashenka  
(since July 20, 1994)

MEDIA-SPECIFIC

>>Number of active print outlets, radio stations, television stations, Internet 
news portals: 1,746 (Newspapers: 692, journals and magazines: 739, 
radio stations: 166, TV stations: 89, bulletins: 40, catalogs: 9, information 
agencies: 9 and almanacs: 2 (December 2012, Ministry of Information); 
Internet News Portals: 25 (2012, Gemius)

>>Newspaper circulation statistics: Top three by circulation SB. Belarus Segodnia 
(circulation 2,000,000, state-owned), Komsomolskaya Pravda v Belorussii 
(circulation 522,000, private, Russia-owned), Respublika, (circulation 240,000, 
state-owned) (December 2012, Medusa advertising agency)

>> Broadcast ratings. Top three by share: ONT–26.71%, NTV-Belarus–17.89%, 
RTR-Belarus–14.1% (January-June 2012, NOVAK)

>>News agencies: BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad 
(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private), Agentstvo 
Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state-owned), Registr Information and 
Legal Agency (private) (Belarus Ministry of Information, 2012)

>>Annual advertising revenue in media sector: $76.2 million ($41.9 million 
television, $10.1 million press, $7.9 million Internet, $4.11 million radio) 
(ZenithOptimedia advertising group, December 2012)

>> Internet usage: 4.436 million (2010, www.internetworldstats.com)

BELARUS at a glance



179BELARUS

Objective 1: Freedom of Speech

Belarus Objective Score: 0.70

Belarus’s legal environment remained hostile. The 

country’s score was essentially unchanged from the 2012 

MSI. The country traditionally fell short of meeting the 

requirements of even partial sustainability, due to restrictive 

legal environment, cumbersome and politicized licensing 

procedures, as well lack of editorial independence for 

the state media and limited access to public information. 

On the other hand, access to, and use of, both domestic 

and foreign news sources remained largely unrestricted 

and that indicator yielded the highest score of for the 

field, though still remained under threat of tightening 

government regulations. 

The freedom of speech is guaranteed by Belarusian 

constitution. It is also provided for by other legislation. 

“To some extent [these laws] guarantee the freedom 

of expression, and at the same time they substantially 

restrict it. For example, accreditations are being used to 

close off journalists that are considered to be disloyal 

to the government, rather than to assist them in their 

work. Besides, communication with most state officials 

is restricted—as they need to get a go-ahead from their 

bosses—or only possible via press services or ideology 

departments. That is to say, considerable restrictions have 

been put in place by laws as well,” one panelist commented.

Belarusian laws provide for the primacy of international 

legislation over domestic, and thus media-related laws 

should be in compliance with the international press 

freedom standards. Yet these norms are far from being 

enforced. The society itself is to blame for that, one of 

the panelists argued, as it does not value the freedom of 

expression. He went on to recall the last years of the Soviet 

Union when there had been no such laws, yet the society 

was able to put enough pressure on the government to 

obtain the information that had been previously concealed.

At the same time courts offer very little protection in 

case of freedom of speech violations. And their decisions 

are not independent as all judges are appointed by the 

president himself, they reside in state-owned apartments, 

and can be fired any time. “I’m not sure a court would take 

a journalist’s side,” one of the panelists said, “yet formally 

there is some sort of a mechanism.” The media law protects 

the confidentiality of sources of information, yet that can be 

lifted following a court order or a request from a criminal 

investigation authority. 

There was at least one case when a journalist might have 

been compelled into revealing his sources. Anton Surapin, 

a 20-year-old journalism student and a contributing editor 

at Belarusian News Photos (Bnp.by) spent over a month in 

the State Security Committee (KGB) prison for allegedly 

abetting an illegal border crossing. On July 4, 2012, a crew 

working for Studio Total, a Swedish advertising company, 

illegally entered Belarus in a light aircraft and dropped 

hundreds of teddy bears holding cards and banners in 

support of free speech. Surapin posted photographs of the 

teddy bears on his website that he said had been e-mailed 

to him by a friend. On July 13, 2012, Surapin’s home was 

searched, his computer confiscated, and he was detained 

as an accomplice. A 16-year-old girl, who had allegedly sent 

him the pictures, was also briefly detained and interrogated 

by the security services. Surapin faces up to seven years in 

prison, as the KGB believed he was linked to the stunt, since 

he was the first to upload the photos.

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

The panelists also mentioned 
restrictions related to distribution. 
Local governments approve lists of TV 
channels distributed by cable operators 
and sometimes list the newspapers to 
be sold in shops.



180 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Belarus’s independent journalists campaigned against 

Surapin’s arrest, most notably by being photographed 

with the teddy bears themselves. Two female journalists, 

Irina Kozlik, who works for newspaper Komsomolskaya 

Pravda v Belorussii, and Yulia Doroshkevich, a press 

photographer, were detained while for posing for 

photographs holding teddy bears. They were then taken to 

a Minsk district court and fined $400 each for organizing an 

unauthorized demonstration.

Surapin was released on August 17, 2012, yet the 

investigation is still underway, as the 2013 MSI went to press. 

One of the panelists mentioned the presidential edict #60, 

adopted in 2010, on Measures to Improve the Use of the 

National Segment of the Internet, that requires Internet 

service providers (ISPs) identify all Internet users and keep 

logs of their activity for at least a year. By the same edict, 

Belarus law enforcement agencies were granted 24/7 

access to this logs, even without a court-issued warrant. 

The law raises the question of whether the anonymity and 

confidentiality of sources can be achieved in any case where 

information is sent over the Internet. One of the panelists 

also mentioned that journalists of the key pro-opposition 

news website Charter97.org became victims of a Trojan 

horse virus attack that stole their passwords, contacts and 

other information. Charter97.org accused the Belarusian 

secret service (KGB) of being behind the attack, which also 

targeted civic activists and other independent journalists.

In order to operate in Belarus, broadcast and print media as 

well as news agencies should obtain registration from the 

Ministry of Information. Panelists referred to registration 

requirements as “draconian.” Applicants need to provide 

numerous details on the would-be outlet, including topics to 

covered, frequency, distribution area, as well as information 

about the sources of funding and the editor-in-chief. The 

latter should have a journalism diploma and at least five 

years of editorial work experience. One of the panelists 

argued that both the registration and licensing procedures 

are used only to enforce loyalty in the media. 

The Ministry of Information reported it registered 110 new 

outlets in 2012, 98 of them were private. In particular, it 

handed registrations to 25 newspapers (24 private), 69 

journals and magazines (62 private), 1 bulletin, 2 almanacs, 

4 radio stations (1 private) and 9 TV stations (8 private). The 

panelists, however, failed to recall any start-up media that 

covered news to say nothing of reporting on politics. At the 

same time the ministry cancelled registrations for 46 outlets: 

10 newspapers (all private), 31 journals and magazines (18 

private), 1 bulletin, 2 radio stations (1 private), and 2 TV 

stations (all private).

In addition to registration, broadcasters need one more 

license from the government. A frequency must be obtained 

from the Republican Commission on Television and Radio 

Broadcasting. The commission is a nine-person body 

headed by the minister of information and comprised of 

state officials only. Frequencies are allocated via tenders; 

successful bidders then have to receive a license from the 

Ministry of Communications and Informatization to use the 

allocated frequency. However, the National State Television 

and Radio Company—a conglomerate of four TV and five 

radio channels and five regional TV and radio companies—as 

well as broadcasters founded by the prime minister, receive 

frequencies without a tender. In 2012, only one tender was 

announced, for an FM station in the town of Baranavichy. In 

general, the licensing procedure was absolutely politicized 

and opaque, the panel agreed.

