
272 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

TAJIKISTAN

While opportunities to increase openness through new media are great, 

the panel also dubbed 2012 the “Year of Pressure on the Internet,” as 

the government attempted to counter the rapid growth in opposition 

activity online.



273

introduction

TAJIKISTAN

CConflicting trends pulled independent media in opposite directions throughout 2012, resulting in mixed 

scoring results largely similar to recent years. Self-censorship increased somewhat, but the panel noted 

increased attempts at professional and socially responsible reporting. Licensing, education, and taxation 

remained huge barriers, but professional associations have begun to consolidate their influence and 

become more effective. Technical limitations and electricity shortages remain a barrier to rural media 

development. Finally, a burst of online expression through blogs, social networks, and online news sites has 

opened opportunities for the estimated 25 percent of Tajiks who are Internet users, which in turn invited 

new efforts at state control of speech online.

Politics were volatile again. Military clashes in Khorog, the capital of the Gorno-Badakhshan Autonomous 

Province, ostensibly sparked by the murder of a high-ranking intelligence officer, occurred in July, leaving 

dozens of casualties. The operation was accompanied by protests and attempts to control press coverage. 

Communication and travel bans were not lifted for a month, until a ceasefire and the capture of several 

leaders led to the withdrawal of government troops to their permanent posts closer to the capital. 

Russian President Vladimir Putin came to terms with his Tajik counterpart, longtime strongman Emmomali 

Rahmon, on a 49-year extension of the lease for a Russian military base, in exchange for promises of 

extensive arms supplies. The agreement triggered a heated discussion in society and online. Tajikistan also 

won a commitment from Russia to allow Tajik citizens to stay in Russia without registration for 45 days, 

up from 15. Remissions from Tajik labor migrants are about half of Tajikistan’s GDP, the highest ratio in 

the world. Tajikistan acceded to the World Trade Organization on December 10, after a process that took 

11 years. 

Tajikistan continued to face pressure from Uzbekistan over water and environmental issues, and from 

alleged Islamist extremists. The government responded to the latter by increasing pressure and control over 

religious institutions and leaders.

The panelists stressed the need to restart recently finished projects funded by USAID and the OSCE, 

and to continue USAID-funded training for journalists, with an emphasis on specialization and coaching 

multimedia journalists. While opportunities to increase openness through new media are great, the panel 

also dubbed 2012 the “Year of Pressure on the Internet,” as the government attempted to counter the rapid 

growth in opposition activity online.

OVERALL 

SCORE: 

1.67
TA

JIK
ISTA

N



274 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Change since 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: overall average scores

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Azerbaijan 1.83
bb Kazakhstan 1.82
cc Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
cc Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
bb Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

cc Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
bb Georgia 2.15
bb Kosovo 2.46
bb Moldova 2.42
cc Montenegro 2.23
cc Romania 2.15bb Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TAJIKISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
64 1.
66

1.
57 1.

69 1.
81

1.
46 1.
53

1.
43

1.
73 1.

82

1.
70

1.
61

1.
59

1.
99

1.
91

1.
22

1.
13 1.
16

1.
17

1.
14 1.

30 1.
33

1.
33

1.
69

1.
69

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

GENERAL

>> Population: 7,910, 041 (2013 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Dushanbe

>> Ethnic groups (% of population): Tajik—79.9%, Uzbek—15.3%, 
Russian—1.1%, Kirghiz—1.1%, other—2.6 % (2000 Census, CIA World 
Factbook)

>> Religions (% of population): Sunni Muslims—85%, Shia Ismaili 
Muslims—5%, other—10% (2003 est., CIA World Factbook)

>> Languages: Tajik (official), Russian (widely used in government and 
business)

>> Gross Domestic Product: 6.522 Billion (World Bank Development 
Indicators)

>> GDP per capita: $934.8 (World Bank Development Indicators)

>> Literacy Rate: 99.7% (male—99.8%, female—99.6%) (2010 est., CIA World 
Factbook)

>> President or Top Authority: Emomali Rahmon (since 1994, head of 
government since 1992) 

MEDIA-SPECIFIC

>> Number of print outlets, radio stations, television stations: Government 
figures tally 364 registered print outlets, 195 private, 89 state funded. 
Most are issued in Dushanbe, and more than half are issued irregularly.

>> Newspaper circulation statistics (total circulation and largest paper): 
state-run Jumhuriyat (Republic)—41 000 copies, ruling People’s 
Democratic Party Minbari Halk (People’s Tribune)—48,000, private Oila 
(Family)—15,000, Asia-Plus—14,000, Charkhi Gardun (Wheel of the 
World)—6,500, Faraj (Bitter Pill)—6000 and Nigoh (Opinion)—5000 copies.

>> Broadcast ratings: State-run youth channel Bahoriston TV (Spring), 
Poytaht (Capital); private SMT TV, CM-1 TV (Khujand). State-run radio 
Sadoi Dushanbe (Voice of Dushanbe); private Radio Imruz (Today), Radio 
Watan (Homeland), Radio Tiroz (Decoration, Khujand), Radio Sadoi 
Panchakent (Voice of Penjikent).

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> News agencies: Asia-Plus, Avesta, Ruzgor.tj, Pressa.tj, Ozodagon.com, 
Tajikta.tj, Tojnews.tj, and the state-run Khovar

>> Internet usage: 700,000 (est, 2009, CIA World Factbook)

TAJIKISTAN at a glance



275TAJIKISTAN

Objective 1: Freedom of Speech

Tajikistan Objective Score: 1.81

As in previous years, the Tajik media is governed by an array 

of laws and regulations, including the Constitution, the Law 

on the Press and Other Media, the Law on Television and 

Radio Broadcasting, the Law on Information, the Statute on 

Licensing of TV and Radio Broadcasting, as well as multiple 

other articles of the civil and criminal codes.

The Constitution provides for the freedom of expression and 

bans censorship. Also, there are special laws concerning the 

media and television that guarantee the freedom of speech 

and access to information. However, when it comes to 

practice, they do not facilitate these freedoms to the fullest 

extent. Although articles on libel and insult have been 

transferred from the criminal to the civil codes, to fulfill 

President Rahmon’s promise given at a solemn meeting 

devoted to the centenary of the first Tajik newspaper, 

other articles such as Article 137 banning public insult of 

the President of Tajikistan, and Article 330 banning insults 

against public officials have remained criminalized. The 

decree on criminal liability for libel and defamation on the 

Internet, which was passed by the parliament and signed by 

the president at the end of July 2007, is still troublesome.

Legislative acts concerning broadcasting and 

telecommunications, especially licensing, are far from liberal. 

The Licensing Committee was created under the auspices of 

the State Committee for Television and Radio Broadcasting, 

and those seeking to obtain a license face biases from the 

very beginning. Just like previous years, this Committee 

inhibits the licensing of a number of independent 

media outlets that are ready to begin broadcasting. The 

Committee is a closed structure and no representative of the 

independent media has ever been a member.

The fundamental law of the Republic of Tajikistan On 

Press and Other Mass Media was adopted in the last 

days of the Soviet era, and is clearly outdated despite 

numerous amendments and supplements made over the 

past 20 years. Following heated debates in the press on the 

necessity of radical changes to the Media Law, the Lower 

Chamber Council created a working group affiliated with 

the Parliamentary Committee on Media, which includes 

two representatives of civil society: Nuriddin Karshiboev, 

director of the National Association of Non-Government 

Sources of Media Information of Tajikistan (NANSMIT), and 

Kironshoh Sharifzoda, chairman of an NGO called, simply, 

The Journalist. Media representatives and the community 

have been fighting for this new bill for two and a half 

years. Finally, Tajikistan’s lower chamber of parliament 

passed the new Law on the Press and Other Mass Media on 

December 12.

“Now, under the new version of the law, all media outlets 

in Tajikistan will be registered as legal entities, and state 

authorities will have to respond to journalists’ inquiries 

within three days, and not sixty as it used to be, according 

to the previous version. A separate article is devoted to the 

journalists’ responsibility towards the society and readers,” 

said Olim Salimzoda, one of the authors of the new 

media law.

He added that the new law is geared towards the 

development of society, enhancing the level of information, 

the development of journalism, mass media freedom, and 

free registration, as well as journalists’ accreditation.

While the Criminal Code contains articles that allow 

punishing those who impede journalists in their legal and 

professional activities (Article 148), as well as those officials 

who refuse to provide information to citizens (Article 162) 

though not a single charge has ever been brought against 

anyone under these codes. As last year, all the panelists 

stated that the implementation of the laws and regulations 

is still on a rather low level despite the fact that some 

people attempt to curb these freedoms.

According to the panelists who participated in the 

discussion, low legal awareness among journalists 

themselves, official impunity and opposition, failures of 

journalists to hold officials accountable for their illegal 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



276 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

obstructionism, and incompetent court decisions from a 

corrupt and biased judiciary hinder implementation.

As last year, the all panelists agreed on the inadequacy of 

law enforcement mechanisms concerning the guarantees 

of freedom of speech and access to information. “The 

authorities have lots of creep holes to circumvent these 

laws and interdepartmental decrees,” said Karshiboev, the 

NANSMIT director.

