
164 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Just as in other sectors, the government of hardline President Aleksandr 

Lukashenka has adopted a Soviet-style vision of journalism, where media 

should support the leadership rather than operate as a watchdog.

BELARUS



165

introduction

B

OVERALL 

SCORE: 

1.06

Belarus’s overall score has remained largely unchanged over the past several years, reflecting the somewhat 

stagnant state of the Belarusian media sector. The indicators measured by the MSI study where the government’s 

grip and interference are most apparent scored the lowest. Those traditionally include registration and licensing 

of media outlets, editorial independence of public and state media, access to public information, self-censorship, 

unbiased reporting by state media, state subsidies to media, and access to printing and distribution facilities.

Just as in other sectors, the government of hardline President Aleksandr Lukashenka has adopted a Soviet-style 

vision of journalism, where media should support the leadership rather than operate as a watchdog. The 

preponderance of Belarusian media, by measure of audience, is still state-owned. They toe the official line 

rather than offer any range of debate or viewpoints. Digital platforms, however, have grown more popular 

and offer more balanced coverage. Only online media, and several dozen private newspapers and expatriate 

broadcasters, provide reporting and commentary that is otherwise not tolerated in mainstream media.

The legal environment remains hostile, with strict registration and compliance requirements in place for 

traditional outlets. Libel is criminalized, and public officials enjoy enhanced protection. Critical media 

face hefty fines, or jeopardize their registrations or licenses. Many laws regulating the media are vaguely 

worded, with the lack of precise definitions opening up the potential for massive abuse. Meanwhile, the 

resources and impact of trade and professional associations, as well as NGOs, is very limited.

Most media are also trying to survive a tough economic climate. Although the advertising market grew by a 

healthy 30 percent in 2013, it was still only $100 million. Around 2,000 of both “old” and online media find it 

very difficult to rely on their advertising revenue. As a result, the amount of direct funding is immense. The 

national government alone provides $70 million in subsidies and offers tax breaks to the biggest state-owned 

broadcasters. Many private outlets are either funded by their owners or are looking for sponsors, both 

domestic and foreign. Printing presses, transmitters, newspaper kiosks, and telecommunications infrastructure 

are largely state-owned—thus, they are politicized and, in most cases, inefficient.

Insufficient revenue continues to erode editorial independence, making it difficult to retain key staff. Hence, 

the quality and depth of reporting suffers. The state of journalism is further exasperated by restricted access 

to information, as the Belarusian government tries to keep a lid on most public information. Meanwhile, 

officials also accused privately owned news outlets of bias and pro-opposition editorial lines, contributing 

to the polarization of the media sector.

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if they were not named publicly. Amendments 

to the Criminal Code were introduced in December 2005 to add an article, “Discrediting the Republic of 

Belarus,” which provides for criminal liability for giving international organizations “false information” 

about the situation in the country. Human rights groups, both domestic and international, believe the 

article’s vague wording makes it possible for the government to detain for up to six months anyone 

reporting negative information or to imprison them for up to two years.

BELARUS

B
E

LA
R

U
S



166 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2013
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

cc Bulgaria 1.89
□□ Kazakhstan 1.77
□□ Russia 1.55
□□ Serbia 1.90
□□ Tajikistan 1.71
□□ Ukraine 1.64

□□ Albania 2.29
bb Armenia 2.28
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.04

□□ Croatia 2.42
bb Kyrgyzstan 2.11
□□ Moldova 2.38
cc Montenegro 2.06
□□ Romania 2.20

bb Georgia 2.63
□□ Kosovo 2.54cc Turkmenistan 0.26 □□ Uzbekistan 0.74

cc Azerbaijan 1.17
□□ Belarus 1.06
cc Macedonia 1.40

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
68

0.
68 0.
71

0.
70

1.
15

1.
15 1.

26

1.
25

0.
85

1.
13 1.

32

1.
28

1.
07

0.
93

0.
88

0.
88 1.

04 1.
22

1.
22 1.

32

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

10 11 12 13

0.
80

1.
14 1.
23

0.
95

1.
20

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

GENERAL
>> Population: 9,608,058 (July 2014 est., CIA World Factbook)
>> Capital city: Minsk
>> Ethnic groups (% of population): Belarusian 83.7%, Russian 8.3%, Polish 
3.1%, Ukrainian 1.7%, other 3.2% (2009 census)
>> Religions (% of population): Eastern Orthodox 80%, other (including 
Roman Catholic, Protestant, Jewish, and Muslim) 20% (1997 est., CIA 
World Factbook)
>> Languages (% of population): Belarusian (official) 53.2%, Russian (official) 
41.5% (2009 census)
>> GNI (2012-Atlas): $61.76 billion (World Bank Development Indicators, 2013)
>> GNI per capita (2012-PPP): $14,960 (World Bank Development Indicators, 
2013)
>> Literacy rate: 99.6 % (male: 99.8 %, female: 99.5%) (2009 est., CIA World 
Factbook)
>> President or top authority: President Alexander Lukashenka (since July 
20, 1994)

MEDIA-SPECIFIC
>> Number of active print outlets, radio stations, television stations, Internet 
news portals: 1,746 (Newspapers: 692, journals and magazines: 739, 
radio stations: 166, TV stations: 89, bulletins: 40, catalogs: 9, information 
agencies: 9 and almanacs: 2 (December 2012, Ministry of Information); 
Internet News Portals: 25 (2012, Gemius)
>> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation SB. Belarus Segodnia 
(circulation 2,000,000, state-owned), Komsomolskaya Pravda v Belorussii 
(circulation 522,000, private, Russia-owned), Respublika, (circulation 240,000, 
state-owned) (December 2012, Medusa advertising agency)
>> Broadcast ratings. Top three by share: ONT—26.71%, NTV-Belarus
—17.89%, RTR-Belarus—14.1% (January–June 2012, NOVAK)
>> News agencies: BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad 
(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private), Agentstvo 
Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state-owned), Registr Information and 
Legal Agency (private) (Belarus Ministry of Information, 2012)
>> Annual advertising revenue in media sector: $76.2 million ($41.9 million 
television, $10.1 million press, $7.9 million Internet, $4.11 million radio) 
(ZenithOptimedia advertising group, December 2012)
>> Internet usage: 4.437 million (2010, www.internetworldstats.com)

BELARUS at a glance



167BELARUS

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Belarus Objective Score: 0.80

Legal and social norms, which are intended to underpin the 

freedom of speech, remain weak and largely ineffective. 

Although the score for this objective saw slight improvement, 

up to 0.80 from 0.70 the previous year, it once again fell short 

of meeting the requirements of at least partial sustainability. 

The growth was attributed to similar business requirements 

for market entry (indicator 3) and the lack of crimes 

against journalists (indicator 4); otherwise, all indicators 

remained static.

The freedom of expression is, in the words of one of 

the panelists, allegedly guaranteed by the Belarusian 

constitution and other legislation, including the media law. 

“These laws and regulations are enforced, to a degree, so as 

to restrict the freedom of speech. And since there are hardly 

any protections, there is no need to set them aside in case of 

an emergency.”

Another panelist lambasted the ambiguity of Belarusian 

laws: “All laws—whether they deal with social security or 

media—are full of legal traps.” The media law, for example, 

contains a vague requirement that information reported 

by media should be “compliant with reality.” The law on 

extremism was also very loosely drafted, making any critique 

of the government dangerous.