Online media remain the least regulated of all. The 

aforementioned Internet regulation edict requires all 

websites selling goods and services to be hosted on servers 

in Belarus and have national (.by) top-level domains. Yet 

many news websites are still using foreign hosting and/or 

have non-Belarusian domain names. 

Apart from registration and licensing, market entry is the 

same for media companies as for businesses in other sectors. 

The only exception is that direct foreign ownership of media 

outlets is restricted to 30 percent. Separately, the Ministry of 

Information may suspend the operation of any media outlet 

for up to three months, without a court ruling.

Taxation is the same for media organizations as for other 

businesses. However, the three biggest media companies: 

state-controlled TV networks ONT and STV, as well as 

the National State Television and Radio Company, have 

been exempt from value-added and income taxes for 

several years.

The panelists also mentioned restrictions related to 

distribution. Local governments approve lists of TV channels 

distributed by cable operators and sometimes list the 

newspapers to be sold in shops.

“There is no place for editorial 
independence, as they [editors] are 
appointed by the government, outlets 
are funded by the government and 
they understand perfectly that if there 
is any word against [the government], 
they will be out,” one panelist said.



181BELARUS

Although crimes against journalists remained rare, 

journalists did not feel safe. Law enforcement continues to 

try to gag the media and bloggers, panelists argued. 

Pavel Sviardlou, a Belarusian journalist with Poland-based 

European Radio for Belarus was detained and served a 

15-day arrest in June 2012—when he was grabbed from 

the street and forced into a minibus by plainclothes police 

officers just outside his house. The journalist, also a teacher 

of cultural studies, was accused of swearing in a public place. 

Sviardlou said he believed his arrest was a punishment for 

a story that tested the allegedly increased security of the 

Minsk subway after a blast killed 15 and injured hundreds 

in April 2011. Sviardlou and one of his colleagues actually 

carried a huge bag through the Minsk subway, taking the 

same route as the alleged perpetrators a year earlier.

On September 18, 2012, Associated Press photographer 

Sergei Grits was beaten and briefly detained by plainclothes 

security officers in Minsk. Grits said he was among eight 

journalists covering a protest by four opposition activists 

calling for a boycott of the parliamentary elections when 

plainclothes security officers attacked them. Grits spent 

several hours at the police station, during which time the 

photos he made during the picket were deleted. He filed a 

complaint, yet the police said they had nothing to do with 

the attack and were unable to identify the attackers despite 

numerous photos and videos of the incident being available.

On 30 August 2012, when Lukashenka celebrated his 58 

birthday, the police detained four young men who were 

believed to be behind the two biggest anti-Lukashenka 

communities on VKontakte.ru, a Russian social network. The 

larger of the two, “We are fed up with that Lukashenka”, 

had 37,000 members at that time. The houses of their 

administrators were raided, their computers confiscated 

and they were interrogated for several hours. Two of them 

received several days arrest for “disorderly conduct.” On 

the same day the communities were deleted with all their 

posts, suggesting thee security services had acquired the 

passwords. However, they were restored in four days with 

tech support from Vkontakte.ru.

The media law provides for editorial independence of all 

media outlets, regardless of ownership, and expressly bans 

censorship and unlawful interference. Belarus has no public 

media in the Western sense, while state-owned outlets 

are editorially, financially, and managerially dependent on 

the government. Editors of the key state-controlled media 

organizations are appointed by the president himself; his 

administration also approves candidate editors for other 

national media and key regional outlets. Private media 

actually have no chance to receive state funding, and 

at the same time there are no clear-cut and transparent 

mechanisms for distributing state funding to state-owned 

media. The state media essentially speak with one voice, 

that of the government. Pro-government publications 

often publish almost identical front pages with stories 

touting President Lukashenka’s leadership or discrediting his 

opponents, a panelist added. 

Although the media law claims equal access to information 

for all outlets, private outlets are usually barred from official 

events or find it very difficult to obtain official information 

from governmental agencies. A largely unregulated 

system of accreditations is in place. Photo reporters and 

cameramen cannot bring along professional equipment 

even to celebrations for Independence Day and the New 

Year. “There is no place for editorial independence, as they 

[editors] are appointed by the government, outlets are 

funded by the government and they understand perfectly 

that if there is any word against [the government], they will 

be out,” one panelist said.

Libel may be prosecuted both within the civil and criminal 

law, in the latter case it is punishable by up to six month 

in prison. Unlike in some other countries, public figures 

are given greater protection against libel. “Insult of a 

representative of the authorities” is punishable up to six 

months in jail. Two articles of the Criminal Code expressly 

protect the president. “Insult of the president” is punishable 

by up to two years in prison and “calumny toward the 

president” by up to four years.

Andrzej Poczobut of Poland’s largest daily, Gazeta 

Wyborcza, and several independent Belarusian news 

websites once again faced charges of libel against the 

president. On June 21, 2012 Poczobut was arrested in 

his apartment in the north-western city of Hrodna. His 

apartment and office were searched and his computer and 

documents were confiscated. Poczobut was charged for 

a story criticizing the government’s handling of the 2011 

Minsk Metro bombing for the pro-opposition news site 

Charter97.org. Poczobut was released on bail after a week in 

detention, but was told a trial against him is forthcoming.

The government does control 
admission to journalism schools, as 
one of the panelists put it: “the state 
tries to monopolize the training of 
journalists at universities; however, it 
hasn’t fully succeeded.”



182 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

In 2011, as detailed in the 2012 MSI report, Poczobut spent 

three months in pre-trial jail and later received a three-year 

suspended sentence for libel against the president.

“Criminal prosecution of Andrzej Poczobut, allegedly over 

libeling the president, is a telling example of how criticism 

is being suppressed in the media and how independent 

journalists are being intimidated,” one panelist said.

“Court precedents show that state officials (journalists and 

official politicians) cannot be prosecuted for libel. Criminal 

prosecution is only used against independent journalists,” 

one panelist reported. On the other hand, such court cases 

remain rare, another panelist added. More common were 

so-called “honor and dignity” and “business reputation” 

suits, falling under the civil law. 

Access to public information remains restricted both for 

private and state-owned media. However, one of the 

panelists noted that private outlets do sometimes manage to 

bypass those restrictions.

Belarus has a law on information, informatization, and 

protection of information, adopted in 2009. It guarantees 

access to, and distribution of, information of interest to 

the public. On the other hand, 58 state bodies (including 

the ministries of health, education and culture) as well 

as regional governments can classify their information as 

secret. Furthermore, as a rule, state officials cannot talk 

to journalists without a go-ahead from their top bosses. 

In most cases, the media can only obtain information via 

official press services or the so-called ideology departments, 

which all state-controlled organizations have.

Many events attended by top officials, as well as press 

conferences, require accreditations and in most cases 

reporters and photographers working for non-state media 

find it very difficult to win access to these events. For events, 

attended by the president, an additional accreditation is 

required, from his security service. According to the media 

law, only those who work for registered Belarusian media 

outlet or are accredited by the Ministry of Foreign Affairs 

as a foreign correspondent, are considered journalists. 

