
16 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Professional standards remain a luxury for media outlets and their 

reporters, while business strategies are undermined by political and 

macroeconomic pressure not supportive of a robust media sector.

BOSNIA & HERZEGOVINA



17

introduction

BOSNIA & HERZEGOVINA

A

OVERALL 

SCORE: 

2.03

At the end of 2011, almost 15 months after general elections, six political parties finally reached an agreement 

and appointed members of the Council of Ministries on the state level. The state budget was approved, both 

for the coming year and retroactively for 2011. In March 2012, officials reached an agreement on principles 

for resolving the issues of ownership and use of defense and state property, an important step toward the 

accession of Bosnia and Herzegovina (B&H) into NATO. 

Despite these gains, the country’s complicated governance structure—it comprises two entities, Republika 

Srpska (RS) and the Federation of Bosnia and Herzegovina (hereafter, the Federation), as well as the 

self-governing Brčko District, each with separate internal governance structures—continues to be 

troublesome. An intense struggle for power is underway among political parties at the local, entity, and state 

levels, at certain points disregarding legal procedures. The multi-ethnic Social Democratic Party removed the 

Bosniak Party of Democratic Action from the state Council of Ministers in October 2012. And, after months 

of controversies regarding procedural irregularities, a Social Democratic Party-led coalition reshuffled the 

Parliamentary Assembly, adding the Croatian Democratic Union of B&H and a smaller splinter party. The 

restructuring of the Federation government was still an unresolved issue by the end of 2012. Separately, RS 

President Milorad Dodik received the resignation of the entire RS government on February 27, 2013. Political 

disagreements had been building since the local elections of October 2012, which, while generally in line 

with democratic procedures, left some unresolved issues.

Politicians could not agree on solutions to implement a European Court of Human Rights ruling requiring 

changes to the B&H constitution on ethnic eligibility to stand for elected office, and as a result the country 

failed to meet an EU road-map deadline. Senior RS officials have continued to campaign against, and take 

action to diminish, the authority of state institutions over those of the RS and the Federation. 

Suspected links between the media and political parties, as well as a recent rise in ethnic divisions in the 

media, seem to be feeding new political biases. Political pressure to introduce direct political appointments 

of Communications Regulatory Agency (CRA) officials, more attempts to influence public broadcasters, and 

rhetoric aimed at abolishing the public broadcaster have been evident. The media industry also continues 

to be affected by the country’s dire economic conditions. As in previous years, particularly amid shrinking 

advertising spending, the market is not supporting an independent media. Outlets are pushed toward 

clientelism, and their credibility continues to be endangered. 

The overall MSI score is almost the same as last year, failing to reverse the negative trends of recent 

years. Only Objective 5, Supporting Institutions, logged a notable improvement, while Objectives 2 and 4, 

Professional Standards and Business Management, respectively, scored notably lower. Professional standards 

remain a luxury for media outlets and their reporters, while business strategies are undermined by political 

and macroeconomic pressure not supportive of a robust media sector. 

B
O

SN
IA

 &
 H

E
R

ZE
G

O
V

IN
A



18 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: overall average scores

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

Change since 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

□□ Azerbaijan 1.83
bb Kazakhstan 1.82
cc Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
cc Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
bb Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

cc Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
bb Georgia 2.15
bb Kosovo 2.46
bb Moldova 2.42
cc Montenegro 2.23
cc Romania 2.15bb Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BOSNIA & HERZEGOVINA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
94 2.
96

2.
54

2.
45

2.
38

2.
30

2.
12

1.
87

1.
68

1.
60

3.
02

2.
77

2.
59

2.
16 2.
20

2.
82

2.
43

1.
84

1.
61

1.
60

2.
97

2.
71

2.
27

1.
95

2.
35

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

GENERAL

>> Population: 4,621,598 (July 2010 est., CIA World Factbook); 3,752,000 
(World Bank, 2011)

>> Capital city: Sarajevo

>> Ethnic groups (% of population): Bosniak 48%, Serb 37.1%, Croat 14.3%, 
other 0.6% (2000 est., CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 40%, Orthodox 31%, Roman Catholic 
15%, other 14% (CIA World Factbook)

>> Languages: Bosnian, Croatian, Serbian

>> GNI: $17.93 billion (World Bank Development Indicators, 2011) 

>> GNI per capita (2009–Atlas): $4,780 (World Bank Development Indicators, 2011) 

>> Literacy rate: 97.9%; male 99.4%, female 96.5% (2010 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: Presidents Nebojša Radmanović, Željko Komšić, 
Bakir Izetbegović (2010–2014)

MEDIA-SPECIFIC

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations:

>> Print: 8 daily newspapers, 105 periodicals (magazines of diverse 
content); Radio stations: 142; Television stations: 42 (B&H Press Council, 
Communications Regulatory Agency (CRA))

>> Newspaper circulation statistics: N/A

>> Broadcast ratings: Top three television stations: Federal TV (14.4%), 
Program Plus (11.9%), Pink B&H (9.7%) (Mareco Index Bosnia, March–April 
2012); top three radio stations: Kalman (10.6%), Radio Stari Grad (9.5%), 
Radio BN (7.6%) (Mareco index Bosnia, March–April 2012)

>> News agencies: FENA (state-owned), SRNA (state-owned), ONASA 
(private), NINA (private), MINA (Islamic Community in B&H), KTA BK B&H 
(Conference of Bishops of B&H), AA (Anadolu Agency) 

>> Annual advertising revenue in media sector: Television: $37.4 million; 
Radio: $11.8 million (CARDS, 2006); Print media: N/A. Unofficial estimate: 
$65.47 million for 2012, TV share at 67%, radio 5%, print 16%, Internet 
2%, and outdoor 10% (Fabrika advertising agency, 2012)

>> Internet usage: 1.422 million users (2009 est., CIA World Factbook); 
2,113,100 users, i.e., 55% of population (CRA, 2011) 

BOSNIA & HERZEGOVINA at a glance



19BOSNIA & HERZEGOVINA

Objective 1: Freedom of Speech

Bosnia & Herzegovina Objective Score: 2.38

The score for this objective has been relatively stable over 

the past few years, suffering just a slight drop from 2012. 

Scores for crimes against journalists and outlets and libel 

proceedings fell precipitously. Declines were also seen in 

the scores for public-media independence and free access 

to information. Licensing, access to news, and entry to the 

journalism profession continue to receive the highest scores 

for this objective, significantly raising the average. 

In sum, the legislative framework governing journalism is 

considered to be developed in its wording, and as a result, 

“everyone can say what they want and get a place in public 

space and media,” according to panelist Rubina Čengić, 

editor-in-chief of Start magazine. However, the mechanisms 

and capacity for implementing existing laws and dealing 

with violations of them are considered underdeveloped, 

and as a result it is possible to disregard or bypass the laws 

with relative impunity. A few prominent cases of officials 

restricting access to information under the rationale of 

protecting privacy were considered by some panelists to be 

symptomatic examples of how freedom of speech can easily 

be diminished. 

Freedom of speech is guaranteed under both international 

covenants and the state and entity constitutions. It is also 

protected by regulations specific to the media sector. Article 

4 of the Law on Communications guarantees freedom of 

expression and development of the broadcasting sector 

free of political control and manipulation, and financial 

autonomy is also guaranteed.1 However, in practice, 

political pressure continues. The director of the CRA, Kemal 

Huseinović, has never been officially confirmed, so he has 

been acting in an interim capacity for six years. Since the 

Parliamentary Assembly of B&H refused to accept a proposal 

for appointing members of the CRA Council in 2009, no 

new proposals were submitted. The refusal of candidates, 

especially without giving clear justification, was seen as a 

form of political pressure. 

In 2012, the authorities sought to change procedures for the 

appointment of CRA members, and the Law on Amendments 

to the Law on Communications was adopted in the second 

reading in the Parliamentary Assembly on December 4. 

Major changes are related to the fact that the Council of 

Ministers is given the primary role in the appointment 

of CRA Council members, reducing parliamentary checks 

and balances. The MSI panelists are concerned that future 

appointments will be politically motivated and will endanger 

the independence of the CRA’s decision making, a sentiment 

shared by some political leaders. The MSI panelists do not 

believe that these pressures have yet compromised the CRA, 

but they are concerned about whether they will do so in 

the future. 

The Press Council seeks to promote journalistic norms in 

print and, more recently, online media. Unlike the CRA, the 

Press Council does not have executive powers and relies 

solely on a self-regulatory system and voluntary compliance 

of print and online media with journalistic norms and 

Council decisions. The Press Code encompasses ethical 

norms for print and online media. Several online media 

organizations joined the Press Council in the past few years, 

demonstrating readiness to participate in the self-regulatory 

system. However, the system needs to be further promoted 

in terms of higher membership in the organization and 

to foster more consistent compliance of media with 

professional norms and Council decisions. 

In addition, all types of media in B&H can be held 

accountable in criminal court for libel, as well as incitement 

of hatred based on national, racial, or religious identity. 

1 The CRA is funded through license fees and grants or donations for 
implementation of specific tasks and projects of public interest (Law 
on Communications, Article 44). The CRA director general submits 
a budget proposal to the Council of Ministers for each fiscal year, 
which may not make adjustments of more than 20 percent before 
voting to approve (Law on Financing B&H Institutions, Article 9). 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



20 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Licensing of media in the broadcasting sector is under the 

jurisdiction of the CRA. Media representatives generally 

consider these procedures impartial and apolitical, despite 

the aforementioned political pressure on the institution. 

As in previous years, the panelists said they believe media 

do not sufficiently respect programming obligations under 

existing laws and the programming schemes for which they 

are licensed. According to Benjamin Butković, news editor 

at the public broadcaster BHT1, even the public media do 

not adhere to a minimum of program requirements: “If 

we analyzed our programming, we would establish that 

we violate some provisions, because we have obligations 

to provide foreign productions, educational programs, 

programs for minority groups, etc., and we do not have 

them all.” Licensing procedures give preference to programs 

deemed underrepresented in the media.

