
ii MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

Despite a thaw in relations with Western countries, administrative 

persecution continued against journalists, especially those that work for 

foreign media organizations as freelancers.

BELARUS



introduction

iiiBELARUS

OVERALL 

SCORE: 

1.55

IIn 2016, two opposition candidates won seats in the Belarusian parliament for the first time in 20 years. Although media, 

including state and non-state operated outlets, were able to report on the campaigns relatively freely, many limited coverage 

because elections are generally predictable. In some cases, local news outlets resorted to self-censorship, preferring to ignore 

the violations that took place over the course of the campaigns.

Increased tension between Minsk and Moscow was an important geopolitical factor in 2016. While economic struggles 

prevented Russia from continuing to subsidize Belarus’s economy at its previous high levels, the Belarusian government 

intensified contacts with neighboring European Union countries, notably Poland. One result of the improved relations was 

the temporary accreditation of several correspondents from Belsat, the exiled Poland-based satellite television channel.

Despite a thaw in relations with Western countries, administrative persecution continued against journalists, especially those 

that work for foreign media organizations as freelancers. Under Belarusian law, any citizen that works for foreign outlets 

must receive individual accreditation with the Ministry of Foreign Affairs, and the absence of such accreditation might lead 

to administrative persecution. Accredited journalists of foreign media also experienced pressure, exemplified in the court 

case against Associated Press (AP) Belarus correspondent Yuras Karmanau for his coverage of food production in the region 

contaminated by the Chernobyl nuclear fallout.

Several restrictive laws remain in place that limit independent media’s ability to inform the public. While the constitution 

guarantees the freedom of expression and the right to receive, store, and disseminate information, the criminal code in 

Belarus contains provisions on defamation, libel, and insult. Since 2014, online media outlets have been subject to the same 

restrictions as traditional media. In the case of a suspected violation, the Ministry of Information is entitled to limit access 

to websites, without a court ruling. A law on “extremism” was used to sentence a blogger for writing politically sensitive 

materials. No new legislation that would further restrict media or the Internet was introduced in 2016. But the economic 

discrimination of the media continues, and this past year, several private newspapers remained without access to the 

state-controlled distribution system.

The population’s access to information increased due to the growing accessibility of the Internet. In December 2016, mobile 

Internet of 4G/LTE standards reached regional cities. Also, 2016 saw the first successful online crowdfunding campaigns for 

independent media outlets.

Relative freedom and the absence of significant setbacks led to a moderate increase in the overall score of Belarus; however, 

the country is considered an unsustainable mixed system.

IREX protects the identity of the panelists who agreed to participate this study. Amendments to the criminal code include an 

article, “Discrediting the Republic of Belarus,” that provides for criminal liability for giving international organizations “false 

information” about the country.

B
E

LA
R

U
S



iv MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

BELARUS at a glance

GENERAL
>> Population: 9,570,376 (July 2016 est., CIA World Factbook)  

>> Capital city: Minsk 

>> Ethnic groups (% of population): Belarusian 83.7%, Russian 8.3%, Polish 
3.1%, Ukrainian 1.7%, other 2.4%, unspecified 0.9% (2009 est., CIA 
World Factbook) 

>> Religions (% of population): Orthodox 48.3%, Catholic 7.1%, other 3.5%, 
non-believers 41.1% (2011 est., CIA World Factbook) 

>> Languages (% of population): Belarusian (official) 23.4%, 
Russian (official) 70.2%, other 3.1% (includes small Polish- and 
Ukrainian-speaking minorities), unspecified 3.3% (2009 est., CIA World 
Factbook) 

>> GNI (2015-Atlas): $61.42 billion (World Bank Development Indicators, 
2017)

>> GNI per capita (2015-PPP): $16,920 (World Bank Development Indicators, 
2017)  

>> Literacy rate: 99.7 %; male 99.8 %, female: 99.7% (2015 est., CIA World 
Factbook) 

>> President or top authority: President Alexander Lukashenka (since July 
20, 1994)

MEDIA-SPECIFIC
>> Number of active media outlets: Print: 728 newspapers, 831 journals 
and magazines; Radio Stations: 174: TV stations: 100 (2016, Ministry of 
Information)

>> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: Belarus 
Segodnia, Komsomolskaya Pravda v Belorussii (Megapolis Media 
advertising agency, 2016), Respublika, (advertising departments, 2017)

>> Broadcast ratings: NTV-Belarus (14.8%), ONT (13.97%), RTR-Belarus 
(13.27%) (December 2014, GEVS)

>> News agencies: BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad 
(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private), 
Agentstvo Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state-owned), Registr 
Information and Legal Agency (private) (Belarus Ministry of Information, 
2016)  

>> Annual advertising revenue in media sector: $95-$100 million (2017, IAB 
Belarus)

>> Internet usage: 5.97 million (July 2015 est., CIA World Factbook)

UN
SU

ST
AI

NA
BL

E
AN

TI
-F

RE
E 

PR
ES

S
UN

SU
ST

AI
NA

BL
E

M
IX

ED
 S

YS
TE

M
NE

AR
SU

ST
AI

NA
BI

LIT
Y

SU
ST

AI
NA

BL
E

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

0.
71

0.
70 0.

80 0.
84

0.
73

1.
31

1.
26

1.
25

1.
14

1.
40

1.
30

1.
72

1.
32

1.
28

1.
23

1.
42

1.
34

1.
77

0.
88

0.
88 0.
95 1.

07

0.
88

1.
30

1.
22 1.

32

1.
20

1.
40

1.
31

1.
64

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

 

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017: OVERALL AVERAGE SCORES

 0 Turkmenistan 0.24  0 Uzbekistan 0.82
 0 Azerbaijan 1.02
 0 Russia 1.43

 p Belarus 1.55
 q Bosnia & 
Herzegovina 1.78

 0 Bulgaria 1.86
 q Kazakhstan 1.56
 0 Macedonia 1.57
 0 Serbia 1.78
 q Tajikistan 1.54

 q Albania 2.44
 q Armenia 2.28
 q Croatia 2.30
 0 Georgia 2.34
 0 Kosovo 2.39
 0 Kyrgyzstan 2.15
 0 Moldova 2.37
 q Montenegro 2.04
 0 Romania 2.39
 0 Ukraine 2.12

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00
UNSUSTAINABLE  
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE  
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

CHANGE SINCE 2016
p (increase greater than .10) £ (little or no change) q (decrease greater than .10)

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi



vBELARUS

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH	

Belarus Objective Score: 1.31

The score for Objective 1 nearly doubled since last year, 

upgrading Belarus to an unsustainable mixed system for the first 

time since 2002. This is the effect of mostly unrestricted freedom 

of online expression, as well as less frequent persecution 

of journalists and bloggers. While the growth is significant, 

freedom of speech still has one of the lowest scores among all 

five objectives (only Objective 4, Business Management, scores 

lower).

