
230 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

KAZAKHSTAN

However, failed government initiatives related to pension reform, tax 

strategies, and lower-than-expected international ratings in the areas 

of human and civil rights dampened some of the country’s impressive 

economic achievements.



231

introduction

KAZAKHSTAN

OVERALL 

SCORE: 

1.77

OOn several occasions in 2013, Kazakhstan President Nursultan Nazarbayev announced his goal that by the 

year 2050, Kazakhstan would rank among the top 30 most developed nations in the world. Encouraged by 

various surveys indicating that Kazakhstan is one of the world’s fastest growing economies, Nazarbayev 

began to define more ambitious strategic goals for Kazakhstan’s development.

Accordingly, Kazakhstan launched a number of economically, politically, and culturally significant projects 

to advance its development agenda, including the launch of the KazSat satellite—the country’s first—to 

help advance Kazakhstan’s space program. Kazakhstan synched its advancement goals with active efforts 

to reform the government administration, internal affairs bodies, government service personnel policy, and 

the Bolashak overseas training program.

However, failed government initiatives related to pension reform, tax strategies, and lower-than-expected 

international ratings in the areas of human and civil rights dampened some of the country’s impressive 

economic achievements. At the same time, discussions are stirring of a post-Nazarbayev Kazakhstan, 

including conservative predictions from the uneasy political and cultural elite in regard to the country’s 

uncertain future without Nazarbayev.

Human Rights Watch’s Kazakhstan report for 2013 described the country’s worsening human-rights 

situation, with growing pressure on the freedom of speech from the authorities and the lack of appropriate 

legislation. The report also detailed the persecution of critics of the regime, including journalists, and also 

called attention to the fact that human-rights complaints remain uninvestigated and unpunished.

K
A

ZA
K

H
STA

N



232 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2013
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

cc Bulgaria 1.89
□□ Kazakhstan 1.77
□□ Russia 1.55
□□ Serbia 1.90
□□ Tajikistan 1.71
□□ Ukraine 1.64

□□ Albania 2.29
bb Armenia 2.28
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.04

□□ Croatia 2.42
bb Kyrgyzstan 2.11
□□ Moldova 2.38
cc Montenegro 2.06
□□ Romania 2.20

bb Georgia 2.63
□□ Kosovo 2.54cc Turkmenistan 0.26 □□ Uzbekistan 0.74

cc Azerbaijan 1.17
□□ Belarus 1.06
cc Macedonia 1.40

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KAZAKHSTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
49 1.

73
1.

57 1.
63

1.
40

1.
68

1.
64 1.

86

1.
34

1.
79

1.
76

1.
67

1.
44 1.
48 1.
56 1.

76

1.
51 1.

71 1.
87

2.
20

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

1.
60 1.

81

1.
72

1.
51

2.
21

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

KAZAKHSTAN at a glance
GENERAL

>> Population: 17,948,816 (July 2014 est., CIA World Factbook)
>> Capital city: Astana
>> Ethnic groups (% of population): Kazakh 63.1%, Russian 23.7%, Uzbek 
2.8%, Ukrainian 2.1%, Uighur 1.4%, Tatar 1.3%, German 1.1%, other 4.5% 
(2009 census)
>> Religions (% of population): Muslim 70.2%, Christian 26.2% (Russian 
Orthodox 23.9%, other Christian 2.3%), Buddhist 0.1%, other 0.2%, 
atheist 2.8%, unspecified 0.5% (2009 Census)
>> Languages: Kazakh (state language) 64.4%, Russian (official, used in 
everyday business) 95% (2001 est., CIA World Factbook)
>> GNI (2012-Atlas): $164.3 billion (World Bank Development Indicators, 2013)
>> GNI per capita (2012-PPP): $11,780 (World Bank Development Indicators, 2013)
>> Literacy rate: 99.7%; male 99.8%, female 99.7% (2009 est., CIA World 
Factbook)
>> President or top authority: President Nursultan Abishuly Nazarbayev 
(since December 1, 1991)

MEDIA-SPECIFIC
>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: The state 
reports there are 2.740 outlets, including 439 state and 2,301 private (2,494 
print media, 233 broadcast companies, 13 news agencies)
>> Newspaper statistics: top 4, by circulation, are Karavan and Karavan-Class 
(private, weekly) circulation 570,000 combined; Yegemen Qazaqstan (state), 
in Kazakh, 5 times weekly, 171,216; Kazakhstanskaya Pravda (state), in 
Russian, 5 times weekly, 100,000; Vremya (private, weekly) in Russian, more 
than 100,000; Ekspress-K (private), in Russian, 5 times weekly, 100,000
>> Broadcast ratings: top 10 television: First Channel Eurasia (80% state 
ownership and 20% Russian government), in Kazakh and Russian; Kazakh 
Commercial TV (KTK) (private), in Kazakh and Russian; Channel 31 (private); 
Channel 7 (private); Kazakh TV (state), satellite, in Kazakh and Russian; 
Astana TV (state), Khabar TV (state) cable/satellite news channel; Tan TV 
(private), Russian and Kazakh, Rahat TV (CTV) (private), Russian and Kazakh. 
Top 2 radio: Retro FM Kazakhstan, Russian Radio Asia
>> News agencies: 13; top 4: Kazakhstan Today, Interfax Kazakhstan, 
KazakhstanNews.com, Kazakh Information Agency (Kazinform, state-owned)
>> Annual advertising revenue in media sector: According to TNS Gallup Media 
Asia and Video International, whole advertising market is $235 million (62% 
TV, 16% audio, 5% print, 4% Internet)
>> Internet usage: 5.299 million users (2009 est., CIA World Factbook)



233KAZAKHSTAN

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Kazakhstan Objective Score: 1.60

Without protective laws, journalists in Kazakhstan continue 

to face great risks. Kazakhstan’s failure to make significant 

changes to the Law on Mass Media Information and to 

pass a draft of the Law on Access to Information are 

particular sore spots for the media community. Frustrated 

journalists and civil-rights activists called for passage of the 

information law, as well as softened penalties for libel and 

slander, and organized a coalition with the aim of passing 

and implementing the legislation. At the Media Kurultaye 

conference in 2013, a coalition from the NGO 20-Shy Bap, 

working in the area of defense of freedom of speech, and 

journalists gathered more than 100 signatures in favor of 

abolishing criminal penalties for slander.

However, attempts by journalists and society at large in 

this regard have yielded no significant results to date. 

The members of the government listen and nod their 

heads, but nothing changes, said Diana Medvednikova, 

director of the North Kazakhstan Legal Media Center in 

Astana. In fact, laws related to the freedom of speech in 

Kazakhstan’s constitution, and in additional legislation 

passed in Kazakhstan each year, further restrict journalists, 

said Olga Groznaya Kaplina, a project manager of Internews 

Network Kazakhstan.

For example, a new law passed in November 2013, the 

Law on Identity Protection, requires written permission 

from an individual to publicly disclose his or her personal 

data. It is difficult to imagine what kind of permission 

would be granted during a journalistic investigation 

related to a corruption scandal, Kaplina pointed out. As 

before, journalists and publishers still struggle to obtain 

information from government bureaucrats, who demand 

written requests.

At Media Kurultaye in 2013, Sholpan Zhaksybayeva, 

executive director of the National Association of 

Broadcasters of Kazakhstan, described key disadvantages 

for consumers within the new Law on Television and Radio 

Broadcasting. He concluded that it violates constitutional 

guarantees on free access to information and offers a 

limited selection as a result of monopolies. Summing up 

the government’s recent policies in the sphere of electronic 

media regulation as first and foremost a form of “aggressive 

ideology,” Zhaksybayeva said, “They force television 

companies out by limiting frequencies and attacking private 

businesses in the television field, instituting the encoding of 

free broadcast signals, mandating sky-high prices for small 

digital attachments, and requiring registration of foreign 

television channels. Moreover, the legislation to protect 

children from harmful information imposes strict guidelines 

on broadcasting content and punishes broadcasters and 

operators for any proven violations. It seems as if all of 

these policies have been specifically thought up in order 

to discourage the population from traditional television 

viewing and, as a result, encourage them to turn to the 

Internet for information.”1

Authors of the Open Society Foundations’ Mapping Digital 

Media project concluded: “The media environment in 

Kazakhstan is distinguished by a lack of pluralism and 

dominance of state media, particularly in the area of 

television and radio broadcasting. By and large, television 

channels either are owned by the government or 

bureaucrats, or affiliated with state business authorities. 