The panelists also doubted that courts could offer protection 

against unjust threats or legal action. “No one even tries [to 

seek that protection in court],” a panelist argued, recalling 

years of politicized court rulings that were used to punish 

the media and journalists critical of the government.

One of the panelists mentioned the withdrawal of the 

license from Lohvinau Publishers, an independent book 

publishing house in Minsk, in the past year. The Belarusian 

Ministry of Information, a regulator of both the media 

and publishing sectors, canceled the company’s publishing 

license in September 2013, citing gross violation of licensing 

requirements. In its notice, the Ministry referred to a 

decision by the Ashmiany district court in the Hrodna region, 

in northwestern Belarus, that branded an album of news 

photos published by Lohvinau Publishers as extremist. This 

April 18, 2013 decision was upholding a request by the 

Belarusian KGB security service to classify the photo album 

as extremist and therefore degrading national pride.

The 160-page Belarus Press Photos 2011 showcased the best 

news photos of 2010, selected by an international jury. All 

of the photos were sent to the photojournalism contest by 

Belarusian photographers working for state and private 

media, as well as international news agencies. “Extremism” 

was found in news photos, most notably pictures of police 

crackdowns on anti-government protests, and in photos in 

the nature and sporting categories.

Prosecution-retained experts said the album “contained only 

negative aspects of the life of Belarusians, presenting them 

as penurious and hard-drinking people, and the country 

itself as a militarized society. It also left the reader with 

a negative impression about both Belarusian people and 

the state as a whole, suggesting distribution of distorted 

information about Belarus that degraded the national honor 

and dignity of Belarusian people.”

In November 2012, border guards seized 41 copies of the 

photo album from competition organizers as they returned 

to Belarus from Lithuania, where the book was printed, 

despite the fact that hundreds of copies had already been 

sold in Belarusian bookstores and donated to libraries in 

2011 and 2012.

In June 2013, the regional court in Hrodna upheld the 

earlier decision by the district court to classify the book 

as extremist. It should be noted that Lohvinau Publishers 

was never a party to the two aforementioned “extremism” 

hearings. Its subsequent legal action against the Ministry of 

Information to reinstate the license was unsuccessful.

Violations of freedom of speech do not cause any public 

outcry, the panelists agreed. “People do not think that the 

government is accountable, so they prefer not to waste 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



168 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

efforts on things they feel they cannot change,” one 

panelist commented.

The law guarantees the confidentiality of news sources, 

but that right may be lifted by a court order or a request 

from an investigating authority as part of a court hearing 

or criminal investigation. The panelists mentioned several 

cases when journalists—in most cases, those who covered 

law enforcement and corruption issues—were summoned 

to the public prosecutor’s office and requested to reveal the 

identities of their sources. However, as far as the panelists 

know, no one was punished for failure to do so.

The law requires registration of print and broadcast media. 

Print media with a circulation of more than 299 copies 

and broadcast media reaching more than 10 people, as 

well as information agencies, must obtain registration 

from the Ministry of Information. Applicants are required 

to list numerous details about the outlet, including the 

proposed specialization (topics to be covered), frequency, 

area of distribution, sources of funding, and detailed 

information about the would-be editor-in-chief. The latter 

ought to have journalism diplomas and at least five years of 

editing experience.

From January through November 2013, 89 outlets obtained 

their registration from the Ministry of Information; of those, 

81 were private. Applications for 56 magazines and journals 

(54 private), 21 newspapers (19 private), four television 

stations (two private), two radio stations (one private), and 

five catalogs and bulletins (all private) all won approval from 

the ministry. Meanwhile, five newspapers, three magazines 

and journals, and two catalogs lost their registration.

The 2008 Law on Media mentioned online media, yet so 

far they have avoided those cumbersome registration and 

compliance procedures. And yet, there are hardly any 

benefits or safeguards their registered status might offer 

them, the panelists agreed.

The government restricts access to public information. Under 

the 2011 Law on Requests by Individuals and Legal Entities, 

requests for information from media outlets are treated 

in exactly the same way as those from other organizations 

or individuals. In general, the law allows an organization, 

a business, or a public authority 30 days to respond to an 

information request. Many government bodies and local 

authorities use an unregulated system of press accreditations 

to deny access to both information and access to events for 

critical media outlets, regardless of their registered status.

Several statements by government officials, most notably 

by a deputy information minister, suggested that the 

government would adopt a law requiring registration of the 

most popular online media, with unclear criteria to assess 

“popularity.” “Definitions, as usual, will be quite vague, thus 

making it possible [for the government] to use the law at its 

own discretion. The biggest websites would be registered; 

the others most likely will not be allowed and will be kept 

instead in limbo,” one panelist predicted.

In addition to the aforementioned registration procedure, 

television and radio stations also must prove their fitness 

for a broadcast license. Frequencies are allocated via a 

tender administered by the Republican Commission on 

TV and Radio Broadcasting—the nine-member body of 

government officials headed by the minister of information. 

Successful bidders then receive a license from the 

Ministry of Communications and Information to use the 

allocated frequency.

The government did not publish the list of available 

frequencies; it was up to the Ministry of Information 

to decide whether a certain region needed one more 

television or radio station. In 2013, the Ministry announced 

only one frequency tender—for an FM radio station in the 

northeastern city of Viciebsk. According to a panelist, he 

came to know about the tender quite accidentally. There 

were no announcements on the Ministry’s website or in 

state media. The tender was announced in November 2013, 

with the deadline less than a month away. As noted above, 

applicants should already have registered both a media 

outlet (registration takes up to 30 days to complete) and a 

company to act as a broadcaster. Just as with registering a 

media outlet, bidders should provide detailed information, 

including the so-called creative concept that details what 

kind of programming the station would be offering. As 

usual, the Ministry failed to report whether it received 

any applications.

Both registration and licensing procedures remained opaque 

and politicized. “Disloyal media are de facto banned from 

obtaining official status of registered broadcast outlets. 

There is no television channel or an FM station, with 

editorial lines running counter to governmental policies. 

Print media are rigidly licensed: there is an unwritten 

Another panelist lambasted the 
ambiguity of Belarusian laws: “All 
laws—whether they deal with social 
security or media—are full of legal 
traps.” The media law, for example, 
contains a vague requirement that 
information reported by media should 
be “compliant with reality.”



169BELARUS

rule that the decision on registration of a newly created 

media is made in the presidential administration, after 

personal dossiers of both the founder and the editor are 

scrutinized. On the other hand, online media are not yet 

licensed, and such websites are usually not blocked,” a 

panelist commented.

Although digital terrestrial broadcasting would theoretically 

allow more room for numerous radio stations and television 

channels, there was only one television multiplex with eight 

channels (only one of them was private, and it offered 

only entertainment content). Two more multiplexes were 

to be launched soon, yet the inclusion procedure is not yet 

known. Digital radio adoption remains low (there is only one 

state-run radio station).

Market entry for media was essentially the same as in 

other sectors, except that unlike in other sectors, sole 

proprietors could not run a media business. Ownership-wise, 

the media law capped at 30 percent foreign ownership of 

outlets. Another exception is that activity of any registered 

media outlet could be suspended for up to three months 

without a court ruling, following a written warning from 

the Ministry of Information—for example, over allegedly 

incorrect reporting. Taxation of media outlets is the 

same as for other businesses, although the three biggest 

state-controlled television and radio networks have been 

enjoying value-added tax (VAT) and profit tax breaks for 

several years.