As a result, freelance journalists, bloggers, and in fact 

anyone lacking press credentials from are denied access to 

many events.

There is no procedure that grants media better access to 

information, as compared to ordinary citizens: both can 

request public information on the same terms. Access is 

equal for everyone, yet it is slow, a panelist said, as written 

requests are to be dealt within 30 days (or 15 if no additional 

check is needed). Although the Internet regulation decree 

ordered state bodies to publish information about their 

activities on their official websites, that was in most cases 

limited to working hours and contact information, a panelist 

argued. Events, texts of laws, decrees, and regulations 

were getting harder to find on the Internet, as the 

government wanted to encourage the use of paid versions 

of legal databases.

With all those hurdles in place, journalists and media 

somehow got used to the restricted access and see no point 

in fighting it in any organized way, the panel agreed.

Access to and use of foreign news remains unrestricted, 

yet limited by financial conditions. Most notable is the 

use of pirated photos and artwork, the use of which may 

at any time lead to repressions against newsrooms, a 

panelist commented. 

The copyright law gives a very loose definition of what is the 

fair use of other media reports or other copyrighted work, 

saying they “may be quoted to the extent necessary for 

the purposes of such quotes.” One of the panelists argued 

that Belarusians did have unrestricted access to Internet, 

yet face restricted access to content, as many foreign 

media companies erect location-based barriers around 

their copyrighted products. Despite the Customs Union 

with Russia, many Russian video streaming services are 

inaccessible in Belarus, as their content is not being cleared 

for use by Belarusian customers. 

By and large, entry into the journalism profession remains 

unrestricted. The government does control admission to 

journalism schools, as one of the panelists put it: “the 

state tries to monopolize the training of journalists at 

universities; however, it hasn’t fully succeeded.” Applicants 

to state-owned journalism schools are reportedly checked 

for political loyalty during admission interviews. Graduates 

are subject to the Soviet-style “distribution,” requiring them 

to work for two years whenever the government sends 

them. Alternatively, they can reimburse the cost of their 

training and stipends they received during five years of 

their schooling.

“Some teachers at the schools of journalism openly say they 

train journalists who will work for the state, rather than try 

to undermine it. That is, they view journalism in terms of 

information warfare, and quite obviously they work with 

students in exactly the same way, either trying to “correct” 

them or get rid of those who could not be corrected,” one 

of the panelists asserted. 

Separately, strict requirements have been in place for 

would-be editors-in-chief that “seriously complicate the 

launch and reorganization of media outlets,” a panelist said. 

As noted, editors should have a journalism diploma and at 

least five years of editorial experience. In some cases the 



183BELARUS

Ministry of Information has made exceptions, yet only for 

non-political media projects, another panelist added.

Objective 2: Professional Journalism

Belarus Objective Score: 1.25

Professional standards of quality met the requirements 

of minimal sustainability, though remained quite similar 

to the 2012 assessment. The panel praised efforts by 

independent journalists to cover all key events objectively 

and practice ethical journalism, thus offering an alternative 

to state-sponsored propaganda. On the other hand, 

self-censorship was so common that the indicator was 

considered a drag on the development of independent 

media in general. Furthermore, pay levels for journalists 

remained low and are crippling the impartiality of reporters. 

“Many editors require subjectivity from journalists lest the 

story will be ‘flavorless’ and uninteresting. That is common 

for TV, newspapers, and websites, both state and private,” 

a panelist argued. “Of course, there are different examples, 

yet in general the media sector fails to meet the standards 

of objectivity”. On the other hand, this new subjectivity 

could be an attempt to compete with bloggers, who score 

points with their highly-opinionated posts. There remained 

a big problem with experts. Journalists still think that the 

circle of experts is a very narrow one. As a result, everything 

the audience was getting was a very limited opinion of 

a very small group of people. And those people whose 

opinion journalists were transmitting in many cases were 

dubious as experts, the panel agreed. Still, many journalists 

were known to use their experts poorly, at first approaching 

them for context, then quoting them later, particularly if a 

predetermined answer were offered, often omitting caveats. 

Belarus has two journalism organizations and both have 

come up with ethical codes of conduct. However, most 

journalists, even those who belong to these organizations, 

were not being guided by these ethical standards, a 

panelist said. 

Gifts, invitations to parties and dinners or press junkets were 

generally viewed as pleasant bonuses from partners rather 

than some element of bribery. Hidden advertising, usually 

in the form of paid content, was also quite common, mostly 

because outlets wanted to pay less in taxes or comply with 

the requirement that limits ads to a certain percentage of 

content. Ads are restricted to 25 percent for state-owned 

general news press and 30 percent for privately-owned. 

Broadcast media must not exceed the 20 percent cap for 

total broadcasting time and 30 percent from 6 to 10 p.m. 

Some online media were inserting paid hyperlinks into 

news stories or interviews, making experts or an article’s 

protagonist look like they are promoting some product or 

service, a panelist complained.

Disguised plagiarism was commonplace amongst news sites. 

Often, another site’s content is slightly “camouflaged,” 

credits buried in the bulk of the text, or dropped altogether. 

“The same news story will jump through all of my RSS 

feeds within an hour,” a panelist said, “though sometimes I 

would not spot it immediately because headlines would be 

different, yet the remaining part is absolutely identical.”

Both journalists and editors regularly practice 

self-censorship, one of the panelists argued: “Media workers 

at state-owned outlets have a clear understanding that they 

should write in a certain way or go work elsewhere. Private 

media organizations are just afraid that some stories or 

their tone might be damaging to their financial interests.” 

His colleague added, “I can’t say that there are serious 

social problems that are not being covered. There are no 

challenges of the kind right now. Yet there is the topic 

of Lukashenka’s family that is hardly covered ‘by default.’ 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

“Many editors require subjectivity 
from journalists lest the story will be 
‘flavorless’ and uninteresting. That 
is common for TV, newspapers, and 
websites, both state and private,” a 
panelist argued.



184 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Reporting about Belarusian oligarchs is very cautious. And 

almost all newsrooms that rely on advertising are wary of 

offending their advertisers.” 

Coverage by the state-controlled media was described 

as unbalanced, added another panelist. “Many socially 

important topics are ignored, while the personality of the 

incumbent president is being disproportionately puffed up.”

Private outlets report on protests and political prisoners, 

yet not all of them do so, since some newsrooms think their 

audience might be tired of such stories. 

Some local outlets, such as Intex-Press newspaper in 

Baranavichy, cover both local and national news; other 

local newsrooms concentrated on their local issues only and 

reprinted syndicated national news. National media were 

also sometimes borrowing stories from local newspapers 

and websites. The panel failed to recall any topics or 

events covered solely by social media. At the same time, 

traditional news organizations mined them for story ideas 

and information.

