
ii MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

Political agendas continue to permeate the media—a trend that became 

even more overt last year. Religious and social values buttress journalists’ 

self-censorship. Ethical challenges pervade the mainstream media.

GEORGIA



introduction

iiiGEORGIA

OVERALL 

SCORE: 

2.34

TThe parliamentary elections were the main theme in Georgia’s political and media discourses in 2016. The ruling Georgian 

Dream Party won the majority of seats in parliament, followed by the United National Movement (UNM), and, shocking 

Georgian elites, the Alliance of Georgian Patriots. In addition, the country’s two largest telecommunication companies, 

Magticom and Caucasus Online, merged. Reflecting these developments, the state of media, having enjoyed relative freedom 

and progress during the past few years, became increasingly shaky. Obiektivi TV, notorious for spreading hate speech and 

phobic narratives, was in the background of these developments, largely determining the Alliance of Georgian Patriot’s 

successes in the elections. The year ended with the announcement of a merger of three television stations: Imedi, Maestro 

TV, and Georgian Dream Station (GDS).

The panel members lambasted the Georgian National Communications Commission (GNCC) for imposing only vague 

sanctions on broadcasters in the pre-election period. The political battle for the seats of the two members on the board 

of trustees of the Georgian Public Broadcaster (GPB) fizzled out, and after nearly three years of deadlock, the parliament 

elected the missing board members nominated by the opposition, UNM.

Audience measurement of Georgia’s television market is split between ABG Nielsen’s licensee TVMRGE and Kantar Media’s 

licensee Tri Media Intelligence. Conflicting data from the two groups, however, left prospective media advertisers confused. 

Continuous legal battles and accompanying uncertainty over ownership prevented the largest player on the market, Rustavi 2 

TV, from attracting advertising money.

Many of the previous year’s challenges persisted or even worsened in 2016. Political agendas continue to permeate the 

media—a trend that became even more overt last year. Religious and social values buttress journalists’ self-censorship. Ethical 

challenges pervade the mainstream media. News outlets’ editorial independence is undermined because of their suspicious 

contracts with the government, with some outlets’ news saturated with Kremlin propaganda.

On the positive side, the constitutional court ruled that legislation allowing a security agency to have direct, unrestricted 

access to telecom operators is unconstitutional, and international donors’ efforts continue to favorably impact the field of 

journalism and youth media education.

Against the backdrop of all these issues, the overall country score slipped slightly from 2.42 last year to 2.34. The bulk of this 

loss in score is a result of lower scores for Objective 3, Plurality of News, and Objective 4, Business Management. While most 

objective scores remained squarely in the “near sustainability” score range, Business Management’s further fall placed it, 

worryingly, in the middle of the “unsustainable, mixed system” score range.

G
E

O
R

G
IA



iv MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

GEORGIA at a glance

GENERAL
>> Population: 4,928,052 (July 2016 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Tbilisi

>> Ethnic groups (% of population): Georgian 86.8%, Azeri 6.3%, Armenian 
4.5%, other 2.3% (includes Russian, Ossetian, Yazidis, Ukrainian, Kist, 
Greek) (2014 est., CIA World Factbook)

>> Religion (% of population): Orthodox (official) 83.4%, Muslim 10.7%, 
Armenian Apostolic 2.9%, other 1.2% (includes Catholic, Jehovah’s 
Witness, Yazidi, Protestant, Jewish), none 0.5%, unspecified/no answer 
1.2% (2014 est., CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Georgian (official) 87.6%, Azeri 6.2%, 
Armenian 3.9%, Russian 1.2%, other 1% (2014 est., CIA World Factbook)

>> GNI (2015-Atlas): $15.30 million (World Bank Development Indicators, 
2017)

>> GNI per capita (2015-PPP): $9,430 (World Bank Development Indicators, 
2017)

>> Literacy rate: 99.8%; male 99.8%, female 99.7 % (2015 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Giorgi Margvelashvili (since 
October 27, 2013)

MEDIA-SPECIFIC
>> Number of active media outlets: Print: 313 newspapers (National 
Statistics Office of Georgia, 2015); Television: 41 satellite, 54 digital 
terrestrial and 76 cable channels; Radio Stations: 76 (Georgian National 
Communications Commission, 2015)

>> Newspaper circulation statistics: Rezonansi (4,000–5,000 daily), Kviris 
Palitra (55,000 weekly) (individual newspaper claims)

>> Broadcast ratings: Rustavi 2 (4.94%), Imedi (3.89%), Comedy Channel 
(1.09%), Maestro (1.03%), Chanel 1 (0.66%) (TV MR GE, 2015)

>> Annual advertising revenue in the media sector: Television: 
approximately $30 million; Radio: $4.5 million (Georgian National 
Communication Commission, GNCC analytical portal, 2015)

>> News agencies: info 9, Black Sea Press, Iveroni, NovostiGruzia, Sarke, 
Interpressnews, Iprinda, ItarTass, Kavkazpress, Media News, Prime 
Time News, Pirveli, Georgian Business Consulting News, Georgian 
HotNews, GeoNews, Expressnews, World Sport, ambebi.ge, Business 
Press News, Droni.ge, epn.ge, Aianews.ge, Kakheti Information Center, 
Primetimenews.ge, Kvemo Kartli Information Center, Mtkheta-Tianeti 
Information Center, for.ge, Frontnews, civil.ge, agenda.ge, economic.ge 
(www.yellowpages.ge)

>> Internet subscribers: 2.23 million (July 2015 est., CIA World Factbook)

UN
SU

ST
AI

NA
BL

E
AN

TI
-F

RE
E 

PR
ES

S
UN

SU
ST

AI
NA

BL
E

M
IX

ED
 S

YS
TE

M
NE

AR
SU

ST
AI

NA
BI

LIT
Y

SU
ST

AI
NA

BL
E

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

2.
11 2.

26

2.
92

2.
86

2.
82

2.
75

1.
76

2.
20

2.
45 2.
49

2.
34 2.
35

2.
05

2.
41

2.
77

2.
64

2.
61

2.
50

1.
48 1.

61

2.
29

2.
00

1.
83

1.
62

2.
00

2.
27

2.
70

2.
53

2.
48

2.
46

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

 

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017: OVERALL AVERAGE SCORES

 0 Turkmenistan 0.24  0 Uzbekistan 0.82
 0 Azerbaijan 1.02
 0 Russia 1.43

 p Belarus 1.55
 q Bosnia & 
Herzegovina 1.78

 0 Bulgaria 1.86
 q Kazakhstan 1.56
 0 Macedonia 1.57
 0 Serbia 1.78
 q Tajikistan 1.54

 q Albania 2.44
 q Armenia 2.28
 q Croatia 2.30
 0 Georgia 2.34
 0 Kosovo 2.39
 0 Kyrgyzstan 2.15
 0 Moldova 2.37
 q Montenegro 2.04
 0 Romania 2.39
 0 Ukraine 2.12

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00
UNSUSTAINABLE  
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE  
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

CHANGE SINCE 2016
p (increase greater than .10) £ (little or no change) q (decrease greater than .10)

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi



vGEORGIA

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH	

Georgia Objective Score: 2.75

The slight decline of this objective from 2.82 to 2.75 can be 

attributed to the obscure media regulatory framework in the 

pre-election period, the inability of the court and the state to 

ensure the functioning of free media throughout the election 

year, the ownership dispute over Rustavi 2, and turmoil within 

Maestro TV.