Crimes against journalists remain rare. At the same time, 

journalists do not feel secure, mostly because of crimes 

against journalists several years ago that were never 

properly investigated, according to one panelist. Some 

journalists covering law enforcement and corruption 

have come under pressure from the office of the public 

prosecutor, according to another panelist. Meanwhile, the 

police briefly arrested 45 journalists in 2013, according to 

the Belarusian Association of Journalists, a press-freedom 

watchdog. Four of these journalists had to spend three to 

15 days in jail for allegedly disobeying lawful police orders. 

“Press cards are not affording any particular protections, or 

preferential access to information or certain venues,” one 

panelist noted.

Belarus has no public media. As for state-owned outlets, 

they enjoy very little editorial independence from the 

government. The president himself appoints editors of 

key national media, while his administration or regional 

authorities approve candidates to serve as editors for 

smaller outlets.

Direct government funding, subsidized tariffs, and tax 

breaks for the biggest outlets further compromise the state 

media’s prospects for editorial independence. At the same 

time, rather than promoting a range of viewpoints, they 

have become tools of government propaganda. “State 

media are fully subordinate to the government. The public 

has no leverage over them,” a panelist added. And although 

the media law does not discriminate against private outlets, 

their access to official information remains restricted, mostly 

via an unregulated system of accreditations.

Criminal libel provisions still reside in Belarusian statutes 

and carry a prison sentence of up to six months. Separately, 

individuals and businesses can also bring civil defamation 

charges in civil courts. Unlike with criminal libel charges, the 

burden of proof for civil suits falls on the defense.

Although dozens of journalists faced criminal libel charges 

in previous years, “such attacks against media remain very 

pointed and are still uncommon,” a panelist said. There were 

no reports of criminal libel charges brought against media 

outlets in 2013. In the case of civil charges, paying the legal 

costs of defending such suits and even damages awarded to 

the claimant “is not likely to bankrupt an outlet,” the same 

panelist added. The Criminal Code also has a chilling effect 

on reporting about public officials: the penalty for “insulting 

a representative of the authorities” is up to six months in 

prison. Most notably, “insult of the president” is punishable 

by up to two years in prison, and “calumny toward the 

president” by up to four years.

Online forums, chats, and blogs make it much easier to post 

potentially defamatory content. And since many users were 

paying little consideration to possible legal implications, 

more of them were becoming targets of both criminal 

and civil lawsuits, in most cases filed by public officials or 

law enforcement.

In July 2013, a district court in the capital, Minsk, handed 

down a $700 fine over two critical comments about the 

police, posted on a forum of Belarus’s biggest portal, TUT.

by. The defendant, a playwright with a Minsk theater, 

said he also had to quit his job after his boss received a 

phone call from the ideology department of the Minsk 

City administration.

In August 2013, the office of the public prosecutor in the 

western town of Pruzhany started an inquiry into alleged 

defamation of judges by commentators at a local website.

In the same month, police in the southeastern town of 

Svetlahorsk confiscated the computer of a local blogger 

and civil society activist, as part of a libel investigation. The 

blogger made a rather controversial video and posted it 

on several social networking sites, alleging that the local 

government was spending public funds on building an 

expensive house for the mayor, rather than bolstering the 

town’s poor infrastructure. The mayor’s wife filed a libel 

complaint with the local police claiming that the video was 



170 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

“obscene” and insulted her and her family. There were no 

reports about further developments, although the blogger 

said he received text messages with threats.

In November 2013, police confiscated the computer of an 

editor of a local website in the eastern town of Rahachou, as 

part of a criminal investigation into alleged insult of a public 

official. Also in November 2013, a journalist with one of the 

news agencies was fined $2,000 for insulting a judge in a 

comment under a courtroom story.

The law, meanwhile, absolved Internet service providers 

(ISPs) and web hosts of liability for third-party content that 

they either transmit or store.

Both the Belarusian constitution and the 2009 Law on 

Information, Informatization, and Protection of Information 

guaranteed the right to “receive, store, and disseminate 

complete, truthful, and timely information on the activities 

of state bodies, public associations, political, economic, 

cultural and international affairs, and the environment.” 

Still, access to public information remains a sore point: 

“Access to sources of public information is restricted and 

dependent on a media outlet’s loyalty to the authorities. 

Laws on access to information are not enforced, by means of 

bureaucratic hurdles,” a panelist said.

On the other hand, the same laws allow government 

bodies to classify any information as “secret” or “of limited 

distribution” and thus restrict access. Furthermore, in many 

cases information could be obtained only via press services 

or ideology departments, most of which, especially regional 

ones, tend to be closemouthed. “Most officials grew 

accustomed to making public statements either via press 

conferences or to journalists who would agree to have their 

stories redacted before publication,” a panelist commented. 

“In addition, many government organizations think private 

outlets are biased or pro-opposition. As a result, even the 

most innocuous pieces of information are withheld—such 

as, for example, the number of foreign students at the local 

university, or when reconstruction of a local train station will 

begin, or whether any students of the local sporting school 

will attend a certain competition.”

Media, just like any other organizations or individuals, 

may request information under the 2011 law on requests 

by individuals and legal entities. The law set a maximum 

time for response of 15 days (30 days when additional 

inquiry is required). Although information requests are 

supposed to be handled free of cost, the 2004 Law on 

State Statistics said statistics departments “may offer paid 

services.” For instance, the statistics department of a local 

administration told one of the regional private newspapers 

that the department would either provide information that 

was readily available, or charge for the time and resources 

involved in conducting requests, according to a panelist. 

Sometimes government bodies dismissed information 

requests on the grounds that such information had been 

already been given to state-owned media, regardless of 

whether the state media ever published, or intended to 

publish, the information.

Separately, many events required accreditations, which in 

most cases could be obtained only by officially registered 

outlets. State bodies and local governments also used 

accreditations to secure better access to information for 

noncritical (usually state-owned) media.

At the same time, very few media outlets attempted to fight 

the restricted access to information. The panelists mentioned 

only two private regional newspapers, Intex-press and 

Brestskaya Gazeta, both in the southwestern Brest region, 

that were trying to appeal dismissal of accreditations and 

information requests. Their claims, which were filed both 

with local and regional governments, were brushed off. 

“I do not recall a single case when an official was held 

responsible for the failure to provide information,” one 

panelist added.

Access to both domestic and international news sources has 

remained “relatively free,” as one of the panelists put it. 

Although there was a blacklist of some 80 websites, banned 

in state institutions, libraries, schools and universities, as 

well as by some ISPs, both newsrooms and the general public 

had no problem accessing them or reading their stories 

on other websites. Several popular pro-opposition news 

websites, a popular blog, and the website of a human-rights 

group were on this not-for-publication list, according to 

numerous reports. On several occasions in 2013, those same 

websites were also subjected to DDoS (distributed denial of 

service) or hacking attacks that took them offline for several 

hours, but those attacks were quite rare.

“At the same time, respect for copyrights is not up to par: 

there are many cases of pirated use of intellectual property,” 

a panelist said. The 2011 copyright law gives a somewhat 

ambiguous definition of the fair use of copyrighted work. In 

most cases, stories were usually copied in full (primarily by 

online media and bloggers).