The laws limiting free speech remain in place but are not strictly 

enforced. The case of Eduard Palchys, a blogger and founder of 

the website 1863x.com, proved that courts in Belarus are able to 

apply a rather mild limitation to freedom of expression despite 

initially strong accusations. The case attracted international 

attention and began in May 2016, when Russia detained and 

extradited Palchys at the request of the security services. In 

August, Minsk’s Centralny District Courts agreed with a panel of 

experts and concluded that nine articles on the 1863x website 

were extremist. Human rights defenders and the independent 

Belarusian Association of Journalists (BAJ) contested1 that 

finding. Following domestic and international pressure, the 

court sentenced Palchys to 21 months of “release under 

surveillance” but, taking into account his pre-trial detention, 

reduced the term to one month. Palychys was released on 

October 28 after 10 months in jail.

1 http://humanrightshouse.org/Articles/21926.html 

In November 2016, Belarusian president Aleksander Lukashenka 

claimed that not “shutting down” websites had been his 

conscious choice, hinting that the government might pay online 

commentators to support its policy. “We are the freest country 

as far as Internet is concerned,” Lukashenka said. “When 

attempts to stage color revolutions via the Internet were made 

in Belarus, many told me that we had to shut it down. But I 

said we should fight these people on these websites, these 

webpages, using their own methods. So, instead of shutting 

them down or restricting access for people, we worked tirelessly 

through social networks.”

In 2016, the Ministry of Information blocked access to a number 

of “extremist materials.” The list is openly accessible on its 

website and includes online resources promoting neo-Nazism, 

various religious studies sites, the pro-Russian nationalist website 

Sputnik i Pogrom, and videos that allege Ukrainian troops 

“crucified” the Donbas pro-Russian fighters. All of the ministry 

blockage decisions were based on court rulings.

The number of official warnings to media was relatively low in 

2016: just 16, most of which were not content-related. A notable 

exception involved the independent newspaper Vitebskiy 

Kurier’s website, which received a warning in December 2016 

for alleged misinformation on the situation of children in foster 

families.

Licensing and registration of media continues to be unfair, 

with the government reluctant to let foreign-based Belarusian 

broadcasters into the local market. Officials refused to issue 

a permit for dissemination to European Radio for Belarus 

(Euroradio), an exiled broadcaster with an accredited bureau in 

Minsk. The permit would have opened the door to the eventual 

application for an FM license. Print and broadcast media alike 

have to pass several stages of permit-based, highly bureaucratic 

registration.

Online media continue to operate without any registration 

or permit requirements. Also, several Belsat TV channel 

correspondents, as representatives of the parent company TVP, 

received temporary accreditation from the Belarusian Ministry 

of Foreign Affairs in 2016—the first time since 2007. Euroradio 

Bureau’s accreditation in Belarus was extended also for one year.

Limitations remain in place for entry to the media market. For 

instance, unlike other businesses, media editorial offices cannot 

rent or own premises in residential houses, which would provide 

relief for smaller outlets that cannot afford commercial office 

rents. Individual entrepreneurs are not allowed to publish any 

media, except in online outlets. An editor-in-chief of a media 

outlet that applies for registration is required to have at least 

five years of media management experience.

The 2000 and 2004 cases of murder of journalists Dzmitry 

Zavadsky and Veranika Charkasava have still not been 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to information 
is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is equally 
enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



vi MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

investigated in accordance with international standards. In 

2016, few notable cases were reported on crimes against media 

professionals, citizen reporters, and media outlets. However, 

one incident occurred in which law enforcement assaulted two 

journalists, Kanstantsin Zhukouski and Paval Dabravolski. But the 

state Investigative Committee has refused to open investigations 

of their cases, and law enforcement denied that Dabravolski’s 

case was journalism-related, despite the fact that he was beaten 

while covering a court case for the website tut.by. “It was quite 

peculiar that the press releases [of law enforcement agencies] 

called Paval a ‘citizen,’ not a media representative,” one panelist 

noticed. But according to Andrei Bastunets, the truth of the 

case made it to the public. “[The] pressure from society forced 

the state TV channels to discuss the case of Paval Dabravolski, 

eventually recognizing him as a journalist,” he said.

The independence of media outlets in general continues to be 

limited. Belarus has no true public service media outlets, and 

the law does not ensure state media’s editorial independence. 

The president appoints and dismisses editors of the biggest 

state media outlets. In 2016, state-owned media received $48.5 

million in subsidies, without an open contest procedure.

Libel remains criminalized, with offended parties bearing no 

responsibility to prove falsity and malice. Within the libel sphere, 

Belarus saw a positive trend, as recent court cases have ruled 

that owners of Internet service providers should not be punished 

for the content published on client websites. Three criminal code 

articles can be applied for defamation of the president or public 

officials, criminalizing insulting the president and public officials, 

but none of them were used in 2016. One panelist reported 

that her regional outlet has won several administrative cases in 

court, some of which were state officials accusing the outlet of 

libel. Others have involved private entities. “In the latest case, 

the State Control Committee took our side when we defended 

ourselves against the accusations from the director of the local 

ice rink,” she said.

Although the law supposedly disallows liability for journalists 

if facts are published correctly, the court case of the Milkavita 

dairy company against AP journalist Yuras Karmanau proved 

otherwise. In April 2016, AP ran a story about Belarusian farmers 

using land contaminated by nuclear fallout from the Chernobyl 

disaster. The story was based on the tests by a Belarusian state 

laboratory that showed radioactive isotope levels to be 10 times 

higher than normal. Milkavita took the journalist to court. “All 

the facts that were used in Karmanau’s stories were proven to 

be true, yet the court ruled in favor of Milkavita and ordered 

the journalist to compensate [for] the court fees,” said one 

panelist.

Media still struggle to gain access to information. More than 60 

state institutions can classify their information as “secret,” and 

access to non-classified information is also limited. As panelists 

mentioned, sometimes citizens’ rights to access information 

prevail over the rights of journalists. As such, reporters use 

this opportunity to request information as citizens, under the 

provision of the 2011 Law 300-З “On inquiries by physical and 

legal persons.” One panelist shared his experience: “When I filed 

electronic requests as a Belarusian citizen, I got replies to all of 

them, and they were more detailed and more concrete than the 

replies we later received as a media organization on the same 

issues.” He also said that sometimes state institutions refuse 

to reply on the grounds that information “had already been 

published in other media.”

Another panelist pointed to another practice of state officials. 

When an independent media outlet files a request for 

information, the state-run media outlet then publishes the 

requested information and the official reply from the state 

institution suggests using the state media outlet as a source.