Critically oriented news media receive pressure from the 

authorities. Kazakhstan is home to several opposition 

weeklies that often times are accused of violating 

legislation. Fines effectively act as a pressure on the media 

and also lead to closures by court decision.”2

Kazakhstan requires a two-step registration process to 

receive a broadcast license. A television and/or radio 

broadcaster must apply to a state licensing agency and 

1 Media Kurultaye website, 2013: http://mediakuryltai.kz/2013/11/30/
prezentacii-cifrovoe-tv-kak-moment-istiny/#more-2940 
2 “Mapping Digital Media, Kazakhstan,” Open Society Foundations, 
May 2013: Available at http://www.opensocietyfoundations.org/
reports/mapping-digital-media-kazakhstan (Accessed March 2014)

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



234 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

prove that it meets a list of criteria related to content (such 

as prohibitions on the broadcast of pornographic material), 

broadcast language (ensuring adequate content in the 

official government language), the amount of broadcasting 

of locally oriented programming, and the amount of 

rebroadcasted material and advertisements. Noncompliance 

with the requirements invites punishments that may include 

administrative fines, temporary blocks, or prohibition to 

broadcast a program.

After obtaining a license, electronic media must gain 

permission to broadcast through a competitive selection 

process, in compliance with article 42 of the Kazakh law 

“On Television and Radio Broadcasting.” In 2013, the Kazakh 

Ministry of Culture and Information rejected 10 applications 

for failing to meet rules of the distribution of radio 

frequencies. However, in 18 regions, there were winners 

tied to the Elorda Tynysy media company that many in the 

media community had never heard of before. A journalistic 

investigation by Respublika tied these media to the holding 

company Alash Media Group—rumored to be owned by 

Karim Masimov, a well-known politician and director of the 

Kazakh Presidential Administration.3

As usual, the panelists said, the voting on the competitors 

for the radio frequency channels was predetermined by 

pro-government forces, and they do not believe that 

regional radio and television channels face a fair playing 

field for licensure. Zhaksybayeva noted also that the 

state media’s privileged position in the free-of-charge 

OTAU television package strengthens the system of state 

dominance in Kazakh media.

The political influences over the licensing process, and 

other political regulations in the media market, create 

unequal conditions for entry into the market for media 

companies, compared with other services. Kazakhstan has 

no separate laws, or legal norms or mechanisms, to regulate 

the media’s economic development. Therefore, there are 

3 See coverage on the Respublika website: http://www.respublika-kz.
info/news/politics/33917/ and http://www.respublika-kz.info/news/
politics/33882/ 

no tax incentives to encourage their development, and the 

taxation of the media is indistinguishable from tax laws 

for businesses in other areas of the economy. In fact, tax 

audits are often used as a tool to penalize the independent 

media, with the aim of paralyzing their activity during a 

tax inspection.

On the other hand, pro-government media benefit from an 

array of economic advantages. One instrument to ensure 

the economic stability of pro-government media is the 

state contract procurement procedure. On a number of 

occasions last year, the state issued contracts for the press to 

share government-sponsored content. The number of such 

contracts grows each year, according to Medvednikova. In 

2013, the total government budget for media was KZT 36 

billion (approximately $195 million). By 2014, that number 

is expected to increase to KZT 40 billion. The government 

is funneling money into media with one goal in mind: to 

create loyalty to it and its policies and to hide behind the 

guise of independent information.

In February 2013, the newly reappointed Minister of Culture 

and Information, Mukhtar Kul-Mukhammed, recommended 

reviewing the criteria and procedures used in state contract 

procurements for media information. “In order to attract 

a large number of nongovernmental media, rates (for 

news programs) must be increased, said Kul-Mukhammed. 

At the present time, the government spends KZT 

120,000 (approximately $765) for one hour of television 

programming, which, according to Kul-Mukhammed, does 

not completely cover the production expenses related to the 

content of the national television channels.

Attacks on journalists over the past several years have grown 

more common. Furthermore, investigations rarely make it to 

the courts, and when they do violators are rarely punished. 

Monitoring reports by the free-speech organization Adil Soz 

describe a number of incidents. For example, in June 2013, 

El Birligi journalist Dauren Mustafin was attacked near the 

Al Farabiysky Court in Shymkent amid a conflict between 

deputies of the Ordabasinsky Maslikhata District and 

village residents. When Mustafin attempted to interview 

the deputy, several people attacked him, damaged his 

video camera, stole his flash drive, and violently shoved 

him into a car and kidnapped him. In the car, unidentified 

men threatened Mustafin and inflicted minor bodily 

injuries. A criminal lawsuit was filed against Abdraman 

Turmagambetov, an Ordabasinsky Maslikhat District deputy, 

and his aides in regard to the incident. In September, Adil 

Soz reported that the court decided to throw out the 

lawsuit. However, a senior district attorney later admitted 

that the criminal lawsuit was legal and should have been 

heard in court.4

4 Mapping Digital Media, p. 106. 

“Unfortunately, the law does not 
protect the editorial independence 
of the media. Pro-government media 
have become a mouthpiece for the 
authorities, while independent media 
struggle for their very survival,” 
said Medvednikova.



235KAZAKHSTAN

In December 2013, one year after an attack on journalist 

Lukpan Akhmedyarov, the editor-in-chief of Uralskaya (Ural 

Week) and a MSI panelist, the accused were found guilty 

in a criminal lawsuit. However, Akhmedyarov said that the 

mastermind of the crime was never found, despite a great 

effort by the police, which was in great part due to protests 

by journalists and international organizations.5

In another case, out of a five-man group that attacked 

Svoboda Slova journalist Igor Larra with a crowbar, causing 

head injuries, only one, Mirbolat Sultanov, was convicted 

and found guilty. Larra had written material criticizing the 

governor of the Aktobe region,6 and the attack prompted 

calls for investigations by Human Rights Watch and the 

Organization for Security and Co-operation in Europe 

(OSCE). The OSCE representative on issues related to media 

freedom, Dunja Mijatović, oversaw the lawsuit related to the 

attack on Larra and called on the local police to investigate. 

Mijatović said, “I am upset by the fact that another attack 

has occurred on a representative of the media. Continued 

violence against journalists is a direct threat on the freedom 

of expression of opinions, and it must be stopped.”7

Two months after the beating, Larra died. However, the 

court failed to acknowledge that the beating was the cause 

of his death or to address the possible involvement of local 

authorities in the attack on Larra. Sultanov was sentenced 

to five years and three months in a prison colony and 

was ordered to pay KZT 544,000 ($3,100) to Larra’s family 

as compensation.8

Crimes without convictions against journalists have become 

the status quo in such cases and exemplify why investigative 

reporting is so rare in Kazakhstan. In 2012, there were more 

than nine incidents of attacks on journalists in Kazakhstan, 

but only one case was successfully filed as a criminal lawsuit. 

Of more than 40 incidents of interference in the professional 

work of journalists in 2012, not one case was successfully 

filed as a criminal lawsuit in accordance with the Kazakh 

Criminal Code.9

5 Udovychenko, Zlata. “Lukpan Akhmedyarov, Journalist.” 
Time-Kazakhstan, July 12, 2013. Available at http://www.time.kz/
articles/territory/2013/07/12/lukpan-ahmedjarov-zhurnalist-mne-zhal-
moih-obidchikov (Accessed March 2014)
6 Sadykov, Murat. “Kazakhstan: Watchdog Urges Astana to Investigate 
Another Journalist Attack.” Eurasianet, August 25, 2013. Available at 
http://www.eurasianet.org/node/67430 (Accessed March 2014)
7 “OSCE representative on media freedom condemns beating of 
journalist in Kazakhstan.” Internews-Kazakhstan, August 22, 2013. 
Available at http://www.internews.kz/newspage/22-08-2013/2970 
8 “Monitoring violations of freedom of speech in Kazakhstan in 
December 2013 (Digest).” Adil Soz, December 2013. Available at 
http://www.adilsoz.kz/wp-content/uploads/2014/02/monitoring-
12.13-digest.pdf (Accessed March 2014)
9 Mapping Digital Media

State media cannot be described as independent, according 

to the panelists. Political Party Media has actively 

strengthened itself and developed over the past several 

years in the Kazakh media landscape, in large part due 

to an editorial hand aimed at enhancing party members’ 

public images.