Entry into the journalism profession is relatively free. Still, 

the government does use a definition of a journalist: one 

who works for an officially registered Belarusian media 

outlet or is accredited with the foreign affairs ministry 

as a foreign correspondent. Although press-card holders 

have very few benefits over freelancers, civil journalists, 

and bloggers, the latter are even less protected. One of 

the panelists mentioned brief arrests of reporters covering 

protests, as well as warnings handed out by the office of 

the public prosecutor to those who work for foreign media 



171BELARUS

without accreditations. The Belarusian Association of 

Journalists reported about 51 cases of violation of the rights 

of freelancers and bloggers throughout 2013. Two-thirds of 

those cases were related to incidents during newsgathering 

and mostly involved interference by police and other 

officials with access for media covering news events.

One of the panelists referred to the accreditation of foreign 

correspondents as a sort of lever the government might 

use to influence the employment policies of foreign media 

organizations. He mentioned four offshore broadcasters 

targeting Belarus. “There is a [satellite] television channel, 

Belsat television, and three radio stations, Radio Racyja, 

European Radio for Belarus, and Radio Liberty. Only the 

latter two were allowed to open offices in Belarus and 

accredit a certain number of reporters the foreign affairs 

ministry deemed sufficient for them. As a result, they were 

able to work more openly. As for non-accredited journalists 

working for Belsat and Radio Racyja, they oftentimes 

just cannot do their jobs properly, and on top of that are 

forced to withstand warnings and arrests. Freelancers and 

bloggers face similar hurdles. Citizen journalism is virtually 

non-existent, as there are no legal protection mechanisms 

and no financial support.”

There is a special requirement for chief editors: they should 

have journalism diplomas and at least five years of editorial 

experience for their outlets to receive registration with the 

government. The government also controls entrance to 

journalism schools via admission interviews that although 

being “much of a formality, still have certain ideological 

criteria,” as one of the panelists put it. On top of that, 

graduates who receive their education for free are required 

to work for two years wherever the government sends them 

or reimburse the cost of their tuition and stipends (around 

$13,800, equivalent to two years of the country’s median 

salary). For several years now, graduates of state-controlled 

journalism schools are sent to work at government-owned 

media only, mostly to regional newspapers.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Belarus Objective Score: 1.14

Professional standards are still hampered by political 

interference, self-censorship, and inadequate remuneration 

practices. This year’s score showed a slight drop due mostly 

to a lower evaluation of indicator 4 (coverage of key events). 

Other indicators remained more or less unchanged.

Belarusian media remain polarized and divided along 

ideological lines. As a result, journalism standards suffer. 

One of the panelists described one particularly entrenched 

attitude: “Read a government-owned newspaper, then 

an oppositional one, add both together, and divide it by 

two. People think that’s the only way to get more or less 

unbiased information.”

His colleague argued: “As journalism in Belarus often 

turns into propaganda, only certain irrelevant aspects of 

social life are covered objectively by state-owned media. 

Particularly aggressive propaganda is broadcast through 

the television. Hence, objective journalism is the lot of 

independent media, and yet not all of the independent 

outlets manage to maintain high standards of journalism.” 

Information is oftentimes just borrowed from other sources 

and not verified. In many cases, media outlets recycle stories 

from news agencies. And while agencies, in general, offer 

balanced coverage, individual stories might be one-sided. 

“Media just borrow those individual stories and paint any 

picture they want,” one panelist remarked.

There is also a preconceived opinion that state bodies will 

give no comments to independent media. State media, 

meanwhile, do not seek comments from people who they 

think might be related to the opposition or civil society, 

so they try to get comments from state officials only. 

Furthermore, most newsrooms feel they have neither time 

nor resources for background research. Technical experts 

are another traditional sore point. Mostly economists and 

political analysts are approached for comments. “Yet they 

are a small group, and the same experts give the same 

comments that end up in several outlets at the same time,” 

one panelist explained.

Two organizations of journalists operate in Belarus: the 

government-controlled Belarusian Union of Journalists 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



172 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

and the independent Belarusian Association of Journalists. 

Both have ethical codes of conduct that are actually quite 

similar. Yet, the panelists argued, both organizations fail to 

fully employ their codes. “Yes, there are ethical codes, but 

they are only taken out when someone is to be punished 

or chided. Journalists are hardly keeping them in mind. 

When there is a need, they will sell out, both journalists and 

newsrooms,” one panelist said.

Hidden advertising is quite common as well: 42.7 percent 

of those polled in a national market survey said they 

have faced hidden ads in media. In many cases, they were 

used to sidestep legal requirements that restricted the 

amount of advertising to a certain percentage of content. 

Sometimes advertorials made it to the top news of the day, 

even “de-throning” stories about the Belarusian president, 

most notably on the website of the government news 

agency BelTA or during the flagship news program at a 

key state-controlled television channel. “If there is any way 

to avoid marking the story as sponsored content, most 

outlets will choose to do so,” a panelist said. Although 

there was no convention on plagiarism, there had been 

some improvements, such that more outlets were quoting 

original sources.

Self-censorship remains the rule of the day, especially 

with regard to political coverage. Government-owned 

outlets kept tight control on any negative information. 

Private media were susceptible to both political and 

commercial influence. Self-censorship is so commonplace, 

one of the panelists argued, that SB. Belarus Segodnia, the 

country’s most popular daily and the mouthpiece of the 

presidential administration, sometimes turns out to be more 

sharp-toothed than many private ones.

Not all topics are covered: “Personal life of the president; 

businesses connected to his family; the business interests of 

his allies…those are topics to be avoided. Corruption cases 

are something on the verge. Still, there are topics that are 

‘permitted.’ For example, when an official falls out of favor, 

his or her [corruption] case can be reported. And on the 

other hand, let’s recall the case of the blogger who made a 

video about the mayor’s house. You can be punished even 

for something like that,” a panelist said.

Covering law enforcement, especially the way major cases 

were handled, is yet another problem. Most notable was 

reporting about the bombing of Minsk’s busiest metro 

station in April 2011, which killed 15 and wounded more 

than 300 people. The alleged perpetrators were caught two 

days later, put to trial, convicted, and finally executed in 

2012. Yet many believed they were forced to confess, while 

the actual bombers and masterminds are still at large. The 

government did not respond in a welcoming way to any 

scrutiny of this attack, Belarus’s biggest terror attack.

In April 2013, several days before the second anniversary 

of the attack, Aleh Hruzdilovich, a correspondent with 

the Belarusian service of the Prague-based Radio Liberty, 

decided to test the allegedly beefed-up security of Minsk 

metro system. He made three attempts to carry a large bag 

with a metal object past security officers at the same metro 

station that alleged bombers had used on the day of the 

attack. He was stopped only once, which he mentioned in 

his report for Radio Liberty. A month later Hruzdilovich, who 

has also written a book, Who Bombed the Minsk Metro, was 

summoned to Minsk’s office of the public prosecutor and 

asked to provide written explanations on how he was trying 

to smuggle the bag past security. After that he was handed 

a warning that mentioned both the Radio Liberty report and 

the book. Hruzdilovich was charged with “dissemination of 

biased and deliberately distorted information.” In particular, 

the prosecutor’s office believed that his book cast doubts 

on “the official results of the criminal investigation...

as well as the fairness of Belarusian judicial system as a 

whole.” Hruzdzilovich was also warned of criminal liability 

(up to two years in prison) over discrediting Belarus and its 

official bodies.