Panelist Khurshed Niyozov, director of the Center for 

Investigative Journalism, noted in turn that public officials 

of all ranks—from the government to law enforcement 

agencies—bar access to information in all possible ways, and 

nobody is held responsible for it. The panelists maintained 

that when quarterly press conferences of state ministries 

and departments were cancelled, the authorities promised 

to simplify access to information and conduct press 

conferences whenever necessary, even more frequently. This 

promise has not been fulfilled yet despite multiple requests 

from journalists. 

Not everyone on the panel agreed. “During the past year, 

access to socially-significant information has really been 

simplified due to the improvement of official government 

websites and their use of social networks,” said the panelist 

Nazarali Pirnazarov, reporter for the private regional news 

agency Ca-news.org.

Panelist Ravshan Abdullaev, executive director of the 

Eurasia Foundation in Tajikistan, said that so-called 

“telephone justice” of civil servants is still thriving, but is 

now accompanied by SMS messaging. “This practice is widely 

used by the head of the State Communication Service, Beg 

Zakhurov, who sends letters and SMS messages to Internet 

and mobile communications service providers requiring them 

to block certain websites,” he said. Karshiboev noted that 

these SMS messages and letters are legally invalid.

Karshiboev described the active development of the 

so-called “response factory” when the state-run media use 

anonymous letters from readers to throw mud at opposition 

politicians, religious figures and independent media. “These 

letters are usually published as an opinion of a reader or a 

common citizen of the country, whose last name has in most 

cases been cooked up,” he said.

Panelists noted that public opinion has been split for several 

years already. Most people maintain that free media are 

extremely beneficial for the state and community, whereas 

others claim that these media whip up tensions in society 

and libel the government. The latter also plead to limit the 

freedom of speech to prevent such cases, and Beg Zakhurov 

used this alleged “public outcry” as a basis for his recent 

order to block Facebook, which had become a platform for 

opposition politicians. 

“State authorities do not stand aside either—the bravest 

journalists are called ‘hirelings,’ or ‘Tajikistan’s enemies.’ 

They are summoned by law enforcement bodies ‘for a talk’ 

and even deprived of accreditation,” said Pirnazarov. 

Lawsuits against independent journalists are still common. 

Thus, panelist Mahmudjon Dodobaev, who worked as 

Jahonnamo TV channel director in Tajikistan’s second city, 

Khujand, until early October, told about his dismissal and 

a lawsuit against him because of a numerical error. When 

a part of the Korvon market, the largest consumer goods 

market in the country, burned in a fire in early September, 

his TV channel provided information on the victims with 

reference to Tojnews.tj. However, the data published on the 

agency’s website proved to be exaggerated, which caused 

Dodobaev to be summoned to the security authorities and 

asked for explanations. He referred to the data published on 

the website, but this information had already been removed. 

Dodobaev faced a lawsuit accusing him of libel and 

disinformation, and he was dismissed from his job. Panelist 

Kironshoh Sharifzoda, head of the Media Council, believes 

that the case could have been solved in out of court. “They 

just wanted to punish him publicly in order to scare other 

journalists, because no TV channel in the country besides his 

had reported on the fire in the market,” he said. 

Officials often resort to threats in order to make journalists 

reveal their sources, even though the law stipulates that a 

journalist has the right not to reveal them, except for cases 

with a court order. 

The Media Law explains how to protect sources of 

confidential information, stating, “A journalist shall have no 

obligation to name a person supplying information with the 

agreement to not divulge his/her name, except as required 

by a court of law.” On the other hand, there is an article 

in the criminal code that contradicts this, stating that if a 

person is called as a witness, she or he must testify. 

All panelists mentioned again that there is an urgent need 

for a specific law protecting sources of information. Panelist 

“Now, under the new version of the 
law, all media outlets in Tajikistan will 
be registered as legal entities, and 
state authorities will have to respond 
to journalists’ inquiries within three 
days, and not sixty as it used to be,” 
noted Salimzoda.



277TAJIKISTAN

Khurshed Niyozov noted that officials do not use civil 

reclamation proceedings, but file a complaint directly with 

the Prosecutor General’s Office. “When a lawsuit is sent to 

criminal proceedings, journalists have very little chance to 

prove their innocence,” he said.

Panelist Kurbon Alamshoev, director of the Pamir Media 

Agency, maintains that licensing of TV and radio media 

outlets is still conducted behind closed doors. “The licensing 

procedure itself, as well as the work and composition of the 

committee are not yet transparent enough,” he said.

Pirnazarov noted that the composition of the committee is 

unknown, but there are neither civil society representatives 

nor journalists among the Committee members. 

Independent media outlets have been waiting for their 

licenses for many years. “The situation concerning licensing 

may only get worse due to the presidential elections in 

2013, when Emomali Rahmon, who has already been in 

power for 20 years, is expected to run for election again,” 

Pirnazarov believes.

This year, a license was only given to a TV and radio station 

in Sughd Province in northern Tajikistan. Panelist Rano 

Bobojanova, an instructor at the Faculty of Journalism of 

Khujand State University, said that granting licenses to 

TV and radio companies that broadcast in the north of 

the country was a political tool. “The government of the 

Sughd Province needs these stations as counter-measures to 

prevent the local population from listening to and watching 

the programs broadcast from Uzbekistan,” she claimed. A 

large minority of the Sughd population are Uzbek speakers.

Sukhrobsho Farrukhshoev, spokesperson for the mayor’s 

office in Kulyab, in southern Khatlon province, reported that 

two years ago the US-based Internews Network provided 

his city with the equipment for launching an independent 

TV station. “Nevertheless, despite the solicitation of the city 

authorities, our application was rejected by the Licensing 

Committee,” he added.

There are still only two independent TV stations—

Mavchi Ozod and Kurgonteppa TV—and no private radio 

stations at all in Khatlon Province. The situation in the 

Gorno-Badakhshan Autonomous Province and the central 

Rasht Valley is even worse—there are no independent TV or 

radio stations there. 

The panelists recommended that licensing be taken away 

from the State Committee on TV and Radio Broadcasting 

and transferred to an independent body. 

Entering the Tajik mass media market is otherwise similar 

to other types of business—all one needs is funds. “Anyone 

having enough money can found a newspaper or a 

magazine. That is why there are tons of various newspapers 

with crossword puzzles and jokes stolen from Russian media, 

and publications characterized by low-level materials, 

incompatible with international journalistic standards, and 

scandalous articles,” said the panelist Muhayo Nozimova, 

editor-in-chief of Ovoza and national coordinator of SCOOP, 

a Danish-funded investigative supporting project. 

The procedure for printed media licensing is still rather 

cumbersome and non-transparent. A “single window” 

system for media outlet startups is still missing. The 

founding and registration of any media outlet requires 

approvals from at least five departments, including the 

compulsory registration as a legal entity. “Notably, refusal 

to register with official bodies does not prevent people from 

writing their own blogs, though there is a risk of getting the 

blog address or even the whole blog platform blocked by 

the Communication Service as a result of criticizing this or 

that public figure,” Pirnazarov said. Abdullaev believes that 

this year bloggers have become more active and brave in 

expressing their political viewpoints.

Almost all independent media outlets have experienced 

pressure from the authorities for publishing critical 

materials, especially for reporting on the military operation 

in Khorog, which was absent in the official media. 

“Undesirable” journalists were denied access to information, 

rudely ushered out of ministries and departments, not 

allowed into press conferences, prohibited to shoot photos 

or videos, and demanded to publish retractions. 

The Presidential Administration has tightened access for 

foreign journalists accredited in Tajikistan. Since early 

October they have not been invited to the President’s 

meetings with international delegations, and official photo 

sessions have been ended. No one in the Presidential 

Administration has ever explained the reason for 

such measures. 

Abdullaev and Pirnazarov, reported that bloggers claimed 

they had been threatened. “Bloggers from Blogiston.tj have 

said that they received messages with threats after posting 

critical posts on political issues,” said corroborated panelist 

“State authorities do not stand 
aside either—the bravest journalists 
are called ‘hirelings,’ or ‘Tajikistan’s 
enemies.’ They are summoned by 
law enforcement bodies ‘for a talk’ 
and even deprived of accreditation,” 
said Pirnazarov.



278 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Muhayo Nozimova. Blogiston.tj was founded by Rustam 

Gulov, a blogger from Khujand, publishes both personal 

blogs and aggregates and republishes information from 

across Tajikistan.

Sharifzoda said that officials are thoroughly monitoring such 

popular social networks as Facebook, Twitter, and YouTube. 

The President’s press service, as well as the Minister of 

Foreign Affairs, the Dushanbe Mayor, and many other 

officials have Facebook accounts.

Facebook is a venue of free discussions and political debates, 

and there are some humiliating posts about the president, 

his family, and the Tajik government. “Unlike print media, 

social network users often behave irresponsibly. During the 

Khorog military operation there were calls to overthrow 

the government and messages humiliating the President, 

which is punishable according to Article 189 of the Criminal 

Code,” said Karshiboev. Limited access to Facebook in March 

and November led to an increased interest in this network 

among the Tajik population. According to Socialbakers, 

there were a little more than 29,000 Facebook users on 

March 4, and their number exceeded 45,000 by the end 

of November. The panelists noted that, as far as they 

know, some of the active Facebook users are connected to 

intelligence agencies.