The Nur Media group, tied to the president’s Nur Otan 

political party, is a strong player on the market. Nur Media 

includes Dala men Kala, Country and World, the television 

channel Astana, radio stations RDV and NS, Turkestan, 

News-Kazakhstan, and Nur Astana, as well as Liter and 

Ayikyn (with their publishing house). It benefits from 

healthy distribution, thanks to subscriptions (government 

entities prefer to subscribe to official publishers) and state 

contract procurement. Nur Media aims to become profitable 

and popular while reflecting and defending the party’s 

interests, but the panelists agreed that Nur Media’s outlets, 

particularly its primary assets—Dala men Kala and Country 

and World—are not very popular among the people.

Meanwhile, the media climate for opposition publishers is 

one of repression and obstacles. There are a small number 

of non-parliamentary opposition parties; some are on 

the verge of extinction. A former presidential advisor, 

Ermukhamet Ertysbayev, acknowledged that the Nur Otan 

Party had a competitive advantage during the most recent 

parliamentary elections. “I would not negate the fact that 

the party of the president had a significant advantage on 

the information playing field. At the start of the election 

campaign, Nur Otan already had a distinct lead over other 

political party contenders. Moreover, Nur Otan is the only 

political party in Kazakhstan that has its own media holding 

company that includes television stations, newspapers, 

magazines, and Internet sites. From the point of view of 

equal opportunities, I cannot imagine how it would be 

possible to create a situation where all party contenders 

would have a level playing field.”10

In 2013, a number of journalists associated with opposition 

media outlets were in essence denied the opportunity 

to work. In a case regarding the opposition’s Respublika, 

prosecutors went after employees of the media outlet; 

the authorities confiscated property from the publisher 

and warned the employees against working together 

or publishing.11

Ashyk Alan was temporarily shut down for three months 

and fined KZT 173,000 ($960) by a Special Interdistrict 

Administrative Court decision. The official reason for the 

10 Mapping Digital Media 
11 “Embattled Respublika journalists targeted in Kazakhstan.” 
Committee to Protect Journalists, February 6, 2013. https://cpj.
org/2013/02/embattled-respublika-journalists-targeted-in-kazak.php 



236 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

closure and fine was the newspaper’s decision to close for a 

one-month holiday without providing proper notice to the 

appropriate government agencies. In yet another example, 

twice in 2013 court orders blocked Pravdivaya Gazeta 

(True Newspaper) from publishing, allegedly for violating 

circulation announcement obligations. Kazakhstan’s 

Communist Party newspaper, Pravda (Truth), was punished 

for noncompliance and ordered to withdraw issues for a 

similar offense.

In this hostile climate, it is impossible for opposition media 

to pursue their editorial policies. “Unfortunately, the law 

does not protect the editorial independence of the media. 

Pro-government media have become a mouthpiece for the 

authorities, while independent media struggle for their very 

survival,” said Medvednikova.

Zhumabike Zhunusov, an opposition website journalist, was 

even more critical, commenting, “It’s funny that a number of 

media are being cited for their independence. From whom 

and from what are they free? The most honest answer 

to this question is decided at election time. Government 

channels live off taxpayers’ money, and as a result spend 

money more freely, but the so-called independent media 

draw from lists of pro-government and opposition sources 

and depend on the media czars to allow or prohibit critical 

material to be published… To take one’s work to heart 

means to live the rest of life being ‘blacklisted.’”12

Furthermore, the media community’s efforts to decriminalize 

libel have been unsuccessful. The number of lawsuits filed 

against journalists on behalf of Kazakh bureaucrats has 

grown with each passing year. Courts frequently hand 

down decisions in favor of bureaucrats and level fines 

against journalists. Adil Soz noted that in 2013 alone, 14 

guilty verdicts were reported in cases related to libel and 

slander, and 79 complaints with lawsuits were filed to 

protect a defendant’s honor, dignity, or business reputation, 

demanding a total of KZT 2,471,515,102 ($14,492,266) 

in damages collectively. Officials seemingly lodge libel 

lawsuits on the slightest pretexts, regardless of the fact that 

the journalists in question were using officially disclosed 

documents to cover court cases or were writing exposés 

on corruption with documentation in hand. For example, 

information on the website Insiderman.kz related to the 

rape of a young girl led to a search of the apartment of 

the website’s director, Valeriya Surganova; his colleagues 

were also investigated, and their computer equipment was 

confiscated. As Surganova refused to disclose his sources 

or the authors of the stories, a lawsuit was filed against 

12 “Paradox of a ‘free’ press.” Insiderman, May 5, 2013. Availabile at 
http://insiderman.kz/?p=891 (Accessed March 2014)

“unknown parties,” leading to convictions of up to four-year 

prison terms under the Kazakh Criminal Code.13

“Journalists continue to work in a climate of fear—that 

their media outlet may be closed, that they could be sent 

to jail, or fined significant sums following lawsuits served 

by offended bureaucrats. During the year, more than 60 

lawsuits related to libel were filed, and in the majority of the 

cases the plaintiffs were bureaucrats,” Medvednikova said.

Journalists also struggle to obtain access to official 

information. At a conference in Astana related to this 

subject, Rozlana Taukina, the director of Journalists in 

Danger, said, “It is very difficult to find valuable information 

related to ecological consequences for Kazakhstan from the 

launches of proton-rockets. There is no valuable information 

related to labor conflicts and protest movements at the 

Arselor Mittal and Kazkhmys companies. Information related 

to money transfers from the exploitation and export of 

various natural resources is concealed. The incomes of top 

officials of Kazakhstan are undisclosed. And there are a 

number of other such examples.”14

Strict accreditation requirements to print or broadcast 

information are also used to block requests for information. 

Access to information by journalists is restricted, and as 

a result is also restricted from their audiences—based 

not only on the subject matter, but also on whether it is 

“sanctioned” by authorities. In the past year, all media 

covered the disgraced politician and former member of 

Nazarbayev’s family, Rakhat Aliyev, in the sanctioned murder 

of Altynbek Sarsenbayev, a public figure and politician. 

However, it was possible to cover only the material from 

the official government position. Any investigations or any 

interpretations of the murder were sharply restricted. For 

example, on the website Zakon.kz, the website host ordered 

information about Sarsenbayev’s murder to be removed; 

only official information related to Aliyev’s implication in the 

murder was allowed. Kaplina noted that she saw a growing 

trend in 2013 of removing material from media outlets after 

it had been published.

Journalists attempting to fulfill their professional duties face 

obstacles, ranging from groundless refusals to violations 

of terms for provision of publically significant information. 

Bureaucrats, whether unaware of their legal obligations or 

fearful of reprimands from their superiors, frequently refuse 

to grant interviews. For example, in December, officials of 

13 “Apartment of Astana journalist Valeriya Surganova searched.” 
Adil Soz, December 19, 2013. Available at http://www.adilsoz.kz/
news/proizveden-obysk-v-kvartire-astaninskogo-zhurnalista-valeriya-
surganova/ (Accessed March 2014)
14 Glushkova, Svetlana. “Activists call for adoption of Law on Access 
to Information.” Radio Azattyk, February 27, 2013. Available at 
http://rus.azattyq.mobi./a/24914438.html (Accessed March 2014)



237KAZAKHSTAN

the Department of Internal Affairs (DVD) for Sayramsky 

District of the Southern Kazakhstan region refused to 

allow journalist Marina Nizovkina and cameraman Yevgeny 

Sergiyenko, from KTK television station, to shoot video of an 

accident in Karasu involving a passenger bus. The journalists 

explained to the police that they were not required to 

await permission from a police director to shoot video and 

continued their work.

On a positive note, digitalization provides journalists 

and media outlets with more opportunities to receive 

information from various sources, including foreign ones. 

In fact, even the occasional blockage of individual websites 

in Kazakhstan cannot cut off journalists, media outlets, or 

consumers from the wide range of foreign information. 

Most Kazakh media companies do not post their own 

correspondents abroad and therefore depend heavily on 

the Internet.

Conditions have changed regarding foreign television 

channels, and there are now new procedures and 

requirements. Previously, it was adequate for local cable 

operators to submit lists of foreign media rebroadcasts to 

the local mayor’s office. However, starting last year, the local 

cable operators had to complete lengthy registrations at the 

Ministry of Culture and Information.

At the beginning of 2014, just over 200 foreign television 

and radio broadcasters were registered in Kazakhstan, 

slightly fewer than the registry indicated before the new 

rules. However, in terms of quality, there is a difference. 

Previously popular foreign television channels, such as 

Disney, TB3, Foxlife, AXN, RTR-Cultura, and others, have 

become less accessible; new Kazakh channels that offer 

far-lower-quality programming have emerged in their 

stead. A number of Russian channels offer higher-quality 

programming than the new Kazakh channels. However, 

they still differ markedly in content from the popular 

foreign channels that were previously accessible, such as 

the Chechen government television and radio channel 

Grozny, the religious (Orthodox) channel Spas (Savior), 

the Chelyabinsk regional channel Bulat, and Dagestan 

satellite television.