One of the panelists also mentioned a 2013 outbreak 

of African swine flu and the way it was handled by the 

government. At first, the Ministry of Agriculture denied 

that it detected the disease, “openly telling journalists it 

would file libel suits against anyone who reported about 

the alleged outbreak,” according to a panelist. Later the 

authorities had to acknowledge that there was indeed an 

outbreak and took unprecedented measures to contain it 

by killing livestock on large pig farms as well as in private 

households, causing widespread popular discontent.

Speaking of the topics the media tend to focus on, one of 

the panelists argued that there are very few stories about 

the lives of ordinary people, and “many stories covering the 

establishment, the authorities, the opposition, and things 

like that. There are very few stories about life in rural areas, 

or hyper-local topics. Hardly anyone writes about these. 

One of the panelists described one 
particularly entrenched attitude: “Read 
a government-owned newspaper, 
then an oppositional one, add both 
together, and divide it by two. People 
think that’s the only way to get more 
or less unbiased information.”



173BELARUS

There are very few ‘human stories.’ And all of that is not 

government-imposed; it’s just happened that way. There 

is just no tradition. And yet painfully, they write about 

political topics that readers have no interest in.”

Media professionals are better off than those who work in 

schools and hospitals, yet their salaries are hardly higher 

than the country’s average, the panelists agreed. “There 

are many journalists who would like to earn more and 

are looking for work in other outlets. Yet very few new 

media projects, and thus very few additional workplaces, 

emerge. At the same time, the supply of journalists’ labor is 

growing,” said a panelist. Many journalists, especially in the 

capital, Minsk, and regional centers, tend to work for several 

outlets. Bloggers and citizen journalists rely on other jobs. 

The turnover had been quite high for several years already, 

with many experienced reporters leaving their outlets 

either for other industries (primarily advertising and public 

relations) or other countries (mostly Russia).

Pay levels vary across the sector, with heavily subsidized 

state-controlled outlets, as a rule, offering higher salaries. 

Yet private outlets are somewhat catching up, according to 

the panel, mostly because of both salary cuts in state outlets 

and hikes in private ones. Entry-level reporters usually 

draw $350 a month, experienced reporters around $500, 

while editors and sub-editors might earn $1,000–$1,500, 

according to a panelist. Those figures might be higher for 

bigger outlets and in bigger cities. Meanwhile, the national 

monthly average reached $620 in December 2013. One of 

the panelists mentioned that major online media, such as 

TUT.by and Onliner.by, are among highest-paying companies 

and thus have started to influence pay levels across the 

industry. Their competitors are finding it very difficult to 

retain key reporters and advertising managers.

Commercially popular entertainment content tends to 

eclipse news and information pretty much everywhere 

except in some newspapers and websites, according to 

the panelists. They also said audiences are opting for 

entertainment more and more, especially as so much of the 

news reporting provides little new information. Despite 

this, 72.3 percent of adults polled in a national survey said 

media’s main job is to provide news, while only 5.4 percent 

said that media’s main purpose is to entertain.

Basic equipment and technology for newsgathering and 

reporting is easily available. Yet more and more outlets 

are looking beyond that. However, only the larger media 

organizations can afford professional equipment for 

high-quality, multimedia reporting; they also cannot afford 

to build sophisticated websites with extra services that could 

help monetize their content. Widespread use of pirated 

software is another sore point. One of the panelists argued 

that there is a lack of knowledge on how to efficiently use 

the technology and equipment that is already at journalists’ 

disposal. “For example, everyone has mobile phones. Every 

phone has a voice recorder. But people do not use it [during 

interviews] because they do not even know that is possible,” 

the panelist said.

Some niche reporting exists, yet its quality is somewhat below 

par, the panelists argued, saying that low salaries, political 

and ideological restrictions, and a lack of adequately trained 

staff are all to blame. “Investigative journalism and media 

think it is only about crime and corruption, which has almost 

gone extinct. There is some business journalism, yet it still 

leaves something to be desired. Local reporting is still alive, 

but not in all regions. Political journalism is simply of no 

interest either for readers or journalists. In general, all this 

analytical reporting is time-consuming, and since nobody 

wants to pay for that, it is often being passed over,” said 

one of the panelists. Also, another panelist added, there is 

no economic reporting and analysis that could explain—in 

layman’s terms—what is happening to the national currency. 

It devalued by 189 percent in 2011, and by 25 percent in 2009. 

And since the government is still pursuing the same populist 

economic policies, people are haunted by memories of those 

meltdowns. Yet they were not able to make well-informed 

decisions, and in most cases had to rely either on rumors or 

on everything-will-be-fine slogans.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Belarus Objective Score: 1.23

By and large, Belarus is well served by various types of 

media. Yet not all of them produce their own news or 

unique content, and thus a multitude of media outlets 

has not translated into a great variety of viewpoints that 

Belarusian audiences are exposed to. In addition, the quality 

and depth of reporting are compromised by commercial 

imperatives. Indicators dealing with biased editorial policies 

of state media (indicator 3), state monopolization of media 

ownership (indicator 6), and under-reported minority issues 

(indicator 7) received the lowest scores. The overall score 

of this objective remained almost unchanged, with the tiny 

decrease due to a lower evaluation of indicator 7.

In December 2013, Belarus’s information ministry had over 

1,825 “traditional” media outlets on its registers; 1,235 of 

them were private. In particular, there were 709 newspapers 

(503 private), 791 magazines and journals (598 private), 168 

radio stations (24 private), 93 television channels (59 private), 

40 bulletins (29 private), nine information agencies (seven 

private) and two almanacs (all private). Apart from those, 

there are hundreds of online media.



174 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Television remains the primary news source: 91.9 percent of 

those polled in a market research study in June 2013 cited 

television as their preferred source of news. The Internet 

came in second place; Belarusians said they turned to it the 

most for news (63 percent), followed by newspapers (60.9 

percent) and radio (48.5 percent). Preferred news sources 

vary mostly by the audience age. Older generations put 

more emphasis on television and newspapers, and less so 

on the radio. The widest margins were recorded for digital 

platforms: 93.7 percent of those aged 18–29 said they get 

news from the Internet, compared with 79.1 percent for 

people aged 30–44, 43.7 percent for those aged 45–60, and 

only 14.3 percent for those aged 61 and older.

The government retains tight control over most of the 

traditional media, first of all broadcast outlets. “Print 

media, radio, and television are—with some exceptions—

the mouthpieces of pro-regime propaganda, and their 

coverage of news and social processes is biased,” a panelist 

commented. “Information pluralism is observed only in 

online media and on social networks, and to some extent 

in print media.” Another panelist added, “State media 

unequivocally stick to the single point of view; ‘semi-state’ 

media cover social issues yet shun political ones. As for 

private media, it depends on how bold they are. But in many 

cases it is worthwhile for them to report on some sensitive 

issues and criticize the government, since that is the reason 

people buy them. That is why, in many cases, they do offer 

varying viewpoints.”

Meanwhile, according to the same survey, an average 

Belarusian generally watches six television channels, 

uses four websites, reads three newspapers, and listens 

to three radio stations. Rural areas were in most cases 

served by fewer state-owned television and radio stations 

and government-owned newspapers. The panelists also 

mentioned that ZALA, an interactive television service from 

state telecommunications monopoly Beltelecom, is gaining 

in popularity, including in rural areas that are not reached 

by other cable networks.