A vast number of local public broadcasters are seen as 

lacking editorial independence, as they are directly financed 

by local authorities, and members of the country’s Public 

Broadcasting Service (PBS) are under continuous political 

influence and pressure. 

Media outlets are generally seen to be commercializing their 

content, with private media especially focused primarily on 

entertainment programs. So far, only three licenses have 

been given to community radio stations, and therefore this 

sector does not significantly contribute to better media 

representation of minority and marginalized groups. A 

particularly daunting factor is the prohibition of advertising 

revenue for this type of media. 

Due to the aforementioned issues, there is a strong need 

to monitor the extent to which the media adhere to laws, 

regulations, and programming obligations. Currently, 

no institution has a mandate or capacity for continuous 

monitoring. However, the CRA conducted a systematic 

one-week monitoring program on B&H broadcasters in 

2012. The monitoring was intended to track broadcasters’ 

compliance with regulations, revised in 2011 to better 

comply with the EU Audiovisual Media Services Directive 

requirements on issues such as on-demand services, 

protection of minors, and age-appropriateness ratings. This 

was seen as a good way to stimulate better fulfillment of 

minimum requirements by broadcasters and is the main 

reason for a slight improvement of the score for licensing, 

compared with the previous year. 

Entry into the broadcast media is considered unbiased, but 

some panelists, including Asja Rokša-Zubčević, of the CRA, 

believe that the continued existence of a large number 

of broadcasters, despite a continuous drop in advertising 

revenue, raises questions about funding patterns and 

prevents the development of a healthy, transparent media 

market. As a result of political and economic affiliation, as 

panelist Reuf Herić, of Radio Q, said, “The ‘good’ media 

are decaying faster than the ‘bad’ ones, because the good 

ones get under the skin of some sponsors.” Achieving both 

complete editorial independence and diverse sources of 

revenue appears very difficult to achieve. Although this 

cannot be controlled through licensing procedures, the 

panelists believe that there should be more transparency in 

funding as well as more insight into media performance.  

When it comes to print media, entry into the market is 

completely free; concerns are mostly related to the lack of 

regulation of online content and the lack of monitoring, 

sanctioning, and preventive mechanisms with regard to 

violations of journalistic norms. The CRA is now completing 

its register of online television services and will increasingly 

regulate this area. As mentioned earlier, some online media 

have joined the self-regulatory system, but the truth is 

that a large portion of online communications still remains 

beyond regulation. 

Media outlets have an equal market position to any other 

business. There is no differentiation of value-added tax 

(VAT) or any other tax breaks for media. The panelists 

agreed that taxes overburden media outlets given the 

current economic crisis. Some panelists stressed that 

print media are in an especially difficult situation; Čengić 

believes that the fact that VAT is paid based on the number 

of printed copies, regardless of the proportion of actual 

circulation, is problematic, although understandable due to 

the lack of circulation data. 

As in the previous year, panelist Angelina Albijanić-

Duraković, of Depo.ba, stressed that although free entry of 

online media is desirable, the negative aspect of this is that 

portals registered as businesses, which regularly pay taxes 

and employees under existing laws, are put in a subordinate 

position, compared with portals that are not registered but 

are competing in the same market. Panelists Predrag Zvjerac, 

of the private newspaper Dnevni List, and Herić, of Radio Q, 

stressed that private media, while they may enter the market 

freely, are at a disadvantage, compared with the public 

broadcasters, whose sustainability is largely guaranteed 

through direct financing by local authorities. 

While the panelists were generally agnostic on the tax 

structure media firms must navigate, some panelists 

maintained that the lack of supportive fiscal policies, 

combined with unpreferential tax policies, further 

complicate media organizations’ sustainability and push 

them toward editorial compromises, bypassing of laws, and 

bankruptcy. As panelist Boro Kontić argued, “Taxes are used 

as a bludgeon for media,” because many outlets are already 

facing huge financial problems. Kontić suggests that the tax 



21BOSNIA & HERZEGOVINA

policies facing the industry are condemnable, as they ignore 

the financial limitations inherent to the media environment 

in B&H. In addition, panelist Borka Rudić believes that tax 

regulations have on occasion been used to put political 

pressure on media. Slobodna Bosna magazine has reported 

that coercive tax audits of its own finances, as well as those 

of TV1, Oslobođenje, Dani, and Slobodna Bosna, were 

ordered by Prime Minister Vjekoslav Bevanda based on the 

interests of his political party. 

Crimes against journalists, as reported by the Free Media 

Help Line, increased slightly in 2012, with 47 cases reported 

by November 10. While the cases included five physical 

assaults, three death threats, and 17 threats and pressures, 

the remaining are related to other infringements of media 

freedom. Those included four issues related to labor rights, 

two criminal charges against journalists, six libel cases, five 

cases of journalists seeking protective legal advice, three 

public outcries related to media issues, and two cases of 

third parties complaining about journalists’ conduct. 

Though pressure on journalists is considered an everyday 

practice, severe physical assaults are still rare. One of 

the most prominent cases was the assault and battery 

of Štefica Galić, editor of the web portal Tacno.net, in 

Ljubuški. Another case made public was that of journalist 

Siniša Vukelić, who was verbally attacked when he asked a 

businessman charged in a case before the RS Supreme Court 

to comment on the court’s decision. An earlier report by 

Vukelić had initiated the investigation and felony charges 

against the accused. 

Borka Rudić, of BH Journalists, said her organization’s 

experience with police is mostly positive and that officers’ 

work is timely and thorough, with the exception of some 

cases, such as one in Herzegovina-Neretva canton when 

police asked BH Journalists for evidence in an assault 

even though officers were present at the scene. There is 

continuous dissatisfaction with the work of the Prosecutor’s 

Office and courts. Panelist Butković believes that attacks 

on journalists are common but that sanctions against 

perpetrators are rare. In his words: “Are those who commit 

these crimes brought to court? No, or very rarely. Whom 

do they declare responsible? Virtually no one—usually 

journalists come out guilty because they investigated 

someone, pushing their nose where it doesn’t belong. Do 

crimes against journalists lead to public protests? As far as I 

know, no, never.” Butković speaks from his own experience, 

having been exposed to pressure and threats as BHT1 news 

editor. “Most were messages from certain government 

officials and totally anonymous people, meaning people 

who called, threatened, intercepted me...From the way they 

talked to me, it was possible to detect very clearly where the 

threat was coming from,” he said.

In addition, it can be assumed that the number of attacks 

and pressures on journalists is considerably higher than the 

number of reported cases. As Čengić and Albijanić-Duraković 

suggest, journalists are accustomed to certain pressures and 

often do not report them. One of the reasons is that the 

professional community’s reactions are often insufficient. 

As Čengić put it, “Generally, even we ourselves do not pay 

enough attention to it; BH Journalists’ association with the 

Help Line remains alone to fight against opponents with the 

strength of lions.”

Since pressure is continuous, especially if journalists are 

working on investigations, the panelists have over the years 

expressed fear that journalists are increasingly discouraged 

and less prepared to tackle sensitive issues for fear that 

their safety would be jeopardized. Butković summarized his 

sentiments by stating that journalists feel “totally unsafe 

and that this is, to a large extent, reflected in their work.” 

The editorial independence of PBS, which includes BHTV, 

B&H Radio, Radio FB&H, FTV, and RTRS, is guaranteed by 

the Law on the Public Broadcasting System of B&H. Its 

financial independence is based primarily on collection of 

radio and television (RTV) fees, levied on all who own a 

television or radio, and additionally through advertising 

revenue. Independence is also, in theory, guaranteed by the 

procedure of appointing the PBS board of governors and 

executive manager and restrictions on political engagement 

by the board, director, or editor-in-chief. Yet the panelists 

believe that affiliations with political parties are in fact 

major criteria for PBS appointments. Butković believes that 

it is “perfectly clear…[that] management and managerial 

boards are directly appointed from the political level. They 

are an extended arm of politics, and we have come into a 

situation in which that is no longer hidden. In my view, this 

phase is the most dangerous one, when we consider it a 

normal situation.” 

Over the course of 2012, claims were most often related 

to the strong influence of the president of the RS and the 

Alliance of Independent Social Democrats (SNSD) party on 

public radio and television station RTRS, as well as Social 

Democratic Party (SDP) influence on public broadcaster FTV. 

As the panelists stress, the latter made progress toward 

editorial independence in 2012, after which the authorities 

hastily attempted to establish an “interim” FTV Board of 

Governors in June and to announce vacancies for three 

board members in October, which was all seen as an effort 

to reassert political control. Establishment of an “interim” 

board was abandoned after the inconsistency with legal 

procedures drew strong reactions from the international 

community and domestic public; the vacancies for three 

members contradicted the law stipulating the appointment 

of only one member per year, and the vacancy itself was not 



22 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

announced according to law. In November, B&H President 

Nebojša Radmanović finally annulled the vacancies. With 

the Federation Parliament’s current demand to relieve 

sitting board members under the pretense of poor business 

performance, the issue of appointing the board has yet 

to be resolved. The mandate of several PBS governors has 

expired, and the CRA in September drew up a list of new 

nominees to govern RTRS and BHRT and passed it on for the 

parliamentary appointment procedure. In this politicized 

context, disagreements over the establishment of the Public 

Broadcasting Corporation—an entity that would coordinate 

the switchover to digital broadcasting and provide technical 

leadership and management support to PBS members—

continue, hindering the transition to digital broadcasting. 