In Kazakhstan, there are no strict requirements to become 

a professional journalist. Seemingly anyone, regardless of 

knowledge or ability, can become a journalist. However, 

there is a certain inequality between legacy media 

journalists and bloggers. Accreditation and requirements 

that journalists be affiliated with an organization make 

it very difficult for bloggers to access publicly significant 

information from government sources.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Kazakhstan Objective Score: 1.81

According to the panelists, not all journalists in Kazakhstan 

observe professional standards. For example, Kaplina said 

the media often fail to represent both sides of a story, for 

example. In Mapping Digital Media, Kamilla Zhusupova 

said that journalists take less care to verify their facts, as 

well. “Previously we needed to verify one or two, or at a 

maximum three sources, but today there are significantly 

more sources of information,” she said.15

Ayzhan Tugelbayeva argued in Mapping Digital Media that 

requirements of operational information and a journalist’s 

daily workload make it difficult to observe professional 

standards. The workload for journalists, especially those in 

new media, has increased dramatically. He further explained 

that he feels that the speed at which journalists are required 

to work increases the likelihood of mistakes.16

The panelists said that the Ethics Code, passed in 2012, 

has not significantly narrowed the gap between ethical 

standards and current practice in journalism. Deceptive 

material paid for by undisclosed sources, plagiarism, and 

biased material are all fixtures of contemporary media 

in Kazakhstan.

“Since last year, a new Ethics Code for journalists has been 

in effect in Kazakhstan. However, in practice, this code is 

not being observed. In fact, many journalists do not even 

15 Mapping Digital Media, p. 63
 16 Mapping Digital Media, p. 62

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



238 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

know it exists,” said Esengul Kapkyzy, director of Minber, a 

media NGO.

Tulegen Askarov, an instructor with KIMEP and a freelance 

journalist, expressed an even more critical stance, 

commenting, “In Kazakhstan, up until now, there have 

been no standards of ethics for journalists that have been 

approved and recognized by Kazakhstan’s community of 

journalists. As a result, media have clearly been inundated 

with subjective, poor-quality journalism. As before, media 

continue to publish paid, hidden public-relations material 

as news, and corruption among journalists is rife. The 

commercialization of news has significantly changed the 

media landscape in Kazakhstan, particularly in television, 

radio, and on the Internet.”

Gulmira Birzhanova, a lawyer for the North Kazakhstan 

Legal Media Center, shared her view that Kazakh national 

media and media products are created in an environment far 

removed from ethical standards. “Several channels, in order 

to increase their audiences or for other unknown reasons, 

broadcast content with a significant amount of violence and 

as a result violate the principles of journalistic ethics and the 

right to violence-free content for children,” she said.

The growing number of libel lawsuits, and the exorbitant 

amounts of the associated fines, has resulted in both 

self-censorship and censorship by editors. When the attention 

of high-level public officials increases, self-censorship 

worsens. For Askarov, “Self-censorship is prevalent because 

owners, top managers, and a number of journalists are trying 

to avoid not only negative reactions from the authorities, but 

also the negative reactions of businesses and individuals, since 

Kazakh legislation makes it easy to create claims of moral and 

material damage from media.”

Birzhanova added, “The media sector is becoming more 

dependent on state contract procurements for material, 

and approximately 90 percent of media publishers receive 

government financing to some degree. This situation 

eliminates competition and encourages the practice 

of self-censorship, and makes it difficult to distinguish 

between the content of commercial media and that of 

government media.”

Tamara Kaleyeva, the director of Adil Soz, said that the 

practice of self-censorship by journalists and editors has 

become so pervasive that it has become an institution in 

its own right. At an OSCE conference in Bishkek in June 

2013, she said, “On April 23 of this year, the first issue of 

Pravdivaya Gazeta was released; however, it never reached 

its readership. The editors failed to indicate how often the 

newspaper was issued, as required by Kazakh legislation, 

and as a result, on the morning of April 24, the entire 

circulation of the newspaper had been confiscated. In the 

withdrawal procedure that was signed by the head of the 

Department of Internal Politics of the mayor’s office, the 

official reason for the confiscation of the circulation was a 

violation of the rules for publication related to disclosure 

of newspaper issuance data. From where did the orders 

for such an operation come? No one had ever seen the 

newspaper, besides typography employees. It must be 

the result of censorship or, as is delicately phrased in the 

Ministry of Culture and Information, ‘monitoring’ by new 

and uncertain employees, driven by politics, and that begins 

in the typographies. In the epoch of the predominant Soviet 

censorship, this function was completed by what was called 

a Lito; now it is performed by officials in the local mayor’s 

office that report to and receive their instructions from the 

Ministry of Culture and Information.”

She added that for the period of 2013 to 2017, the 

government announced a plan to increase the amount of 

monitoring of print and Internet content—all justified by 

the government as necessary under the aegis of the fight 

against extremism and terrorism.

A secret list of taboo topics in media coverage continues to 

exist, according to the panelists. Corruption, ethnic conflicts, 

and any negative events involving the higher echelon of 

government officials in Astana are thought to be included 

on the list. Only recently did it become possible to even 

discuss publically the possibility of a post-Nazarbayev future, 

but in 2013, that topic did emerge in the news—albeit 

limited, for the most part, to speculation over Nazarbayev’s 

likely successor. At the beginning of the year, Nurlan 

Nigmatulin, a parliamentary speaker, even attempted to set 

limits on media chatter regarding potential successors.

Birzhanova noted that there is a difference in coverage 

between the print media and television. Television 

practically does not cover, or offers only one-sided coverage, 

of political topics with significant consequences. Television 

For Askarov, “Self-censorship is 
prevalent because owners, top 
managers, and a number of journalists 
are trying to avoid not only negative 
reactions from the authorities, but also 
the negative reactions of businesses 
and individuals, since Kazakh 
legislation makes it easy to create 
claims of moral and material damage 
from media.”



239KAZAKHSTAN

journalists generally avoid a number of topics, such as sexual 

orientation and religion.

A number of topics that are considered taboo in mainstream 

media may be found only in opposition media outlets, which 

are officially prohibited from distributing their information 

in Kazakhstan. These topics include compensation for the 

use of the Baikonur Cosmodrome space station, as well as 

where Russian money is laundered, etc.

Journalists’ pay, as indicated in previous MSI studies, 

depends on the region and on the type of media. 

Furthermore, government journalists are generally in 

a much more advantageous position than the private 

media. Overall, journalism incomes are not high and are 

considered average, compared with other professions. 

Regional journalists, however, are considered some of the 

lowest-paid professionals.

Another issue is that private media outlets often record 

payments to journalists as lower than they actually are, as 

a form of tax deception. Journalists incur great risks in this 

regard, because editors and owners can then review the 

amount of money paid to journalists and withhold the real 

payment amount if journalists leave the position.

News and entertainment programming differs depending 

on the type of media. Radio media in Kazakhstan tend to 

be dominated by musical entertainment programming, 

punctuated by very short news items. Television programming 

is very different, though. According to the authors of 

Mapping Digital Media, some television media prioritize 

production of news content over entertainment. For example, 

the television channel KTK, rated second in Kazakhstan, 

produces a relatively high-quality news program. In addition, 

television channels Astana and Channel 7 have positioned 

themselves as producers of quality information programming. 

Meanwhile, government television channels Khabar and El 

Arna have invested significantly in purchasing licenses for the 

production of comedies and entertainment shows in order to 

increase their audiences. In style and manner, these channels 

are becoming more like commercial television stations.17

In terms of the media’s access to proper facilities and 

equipment, Kaplina noted that electronic media are 

undergoing technical development that includes the 

purchase of new equipment to improve the quality of 

programming. “Government television channels have 

purchased new equipment to improve the quality of 

informational graphics in programming, a number of 

regional television channels have updated video and editing 

equipment, and Internet sites are purchasing additional 

equipment to broadcast on the Internet,” she said.

17 Mapping Digital Media, p.31

A number of media events were held throughout the year 

to showcase technological advancements in television, 

such as Kazmedia Ortalygy in Astana. Media Expo 2013 

was another. At these events, participants could listen 

to theoretical discussions and also take part in hands-on 

journalistic exercises.