Despite the tendency to withhold information, the government 

has improved its speed in responding to media requests related 

to potentially important events or issues. In 2016, during the 

construction of the Astravets nuclear power plant by a Russian 

subcontractor, the reactor housing was damaged twice. The 

government took several days to respond to media inquiries 

about the first incident, but only hours to react to questions in 

the second. One panelist, the editor of a regional newspaper, 

noticed increasing openness in the Hrodna region. Local 

authorities reacted more quickly than normal to a rumor about 

an accident at Azot, one of Europe’s largest chemical plants. 

“After we and some other media outlets pointed that the delays 

in information about Azot and the sheer panic among people, 

the authorities allowed us to publish updates monitoring of the 

situation online,” he said.

Although ministries’ press offices are expected to deliver 

information, in some cases they actually serve as filters of 

information. A panelist gave an example of ministries’ lack of 

cooperation. “In 2016, the Belarusian Association of Journalists 

and the Belarusian Union of Journalists [BUJ] jointly organized 

an international conference. We wanted to invite public 

information officers from state institutions to discuss access to 

information. BUJ suggested shortening that part of the agenda 

since they predicted ministry representatives would not show 

up. Indeed, no one came.”

“All the facts that were used in 
Karmanau’s stories were proven to be 
true, yet the court ruled in favor of 
Milkavita and ordered the journalist to 
compensate [for] the court fees,” said 
one panelist.



viiBELARUS

Legislation does not restrict access to or use of domestic 

and foreign news sources. In fact, due to unclear copyright 

definitions, many news organizations borrow stories from other 

outlets. Although they do not rewrite the articles, they do give 

credit to the original sources.

Entry to journalism remains largely unrestricted. While the 

enrollment process includes a personal interview with journalism 

faculty during entry exams, panelists noted no public cases of 

candidates being disqualified from journalism school based on 

the interview.

Only a registered media outlet can issue a press card, which 

is often required to prove someone’s journalistic capacities. 

Outlets issue press cards only to full-time staff members. Online 

media do not have to be registered, and Belarusian laws do not 

recognize or protect freelance journalists, website journalists, 

or bloggers. Their correspondents are not entitled to officially 

approved press cards and instead have to rely on cards that can 

be questioned by authorities. Journalists working for foreign 

media organizations must obtain accreditation from the Ministry 

of Foreign Affairs. Working without accreditation is subject to 

fines and other types of administrative punishments. 

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM	

Belarus Objective Score: 1.72

The gap in quality between independent and state-owned 

media outlets remains wide. Non-state media show considerably 

higher standards and levels of journalism, and as such, 

contributed to the growth of this objective’s overall score.

This year saw positive examples of rising standards in state 

media, including the pro-government BUJ monitoring elections 

coverage for the first time, and the television show Editors 
Club regularly inviting independent media editors to discuss 

professional standards. Editors Club is broadcast by Belarus 1, a 

state channel, and is hosted by Belarusian State Television and 

Radio Company chairman Henadz Davydzka.

Still, the dominance of state-controlled media, varying degrees 

of self-censorship, and the popularity of politicized and 

unbalanced reporting on certain independent platforms prevent 

Belarusian journalism from meeting high professional standards. 

Many independent media outlets offer fair and objective 

reporting. But given their limited access to information, they 

have difficulty providing well-sourced stories related to public 

administration.

Both the independent BAJ and the pro-state BUJ have 

professional codes of ethics. But only BAJ runs regular meetings 

of the Ethical Standards Commission, which reviews possible 

violations and complaints. In 2016, the independent newspaper 

Nasha Niva contested decisions from the commission, due to 

lack of trust in the chairperson. But in general, media members 

follow commission recommendations.

Hate speech was one of the main violations of professional 

ethical standards in 2016. Monitoring by Mediakritika.by in 

the first half of 2016 found that hate speech was present 

in state-run media (such as Belorussiya) or Russian-owned 

media (Komsomolskaya Pravda v Belarusi) more often than 

in Belarus-based independent media. Stories describing the 

refugee crisis in Western Europe and stories about “social 

aspects” of life often included hate speech.

Among independent media outlets analyzed by Mediakritika.

by, youth-oriented Kyky.org had the most instances of hate 

speech. The leading private portal Tut.by used hate speech only 

three times in three months in 2016. In monitoring of LGBTI 

coverage, the Journalists for Tolerance initiative found from 

July 2015 to June 2016, 315 stories related to LGBTI topics ran 

in 22 Belarusian media outlets. Nearly half of them contained 

elements of hate speech. “As in the previous period, state 

media are much more negative in their coverage of LGBTI 

issues and publish LGBTI-related stories much less frequently 

than independent ones,” the monitoring report claimed. The 

state-run regional newspaper Vecherniy Mogilev was the worst 

of all the outlets examined in using harsh language to describe 

LGBTI people.

Not all ethnic minorities receive fair coverage in Belarusian 

media. One panelist gave examples. “Journalists—especially 

those from Western regions of Belarus—report on Poles in a 

fair manner. But this attitude changes for media representatives 

from all parts of Belarus and all types of media when they 

write about the Roma population. The participants of the study 

courses held in Minsk openly claimed they did not want to 

create a ‘positive image’ of Roma communities.”

Still, some media outlets, such as the independent portal 

Citidog.by, dedicate a considerable amount of time to fight 

stereotypes about ethnic and other minorities in Belarus. 

According to a content analysis of regional publications from 

Paval Bykouski, a consultant and media trainer from Deutsche 

Welle, the word “gypsies” made a notable comeback in 2016 

after being largely absent in 2014 and 2015. In his opinion, 

new reporters coming to work in the regional press may not 

be always aware of the ethical standards used by their older 

colleagues.

Many, but not all, journalists and editors of independent 

media outlets admit that self-censorship occurs. Some point 

out that it does not happen uniformly. As one panelist put 

it, “We do not have any self-censorship issues. In fact, since I 

became editor-in-chief in August 2016, I’ve sent a story to the 

lawyer for a pre-publication check only once, and we ran the 



viii MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

story quickly after clearance.” He explained that rather than 

self-censoring, his media outlet will sometimes embargo certain 

information or refrain from publishing stories when they cannot 

be fact-checked properly. He did share that in 2016, one of his 

journalists faced pressure from another country. “Our reporter 

was approached by Ukrainian secret services after we ran his 

story on war prisoners from the conflict in eastern Ukraine. 

Under pressure, he decided to stop writing on that topic. But 

that does not mean that we, as a media outlet, will refrain from 

covering it,” he said.

A media lawyer present at the panel noted that many 

independent news outlets that seek legal advice on content 

often elect for stricter limitations of their coverage than advised. 