In 2012, the RS government continued its contentious 

practice of funding print and electronic media. In budget 

restructuring in September, grants to media increased from 

1.4 million marks (KM) to 3.6 million KM (about US$932,000 

to US$2.4 million). These practices of media funding by the 

government are seen as problematic, mostly as a sort of 

buyoff for the purposes of assuring favorable reporting.

The same doubts about editorial independence are 

particularly relevant to about 80 broadcasters in B&H that 

are directly financed by municipal or cantonal authorities, 

since ideas of privatizing these broadcasters have long been 

abandoned, along with hopes of assuring their editorial 

sovereignty. Rule 57/2011 on state and entity public radio 

and television stations stipulates that members of the 

board of governors cannot be public officials, while the 

editor-in-chief and director cannot perform public duties 

or actively participate in a political party or organizations 

affiliated with one. While the rule is formally respected, 

it applies only to the principal three broadcasters and not 

to the more than 80 local broadcasters supported directly 

by municipal and cantonal authorities. The public media 

are also in a favorable position, compared with private 

media, with whom they compete for advertising. Over the 

years, no official stance has been taken on whether this 

constitutes prohibited competition, and no policies have 

been developed in this regard. 

It should be emphasized again that in the circumstances of 

an overburdened media market, with constantly shrinking 

advertising revenue, heightened dependence on public 

funding places media in a vulnerable position and raises 

more questions about their independence and credibility. 

For all these reasons, public media independence was one of 

B&H’s weakest MSI indicators.

Libel has been processed under civil law since 2003, and this 

was welcomed as a significant improvement in comparison 

with previous Criminal Code provisions. However, over the 

years there have been significant concerns with regard 

to the implementation of the Libel Law. Stagnant scores 

on this indicator demonstrate the lack of progress in 

the implementation of the law. The panelists pointed to 

a number of court proceedings that they see as highly 

controversial. 

Mehmed Halilović, media law expert at Internews, mentions 

cases where rulings in two courts in different entities of 

B&H are contradictory—one in favor of the journalist and 

the other in favor of a public official suing for libel, namely 

President Dodik. Rudić argues, “The court in Banja Luka 

[the de facto RS capital] protects Dodik as a politician.” She 

referenced a legal brief filed on behalf of Dodik against 

the FTV in a local RS court. “It is even written that they 

intended to slander Dodik because he was a candidate 

for RS president, but that they obviously did not succeed 

because he was elected president.” The initial ruling against 

the FTV’s two journalists implies that greater protections 

against libel will be offered to public figures. As the ruling 

states, “Given that the plaintiff performed the duty of the 

president of Republika Srpska…we can undeniably conclude 

that the information published on the television…has 

greatly harmed his reputation, given a situation where he 

obviously enjoys the public esteem and trust afforded him 

by the electorate.” Indeed, contends Rudić, the Libel Law 

clearly differentiates speech “whether it pertains to issues 

from the private life of the affected person or to issues 

of political and public relevance” in both the Federation 

(Article 7) and RS (Article 6) iterations. 

One problem in the implementation of the Libel Law is that 

in practice journalists sometimes must provide evidence 

on the accuracy of published information. Standards for 

establishing emotional distress are not precisely developed, 

nor are standards in dealing with anonymous sources. Media 

representatives expressed doubts about the impartiality 

of the judiciary in some of these proceedings, especially if 

the plaintiffs were people in positions of power. Political 

officials often file lawsuits against media outlets, including 

the Union for a Better Future (SBB) party president Fahrudin 

Radončić—himself the owner of the major daily Dnevni 

Avaz—in addition to President Dodik. Panelist Milkica 

Milojević believes that they are treated preferentially in 

libel cases. As Lejla Bičakčić, of the Center for Investigative 

Reporting in Sarajevo, said, all this results in self-censorship, 

as the general feeling is that journalists cannot rely on 

institutional protection even if their reporting is accurate.  

The panelists also think there should be some kind 

of education for media professionals on libel court 

proceedings, as well as additional legal support, such as that 

provided by BH Journalists. For example, Halilović said that 

journalists rarely take advantage of a legal stipulation that 



23BOSNIA & HERZEGOVINA

defines that it is not necessary to build one’s defense on 

proving that the published information is true, but rather 

is enough to simply provide evidence that the journalist 

did everything in his/her power to prove the truthfulness. 

Evidence in favor of this can be the fact that a correction 

was issued if inaccurate information was published. Čengić 

believes that raising judges’ awareness is also needed, since 

not all of them are versed in processing libel cases. 

The country’s Freedom of Access to Information Act 

(FOIA) guarantees access to public information. But 

panelists believe that there are still major obstacles in 

the implementation of FOIA and that not all institutions 

implement the law consistently and are able to bypass 

it with relative impunity. In some cases, requests go 

without reply, incomplete information is given or access 

is completely denied, or the level of access depends on 

relations between particular media and the given source. 

The latter was especially obvious, as Albijanić-Duraković 

believes, during the 2012 election campaign. The wording 

of FOIA is considered fairly good, but there are still some 

issues with regard to its incompatibility with a few other 

laws, such as the Law on Protection of Personal Data. Rudić 

mentions one case in which the Personal Data Protection 

Agency asked for removal of politicians’ property cards from 

the website of the country’s Central Election Commission. 

This was considered overly protective toward public officials, 

and later the Court of B&H ruled that publishing property 

cards is not inconsistent with the law. Bičakčić believes 

that there is general inconsistency in the way personal 

data are understood. In her experience, public institutions 

still look for exceptions from the obligation stipulated by 

FOIA. For example, she believes that the property-cards 

case included justified concerns about publishing personal 

data, such as personal identification numbers and addresses 

of public figures, but she wonders “why the Central 

Election Commission as such did not go in the direction of 

purification of property cards in the interest of the public. 

Are they there to work in the public interest or to work in 

the interest of those groups of politicians protected by the 

law? The test of public interest was not applied.” 

Halilović points to complaints procedures mediated by the 

institution of ombudsman, but even after all means are 

exhausted, information can remain inaccessible. Sanctions 

for public officials and institutions for denying access to 

information are stipulated by the state-level law, but court 

practice in this regard is still not developed. Additionally, 

there are no similar stipulations under entity-level laws, 

and Rudić emphasizes that these stipulations should be 

introduced to further promote free access to information. 

Legal remedies are often inefficient, and as previously 

reported by Bičakčić, the Center for Investigative Reporting 

has been involved in several lawsuits that were not 

processed in court for years after filing. However, she 

also reports a positive experience with a lawsuit against 

the Civil Service Agency of B&H after access was denied 

to information on salaries of agency officials under the 

rationale of protecting personal data. As Bičakčić said, the 

case, including the appeal, was processed relatively quickly 

by the Court of B&H, and in just three to four months the 

center won the ruling. 

Milojević believes that publicizing institutions’ failure to 

follow information-access norms is important, as it can 

prompt public condemnation and civil-society reactions. One 

case especially incited much controversy: the newly adopted 

regulations of the Court of B&H on access to information, 

issued based on suggestions of the Personal Data Protection 

Agency. The regulations are considered restrictive and 

contrary to the public interest, even more so since this court 

deals with cases of war crimes and organized crime, which 

have great public significance. Among other things, these 

regulations include guidelines for keeping anonymous the 

names of people, institutions, firms, and agencies involved 

in court proceedings, as well as names of municipalities 

mentioned in cases. The court will disclose only their initials. 

Enforcement of these regulations is a constraint on further 

media development.

Legal use of outside news sources remains a bright aspect of 

the country’s media sector. Access is open and unrestricted 

by the law, but the major issue continues to be lack of 

protection of intellectual property rights, especially when it 

comes to online media. Media content is often republished 

without properly naming the original source. 

Entry into the journalism profession remained highly 

assessed as well. There is no government restriction 

of entry and no special restrictions or obligations for 

journalists. Panelists have over the years been unwilling 

to give a maximum score for this indicator due to lack of 

professional requirements, which they believe would result 

in higher-quality journalism. A few panelists also pointed 

out some incidents where public institutions required 

accreditation for covering certain events, shutting out some 

journalists. Milojević noted: “Recently the RS president 

denied accreditation to Ljiljana Kovačević, journalist of 

agency BETA, without any explanation.”



24 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Objective 2: Professional Journalism

Bosnia & Herzegovina Objective Score: 1.60

The trend of journalism’s declining quality, tracked in B&H 

since 2009, continues with another slight decline this year. 

Professionalism issues in general remain a major constraint 

on media sustainability, scoring well below the overall 

country average.  

Various breaches of journalistic norms can be seen in 

media content, while quality and investigative journalism 

are almost nonexistent. The panelists point to different 

factors contributing to this trend: Media managers are not 

motivated to invest in quality and investigative journalism 

while they fight for their financial survival; media outlets are 

understaffed, and journalists are under pressure to produce 

content quickly; and editorial independence is restricted by 

financial dependence on centers of power.  

When it comes to balance in reporting and use of different 

relevant sources, the panelists painted a gloomy picture. 

Butković thinks that information is often unsupported, it 

comes from irrelevant sources, and the right to reply is often 

ignored. The reasons for this include a lack of resources, 

political affiliations of media organizations, and a lack of 

competent journalists. Albijanić-Duraković believes that 

objective, well-sourced reporting is “rare, because [only] a 

small number of media are totally independent and have the 

possibility of using uncontrolled, uncensored, and objective 

information. On the other hand, the number of quality 

journalists is declining.” 

A few panelists still were of the view that extreme examples 

of breaches of journalistic norms are rare, especially when 

it comes to broadcasters. However, the panelists agreed 

that the practice of thorough investigation of news stories, 

involving different sources and expert consultations, is 

worryingly uncommon. Different sources indicate that 

reporting is biased as a result of media outlets’ political and/

or ethnic affiliations.2  

Professional standards in the broadcasting sector are 

defined by the Communication Law and CRA rules and 

codes. The CRA reacts either upon complaints or ex officio 

to noncompliance with regulations, exercising its executive 

powers through warnings, suspensions, and fines. When 

it comes to print and online media, the Press Council, as 

stated earlier, has accepted codes of conduct, but their 

implementation relies on the self-regulatory principle. In 

addition, some media have in-house codes of practice. 