After the economic crisis unsettled Belarus in 2011, many 

media professionals saw a decline in their incomes. In 

private media organization journalists earned around $300 a 

month, pretty much the same as collective farmers or school 

teachers, according to a panelist. Smaller regional outlets 

pay even less, while offshore donor-funded broadcasters 

covering Belarus offer better compensation. Meanwhile, 

Belarus average monthly salary was $428 in 2012. Key 

reporters at big national state-owned TV channels or 

country’s biggest daily Belarus Segodnia made between 

$800 and $1,000. In the meantime, even those propaganda 

pillars were forced to give pay cuts to their employees. A 

handful of key reporters left once very generous Belarus 

Segodnia, published by the Lukashenka administration, 

to start their own online project covering business news, 

Doingbusiness.by. As a result of the low pay, many media 

professionals tend to work for multiple outlets or in 

other sectors like PR and advertising. One of the panelists 

mentioned a blog post by one journalist who wrote she 

could earn up to $1,000 a month working for five outlets. At 

the same time, editors view press junkets as a way to keep 

and motivate low-paid reporters rather than something that 

might compromise their editorial independence. Bloggers 

hardly live off their blogs, yet rather work somewhere else. 

Still, they might be getting some revenues via banner or 

classified ads or sponsorship deals.

There was a trend for entertainment to overshadow news 

and analysis, the panel agreed, most notably on radio and 

“to some extent” on television. At the same time news 

were becoming more entertainment-oriented, one of the 

participants added. According to his colleague, there was 

some sort of a balance in newspapers, yet entertainment 

content was bringing them more readers. “News websites 

work more like newswires, akin to Reuters and Bloomberg, 

while there are lots of Internet users who read news on 

weekends only and are mostly interested in entertainment 

content and tabloids,” another panelist noted, regarding 

online media.

Around 80 percent of Belarusian Internet users were 

making use of search engines, 77 percent social networks, 

60 percent video services, and 50 percent news websites, 

according to December 2012 data released by Gemius, an 

Internet research company.

The panel differed on whether equipment for news 

gathering and production was easily available and 

affordable. There was a discussion on whether newsrooms 

really needed expensive professional equipment to produce 

content that met the needs of their audiences. Most papers 

and news websites hardly need anything more than no-frills 

computers and cheap cameras (or even mobile phones) 

to produce stories both for the print and the web, some 

panelists argued. At the same time, those who produce 

video content need better video equipment and faster 

PCs. The software newsrooms and journalists use is almost 

100 percent pirated. None of Belarusian newspapers or 

magazines was using publishing platforms that could make 

their workflow more efficient. One of the panelists said 

that building or upgrading a website was expensive and 

took a lot of time. Internet connections remained slow 

and managers were reluctant to buy them for everyone, 

so many journalists tended to purchase their own Internet 

subscriptions. Half of journalists use their own voice 

recorders, cameras, and laptops, estimates one panelist. 

There was hardly a market for quality niche reporting and 

niche outlets, apart from economics, automotive, and sports. 

Still, there are journalists who specialized on certain topics. 

The panel mentioned Belgazeta, Belorusy i Rynok and 

several specialized news agencies that report on economy 

One panelist argued: “Media workers 
at state-owned outlets have a clear 
understanding that they should write 
in a certain way or go work elsewhere. 
Private media organizations are just 
afraid that some stories or their 
tone might be damaging to their 
financial interests.” 



185BELARUS

and business. Many newspapers and websites write about 

politics, yet that coverage is shallow, one of the panelists 

argued. Amongst outlets offering good coverage of local 

news the panel named Intex-Press and Vechernii Brest 

weekly newspapers.

Investigative journalism has virtually gone extinct; as 

no media organization could afford that or even relieve 

a reporter of his or her daily duties to concentrate on 

investigations. Restricted access to information was further 

hampering investigative reporting. In most cases what was 

referred to as investigations are at best in-depth reporting, 

the panel agreed.

Objective 3: Plurality of News

Belarus Objective Score: 1.28

As with other objectives, little change in news plurality was 

felt from the previous year. Some sort of plural environment 

did exist, made up of state-owned outlets and private 

players. Together they offered some variety of sources and 

viewpoints. The highest scores were yielded by indicators 

related to the work of private media organizations and 

coverage of both domestic and international events. The 

state media received the lowest scores, largely for playing 

down important topics and stifling debate.

Numerous news sources do exist, yet not all of them were 

readily available or affordable to the general public. As 

mentioned, the Ministry of Information counts 1,746 outlets 

on its register. That multitude of outlets did not deliver 

plurality to the media landscape. There were very few 

private outlets that covered politics, and not enough TV 

and radio stations, as well news websites, the panel said. 

Moreover, the outlets offered very little diversity. Amongst 

online media it was difficult to differentiate between online 

newsrooms and news aggregators. Furthermore, almost all 

of them were syndicating stories from other websites and it 

did not really matter whether the same story could be read 

elsewhere, a panelist argued. This has made censorship of 

the most critical pro-opposition news websites senseless, 

since the same stories would be published by a dozen of 

other websites, he added.

Meanwhile, government-controlled media dominate the 

media sector with the exception of the Internet, audience 

data suggest. In an independent opinion poll conducted 

in May 2012 by NOVAK, a research company, 62.7 percent 

of respondents said they were getting information from 

national state TV channels, 46 percent Russian TV channels, 

18.4 local television, and 7.3 Western TV channels. National 

state newspapers were the source of information for 19.2 

of those polled, local state newspapers for 15.9 percent, 

national private newspapers for 9.9 percent, private local 

newspapers for 6.5 percent, and Russian newspapers for 2.7 

percent. National and local radio stations were mentioned 

by 18.6 percent and 13.6 percent, respectively. And finally, 

34.3 percent said they were getting information from the 

Internet, while 34.5 percent from friends and relatives.

The government retained tight control over television, radio, 

and print outlets. Six out of seven TV channels with national 

reach were either owned or technically controlled by the 

government. Private radio and TV stations were small local 

broadcasters offering very little to no news at all. 

The government claimed the private press outnumbered the 

state controlled press. This is accurate on paper: 1,071 titles 

versus 411. However, circulation-wise, the state newspapers 

continued to dominate the market. National state-owned 

dailies report aggregate circulation of 800,000 copies, 

and local government-owned weeklies 900,000 copies, 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

There is high percentage of female 
reporters in Belarusian media, yet few 
hold editorial positions, thus, “there 
is some recreation of the gender 
imbalance that is characteristic of 
the Belarusian society in general,” a 
panelist said.



186 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

according to the Ministry of Information. Belarus Segodnia, 

the country’s biggest daily and the mouthpiece of the 

Lukashenka administration, has a share of 33.72 percent of 

newspaper readership, according to the aforementioned 

opinion poll by NOVAK. It is followed by Komsomolskaya 

Pravda v Belorussii (28.77 percent) and Argumenty i Fakty 

(20.35), popular Russian tabloids. Pro-opposition weeklies 

Narodnaya Volya and Nasha Niva yielded 5.28 percent and 

2.81 percent respectively.

On the Internet, Russian portals Mail.Ru and Yandex, each 

reaching around 60 percent of Belarusian users Internet 

users, and Russian social network VKontakte (over 50 

percent) are the most popular, according to Gemius. They 

are followed by Google, YouTube, the Belarusian portal 

TUT.by, the Russian social network Odnoklassniki, and the 

Belarusian portal Onliner.by. Russian and Belarusian portals 

syndicate news from Belarusian online media, both private 

and state-owned. Meanwhile, standalone pro-opposition 

and independent news websites were much more popular 

than state-owned ones, according to another Internet 

research company, Akavita.