Abdullaev described a flash mob that gathered near the 

building Dushanbe’s main publishing house in November, 

2012, during which about one hundred people formed a 

human heart, while people with photo and video cameras 

watched and recording everything. 

The panelists noted that instead of creating normal 

conditions for the development of printed press, state 

authorities are creating barriers that hinder it. New tax 

code provisions that came into effect on January 1, may 

lead to the bankruptcy of some media outlets, as it imposes 

18% VAT on paper, equipment, and distribution for the 

print media.

Violations of journalists’ rights were reported in NANSMIT’s 

monthly monitoring report of October 2012. Major 

violations in 2012 included unjustified restrictions on the 

provision of information of public importance or refusals 

to provide such information at all, unjustified summonses 

from law enforcement bodies; unjustified searches, and the 

beatings of three journalists.

Niyozov reported that a violent attack on Khikmatullo 

Saifullozoda, the editor-in-chief of the Najot newspaper of 

the Party of Islamic Revival of Tajikistan, which took place 

in March 2011, has not been investigated yet, the attackers 

have not been found, and case was transferred from 

Dushanbe to Saifullozoda’s birthplace for unclear reasons. 

“Government authorities are still restricting access to 

information in force majeure situations and accidents. This 

was especially obvious during the military operation in 

Khorog during July. Priority in such cases is still given to the 

state-run media outlets,” said Murod Sotiev. He added that 

the government of the Khatlon Province requests written 

applications for access to information. Panelist Nosirjon 

Mamurzoda, reporter for Radio Ozodi (Freedom), the 

Tajik affiliate of RFE/RL, cited an example when one of his 

colleagues headed for Kumsangir District in order to write 

an article, but was stopped by the assistants to the District 

Prosecutor General, who demanded a full report on why 

he had come and what he wanted there. “The Prosecutor 

General announced that no journalist would be able to 

move around the district or receive any information without 

his permission,” the panelist said. 

Alamshoev added that it is still extremely difficult to 

obtain access to information in the Gorno-Badakhshan 

Autonomous Province before a clerk receives approval from 

upper management. 

The panelists noted that one of the prerequisites for the 

access to information is the journalist’s professionalism and 

good connections in government agencies. Nevertheless, 

everyone agreed that the authorities are still dividing mass 

media outlets by giving priority to those that are state-run. 

Despite the state authorities’ stated aim to introduce 

e-government, their websites are not informative enough 

and rarely updated. “There are, perhaps, no more than 5–6 

websites of ministries and departments that offer useful 

information, are regularly updated and have a feedback 

channel,” said the Nozimova. That is why the sites of 

ministries and departments are mainly used by journalists 

looking for information rather than by the general public. 

The panelists noted that local media outlets often use 

information from both local and international news 

agencies without reference to the source; and compulsory 

hyperlinks are not used, which is a breach of intellectual 

property rights.

Access to international news is open, though there are 

some factors that create obstacles. “These include a limited 

electrical supply in some regions from November to February, 

and the price of Internet services—from $25 to $70—which 

is quite high in comparison to the average income of the 

population,” reported Abdullaev. Besides, the authorities 

continue to restrict access or completely block opposition 

websites that publish critical materials about Tajikistan, such 

as Fergana.ru, Centrasia.ru, Arianastorm.com, Mahalla.org, 

Lenta.ru, and RIA.ru, for the third year in a row. 



279TAJIKISTAN

Another, even broader channel of foreign news is TV—

both cable and satellite—which has become widespread in 

Tajikistan. “Satellite dishes have become commonplace even 

in the most remote regions of the country, because local TV 

is nothing but holiday specials, concerts, and Presidential 

visits,” said panelist Alamshoev.

Practicing journalism does not require licensing, even 

professional training is not compulsory in order to start 

working as a journalist. In fact, anyone with a press 

card is considered a journalist. However, the absence of 

accreditation for reporting on some official events can be an 

obstacle for journalists.

Journalists are educated in six institutions throughout the 

country, but not all graduates are ready to work in the 

media. “Twenty-five journalists graduate from Khujand State 

University every year, and all of them are readily employed 

by media outlets,” reported the panelist Rano Bobojanova. 

At the same time, the panelists mentioned alarming factors 

such as the tight monitoring of journalism students and the 

prohibition of internships at independent media outlets. 

Students who earn degrees in journalism abroad seldom 

return to the country, according to the panel.

Objective 2: Professional Journalism

Tajikistan Objective Score: 1.82

Professional journalism in Tajikistan is still hindered by 

some obstacles, mainly by limited access to government 

information, especially for young journalists lacking 

connections. In emergency situations, government officials 

are afraid of providing information until they receive 

permission from higher-ranking authorities. Adherence to 

such a policy was demonstrated during the Khorog clashes 

in July, as well as during a riot following the fire at Korvon 

market, in September of 2012.

“Government officials are reluctant to be interviewed 

by journalists, claiming that they are extremely busy, or 

they use interviews for their own justifications,” posited 

Sharifzoda.

The cancellation of regular ministerial press conferences 

was widely decried. “These press conferences are the only 

places where a journalist can meet a head of a ministry 

or department in person and ask questions directly. 

Though you cannot be certain if an answer will be given,” 

said Dodobaev. 

Journalists have started reporting events using several 

sources. “Journalists are trying to work according to 

international standards, and they use comments provided by 

all parties. It is also good that journalists are trying to make 

use of private lawyers, though, unfortunately, not every 

media outlet has their own lawyer for expert examination of 

their materials in order to avoid lawsuits,” argued Nozimova.

Pirnazarov, in turn, believes that not every journalist is 

objective in reporting on events. “A subjective approach 

of some experienced reporters became evident during 

the Khorog events this summer. While reporting on these 

events, journalists violated established norms, the basic 

principle of which is ‘Do no harm,’” he said. He further 

explained that the public met extremely emotional reporting 

with mixed reactions. 

“The Khorog events led to more self-censorship, though 

they also triggered criticism of government actions,” said 

Niyozov. Only a few private Tajik media outlets can afford a 

balanced approach reporting, and the number of such media 

outlets is shrinking every year. Most non-government media 

outlets reflect their owners’ viewpoints, while the state-run 

media is little more than a tool for propaganda and war 

against political competitors.

“In view of such circumstances, most journalists have 

nothing to do but practice self-censorship. This is why many 

journalists quit their jobs, and analytical content is being 

replaced with entertainment. This process became more 

profound in 2012, as it affected even the most well-to-do 

media outlets in the country,” said Abdullaev.

Each ministry and department has its own, internal list of 

information to be kept away from the media. Each official 

has to relay a request to a direct manager until the request 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



280 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

reaches both a minister and a department head. Such a 

chain of command significantly hinders a journalists’ ability 

to report on key events and problems faced by the country. 

Even if they were granted, few journalists are capable of 

conducting a professional, well-prepared interview. 

For instance, the security forces and the Ministry of Defense 

that took part in the military operation in Khorog did 

not provide the media with any information whatsoever. 

Journalists have been trying to obtain information about 

the owner of the offshore company IRS, which controls the 

Dushanbe–Chanak toll highway connecting central and 

northern Tajikistan, for three years already, but in vain. It is 

thought to be owned by the president’s son-in-law, Deputy 

Finance Minister Jamoliddin Nuraliev.

The Ministry of Defense, as well as the State Committee 

for National Security and the Central Directorate of Border 

Control, provides journalists only with information that 

these bodies themselves find necessary to publish. 

Risks incurred from publishing materials that criticize any 

aspect of public life make journalists resort to anonymous 

sources of information. Besides, the media has an unspoken 

rule not to criticize advertisers and tax authorities. 

Bobojanova noted that mass media are still being used as a 

tool for blackmailing and score settling. “Managers of one 

of the farms in Sughd Province refused to give a bribe to an 

official, and then the Tojikistoni Dunye newspaper published 

mudslinging content about them,” she said.

Besides, as panelist Dodobaev stated, independent 

newspapers such as USSR and Tojikiston suffer from 

regionalism, publishing attacks against northern citizens. 

In addition to the president and his family, journalists 

are wary of attacking the top leaders of the parliament, 

the activities of TALCO, the State Committee for National 

Security, and the tax authorities. Niyosov and Nozimova 

admitted that, as editors themselves, they practice 

self-censorship concerning some ‘closed’ topics, especially 

after the military operation in Khorog.

Abdullaev said that the Asia-Plus Media Group, which owns 

the fiercely independent Asia-Plus newspaper and website, 

has published material he equated with PR for the Islamic 

Renaissance Party and its leader, Muhiddin Kabiri, on its 

Islamnews.tj website. Islamnews.tj is a grant-funded project 

of the US-based National Endowment for Democracy. 

As for social networks, the panelists noted that they do 

discuss such political issues as the personality of President 

Rahmon and his family that are never touched by mass 

media. “In addition to that, there are PR campaigns by 

private companies and flash mobs,” said Pirnazarov. Some 

newspapers have recently started publishing articles based 

on Facebook discussions, and local political analysts began 

conducting on-line conferences of current problems online. 