However, the level at which media outlets follow these 

regulations is far from desired. CRA’s report on violations 

of regulations in the broadcasting sector for 2010 found 

89 cases related to program standards and principles of 

advertising and sponsorship.3 Rokša-Zubčević said there have 

been no extreme violations, such as open hate speech, in the 

broadcast media for years but added, “The most frequent 

cases of violation of codes are related to sensationalistic 

reporting, disregard for accepted standards, such as 

impartial program editing, right to response, presenting the 

stance of the other side, and others.” 

The panelists also mentioned that infringements include lack 

of credible sources of information and lack of distinction 

among rumors, assumptions, and facts, as well as biased 

reporting based on political affiliations or financial 

dependence on major advertisers. As Zvjerac said, “It’s 

enough to ask which media outlet in B&H writes against a 

bank. They will until the moment it gives an advertisement.” 

Biased reporting is based either on internalized values 

diverging from the public interest, self-censorship, or in 

rare occasions, pressure from officials. As Čengić reported, 

a journalist she knows “used to come to press conferences 

and say ‘I’ve been sent by the editor with an assignment 

to trash this person.’” In addition, several decisions 

resulting from the systematic monitoring carried out by 

the CRA in 2012 were related to violations of provisions on 

advertisements and sponsorship, lack of originally produced 

content, and lack of protection of minors in terms of 

marking age-restricted content and adhering to appropriate 

broadcasting time slots. 

2 See, for example, reports and books published by Mediacentar 
Sarajevo at: http://www.media.ba/bs/o-mediacentru/publikacije 
3 Source: Report on Cases of Violations of Rules and Regulations in 
the Year 2010. CRA. 2011. Available at: http://www.rak.ba/eng/index.
php?uid=1273696230

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



25BOSNIA & HERZEGOVINA

Herić stresses that frequent violations of journalistic norms 

are not surprising since media outlets have over the past few 

years cut back on human resources and now do not have the 

knowledge or capacity needed for proper implementation 

of ethical standards. In addition, Rokša-Zubčević suggests 

that commercial interests overshadow normative standards 

in circumstances where media compete in an overburdened 

and poor market. 

Although direct censorship is considered rare, the panelists 

believe that self-censorship is a common practice. As Kontić 

said, “This is normal here…Is it possible today in the RS 

to write an article against [President] Dodik?” Čengić 

reports that her contacts with some journalists involved 

in investigative stories supported by international donors 

showed that “they chose certain formulations and threw out 

some information or did not include some sources because 

that would upset the owners of the media they work for.”

Some views suggest that even self-censorship is uncommon, 

given that consumerism and ethnic and political polarization 

result in a lack of awareness among journalists about social 

correctness and the public good. As panelist Samir Šestan 

points out, the enemies of journalism lie “in the infinite 

mass of falsely declared ‘colleagues,’ who defend—instead 

of the profession and society—the interests of capital and 

related politicians.”4

Senad Zaimović, in line with the view of several other 

panelists, said, “Self-censorship is not a matter of the state 

baton but a matter of economic survival. The problem is 

if [reporting] means losing one’s job. Then between the 

existential and the professional, you choose the former.” 

The panelists believe that the majority of key events and 

issues get coverage, either by a multitude of media outlets 

or by just some of them. The indicator related to covering 

key events and issues was ranked more favorably than the 

others under the professionalism objective, but still below 

the overall country average. Certain topics are marginalized, 

against the background of the utter politicization of the 

media sphere and excessive focus on political disputes. For 

example, Kontić mentions that domestic media’s reporting 

on a story about pollution caused by an oil refinery in 

the town of Bosanski Brod, on the border with Croatia, 

was marginal and especially illustrative, if compared with 

coverage of the same issue in Croatia. “In the Croatian news, 

the pollution was an issue every day. For our media that 

does not exist, and that is horrible,” he lamented. Similarly, 

Čengić noted a conference in Tuzla to consider the disposal 

of hazardous medical waste, which passed with almost no 

interest from local media. 

4 Article published in December 2012 at: http://www.media.ba/bs/
magazin-etika/cenzura-je-majka 

New media are constantly gaining more importance, but 

they are still struggling for substantial audience reach. The 

panelists point out that socially engaged online content 

draws nowhere near as much interest as entertainment 

content, and panelist Albijanić-Duraković said: “Online 

media are still not seen as serious media, since they 

are just now embarking on certain investigative stories 

and real articles. They continue to be seen as sources of 

entertainment.” The panelists still see great potential in 

promotion of journalism through online platforms. 

Pay levels of media professionals are considered relatively 

low on average, and this indicator received one of the 

lowest scores. Milojević said trade union data suggest that 

in RS, the average salaries of journalists are lower than the 

overall average, about US$543 in October 2012, although 

journalists generally hold higher degrees. Salaries of 

media employees in B&H range from around 450 to 1,500 

KM (US$299 to $997) or, in a few cases, up to 2,000 KM 

(US$1,329) for editors at bigger outlets. For comparison, 

salaries of high-school teachers are between US$640 and 

US$740, and at universities between US$740 and US$1,340. 

It can be assumed that journalists in most smaller media 

outlets are underpaid and possibly susceptible to corruption 

and less motivated to produce relevant journalistic 

content. In some cases, Zvjerac pointed out, salaries are 

not regularly paid, and other panelists mentioned that 

rules covering vacation and overtime work are often 

violated. Albijanić-Duraković points out that media outlets 

are reducing their number of employees and piling more 

work on those who remain. Furthermore, three panelists 

reported that to avoid paying contributions for social and 

health insurance, which are detrimentally high for media 

organizations fighting for their survival, media owners 

in many cases do not sign employment contracts with 

journalists, so their work is not officially on the books. 

The presence of news and information programming scored 

the highest within this objective, slightly higher than the 

overall country average. Despite cost-cutting at the expense 

of news and information programming, the panelists 

generally agree that entertainment programming still does 

not eclipse news. News and information programming is 

still present to a significant extent in the majority of media 

outlets, although Herić suggested that “a huge number of 

radio and television stations have nothing to do with news” 

and are primarily oriented toward entertainment. 

But the major problem with news and information 

programming is that it often excessively focuses on coverage 

of institutional and partisan politics while other issues 

remain out of public sight. As Kontić said, “My theory is that 

perhaps there are more political programs here than there 

should be, while not discussing the key issues.” Education, 



26 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

culture, local communities, and ecology are among the 

neglected topics. Additionally, the quality of programming 

in this area was questioned, especially since content is 

often redundant, with most media focusing on the same 

few issues and often rebroadcasting from other sources 

with little, if any, original contribution. Broadcasters are 

obligated to produce at least 20 percent of original content 

(Rule 55/2011, Article 13, paragraph 5), but it is questionable 

whether this provision is respected. In addition, the level to 

which this content is based on fieldwork and investigation is 

most likely low for the majority of media.

Technical capacities for production of broadcast programs 

differ from one media outlet to another, with some 

commercial media having enhanced or at least sufficient 

technology at their disposal. Rudić, for example, suggested 

that technical capacities of small, local media are extremely 

limited; at the same time, with regard to public broadcasters 

BHRT and FTV, she noted: “You often have such differences 

in quality of picture and sound in the same program and 

reports from the field that are atrocious.” 

This situation is problematic, especially given that public 

broadcasters should be leaders in the switch to digital 

broadcasting. Although a digitalization strategy was 

adopted in 2009, there has been little progress toward 

transition to a digital signal due to procedural issues 

and political disagreements over the constitution of the 

corporation, which is supposed to coordinate the switchover. 

An expert commission on digital terrestrial television, an ad 

hoc body working under the auspices of the CRA, prepared 

an action plan for digitalization in April 2012 and passed 

it on to parliament. Installation of digital transmitters 

that would cover the areas of Sarajevo, Banja Luka, and 

Mostar is now in progress, and a tender for purchasing 

necessary equipment was announced in February 2012. 

More international pressure is expected in the following 

two years, and it has yet to be seen whether it will motivate 

more decisive action toward digitalization and provide all 

required conditions. These would include the transmission 

infrastructure, a functional PBS corporation, mechanisms 

for assurance of media plurality and promotion of needs 

of different social groups, public campaigning, and 

possible subsidies for citizens to assure that they are both 

technologically prepared for and well informed about the 

transition and their rights. 

Niche and investigative reporting are considered extremely 

limited, rare, and heavily dependent on international 

funding and/or the enthusiasm of certain media outlets or 

journalists. In circumstances of newsroom staff cutbacks, 

journalists must act as general-assignment reporters and 

are under pressure to produce several stories a day. In these 

circumstances, reports seldom go beyond basic information 

on current events to explore trends, policies, and context or 

to include alternative sources and expert commentary. 

Only rarely do media outlets invest in investigative 

reporting or in specialization of journalists. CIN, supported 

by international donors, is the only successful project that 

focuses exclusively on investigative reporting. CIN regularly 

publishes investigative content, which is significantly 

republished by other online and print media. In addition, 

as panelists indicate, certain print and online media that 

publish investigative stories, although extremely rare, still 

exist. Examples of investigative stories can be found in the 

online magazine Žurnal, the weekly Slobodna Bosna, or the 

online portal Buka. 