“Editors would send me an inquiry about a story they intend to 

run, and I provide them with wording that is sufficient and safe 

under current law. But when I see the story published, it is much 

more ‘toothless’ than I suggested. To me, that’s a clear sign of 

self-censorship,” said the attorney.

Panelists cited another example of self-censorship: Some 

regional and local media outlets were unwilling to report on 

anything related to the 2016 parliamentary election. Presumably, 

coverage was not an editorial priority, despite the election being 

of local and national importance. But as one panelist asserted, 

“In fact, they were just reluctant to cover controversial issues.”

Media do report on key events and issues, but stories often 

lack scope and completeness or are not original reporting. 

According to one panelist, “The main content producers are 

news agencies, state media, and some foreign media that have 

enough resources for such content production. Other media 

outlets often aggregate content or rewrite content produced by 

others. This negatively impacts the quality of journalism.”

Panel participants noted that leading media outlets present 

the same topic almost identically, with little to no attempt at 

expanding the depth of coverage or approaching the story from 

another angle. One said that due to a combination of political 

and economic factors, “editorial teams can dedicate only limited 

resources to in-depth investigative reporting. There is a trend of 

producing more light entertainment or ‘tabloid-type’ content.”

Local state-owned media are being cautious in their own 

reporting, even if nationally important events happen in their 

region. One panelist gave the example of the Chechen refugees 

in Brest, a city near the Polish border. “The Brest Courier 

newspaper ran a story about those refugees—the whole page. 

However, it took the main story from the BELTA news agency 

about refugees receiving vaccine shots, and did not explain 

what those people were doing in Belarus, where they wanted to 

go, and what threatened them at home. Next to it, a TASS news 

agency story from Russia was reprinted, with Chechen leader 

Ramsan Kadyrov saying refugees had nothing to fear at home 

but they better not return. Again, no context was given and no 

human rights defenders were interviewed. The only local piece 

of content by the newspaper was a photo,” he said.

The poor coverage of human rights topics can be explained 

partially by the hiring of new employees in well-established 

newsrooms. Some of these journalists lack understanding of the 

issue of human rights.

The level of pay in the sector has suffered the same decline 

as the Belarusian economy in general. Media outlets have to 

compete with non-media businesses for qualified staffers. 

“Our salaries dropped 17 percent in 2016, caused both by the 

worsening economic situation and legislation changes,” one 

panelist said. “Last year, the amended tax legislation forbade 

enterprises with legal professionals among its founders to 

receive tax benefits. As a result, we had to pay higher taxes and 

cut wages.”

Large Internet portals such as Tut.by or Onliner.by dominate 

the media market by offering more lucrative salaries to regional 

journalists. National outlets poach the best regional reporters, 

so the quality of regional outlets drops. Another gap in income 

is between the leading journalists at state-owned and foreign 

media and the journalists at local, independent media outlets. 

Many regional and some Minsk-based independent journalists 

look for side jobs with foreign media, risking prosecution for 

working without accreditation.

Russian television channels provide largely entertainment 

programming, and the content is included into several 

Belarusian channels available to the population as part of 

the “social” package. Radio broadcasting has a significant 

disproportion between entertainment and news. Commercial 

FM stations—many owned partially by state bodies—pay little 

attention to national news and rely heavily on entertainment 

shows. A panelist confirmed that “entertainment content often 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



ixBELARUS

prevails. Belarus-based FM stations have almost no original news 

content, except, perhaps, Novoe Radio, which is owned by trade 

unions, and Russkoe Radio.”

The difficult economic situation makes it challenging for 

newsrooms to upgrade technical facilities for improved 

production and distribution. As such, distribution via the 

Internet becomes an increasingly attractive option for startups, 

such as Imena magazine. Since its inception in April 2016, it has 

targeted only online audiences.

Niche journalism is underdeveloped. Given the combination 

of economic constraints and limited access to information, 

investigative journalism is relatively unpopular with media 

managers.

Economic and business journalism is often based on press 

releases. Many are rewritten and presented as if they were 

journalistic pieces on the economy. This practice prevents 

audiences from understanding the essence of the issues. One 

panelist said that PRIME-TASS and Doingbusiness.by are two 

outlets that write original material, but “their stories are written 

to target specialized audiences and not the general public.”

Another panelist pointed out several other problems with 

business reporting. “In general, Belarusian journalists who write 

about the economy often do so not because they know a lot 

about the topic, but because their editors-in-chief assign them 

with the task in the absence of a specialized reporter. Another 

factor that contributes to the weakness of business journalism 

is the lack of interest in the subject by the regional press. As a 

result, there is no competition and no incentive to develop,” he 

said.

An example of the disinterest is the 2015 split of Belorusy i Rynok 

into two separate entities. The change lowered the quality 

of both, and dispersed the audience of this once-influential 

business weekly.

One panelist noted an increase in the quality and specialization 

of NGO publications, especially those dealing with gender and 

the environment. However, major media outlets in general do 

not to cover these topics. When they do, they tend to quote 

“pseudo-experts,” failing to utilize NGO publications or authors 

as sources as often as they could. 

Some media outlets experiment with thematic journalism. 

Imena magazine pioneered “socially responsible” journalism, 

combining human-interest stories with the crowdfunding 

platform Talaka.by. This cooperation helped finance the ideas 

and initiatives described in the magazine’s articles. Citydog.

by ran a series of stories on ethnic minorities living in Minsk 

under the common title of “Diaspora,” and Journal.by became 

the media partner for the “Live Library” series, where minority 

representatives talk about their lives and problems in the “live 

book” format. Euroradio recorded a series of stories about 

the Ukrainians who moved to Belarus seeking escape from the 

military conflict in the eastern part of their country.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS	

Belarus Objective Score: 1.77

In 2016, Belarusians’ access to multiple news sources increased, 

due to the relative freedom of online media and the growing 

access to the Internet, including social media. At the same 

time, Belarusians’ access to impartial and diverse news is 

limited significantly by many factors. The media sector lacks 

independent in-country television or radio broadcasters, and is 

dominated by Russia-originated news content. The state-owned, 

non-pluralistic Belarusian traditional media have a monopoly. 

And economic constraints continue to undermine independent 

media and their coverage of socially relevant topics.

According to the Belarus Ministry of Information, citizens have 

access to multiple sources of news and information. Belarus has 

728 domestic newspapers, 831 magazines and journals, 100 

television programs, 174 radio channels/programs (including 

30 FM stations), and nine news agencies. While more than 200 

foreign television channels are rebroadcast, a significant share 

of them are from Russia. The overall quantity of outlets does 

not translate into a variety of viewpoints within the Belarusian 

media landscape.