Another problem related to the development of professional 

journalism is the pay level. According to data presented by 

the panelists, salaries and royalties in the state-run media 

outlets are especially low and have not changed since 2010, 

despite a sharp rise in prices for food and energy over that 

time. Regional journalists still demand both food and money 

as a fee for press coverage of events.

Salaries in state-run and private media outlets are quite 

different. The average salary in the state-run media outlets 

is about $120–140, compared to $600 in the privately 

owned media outlets. On the other hand, state-run media 

employees of the TV & Radio Committee received housing 

benefits twice in the last three years, and some can receive a 

plot of land free of charge. Many journalists work for several 

media outlets to boost salaries, while some have left for 

Russia to work as general labor migrants.

State television journalists can make $100–150 to shoot a 

thirty second advertising spot for an advertiser, while other 

camera operators earn a bit on the side at private shootings, 

such as weddings, concerts, and banquets. 

Entertainment tends to replace news and information 

programs in TV and radio broadcasting. “Entertainment 

programs take up to 65–70% of airtime on state-run TV, 

up to 80% on independent radio and 55–60% on state-run 

radio,” said Dodobaev. News programming does not exceed 

25% of airtime on state-run TV and 20% in private radio 

and television.

Pirnazarov suspects that if these media outlets increase 

the amount of time devoted to news, their viewers and 

listeners will probably switch to the channels that offer 

more entertainment. “At the same time, young people 

tend to take more interest in politics than before,” said 

Farrukhshoev. As last year, the panelists maintain that the 

only channel, which does meet the requirements of both the 

authorities and its viewers, is Bahoriston TV, which shows a 

lot of cognitive and educational programs for children and 

family viewing. 

Alamshoev added that the residents of 
the border districts of Gorno-Badakhshan 
Autonomous Province (GBAP) prefer 
Afghan to Tajik television.



281TAJIKISTAN

“In terms of both quality and content of their programs, 

state-run Tajik TV channels completely fall behind satellite 

channels as well as TV channels broadcast from neighboring 

countries,” said Sotiev. Alamshoev added that the residents 

of the border districts of Gorno-Badakhshan Autonomous 

Province (GBAP) prefer Afghan to Tajik television. 

The panelists noted that truly independent printing houses 

do not exist in Tajikistan, there are only private ones, but 

even they stop printing undesirable newspapers on the 

government’s orders. The panelists believe it is vital to 

establish an independent printing house sponsored by 

investors and completely independent of the authorities. 

Adherence to professional ethics is self-regulated on the 

basis of the Code of Ethics for Journalists in Tajikistan, 

passed by the journalists’ community in 2009. Last year, the 

Code was adopted by 25 more journalists’ organizations, 

and now the number is close to 70. These ethical norms for 

journalists were formulated on the basis of the established 

standards set by international professional associations 

of journalists and adapted to specific features of national 

culture and moral values. 

The Media Council is an NGO that monitors the observance 

of ethical norms by journalists, receives applications from 

interested parties, discusses them at its meetings, and makes 

recommendations, which are subsequently published in 

print media. This year, the Media Council discussed more 

than twenty applications mainly concerning the issues of 

objectiveness of materials, advocacy of immoral behavior, 

respect of personal privacy, honor and dignity.

However, the largest Tajik-language newspapers, Nigoh, 

Millat, and USSR, have not yet adopted the Code. 

As for the technical equipment of media outlets, the 

panelists noted that they lack modern equipment. “All 

regional editorial offices have out-of-date computers, there 

are no voice recorders, photo and video cameras,” said the 

panelist Murod Sotiev. “The same technical problem exists 

in the broadcast media, where many journalists have to use 

their own, privately purchased equipment,” he said. 

Sotiev and Mamurzoda added that there are no scanners, 

printers, or photocopiers at newspaper office in Khatlon, 

and access to the Internet is problematic due to seasonal 

power cutoffs. 

Inadequate technical equipment often results in delayed 

information, as no news agency works round the clock. 

However, Dodobaev claimed that almost all independent 

TV stations in Sughd have modern HDV video cameras and 

video editing systems. State-run TV and radio channels 

upgrade their equipment almost annually.

Many print media receive Internet access and mobile 

communication from providers in exchange for advertising 

these services in their media. 

The panelists generally agreed that there are very few really 

versatile journalists. “Most print media outlets do not have 

a full-time professional photographer. There are no people 

able to offer their expert opinion in the domain of, say, 

economics or culture,” said Abdullaev. 

Bobojanova claimed that due to financial hardships, Tajik 

media outlets cannot afford to have thematic sub-divisions 

or at least one journalist who specializes in a certain area.

The panelists maintained that no media outlet is interested 

in training their journalists in a specific field, there is no 

specializations offered by faculties of journalism in Tajik 

universities either.

Thus, there is no high-quality specialized journalism in 

Tajikistan, and this depends on the educational level of 

not only journalists, but also other professionals, such as 

analysts and economists. Moreover, the panelists stated 

that the professional level of many journalists working for 

state-run media is not inferior to that of those who work 

for independent media outlets. “In the state-run media, 

journalists are afraid of losing their ‘warm place;’ stable 

though not too high income and the prestige of state 

employee status, so they refrain from writing brave articles 

and do not adhere to international standards of professional 

journalism,” said Nuriddin Karshiboev. 

More than twenty investigations on social topics, economics, 

and human rights have been published this year. The 

panelists noted that the most daring materials devoted 

to such socially significant problems as torture, lawsuits, 

religious freedom and politics were published in the 

Tajik-language newspapers Nigoh, Faraj, Ozodagon, as well 

as the Russian-language Asia-Plus.

“Our Center for Investigative Journalism never starts 

investigating a topic until we have thoroughly researched 

“In the state-run media, journalists 
are afraid of losing their ‘warm place;’ 
stable though not too high income 
and the prestige of state employee 
status, so they refrain from writing 
brave articles and do not adhere to 
international standards of professional 
journalism,” said Nuriddin Karshiboev.



282 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

all of its aspects, but we are trying to be very careful with 

political issues,” reported Niyozov. 

Alamshoev added that the SCOOP project has been very 

successful this year—ten journalistic investigations devoted 

to social topics, human rights, etc. have been conducted 

with its support. 

The panel participants mentioned that conducting 

investigations is an expensive business—one has to travel all 

over the country and spend money on transportation and 

accommodation. “Also, conducting investigations requires 

more sophisticated professional equipment,” maintains 

Sharifzoda. 

Pirnazarov believes that the problem stems from the fact 

that many media outlets in neighboring countries have 

already shifted to multimedia journalism. “As for our 

journalists, very few of them are able to shoot video and 

take pictures at the same time; therefore, journalists need 

special training to become multimedia reporters,” he said.

Journalistic investigations are not always conducted 

according to ethical norms, nor do journalists always 

check the facts, and this leads to conflicts with the law 

and authorities.

The panelists noted that the Tajik media desperately 

need comprehensive training for multimedia journalists, 

economic analysts, and legal education experts, with 

further internships with their colleagues in other countries, 

especially those in the Central Asian region. 

Objective 3: Plurality of News

Tajikistan Objective Score: 1.91 

The panelists noted that the plurality of news sources that 

provide objective and up-to-date information has not 

changed. The state-run media in Tajikistan fail to meet 

standards of objectivity. “Today the state-run media do not 

serve society, nor even the state, but only the government. 

This is not their fault, but is their problem. This happens 

because the Constitution of independent Tajikistan, with its 

vague provisions, paves the way for exaltation of the state 

and government—all in one person,” claimed Sharifzoda.

He also noted that independent media are eager to 

serve society but cannot do so properly because there is 

no clear-cut distinction between the state, government, 

and society. 

The first and second pages of such state-run media outlets, 

such as Chumhuriat (Republic) and Sadoi Mardum (Voice of 

the People), are full of portraits and photos of the president 

while trade, regional, city, and district papers feature 

heads of ministries and departments as well as reports on 

their successes. Nothing can be read about opposition, 

and not just that—even the leaders of minor parties are 

not mentioned. 

“The state media reflects nothing but the viewpoint of the 

government and state administration while rejecting any 

alternatives,” said Abdullaev. The panelists also mentioned 

that online sources had surpassed all others, and that people 

often look for news on the Internet, especially during 

emergencies. According to experts, the differentiation 

between the country’s center and the outlying regions in 

terms of access to varied sources is increasing from one year 

to another. 

“Nowadays readers can acquire necessary information from 

a number newspapers, magazines, FM radio stations, and 

Internet sites, and it is up to the reader to decide whether 

these media prepare their reports professionally enough, as 

people with access to various sources are able to compare 

them,” Nozimova said.

“Today, only a few newspapers and Internet sites in the 

country are trying to present opinions from all interested 

parties in their reports,” said Sotiev.

Representatives of opposition parties are denied the 

opportunity to express their viewpoints in any state-run 

media. “The state-run media look like identical twins—all 

newspapers publish the same material,” said Mamurzoda. 

The same can be said about all four state TV channels, 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



283TAJIKISTAN

which show the same coverage during presidential visits and 

official speeches. Viewers often refer to fanciful state TV 

channels as the “Philharmonic Society,” “Concert Hall,” or 

the “Never-ending Holiday.” 