Panelists still agree that media legislation in Georgia is one 

of the best in the region and complies with international 

standards. “The standards are high and freedom of speech and 

expression are secured. There is the law on broadcasting, which 

is good enough, and the legal changes implemented in the 

past few years are not intended to limit or control the media’s 

freedom,” Zviad Koridze, an independent media expert, said. 

Natia Kapanadze, the director of Adjara TV and a practicing 

media lawyer with the Georgian Young Lawyers Association 

(GYLA), said that what matters is the implementation of these 

laws, noting that some religious and social norms may hamper 

proper implementation of these laws.

Panel members who represent broadcasters complained 

about the provisions in the election code pertaining to media 

regulation in the pre-election period. Nino Jangirashvili, a 

director of Kavkasia TV, said that despite the general legislation 

securing freedom of expression most of the time, pre-election 

regulations are full of complications. “One article in the election 

code contradicts the other… I have to sit at GNCC and wait for 

explanations since I don’t want to get sanctioned.” Established 

in 2000, GNCC is the regulatory authority of the broadcast 

media and electronic communication field under Georgian law.

The pre-election period saw contentious decisions by GNCC 

in which the commission took “selective and inconsistent” 

approaches against several broadcasters for violating the 

procedures of publishing opinion polls in the run-up to the 

elections.1 According to the Media Development Foundation’s 

(MDF) report, the GNCC imposed fines on several television 

stations, including Rustavi 2 and Tabula, as well as two regional 

broadcasters, Trialeti and Argo. All those outlets were critical of 

the government. Meanwhile, GPB, GDS, and Obiektivi received 

only administrative warnings.

Natia Kuprashvili, executive director of the Georgian Association 

of Regional Television Broadcasters said that the regulations 

about broadcasting the pre-election opinion polls are so obscure 

that many regional channels abstained from broadcasting 

on-the-street interviews just because they feared sanctions amid 

confusing standards. “Some TV companies were so afraid that 

many TV channels stopped their news programs.”

The policy brief prepared under the framework of the Open 

Society Georgia Foundation (OSGF) project called “Monitoring 

Implementation of the EU-Georgia Association Agreement 

by Coalition of Civil Society Organizations” revealed that the 

Georgian government, despite its obligations to strengthen 

the capacity and independence of regulatory authorities, has 

proposed no specific activities to strength the GNCC.

Kuprashvili is concerned about the unequal treatment of 

national regional broadcasters under the current laws. “I think 

the legislation should become more lenient with regional 

broadcasters when it comes to authorship rights, advertising, 

and some other aspects. This matters a lot, especially in the 

pre-election period. Putting strict regulations on small regional 

broadcasters means exerting strong financial pressure on them.”

Secret recordings of private lives and their subsequent release 

is a lingering issue for Georgians. Earlier this year, several 

government and opposition politicians, as well as one journalist, 

Inga Grigolia, were blackmailed with the release of secretly 

recorded videos of their private lives. Calling the event a case of 

“terror,” Grigolia said on live television that she was not afraid 

and would not be silenced. To protest the surveillance, civil 

society restored the campaign “It Affects You Too” after a small 

break.2 Prime Minister Giorgi Kvirikashvili condemned the case as 

a “blow to the state” and “blackmail of the entire society.” He 

vowed that those who released the film would be “punished in 

an exemplary manner,” Civil.ge reported.

1 Practice of Imposing Administrative Sanctions on the Coverage of 
Public Opinion Polls in the Pre-election Period http://mediameter.ge/sites/
default/files/practice_of_imposing_administrative_sanctions_eng.pdf
2 Secret Surveillance in Georgia: 2015 – 2016 https://idfi.ge/ge/regulating-
secret-surveillance-in-georgia

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to information 
is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is equally 
enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



vi MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

Soon after these developments, the constitutional court ruled 

the sections in the law on electronic communication, which 

allow security services to have direct and unrestricted access to 

telecom operators, unconstitutional. The lawsuit was lodged in 

2015 by the public defender’s office.

Earlier in June, the Tbilisi Court of Appeals upheld the judgment 

of the Tbilisi City Court in the case of Rustavi 2 TV, in which 

the court ruled 100 percent of the stake in Rustavi 2 was the 

property of Kibar Khalvashi, a fugitive from ex-president Mikheil 

Saakashvili’s government. Just prior to finalization of the 2017 

MSI, the Supreme Court of Georgia, the country’s highest, 

upheld this decision. Khalvashi alleges Rustavi 2 was forcefully 

taken from him. Panel members say the Rustavi 2 events indicate 

a political struggle, not one of ownership.

Nino Danelia, journalism professor from Ilia State University 

and independent media expert, said that the court ruling in 

the Rustavi 2 case was unfair, and she speculated that political 

interests were behind the process, citing a few reasons for 

suspicion: one judge was trained only in criminal law, not 

administrative law, and refused to recuse herself; another judge, 

who chaired the three-judge panel, was given a permanent seat 

in the court soon after the indictment in the Rustavi 2 case was 

announced.

In the beginning of 2016, Tbilisi-based Maestro TV, known for a 

history of disputes among its owners and journalists, found itself 

involved in a battle between shareholders, resulting in several 

court disputes, the redistribution of shares, and the firing of a 

top manager. The former singer Giorgi Gachechiladze, known 

by his stage name Utsnobi, and a staunch activist against the 

Saakashvili government, gained a controlling stake (55 percent) 

of Maestro TV. Media activists and NGOs expressed concern in a 

statement that the case was politically motivated and felt such 

turmoil in the television company leading up to the election 

was suspicious. “The case of Maestro intensifies the fears of civil 

society that the government wants to establish control over 

the media prior to elections. In the summer of 2015, similar 

events occurred around ownership of the TV company Rustavi 

2. The private dispute there also bore political undertones,” the 

statement reads.3 A couple of years ago, the mass departure 

of journalists from the station and statements by the channel’s 

top management about the need to pursue values other 

than typically Western ones raised concerns among media 

professionals and the public.

Digital switchover continues to be one of Georgia’s most 

successful achievements, despite the technological challenges 

it poses to broadcasters, some panelists say. In 2016, GNCC 

made changes to the Law on Electronic Communications and 

defined the access criteria to multiplexes for broadcasters. These 

amendments stipulate that those broadcasters with high-quality 

3 http://www.transparency.ge/en/post/general-announcement/statement-
ngos-tv-company-maestro

broadcasting or programming geared toward the general public 

will be given priority to access multiplexes.