In terms of niche journalism, few journalists are able to 

successfully pursue investigative reporting, as illustrated by 

the Larra case, which was discussed earlier. In another case, 

the special investigative journalism format used on Channel 

31 for the program Benditsky Hour was canceled by the 

station management, officially due to low ratings received 

from TNS Gallup Media.

Birzhanova believes that Kazakh legislation is the main 

obstacle to the development of investigative journalism, 

because the law mandates penalties of up to five years in 

prison for “illegal intervention in the private lives of citizens 

and officials.” Furthermore, international principles related 

to protecting a journalist while working on behalf of the 

public good do not hold up as a valid defense in Kazakh 

courts. The KZT 5 million ($31,900) fine levied against 

Akhmedyarov, the Uralskaya Nedeli editor, is a case in point.

The danger involved, combined with interference by the 

authorities, has made investigative journalism extremely 

rare in Kazakhstan. A new website, Ratel.kz, shows some 

promise to be an exception. Well-known Kazakh journalists 

Gennady Benditsky, Marat Asipov, and Sapa Mekebaev, who 

previously worked for the newspaper Time and Channel 31, 

launched the news site in December 2013.

Other forms of niche journalism are developing. Business 

journalism continues to show strong growth in Kazakhstan, 

compared with other types of journalism, due in large part 

to Kazakhstan’s fast-growing economy. Court reporting is 

another form of journalism that is growing in Kazakhstan. 

Erzhan Suleymenov, an established Kazakh journalist, 

created a website called Sotreport to help develop court 

reporting. Suleymenov’s mission is to help journalists 

understand their role to inform society of the truth.

Birzhanova believes that Kazakh 
legislation is the main obstacle to 
the development of investigative 
journalism, because the law mandates 
penalties of up to five years in prison 
for “illegal intervention in the private 
lives of citizens and officials.”



240 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Kazakhstan Objective Score: 1.72

According to official statistics, Kazakhstan has about 2,150 

registered media outlets. Over half are newspapers, and 

almost 80 percent are private media companies. There 

are 233 operational electronic media outlets, including 50 

television stations that broadcast on private channels, 43 

radio stations, 134 cable television stations, and six satellite 

broadcast operators. Out of 50 television companies, only 

eight are state-owned; 42 are private. All television stations 

broadcast in the Kazakh and Russian languages. Of 43 radio 

stations, only six are state-owned; 37 are private. All radio 

stations also broadcast in the Kazakh and Russian languages. 

All 134 cable television stations are privately owned. Of the 

six satellite broadcasters, one is state-owned, and five are 

privately owned.

Kazakh print and electronic media are not only distributed 

in different languages, but they also address different 

problems and reflect different ideologies. Kazakh- and 

Russian-language media exist in “parallel universes,” 

according to the international journalist center MediaNet, 

with the exception of cases where specific print media are 

published in both Kazakh and Russian.

There is no lack of diversity or choice among Kazakh 

electronic media today, although there have been reports 

that people are sometimes coerced into subscribing 

to government newspapers. There have also been 

broadcasting interruptions and other problems related to 

the digitalization of television in Kazakhstan. In fact, for 

three days in September, one Almaty television station 

abruptly stopped broadcasting digital programs, including 

news programming, due to poor weather conditions, and 

lost millions of tenge in advertising revenue as a result, 

Zhaksybayeva said in Mapping Digital Media.

Furthermore, in 2013, the government continued to block 

several websites and blog outlets, including WordPress 

and Lifejournal, for undisclosed reasons. Akhmedyarov 

explained, “These instances are clearly related to political 

content. The current political regime in Kazakhstan is 

extremely authoritative and aspires to total control over 

information. Furthermore, a majority of media outlets, 

including television, radio, and print media, are owned by 

people with a direct relationship to the president. Therefore, 

it is impossible to say that traditional media provide 

the citizens of Kazakhstan with objective information. 

Furthermore, more independently minded media outlets, 

including television stations, are most often found in the 

regions and are more of an exception, because they do not 

influence the Kazakh media market.”

Kazakh legislation does not officially limit citizens’ access 

to information. However, as a result of new registration 

requirements in 2012, foreign television and radio 

broadcasters, including relatively popular television stations, 

such as TV-3, Okean (Ocean) TV, NHK, and Ariran, became 

inaccessible. Overall, though, there does not appear to be a 

significant reduction in access to foreign television channels, 

although the government and domestic television industry 

leaders are interested in limiting growing access to foreign 

media and foreign media products and in continuing to 

develop growing Kazakh media products and channels. 

The Ministry of Culture and Information announced in 2013 

plans to halt purchases of foreign television media products, 

beginning with Korean and Turkish television programs.

That decision came after Nazarbayev criticized the work 

of several government channels for being too similar and 

lacking content and material. Officials reacted with a 

number of policy changes in addition to discontinuing the 

purchase of Korean and Turkish television programs later in 

the year. According to Kaplina, who attended a briefing held 

by the Minister of Culture, Kulmukhammed, the changes 

also included plans to merge the television stations Bilim 

and Medeniet, greater support to Kazakh TV and 24kz, and 

significant increases to the value of a state contract. The cost 

of one hour of airtime increased to KZT 120,000 ($650).

The panelists underscored some positive changes as well. 

For example, the Russian television channel Dozhd (Rain) 

has become accessible in Kazakhstan. Previously, its Russian 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



241KAZAKHSTAN

opposition-driven political agenda and programming had 

scared away many cable television operators.

Traditionally, foreign investors have looked at the Kazakh 

media conservatively; that continues. Askarov argues that 

this conservative view does not correspond to the spirit of 

the times in Kazakhstan, and particularly the globalization 

of the country economically and politically. However, there 

may be legislative reasons for the conservative view of 

foreign investors: “The Kazakh law on national security 

restricts foreign ownership of media to 20 percent, in spite 

of the fact that the country is planning to join the World 

Trade Organization in the near future,” noted Askarov.

In the absence of media that offer true public broadcasting 

or content in the interests of citizens, consumers are moving 

to media sources where there is more free and diverse 

content—especially the Internet. Birzhanova said, “In 

Kazakhstan, if you want objective information, then you can 

only receive it through the Internet or from some regional 

media outlets. In regards to print media and television, they 

broadcast almost nothing on significant political topics. 

On the Internet, you can find diverse points of view. Also, 

there are various groups on Internet social networks—for 

example, human-rights groups, media experts, lawyers, 

and groups devoted to specific topics, such as Zhanaozen. 

Moreover, there are Internet channel outlets—for example, 

the 16/12 channel K+ broadcaster that had been closed by 

a court decision. There is a lot of information that cannot 

be distributed in traditional media but can be found 

on YouTube.”

Kaplina also commented, “Audiences in Kazakhstan are 

turning more often to social media when they need to 

receive alternative information. It is almost impossible to 

find alternative points of view in government-sponsored 

media, which is overloaded with statements without analysis 

or commentaries by government officials.”

In 2013, a new, less formal style of media emerged as well. 

This media includes the new Radiotochka (Radio Point) 

online radio station, which broadcasts a humorous, relatively 

open talk show.

There are 10 information agencies and news portals, as well 

as several aggregate agencies that provide news feeds to 

the media. In spite of the fact that large media have their 

own news services, practically all media outlets also use 

information agencies. Despite repeated requests by the 

government to directors of information agencies to observe 

copyright laws and indicate the authors of materials in news 

feeds, copyright violations are commonplace.

Almost all agencies are attempting to transform themselves 

into convergent editorial offices, and information agencies 

in Kazakhstan are actively developing. Some agencies, such 

as Tengri news, offer packages of direct television and 

radio broadcasting, site photography, and multiple services, 

including information graphics and mobile apps, and engage 

in a competitive struggle with Russian and other foreign 

agencies for market share.

Sergey Vlasenko, a lawyer for the National Association of 

Broadcasters of Kazakhstan, confirmed, “Private media 

produce their own news, and in many instances this news 

surpasses the national channels in terms of professional 

news content—even though there is limited journalistic 

potential and limited technical and financial opportunities.”

According to Kaplina, no local programming was blocked 

in 2013 on local channels. In fact, television channels that 

rarely, if ever, produced their own news before began to 

air news regularly. For example, Novoye Televideniye in 

Karaganda began airing a Kazakh-language news program. 

Perviy Severniy in Petropavlovsk, Orken-media in Balkhash, 

and Ridder-inform all began to broadcast daily news.