On the other hand, the panelists pointed out that 

independent media do give diversified coverage of socially 

significant events. “For example, the signing of the 

Agreement on the status of the Russian military base in 

Tajikistan was called beneficial by the Business and Politics 

newspaper, whereas Nigoh and Ozodagon vehemently 

criticized the document,” reported Niyozov.

Nowadays, almost all newspapers receive news from local 

information agencies either free of charge or for a symbolic 

fee, and only BBC and Ozodi have subscription-based 

news feeds. 

“Almost all the print and news media reprint news, but 

they seldom refer to the source, and hyperlinks are just 

disregarded. This is especially so when information comes 

from leading international agencies such as BBC, RIA, 

Reuters, ITAR-TASS, and Liberty [Ozodi],” said Pirnazarov. 

News is not distributed by SMS as yet, though many media 

outlets do encourage their readers to report newsworthy 

events they have witnessed via SMS or MMS. Moreover, 

some have opened a special section for citizen journalists 

on their websites and newspaper pages. Tajik citizens have 

become active users of social networks, and if in 2008 the 

most popular was the Russia-based Odnoklassniki.ru, now 

most users people are more actively engaged in Facebook 

and Twitter. 

The Internet is becoming more and more accessible in big 

cities, but not in rural areas where electricity blackouts 

are frequent in autumn and winter, as well as the high 

subscription costs. The price of Internet services has 

increased after the introduction of a 3% VAT, which is, of 

course, passed on to the customers.

According to the panelists, over 25% of Tajikistan’s 

population of 2.2 million people has Internet access, a 

figure that includes those who visit Internet cafés. One of 

the reasons for slow growth is the lack of content in the 

Tajik language. “Some content in Tajik is presented on the 

governmental sites as a part of the so-called ‘electronic 

government,’ or within a regulatory and legal framework,” 

said Kironshoh Sharifzoda. The information gap between 

young people, who live in the capital and often understand 

Russian and/or English, and their peers who understand only 

Tajik, is also growing.

“Society is ready to contact the authorities via social 

networks, which is illustrated by the example of the second 

[most powerful] person in the country who opened a 

Facebook account, Mahmadsaid Ubaidulloev, and then 

organized a four hour on-line meeting with the activists of 

the Tajik segment of Facebook,” said Abdullaev, referring to 

the Dushanbe mayor.

Not everyone can afford to buy newspapers, especially in 

the outlying regions, because their price increased several 

times this year, up 20% during 2012, or about $0.40 per 

issue on average. “The further from the capital, the higher 

the price; for instance, newspapers published in the capital 

cost TJS 2 to TJS 3 (US$0.40–US$0.63) more in Khorog and 

Kurgan-Tube than in Dushanbe,” reported Alamshoev and 

Sotiev. Low-income individuals exchange newspapers, and 

therefore receive their news later. 

There is still only one daily newspaper, Imruz News, and 

three state-run papers are published twice a week, while 

all others are issued weekly, either on Wednesday or on 

Thursday. Asia-Plus is published on Mondays and Thursdays.

The overall circulation of all newspapers published in 

Tajikistan does not exceed 180,000–200,000 copies. Even 

the most popular newspapers lost about 10–15 percent 

of their circulation due to increased prices of paper and 

printing services. 

According to the Press Department of the Ministry of 

Culture, 66 state-run newspapers are regularly published 

in the outer regions. Their circulation does not exceed 500 

to 1,000 copies. Due to technical and financial problems, 

most of them are issued two or three times a month. As in 

2011, only Dieri Tursunzoda, in western Tursunzoda, with 

a circulation of 4,000 to 4,500 copies, Haqiqat Sughd, from 

Sughd Province, and Kulyab Pravda, each with a circulation 

of 3,000 to 5,500 copies, remain profitable among regional 

state newspapers.

Civil society, supported by international organizations, 

is trying to expand public access to a broad spectrum 

of information. With the support of OSCE, information 

access centers have been established in the rural regions. 

The Republican Press Center in Dushanbe, complete 

with a library and Internet access, is especially popular 

among journalists.

In the winter and spring of 2012, electricity in most regions, 

except in four large cities, was available for no more than 

2–4 hours a day. 

Abdullaev noted that the Tajik national radio and television 

present information of public importance from the 

government’s point of view only. “The twentieth anniversary 

of the sixteenth Session of the Supreme Soviet of Tajikistan, 

which gave rise to the basic laws of the country, was 



284 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

celebrated by showing a TV series about those years—

exclusively from the President’s perspective,” he added.

There are only eight independent TV stations in Tajikistan. 

Five of them are in Sughd, one in Khatlon, one in 

Tursunzade, and one in Dushanbe. Those in Sughd are better 

equipped than the others. 

The panelists noted that for the past two years, Internet 

blogs and social networks have become a popular platform 

where journalists, politicians and other politically active 

citizens can present alternative opinions.

“However, during the past year the authorities started to 

pay more attention to civil journalism and social networks, 

and have tried to limit the flow of online information,” 

reported Pirnazarov.

Although the decision of a website or some social network 

blockage can de jure be made by the court of law only, 

freedom of expression on the Internet is regularly violated 

in Tajikistan. This process has intensified in 2012, and now 

Internet providers speak about the decision to block access 

to this or that website upon receipt of a text message from 

the head of the country’s Communications Service. 

In fact, just one person can make the decision on the 

restriction of access to a certain source of information in 

the country. In most cases, such restrictions are political 

in nature. This summer, the head of the Communications 

Service, Beg Zakhurov, announced the establishment of a 

special group of volunteers, who would monitor all Internet 

materials concerning Tajikistan. “The blockage of access to 

Facebook was explained by requests received from those 

unknown ‘volunteers’,” reported Karshiboev.

State-run television has no balance, avoiding high-level 

corruption and border issues entirely. State-run TV tries not 

to show accidents, military clashes and natural disasters. The 

panelists also believe that such problems as gender, sexual 

and religious minorities receive either no or very little media 

attention, probably due to Islamic conservatism. Karshiboev 

noted that almost no independent media outlet has a 

clear-cut editorial policy. “I mean, it is hard to say what they 

may write about and which topics are taboos for them,” 

he said.

Fifteen information agencies are registered in Tajikistan, but 

only Asia-Plus, Avesta, Ruzgor.tj, Pressa.tj, Ozodagon.com, 

Tajikta.tj, Tojnews.tj, and the state-run Khovar are really 

functioning. Asia-Plus is the leading agency, as it tries to 

present news from all over the country.

“All information agencies are affiliated with media 

corporations. Umed Babakhanov, a journalist and 

entrepreneur living in the US, owns Asia-Plus Media Agency. 

Pressa.tj belongs to Oila, the private holding company 

owned by journalist and entrepreneur Sharif Hamdampur. 

Ozodagon.com is affiliated with the newspaper of the 

same name, while Avesta and Tajikta.tj are linked with 

the Business and Politics newspaper,” said the panelist 

Nazarali Pirnazarov. 

Three agencies—Pamir-Media, Khatlon-Press and Varorud—

were temporarily shut down due to financial problems, 

related to the expiration of their grant funding.

All four channels of national television use only information 

provided by the state-run Khovar agency, though their 

international news coverage uses fragments of news shown 

on Russian channels, Euronews, CNN, and Al-Jazeera. 

The panelists noted that information consumers, apart from 

a certain circle of media employees, do not really care about 

the owners of media outlets but are rather interested in the 

content, timeliness, and objectiveness of news coverage. 

The panelists believe that the openness of information 

on who owns print media is confirmed by references to 

the founders in the newspapers’ logos. “Readers and 

journalists are well aware of the fact that Orieno Media, 

which includes a newspaper and radio station with the same 

name, belongs to the Oriyonbank’s chairman, the president’s 

brother-in-law, Hasan Asadullozoda,” said Niyozov. 

According to Tajik law, foreign nationals are not allowed 

to found media outlets. Big commercial media corporations 

still avoid showing themselves and their interests openly in 

Tajikistan, while foreign capital is present in the media only 

in the form of grants and technical support provided by 

international donor organizations.

The quantity of media in national minority languages has 

increased. Twenty newspapers are published in the Uzbek 

and Kyrgyz languages. Halk Ovozi is published in Uzbek 

by the Tajik government. Zamondosh, Ustoz, Skanvordlar 

and about ten other newspapers and magazines in Uzbek 

are published in Dushanbe, Dustlik is printed in Khatlon 

Province, and Hakikati Sughd in Sughd Province. Also, one 

to two pages in the regional newspapers of the Sughd and 

Khatlon Provinces are published in Uzbek. 

There is the Sary Kol Kyrgyz-language newspaper of the 

Murgab district, and one and a half pages of the regional 

Paemi Jirgatol newspaper in Jirgatol district is also published 

in Kyrgyz.

National TV and radio channels Shabakai Yakum feature 

15–20 minute news programs in Uzbek. News in Uzbek, 



285TAJIKISTAN

Arabic and English are also shown on the first national and 

Jahonnamo channels.

The population of northern and southern border regions 

can also watch TV broadcasts from neighboring Uzbekistan. 

However, the Turkmen-language newspaper, which was once 

published in the Turkmen village of Jilikul, closed in 2011. 