While state outlets uniformly praise state policies, many 

non-state outlets follow the same pattern. “With very 

few exceptions, media outlets do not allow for plurality 

of viewpoints. And some people would squabble when 

newsrooms deviate from those ‘wonderful’ editorial 

policies”, a panelist said, noting the censorship within loyal 

private outlets.

“We have restricted access to media that are “physically” 

distributed in Belarus via Belarusian networks, are it print 

or broadcast media. Belarusian media with circulation of 

over 300 copies should be registered with the Ministry 

of Information. Foreign titles and broadcasters need 

expressed permission from the ministry to be distributed 

in Belarus. On top of that, local governments approve 

the list of TV channels cable operators distribute via their 

networks. But for a citizen that makes certain efforts [to 

access alternative media], the only restriction would be the 

knowledge of foreign languages and their affordability,” a 

panelist commented. 

No registration is needed to own a satellite dish, and 22 

percent of those who watch TV have access to satellite 

television, according to research company Zerkalo-info. 

The same poll said 53 percent of them watch Belsat TV, an 

expatriate satellite channel broadcasting news and cultural 

programs into Belarus from Poland.

Almost 80 websites are blacklisted in government agencies, 

educational institutions, and libraries, the government 

reported in July 2012. The list itself was never made public, 

yet telecom officials claim it mostly contained extremist and 

pornographic websites. Yet according to numerous reports, 

key pro-opposition news websites Charter97.org and 

BelarusPartisan.org are on the list, as well as the website 

of the human rights center Viasna (Spring96.org), and a 

satirical blog by Jauhen Lipkovich (Lipkovich.livejournal.com).

Restricted access to state-controlled distribution channels 

essentially limited the reach of private newspapers. In 

2005, more than a dozen titles that were criticizing the 

government were expelled from state-owned postal service 

Belposhta and its press distribution network Belsajuzdruk. 

Since then, they have relied on in-house networks of 

distributors and private shops. Some outlets that won 

access to state-controlled distribution reported caps put 

on the number of copies they were allowed to sell. As a 

result, in many regions people do not have access to private 

newspapers writing about politics, especially in smaller 

towns, to say nothing rural areas, a panelist said. 

Foreign press largely remained unaffordable. Still, 

NewspaperDirect, a digital newspaper distribution 

and publishing operator, was offering 2,000 same-day 

international newspapers from 95 countries in 52 languages. 

Although those newspapers were printed in Minsk in black 

and white only, they were sometimes much cheaper than 

original titles, according to a panelist.

The panel also mentioned the digital divide with people in 

bigger towns having better access to multiple news sources, 

including cable networks and faster and cheaper Internet. 

Rural areas in most cases have access to several state-owned 

terrestrial television and radio channels. Similarly, Internet 

was only available via state-owned telecom monopoly 

Beltelecom, selling ADSL subscriptions. Mobile phone 

penetration reached 113 percent in January 2012, with many 

citizens carrying several lines. Fully 98.1 percent of country’s 

territory was served by mobile networks. One panelist 

argued that access to multiple news sources became simply 

an issue of willingness to take additional steps, and to some 

extent, of affordability.

There were no public-interest media outlets in Belarus, while 

state media, as one of the panelists put it, “deliberately 

does not reflect the full spectrum of political life in the 

Private radio stations were all 
music-based and supplied relatively 
little news outside short bulletins with 
official information, some local issues, 
and weather. 



187BELARUS

country.” They mostly report about the government, 

with the president getting most of the coverage, and 

only praise at that. State media were used not only to 

push the official line, yet lambaste opponents, including 

independent journalists. Critics of the government were 

commonly referred to as the “fifth column.” Meanwhile, 

only 38.1 percent of those polled in December 2012 by the 

Independent Institute of Social, Political, and Economic 

Studies said they trusted state-owned media. Private outlets 

yielded 48.1 percent.

Nine companies were registered as information agencies 

with the Ministry of Information, two state-owned 

and seven private. Only four of them—BelaPAN, BelTA, 

Interfax-Zapad, and Prime-TASS—were selling newswire 

services to other media. Others were offering legal updates 

or publishing specialized business journals. BelTA is the 

official agency of Belarusian government, while BelaPAN is 

private. Interfax-Zapad and Prime-TASS are Russian-owned. 

There was no selective distribution of news on the part of 

news agencies, however not all outlets, especially smaller 

ones, could afford their services. “It is only because BelTA 

and BelaPAN are unwilling to take legal action against those 

who steal their information; alternative information from 

news agencies is there in the Belarusian media. The rest is 

either stolen—and that can get media into trouble at any 

time—or there is nothing at all,” a panelist argued.

On average, a newswire subscription would cost around 

$300 a month for daily news updates and $600 for real-time 

ones, according to a panelist. In addition, those news 

agencies were selling roundups and analytical reviews. They 

also ran websites that offered some of their news stories 

for free, yet for personal use only. Other services included 

photographs and infographics (BelTA and BelaPAN), video 

and audio (BelaPAN), building and running websites for 

other organizations (BelTA and Interfax-Zapad). 

Only a handful of big state-owned media organizations 

like national TV networks and Belarus Segodnia can afford 

subscriptions to international news agencies like Reuters 

or AP. However, many outlets use their stories for free 

by “borrowing” them from other sources, according to 

a panelist. 

As noted above, there were no private broadcasters with 

national reach. Private radio stations were all music-based 

and supplied relatively little news outside short bulletins 

with official information, some local issues, and weather. 

Expatriate radio stations, like European Radio for Belarus, 

Radio Liberty, and Radio Racyja, which broadcast daily to 

Belarus from the West, have several hundred thousand 

listeners, according to various estimates. All of them 

had a significant proportion of news and current affairs 

throughout the day. Radio Liberty is largely talk format. 

Private television was also dominated by entertainment 

formats with news playing a minor role. In most cases 

they offered only short bulletins with local news and 

weekly roundups.

More news was produced by private newspapers, the 

panel agreed. Regional titles were mostly offering local 

features (business, government, accidents, and sports). 

They relied on newswires and national websites to fill their 

pages with national and international news. National press 

tend to concentrate on national issues and analysis. The 

vast majority of newspapers operated their own websites 

alongside their print editions. Almost all media websites 

aggregate news from other sources, some of them, both 

national and local, produced their own content.

Media ownership remained opaque. “The media law 

requires disclosure of media outlets’ founders, yet owners 

of newsrooms, meaning, those who control a certain media 

business, might not be apparent. There is a mechanism to 

file a request with the Ministry of Justice about owners of 

the specific company, yet no one is doing that. Furthermore, 

those requirements only apply to registered outlets and 

it is unknown who is behind news websites,” a panelist 

commented. There is no monopolization of the media, 

except by the government. Immediate foreign ownership 

of media outlets is restricted to 30 percent. An exception 

was made for those media organizations that were 

foreign-owned before that requirement was introduced in 

2009. Thus, Russian businesses own two news agencies (the 

private Interfax-Zapad and state-owned Prime-TASS) and 

three newspapers (popular daily Komsomolskaya Pravda v 

Byelorussii and weeklies BelGazeta and Argumenty i Fakty) 

and have stakes in VTV, an entertainment television channel.