Another amendment in the law on broadcasting required 

that broadcasting through open satellites be in the Georgian 

language. Until 2016, lenient legislation enabled any person 

of any nationality to broadcast in Georgia. Kuprashvili said this 

would attract foreign citizens whose agenda was to reach out to 

audiences other than Georgian audiences. “There are numerous 

requests from Russia, China, and Middle Eastern countries to 

broadcast through open satellites. The language limitation was 

done for the purpose of security. Only public broadcasters and 

small regional and community broadcasters are exempt from 

this requirement,” Kuprashvili further explained.

Panelists say pressure on journalists is now more subtle. “Beating 

up a journalist in the street is a visible felony; pressuring a 

journalist covertly is a big crime,” Tamar Kintsurashvili, executive 

director of MDF, said, citing cases of secret surveillance, threats 

toward journalists, closing of television programs, and dismissals 

of journalists by some television stations. According to a report 

released by Transparency International, a few months before 

the elections, journalist Nana Lezhava replaced Maia Tabagari 

as the head of the news service at Imedi TV. The executive 

director of Maestro TV dismissed Giorgi Isakadze, host of 

several programs (Business Morning, Business Contact, and 

Analytics), citing the intention to outsource his jobs. Isakadze 

reported that disagreement about salaries was ultimately the 

reason for his dismissal. Contracts for staff members of Business 

Contact and Business Morning were also suspended. In July, the 

programs Business Contact, Business Morning, and Analytics 

were removed from Maestro. Currently, all three programs air 

on TV Pirveli. Transparency International and some NGOs note 

the rights of journalists, stating, “Private companies are free 

to make their own decisions about their staff; however, the 

directorate of the channel and its owners bear the responsibility 

to ensure the editorial independence and professional freedom 

of its journalists. Such actions demonstrate that the owners 

and leadership of the channel do not acknowledge these 

responsibilities.”

Monitoring conducted by MDF on Election Day, October 8, 

and the next day, October 9, revealed three instances in which 

journalists were prevented from carrying out their work. On 

Election Day, the journalists of GDS, Rustavi 2, and Iberia 

were assaulted at the electoral district in Kutaisi, a city in 

western Georgia. According to the source in the report, the 

first deputy governor led a group of aggressors. The attackers 

verbally abused the journalists and damaged cameras. For 

panel members, investigations are difficult to conduct. Gela 

Mtivlishvili, the editor of Kakheti Information Center, said such 

cases are rarely discussed under Article 154 of the Criminal Code, 

which criminalizes acts that prevent journalists from doing their 

jobs. Instead, if investigated, they are primarily addressed by 



viiGEORGIA

other provisions in the Criminal Code about physical assaults or 

the threat of violence in order to circumvent being classified as 

attacks on free speech.

There was a breakthrough in the filling of two vacant board 

seats for the GPB, which has been an ongoing problem since 

2013. The parliament elected two members nominated by the 

opposition party, UNM. Additionally, the director of GPB, Giorgi 

Baratashvili, resigned. Panel members said that his resignation 

coincided with the political cycle of the parliamentary elections. 

On November 21, a member of the board of trustees, Ketevan 

Mskhiladze, announced that Baratashvili resigned because he 

had other “job offers,” but provided no additional details. Most 

panel members were doubtful and speculated that the release 

of pre-election polls from pro-government leaning Maestro TV 

and GDS, which GPB cooperated in conducting, cast doubt on 

his impartiality. The results of the polls diverged considerably 

from the ones released by the Central Election Commission and 

put “the credibility and reputation of the GPB at risk,” according 

to Transparency International.

Nata Dzvelishvili, executive director of Georgian Charter of 

Journalistic Ethics (GCJE), said, “Baratashvili has fought for these 

exit polls, and he was determined to execute them, despite 

the resistance from the civil society organizations. All their 

arguments were unacceptable to him, and he also mentioned 

that he got tired and was planning to leave for quite some time. 

Nevertheless, his decision to resign at the end of the elections 

raises suspicion.” Koridze added, “It seems to me that his 

resignation can be related to certain political dimensions.”

Ia Mamaladze, the publisher of Guria News, said the coverage of 

the 2016 parliamentary elections on GBP was politically charged, 

and media experts also speculated about the government’s 

interference in its editorial independence.

On a positive note, GPB started a structural reorganization at 

the end of 2015, hoping to update various management units 

and transitioning the newsroom into a more multimedia-based 

facility. Also, a study carried out by Transparency International 

found that professional freedom for GPB journalists has been 

gradually improving. According to GPB employees, unlike 

previous years, they have not heard about cases of interference 

in the process of preparing content.

Elections of the director for the Adjara Public Broadcaster, based 

in Batumi, were transparent, panel members noted. Mamuka 

Andguladze, a joint officer from the Council of Europe, said, 

“Elections in Adjara Public Broadcaster are remarkable because 

the person elected as the director is not linked with any political 

party. The chances have increased that the new director and the 

team will make something happen. It is one thing that she has 

potential and another thing when considering to what extent 

she will be allowed to do what she intends to.” Kapanadze 

credited this election to the relentless work of civil society 

members.

In Georgia, neither slander nor libel are criminal offenses; 

if either is proved, a civil award for damages is applied. 

Occasionally, some defamation cases end up in court. In 2016, 

the court ruled in favor of Mamuka Khazaradze, president of 

one of the largest private banks in Georgia, TBC Bank, against 

the Georgian tabloid Asaval Dasavali. The newspaper will 

have to pay GEL 6,000 (approximately $2,500) to the bank for 

continuing to spread defamatory allegations since 2015 despite a 

previous legal intervention.

Public institutions frequently withhold public information under 

the guise of personal data protection and privacy rights, and 

this remained true in 2016. The Georgian Administrative Code 

regulates citizens’ access to public information and obligates a 

public institution to release requested information no later than 

10 days following the request. Mtivlishvili said that sometimes 

state agencies refuse to release public information, claiming 

they lack sufficient human resources to search and process 

large amounts of data, or they cite the protection of privacy. 

Nestan Tsetskhladze, editor of the online newspaper Netgazeti.

ge, recalled that the Ministry of Interior responded to her 

publication’s request, which was lodged in 2013, in 2016. The 

request concerned the salary bonuses of the Ministry of Interior 

staff members. “We submitted a complaint in court against the 

non-release of the public documents, and it took us three years 

to resolve the case. The information released in 2016 is of very 

little value,” Tsetskhladze said. She also mentioned the difficulty 

journalists have with access to court rulings. “The institution, 

which is responsible for ensuring fair decisions on such cases, is 

transgressing itself,” Tsetskhladze added.

In 2016, the Institute for Development of Freedom of 

Information submitted 7,430 information requests to 294 public 

institutions. Of the requests, 73.94 percent were completed—a 

significant fall from last year’s 86 percent. The Ministry of Justice 

was named as the most closed institution in 2016. Dzvelishvili 

believes that one of the major drawbacks in 2016 for this 

indicator has been the stagnation in the enactment of the 

Freedom of Information Act, which was expected to be carried 

out in 2016.