When it comes to other online platforms, blogs rarely 

provide politically engaging content or investigative content, 

but there are examples of exchange of information and 

social mobilization through social networks. Most notably, 

media content related to, for example, the economy or the 

judiciary is likely to be flawed and superficial. In addition, 

issues still evoking much political controversy, such as war 

crimes trials, are likely to be reported in a biased way based 

on the ethnic affiliation of journalists. Programs such as 

Radio Free Europe’s “Facing Justice” are a key contribution 

to more balanced reporting on such issues. 

Objective 3: Plurality of News

Bosnia & Herzegovina Objective Score: 2.20

Overall, plurality of news sources did not change 

significantly since the 2012 report. Improvements in 

breadth of coverage on local, national, and international 

issues improved notably, but as in previous years, bias in 

the public media remained a major issue and one of B&H’s 

worst-performing indicators. The media landscape, although 

marked with a huge number of outlets, is not characterized 

by a plurality of represented viewpoints and identities. 

Media do not adequately serve the interests of different 

groups of citizens, and editorial independence continues to 

be questionable. 

Media outlets of various types are numerous. There are 

three different types of ownership: public, private, and 

the most recent category of community radio, of which 

there are three stations. Despite the huge number of 

licensed broadcasters, as well as licensing procedures that 

give preference to programs that cover underrepresented 

topics or views, most panelists believe that there is a lack 

of plurality of viewpoints. Even the public broadcasting 

service, with three television and three radio broadcasters, 



27BOSNIA & HERZEGOVINA

is perceived to be lacking quality programming of public 

interest. A few media also perform, to some extent, a 

public-service role and cover specific social groups in B&H. 

Researchers Coyer and van Beek cited Vesta Radio (Tuzla), 

Studio 88 (Mostar), Studentski Radio IFM (Sarajevo), and 

Radio Balkan (Banja Luka).5

When it comes to representation of different political 

viewpoints, media are often biased, and affiliations between 

political parties and particular outlets are sometimes easily 

detectable. Čengić said that “less strong structures have 

no access to media space” and that in the most recent 

election campaign “there were some small parties which got 

absolutely no space in media, as if they did not even exist.” 

The viewpoints of most political streams in the country are 

fairly presented when one looks at the media space in its 

totality, but because citizens mostly rely on a few outlets 

for information, they may get a myopic view. In Herić’s 

words: “The biggest part of the population in B&H does not 

want to bother with analysis of what a number of media 

are doing about one event, but instead believe just one 

media outlet.”

Such fragmentation of the media space is especially 

problematic in the context of a deeply ethno-nationally 

polarized society, further strengthening tensions among 

sectarian lines. Herić illustrates the bias based on political 

and/or ethno-national identification by saying of journalists: 

5 K. Coyer and J. van Beek, “Community Radio in Bosnia and 
Herzegovina,” in Communication and Community: Citizen, Media 
and Local Governance in Bosnia and Herzegovina, ed. T. Jusić  
(Mediacentar Sarajevo, 2010). Bosnian version available at: http://
www.media.ba/mcsonline/files/shared/Participatorne_komunikacije_
Final_za_web.pdf 

“Often while reporting on the same situation, they seem 

as if one was on the moon and the other was on Mars, and 

neither was at the scene.”  

However, a few panelists noted a slight improvement 

in media pluralism due to the enhanced role of online 

media, primarily news websites, and to some extent social 

networks, most of all Facebook. Blogger.ba now hosts nearly 

290,000 blogs and more than half a million monthly visitors. 

According to some estimates, the number of Facebook 

users in B&H has reached 1 million. Since Internet use is 

constantly increasing, the panelists believe that the use of 

online sources for producing and distributing news and 

information has likewise increased. That said, this may not 

be improving the quality of information citizens receive. 

CRA data show that the number of mobile-telephone users 

is extremely high—3,171,283 subscribers in 2011—but the 

practice of distribution of news via mobile phones has still 

not taken hold. 

Access to media, both foreign and domestic, is open 

and unrestricted by law, but to some extent is limited by 

economic factors. Television is the most used media source, 

and nearly 100 percent of households have a television set. 

Cable distribution, however, still does not cover rural areas, 

and several television channels are still available mostly in 

urban areas. As Rokša-Zubčević said, “In rural communities, 

cable distribution is practically nonexistent, except for 

telecom operators’ attempts as of late to try to cover these 

regions with IPTV technology. No cable distributor has tried 

so far; they have not been interested in rural communities at 

all. The situation is still bad.” 

When it comes to Internet availability, penetration is 

increasingly improving, and access is restricted mostly by 

economic factors. A monthly Internet subscription costs 

around US$20. The number of registered subscribers in 

2011 was actually slightly lower than the previous year, 

amounting to 515,296, but CRA estimates suggest that 

there were around 2,113,100 users in the country in 2011 

and that 55 percent of the population older than 15 had 

Internet access. 

Data on circulation of print media are not available, but it is 

assumed that it is clearly differentiated based on ethnicity 

of readers. Print media consumption is considered low. 

Freedom House data from 2010 suggest that the overall 

circulation of seven leading dailies does not exceed 90,000 

copies. Dailies cost around 70 cents and magazines around 

US$2, making them more luxury purchases in a country 

where the average salary is around KM 823 (US$554) 

a month.

Milojević believes that a lack of media literacy diminishes 

the impact of news sources. She suggested the problem is 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



28 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

“not basic illiteracy as much as civil and electronic illiteracy. 

We have a lot of people who don’t know how to use what 

is free.”

CRA regulations oblige public broadcasters to reflect the 

interests of citizens and different constituencies, such as 

displaced persons and minorities. At least 40 percent of 

programming is required to be dedicated to news and 

information, educational content, and content for children.

Despite these requirements, the score for public media bias 

is, as for the 2012 MSI, one of the lowest and well below 

the country average. As previously noted, the credibility 

of public broadcasters has been compromised for years 

due to their political partiality. With regard to the state 

and entity broadcasters, Rudić said, “Political influence on 

public broadcasters and agencies has strengthened in 2012, 

through biased program content, imposition of ‘partisan’ 

editors and directors, and illegal extension of mandates 

of members of boards of governors at BHT, or attempts 

to appoint political representatives to the managerial 

board of RTV FB&H.” However, the panelists agree that 

FTV, one of the three public-service broadcasters, made 

significant progress toward editorial independence during 

the year, when it saw turnover of its editorial personnel. 

A few panelists believe that state broadcaster BHT still 

provides more balanced news and information, while RTRS is 

considered to be completely under the influence of the SNSD 

party and RS President Dodik.

Kontić believes the circumstances are especially alarming if 

one considers the high number of public broadcasters and 

consequently high ratio of information that is politically 

controlled. “The sheer number of public media outlets is still 

high in B&H; it’s not just the three public broadcasters. Out 

of 140 radio stations, I think 50 percent are public, and out 

of 50 television stations, one-third are public,” he recounts. 

“They are politically [controlled] even at the level of the 

entities, whereas…municipal and cantonal ones, that is rock 

bottom…the information is politically controlled.” (Cantons 

are subunits within the Federation, with municipalities 

as the smallest governing units of both entities.) These 

local broadcasters are often funded directly by their local 

governments and are subject to virtually no regulations 

aimed to protect their independence. The results of such 

direct funding are clear.

In addition, public broadcasters, as Milojević said, are 

overloaded with advertising and commercial content. The 

increased number of drama series among their programs is 

seen as one of the markers of increasing departure from the 

public-service role. Several panelists mentioned a notable 

lack of educational programs or programs for children. 

Rudić, in addition, believes that religious programming 

is mostly constrained to the three major religions (Islam, 

Orthodox, and Catholic), while smaller communities are not 

visible. Similarly, reporting on minority groups and usage of 

minority languages is only occasional. 

Due to already mentioned reasons, such as the lack of 

capacity, pressure for fast production, and the lack of 

specialized journalists, the majority of media are heavily 

dependent on other media sources, most of all on news 

agencies. There are seven news agencies in B&H. Two are 

public, four private, and the other is the recently arrived 

regional office of the public Turkish news agency, Anadolu, 

which has had an important impact and brought in quality 

coverage. Other foreign media agencies, such as Reuters, 

AP, and AFP, may maintain correspondents but are not 

considered sources for local information by the panel. Media 

outlets in B&H regularly use the services of at least one 

agency. Albijanić-Duraković thinks that most outlets can 

afford the services of one agency, but not several. And only 

a minority of media can afford the services of international 

news agencies. This may be problematic given that the 

News Agency of the Republica Srpska and the Federal News 

Agency, the two strongest agencies, are owned by entity 

authorities and are most likely under substantial political 

pressure, especially since there are no legal or regulatory 

guarantees of their independence. Rudić mentioned an 

alleged agreement among the SDP-led coalition partners, 

where the Party of Democratic Action (SDA) has been 

replaced by the SBB, on appointing political affiliates 

of these parties to managerial positions in the agency. 

Milivojević believes the SRNA agency’s bias is detectable in 

the selective approach to the news it distributes, depending 

on whether it serves the interests of the governing parties. 

Despite these shortcomings, the preponderance of news 

agencies merited their ranking well above the national 

average. Several panelists rated Anadolu as a new relevant 

actor that has raised standards of professionalism among 

news agencies on the market. The agency’s services are free 

for the first year. 

In addition, media outlets increasingly use online sources 

for news, especially concerning international issues, taking 

advantage of open-use standards and the timeliness of 

the information.

The score for private-media news programming has risen 

slightly since the last MSI and is also comfortably above 

this year’s country average. Broadcasters and print media 

generally produce news content. Television and radio 

stations mostly have a central broadcast plus several short 

news broadcasts. However, many broadcasters rely almost 

exclusively on agency news or broadcast the news programs 

of the public-service broadcasters. Some broadcasters 



29BOSNIA & HERZEGOVINA

produced original news, but as Rokša-Zubčević said, it is 

“in a form where the speaker reads the news, which is 

followed by a few, if any, features or live reports.” Still, 

Rokša-Zubčević believes that the high number of media on 

the market is a guarantee of media pluralism. As noted, 

licensing criteria give preference to content that covers 

issues that otherwise lack attention. Smaller and local 

stations mostly focus on issues relevant to local communities, 

while they mostly rely on secondary sources for national and 

international news. Financial limitations and dependence 

on local centers of power call into question editorial 

independence and the quality of the produced content. 