The Internet remains the only true pluralistic environment for 

Belarusian media. However, despite the growing number of 

users, the Internet has not become a primary source of daily 

information for the majority of consumers. Meanwhile, the 

traditional media sphere remains dominated by media with little 

to no diversity in the coverage of social and political topics. 

The law places no special restrictions on citizen access to 

domestic or international media. However, independent 

broadcast media are subject to unequal registration conditions, 

and the print media face economic discrimination, thus limiting 

the plurality of news sources for those who do not have access 

to high-speed Internet.

A positive trend that panelists observed in 2016 was the 

increased affordability of mobile Internet. According to the 

Google Connected Consumer Survey, 59 percent of Belarusians 

own smartphones; for those under 35, the share balloons to 

89 percent. Major cellphone operators offer unlimited Internet 

and data packages starting at $13 per month (or 3 percent of 

the average monthly salary, which reached $400 per month in 

December 2016). In late 2016, high-speed mobile LTE/4G Internet 

became available outside the capital city.

Those without Internet access can only watch independent 

television broadcast via satellite, meaning an additional financial 



x MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

investment in a satellite dish. Television remains an important 

medium; 72.2 percent of Belarusians watch it every day, with an 

average viewing time of 3 hours and 46 minutes.

State media largely reflect the views of the government, with 

opposition politicians or independent media receiving little 

to no positive mentions. The Office of Democratic Institutions 

and Human Rights (part of the Organization for Security and 

Co-operation in Europe) noted the discrepancy in its media 

monitoring conducted during the 2016 parliamentary elections. 

It found that “monitored state TV channels dedicated 82 

percent of their coverage to the President and government 

officials and 17 percent to the Central Election Commission 

Chairperson, whereas candidates altogether received 1 percent 

of primetime political coverage and were only mentioned 

collectively with no reference to individuals. A similar tendency 

was noted on the state-owned Radio 1 channel. In contrast, the 

monitored private media, including main online media, provided 

comprehensive and diverse information on campaign activities 

and election contestants.” 

Still, local state-controlled outlets attempt to address social 

issues, criticize local governments, and inspire change. An 

example is local authorities participating in phone-in shows 

that are hosted by state-owned newspapers, broadcasters, and 

websites. As one penalist explained, “The official policy of the 

Belarusian state underlines the importance of ‘ordinary people’ 

and their problems. Direct lines and vox pops flourished in 2016. 

Each week, state officials had direct phone-in lines with the 

population, facilitated by the local state-run press. In this way, 

the state shows that it is concerned. If someone’s problem is 

featured in a state-run regional newspaper, that person has high 

chances of getting some social justice.” One reason for that, 

according to another panelist, is the presidential decree that 

“obligates state officials to react on publications in state-owned 

media.”

According to the panelists, in 2016, national television channels 

aired significantly more impartial and fact-based reports on 

events in eastern and southern Ukraine than in previous years. 

According to one panelist who regularly monitors television 

news content, “the state-run TV news was more balanced, 

probably due to the conflict between Ukraine and Russia. 

Initially, Belarusian state media were not sure how to cover 

this topic. Now they offer very balanced and careful coverage 

of the Minsk peace process and avoid hate speech. One could 

see it in both the news bulletins and hosts’ introductions to the 

news. The situation on the Poland-based exiled channel Belsat 

TV was different: hosts allowed themselves emotionally charged 

comments, and news bulletins had more hate speech. It does 

not mean that state TV news has become impeccable, but their 

quality has improved.”

No new news agencies were registered in Belarus in 2016. 

BelaPAN is still the main independent source of news for 

media outlets. Only four news agencies (BelaPAN, BelTA, 

Interfax-Zapad, and Prime-TASS) sell newswire services to other 

media. BelTA and BelaPAN are domestic media organizations, 

while Interfax-Zapad and Prime-TASS, which is linked to the 

news agency PRIME, are Russian-owned. On average, domestic 

news agencies charge approximately $300 per month for daily 

news updates and twice as much for real time and hourly 

news alerts. Apart from newswire services and news websites, 

BelaPAN and BelTA offer photos, multimedia stories, and 

infographics. Additionally, BelaPAN sells thematic analytical 

reviews on a variety of topics and BelTA publishes a weekly 

newspaper and an economic magazine. BelTA also builds and 

maintains websites for local state media and government 

agencies. Economic difficulties often force independent media 

to cut their subscriptions to news agencies, including national 

news wires.

Private media have increased their own news production 

volume. They are led by Tut.by and Onliner.by portals, which 

each have more than 25 million sessions per month, according 

to Similarweb.com. Both portals are not strictly news outlets 

and offer other services, including e-mail and online shopping. 

Among other leading producers of original news, the 

foreign-based Euroradio, Radio Free Europe, and Belsat TV tend 

to have more resources than non-foreign news outlets, and as 

such produce more original content. According to one panelist, 

“In 2016, more Belarus-based media outlets produced their own, 

unique content, providing their own take on events.” However, 

media tend to give space to alternate views in separate stories 

and news pieces, rather than inside one story. This might leave 

the impression their news coverage is not well sourced or 

representative of different viewpoints, panelists said.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS  
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., print, 
broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources.



xiBELARUS

Private media ownership is not concentrated, although the 

government owns a substantial amount, with more than 600 

news outlets. Under Belarusian law, foreigners cannot own 

more than 20 percent of the shares in a private Belarusian 

media company. However, the leading Russian television 

channels are registered in Belarus as Belarusian entities. For 

instance, the RTR-Belarus channel operates on the basis of a 

license agreement between CTV (a channel owned by Minsk 

City Administration) and RTR-Planeta channel, and mostly 

rebroadcasts the programming of the Russian state television 

channel Rossiya 1. 

Overall, media are still far from reflecting a broad spectrum of 

social interests. Panelists pointed to the habit of aggregating 

and recycling the same texts in order to decrease the cost of 

news production and increase web traffic. They also mentioned 

the habit of following a unilateral approach in covering the 

same topics. “The news picture of the day is often the same for 

both state and non-state media outlets,” a panelist said. “This 

makes it difficult for audiences to distinguish between different 

media. Notable exceptions are long reads, such as Citidog.by’s 

feature on Tatars in Minsk, but that’s a niche media outlet. 

Media with a mass audience tend to concentrate on the same 

topics.”

A couple panelists referred to the recent subject of alternative 

civilian service (versus military service) to illustrate the media’s 

shortage of expertise. “In November 2016, in response to the 

Ministry of Labor, the parliament announced that 11 people in 

Belarus completed alternative civilian service. But this number 

was in conflict with data from the freely available alternative 

sources. For instance, Jehovah’s Witnesses claimed 50 people 

applied for alternative service in Belarus. However, since the 

topic of alternative service was not followed regularly by the 

media, they did not have the expertise to contest the news 

coming from parliament and mostly presented it in the ‘he 

said–she said’ way,” one said. The other commented, “When 

civil society organizations lead some campaigns, there are plenty 

of experts and spokespersons on a certain topic. But when they 

get another priority, suddenly we can’t find even a single expert 

on the alternative service in Belarus who would be able to 

comment on the parliament’s announcement.”