Access to foreign sources of information is free for the Georgian 

media and is not prohibited by any regulation. After sex tapes 

were released online, YouTube was blocked from some of the 

country’s largest Internet service providers—a move that worries 

panelists. “It can turn into a habit,” Koridze warned.

There are no restrictions applied by the government to the 

journalism profession in terms of entering university. “Even 

though prospective students are not restricted in any way to 

choose journalism as a profession, still, it is not among those 



viii MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

fields that are supported and encouraged nationally, like 

sociology or economics,” Nino Zhizhilashvili, a talk show host at 

TV 1, said.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM	

Georgia Objective Score: 2.35

Fairness, balance, and ethics in the Georgian media fall short of 

the panel’s expectations. Panel members said that the overall 

quality of reporting is still poor despite improvements that the 

Georgian media has seen in the past few years. Contributing 

factors include political affiliations of the media outlets, lack of 

credible sources, and low professional standards.

“This was too obvious in the run-up to the elections. The 

anchors of the political talk shows and the journalists were 

unprepared and had difficulty leading and moderating the 

respondents; the journalists struggled with probing and putting 

forth counterarguments when it was expected. Instead, the 

representatives of the political parties were given the freedom 

to say whatever they had on their agendas. Sometimes, the 

pro-Russian and anti-Western politicians were providing 

information about NATO and the EU that was false,” Dzvelishvili 

said, adding that such cases prove that Georgian media is 

not immune from spreading false news if journalists lack 

professional competencies.

The Study and Research on Election Media Coverage for 

2016 Parliamentary Elections in Georgia, carried out by the 

GCJE revealed instances of unbalanced reporting on all 

television channels as well as stories based on a single source. 

According to the report, some stories were broadcast without 

double-checking the sources.

Kintsurashvili said it is easy for some political forces to 

instrumentalize the Georgian media because of the low 

professionalism and insufficient training of journalists. She 

added that sometimes one can find a high-quality product with 

balanced and objective reporting in the regional media outlets.

Georgian media is plagued with sensationalism, plagiarism, and 

hate speech. Political talk shows of TV Pirveli, TV Maestro, and 

Iberia aired programs where political opponents swore at each 

other and used crude language, and in one instance, opponents 

engaged in a violent brawl. In most cases, the journalists 

attempted to defuse the tension but they did not stop 

broadcasting until the last moment. Dzvelishvili claims, “This 

was done on purpose to attract the viewers with the scandalous 

material.” Asavali Dasavali, Alia, Sakartvelos Respublika, 

geoworld.ge, and Obieqtivi TV are among the outlets using hate 

speech and language.

On a positive note, panelists say the GJEC is contributing to 

curbing the ill practices of journalists. In 2016, an underage 

person filed a complaint to the GJEC regarding an article 

titled “Black Georgians” in the magazine Horoscope+. The 

complainant felt the title of the story promoted discrimination 

against black people. In 2016, the Georgian Association of 

Regional Broadcasters (GARB) initiated a shared platform where 

an interested party can post a complaint or share a concern and 

receive open feedback. Rustavi 2 developed a similar platform 

on its website.

In March 2016, a Georgian news outlet reposted a secretly 

recorded sex tape from YouTube that allegedly featured an 

opposition politician. In addition to posting it openly on its 

website, the news outlet also identified the person on the 

tape, causing an outcry from civil society organizations and the 

Georgian media. The news outlet was forced to fire one of its 

editors and to apologize for breaching ethical standards for 

reporting.

There are a handful of online and print publications that provide 

in-depth and highly professional reporting. They include the 

magazine Liberali; newspapers Netgazeti.ge, Batumelebi, Tabula.

ge; and radio service Radio Free Europe/Radio Liberty. Tabula TV 

closed in 2016 because of insufficient funding.

Most panelists agree that Georgian journalists grapple with 

self-censorship. Ivanishvili added that the journalists and editors 

in almost every mainstream media outlet practice self-censorship 

out of fear of offending those in political and religious power. 

Zhizhilashvili said that there is immense censorship and 

self-censorship at Imedi TV and Maestro TV. “I know for sure 

that the journalists were receiving the lists of potential guests 

in the pre-election period. This reminds me of the times in 

2007 when I was working at Mze TV,” she said. According to 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



ixGEORGIA

panelists, Georgian journalists self-censor when reporting on 

religious themes or issues pertaining to the Georgian Orthodox 

Church. Tsetskhladze recalled a case that occurred during the 

elections when the leader of the Georgian Orthodox Church 

voted to stop using the electoral stain used on voters’ hands—a 

security feature that prevents double voting. Tsetskhladze said 

that Netgazeti.ge reported the story and posted a photo. She 

said that TV 1 also released the video and attributed the story to 

Netgazeti.ge. “For me, this is a clear case of self-censorship. The 

television station was afraid to claim authorship of the story and 

pointed at Netgazeti.ge,” she said.

Still, the panelists generally agreed that Georgian media 

report on key events, even if some outlets neglect to cover 

stories, other outlets will be there to report them. Additionally, 

Dzvelishvili and Kintsurashvili said the Internet and social media 

fill in the gap when necessary.

Pay for journalists remains low in Georgia, although the pay 

varies between sectors and regions. Kuprashvili noted that some 

media outlets pay suspiciously high salaries to some journalists, 

raising questions about the intentions of the media outlets. 

Hatia Jinjikhadze, media support program manager with OSGF, 

and Ivanishvili disagreed and said that there cannot be a direct 

correlation between a journalist’s salary and corruption. On 

average, print and online media, which are largely funded by 

donors, pay around $200 to $300 per month for each staffer. 

The salaries are much lower for regional outlets. The salaries for 

national broadcasters range between $500 to $3,000, sometimes 

higher, depending on the position and the years of work 

experience.

Higher salaries for broadcasters leaves smaller media 

with less experienced entry-level journalists. “Because the 

broadcasters pay better salaries, online media risk losing their 

staff,” Mtivlishvili complained. Dzvelishvili added that during 

pre-election times, the pay for some broadcast outlets increased, 

causing an outflow of journalists from smaller to larger media 

organizations and from regional to national media outlets.

Entertainment takes a more or less equal share of airtime for 

private and public broadcasters. Kuprashvili argued that the 

increase of general broadcasters owing to the ease of access 

permitted by the changes in the law on broadcasting will 

similarly increase providers of hard news, with about 60 percent 

of broadcasters airing news.

Most panelists agreed that the digital switchover in 2015 caused 

serious technical challenges for most media, including the large 

and relatively wealthy Rustavi 2. Kuprashvili said that regional 

broadcasters are in deplorable conditions and cannot keep up 

with the technological requirements imposed by the new digital 

order. Jangirashvili argued that technological developments 

have simplified production, transmission, and distribution of the 

media content, thus outweighing the technological challenges 

caused by the digital switchover.