Social networks are quite popular: 28.9 percent of those 

polled in another survey, also in June 2013, said they were 

using Vkontakte.ru, a popular Russian-owned service; 28.4 

percent mentioned Odnoklassniki.ru, another Russian social 

network. Facebook and Twitter were cited by 14.8 percent 

and 7.9 percent, respectively.

The Belarusian government retains tight control over 

distribution channels, though, as a means to restrict access 

to critical media. Non-loyal domestic publications are either 

banned from state-owned distribution and postal networks, 

or they are allowed to sell only a certain number of copies. 

Strict registration and licensing rules made it impossible to 

start an independent broadcaster. Cable operators must first 

seek approval from local governments of television channels 

they plan to transmit via their networks. Foreign press and 

broadcasters need express permission from the Ministry of 

Information to be distributed in Belarus.

On the other hand, the Internet is still largely unregulated, 

and it is both widely available and affordable. Installing 

a satellite dish does require a permit from local housing 

authorities, yet that is just a formality that is often ignored, 

according to a panelist. Alternatively, the permit could be 

obtained via a company that sells satellite equipment, for 

a small extra charge. Affordability is an issue mostly in the 

case of foreign media. At the same time, domestic press sales 

are dwindling, less so in the case of regional newspapers.

Belarus has no public media, the panelists emphasized. 

State-owned media are, in the words of a panelist, 

“instruments of state propaganda and manipulation 

of public opinion… Groups and activists that embody a 

political alternative were either ignored or deliberately 

discredited. The lion’s share of state media content is 

propaganda that extolls the achievements of Belarus’s 

paternalistic government.”

Nine companies, seven of them privately owned, are 

registered as information agencies by the Ministry of 

Information. Yet only four of them offer newswire services 

to other outlets, the panelists said. Two, BelaPAN and BelTA, 

are domestic, and two are Russian-owned (Interfax-Zapad 

and Prime-TASS). Prime-TASS offers only economic news 

and analysis. Others cover all sectors and sell various 

products. They also ran websites that offered news for 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



175BELARUS

personal use. Newswire subscription prices varied from $300 

a month for daily updates to $600 for real-time updates. 

However, according to a panelist, even larger media mostly 

purchased daily updates and tended to rely on news 

syndicated for free from other sources. State-controlled 

media, in most cases, were using news and other products 

offered by BelTA, the official news agency of the Belarusian 

government. Private outlets tend to rely on BelaPAN and 

Interfax-Zapad. Very few media organizations buy news 

from the handful of domestic agencies. Apart from news 

and analytical reviews, BelTA and BelaPAN offer photos, 

infographics, and video. BelTA is also publishing two 

journals and a weekly newspaper, selling television listings 

to other media, and building and running websites for other 

organizations, including state-owned regional newspapers 

and governments. Newswire subscriptions, photos, and 

other services offered by international news agencies 

were affordable only for the biggest outlets, such as the 

national state-owned television networks, the presidential 

administration’s daily SB.Belarus Segodnya, or Belarus’s 

biggest web portal, TUT.by.

By and large, all 83 privately owned Belarusian broadcasters, 

registered by the Ministry of Information, focus heavily 

on entertainment offerings, with very little news content. 

Their news bulletins consist mostly of official information, 

some local news, sports, and weather. Radio stations are 

music-based, while local content on television stations 

is unlikely to make up the whole of their schedule, and 

they must rely on entertainment content provided by 

bigger television networks—in most cases Russian. 

Expatriate broadcasters that target Belarusian audiences 

generally conduct a lot more primary newsgathering 

and offer their own reports and analysis. Radio Liberty 

is largely audio-based. European Radio for Belarus and 

satellite television Belsat offer a mix of information and 

entertainment programing.

Privately owned newspapers and websites also produce 

their own news, yet to varying degrees. Reliance on news 

agencies and content syndicated from other media remains 

significant, especially among national outlets. One of the 

panelists argued that understaffed and cash-strapped 

newsrooms are finding it increasingly difficult to produce 

their own news, and the share of content curated from third 

parties is, in fact, increasing. Bloggers are no different, the 

panelists agreed, yet sometimes they do fund news coverage 

or even break stories themselves. In general, though, 

user-generated content and citizen journalism are not 

deemed reliable news sources.

The media law requires the disclosure of founding 

companies of “traditional” media, yet the actual owners 

of those outlets, as well as the people behind blogs or 

websites, might not be easily apparent. On the other hand, 

the panelists argued, the general public hardly cares about 

media ownership. “It is always obvious whether an outlet is 

state-controlled or private, and that is enough. And that will 

remain so until the media business becomes more lucrative,” 

said a panelist.

Belarus has no history of media consolidation, other 

than by the government. Foreign investment remains 

fairly insignificant, in keeping with the media law that 

caps immediate foreign ownership of media outlets at 

30 percent. An exception was made for those media 

organizations that were foreign-owned before that 

requirement was introduced in 2009. Russian companies 

own several popular newspapers, Komsomolskaya, Pravda 

v Byelorussii (daily), and Argumenty i Fakty (weekly), two 

news agencies, Interfax-Zapad and Prime-TASS, and VTV, an 

entertainment television channel.

Many social issues, such as gender, religion, sexual 

orientation, and subcultures, receive very limited coverage 

in mainstream media. Most of that coverage was just 

keeping tabs on daily happenings and failed to examine 

issues in depth, or from an unexpected angle. There 

was some debate on gender, though, one panelist said. 

Other issues were dealt with in specialist media, mostly 

online or in small newspapers. Some ethnic groups, most 

notably those in the Polish minority, also run their own 

small-circulation publications.

The news output of most media organizations includes 

stories covering local, national, and global issues. Although 

local media tend to focus on local affairs and information, 

there is an obvious lack of hyper-local news, and thus people 

have no opportunity to learn about what is going on in 

smaller communities, one panelist said. To some degree, 

the newsgathering capabilities of all outlets are restricted, 

and as a result they must rely on third-party content. 

International news, in many cases, is syndicated from foreign 

Russian-language media. Local and national outlets rely on 

each other for national and regional coverage, respectively. 

Online media offer localized content, in many cases 

syndicated from other sources. The biggest portals, such 

as TUT.by, dispatch networks of their own reporters in the 

regions. The state-owned television network Belarus 2 and 

Radio 1 offer opt-outs for regional news.



176 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Belarus Objective Score: 0.95

The panelists agreed that most Belarusian media are not 

self-sufficient and the situation remains more or less the 

same compared with last year. Reflecting this, the score for 

Objective 4 remained essentially unchanged.

“Achieving self-sufficiency is hampered by the lack of 

a market environment in the media sector, politicized 

restrictions for independent media, and the media’s inability 

to monetize media content via modern digital technologies 

on the Internet. Dependence on external subsidies 

deprives the media of any motivation to improve their 

self-sustainability,” one panelist said. Media are making 

some basic short-term business plans, which are often a 

compulsory requirement even for those who rely on external 

funding. Yet creeping inflation (16.5 percent in 2013), rising 

production costs, and stagnant revenues made it difficult to 

both budget and adhere to those plans.

While all media hire dedicated professionals to deal with 

accounting and advertising sales, in-house lawyers and 

marketing specialists are less common. Furthermore, 

most media lack professional managers, one of the 

panelists argued.