Coverage of many minority issues like ethnicity, gender, 

sexual orientation, disability and subcultures remained 

scarce, the panel agreed. Journalists and editors at 

mainstream media were unwilling to pursue those topics 

referred to by one of the panelists as “very slippery.” Most 

minority communities largely remained invisible unless there 

was some sort of a conflict. Still, communities discussed 

issues of interest for them on the Internet, there were also 

small-circulation newspaper published by ethnic groups, 

most notably by Poles.

Government officials sometimes contributed to stereotyping 

and stigmatization of certain groups, for example, by 

mentioning the ethnic origin of alleged offenders in police 

reports, usually Roma or Caucasians. These attributions were 



188 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

then mirrored in news stories. There is high percentage of 

female reporters in Belarusian media, yet few hold editorial 

positions, thus, “there is some recreation of the gender 

imbalance that is characteristic of the Belarusian society in 

general,” a panelist said.

Most outlets offer a mix of national and international news, 

alongside “lighter” news, and entertainment. “Local media 

tend to concentrate on local issues, less so on national. 

National media organizations mostly cover Minsk, and less 

so the country on the whole. And they do write about 

the president. I would say there are not enough national 

news stories; they are being substituted by reports on the 

activities of top officials and news from Minsk. Consequently 

some country-wide trends might not be apparent,” one 

panelist commented. Still, state television has local news 

bulletins for specific regions and websites, most notably TUT.

by, Ej.by, or Belta.by aggregate news for specific regions. 

International news remained a sore point, since very few 

newsrooms could afford a correspondent abroad. As a 

result, international developments are being viewed via 

Russian media, giving a somewhat distorted picture. There 

were no hyper-local media in rural areas, as there was no 

market for them.

Objective 4: Business Management

Belarus Objective Score: 0.88

Business also experienced few changes. Most media 

organizations, regardless of ownership or sector, found it 

next to impossible to operate as efficient and sustainable 

businesses, the panel agreed. The tiny advertising market, 

strict legal environment, state interference, financial and 

political, exasperated by digital challenges all complicated 

the quest for workable business models. Highest scores were 

given to the indicator related to media ratings, and first of 

all because of the availability of accurate Internet statistics 

from the web research company Gemius.

“The market is distorted and media is not a business in 

the common sense of the word,” one of the panelists 

commented. “Most of the outlets are on the brink of 

survival, some of them are balancing on the brink only 

because they receive financial assistance outside of the 

media business,” his colleague added. 

Meanwhile, the sector was still recovering after 2011 

financial crisis. Although the ad market grew 10.6 percent 

in 2012, per capita ad spending was mere $7.7 a year. 

Government interference was huge: in 2012 state-owned 

outlets received $57 million in direct funding, including 

$43 million for government-owned broadcasters. That 

came on top of subsidized rent, printing and distribution 

costs, as well as tax breaks for national TV networks. For 

comparison, the advertising market totaled $76.2 million 

in 2012: TV $42 million (55.1 percent), press $10.1 million 

(13.3 percent), web $7.9 million (10.4 percent), radio $4.1 

million (5.4 percent), and outdoor billboard advertising $12.1 

million (15.9 percent), according to the advertising group 

ZenithOptimedia.

Some newsrooms had to cut jobs, most notable being 

the layoff of one third of the TV team of TUT.by. 

Privately-owned weekly Obozrevatel ceased publication at 

the end of 2012. Its owner, a lingerie tycoon, cited financial 

problems. Many outlets, even most successful ones, were 

unwilling to hire new people, since even the existing staff 

happened to be unhappy about the pay levels, according to 

a panelist. 

Most media did some basic business planning, usually 

short-term, since the planning horizon was as such very short 

in Belarus’ turbulent economy. Having a certified accountant 

is a legal requirement, and paying taxes remains time 

consuming. Although electronic filing made it easier and less 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.

“The media law requires disclosure 
of media outlets’ founders, yet 
owners of newsrooms, meaning, 
those who control a certain media 
business, might not be apparent,” a 
panelist commented.



189BELARUS

costly, it still takes 337 hours per year for a medium-sized 

business to pay taxes, according to research by World Bank. 

All outlets employ advertising sales managers, print media 

usually have dedicated circulation managers. Only richer 

and bigger newsrooms can afford lawyers and sometimes 

marketing specialists. 

It is difficult to assess whether state media use government 

funding responsibly and efficiently. “Still, the president 

seemed to be dissatisfied with how these funds are being 

spent, and so are we as taxpayers. However, the situation 

has not changed for years,” a panelist asserted. Apart from 

the aforementioned funding from the national government, 

many local state-owned outlets receive subsidies from 

their respective local authorities, making it even more 

complicated to assess their impact.

There are multiple sources of revenue, although, “They 

are not very generous and not very reliable,” as one of the 

panelists put it. All outlets depended on advertising in their 

revenue mix, yet to varying degrees. State-owned media did 

have guaranteed sources of funding from the government. 

Newspapers relied on copy sales and subscriptions. Local 

television generated a significant percentage of their 

income via classified ads and personal messages like birthday 

greetings. The commercial model for online media was 

banner, display, and search advertising. Some websites, 

usually those that write about automobiles or cover local 

issues managed to secure revenues through classified ads. 

Foreign donors fund expatriate broadcasters, as well as 

some websites and print media. Sources of revenue do 

influence editorial policy: those who heavily rely on ads were 

wary of offending their advertisers. Most media managers 

did feel pressed to sell more advertising, yet, as mentioned 

above, the law restricts ads to 30 percent of content in press 

(25 percent for state-owned outlets) and 20 percent for 

broadcasters (including 30 percent during primetime).

Belarus’s unreformed command economy was still 

dominated by government-owned companies that generate 

around 75 percent of GDP. “State companies are not very 

interested in advertising their products or services. As a 

result the market is underdeveloped, since the bigger part 

of GDP is not being advertised,” a panelist said. The biggest 

advertisers represented the same group of industries as 

in previous years: mobile operators, food and consumer 

products, and banks. Around 50 percent of total advertising 

was coming from non-Belarusian businesses. Almost 90 

percent of all budgets were controlled by a handful of 

advertising agencies working with big domestic companies 

and multinational companies like Procter & Gamble, Nestle, 

Coca-Cola and Unilever. Brands and agencies continued 

to invest in TV advertising (mostly via state-controlled 

national TV networks) and outdoor advertising. Only a 

small percentage of ad agencies’ money was channeled to 

regional media, mostly from mobile operators and banks. 

On the positive side, classified ads from local small and 

medium businesses continued to underpin those news 

organizations, regardless of recurring economic meltdowns. 

Elsewhere, Internet spending was up almost 30 percent, yet 

amounts of advertising income generated by news providers 

remained small.

Government subsidies did distort the market, as they were 

comparable to what the entire media sector was earning 

through advertising sales. Only government-owned 

organizations received government financial support—

either in the form of direct funding; discounted postage, 

printing and broadcasting fees, or special tax breaks. Their 

subsidized status made it possible for state-controlled 

outlets to undersell their privately-owned counterparts. For 

years both state and private companies were coming under 

pressure not to advertise in the media that criticized the 

authorities, according to numerous reports. Cash-strapped 

government agencies usually publish their advertisements 

and notices for free in state-owned media. The government 

requires businesses to publish their legal notices in certain 

state-owned newspapers.

Market research remained a weakness, according to the 

panel. “There is real demand for market research. Quite 

often advertisers ask about audience profiles and media 

have almost no information of the kind,” said one panelist. 