When speaking about the quality of niche reporting and 

programming, the panel said that although some media outlets 

provide in-depth coverage of politics, economics, health, and 

other pressing topics, which is increasing in popularity, there 

are still serious problems. Zhizhilashvili explained, “The media 

outlets are reluctant to spend money on it because there is very 

small interest from the side of the viewers. Also, those media 

outlets are selective when choosing the topics to cover, and 

those topics do not fall under the interest of the journalists.” 

Jangirashvili said that the Internet pressures journalism to 

provide more information in a very limited time. “The audience 

wants to see and read it all instantly; they don’t want to wait 

for a story unless it is something big. The news has become 

more about speed and less about depth or quality.” Ivanishvili 

believes that the web offers a platform where investigative 

reporting can easily be transferred to become more accessible 

for changing audiences. Still, for more than a decade, a small 

studio, Monitor (monitori.ge), has been producing high-quality 

investigative content. TV Kavkasia airs its programs.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS	

Georgia Objective Score: 2.50

Panelists agreed that the Georgian media landscape is pluralistic 

and different types of media offer multiple viewpoints. Some 

panel members observed that the media is also prone to 

polarization when reporting on certain topics such as elections; 

political slant in media and economic hurdles further intensify 

polarization, they added. This polarization is a main reason why 

Objective 3 declined somewhat from 2.61 to 2.50.

Jangirashvili said that the political affiliation of the Georgian 

media channels became more apparent in 2016. “Media outlets 

emerged as real political players,” Jangirashvili claimed. The 

Jangirashvili said that the Internet 
pressures journalism to provide more 
information in a very limited time. 
“The audience wants to see and read 
it all instantly; they don’t want to wait 
for a story unless it is something big. 
The news has become more about 
speed and less about depth or quality.”



x MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

attention the Obiektivi TV gave to the party it is affiliated 

with—the ultra-nationalistic Alliance of Patriots—had a huge 

effect on election outcomes in the October parliamentary 

elections. Obiektivi TV, known for spreading xenophobic, 

homophobic, and anti-Western sentiments, and reportedly 

reliant on Russian funding, helped the party to clear the 

threshold during the elections. Another television company 

linked with the Alliance of Patriots is Iberia, Jangirashvili said. 

Television channels Imedi, Maestro, GDS, and GPB are distinctly 

pro-government, and Rustavi 2 remains linked with the UNM.

In early 2016, Transparency International released a study calling 

funding of regional broadcasters “suspicious.” According to 

the report, in 2015 and 2016, different Georgian municipalities 

signed contracts with a local television station worth almost 

GEL 1 million (approximately $400,000) on the provision of 

services such as the acquisition of airtime and the production of 

programs and news items. These agreements contradict the law 

on broadcasting. “This raises doubts about the independence 

and impartiality of the TV stations,” the report says. Kuprashvili 

said monitoring the activities of regional broadcasters did not 

reveal a breach of law, and the role played by the municipalities 

seems conspicuous because of the decline in other funding 

sources such as advertising or grants.

No laws restrict Georgians’ access to domestic or international 

media. According to the Caucasus Resource Research Center 

(CRRC), 77 percent of the population chooses television as a 

primary source of information on politics and current affairs, 

12 percent choose television as their secondary source. In the 

same report, 23 percent of those interviewed said they receive 

news about politics and current affairs from foreign television 

channels. The most frequently named foreign channels were 

Russian Channel One, RTR, Russia 1, Russia 24, and Euronews 

broadcasts in both English and Russian.

Several panel members said the economic hardships, coupled 

with low Internet coverage in remote parts of Georgia, hinder 

the population’s access to news sources. Nino Narimanishvili an 

editor at Samkhretis Karibche, cautioned that the population in 

the Armenian-speaking Javakheti region has limited access to 

information and especially to the Georgian language channels. 

Kuprashvili further added that because of GNCC policy and 

Georgian legislation, regional outlets fail to meet the needs of 

their target minority populations. About 52 percent of ethnic 

minorities interviewed by the CRRC study reported receiving 

news from foreign channels. “There is no single local multiplex 

in Samtskhe-Javakheti region. We [GARB] tried to address this 

issue in 2016 by synchronizing and translating 6 and 8 o’clock 

news programs,” Kuprashvili added.

The level of Internet penetration in the country is less than 

50 percent, according to the GNCC analytical portal, and 

the availability of fiber-optic Internet is scarce beyond the 

capital and major urban areas. Facebook is the most popular 

social media platform in the country, with approximately two 

million registered users, according to Internet World Stats. The 

countrywide Internet expansion and broadband development 

project, which started in 2015 and is funded by the Bidzina 

Ivanishvili–owned Cartu Foundation, is underway and expected 

to be completed by 2020.

Panelists disagreed about the quality of the GPB programming. 

Some felt GPB’s pre-election coverage was more or less balanced 

and reflected a diversity of viewpoints of the Georgian political 

spectrum. “We could observe a plethora of political viewpoints 

presented on the channel in the run-up to the elections. Many 

different politicians were able to talk and share their agendas 

with the public,” Dzvelishvili said. Still, there was a lack of 

analysis and debates on GPB, Dzvelishvili added. “There were 

only the presentations of the candidates’ agendas.” Most panel 

members named the social and political program InterVIEW on 

GPB, anchored by Salome Asatiani, a journalist at Radio Free 

Europe Prague, as the best television program broadcast in the 

period preceding parliamentary elections.

Channels fail to ensure internal pluralism, which is central to 

public broadcasting. Andguladze said this prevents the channel 

from filling the gaps left from private broadcasters. Kuprashvili 

claimed that GPB’s programming is gradually improving, creating 

several new educational, informational, and musical programs. 

“There are several things they have been struggling with; this 

is about ordering of programs as well as bringing them to the 

audience,” Kuprashvili said.

The GPB became embroiled in a scandal after its first channel 

aired an election campaign advertisement by the Centrist 

political party depicting Russian tanks and the Russian 

president, Vladimir Putin, while promising “Russian pensions” 

and the legalization of Russian military bases in Georgia. 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS  
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., print, 
broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources.



xiGEORGIA

The advertisement caused an outcry among Georgian 

media activists, experts, and civil society organizations, and 

broadcasters subsequently took it off the air. Prime Minister 

Giorgi Kvirikashvili responded to the decision to remove the 

advertisement by releasing a statement: “We all need to 

be particularly vigilant and careful during the pre-election 

period given the increasing wave of propaganda against state 

interests.”

Some panel members said that GBP was compelled by the 

law to air the advertisement, as the election law restricts the 

broadcasters’ ability to monitor the content of political and 

social advertisements. Jangirashvili labeled the advertisement as 

unconstitutional and anti-state, saying there is an exception to 

the election law that allows a broadcaster to prevent the airing 

of advertisements that contain anti-constitutional and anti-state 

propaganda.