Only a small proportion of the content of online news 

portals is originally produced; the majority originates from 

secondary sources. 

When it comes to balanced reporting, as well as the quality 

of production, the panelists assessed that Al-Jazeera Balkans 

stands out. However, Zaimović said that network’s audience 

share is still extremely low. The panelists believe local media 

attract a bigger audience with reports on current political 

affairs, while the regional Al-Jazeera attracts its audience 

with programs that are lacking in other media, such as 

locally produced documentaries. 

As in the previous year, the major disadvantage concerning 

the transparency of media ownership is that there are no 

legal or regulatory guarantees preventing concentration 

of ownership. Rokša-Zubčević noted that despite CRA 

initiatives, no progress has been made in this regard due to 

lack of interest of state institutions. The B&H Competition 

Council is responsible for addressing the issue but has thus 

far taken no action. So far there have been no obvious 

cases of significant concentration of ownership, though Glas 

Srpske and Nezavisne Novine hold significant market shares 

in the RS and are both controlled by Željko Kopanja. A few 

panelists believe that ownership is problematic in cases 

where media owners are officials of political parties, as in 

the case of Dnevni Avaz owner Radončić. Apart from the 

CRA’s records on ownership in the broadcasting sector, there 

is no other monitoring of media ownership, and given the 

possibility that officially reported data do not match reality, 

concentration of power over media remains an open risk.

Groups that are socially marginalized—such as the main 

ethno-national groups in minority concentrations, Roma 

and other national minorities, LGBT people, refugees and 

returnees, the disabled, and, in many cases, women—are 

often neglected or inadequately presented in the media. 

Čengić also raises the question of whether representatives 

of certain groups that appear in the media are legitimate 

representatives of their perspectives and interests: “Even 

when representatives of less influential, less powerful 

groups are in the media, mostly the same persons appear, 

and you are no longer sure if this is an attitude of a larger 

group of people or an individual that is chosen by chance.”

In sum, there is no strategic approach to provide content 

representing different social interests; due to limited 

capacities and lack of goodwill, as Čengić said, “Journalists 

are mostly guided by events…and that is how they choose 

sources and viewpoints.” Although public broadcasters have 

additional program obligations, the panelists believe these 

requirements are not followed. As noted, the law stipulates 

that 40 percent of programming on public broadcasters 

should be informational and educational, and 10 percent of 

that content is to be devoted to issues relevant to displaced 

groups, minorities, and the vulnerable. Similar provisions are 

made for children’s programming.

Some sources suggest that even if there is reporting on 

different ethnic groups, such content is mostly related 

to folklore, cultural heritage, and holidays, with hardly 

any coverage of politically relevant issues. Religious 

programming can be found on public-service broadcasters, 

but Rudić believes it focuses on the three dominant 

religions, while “small religious communities are invisible 

in public life.” In addition, a report on the perception of 

discrimination published by Open Society Foundations 

suggests that not only do media sometimes ignore 

reported cases of discrimination, but they also represent 

certain groups in a discriminatory manner. For example, 

the Roma are regularly discriminated against in media 

reports; their background will be accentuated in articles 

about crime. Transgender identities are often presented 

through prejudice, stereotype, and even hate speech, and 

some sources suggest that women are often presented 

in a stereotypical way, according to reports issued by 

Mediacentar Sarajevo. Additionally, ethno-national 

fragmentation among media influences reporting. For 

example, a ban on a peaceful protest in the town of 

Prijedor, marking the 20th anniversary of mass murders of 

non-Serb citizens, was not covered with the same attention 

and condemnation in all media in B&H. 

Some content in mainstream media is produced for or 

adjusted to certain groups of citizens. Rokša-Zubčević 

mentioned, for example, that information and news 

programming on two broadcasters in the local communities 

of Kotor Varoš and Konjic is targeted at an audience with 

hearing difficulties. Online media have been providing more 

space for visibility of marginalized groups, and their impact 

has been rising over the years. Specialized portals such as 

Diskriminacija.ba, Manjine.ba, and Tocak.com are examples 

of outlets that focus on covering relevant stories and 

promoting the rights of minority groups. 

The panelists suggest that media to some extent cover 

information on local, national, and international affairs. 



30 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Rokša-Zubčević said that the CRA’s recent monitoring effort 

showed that local television stations significantly cover 

local communities, though this primarily involves communal 

services and the weather forecast. Several panelists, 

including Ajvaz, Čengić, and Milivojević, believe that local 

media do not sufficiently report on community issues. As in 

the previous MSI panel, some participants believe that news 

and information programming does not sufficiently focus 

on the needs of the audiences, such as local news. The panel 

agreed that the public media do not necessarily produce 

“public-interest” content. As Butković said, “Every local TV 

station, even the smallest one, has a section on world news. 

It spends resources, does not have appropriate staff, and 

does not have an appropriate technical structure that can 

support quality production of such programming.” 

It should also be pointed out that certain local communities 

may be underrepresented in media, especially as there 

are local communities with practically no local media. In 

addition, as Milivojević points out, their presentation in the 

bigger media is hindered because public-service broadcasters 

are cutting the number of correspondents from local 

communities. Public broadcasters FTV, through Federation 

Today, and RTRS, through Srpska Today, still broadcast shows 

about local communities in their territories. And finally, as 

noted earlier, financial dependence raises doubts about 

the impartiality and quality of locally produced content. 

Information on international affairs is mostly taken from 

secondary sources. National and entity-level affairs are 

sufficiently covered, but the impartiality and quality of 

this coverage is often disputed. Civil journalism is not yet 

developed, but information is increasingly disseminated 

through online platforms.

Objective 4: Business Management

Bosnia & Herzegovina Objective Score: 1.60

Business management, in general, remained the weakest 

and least sustainable aspect of the media sector. State 

policies are underdeveloped, with even more detrimental 

consequences for media sustainability in the context of the 

economic crisis and reduced advertising revenues. Most 

media are fighting for survival in conditions of flawed 

fiscal policy, misuse of state subsidies, an overcrowded 

media market, lower advertising revenues, very low 

advertising prices, and competition from neighboring 

countries. Subsidies are perceived as a means of control 

over key media outlets, leading this indicator to receive 

the lowest score of all for the country. As media hardships 

over the past few years continue, their consequences are 

accumulating. Although the number of media outlets is not 

considerably shrinking, the quality of journalism seems to be 

vastly affected. 

With regard to business models, there are huge differences. 

The panelists believe that media outlets are generally not 

efficient and self-sustainable enterprises. Only a few firms 

function as efficient and self-sustaining enterprises, with 

financial departments in good order and robust marketing 

services. As Herić points out, most broadcasting media 

are in debt, especially radio stations, which are losing 

advertising revenues at an exponential pace. Several 

panelists also suggested that successful business models 

often mean attracting the audience, and subsequently 

advertisers, through entertainment and cheap and mostly 

socio-politically irrelevant content. In addition, Herić stated 

that the majority of media are artificially sustained through 

injections from government budgets, including subsidies, 

as well as direct government financing for local public 

broadcasters. Outlets hire professional accounting officers, 

and international accounting standards are accepted. 

However, Butković believes the implementation of these 

standards falls far short. 

Rokša-Zubčević mentions that while the CRA reduced 

license fees for broadcasters on several occasions, she 

still believes “it is hard to explain how these broadcasters 

are surviving on such a small market.” The media market 

is indeed overburdened, with 42 television stations and 

142 radio stations, eight dailies, seven news agencies, 

and a large number of online media outlets and portals. 

However, despite the decrease of advertising revenue 

from previous years (30 percent), the number of outlets 

remained approximately the same in the past couple of 

years. Total advertising revenue in the market in 2012, as 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



31BOSNIA & HERZEGOVINA

estimated by the marketing agency Fabrika, was around 

US$65.47 million (similar to 2011). Television broadcasters still 

convincingly held the highest share, 67 percent, while radio 

had 5 percent, print 16 percent, and the Internet 2%; the 

remaining 10 percent went to outdoor billboards, according 

to an unofficial estimate from the advertising agency 

Fabrika. In addition, international donor organizations 

that supported media projects for years have in the past 

few years been leaving the market. Therefore, the role of 

government institutions as sources of revenue is more vital 

than before. 

The number of potential sources of revenue is limited. Major 

domestic advertisers are often affiliated with political actors, 

and therefore editorial policies can be driven by the interests 

of these actors and advertisers, even at the expense of the 

public-service role. As reported in previous years, there are 

several major domestic and international advertisers in B&H 

that most media depend on. Government institutions, as 

mentioned, are also key financers. Municipal and cantonal 

authorities directly fund local public media and often 

provide subsidies for private media in local communities. The 

fact that there are no guarantees of independence of either 

private or public media under these arrangements raises 

serious doubts about their editorial sovereignty. 

Public broadcasters RTRS, FTV, BHT, and Radio Federation 

B&H are funded primarily through RTV subscription 

fees. But the level of collection has been below the 85 

percent required for their financial efficiency, according to 

independent audits. Refusal or reluctance to pay RTV fees 

is especially common among Croats, who feel that their 

interests are not represented in the current PBS system, as 

well as among Serbs, who question the current distribution 

of these revenues among the three parts of the system. 

Currently, 50 percent of the fees go to BHT, and 25 percent 

go to each of the two entity broadcasters, RTRS and FTV.