“Due to financial hardships, only three issues of Ma’rifati 

Shugnon newspaper in Shugnan (one of the languages of 

the Gorno-Badakhshan Autonomous Province) were printed 

this year,” reported Alamshoev.

According to the panelists, national minority media are 

absolutely free and can develop without any restrictions 

in Tajikistan. On the other hand, Sharifzoda believes that 

interests of national minorities are not represented in the 

media and parliament. “Neither Russians, nor Uzbeks, nor 

other nationalities are allowed in the higher echelons of 

power and parliament,” said Abdullaev.

The panelists noted that the level of inter-regional 

information exchange is still low. People in Dushanbe are 

often unaware of what is going on in the neighboring 

cities and villages just a few dozen kilometers away. 

“No newspaper has a news bureau even in the regions 

neighboring the capital city, so there is no way they 

can receive timely information from the periphery,” 

said Pirnazarov.

Neither national nor independent printed and electronic 

media have correspondents abroad except for Asia-Plus, in 

Washington, Moscow and London, and Khovar, in Moscow, 

Ankara and Istanbul. 

The panelists once more repeated that the division of media 

outlets into state-run and independent, which is constantly 

encouraged by the government, leads to polarization of 

opinions, and that the time has come to create a nationwide 

public radio and television corporation, which will present 

information from all the provinces and regions of Tajikistan. 

Objective 4: Business Management

Tajikistan Objective Score: 1.14

Although the mass media in Tajikistan are producing content 

that satisfies the demands of diverse population groups, 

media outlets have not become successful businesses yet. 

Bureaucratic and legal barriers, high taxes, and increased 

attention, in the form of unsanctioned audits, hinder their 

business development by tax authorities. “Independent 

media outlets, except for Asia-Plus and Nigoh, are managed 

in a haphazard manner, something like ‘a wild info market.’ 

Business plans, civilized marketing, and capital budgeting 

are still out of the question,” believes Sharifzoda.

Nozimova said that, having been a founder and chief editor 

for one and a half years, she has perceived that a newspaper 

with a circulation of more than 3,000 copies is sustainable. 

“And if the outlet attracts advertisers and other projects, it 

will be even more profitable,” she added.

The panelists believe that mass media as information banks 

do not have much profit, but if all existing opportunities 

are used, a media outlet may be able to return the initial 

investment within a year, just like any other business. On the 

other hand, the issue is whether a newspaper is able to stay 

afloat in the media market. 

Business plans rarely budget capital investments. 

“International bookkeeping standards are not observed, 

almost all media outlets pay [under-the-table] ‘envelope 

wages,’ there are no qualified managers, and this hinders 

the stability of media outlets,” claimed Pirnazarov.

The state media, which is completely funded from the 

state budget, does not feel the need to draft business 

plans, manage capital investments or engage in market 

research, since their editorial offices are an integral part 

of the government. Besides, they have permanent sources 

of income, including “voluntary-compulsory” subscriptions 

by state institutions, enterprises, mainly paid by the funds 

of those organizations. For comparison, Minbari Khalk 

(People’s Tribune), the ruling People’s Democratic Party of 

Tajikistan (NDPT) publication, has about 40,000 subscribers, 

whereas the popular independent socio-political newspaper 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



286 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Faraj, which is opposed to the government, has about 400 

subscribers. Also, advertising and paid commercials by state 

organizations, such as banks and state companies, as well 

as loyal or allied businesses, also advertise exclusively with 

state outlets.

Karshiboev reported that Asia-Plus is managing to 

sell subscriptions to its analytical materials, press and 

economic reviews, photographs, and videos, to private and 

foreign customers.

Some independent media outlets earn revenue by using 

their already existing production studios, engaging in 

actions, conducting investigations, producing music 

videos, advertisements, and PR materials, receiving grants, 

publishing congratulatory messages, selling photos and 

video materials, and other means. Some of these activities 

skate the line between advertorial and editorial content.

“Although Faraj does not have a business plan, we are 

sustainable; this year, we produced several additional issues 

featuring interviews with the leaders of the opposition, 

which gave us additional funds for further development,” 

said Niyozov. He added that the success of an independent 

media outlet depends on its location, relationships with 

advertisers, and international donor organizations. “In order 

to increase their prestige in society and among potential 

advertisers, many newspapers exaggerate their circulation 

figures. For example, Asia-Plus indicates its circulation as 

14,000 copies instead of the actual 8,000,” he claimed. 

The law on advertising, which governs advertising in the 

media, has been in effect since 2003. This law stipulates 

different attitudes for state-run and non-governmental 

media outlets. State-run electronic media may not devote 

more than 10 percent of their daily broadcasting time 

to advertising, whereas for non-government media the 

limit is set at 30 percent. The volume of advertising in the 

state-run print media should not exceed 25 percent while 

non-government periodicals are allowed up to 40 percent.

The reality is different, however, believes Mamurzoda. “The 

amount of advertising in mass media is growing from one 

year to another even though its volume is strictly limited by 

law,” he claimed. He also noted that regional media outlets 

hardly receive any advertising from national firms. 

The largest volume of advertising is inserted in three 

national TV channels, 2–3 state-run, and 4–5 non-state 

newspapers. Asia-Plus is one of the most profitable print 

media outlets in the republic. The newspaper is issued 

weekly and has 48 pages, with 14–16 of them devoted 

to advertising, though advertising in the newspaper is 

comparatively expensive at $500 per page. 

While advertising is the primary source of income for media 

outlets in other countries, it has not yet become a pillar for 

many Tajik media outlets. “One of the reasons for that is 

the lack of professionalism in preparing advertisements and 

advertising videos. Many producers are ready to pay the 

media NOT to be advertised,” joked Nozimova.

According to a survey conducted by NANSMIT, the most 

advertised products are pharmaceuticals, followed by 

Internet providers, household appliances and mobile 

communications. The only fully state-run enterprise that 

advertises its products is Tajik Aluminum Company (TALCO). 

“Since this small advertising market has already been 

divided, it is prone to unfair competition and cheating,” 

said Karshiboev. Advertisers are afraid of advertising in 

the opposition Tajik-language media, including his Faraj 

newspapers. “Advertisers often give me money as financial 

aid though it is recorded as advertising,” he said.

Tajik media usually work with advertisers directly, without 

employing advertisement agencies. Most advertisers just 

choose the most famous newspapers and those with the 

largest circulation. “There are many advertising agencies in 

the north of the country, but their advertisements are dull 

and unprofessional, or the same as those in other languages 

and just translated into Tajik,” reported Farrukhshoev. 

With the exception of the top few newspapers, most 

private, independent media outlets subsist either on grants, 

the volume of which has been reduced due to the world 

economic crisis, or on their founders’ funds. Printing houses 

have become successful businesses, on the other hand. 

There is only one large financial corporation in Tajikistan 

that has its own media business. Oriyon International 

Corporation, a daughter company of the OriyonBank, owns 

two radio stations, a daily newspaper, a monthly economic 

magazine, and an advertising unit. Asia-Plus media group 

has a newspaper, an FM radio station, a production-studio, 

and the first glossy magazine in the country, VIP-Zone, which 

was launched in 2008; besides, it also provides publishing 

services. Oila has three newspapers, a printing house, an 

information agency, and an advertising agency. Charkhi 

Gardun owns a printing house and four newspapers. All of 

them have managed to sustain themselves circulation and 

advertising, as well as by selling newsprint and providing 

printing services to the market.

“There is also an obscure media magnate, Umed Sattorov, 

who allegedly owns seven newspapers. Officially, he is 

an owner of the Mushfiqi printing house that prints 26 

newspapers, invitations, postcards, business cards, Caravan 

Megapolis newspaper and Dilkusho magazine, with a total 

circulation of more than 25,000 copies,” claimed Niyozov. 



287TAJIKISTAN

Unlike most regional media outlets, two radio stations in 

the Sughd Province, Tiroz and SM-1, bring high profits due 

to advertising and commercials. Johonnamo TV in Khujand 

and Gulyakandoz in Gafurov, also in Sughd Province, were 

described as profitable too. 

The panelists mentioned that local advertisers still prefer 

television, as it is more accessible than newspapers and 

other media. However, famous international brands prefer 

to advertise on banners and billboards. Outdoor advertising 

is also widely used in the outlying regions. The quality of 

advertisements produced by local TV stations leaves much 

to be desired. Many advertisements are nothing more than 

ads from Russian, Turkish, and Iranian TV channels translated 

in Tajik. 

All four national TV channels, as well as Oila, Charkhi 

Gardun, Oriyono Media, Radio Vatan and Asia-Plus, have 

their own advertising departments. 

There are seven advertising agencies in Tajikistan. They 

charge high fees for their services; therefore, advertisers 

often deal with media outlets directly. 

The panelists claimed that advertising in Tajikistan is nothing 

more than simple announcements, and rarely do they 

feature locally produced goods and services.

SMS advertising, including commercials, messages and 

greetings sent by mobile phone companies, are a new 

trend in the market. Unfortunately, advertising and market 

research do not focus on the reader’s needs as all print 

media measure their popularity only in terms of circulation 

growth and sales. 