Most outlets cannot afford professional surveys. Sometimes 

such surveys are commissioned by big advertising agencies 

for their own purposes and outlets have no access to results. 

Some in-house research is done, mostly by local outlets and 

through questionnaires or online polls. Generally, market 

research is not used to tailor the editorial policy, one of the 

panelists argued.

Broadcast ratings and press readership data are 

subscription-only and thus affordable mostly to big media 

companies and advertising agencies. They are available 

from two private research companies: GEVS and NOVAK. 

It is difficult to assess whether state 
media use government funding 
responsibly and efficiently. “Still, the 
president seemed to be dissatisfied 
with how these funds are being spent, 
and so are we as taxpayers. However, 
the situation has not changed for 
years,” a panelist asserted.



190 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

The former is using People Meters for TV ratings and phone 

interviews to measure radio and newspaper audiences. 

NOVAK is using self-completion diaries for TV and radio 

ratings and twice annual face-to-face interviews for press 

audiences. Alternatively, many Internet usage statistics and 

online ratings are available for free. Panelists complemented 

Internet research firm Gemius on the amount and scope of 

information it shares. It gathers its rating via a combination 

of website counters, offline panels, and offline research. 

Gemius has also been chosen by advertising agencies as 

a provider of online metrics for media planning. Online 

ratings are also available from Akavita. Whether ratings 

and statistics are accepted depends on whether a certain 

media outlet looks good on these ratings, the panel agreed. 

Furthermore, not all media professionals understand ratings 

terminology, web statistics happen to be the most confusing. 

Objective 5: Supporting Institutions

Belarus Objective Score: 1.32

The government retained a tight grip over supporting 

institutions. Trade associations and academic institutions 

remained weak, while printing and media distribution 

infrastructure was inefficient and politicized. This objective 

constituted the country’s most notable change, with a 

modest improvement over last year. The highest scores were 

assessed for associations of journalists, non-governmental 

organizations, and short-term training opportunities, 

though even these remained low.

Two trade associations currently operate. United Mass Media 

brings together 12 regional publishers of 20 newspapers in 

central and western Belarus. Telecommunications Industry 

Union represents almost 100 local TV stations and cable 

operators. Both organizations offer mostly networking and 

learning opportunities for their members, the panel said. 

There is also some bulk sale of advertising and purchase 

of newsprint and programming rights through them. 

Although the Union’s 2012 work plan provided for their 

participation in joint meetings with the telecommunication 

and information ministries, as well as some sort of work 

on telecommunications and copyright laws, it is unknown 

whether the association was successful in lobbying 

their interests.

There are several professional associations in Belarus, most 

notable being Belarusian Union of Journalists (BUJ) and 

the Belarusian Associations of Journalists (BAJ). BUJ is the 

“official” journalists’ organization that brings together 

around 2,000 media professionals working for state-owned 

media. BAJ has around 1,000 members, mostly employed by 

private media. Both organizations offer legal assistance to 

their members and run professional development programs 

and give awards to honor excellence in journalism. BAJ 

is also publishing a quarterly journal, Abajour. Admission 

procedures are similar. Any media worker, who agrees 

to follow principles of ethical journalism and secures 

two recommendations from active members, can join in. 

According to BAJ reports, they received almost 100 new 

members in 2012, mostly young people. In general, around a 

quarter of their members are under 30. 

BAJ is working to protect journalists’ rights and doing much, 

especially given the very hostile legal environment and its 

very limited resources, the panel agreed. The MSI panel 

mentioned BAJ’s campaigns for the release of photographer 

Anton Surapin and Andrzej Poczobut specifically. “It is hard 

for me to judge what BUJ is doing to protect journalists’ 

rights,” a panelist commented on BAJ’s counterpart, “As 

they never actually say that journalists’ rights are being 

violated. The maximum they can publicly speak of—and 

there recently was a story on one of the state-controlled 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.

“State companies are not very 
interested in advertising their products 
or services. As a result the market is 
underdeveloped, since the bigger part 
of GDP is not being advertised,” a 
panelist said.



191BELARUS

TV channels—that they also face restricted access 

to information.” 

Both associations cooperate with similar organizations 

in other countries, yet BAJ tends to work with Western 

and international partners, while BUJ mostly partners 

with organizations in other post-Soviet states, first of 

all Russia. The panel mentioned a two-year project by 

Swedish media development institute FOJO that set 

its sights on promoting ethical journalism. The project 

brought together representatives of BAJ and BUJ as well 

students and faculty of state Journalism Institute. A series 

of roundtable discussion and trainings was held that 

offered some networking opportunities. However, after the 

aforementioned teddy-bear stunt, organized by a Swedish 

firm, BUJ walked away from the project.

Panelists once again noted there should be some sort of a 

journalists’ trade union, as employment-related disputes 

were not uncommon. Managers usually maintain the upper 

hand, despite the country’s labor-friendly laws.

Separately, there is an organization of sports reporters, the 

102-strong Belarusian Sports Press Association. However, 

according to a panelist, it mostly helps its members get 

accreditations to sports events.

The panel noted that BAJ also meets most of the 

requirements of a free speech-defending NGO. It monitors 

and publicizes, including internationally, violations of 

freedom of information in Belarus and is, by and large, 

the country’s only press freedom watchdog. There are also 

organizations of human rights defenders, both registered 

and informal, that in most cases react to freedom of speech 

violations. They work both in bigger cities and rural areas. 

These organizations mostly provide publicity, express 

solidarity and might offer some sort of legal assistance. 

“It turns out that everything these organizations can do 

themselves they do properly and in full. The problems arise 

where they need to cooperate with the government,” a 

panelist commented. As a result they were not involved in 

such things as legislative reviews. There is some cooperation 

with international organizations, yet it remains limited as 

access to foreign funding is restricted by law and use of 

unregistered foreign aid is criminalized.

Several universities offer journalism degrees; most notable 

is the Journalism Institute at the Belarusian State University 

in Minsk. The institute offers courses in print, broadcast 

and web journalism, as well as editing, media management 

and international journalism. Almost 1,000 of its 1,500 

students are based on campus. “I’m afraid no one is getting 

practice-oriented training there,” one of the panelists 

argued. “All students are perfectly aware that they will learn 

real journalism only on the job, and not earlier. Practical 

experience is obtained outside of universities.” Furthermore, 

his colleague added there are too many “arts and science” 

courses to the detriment of core journalism training. 

Students have to spend too much time on literature, arts, 

history and philosophy. The curriculum seems corrupted 

by political interference, as the government considers 

media to be part of the ideological apparatus of the state. 

Meanwhile, the Institute’s up-to-date TV studios have 

been used for years to film talk and lottery shows, while 

students have very little access to these facilities. Although 

the Institute offers majors in web journalism, some teachers 

actually learn from students, as the latter happen to know 

more about online media, one of the panelists recalled in his 

conversation with one of the students. 

Similar, rather theoretical, training is offered by state 

universities in Homiel, Hrodna, and Viciebsk, as well as 

several private institutes in Minsk. One of the panelists 

argued their training is closer to linguistics than journalism.

Amongst foreign opportunities most notable is the 

European Humanities University (EHU). Once a Belarusian 

university, it now works in exile in Vilnius, Lithuania. 