The independence of news outlets as well as their efficacy has 

been compromised in recent year, and panelists question their 

ability to remain impartial. Kintsurashvili said news outlets such 

as IPN.ge, PIA.ge, and some others are subsidized by different 

government agencies and sometimes are even contracted by 

political parties.

Zhizhilashvili added that several news outlets are even ready 

to air and promote certain content if they are paid for it, even 

if the content is not newsworthy. She further explained that 

some broadcasters pay news outlets to quote and circulate the 

content they broadcast. Jangirashvili added that this service has 

existed for many years and is efficiently used by some media 

companies who try to “artificially increase their visibility.”

Koridze recalled the case of IPN.ge. After news outlets reposted 

the sex tape from YouTube, several government ministries, such 

as the Ministry of Education, the Ministry of Culture, and the 

Ministry of Defense, as well as the President’s Administration, 

suspended their contracts for three days. These contracts 

procure the reporting services from a news outlet for all 

public service events, activities, and appearances. Ultimately, 

the Ministry of Justice kept IPN.ge’s contract suspended, and 

the news outlet “retaliated” by ignoring developments in the 

Ministry of Justice. IPN.ge justified itself by claiming that it isn’t 

notified about upcoming events at the Ministry of Justice. “The 

problem here is the following: I won’t report about you unless 

you pay me,” Koridze notes.

Some outlets also carry pro-Russian and anti-Western narratives. 

Narimanishvili and Kintsurashvili noted that in 2015 and 2016, 

the government subsidized news outlets such as Newspress, 

Sputnik (owned by the Russian government), Obieqtivi TV and 

Radio, and others.

Most broadcast media produce their own news, although some 

regional media suffering from a shortage of both financial and 

human resources rely on GARB to provide them with coverage 

of national news to complement their own local coverage. 

Mtivlishvili says that 70 percent of the content in the Kakheti 

Information Center, an online media portal, is original coverage, 

while community radios produce 50 to 60 percent original 

material.

The law on broadcasters mandates that media outlets report 

and update information on their owners. Koridze, who was one 

of the authors of this law, noted that when amending the law 

and making the information about ownership mandatory for 

the media outlets, they failed to include financial transparency. 

Koridze explained that the ownership and financial transparency 

of a broadcaster is significant, as it would allow the public to 

learn who the real owners of the company are. “Nowadays, 

the information about the owner has become conventional… 

It is important that the information about all the sources of 

funding are also transparent and that the owners declare their 

company’s assets,” he said.

Kuprashvili summed up the seventh indicator of a broad 

spectrum of social interests in the media by stating that 2016 

saw no significant improvements. “Since we have not seen 

changes in GPB, it means we don’t have any positive changes 

when it comes to reporting on the themes germane to minority 

groups. We don’t see the programs featuring a minority 

community. GARB plans to prepare such content, which will 

be posted on the website Samkhretis Karibche,” she said. 

Narimanishvili said there are hardly any bloggers among the 

minority communities.

Jinjikhadze noted some exceptions, mentioning Radio Marneuli, 

which serves an area populated predominantly by Azerbaijanis. 

Jinjikhadze said that the radio, with its bold coverage of 

different topics, is indicative of the progress achieved with the 

support of various local and international donors.

Narimanishvili, who works in the heavily Armenian Javakheti 

region, noted that her publication successfully cooperates with 

the local community radio station NORI. The radio station 

prepares daily Armenian translations of the content produced by 

Samkhretis Karibche, which is accessed by the local Armenians 

and Armenian-speaking Meskhetian communities. In 2016, Radio 

Samkhretis Karibche began airing news both in Georgian and 

Armenian. Narimanishvili did observe that the only time the 

minority communities appear in news is when something tragic 

occurs. Such an approach, she says, annoys minority communities 

and alienates them.

Panel members said that although news coverage and 

information about the local and national issues is present in 

the Georgian media, international issues are frequently left 

unattended. Ivanishvili said the Georgian media lacks global 

vision. “Georgian media has difficulty seeing and recognizing 

global context, and the impact international events have on our 



xii MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

daily lives. For example, something that happens in Armenia 

is related to us; the same is true about Turkey and Syria and 

Russia,” Ivanishvili said. A couple of years ago, Netgazeti.

ge started a section on the South Caucasus region with daily 

updates of the events from the three Caucasus countries. 

Panelists noted that this is the only source that systematically 

reports on regional events.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT	

Georgia Objective Score: 1.62

The score of Objective 4 dropped moderately from 1.83 to 1.62. 

Panelists regarded financial instability and the consolidation of 

ownership as major challenges of the Georgian media market 

in 2016. A fierce economic crisis, the split of the media market 

between two television audience measurers, and restrictions 

imposed by the law on advertising further deepened instability 

and facilitated the market’s downturn.

According to GNCC data, the television advertising market 

shrank to $19,561,115 (January to September) in 2016—an 

approximately 20 to 30 percent fall compared to the previous 

year.4 “Comparison of 2015 and 2016 shows that Rustavi 2, 

the leader on the market, experienced a decline of 4 percent 

in 2016, and Imedi’s revenues dropped by 1.5 percent,” said 

Kintsurashvili.

In 2016, television media outlets had to operate in the market 

where two television audience measurers (TAMs) were present: 

ABG Nielsen’s licensee TVMRGE and Kantar Media’s licensee 

Tri Media Intelligence. According to Jangirashvili, Rustavi 2, 

Comedy Channel, Marao, TV Pirveli, and Kavkasia stayed with 

TVMRGE, while Imedi TV, Maestro, and GDS contracted with Tri 

Media Intelligence. The two TAMs provided conflicting ratings, 

confusing prospective advertisers and, said panelists, playing a 

significant role in the market’s decline.

The financial stability of the largest player of the Georgian 

media market, Rustavi 2 TV, was also affected by additional 

circumstances in 2016: endless court trials and the uncertainty 

over the channel’s ownership. “Rustavi 2 is a key player in the 

market, and advertisers were uncertain about placing ads 

there… Many cut their budgets. The year was very unstable for 

Rustavi 2; nobody knew what the court decision would be. This 

affected the sales,” said Jangirashvili.

The panelists agreed that available sources of revenue are not 

enough to support all current media. “Media is not profitable 

and [instead] brings political dividends,” said Kintsurashvili. 

“Tabula TV, which was closed at the end of the year, showcases 

how unstable the market is… It was closed because it could 

4 http://bpi.ge/index.php/in-2016-georgias-advertising-market-fell-by-20-
30/?lang=en

not support itself. The market failed to sustain it, and political 

interest was also insufficient to support the channel,” said 

Jangirashvili.

Jangirashvili tried to sort television outlets through their 

financing sources. Commenting on the union of Imedi TV, 

Maestro, and GDS, she noted, “An entire year of sales showed 

that it was not only a financial decision. Political talk shows were 

canceled one after another on Maestro TV, and the relatively 

well-known journalists of the channel, whose dismissals can 

make noise, were invited to Imedi TV, silently and quietly, 

meaning that these two channels are integrated by political 

will and for commercial reasons.” The three television channels 

eventually merged at the end of the year, highlighting the 

overall trend of ownership consolidation in several industries.