The panelists claim that website hit counters and Internet 

rating meters are not always accurate as they count the 

number of clicks rather than actual users. Many online 

media conduct regular polls asking readers’ opinions on 

various social, political, and economic topics.

Unlike state-run media outlets, independent non- 

government outlets are focused on advertisements, 

commercials, and PR materials. They also attract customers 

with certain discounts and individualized designs for ads. 

Non-state regional TV stations and print media outlets 

often receive small subsidies from the budget of their 

local administrations. 

Objective 5: Supporting Institutions

Tajikistan Objective Score: 1.69

There are 17 NGOs in Tajikistan that are, to a certain extent, 

related to mass media, though their activities significantly 

depend on support from international organizations. 

Almost all these NGOs proclaim the defense of freedom 

of speech and independence of media to be their primary 

task. However, only a few NGOs, such as NANSMIT, the 

Media Alliance, the Union of Tajik Journalists, INDEM, and 

The Journalist NGO are systematically engaged in this. 

In addition to these, the rights of journalists and media 

outlets are supported by the Media Council, the Fund for 

the Defense and Remembrance of Journalists, the NGO 

Khoma, the Association of Publicists, the Association of 

Sports Journalists, the Center for Investigative Journalism, 

the Association of Teachers of Journalism, the Association 

of Professional Journalists of Sughd Province, and the 

Association of Television Journalists.

“The organizations that defend the rights of journalists in 

the country have a fairly strong standing. Nevertheless, they 

can seldom resist increased pressure exerted by authorities,” 

said Mamurzoda. These days, they focus their efforts on 

conducting educational training sessions for journalists 

and on increasing the potential of all media outlets. 

“Unfortunately, these organizations do not have enough 

opportunities to develop media in the periphery. That is why 

media outlets in the capital have many more opportunities 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



288 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

for creative development than the media issued from the 

rural regions,” claimed Abdullaev.

There are several general business associations which defend 

the interests of media outlets controlled by their members. 

In late December 2010, with support from the OSCE, 

independent print media leaders founded the Association 

of Media Publishers and Distributors (Matbuot). However, 

this association has not yet begun working because of 

disagreements over its leadership among its founders. 

Despite all the efforts of NANSMIT, the Media Council and 

donor organizations, journalists failed to unite in their own 

trade union because media magnates and owners of private 

media outlets oppose it. Nevertheless, NANSMIT has already 

begun establishing local trade union cells in the regions. “By 

the end of the year, we are planning to create frameworks 

for a media trade union in provinces with the help of 

the Finnish Foundation for Media, Communication and 

Development, and this initiative is supported by the Union 

of Tajik Journalists,” said Karshiboev.

The panel noted significant progress in the activities of 

media-support institutions, especially this year, when the 

pressure from the government on the opposition media 

increased, which can be illustrated by the lawsuits against 

Asia-Plus, Faraj, and Ozodagon newspapers. “Common 

efforts of these NGOs have produced significant results 

during pre-trial investigations against Ramziya Mirzobekova 

(Asia-Plus), the persecution of Zavkibek Soleh (Ozodi) 

and Daler Sharifov (Safina TV), and during the blockage 

of Asiaplus.tj, Tojnews.tj, and Ozodagon.com websites,” 

said Alamshoev.

Mamurzoda reported that apart from NANSMIT and the 

Union of Tajik Journalists, no NGOs and media associations 

in the Khatlon Province defend the rights of journalists and 

provide them with advice and training.

The newly-founded Association of Audiovisual Production 

Distributors aims to protect the interests of private 

broadcast media and production studios. Such associations 

subsist on membership fees, and seek grants for special 

projects. They are trying to integrate with similar 

international associations, but so far, in vain. 

In accordance with its statute, the Media Council has dealt 

with issues related to incorrect publications, violations 

of ethical norms and plagiarism, trying to solve problems 

before such cases get to the courtrooms. “NANSMIT, the 

Media Alliance, The Journalist NGO, have conducted several 

joint events aimed at legal education and protection of 

journalists, access to sources of information, and actions for 

the protection of freedom of speech,” reported Sharifzoda.

The panelists noted that these media associations 

demonstrated solidarity during the media blackouts related 

to Khorog and the blocks of Radio Liberty and Facebook.

The Union of Tajik Journalists, NANSMIT, the Media 

Alliance, and The Journalist NGO also initiated a number 

of conferences and round table discussions devoted to the 

discussion of the draft law On the Press and Other Mass 

Media, and also participated in the preparation of this law. 

Besides, talk shows based on lawsuits won by journalists 

and print media outlets were produced for the independent 

SMT TV. 

“In addition to legal advice, NANSMIT has provided legal 

assistance to the journalists Mirzobekova and Sharifov,” 

reported Niyozov. The organization is also engaged in 

regular monitoring of violations of journalists’ rights, 

freedom of speech, and access to information. 

The panelists noted one move towards independence by the 

Union of Tajik Journalists, which had been seen as generally 

loyal to the government in the past, under the leadership 

of Akbar Sattorov. Sattorov openly defied the authorities 

by putting forward the opposition journalist Abdukayum 

Kayumzoda of Ozodi Radio for the Lahuti State Prize “for 

courage in coverage of political events.” President Rahmon, 

who was scheduled to present the prize, declined on 

learning that Kayumzoda was in the running. Ozodi Radio’s 

website was blocked by the authorities again in January 

2013 “for technical reasons,” according to the Ministry 

of Communications.

Cooperation of local NGOs with international organizations 

that support freedom of speech is clearly visible in 

partnership projects, joint events and actions. The panelists 

noted cooperation with the European Union, Embassies of 

the USA and UK, Adenauer Foundation and Friedrich Ebert 

Foundation, Internews Network, Eurasia Foundation, NED, 

and the Open Society Foundations affiliate in Tajikistan. 

Nuriddin Karshiboev noted that the reluctance of the 

government to cooperate with media associations impedes 

the protection of independent media and the promotion of 

freedom of speech. 

As for NGOs and international organizations that support 

media freedom and provide journalists with legal aid, the 

Despite all the efforts of NANSMIT, 
the Media Council and donor 
organizations, journalists failed to 
unite in their own trade union because 
media magnates and owners of private 
media outlets oppose it.



289TAJIKISTAN

panelists mentioned the Bureau for Human Rights and 

Rule of Law, and Nota Bene. The TajFEN network, founded 

in November 2010, has continued its work. The network 

includes the NGOs Bureau of Human Rights and Rule of 

Law, the Civil Internet Policy Initiative, the Union of Tajik 

Journalists, the Media Council of Tajikistan, NANSMIT, NGO 

Khoma, The Journalist NGO, and the Institute for War and 

Peace Reporting’s office in Tajikistan. The primary goal of 

this network is the consolidation of media and human rights 

organizations for promoting the freedom of expression 

in Tajikistan. 

Earlier this year, the journalists from Sughd Province 

supported by the media community opened a Journalists’ 

Club in Khujand under the aegis of NANSMIT; and at least 

twenty journalists visit daily to discuss legal issues and 

access information. 

The activities of the Union of Tajik Journalists and NANSMIT 

are funded only by international donor organizations.

The participants expressed their concern about the 

professional education of journalists, the overall level 

of which has not improved for several years. More than 

200 journalists graduate every year, but the level of their 

training is low. There are no private or community-based 

institutions that train future journalists, so they are 

educated at eight state-run institutions, including even the 

Tajik State Pedagogical University. “Except for the Faculty of 

Journalism of the Tajik State University and the Departments 

of Journalism of the Khujand and Russian-Tajik Slavic 

Universities, all other universities have no basic conditions 

for the professional training of journalists,” said Bobojanova.

The curricula of the Faculty and Departments of Journalism 

are overloaded with unnecessary theoretical subjects, 

and very few hours are devoted to practical training. 

“Stereotypes and Soviet-era mentalities inhibit the initiative 

of young specialists who are calling for the introduction 

of hands-on practical training and the involvement of 

practicing journalists from independent media outlets in 

the education process,” said Sharifzoda. Nozimova added 

that those students who intern during their studies often 

continue working for the same outlets after graduation. 

The panelists expressed their hope that once the Ministry 

of Education adopts the draft of the new credit-based 

education system, which was prepared by The Journalist 

NGO, with the financial support of the Open Society 

Foundation, practical training will find its rightful place in 

the curricula and enable future journalists to be competitive 

in the labor market.

Both local and international organizations conduct various 

preparatory and specialized courses for journalists, but the 

problem is that neither a practicing journalist nor a student 

of journalism would be given a day-off to participate in 

such training sessions. “Thus, the choice is limited to what 

students can get from their educational institution and what 

journalists can get from their employers,” said Abdullaev.

The panelists also noted another negative trend, which 

is growing from year to year. Practically all institutions 

of higher education that teach future journalists are 

discouraging them from working with the independent 

media by threatening them with expulsion. This year, 

the Ministry of Education issued a decree that prohibits 

students to participate in seminars and trainings conducted 

by international organizations. “The organization, which 

sets up such training sessions, needed to write an official 

letter to the rector of the educational institution requesting 

students to participate,” reported Pirnazarov. 

Alternatively, “Khujand State University does engage 

well-known independent journalists from print media, TV 

and radio in the teaching process,” claimed Bobojanova.