There is also a broad spectrum of financial success across 

various media outlets. Some hover on the verge of 

bankruptcy, while others have watched their revenue 

grow steadily. Only those able to rely on classified ads or 

advertising from major brands are more or less stable, 

one of the panelists argued. Another panelist added that 

many small businesses benefited from state-mandated 

salary hikes and were in turn buying more ads from 

regional newspapers. It is unclear how heavily a commercial 

imperative weighs on the shoulders of state media. For 

years, the government had been providing generous 

subsidies—usually comparable to national ad spend for 

the whole sector—claiming the ideological component 

was superior to self-sustainability. In 2013, though, 

the government was finalizing the merger of a dozen 

state-owned newspapers and magazines into two media 

holdings, in an attempt to cut running costs.

A majority of outlets draw revenues from several sources. 

State-owned outlets rely heavily on direct funding and 

subsidized fees. The National State Television and Radio 

Company, a media holding of five national television 

channels and five national radio stations, as well as five 

regional companies with their own television and radio 

stations, had been enjoying tax breaks since 1996. The 

national television channel ONT (which also runs a radio 

station) was similarly exempt from VAT and profit tax. 

State-controlled media also benefited from other unfair 

competition practices, such as state-imposed newspaper 

subscriptions, restricted access to distribution channels 

for private outlets, and unofficial bans for businesses 

to advertise in outlets critical of the government. 

Official notices (such as tender announcements or 

bankruptcy notices) are also to be placed in state-owned 

newspapers only.

Private media rely mostly on advertising, and sometimes on 

funding from their owners’ other businesses or grants from 

foreign donors. According to one panelist, major advertisers 

do influence editorial policies. “Very often advertisers, 

especially banks and mobile operators, ask that their ads 

should not be placed alongside negative information about 

the president. And sometimes newsrooms have to come 

up with some positive stories—not necessarily about the 

president—that they would never write otherwise.”

The advertising market grew 28 percent in 2013, according 

to the advertising group ZenithOptimedia. Yet per capita ad 

spend was only $11 per year. Television’s hold on advertising 

budgets remains strong, at 53 percent of the total market. 

For the first time, the Internet became the second most 

popular medium, capturing a 15 percent share, after 55 

percent growth against a year earlier. Elsewhere, television 

was up 30 percent, radio 20 percent, and print 10 percent.

The market is still dominated by major advertising agencies 

that managed accounts for the largest advertisers: domestic 

mobile operators and lotteries, and the likes of Unilever, 

Procter & Gamble, Nestle, and Coca-Cola. Budget-wise, those 

media buying and planning contracts accounted for around 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



177BELARUS

90 percent of total ad spend, according to some estimates. 

In most cases, ad agencies prefer to buy ad slots from media 

with national reach: national broadcasters and press, as 

well as the biggest online portals. However, classified ads 

from small businesses in their communities formed the 

bedrock of local media. Local broadcasters also rely on 

congratulatory messages.

Most, yet not all, media managers are eager to increase 

advertising revenues. Several panelists said that many 

state-owned outlets, first of all newspapers, were 

reluctant to pursue higher ad sales and relied on state 

subsidies instead. Meanwhile, many private titles had 

seen dwindling copy sales and had to rely on advertising 

or external funding. Those who were successful in 

maintaining advertising revenues either registered 

additional newspapers to accommodate ads or published 

more advertorials, all to comply with legal requirements 

restricting the amount of advertising in media. The law 

capped advertising at 30 percent in the press (25 percent in 

state-owned outlets) and 20 percent for broadcast media 

(including 30 percent during prime-time).

Government subsidies are meant only for state-owned 

outlets. In 2013, the national budget provided for $70 

million in direct funding. In comparison, the national 

advertising market totaled $104 million in 2013. Regional 

governments also subsidize their own media organizations. 

The subsidized status of state newspapers, for example, 

allowed them to undersell their privately owned competitors 

by offering lower copy prices and advertising tariffs. 

Both the government and state-owned companies were 

buying very little advertising, yet the government has 

pressured advertisers for many years to withdraw ads from 

critical media.

Use of market research is still very limited. Only the richest 

media companies, such as national television networks, can 

afford professional market research. The panelists recalled 

only one such survey commissioned by a media organization 

in 2013. It was made by TNS, a market research outfit, for 

Toloka, a publisher of numerous household magazines. 

There was also a state-of-the-media survey produced for 

one of the media development organizations, and dozens 

of private outlets did have access to its results, according 

to one panelist. In most cases, however, such surveys 

were commissioned by advertising agencies, and media 

outlets had no such access. There also were some in-house 

incentives by local media, mostly in the form of online or 

paper questionnaires.

Several private research companies offered broadcast ratings 

and Internet statistics. GEVS offered television ratings 

(obtained via People Meters), as well as measured radio 

and press audiences via phone interviews. NOVAK has used 

self-completion diaries for television and radio ratings, and 

face-to-face interviews for press. The Internet research firm 

Gemius is the go-to place for Internet statistics. It uses a 

combination of website counters, online panels, and offline 

research and offers both usage statistics and demographic 

profiles. Unlike GEVS and NOVAK, Gemius shares a lot of 

information about Internet usage trends for free. Basic 

online ratings were also available from Akavita.

Results from reports on newspaper sales are still viewed 

suspiciously. Meanwhile, many small advertisers, as well as 

some media professionals (including ad sales personnel), still 

have difficulties in dealing with ratings terminology.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Belarus Objective Score: 1.20

Objective 5 experienced a small decrease of 0.12 in the 

overall objective score. Printing and distribution facilities 

remain politicized and inefficient, while professional 

associations, the work of supporting NGOs, and short-term 

training opportunities received relatively better evaluations 

from the panelists, although none of the indicators 

exceeded a 2.00 score.

Two trade associations operate in Belarus. United Mass 

Media brings together 13 regional newspaper publishers 

in central and western Belarus. The Telecommunications 

Industry Union represents almost 100 local television stations 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



178 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

and cable operators. Both organizations offer mostly 

networking and learning opportunities for their members. 

There were also attempts to bulk-sell advertising and 

purchase newsprint and programming rights through those 

organizations. The associations try to represent and support 

their members, but they have very little power, the panelists 

said. Lobbying, for example, is hardly ever possible.

Belarusian journalists, in their turn, have two professional 

associations working to protect their rights. The Belarusian 

Union of Journalists (BUJ) is a 2,000-strong organization 

of media workers from state-controlled outlets. There is 

also a private counterpart, the Belarusian Associations 

of Journalists (BAJ). It includes around 1,000 members, 

mostly working for private outlets, as well as freelance 

journalists. Both organizations offer legal assistance, 

networking opportunities, and training activities to their 

members. Both claim that they represent journalists, but 

they in fact work with newsrooms, one of the panelists 

argued, and in case of a conflict between an employer and 

a journalist, those organizations tend overwhelmingly to 

support the management. “Over the course of this year, 

BUJ has never acted in support of its members, never 

supported journalistic solidarity with regard to violations of 

journalists’ rights. This organization is very much a phantom 

structure needed to demonstrate the presence of democratic 

institutions,” one of the panelists claimed. BAJ, in its turn, 

tries to act as a press-freedom watchdog by monitoring 

and publicizing violations of the rights of the entire 

media community, much to the dislike of the Belarusian 

government. BAJ also much more actively cooperates with 

similar organizations and other development institutions in 

other countries. Again this year, the panelists emphasized 

that media professionals had no trade union of their own.

The role of NGOs in the promotion of freedom of expression 

in Belarus is insignificant, the panelists agreed. The 

authorities do not view them as intermediaries between 

the journalistic community and the state. There are 

several human-rights groups, most notably Viasna and the 

Belarusian Helsinki Committee, that also monitor violations 

of freedom of speech. They condemn violations, one of the 

panelists claimed, and sometimes provide legal defense. 