As before, media owners primarily remain concealed. In 

2012, Gulnar Asanbayeva, an instructor in the Department 

of Mass Communications, KIMEP, researched a number of 

websites of popular national Kazakh newspapers (Vremya, 

Zhas Alash, Novoye Pokoleniye) and newspapers published 

in the regions in an attempt to obtain information related 

to the ownership of the media companies in question. 

However, she concluded that while the websites she studied 

had “formal” owners, the actual owners were not clear.18

Concealed information related to media ownership has 

become grounds for pressure by the authorities. For 

example, Taukina, commenting on the judicial decision to 

halt production of the Pravdivaya Gazeta program on Radio 

Azattyk, said, “In this case, they are being prosecuted not 

18 “In search of development of journalistic standards.” Toward a 
Free Press; UNESCO, p. 264 http://www.unesco.kz/ci/2013/a+20/
Towards-Free-Press-A+20-Russian.pdf 

However, there may be legislative 
reasons for the conservative view of 
foreign investors: “The Kazakh law 
on national security restricts foreign 
ownership of media to 20 percent, 
in spite of the fact that the country 
is planning to join the World Trade 
Organization in the near future,” 
noted Askarov.



242 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

for the inaccuracies in the circulation data, but rather for 

political reasons, although the media outlet covers primarily 

social topics.” According to Taukina, this stems from rumors 

that the newspaper is financed in part by a disgraced 

politician and oligarch, Mukhtar Ablyazov, and therefore the 

newspaper is seen as fulfilling his agenda; Taukina denied 

the charges.

Birzhanova believes that although there is no law that 

obligates media outlets to provide citizens with information 

related to the ownership of media outlets, by and large the 

overwhelming majority of the people believe that media 

outlets are predominantly owned directly or indirectly by 

the government. However, with the growth of the Internet, 

the population is gaining access to alternative sources of 

information, making this less of an issue.

Up until recently, the Russian language has continued to 

be the primary language for news content. However, in the 

past year, the Kazakh government has invested a significant 

amount in the development of Kazakh-language news 

content, including the development of Internet resources 

(Wikipedia, YouTube, etc.).

The media community is divided on whether the government 

should invest in Kazakh-language news programming. One 

camp, lamenting the dearth of strong Kazakh-language 

media, supports the idea of government subsidies for 

Kazakh-language media. Others see a need for financial 

support on a priority basis to ethnic minorities, to help fulfill 

political promises in a diverse country that espouses equality 

among ethnic groups. In Kazakhstan, the media continue 

to work in the national languages; ethnic minorities own 

about 32 print media outlets. These outlets publish in 13 

languages of the ethnic groups of Kazakhstan, and the 

larger government newspapers of ethnic groups operate 

with financial support. The media outlets include Deutsche 

Allgemeine Zeitung in the Russian and German languages, 

Ukrainski Noviny (Ukrainian News) in the Ukrainian 

language, Koryoilbo in the Korean and Russian languages, 

Vatan in the Azeri, Russian, and Kazakh languages, Akhyska 

in the Turkish, Kazakh, and Russian languages, Uyghur Abazi 

in the Uyghur language, and Aziya Bugun in the Uyghur, 

Russian, Kazakh, and Arabic languages.

Mapping Digital Media confirmed, however, that 

broadcasting in the languages of ethnic minorities has 

significantly decreased in recent years. For example, in 1998 

the Kazakh government television channels broadcast in the 

Uyghur language three hours per week, but in 2010 that 

number dropped to 15 minutes. And while Russian Orthodox 

and local Arabic television channels freely broadcast on 

cable networks, other religious minorities do not have 

airtime. According to Prashkevich, the public’s mood 

determines the discussion on the issue of ethnic minority 

groups in Kazakhstan.19

Topics related to ethnic minority groups appear relatively 

frequently in the press and on television. However, issues 

surrounding social minorities are not well covered. After 

the prohibition of homosexual “propaganda” in Russian, a 

similar process began in Kazakhstan, for example.

As mentioned earlier, national media frequently cover 

international topics using news feeds from foreign news and 

information agencies and online platforms, while local news 

in such media outlets is rarely covered. However, regional 

media outlets have increased the amount of local news 

coverage that they broadcast, including news emanating 

from nearby cities. Beginning on September 1, with the 

support of USAID, regional media began broadcasting 

“Novosti Regionov” (News of the Region) in both the 

Russian and Kazakh languages. The news includes original 

material that cannot be found on Kazakh national news, 

but is interesting for residents of other cities. At present, 

the project unites 15 television channels of Kazakhstan that 

receive material from abroad. Otyrar, in Shymkent, even has 

a freelance journalist based in Turkey. However, a number 

of national channels in Kazakhstan have turned down local 

news due to budgetary constraints, and therefore more 

often than not, news programs cover events from Astana 

and Almaty.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Kazakhstan Objective Score: 1.51

In 2013, some young media professionals completed 

government-supported training programs abroad, designed 

to help them develop important skills, including media 

19 Mapping Digital Media, p. 71.

Kaplina also commented, “Audiences in 
Kazakhstan are turning more often to 
social media when they need to receive 
alternative information. It is almost 
impossible to find alternative points of 
view in government-sponsored media, 
which is overloaded with statements 
without analysis or commentaries by 
government officials.”



243KAZAKHSTAN

management. One graduate of the program was appointed 

manager of Kazmedia Ortalygy, one of the larger media 

centers in Kazakhstan. In this way, media professionals are 

beginning to understand that effective media management 

is one of the key factors needed to increase the reliability, 

and as a result the profitability, of media companies.

Private media are actively searching for ways to increase 

profits and salaries—by offering more services and 

maximizing the use of multimedia technologies. Over the 

past few years, for example, Lada in Aktau, Nasha Gazeta 

in Kostanay, and the Otyrar television station in Shymkent 

all created strong Internet presences, merged their editorial 

offices, and actively developed their work using multimedia 

technology. According to Kaplina, in 2013 the website portal 

Zakon.kz, which previously hosted only news, appointed 

a team of journalists to develop an information strategy, 

indicating that the owners of zakon.kz see potential in 

developing online media. On the government side, Channel 

1 Yevraziya has become a successful model of a government 

media enterprise. It is able to live off the income from 

advertising sales and is taking steps to broadcast its 

documentaries and television productions in other countries.

And yet, Vlasenko is not especially optimistic regarding 

media’s economic independence. “Many media outlets 

have become economically self-sustaining companies, but 

the tendency remains to depend on the government to 

purchase content through a system of state procurement 

contracts,” he said. Akhmedyarov added, “According to the 

Northern Kazakhstan Law Media Center, an NGO, more 

than 90 percent of all media outlets in Kazakhstan receive 

financing from the government, and this includes direct 

government financing of private media outlets as well as 

indirect government financing of the press through the state 

contract procurement system. In 2013, government financing 

of the press totaled KZT 40 billion ($255,200). However, the 

trend to increase government financing of the press has 

negative consequences.”

The state contract procurement system has significantly 

changed the media environment in Kazakhstan, and 

as a result of agreeing to these contracts, media outlet 

structures have completely changed. The negative side 

of the government contract procurement system is that 

recipients of such subsidies are often disinterested in ratings 

or circulation figures to demonstrate their effectiveness. 

Kaplina said that given the level of government 

orders, media companies have begun to primarily rely 

on government financing just as they would rely on 

an advertiser.

This year, the dependence of media outlets on state 

contracts and their negative effects on the media outlet 

structures provoked criticism from high-ranking government 

officials, including Nazarbayev, his daughter, Dariga 

Nazarbayeva, and a government secretary. They criticized 

media outlets for their ineffective investments, a lack 

of criteria in granting social contracts for information, 

and insufficient monitoring to verify that news has 

been broadcast.

However, media outlets are starting to become less 

dependent on the government for revenue as the 

advertising market continues to return to its pre-crisis 

size. However, some advertising revenue is being siphoned 

off by “new” media. Furthermore, advertisers are 

making it a priority to require stations to broadcast some 

advertisements for free or at reduced rates in order to 

secure their commitment to purchase more ads at a higher 

rate. Since the number of experienced advertisers and 

public-relations consultants declined after the economic 

crisis, leading journalistic NGOs and press clubs have begun 

to take their place.

The level of organization of work with advertisers in media 

is relatively low, due to a lack of revenue to maintain 

well-equipped advertising agencies.