The technical competence of the graduates is still very low. 

“Many of them are computer and functionally illiterate and 

even make elementary-school mistakes,” added Sotiev. He 

believes the reason for this is their lack of practice. Students 

are given only 36 hours of practical computer instruction, 

not nearly enough to learn basic computing, online 

research, publishing software, and other requirements of 

modern journalism. 

Students bribe their way into many seats at universities, and 

pay for the grades they receive from their professors. Thus, 

motivation to learn among students and confidence in the 

graduate’s abilities among potential employers are both low.

The panelist Kurbon Alamshoev reported that the Open 

Society Foundation equipped the journalism faculty of 

Khorog University with a training TV and radio studio. The 

equipment was brought and installed, but the studio does 

not work though for some unknown reasons. Another cause 

“Common efforts of these NGOs 
have produced significant results 
during pre-trial investigations against 
Ramziya Mirzobekova (Asia-Plus), 
the persecution of Zavkibek Soleh 
(Ozodi) and Daler Sharifov (Safina TV), 
and during the blockage of Asiaplus.
tj, Tojnews.tj, and Ozodagon.com 
websites,” said Alamshoev.



290 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

of low technical competency, according to the panelists, is 

the absence of up-to-date textbooks and learning aids. 

Trainings are conducted, but most of them are short-term 

and do not bring about the desired outcome. Although 

there are programs for journalists to study abroad, very 

few go abroad for training, either because of their poor 

knowledge of English or because their employers are 

reluctant to let them go for a long time.

So far, students can study journalism abroad only privately, 

usually on funded programs in the United States, Turkey, 

Germany, and Iran. The government has an exchange 

student program covering tuition and accommodation 

to universities in a few former-Soviet countries: Russia, 

Kazakhstan, Ukraine, and Belarus. This program has lately 

been limited only to those professions that Tajikistan needs, 

and they are mainly technical subjects. Therefore, very few 

Tajik students of journalism study abroad these days.

Most of the panel agreed that media outlets seldom hire 

graduates, as employers prefer to take more experienced 

journalists who do not need further training. Moreover, 

the initial salary paid to young journalists is very low. “In 

general, no more than ten percent of graduates stay in the 

profession,” reported Karshiboev.

Most journalists in Tajikistan, about 70% of them, are women. 

Workshops and webinars devoted to online journalism and 

using social networks have become very popular among 

journalists. All the courses and workshops are free of charge, 

and access to them is unlimited. The Institute for War and 

Peace Reporting, the Union of Tajik Journalists, NANSMIT, 

Open Society Foundation’s Tajikistan branch and the NGO 

Khoma conduct these trainings.

The panelists stressed the need for long-term training 

sessions devoted to investigative journalism, writing news, 

analytical reporting, interviewing, specialization, legal issues 

and multimedia journalism. 

“International donors are still contemplating the 

establishment of a permanent school of journalism, but 

they have not chosen the NGO to base the school in,” 

reported Abdullaev.

The panelists noted that it was very difficult to attract 

practicing journalists from the state-run media outlets 

to trainings and seminars, since their editors are still 

reluctant to accept international standards or trust 

international organizations. 

In-house training for its employees is being conducted 

only by the Asia-Plus media group, which has its own, 

independent school of journalism. Farrukhshoev spoke 

about the necessity of conducting trainings and seminars for 

journalists in the rural regions.

As for the quality of printing and access to equipment, the 

panelists noted that access to printing facilities is subject 

to political restrictions and depends on the authorities’ 

will. There are no restrictions on access to newsprint and 

equipment. “The Sharki Ozod complex, which prints up 

to 90% of all newspapers and magazines, gives priority to 

those who pay more,” said the panelist Khurshed Niyozov. 

Almost all private printing houses are profitable businesses 

and purchase paper and plates themselves. 

The panelists were unanimous in stating that it is of little 

use to talk about freedom of expression in Tajikistan until 

there is a private and independent printing house under 

the auspices of one of the international organizations. 

“Even private printing houses are controlled by the 

authorities, who can issue threats in order to stop printing 

any opposition newspaper,” said Karshiboev. Dodobaev and 

Bobojanova maintained that managers of private printing 

houses in Sughd do not refuse printing newspapers on the 

authorities’ request. 

The best quality printing, according to the panelists, is 

provided by the Oila printing house that belongs to the 

media corporation with the same name, and by Intoshod 

part of the Charkhi Gardun Media Corporation. 

The state-run printing house Sharki Ozod, as well as Charkhi 

Gardun and Oila media corporations supply newsprint in 

Tajikistan. The prices for services in the private printing 

houses Oila, Intoshod and Mushfiki are 15% higher than 

those in the state-run Sharki Ozod.

There are 83 printing houses in Tajikistan, and 10 private 

ones in Dushanbe for print newspapers. Seven printing 

houses function in the outlying regions: three in Khujand, 

and one each in Istaravshan, Kurgan-Tube, Khorog, Yavan, 

and Kulyab. All the panelists agreed on the need to expand 

access to independent printing houses, in order to serve the 

independent media as is done in Kyrgyzstan.

The panelists believe that the channels of print media 

distribution are still weak and politically loaded. “The 

newsstands that belong to Tajikmatbuot (Tajikprint) do 

not take opposition newspapers or print very few copies,” 

reported Niyozov.

Pensioners seeking to add to their meager retirement 

allowances usually sell these newspapers. This is despite the 

plans of the stalled distributors’ association, Intishod, which 

planned to install 40 news kiosks in Dushanbe.

Nowadays, each independent television and radio station 

buys its own transmitters, and their capacity is much weaker 



291TAJIKISTAN

than that of the state-run media. Practically all software 

used by the Tajik media is counterfeit and pirated.

The distribution of broadcasting frequencies is a monopoly 

of the government, which can prevent independent media 

from going on air since non-government media rent their 

frequencies from the government’s Communications Service. 

“During the military operation in Khorog, Tajiktelecom and 

the Communications Service blocked all communication 

with the city through all the mobile and Internet service 

providers,” recalled Dodobaev. 

The authorities have prevented the establishment of one 

common independent channel that would broadcast 

throughout the whole country, despite the availability of 

technical facilities and the necessary equipment. There 

are five local cable channels in Tajikistan—in Dushanbe, 

Khujand, Tursunzade, Istaravshan, and Kayrakkum. 

The four state-run channels of the national television system 

have already made the transition to digital broadcasting, 

but watching them requires buying a receiver, which costs 

$100—a prohibitive price for most citizens. 

As mentioned, blocks on Internet content are becoming 

more common. Almost 30 websites are currently blocked 

in Tajikistan. There have been attempts to break into the 

accounts of the most active users of Facebook and Twitter. 

Intelligence agencies are wiretapping mobile phones as 

well. “I met an opposition religious leader, Hoji Akbar 

Turajonzoda, in late November, and the next day my mobile 

phone was already wiretapped to such an extent that my 

SIM card was useless,” said Karshiboev.

The government has not blocked blogging platforms 

yet, but it does monitor them. Although mobile Internet 

exists, it does not cover the whole country, and as soon as 

the electrical supply is shut down, 3 and 4G transmitters 

cease working as well. All TV and radio towers belong to 

Tajiktelecom, which is under the auspices of the Ministry 

of Transportation and Communications, and even those 

independent stations that have their own transmitters are 

renting part of the state-owned tower.

Overall, the media situation in Tajikistan is the same as 

for the previous MSI in 2012. Self-censorship continues to 

increase, and the professional level of most media outlets 

leaves much to be desired. The government attempts to 

restrict access to information, especially on the Internet.

The panelists concluded that certain training assistance 

from international organizations and donors, as well as 

political freedom, strict adherence to the rule of law, 

and amendments to current legislation, might help 

mass media in Tajikistan overcome their technical and 

professional hurdles.

List of Panel Participants

Ravshan Abdullaev, executive director, Eurasia Foundation 

of Central Asia, Dushanbe

Kurbon Alamshoev, director, Pamir Mass Media Center, 

Khorog 

Rano Bobojanova, professor, department of journalism, 

Khujand State University, Khujand

Mahmudjon Dodobaev, director, private Jahonnamo TV 

channel, Khujand 

Nuriddin Karshiboev, chairperson, National Association of 

Independent Media of Tajikistan (NANSMIT); media expert, 

Dushanbe

Nosirjon Mamurzoda, reporter, Radio Ozodi (RFE/RL 

Tajikistan), Kurgan-Tube

Khurshed Niyozov, director, Center for Investigative 

Journalism; editor-in-chief, Faraj newspaper, Dushanbe 

Muhayo Nozimova, editor, Ovoza newspaper; national 

coordinator, SCOOP Investigative Journalism Project, 

Dushanbe 

Nazarali Pirnazarov, reporter, Ca-news.org news agency, 

Dushanbe

Murod Sotiev, director, Paem Independent Information 

Agency, Kurgan-Tube 

Sukhrobsho Farrukhshoev, editor, Kulyab Pravda; 

spokesperson, city mayor’s office, Kulyab

Kironshoh Sharifzoda, director, The Journalist public 

association, Dushanbe

Moderator and Author

Lidiya Isamova, media expert; correspondent, RIA Novosti, 

Dushanbe