And finally, community media are not allowed to run 

advertising, which is seen as a hindering factor in developing 

the sector. The three existing community radio stations 

are Radio Marija, financed by the Catholic Church, Open 

Network Radio, funded by humanitarian contributions, 

and Radio Active Naša Djeca, funded by the Naša Djeca 

association on children’s rights and protections. 

Butković believes that “almost all media are susceptible to 

the influence of those bringing revenues.” Milojević points 

out that big advertisers and government institutions are in 

a position where they can heavily influence content, since 

in the context of heavy competition in a poor market it is 

“hard to ensure a multitude of sources of revenue” that 

would enable editorial independence. Although there have 

been no publicly revealed cases, Čengić said that “one can 

hear in the corridors that there are secret arrangements; 

journalists sometimes hear that a particular media outlet did 

not want to publish a story explaining that the story could 

jeopardize its relationship with someone who advertises in 

the media outlet, and similar things.”

Major advertisers among domestic firms are telecom 

operators and electric power distribution companies; 

among foreign brands, the three largest are Procter & 

Gamble, Henkel, and Coca-Cola. Advertising agencies act as 

go-betweens and work more or less with all types of media 

outlets. As in previous MSI panel discussions, the panelists 

believe that market-research results are not consistently 

used as the only criteria for advertising contracts, but 

rather that different personal, political, and financial 

affiliations sometimes distort market position. In addition, 

Albijanić-Duraković believes that advertising agencies 

mostly work with television stations, since she believes that 

television advertising brings the biggest profit to agencies. 

Zaimović stresses that this depends only on the results of 

market research, and that advertising agencies are subject 

to pressure from media outlets in this regard. International 

clients require marketing research data on audience/

circulation. 

Several of the television stations with the largest viewership 

in B&H do not have problems with securing significant 

advertising revenues, but this is a problem for most 

other media for several reasons. The print media have 

never provided transparent circulation data, and their 

quality is often below international advertisers’ criteria. 

For the majority of broadcasters, audience share is too 

low to make them interesting for international and big 

domestic advertisers. The advertising market is especially 

underdeveloped outside major cities. Finally, only a few 

domestic companies invest significantly in large-market 

advertising, while others do not have sufficient funds 

or awareness of ads’ importance. Local media markets 

are therefore almost completely dependent on local 

advertisers. Zaimović also stressed that radio stations are 

losing attractiveness for advertisers. Online media still have 

a low advertising share, but there are outlets with high 

traffic capable of drawing marketing attention. According 

to gemiusAudience, the top site, Klix.ba, had more than 

450,000 real visitors in October 2012. 

Zaimović and Rokša-Zubčević add that overspill of 

advertising revenue in foreign markets further endangers 

the domestic media market. Foreign advertisers reach 

the domestic audience through cable distribution, either 

through regional channels from Croatia and Serbia or 

channels such as Fox, Discovery, and Sport Club, so they do 

not need additional advertising contracts in B&H. 



32 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

In addition, Rudić mentions one case that indicates a 

possible conflict of interest—namely the owner of an 

advertising agency who hosted a political show on BHT1.

The two biggest sources of revenue for media are 

advertising and public funds. Overall advertising revenues 

are around US$65.47 million, with the biggest share taken by 

the television market (around 65 percent). The most recent 

comprehensive study, dating to 2006, suggests that the 

share of public funding is 4 percent of the overall television 

market value, but the panelists believe that in the past few 

years this percentage was increasing because advertising 

revenues were shrinking. The PBS system receives the 

biggest share of overall market revenues, especially through 

RTV subscription fees (33 percent of the overall television 

market value in 2006). In addition, a significant share is 

reserved for a few big private broadcasters, while the 

majority of media compete for a small piece of advertising 

revenues. As Zaimović said, the offer of media programs 

is huge, and competition often dramatically changes with 

each new commercial program purchased, such as television 

series from Turkey. Rokša-Zubčević adds that the results of 

monitoring carried out by the CRA indicated that “our TV 

stations—now I will speak specifically about TV, although 

this is present on radio stations, too—they are forced to 

completely change their program schedules for any chance 

of profit. Then we have violations of our codes, least 

of all regarding advertising time—you will rarely find a 

station that violates the rule of four, six, or 12 minutes per 

station—but you will find mass violations where a sponsor 

[is promoted] from the screen, by the hosts…in a way that 

is disgusting.”

Butković assesses that media are generally swamped with 

advertising. Although there is a limit on advertising in public 

media, there are doubts as to whether that is respected. 

Zaimović also said that FTV has significant viewership, but 

it is built on commercial programs rather than content of 

public interest. Public funding, both direct financing and 

subsidies, is considered the most problematic. Although 

government support for media would normally be desirable, 

in the B&H context it is implemented in a way that raises 

questions about whether it benefits citizens or just the 

interests of government institutions. In addition, public 

funds often enable media to charge lower advertising prices. 

As Čengić noted, “Media that receive considerable revenue 

from the state carry commercials at lower prices than private 

media, and thus lower prices on the advertising market.” 

Albijanić-Duraković called for urgent regulation of unfair 

competition and price dumping, since in her view prices are 

falling so low that advertising is simply not profitable for 

online media. Zvjerac added that “in print media an ideal 

ratio would be 45 percent of circulation and 55 percent of 

advertising, but in the past two years the circulation of all 

media has dropped as much as the advertising share.” 

With regard to government funding for media, doubts 

about transparency, criteria, and impartiality of allocation 

of funding continue. The most prominent example is 

allocation of funds by the RS government in recent years. 

In 2012, significant money was given to several leading 

media in the RS. Media analysts in previous years claimed 

that the procedure was not transparent and that certain 

outlets were given preferential treatment. Milojević believes 

funding was distributed even before the tender was closed. 

According to information published by CIN at the beginning 

of 2012, the RS government had at that time planned to 

give 1.4 million KM (about US$932,000) for financing media, 

and some sources suggest that in the first four months of 

2012 an additional 180,000 KM (about US$120,000) was 

paid to private media outlets. In the course of a budget 

revision in September, the RS National Assembly more 

than doubled grants to media, raising them to US$2.43 

million. The panelists believe that similar funding will 

not be provided next year, since it is not an election year. 

Similarly, the Ministry of Agriculture, Water Management, 

and Forestry drew public criticism for contracts with several 

agencies and media outlets in 2012. The ministry was 

accused of disrespecting procedures on public procurement 

in distribution of funds, as well as of promoting a political 

party instead of domestic agriculture. Some sources 

suggested that more than 2 million KM (US$1.45 million) was 

spent by the ministry through local media for its “Let’s Buy 

Local” campaign.

In addition, as mentioned, many local, municipal, and 

cantonal governments provide subsidies to media 

operating in their territories. These funds are rarely aimed 

at producing content of public interest but are instead 

guarantees of positive coverage of government activities. 

Criteria are often considered unclear, lacking specific 

requests for public-interest programming, and procedures 

are perceived as nontransparent. Government subsidies 

received one of the two lowest scores the panel assessed 

this year. 

The score for use of market research for development of 

strategic plans remains generally unchanged from last 

year and is still below the country average. Some outlets 

use market research, but it is not affordable for most. 

Additionally, there have been significant controversies about 

the reliability of research provided for broadcasting media. 

Online media mostly use web analytics data, such as Google 

Analytics, to tailor their products to the needs and interests 

of users. However, in Albijanić-Duraković’s view, the interests 

of users mostly push media toward producing content of 

lower journalistic quality. 



33BOSNIA & HERZEGOVINA

Mareco Index Bosnia still provides data on broadcast ratings, 

in addition to occasional ratings on broadcast and print 

formats from GfK BH, a branch of the Austria-based research 

company. However, serious doubts have been expressed 

since 2010 with regard to the accuracy and impartiality of 

the provided research. Čengić, for example, said: “There is 

increasing speculation that the agencies doing this are in 

conflict of interest because they are connected, through 

relatives or friends or another way, with media owners or 

members of managements of certain media.” 

The panelists also expressed concern that controversies 

and the lack of universally accepted research results will 

possibly lead to withdrawal of international clients from 

the advertising market. The Association of the Media 

Industry of B&H, recently operational again, is hoping to get 

support for conducting an independent tender procedure 

for a market-research company by mid-2013. Panelists in 

the previous year said that the prices of market research 

were generally intolerably high for the poor B&H market. 

The association therefore sees a great need for assuring 

financially feasible and independent media research through 

the upcoming tender procedure. In the meantime, Mareco 

is still accredited for market research, and as Zaimović 

said, most if not all media will sign contracts with Mareco 

for 2013. At the same time, Nielsen Television Audience 

Measurement will start providing data on the market. 

Zaimović assesses that this could have serious consequences 

for the poor advertising market. Having two separate 

providers could inject new uncertainty into the results of 

market research and could risk the financial viability of 

both players.

Data on circulation of print media are still mostly not 

available due to the lack of willingness of print media 

outlets to pay for research on their circulation and to ensure 

transparency. Only five print media outlets—Press, Blic, 

Šik, Ljepota i Zdravlje, and Sport Centar—are included in 

ABC audit research, which makes print unattractive for 

international advertisers. 

In addition to web analytics, such as Google, several 

dozen online media use gemiusAudience research, which 

additionally provides demographic data and is more useful 

for advertisers.

Zaimović believes that neither the media industry nor 

advertisers fully understand the terminology used in media 

research. Čengić adds that domestic advertisers are driven 

more by their closeness with certain media outlets than by 

results of market research. 

Objective 5: Supporting Institutions

Bosnia & Herzegovina Objective Score: 2.35

This objective is the only one that significantly increased 

since last year and now scores above the average country 

score. Almost all indicators increased, especially professional 

associations, indicating that journalists’ associations gained 

more credibility. Associations of owners also significantly 

improved, suggesting that they have been somewhat more 

active since the 2012 report. Scores for ICT infrastructure and 

quality degree programs received lower scores but increased 

somewhat, compared with the previous MSI. Sources of 

equipment and professional associations also improved, both 

scoring above the country average. 