The advertising market in Kazakhstan, according to the JWT 

Kazakhstan advertising agency, is valued at approximately 

$350 million, and it is expected to grow to $400 million 

by the end of the year. Television continues to be the 

most sought-after market by advertisers for a number of 

reasons, including large audiences; it garners 60 percent of 

the advertising market. Correspondingly, the advertising 

budgets of Kazakh television are the largest ($190 million 

in 2013). Print and external advertising maintain 15–16 

percent of the market, radio pulls in less than 10 percent, 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



244 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

and Internet advertisements account for just 3–5 percent 

of the market. However, the Internet is the fastest-growing 

information medium in Kazakhstan; according to analysis by 

Oksana Rizanenko, managing director of JWT Kazakhstan, 

the Internet’s share of the advertising market will soon grow 

to 10 percent. The first advertising agency in Kazakhstan to 

sell advertisements on the Internet in the Kazakh language 

was formed in 2013.

Major advertisers in Kazakhstan during 2013 included 

KaR-Tel, (TM Beeline), Kcell, Mars, Tele2, and also 

international companies such as Coca-Cola, Procter & 

Gamble, Kraft Foods, Henkel/Schwarzkopf, Samsung, and 

Unilever. Companies based in the Almaty region account 

for 83.5 percent of the marketing budgets; their share 

accounted for KZT 93 billion ($505 million). Astana is next 

with KZT 4.6 billion ($25 million), followed by the Karaganda 

region with KZT 3.7 billion ($20 million) and the East 

Kazakhstan region with KZT 1.6 billion ($9 million).

Far smaller advertising budgets are found in the 

Kyzylordinsky, Akmolinskaya, and Atyrayskaya regions. 

Akhmedyarov added that in the regions, it is impossible to 

speak of diversity in advertisements or advertising agencies 

themselves, but nevertheless advertisers are beginning 

to demand higher-quality advertisements on the air and 

in newspapers.

State contracts with media outlets had become the 

dominating source of financing for the majority of media 

and as a result had curbed their desire to attract commercial 

advertising. The government’s information system prioritizes 

state media. Medvednikova said, “Unfortunately in 

Kazakhstan, there is almost no media market, except for 

the state procurement contract system, which accounts 

for 95 percent of all media revenue. Media outlets that 

want to survive on government financing compete for it. 

Government media outlets that have state procurement 

contracts and subscriptions are not motivated to better 

develop management or increase their audiences or 

readerships. And yet, all media outlets participate in the 

advertising market, independent of whether they are 

completely publicly financed or not.”

Many nongovernment media outlets compete for 

government subsidies, but there are a number of 

nongovernment media outlets that have different sources 

for their revenue and receive less government financing.

There is also little financing for the study of public opinion, 

market research, television viewership, or print media 

readership. There are approximately 15 to 20 companies 

actively involved with market research in Kazakhstan. 

Although the market is not large, the quality of services 

provided is developing; the market for advertising and social 

research is growing. All the major international market 

research organizations operate in Kazakhstan, including 

TNS, AC Nielsen, GFK, and Ipsos.

Research and monitoring in all areas of the media, the 

effectiveness of advertising, and readership or audience 

sizes is conducted in Kazakhstan by Gallup Media Asia, 

Komkon-2 Yevrazia, BISAM Central Asia, and the Prognoz 

information analysis center. The market leader is Gallup 

Media Asia, which uses People Meter technology to conduct 

its research.

Kaplina noted that representatives of Internet media 

criticize the system of market research measurements of site 

visits. It is suspected that many websites purchase traffic 

from other Internet resources to increase the appearance 

of their effectiveness for the site owners and advertisers. 

Up until now, to determine the number of Internet users in 

Kazakhstan, one had to rely on contradictory data of market 

research companies, such as ICT-Marketing and Profit Online. 

Experts are hopeful that Gemius, a market research company 

that measures Internet usage and entered Kazakhstan’s 

market in 2013, will provide more consistent information.

Print media circulation figures are unregulated, with the 

exception of opposition print media, which have on a 

number of occasions violated Kazakh legislation by not 

providing accurate and complete information related to 

circulations—a situation that twice led to the closure of 

Pravdivaya Gazeta. Government media and private media 

that do not falsify their circulation information run no risks 

in this regard. However, the Kazakhstan Association of 

Newspaper Publishers reports that nine out of 10 publishers 

heavily cushion their circulation data.20

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Kazakhstan Objective Score: 2.21

Kazakhstan’s media community includes trade associations 

that represent the interests of media owners and managers 

and provide member services. One such association is the 

National Association of Television and Radio Broadcasters 

of Kazakhstan (NAT)—a professional and social union 

of television and radio broadcasters of Kazakhstan that 

lobbies for the creation of prosperous and equal conditions 

for all participants in the market of television and radio 

broadcasting in Kazakhstan. The Kazakhstan Association of 

Television and Radio Broadcasters, not to be confused with 

NAT, unites television and radio broadcasting companies of 

20 I.K. Mambetova. “Condition and development of print media 
market of independent Kazakhstan (1991-2013).” VGU register. 
Series: Philology. Journalism. 2013. No. 2. 



245KAZAKHSTAN

Kazakhstan and represents the interests of the industry in 

its interrelationships with legislation, elected officials, and 

Kazakh society at large.

The National Telecommunications Association, a 

voluntary union of companies that are leaders in the 

telecommunications market, focuses on the development of 

the telecommunications market by reducing administrative 

barriers and influencing legislation related to the media. 

The Kazakhstan Association of IT Companies aims to 

protect and lobby for the interests of members of the 

association in government agencies, structures of authority, 

and in international and social organizations. Other 

IT-related groups include the Association of Kazakhstan 

Legal Entities on the Internet, the Center for Exchange of 

Internet Traffic, and KazRENA. KazRENA focuses on the 

development and use of one unified national scientific and 

educational computer network in Kazakhstan, to boost the 

development of education, science, and the principles of an 

information society.

There are a couple of print media associations as well. 

According to its new charter, the Kazakhstan Association of 

Printers and Suppliers (ALE) aims to serve as a legal advisor 

to members, represent the interests of branches in the 

Ministry of Culture and Information and other government 

bodies, and organize training seminars. Unfortunately, the 

panelists said, the Publishers Association has recently ceased 

to operate actively. The Kazakhstan Association of Publishers 

and Distributors of Print Media Products is a noncommercial, 

voluntary union of national publishers and distributors 

of periodical print media. It aims to preserve and balance 

interests among and between the publishing houses of 

Kazakhstan—ML Publishing Company, K-Press Company, and 

ML Press Company.

Other trade associations related to the media world 

include the Kazakhstan Association of Professional Market 

Researchers (KAPIOR), which unites agencies from the 

leading marketing and social research organizations of 

Kazakhstan, as well as organizations that are interested in 

conducting professional research and effectively using the 

results of such research. The National Media Association 

focuses on conducting and promoting understanding 

of media measurements. There is also an Association 

of Advertising Agencies of Kazakhstan, which works 

to create favorable conditions for development of the 

advertising industry.

In evaluating the trade associations, many media experts 

have been very critical. They claim that most of the 

associations listed above do not have relationships with 

media associations or are no longer functioning. Kaplina 

said that among business associations that support the 

media, only NAT Kazakhstan effectively protects the rights 

of regional television companies and cable operators.

The development of professional associations of 

journalists and media employees in Kazakhstan has proved 

problematic. Despite trying for more than five years, 

journalist and organizer Ludmilla Ekzarkhova has been 

unable to unite journalists and employees of various media 

outlets into one professional union. On the Radiotochka 

website, she underscored that many journalists work in 

extremely depressing conditions. She described the results of 

an online survey conducted by a Kazakh journalist, revealing 

that approximately half of surveyed journalists indicated 

that they worked without an employment agreement, 

and many had not even heard of the idea of a collective 

bargaining agreement. Three-quarters said that they do not 

feel protected by society, and over 80 percent are uninsured 

and lack medical insurance. Furthermore, 80 percent of 

journalists and media employees agreed that the journalism 

profession is “a dangerous occupation.”21

Without labor agreements, journalists who lose their jobs 

have no recourse. This trend is happening across the field—

in television, radio, and print. Many journalists believe 

that the only solution is to create a professional union of 

journalists and media employees. Although most journalists 

are in favor of having their own union, at the same time 

they are afraid that advocating too vocally for a union will 

cost them their employment. Ekzarkhova also emphasized 

21 “Trade unions for journalists in Kazakhstan: Myth or Reality?” 
Radiotochka, December 26, 2013. Available at http://www.
radiotochka.kz/news/full/1406.html (Accessed March 2014)

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



246 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

that Kazakhstan does not have the same mentality toward 

unions that exists in Europe; the idea of unions still 

conjures up thoughts of the professional trade unions of 

the Soviet Union. But the panelists noted that journalists 

must overcome this mentality and work together to have 

any hope of reaching their goals, including employment 

agreements, observing structured work times, and receiving 

adequate compensation. If journalists leave, others simply 

come and take their places, so employers have not been 

forced to make changes.