Besides the union of Imedi TV, Maestro, and GDS—marked 

as a pro-governmental grouping—Jangirashvili listed the 

channels supported by Georgian political parties or owners: 

Obiektivi TV and Iberia TV. “Obiektivi entirely depends on the 

Alliance of Patriots party’s subsidies, and Iberia TV depends on 

the owner’s support,” said Jangirashvili. There are also media 

outlets financed by, and a part of, Palitra TV and Music Box. The 

revenue source of the newspaper Asavali Dasavali is not known 

at all. “Ninety to 95 percent of its revenues come from unknown 

sources because it has no advertising at all,” Koridze said.

The panelists decried the malpractice of payments for coverage. 

“It is the kind of practice—and the product was coined by IPN.

ge—that is offered to governmental bodies and businesses 

in exchange for money,” said Tsetskhladze. “Let’s say you are 

a political party that paid a GEL 500 subscription fee. When 

your party’s PR people schedule a charity event, the media is 

obliged to cover it because money has been paid,” explained 

Zura Vardiashvili, editor of Liberali Magazine. According to 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional, 
and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests 
of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



xiiiGEORGIA

Mediachecker.ge, 90 percent of IPN’s content is created for 

subscribers, meaning it is promotional material, yet is not clearly 

marked as is required.

As stated in the prior section, television audience measurement 

practices changed for the worse in 2016. A second international 

measurer, Tri Media Intelligence, Kantar Media’s licensee, 

entered the market, thus splitting television outlets into two 

groups. “It is weird. We have excess with two measurers 

of TV audiences but do not have online and print media 

measurements. Both TV audience measurement panels cover the 

same cities and miss many regions. Regional TV outlets are not 

covered at all,” said Kuprashvili.

The panelists said that in the absence of valid research data, 

businesses, especially international ones, find it difficult to 

make advertising decisions. Some of the panelists noted that 

international businesses cut their advertising budgets not only 

because of the currency crisis but also because of the lack of 

trust in audience survey data.

Many panelists felt attempts to survey radio failed. “There 

have been several efforts to measure radio audiences, but now 

very few stations maintain the initiative,” Kuprashvili said. In 

2013, Market Intelligence Caucasus (MIC), a licensee of TNS, 

with the support from USAID [through an IREX-implemented 

project – ed.], launched a radio audience research project. MIC 

foresaw problems with the sustainability of the survey in 2016 as 

market players, radios, and advertisers displayed little interest in 

purchasing survey data and thus providing funding.5

No substantial advances were witnessed in online media 

surveys, according to the panelists. Many websites use Google 

Analytics, which is neither sufficient for effective marketing nor 

trusted by the advertisers to facilitate sales increases. “A lack of 

money is what prevents the online media market from inviting 

international measurers,” Tsetskhladze said.

The print media market also lacks a trustworthy measurer. 

Publications’ circulation data is not easily accessible and is 

difficult to verify. Limited officially verified data is made 

available by some print publications, mostly on an individual 

basis.

Some panelists expressed concern about the possible 

monopolization of the advertising market. “It’s unstable… and 

triggered discussions about the possible joint sales of Rustavi 2 

and its affiliated channels [Comedy TV and Marao] on the one 

hand and Imedi TV and its affiliates [Maestro TV and GDS] on 

the other,” Jangirashvili said. Nika Gvaramia, general director of 

Rustavi 2 neither confirms nor denies the possibility. “Toward 

the end of the year, we could return to the situation we had in 

2008, when there was only one sales house—General Media—

5 http://www.transparency.ge/sites/default/files/post_attachments/
advertising-market-report-2016-eng.pdf

and when small players had no chance to survive,” Jangirashvili 

further noted.

The panelists feel monopolization of the media market will 

eventually affect editorial policy. Kuprashvili said, “I am 

absolutely sure that after a while it will be reflected in editorial 

policy.” “The road we have passed after 2013 circles and drives 

us back to 2012,” Jangirashvili warned, remarking about a 

possible return to the situation when media was controlled by 

the ruling party. As such, panelists regard the financial stability 

of the media market as the biggest concern and challenge. “If 

we look at the current picture, we will see how fragile media 

pluralism, freedom, and diversity are—all those things that make 

us so proud and happy. And all of those things can disappear 

overnight,” said Jangirashvili.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS	

Georgia Objective Score: 2.46

The Trade Union of Mass Media Workers was set up in 2010 

but, failing to meet its purpose, dissolved shortly thereafter. 

A small number of professional associations, together with 

the civil society groups, work to promote the interests of 

individual journalists and media outlets. The list of active media 

organizations has not changed much from the past years and 

includes the Media Advocacy Coalition (established in 2011), 

GYLA, Transparency International, GARB, GCJE, and Media 

Club, and Association of Georgian Regional Media. At the end 

of 2016, the Georgian Trade Unions Confederation established 

the Georgian Media Trade Union, which the founders say will 

focus on safeguarding the interests of those working in media 

organizations.

GARB represents 21 television and radio broadcasters from 

different regions in Georgia. Established in 2005, the association 

plays a crucial role in lobbying for the interests of journalists and 

regional media outlets, in addition to fundraising and producing 

content.

Some panel members have observed a growing solidarity 

among media representatives. “Whether we like our media 

“Rustavi 2 is a key player in the market, 
and advertisers were uncertain about 
placing ads there… Many cut their 
budgets. The year was very unstable 
for Rustavi 2; nobody knew what the 
court decision would be. This affected 
the sales,” said Jangirashvili.



xiv MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

organizations or not, it is obvious that when a journalist has 

a problem, the professionals in our field show unity when 

it is needed,” Kuprashvili said. Kintsurashvili noted that the 

NGO sector helped Rustavi 2 in its recent court saga regarding 

ownership. She also mentioned the role that Transparency 

International played by responding immediately to threats 

against the independent media and free speech, and alerting 

the public to government attempts to interfere and influence 

the media process.

GCJE is among those organizations that helped the Georgian 

media to evolve and improve in quality. As a union of 

journalists, GCJE aims to promote the values of integrity and 

accountability among the Georgian media and to safeguard 

professional and ethical standards for journalism, bridging the 

gap left by the law. Among its core functions are to accept 

and consider complaints of ethical misconduct submitted 

against journalists or media outlets and to strengthen media’s 

self-regulatory capacities. Dzvelishvili said GCJE’s functions and 

activities have broadened and subsequently transformed the 

charter into a multipurpose organization that takes on the 

role of both educator and monitor. “It has become a kind of a 

hybrid organization addressing the needs of the Georgian media 

landscape,” Dzvelishvili added. Since 2010, GCJE has employed 

monitors for both election and thematic monitoring efforts. 