EHU has around 200 students on-campus and almost 500 

distance-learning students divided amongst four majors: 

mass communication and journalism, visual culture (cinema, 

television and Internet), design and visual media, and new 

media. The panel similarly criticized EHU for too much 

of general-education courses like philosophy, sociology, 

and other humanities classes. EHU students receive more 

practical training in journalism compared to their colleagues 

in domestic universities, the panel agreed. That is mostly 

owing to EHU Media Hub, a fully-equipped multimedia 

training facility provided by the international community. 

The facility has a television studio, a radio studio, and 

a multimedia newsroom that allow students hands-on 

experience in producing a variety of multiplatform reports. 

However, as noted during previous discussions, many 

graduates are either not coming back to Belarus, or pursue 

other careers not related to journalism.

Newsrooms, especially regional ones, can easily absorb 

journalism graduates, panelists said. Both state-controlled 

“It turns out that everything these 
organizations can do themselves 
they do properly and in full. The 
problems arise where they need to 
cooperate with the government,” a 
panelist commented.



192 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

and private outlets are understaffed. As not noted above, 

the government “distributes” graduates that received state 

scholarships for their studies to state-run media outlets 

after graduation. They are being sent to work for two 

years wherever the government wants them, usually small 

regional newspapers. Alternatively, they can reimburse 

the cost of their training, approximately $1,500 a year. For 

comparison, EHU charges its students $2,500-$3,200 a year, 

depending on the program.

Short-term, mid-career trainings are offered by both 

Belarusian and international organizations, ranging from 

one-day seminars and webinars to hands-on workshops and 

exchanges. They tend to focus on newsroom staff and first 

of all reporters, according to the panel. There was a lot of 

emphasis lately on web journalism, multimedia reporting 

and photography, one of our experts noted. However, 

advertising and finance departments, for example, tend to 

be neglected. 

“A number of Belarusian and foreign organizations are 

good at organizing individual seminars and trainings, 

but in general this process suffers from unsystematic and 

uncoordinated approach,” one of the panelists argued, 

mentioning the lack of coordination between media 

assistance organizations, resulting in overlapping dates 

or even topics. One of the panelists spoke about the 

“seasonality” of training sessions: sometimes there are too 

many of them, sometimes there are none at all. Some events 

had to be held outside of the country as certain foreign 

trainers were banned from entering Belarus. Separately, 

understaffed newsrooms are often reluctant to send away 

key personnel for more than a couple of days. Furthermore, 

changing the entrenched newsroom practices seemed to 

be the toughest task trainees faced after they received new 

knowledge and skills. Training programs should be more 

comprehensive and involve some element of training of 

media managers as well, the panel suggested.

Most trainings are donor-funded, and thus are offered 

for free and they are quite popular, “provided tutors 

are experienced practitioners”, a panelist said. There are 

however, paid courses from private companies on journalism, 

photography and computer graphics. More media-focused 

paid courses are available from the Journalism Institute at 

the Belarusian State University. They last four to ten days 

and cover 15 different topics from newspaper and broadcast 

journalism to advertising, media management, and website 

promotion. The institute also offers longer 16 to 21 month 

distance courses in web and photojournalism.

Access to media equipment and software is only restricted 

by affordability. Printing presses are mostly owned by the 

government or otherwise controlled via strict licensing 

procedures. The few private printers are similarly open to 

political interference. Only 53 of 341 printing houses are 

licensed to print newspapers and just three of them are 

private. For years, a handful of private newspapers had to 

print in the capital, Minsk, or other cities after they were 

banned from their local printing presses for critical reports, 

according to a panelist. Most outlets remain dissatisfied 

with both the quality of printing and the prices. As a result, 

some monthly magazines that are more flexible with their 

publishing dates prefer to print in either Lithuania or Russia.

Sources of newsprint are not monopolized, yet most papers 

are using domestically-produced paper. Regardless of its 

somewhat poor quality, and the availability of better, more 

expensive imported newsprint, many outlets can afford 

nothing else. All the newsprint papers purchase is usually 

warehoused at the printers’ facilities. And, not infrequently, 

publishers have seen their copies printed on cheaper, 

locally-produced newsprint rather than on their own. 

Media distribution channels remained monopolized by the 

state. Two government-owned companies, postal service 

Belposhta and press sales network Belsajuzdruk dominated 

the press distribution market. Belposhta has around 3,800 

post offices and kiosks and Belsajuzdruk runs a network of 

1,500 newspaper kiosks. Both offer press subscriptions and 

sales of copies and both are criticized for high commissions 

and slow payments for sales. State newspapers are getting 

better spots on the counter, while private news publications 

are tucked away. Kiosk employee salaries reportedly 

depend on whether they sell a certain minimum amount 

of government newspapers. The few remaining critical 

publications have to either put up with circulation caps or 

are just banned from these networks altogether. Since 2005, 

a dozen private outlets have to rely on private shops as well 

as their own in-house subscription and street sales.

Most of the terrestrial broadcasting infrastructure remained 

state-owned and a handful of private outlets with 

their own transmitters are controlled via strict licensing 

requirements. Cable networks are owned by both private 

and state-controlled companies, yet, as mentioned above, 

“A number of Belarusian and 
foreign organizations are good at 
organizing individual seminars and 
trainings, but in general this process 
suffers from unsystematic and 
uncoordinated approach,” one of the 
panelists argued.



193BELARUS

local governments approve the lists of TV channels operators 

can broadcast. Expatriate satellite channel Belsat TV was 

unsuccessfully trying to get into cable networks for several 

years, according to a panelist.

The government similarly retained tight control over most of 

the telecom infrastructure via direct ownership. State-owned 

companies control connections between domestic Internet 

service providers that connect Belarusian networks 

with other countries. All 57 providers have to purchase 

international traffic from the state telecommunications 

company Beltelcom. Beltelecom also sells to end-users: it 

has 1.5 million subscribers, or 65–70 percent of all wired 

broadband subscriptions. 

Internet penetration reached 56 percent in November 2012, 

according to web research company Gemius. Almost 70 

percent of Belarusian Internet users were using broadband 

connections. Still, complaints about quality, prices, and 

speeds were common, the panel agreed. 

The average Internet connection speed was 2 Mbps in 

mid-2012, according to Akamai Technologies, a leading 

Internet content provider. Belarus’s neighbors Poland, 

Lithuania, Russia and Ukraine all had average connection 

at around 5 Mbps, while Latvia was at 8 Mbps. The global 

average was 2.8 Mbps, according to the same report. On 

average, Belarusian providers were selling 2 Mbps Internet 

subscriptions without a traffic cap for around $10 a 

month. Such connections were more or less acceptable for 

comfortable web browsing, yet still slow for video streaming 

services like YouTube.

Users in bigger cities can enjoy faster connections and better 

deals. ADSL connections from Beltelecom could be obtained 

pretty much everywhere in the country. Another alternative, 

although a costly one, is mobile Internet, similarly 

available nationwide.

List of Panel Participants

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 

they were not named publicly. Amendments to the criminal 

code were introduced in December 2005 to add an article, 

“Discrediting the Republic of Belarus,” that provides for 

criminal liability for giving international organizations “false 

information” about the situation in the country. 

Human rights groups, both domestic and international, 

believe the article’s vague wording makes it possible for 

the government to detain for up to six months anyone 

reporting negative information or to imprison them for up 

to two years.

The panel discussion was convened in December 2012.