There are several broadcaster associations, including the 

Association of Electronic Media, Association of Private 

Broadcast Media, Association of Broadcast Media, and 

Association of Local Broadcasters of the Republika Srpska. As 

noted in the previous MSI, associations are mostly engaged 

in advocating for policies that better support financial 

sustainability. The panelists perceive that these associations 

significantly promote the interests of their memberships, 

and the score suggests this was more so during 2012 than in 

the previous year. 

However, Herić points to a few factors that diminish their 

results, most of all the lack of interest in joining associations 

as well as conflicting interests of different associations: 

“The Association of Private Broadcast Media is interested 

in enriching the market; on the other hand, we have the 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



34 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

situation that the Association of Broadcast Media, which 

has a bigger number of municipal media, supports taking 

money from the budget, from humanitarian organizations, 

and then we have a conflict of viewpoints over the CRA and 

Council of Ministers [appointments].”

Professional organizing remains fragmented; there are three 

general trade unions, including media employees (on the 

state and territorial entity levels), as well as six journalists’ 

associations. Union organizing is still not popular among 

media workers, and as Rudić reports, only 16 percent 

of media employees are union members. As in previous 

years, the panelists mentioned only BH Journalists as an 

active association promoting the rights of journalists. In 

general, Butković believes associations are resistant to 

political influence. 

A significant leap of the score for this indicator may be 

attributed to several factors. One of them is the fact 

that BH Journalists achieved pertinent results in several 

cases of promotion of rights. As Rudić mentions, legal 

and professional help offered by the Free Media Help 

Line and BH Journalists contributed, for example, to the 

second-degree assault conviction against the assailants of a 

Dnevni List journalist. Another example is the association’s 

reaction to verbal attacks and denial of accreditation 

to Ljiljana Kovačević, the Banja Luka correspondent of 

the Serbian agency Beta, in response to reporting on RS 

President Dodik. There were also several failed complaints 

over threats and physical assaults in Trebinje, Sarajevo, Banja 

Luka, and others that were initiated with the support of BH 

Journalists. In addition, BH Journalists has founded local 

clubs of journalists in nine cities in B&H, and Rudić believes 

that the association’s local engagement is thus enhanced. 

And finally, Milojević suggests that BH Journalists gained 

more influence in the RS journalistic community than in 

the previous period. Fragmentation in the journalistic 

community along ethnic and entity lines is still seen as the 

biggest hindering factor. For example, Milojević mentions 

that in the case of death threats to ATV journalist Siniša 

Vukelić by a businessman from Banja Luka, associations 

across ethnic and entity borders reacted, but she believes 

that the public in the RS would have ignored this case if BH 

Journalists had not reacted first.

The panelists believe there are only a few NGOs that 

offer some support for media independence and 

rights of journalists. Milojević said there are not many 

allies but added: “Nevertheless, I view a number of 

nongovernmental organizations as our allies. They are 

Transparency [International], Center for Civil Initiatives, 

and Helsinki Citizens’ Assembly of Banja Luka.” Still, 

several panelists agree that NGO visibility in supporting 

the journalistic community is low, especially when it 

comes to rural communities. Zaimović adds that NGOs are 

mostly project-driven and rarely are actively committed to 

social engagement beyond the project reach. Some of the 

burning issues that call for more attention of NGOs are 

political pressure on media, lack of transparency in public 

subsidies, and lack of support for quality programming of 

public interest. 

Education for journalists is provided at four public universities 

and one private university in the country. Scores for the 

indicator pertaining to the quality of formal education 

suggest that standards are not sufficiently met, although 

there have been some improvements. As in previous years, 

the panelists believe that these programs especially fall 

short in providing practical knowledge of media production. 

Milojević concludes that these programs provide no practical 

learning and do not motivate young journalists, which 

renders them ill-equipped for working in newsrooms. 

Albijanić-Duraković wrote, “Depo.ba has on several occasions 

offered volunteer engagement to journalism students. But 

the incompetence of the young journalists was more than 

worrying.” Ajvaz, however, wrote that the extent of practical 

assignments during journalism studies is increasing and 

that some faculties, such as the Džemal Bijedić University of 

Mostar, have introduced one-semester compulsory practice 

for fourth-year students. Still, Albijanić-Duraković believes 

that such internships are not monitored or organized by 

universities, and thus the benefits are questionable. 

Short-term training programs for journalists still exist, but 

their number has been reduced in recent years because 

the donor community is providing less funding. Therefore, 

the score for informal education has worsened in previous 

years and is now below the country average. Mediacentar 

Sarajevo implemented several education programs in 2012, 

mostly intended for young journalists and journalism 

students. Pursuant to the needs of the media market, 

training programs also involve practical learning on 

new-media production. Five panelists mentioned these 

programs, and Rudić and Herić believe that the programs 

of Mediacentar (which coordinated the MSI panel) deserve 

praise for the still relatively high score for this indicator. 

Ajvaz mentioned that the Media Plan also still provides 

education programs for journalists, and Bičakčić said that 

there are also useful international programs: “There was 

a training program on legal leaks which was implemented 

for journalists in the whole region related to freedom of 

access to information, but also including data journalism and 

computer-assisted reporting.” 

There are virtually no restrictions on import and/or 

purchase of newsprint, software, and video or transmission 

equipment. Certain printing houses are sometimes possibly 

selective in providing their services based on political 



35BOSNIA & HERZEGOVINA

criteria. However, this does not cause serious restrictions 

since others are available, as Zvjerac said, if not in the 

country, then in the region. Zaimović mentioned that the 

quality of newsprint is low, but this is more likely a result 

of management decisions to choose cheaper options rather 

than the unavailability of quality equipment.     

Channels of media distribution also scored significantly 

above the country average. Two major telecommunications 

companies are state-owned, and in previous years there 

have been some indications of monopoly behavior by BH 

Telecom, despite existing regulations on free access to 

telecommunications. Television transmitters are also owned 

by the entity governments, while channels of distribution 

in the print media sector and printing houses are privately 

owned. The panelists indicate that cable distributors continue 

with irregularities in terms of monopolizing certain territories 

based on unacceptable arrangements among distributors. As 

Rokša-Zubčević said, distributors have “reached some sort of 

‘gentlemen’s agreements’ to stick to their territories, which 

is unacceptable in terms of market principles. Every citizen 

of this country, according to our rules, should be free to 

choose. In terms of cable operators, we are not so free yet; 

it is possible we may reach that point with development of 

IPTV.” In addition to previous complaints that distributors 

were choosing television channels based on political interests 

and particular relations with owners of television channels, 

Rokša-Zubčević points to an additional problem: “Lately, we 

have had an increased number of cases where cable operators 

were not placing local TV stations in their systems, for which 

they heavily charge their subscribers. According to our rules, 

every cable distributor has an obligation to include in its 

primary, basic system every TV station that is in its network.” 

On the other hand, Internet and mobile communications 

services are provided on a nondiscriminatory basis. Online 

media and bloggers are free to choose software and platform 

options without restrictions.

The indicator on ICT infrastructure scored significantly 

better than last year and was about identical to the country 

average. Infrastructure, availability, and offerings in terms 

of ICT technology are constantly improving. Still, Čengić 

said that connection problems are not uncommon. When it 

comes to broadcasting services, Rokša-Zubčević indicated that 

on-demand and media services provided through the Internet 

have begun to emerge. There are three IPTV providers, and 

one is beginning distribution through the mobile-phone 

network. In addition, there are more distributors of phone, 

Internet, and television services. Broadband Internet is 

increasingly penetrating the market, but as Rokša-Zubčević 

said, bandwidth is still not completely satisfactory even in 

urban areas and is still scarce in rural areas. Furthermore, 

high-quality bandwidth that could be highly useful for media 

outlets is still considered overly expensive. 

The panelists are doubtful that the prices of 

telecommunications services correspond with their quality if 

compared with international trends in the sector. 

And finally, one of the panelists’ biggest points of 

dissatisfaction regards impediments to the switchover to 

digital transmission, with a lack of political will to build the 

necessary structures to implement the change and a lack of 

funding both responsible for the delays.

List of Panel Participants

Semina Ajvaz, professor, Džemal Bijedić University, Mostar

Angelina Albijanić-Duraković, editor-in-chief, Depo.ba, 

Sarajevo

Leila Bičakčić, director, Center for Investigative Reporting, 

Sarajevo

Benjamin Butković, news program editor, Bosnia & 

Herzegovina Radio and Television, Sarajevo

Rubina Čengić, editor-in-chief, Start magazine, Sarajevo

Reuf Herić, director, Radio Q, Visoko; board chairman, 

Association of Private Radio and Television Stations

Boro Kontić, director, Mediacentar Sarajevo

Milkica Milojević, journalist, Banja Luka

Asja Rokša-Zubčević, division chief, Broadcast Services and 

International Cooperation, Communications Regulatory 

Agency, Sarajevo

Borka Rudić, secretary general, BH Journalists, Sarajevo

Senad Zaimović, general manager, Fabrika Marketing 

Agency, Sarajevo

Predrag Zvijerac, executive editor, Dnevni List, Mostar

Moderator and Author 

Sanela Hodžić, research coordinator, Mediacentar Sarajevo

Proofreading and Translation

Kanita Halilović

The Bosnia and Herzegovina study was coordinated by, and 

conducted in partnership with, Mediacentar Sarajevo. The 

panel discussion was convened on November 21, 2012.

Disclaimer: The views and opinions presented in the 

chapter on Bosnia and Herzegovina are those of the panel 

participants and do not necessarily reflect the views and 

opinions of Mediacentar Sarajevo.