In 2015, GCJE launched Media Checker (mediachecker.ge), a 

portal monitoring media performance. Another GCJE project, 

the Training Center for Liberalism (Libcenter.ge) promotes 

democratic ideas and values among Georgian youth.

Panelists worry that integrity is not enough to help journalists 

and that the current protections offered are insufficient. “It is 

very good that GCJE will spread the news about the violation of 

our rights, and it is also very important that the media coalition 

will vocally support us…but when it comes to real protection, 

there is no one. For years, the Georgian Young Lawyer’s 

Association had a unique mechanism to protect journalists’ 

rights. Now, when we need to prepare a formal complaint or 

a lawsuit, we have to look for a private lawyer, which is very 

expensive,” Tsetskhladze said. She added that there is a shortage 

of media lawyers because many have changed legal specialties, 

and the GYLA, because of funding problems, will only take 

media cases on a limited and exceptional basis.

Many journalists seek help from friends who are attorneys to 

save costs, Kuprashvili said. She recalled that during the October 

2016 elections, there were multiple court cases where GARB 

was constantly in need of legal assistance. “We asked GYLA, 

which had a team working on various legal cases related to 

the elections and also addressed Transparency International, 

because in most cases, we needed to prepare counterclaims or 

to lodge separate lawsuits. We received negative responses and 

nobody accompanied us to court. In the end, I was forced to ask 

Kapanadze to help us prepare and lodge an appeal,” Kuprashvili 

said, adding that she hopes GCJE will be able to take over this 

role in the future.

Kapanadze said there are professionals who would serve as the 

media’s legal support. “This remains a gap for media supporting 

organizations,” Kapanadze said. Jinjikhadze said that the 

donors, who’s funding largely determines the existence of such 

services, should know about the difficulties the Georgian media 

is facing and adjust funding strategies to serve local priorities 

better.

Journalism schools in the capital offer a very different education 

when compared to schools in more remote regions. Regional 

journalism schools grapple with a lack of modern teaching and 

education methods, a lack of technological skills, and poor 

infrastructure. Vardiashvili added that although Liberali offers 

internship positions for students, they are often unprepared for 

the work. “It would take them at least six months and even a 

year to become skilled enough for us to offer them a job,” he 

said.

Journalism schools at the Georgian Institute of Public Affairs 

(GIPA) and Caucasus University stand out among institutions 

producing a small number of highly skilled journalists. “GIPA 

has integrated technology-enhanced learning and changed 

the whole approach to teaching journalism,” Kintsurashvili 

said. Jinjikhadze noted that in 2014–2015, T-Studio, a Georgian 

documentary company, shot educational documentaries with 

funding from OSGF. The documentaries aim to raise awareness 

about ethical journalism and professional standards among 

journalism students and have already been integrated in the 

curricula of several journalism schools.

The Caucasus School of Journalism and Media Management at 

GIPA is currently running a project aimed at teaching multimedia 

skills to the minority communities. Financed by the U.S. Embassy 

in Georgia, it targets the Armenian community in Javakheti 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow journalists 
to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



xvGEORGIA

and the Azerbaijani community in Kvemo Kartli. Ivanishvili said 

trainees will acquire photo, video storytelling, and web skills, 

and they will use these competencies in their working lives.

There are numerous training courses offered to practicing 

journalists, although panelists disagreed about their value. 

Danelia said they are “all the same,” and Vardiashvili explained 

that the same journalists attend all of these trainings. “When 

it comes to me, I always try to send different journalists, but, 

unfortunately, not everyone does that,” Vardiashvili said. 

Dzvelishvili noted that when GCJE prepares trainings, it always 

asks media outlets about specific needs. Tsetskhladze said 

that she refuses to send her journalists to trainings funded by 

government agencies, while Mtivlishvili cautioned against what 

he called “a malpractice” by certain governmental groups and 

private companies that train journalists to report on certain 

topics. These trainings are mostly held in posh hotels outside the 

city and occur several times a year. “How can these journalists be 

critical and objective?” Mtivlishvili asked.

Kintsurashvili said the MDF is conducting research to assess the 

needs of regional media. Once the research is complete, MDF 

will share its findings with donors. “For example, I know that 

not every media outlet needs training in infographic or visual 

skills. We need to know what is actually needed in the market 

and make our trainings relevant,” she said.

Sources of media printing facilities are apolitical, but Mamaladze 

noted that they are both low quality and costly. Additionally, 

media distribution channels have lessened. Vardiashvili 

experiences difficulty trying to distribute Liberali’s hardcopy 

edition because of the high service cost charged by Elva Service. 

Launched in 2000 by Palitra Media Holding, Elva Service 

obtained authorization to distribute print publications from the 

Georgian Post in 2015. The company is the largest of its kind and 

works with at least 1,000 selling points throughout the country. 

In addition to its high price and market domination, Elva Service 

also takes the full weekend off—a problem for publications with 

weekend distributions. Some newspapers, such as Rezonance, 

Koridze said, have since ceased producing Saturday editions.

The panelists agreed that access to media became much more 

politicized in 2016 than in prior years. The government’s role 

in the internetization of the country is pro forma and funded 

solely by the former prime minister Bidzina Ivanishvili. Koridze 

expressed concern about the implications for future freedoms 

and suspects a gloomy future for Internet freedom.

List of Panel Participants

Mamuka Andguladze, project officer, Joint Council of Europe-EU 

Media and Internet Governance Project, Tbilisi

Nino Danelia, journalism professor, Ilia State University; 

independent media expert, Tbilisi

Nata Dzvelishvili, executive director, Ethics Charter of Georgian 

Journalists, Batumi

Nina Ivanishvili, dean, School of Journalism, Georgian Institute 

of Public Affairs, Tbilisi

Nino Jangirashvili, director, TV Kavkasia, Tbilisi

Hatia Jinjikhadze, media support program manager, Open 

Society Georgia Foundation, Tbilisi

Natia Kapanadze, director, Adjara TV, Batumi

Zviad Koridze, independent media expert, Tbilisi

Natia Kuprashvili, director, Georgian Association of Regional 

Television Broadcasters, Tbilisi

Ia Mamaladze, publisher, Guria News, Chokhatauri

Gela Mtivlishvili, director, Kakheti Information Center, Gurjaani

Nino Narimanishvili, editor, Samkhretis Karibche, Akhaltsikhe

Nestan Tsetskhladze, editor, Netgazeti.ge, Tbilisi

Nino Zhizhilashvili, talk show host, TV 1, Tbilisi

Zura Vardiashvili, editor, Liberali, Tbilisi

Tamar Kintsurashvili, executive director, Media Development 

Foundation, Tbilisi

Moderator

Ekaterina Basilaia, Tbilisi State University, Tbilisi

Authors

Ekaterina Basilaia, Tbilisi State University, Tbilisi

Nino Makhviladze, Georgian Institute of Public Affairs, Tbilisi

The panel discussion was convened on December 3, 2016.