Other “seasonal” topics that do not have regular coverage are 

the death penalty (Belarus is the only European country that 

continues applying this penalty) and HIV/AIDS.

Media in the languages of ethnic minorities did not become 

more accessible in 2016. It is important to note that the 

Belarusian language, despite being an official language 

alongside Russian, is not actively promoted by the government 

in education, culture, or the media sphere.2 Therefore, the 

language of the titular nation’s majority can be considered a 

2 https://www.files.ethz.ch/isn/133624/ECMI_WP_50_Final.pdf 

minority language, while the language of the actual minority, 

Russian, dominates. The most notable media startup of 2016, 

Imena magazine, chose Russian as its main language. The 

only television channel fully operational in Belarusian, the 

Poland-based TV Belsat, came to the brink of closure in 2016 

after the government of Poland announced budget cuts and a 

“modernization” of this broadcaster. This prompted Belarusian 

elites to act in solidarity with the channel and its workers by 

writing letters of support and official requests to the Polish 

government to continue funding.

At the same time, according to Polish official sources, 

Belarusian authorities hinted at the possibility of including the 

Polish-language TV Polonia into Belarusian cable networks. 

In 2005 it had disappeared from the Belarusian broadcasting 

scene. Poles constitute a significant ethnic minority in Belarus, 

but more than 400,000 people are not served with broadcasts in 

their language. More than 270,000 Ukrainians also do not have 

any television channel or radio program available in Ukrainian, 

despite the promise of the Belarusian government in 2014 to 

include the Ukrainian public broadcaster in its cable package.

Belarusian media focus primarily on domestic issues. While many 

outlets cover international affairs, they often rely on Russian 

media, republishing that coverage. Original reporting on events 

in neighboring countries is irregular, and constrained by poor 

financial and human resources for independent media and 

different editorial priorities for state media. In 2016, in attempt 

to increase the amount and quality of information coming 

from the region, some Belarusian media began contributing 

to the newly established Russian-language News Exchange in 

Prague. The company facilitates the sharing and joint production 

of stories by independent media outlets in seven post-Soviet 

countries. However, it is still too early to judge the impact of the 

effort.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT	

Belarus Objective Score: 1.30

The overwhelming majority of media in Belarus are either 

directly owned by the state or co-owned by state enterprises. 

State ownership implies governmental subsidies and benefits. 

Those without support from the state have to survive in a 

situation of economic discrimination. Advertising in traditional 

media has continued to shrink, further worsening the situation 

for independent media. Newspaper circulations continue to 

fall, while Internet versions fail to compensate for the revenue 

losses. International donor support to media in Belarus is 

also decreasing due to the re-prioritization of donor funding. 

Distribution of traditional media outlets remains monopolized 

at the national level, and online projects rarely get income 

sufficient enough to cover the cost of news production. Media 



xii MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

projects have started crowdfunding, but this remains an 

exception rather than a trend.

Media outlets are far from operating as self-sustaining 

enterprises. Neither state nor independent media disclose 

financial statistics that would allow observers to evaluate 

performance. The state-run subscription and distribution 

systems Belposhta and Belsajuzdruk are a strong tool to gauge 

influence on private media, given that being excluded from their 

catalogues means serious losses for any media outlet.

Several panelists said that the difficult economic conditions 

are the reason why media are reluctant to invest more in 

professional sales and marketing staff. According to one, 

“Even rather big non-state online media outlets do not 

employ marketing specialists or analysts of statistical data and 

programmers because it is too expensive.” Another commented, 

“While it is true that many newsrooms lack resources to 

employ such specialists, a bigger problem is that many media 

do not prioritize the search for revenues. Some media outlets 

that are financed by the state prioritize the content, which 

the government would like, not the buyers. So, they are not 

interested in whether they have advertising and subscriptions 

or not. Other media do not have advertising or state revenues, 

but receive donor funding, so they are also not too interested in 

circulation numbers or advertising.” The panelists also said that 

media outlets decide not to hire dedicated advertising personnel 

and instead outsource this function to specialized agencies.

Several experts observed the growing circulation of the 

newspaper SN Plus. It does not employ staff journalists, has no 

advertising or subscriptions, and is sold only in Belsajuzdruk 

kiosks. This outlet specializes in opinion columns and reprints 

from the most popular articles in other independent media 

outlets. The paper mentions the authors but does not pay any 

royalties or honoraria, possibly because of the copyright laws 

that allow quoting as long as the republishing outlet credits the 

original source.

The situation is different for the Vechernii Grodno newspaper, 

a private business whose founders demand revenues. This 

regional newspaper remains profitable and made a conscious 

choice to employ a financial director to support its operations. 

Professional advice on changing the distribution network helped 

the outlet to increase profits despite a drop in circulation. “We 

restructured the distribution department and strengthened 

quality control, making sure that we closely monitor how our 

newspaper is sold. This investment yielded positive results,” one 

panelist said. 

Panelists also cited professional training programs offered 

by BAJ, Mediakritika.by, and Press Club Belarus as important 

sources of knowledge on different sources of revenue. 

Still, many regional media do not develop their business 

departments. As a regional editor-in-chief said, “In marketing, 

we more often rely on our intuition and understanding of 

processes than on paid research.” 

Most outlets have several sources of revenue, but the majority 

of them shrank in 2016. The exception is state-supported 

media. The government subsidizes them directly and provides 

indirect support in the form of tax breaks and rent payments. 

State-imposed press subscriptions continue to bolster the 

circulation of many state newspapers. Moreover, due to 

subsidies, they are able to undersell their privately owned 

competitors.

Advertising sales are essential for private outlets. But according 

to one panelist, “Advertisers do not hide that they are advised 

not to place ads in non-state media. Some media outlets, 

such as Narodnaya Volya, do not have any advertising at all, 

despite having a relatively high circulation and being present 

in state distribution networks. On the other hand, some local 

newspapers do not have access to state distribution but are able 

to use their advertising quota in full.”

Newspapers also depend on copy sales, and local media 

outlets rely heavily on publishing personal messages, such as 

birthday greetings or congratulations. In some cases, media are 

supported by owners’ revenues from other businesses, such as 

copy shops and kiosks and publishing services. Alternatively, 

grants from foreign donors sustain some outlets. However, 

donor funding to support independent media in Belarus shrank 

drastically in 2016 due to their changing priorities.