According to their mandates, both BAJ and Belarusian 

Helsinki Committee can protect only their own members. 

Viasna lost its registration with the government several 

years ago and has been working unofficially ever since. 

Cooperation of such groups with international organizations 

remains limited. The law restricts access to foreign funding, 

and in fact using unregistered foreign aid is a criminal 

offense in the country.

Journalism degree programs were available from both 

domestic and foreign universities. Most popular is the 

Journalism Institute at the Belarusian State University in 

Minsk, with around 1,100 students. It offers several majors, 

in print, broadcast, online, and international journalism, 

editing, and media management. “The curriculum they use 

was designed back in the Soviet Union, and later on just 

slightly changed to incorporate new technologies,” one of 

the panelists argued.

Training is mostly theoretical, the panelists agreed, and as a 

result graduates are far from job-ready, drawing complaints 

from editors. Still, more than half of graduates are choosing 

jobs in public relations and advertising, according to one 

panelist. The university offers a course in online journalism, 

but again with very little practical emphasis. “There are not 

enough strong online newsrooms,” a panelist commented, 

adding that the university is wary of sending would-be 

journalists to intern for media that might be critical of the 

government. Similar programs are offered by regional state 

universities in Homiel, Hrodna, and Viciebsk, as well as 

several private institutes in the capital.

The European Humanities University (EHU) in Vilnius is the 

most popular foreign destination for would-be journalists. 

Once a private university in Minsk and a liberal stronghold, 

it was shut down by the Belarusian government in 2004, 

yet reopened a year later in the capital neighboring EU 

country, Lithuania. Several hundred students were divided 

among four majors: mass communication and journalism, 

visual culture (cinema, television, and Internet), design and 

visual media, and new media. Although curricula were based 

on Western standards, the purpose of the education EHU 

provides seemed to be more about broadening minds than 

equipping graduates with practical skills for the world of 

work. Moreover, very few of its graduates return to work for 

Belarusian media, the panelists said.

As academic programs are poorly regarded by the media 

industry, journalists have had to learn practical skills 

either on the job, or via various short-term training 

opportunities. Free courses are available from professional 

and trade associations, as well as from media-development 

NGOs, both domestic and foreign, in all kinds of formats: 

webinars, workshops, study visits, master classes, and 

internships. The panelists once again noted that those 

numerous training opportunities mostly target journalists, 

yet there is a lack of trainings in advertising sales, website 

promotion, finance, marketing, and leadership. Other 

challenges were mentioned: “Newsrooms are understaffed 

and feel they cannot afford to send any employees off 

on internships. Secondly, trainees find it hard to apply 

what they have learned … and new approaches might 

require additional resources.” As a result, media managers 

tend to favor formats that are less time-consuming and 

disruptive to newsroom workflows. In-house sessions by 



179BELARUS

highly experienced practitioners are often viewed as the 

most efficient.

Paid courses are available from several private companies 

(mostly in photography, computer graphics, and website 

promotion) and the Journalism Institute at the Belarusian 

State University. The latter offers a variety of training 

opportunities, ranging from one-day seminars to 

21-month distance courses in online journalism as well 

as photojournalism.

As noted above, basic news-gathering and news production 

equipment is widely available; anything beyond that is 

affordable only for big media companies. Most notably, 

the software was almost 100 percent pirated, especially 

that for photo and video editing. The majority of printing 

houses are state-owned; others are still heavily controlled 

by the Ministry of Information—the regulator of both the 

media and publishing sectors. Only three private printing 

presses are licensed to print newspapers; several dozens 

more are allowed to print magazines. For several years, 

local newspapers that were critical of the government faced 

restricted access to printing facilities in their regions and had 

to be printed in the capital or other bigger cities.

The panelists failed to comment on the efficiency of printing 

presses from a business perspective. Many cash-strapped 

private outlets found it very difficult to pay several months 

in advance, and thus lost their discounts. State-owned 

newspapers were not paying at all, a panelist said, and had 

huge outstanding debts that drove the printers to court to try 

to recover. Meanwhile, printing in neighboring countries—for 

example, in Lithuania—is worthwhile financially, yet that 

tactic is popular only among non-political monthly magazines. 

“You just never know whether a [critical] newspaper will 

make it through the border at all, more so on time,” a 

panelist commented. Most newspapers use domestically 

produced newsprint, even despite its somewhat inferior 

quality. The quality of printing is often lacking.

Similarly, the government retains control over most of 

the distribution infrastructure. Most papers are sold via 

Belsajuzdruk, a network of 1,500 newspaper kiosks, and 

the postal service Belposhta (with around 3,800 post offices 

and kiosks). Some material, mostly magazines, is sold via 

supermarkets and smaller shops. Around a dozen private 

political newspapers face restrictions in accessing those 

state-owned distribution networks. Some have been banned 

from newspaper kiosks and subscription catalogs; others are 

allowed to sell only a very limited number of copies. As a 

result, many of those papers had to rely on sales via shops or 

start in-house distribution incentives. Elsewhere, the online 

service belkiosk.by has sold electronic copies (in PDF) of over 

100 newspapers and magazines, both state-owned and private.

The terrestrial broadcasting infrastructure is also almost 

100 percent state-owned. Many cable networks are private, 

but lists of channels they broadcast must be approved by 

local governments.

While digital platforms remain the least regulated sphere 

of all, the Belarusian telecommunications infrastructure 

falls short of what both customers and the media need. 

“Slow Internet connectivity, overloaded mobile networks: 

this pretty much sums it up,” a panelist commented. 

Internet penetration reached 60 percent in November 

2013, according to Gemius. Almost 70 percent of Belarusian 

Internet users use broadband connections. At the same time, 

Belarus was the slowest in Europe in terms of its average 

Internet connection speed, according to the IT company 

Akamai Technologies. In the third quarter of 2013, Belarus 

relied on an average speed of 2.5 megabits per second 

(mbps), compared with the global average of 3.6 mbps.

Internet subscription prices are about the same: 2-mbps 

Internet subscriptions without a traffic cap are sold for 

around $10 a month. Many households and businesses must 

rely on slow copper landlines for their Internet connection, 

and thus put up with buffering screens while trying to watch 

video on the Internet.

Mobile penetration exceeded 100 percent, and although 

phone companies have claimed that fast 3G Internet is 

available everywhere, users complain about coverage, 

speeds, and prices. Mobile operators are foreign-owned, 

yet the government retains a controlling stake in one of 

the companies. And although most ISPs were also private, 

connections were possible only via backbone infrastructure 

still owned by the authorities.

Hosting was another concern of media outlets. Under the 

2010 Internet regulation edict, websites selling goods or 

services (even those running banner ads) must be hosted on 

servers in Belarus. The panelists criticized pricey tariffs and 

cited reliability issues as well.

List of Panel Participants

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 

they were not named publicly. Amendments to the criminal 

code were introduced in December 2005 to add an article, 

“Discrediting the Republic of Belarus,” that provides for 

criminal liability for giving international organizations “false 

information” about the situation in the country. Human 

rights groups, both domestic and international, believe the 

article’s vague wording makes it possible for the government 

to detain for up to six months anyone reporting negative 

information or to imprison them for up to two years.

The panel discussion was convened in December 2013.