The panelists were very critical of two main professional 

associations that exist for Kazakh media: the Union of 

Journalists of Kazakhstan and the Kazakhstan Club of Media 

Publishers and Editors. According to the panelists, the Union 

of Journalists of Kazakhstan is politically dependent on 

political elites and the regime. Although the Kazakhstan 

Club of Media Publishers and Editors is not politically 

dependent on the authorities, the panelists feel it is 

ineffective because it does not operate on a full-time and 

systematic basis. The panelists also mentioned that in 2013, 

two new media associations were created with government 

support and began working actively: the Club of Head 

Editors and the Kazakhstan Association of Television and 

Radio Broadcasters. It remains to be seen whether they will 

be effective.

In 2013, the issue of professional trade unions became more 

relevant as the Ministry of Employment and Social Wellbeing 

drafted a Law on Professional Trade Unions. Employees 

who belong to the old and new professional trade unions 

agree that the law is reactionary and violates a number 

of normative pieces of legislation, including international 

documents related to international trade organizations 

(MOT) and ratified by Kazakhstan. The purpose of the new 

law is not to create a partnership and working relationship 

between the government and professional trade unions, 

but to make trade unions absolutely subordinate to 

government authorities. However, the media seem to have 

missed opportunities to cover the draft law as a story. Only 

one media outlet, Radiotochka, informed the public on 

development of events related to this law.

Among NGOs working to support media and journalists, 

the International Fund for Protection of the Freedom of 

Speech (Adil Soz) has conducted monitoring of violations 

of the freedom of speech since 1999. The Open Society 

Foundations (London) traditionally funded this work, but 

the monitoring project has not received any funding since 

January 2013.

Media law centers operate in practically all the regions 

of Kazakhstan. These centers were originally branches of 

Adil Soz but later acquired autonomy from it. Each center 

provides legal expertise and support in courts and also 

conducts analytical work related to legislation and practice. 

It also trains journalists and other media employees.

Akhmedyarov noted that there are organizations that 

engage in professional education for practicing journalists, 

including the application of new technologies. For 

example, Internews Network–Kazakhstan and MediaNet 

both offer paid and no-charge, short-term seminars and 

trainings for journalists and media. Kaplina added that in 

2013, the Center for Media Service in Shymket, which was 

created in 2011, entered the field of NGOs and conducted 

several trainings.

Overall, though, the quality of higher education for 

journalists has not improved; journalism programs are widely 

criticized for turning out inadequately prepared individuals 

who lack technical skills and professionalism. The Ministry 

of Culture and Information has decided to help institutions 

of higher education by helping to secure positions for 

journalism students in media outlets. The government 

also specifically promoted legislation to secure internships 

in media outlets (private agencies as well as government 

organizations) for students of higher-education institutions.

Akhmedyarov summarized the shortcomings of academic 

professional education in Kazakhstan, noting that it is 

partly an issue of geography. As much as the country is 

vast with a low-density population, there are only three 

educational institutions nationwide that prepare journalists, 

and the graduates of these institutions cannot satisfy the 

needs of professional personnel in all the regions of the 

country. Therefore, many regional media outlets employ 

people without a professional education. Another problem 

is the relevance of the education offered. Almost all of the 

educational institutions preparing journalists in Kazakhstan 

teach primarily with outdated moral and ethical codes that 

do not provide knowledge or work skills for a career in 

Internet media, or for developing Internet technology skills.

Various media organizations periodically conduct topical 

training for journalists, such as the NGO MediaNet. By 

decree of the Ministry of Culture and Information of 

Kazakhstan in October 2012, with management support 

from Kasmedia Ortalygy, a center of professional 

development was created in February 2013 and later 

reorganized into a media school. The media school provides 

supplemental education, which aims to develop specialists in 

the area of mass media.

Media access to quality printing services and raw materials 

is generally neither politicized nor monopolized; editors 

have choices regarding printing facilities and equipment. 

However, there were a number of troubling incidents in 

2013, including the pressure on Respublika and Pravdivaya 



247KAZAKHSTAN

Gazeta (detailed earlier) and another case involving the 

journal Gulzhan Ergaliyevoy. Beginning with their 13th 

issue, all printers in Almaty and the regions refused to print 

the journal. The magazine shared the official responses of 

a number of printers, which hinted at political reasons for 

breaking off contract relations; verbally, printing directors 

were pressured by unspecified officials.

Gulzhan Yergaliyeva, the editor-in-chief of Gulzhan 

Ergaliyevoy, noted that for two days, access to the Internet 

site nuradam.kz was blocked without warning, as confirmed 

by Adil Soz. She believes the website was blocked due to 

its content, perhaps reporting on corruption in Western 

Kazakhstan and Southern Kazakhstan.22 According to a May 

2013 report from Adil Soz, “The Ministry of Transportation 

and Communications and Kazkhtelekom denied any 

involvement in the illegal blocking.”

In an increasingly repressive Internet environment, the 

panelists also expressed dismay over the acquisition of the 

cable company Digital by Kazakhtelkom. The official version 

of the acquisition is that the cable operator did not have 

the means to purchase digital equipment, and therefore 

the cable operator was “for sale.” However, Zhaksybayeva 

believes that the acquisition is an example of the 

government’s unprecedented bid to strengthen its position 

and exert influence in the cable industry.

According to Zhaksybayeva, Kazteleradio—100 percent 

owned by the government—is continuing the process of 

broadcast digitalization. This is occurring through a transfer 

of the signals under the guidance of one technical operator. 

Television channels of independent operators that have 

their own frequency and receiving equipment are upgrading 

to digital (i.e., the digitalization of dependent content of 

producers). Zhaksybayeva elaborated on this: “We have 

criticized this state of affairs a very great deal, appeared 

before senators and members of the Madjlis, and have 

proposed the alternatives of including television channels by 

taking frequencies from the shareholders of Kazteleradio, 

or including television channels in the multiplexes on a 

perpetual basis. Or for the state to pay compensation for 

the value of the frequencies being taken from television 

channels. No one paid any heed to our proposals, and the 

bureaucrats got off with the minimum. ‘We’ll let you into 

the multiplex for nothing, but you’ll have to pay to stay 

there.’ But the problem has not gone away, and come 2015 it 

22 “In Kazakhstan, for two days has been blocked access to the 
Internet project nuradam.kz.” Zona-KZ, April 23, 2013. Available at 
http://www.zonakz.net/articles/67063 (Accessed March 2014)

will have gotten more acute, because there is an increasing 

understanding of what has happened.”

Fifteen years ago in Kazakhstan, the first call was made 

using the GSM cellphone standard. As of May 2013, 

according to the Kazakh Agency for Statistics, there are 

now 178 cellphone subscribers for every 100 residents. 

Meanwhile, the number of Internet users in Kazakhstan for 

the first quarter of 2013 was 65.6 users per 100 residents. 

Kazakhstan’s Internet penetration amounts to approximately 

10 million people. Also, the number of websites and domain 

suffixes KZ and KAZ for the period from 2010 to 2013 

doubled, to include 95,000 domain names.

List of Panel Participants

Sholpan Zhaksibayeva, executive director, National 

Association of Broadcasters of Kazakhstan, Almaty

Diana Medvednikova (Okremova), director, North 

Kazakhstan Legal Media Center, Astana

Olga Groznaya (Kaplina), project manager, Internews 

Network-Kazakhstan, Almaty

Gulmira Birzhanova, lawyer, North Kazakhstan Legal Media 

Center, Astana

Aynash Esalieva, journalist, Egemen, Almaty

Lukpan Ahmediyarov, reporter, Uralskaya Nedelya (Uralsk 

Week), Uralsk

Galiya Ibraeva, media expert, Al Farabi Kazakh National 

University, Almaty

Dina Baidildaeva, social network editor, Azattyk.kz, Almaty

Tulegen Askarov, instructor, Kazakhstan Institute of 

Management, Economics and Strategic Research; freelance 

journalist, Almaty

Sergey Vlasenko, lawyer, National Association of 

Broadcasters of Kazakhstan, Almaty

The following panelist submitted a questionnaire but was 

unable to attend the panel discussion:

Esengul Kapkyzy, director, Minber Foundation, Almaty

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, media analyst, Bishkek, Kyrgyzstan

The panel discussion was convened on December 20, 2013.