In 2016, two media outlets in Belarus successfully used 

crowdfunding to support their activities. Nasha Niva ran a 

campaign on the crowdfunding platform talaka.by in December 

2016 to support its investigative journalism projects. While the 

newspaper set a modest goal of collecting $5,000, it raised more 

than $8,000 from 295 contributors. After a successful launch in 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional, 
and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests 
of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



xiiiBELARUS

April 2016, the online start-up Imena decided to pay for its small 

team of professional journalists via crowdfunding and managed 

to collect more than $20,000 from more than 400 contributors. 

Unlike Nasha Niva, Imena offers its supporters the opportunity 

to become “co-investors” of the outlet. It also publicly accounts 

for how the received donations were spent.

Distribution of printed media in supermarket chains is yet 

another way to receive revenues that became popular in 2016. 

Some regional independent outlets received up to 70 percent of 

their retail revenue from this distribution channel this past year.

In some cases, local media are too slow to absorb changes. As 

one panelist explained, “Back in 2011, regional news outlets 

were advised to create a joint system of classified advertising. 

In 2016, the United Mass Media association of regional press 

approached me, willing to implement that idea. But it was 

too late, since other platforms, such as Kufar.by, had already 

occupied that niche.” Some local outlets are on the opposite 

end of the spectrum and are quicker than bigger media in 

adapting to the changing advertising reality. In recent years, the 

Minsk-based websites Citidog.by and Kaktutzhit.by have made a 

breakthrough in native advertising.

This year showed positive trends among advertising agencies. The 

Belarusian-Ukrainian company AdMixer, founded in 2015, bought 

the Belarus-based Internet advertising company MediaCode. 

Currently, the company offers Internet advertising on websites 

that reach more than 90 percent of Belarusian users. AdMixer is 

an authorized partner of the DoubleClick AdExchange service of 

Google in Belarus. It sells advertising in traditional media as well 

as on mobile platforms and social media.

Belarusian law restricts the volume of advertising to 30 percent 

in newspapers and magazines (25 percent in state-owned titles). 

For radio and television, the volume is limited to 20 percent, 

including no more than 16 minutes per hour between 6 p.m. 

and 10 p.m. Advertising-only outlets are exempt from this rule. 

Online media have no limitations in the volume of advertising. 

However, online media outlets that wish to sell advertisements 

for Belarusian services and businesses are requested to host 

their websites on servers within Belarus, per the 2010 President’s 

Decree No 60.

State subsidies continue to be distributed in a non-transparent 

way and without competition. As stated above, state-supported 

media enjoy tax, printing, and distribution benefits. According 

to official sources, the 2016 state budget allocated $48 million 

for the operation of state media, with two-thirds designated for 

broadcasting media.3

Market and audience research is quite scarce. Most media do 

not have resources to contract specialized online audience 

research. “Last year, tut.by and Komsomolskaya Pravda v 

3 https://news.tut.by/economics/480119.html 

Belorussii were among the very limited number of newsrooms 

in Belarus that could afford to subscribe to full data of Gemius 

Internet audience research,” one panelist said.

Television channels order broadcast rankings data, which are not 

disclosed publicly. “In other countries, we can find information 

about the rankings of a given media outlet. But in Belarus, one 

can rely only on fragmented data,” a panelist said.

Circulation numbers are available on each copy of a print 

publication but can be found online only in the advertising kits 

of selected media. The Ministry of Information maintains data 

on the circulations of all Belarusian press, and issues warnings if 

published data are not true, but does not release this information 

on its website. Internet statistics can be purchased from the 

agency Gemius, but otherwise, the independently-run Akavita.by 

remains the only in-country open source for comparable statistics. 

Many media choose to use Similarweb.com to compare their 

performance with competitors. The digital marketing agency 

Ashwood Creative publishes the rankings of Belarusian media 

brands on its Facebook page, but no other social media pages 

post open data on the popularity of media brands.

In 2016, the Lithuania-registered Independent Institute of 

Socio-Economic and Political Studies stopped operating in 

Belarus. The closure came after the manager of its interviewers 

network was arrested in Belarus, accused of conducting polls 

and publishing results without official approval.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS	

Belarus Objective Score: 1.64

In 2016, Belarusian media received professional support from 

established as well as relatively new supporting institutions. 

While access to traditional media distribution facilities 

and professional equipment remains at a low level, media 

professionals can use new channels of distribution via the 

Internet. Professional courses and short-term education, 

Another commented, “While it is true 
that many newsrooms lack resources 
to employ such specialists, a bigger 
problem is that many media do not 
prioritize the search for revenues. 
Some media outlets that are financed 
by the state prioritize the content, 
which the government would like, not 
the buyers.”



xiv MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

including data journalism and new approaches to media 

management, enriched and embraced new technologies 

and introduced new topics relevant for the changing media 

landscape.

Trade associations of newspaper publishers, television 

broadcasters, cable operators, and print distributors exist in 

Belarus, but cannot be regarded as influential players, according 

to the panelists. United Mass Media represents 14 regional 

independent newspaper publishers from all regions in Belarus 

except Homiel. This represents a growth in both quality and 

reach compared to 2015. The Telecommunications Industry 

Union has 88 members, mostly state-supported local television 

stations and cable operators. The Union of Publishers and Press 

Distributors has nine full members (seven state-owned press 

distribution companies and two private enterprises) and 16 more 

affiliated members (printing houses and newspaper publishers). 

These organizations mostly provide networking and learning 

opportunities for their members, attempt to sell advertising in 

bulk, and purchase newsprint and programming rights.

The Belarusian Association of Journalists and the Belarusian 

Union of Journalists both aim to protect journalists’ rights and 

promote quality journalism. BAJ boasts around 1200 members, 

while BUJ claims about 2000 members. The scope of these 

organizations’ influence is limited, however. “None of them 

is registered as a journalistic trade union or entitled to sign 

collective labor agreements, so they cannot protect journalists 

in labor disputes. This is especially painful in times of job cuts in 

the newsrooms,” a panelist explained.

According to another panelist, “Every three years, around 300 

new members join BAJ, mostly young people active online, 

while old members leave, either due to age or due to a 

change of profession.” BAJ is a member of the International 

Federation of Journalists and the Reporters Without Borders 

network. In 2016, BAJ became a permanent member of IFEX, 

a global network of non-governmental organizations that 

defends and promotes freedom of expression. BAJ provides 

legal and professional support to its members and organizes 

free educational programs, with the help of the International 

Federation of Journalists and the Sweden-based Fojo Media 

Institute. In 2016, BAJ and BUJ found common ground in 

discussing ethical challenges in journalism and co-organized an 

international conference: “Professional Ethics: Challenges and 

Solutions.”

Belarus has a professional association of sports media, chaired 

by the press secretary of the National Olympic Committee. 

Together with the state, the association organizes training 

courses and grants annual rewards to the best sports journalists.

While not being a professional association, Press Club Belarus 

was founded by 23 journalists, editors, and publishers from 

independent Belarusian media in 2011 and registered in 

2015. The organization defines itself as a “platform for the 

professional growth of the media community” and is registered 

as “a cultural and educational institution.” It plays an important 

role in promoting quality journalism, organizing workshops 

and lectures from foreign media managers and specialists and 

running an analytical journalism school.

Free speech and media independence are on the agendas of 

leading human rights NGOs. In addition to BAJ, human rights 

defenders Viasna and the Belarusian Helsinki Committee 

most frequently react to violations of freedom of expression 

and provide legal defense and publicity. Among civil society 

organizations, media freedoms are rarely part of sector 

campaigns or discussions. However, in December 2016, the 

Belarusian National Platform of Civil Society wrote an official 

letter to the Polish Minister of Foreign Affairs asking to prevent 

the closure of TV Belsat.

BAJ offers educational opportunities for journalists, including 

skills training in photo and video journalism, introduction to 

data journalism, political journalism, and economics and financial 

reporting. The courses combine online and offline studies and 

take place both in Belarus and neighboring countries.

The Belarusian State University (BSU) remains the leading 

institution offering journalism degree programs. Its Minsk-based 

Journalism Institute offers courses in print, broadcast, and online 

journalism, as well as editing, media management, literary 

work, and international journalism. Currently, 1,250 students are 

enrolled. BSU’s curriculum envisages internships in newsrooms 

for students in order to introduce them to the realities of media 

work. However, in general, state-provided education is criticized 

as “too theoretical” and too dependent on state ideology. State 

universities in Brest, Homiel, Hrodna, and Viciebsk, as well as 

several private institutes in Minsk, offer some limited journalism 

training.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow journalists 
to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



xvBELARUS

The exiled European Humanities University in Vilnius, Lithuania, 

offers a bachelor’s specialization in new media (previously 

called mass media and journalism). The curriculum focuses 

on “educating professional journalists to work in print and 

electronic mass media (radio, television, internet media) 

and be specialists in the spheres of media planning, media 

management, advertising and PR.”

In 2016, short-term training for journalists became more 

centered in Minsk, not in neighboring countries. The Press Club 

and the Belarusian-German International Educational Center’s 

Media School joined BAJ in organizing courses and workshops 

on various aspects of media management and journalism 

activities. In November 2016, the Media School organized the 

first Belarusian media management forum under the title 

“Media // Management // Future” together with Deutsche Welle 

Akademie. Both BAJ and BUJ, as well as several other Belarusian 

NGOs, supported the forum.

Not all panelists regard short-term training as effective. One said 

that he could not see any significant upgrade in the skills of his 

journalists who regularly underwent such training. Meanwhile, 

another underlined the importance of short-term training in 

redefining her media outlet’s distribution strategy. With regard 

to BAJ’s offerings, a third panelist said that participants value 

training programs that are recurring. “We get positive reviews 

of courses where participants meet every weekend for one 

or two months and work on assignments in between,” he 

explained.

Access to printing plants and sources of newsprint remains 

politicized and strictly controlled by the government, with 

printing houses belonging mostly to the state. Regional printing 

houses may refuse to print independent media outlets, as is 

the case for the newspapers Borisovskie Novosti and Gazeta 

Slonimskaya. However, the panel’s experts could not recall 

any outlets refusing to print in 2016. Most newspapers are 

printed domestically and at the state-run printing plants. Price 

discrimination against privately owned newspapers continues to 

be a common practice. Private media are required to make down 

payments, while state media can print on credit. Additionally, 

Belarusian law holds owners of printing facilities responsible 

for the content of printed materials they produce, and printing 

equipment must be registered at the Ministry of Information.

Distribution channels continue to be restricted and monopolized 

for traditional media. The government controls press and 

broadcast distribution channels. Belsajuzdruk, a state network 

of around 1,500 newspaper kiosks, is the main retail distributor. 

Press subscriptions are handled by the state postal monopoly 

Belposhta. “Eleven non-state media have problems with 

access either to Belposhta or Belsajuzdruk or both,” Bastunets 

asserted. These media have to rely on their own distribution 

systems, as well as on sales at private shops. Since 2015, the 

state has heavily regulated the distribution of media that it does 

not publish. Distributors have to enter a special state register 

and take responsibility for monitoring the content of media 

outlets they disseminate. They also can receive official warnings 

from the Ministry of Information, discouraging independent 

distributors from dispensing media outlets that are excluded 

from the state system. Additionally, newsrooms that create their 

own independent systems of distribution are discouraged from 

selling the media products of their colleagues that may not have 

such systems in place.

Digital subscriptions remain insignificant. Almost all television and 

radio broadcasting equipment is state-owned. Private companies 

own most cable television networks, but the government 

approves the list of channels included in the packages, which is 

published on the Ministry of Information’s website.

The access to ICT has increased, with Minsk leading the way. 

A growing number of Belarusians use video streaming and 

IPTV, although their share is still relatively small. This may be 

related to slow growth of broadband video access and a gap 

between urban and rural citizens with Internet access. According 

to the Belarusian Statistical Committee data published in June 

2016, 62.2 percent of Belarusians have access to Internet, and 

Internet penetration in the cities is 67.5 percent, compared to 

47.4 percent in rural areas. Only 31.5 percent of Belarusians have 

access to a fixed broadband connection. However, the national 

Internet provider and monopoly Beltelecom is expanding fiber 

optics Internet connection to the rural areas in order to address 

this disproportion.

Now at 99 percent digital, nearly all of Belarus has access to 

the television broadcasting that replaced analog broadcasting. 

The penetration of 3G is nearly universal, with 4G growing 

increasingly popular. In 2016, the leading mobile operator 

Velcom acquired one of the biggest private Internet providers, 

Atlant Telecom, with the aim of offering better services to 

mobile and stationary Internet users. However, one panelist 

said that “access to ICT is not universal. Regional journalists who 

participated in my trainings often claimed it was too expensive 

for them to watch a study video on their mobile phones, 

and they would watch it back in their newsroom. It was also 

difficult for them to imagine that they would regularly post 

video content from their phones on social media for the same 

economic reason.”

List of Panel Participants

IREX protects the identity of the panelists who agreed to 

participate this study. Amendments to the criminal code include 

an article, “Discrediting the Republic of Belarus,” that provides 

for criminal liability for giving international organizations “false 

information” about the country.

The panel discussion was convened on January 5, 2017.


