State media are effectively the only media that exist in Turkmenistan,

and they acknowledge none of these dire problems. Instead,

almost as if

trapped in a delusion, the official press glories in a new “Golden Age.”

Aa o
( 8

7 TypKMEHMCTaHa BONpoC

6opa o

B pesynbrate, 12 gexabpa 1995
rona s

(YPCa CTAN OAHMM M3 CAMBIX TNaBHbIX, 6 ;mna
. OT KOTOPOro BO MHOTOM
- ero 6ynyuiee. C camoro Havana craryca "
ceoero o b S ;
TypKkMeHucTaH wabpan wmogens, B B puu OOH npw s
! ¥ W - epuHony 185 pervione
HenTpanuTet”. rocynap RPYRGH
Mo atomy nosopy M| OOH F -0 onaps
- TypkmeHucTana lyp6aHrynet ) caoei
3 BepabiMyxaMenos  fan 4erkoe B D & wose 2015 ropa Ha
: onpepnenexme: «Mbi n36panv Mofiens,  rOBOPWUTCH,  4TO lenepansHan 69-i cecowm Texepanswas Accautnes
3 P it # Accambnes OOH npusercteyer OOH 193-wm  rocynapcTsamy
~ HeiTpanuret’, u Typ! Kk 6bina EQUHOrNAcHo  MOSTOPHO
~ ee (pyHaaMeHTanbHbie NoNoXeHns: aKTUBHOW W NO3NTUBHOM pONyM B F o
. MMpONIO6Ve, HEeBMELLATeNbCTBO B P MUPHBIX, ADY yp
~ Aena aApyrux re B, Y " A co uTOrom paborsi,
wx nTepp) n pervoHaun n Typ: 3a
UeNOCTHOCTY,  Hey4acTve B BCEro Mupa, Bblpaxas npu 3ToM npoweAwMiA NEPHOR.
MeXayHapOAHbIX BOEHHBIX HageXAy Ha TO, 4To crTarye B HacToRwee spema
OpraH13aLuaAx v QOroBopax». NOCTOSHHOrO P Typ! y
TypkMeHUCTaH cran Typ Gyner co
3 [} np Tb Mupav 8 142 rocy wupa. cran
~ CyBEpEeHHYI0, HeTpanbHylo, Ho Npu peruore. Kpome T1oro, leHepansHan “NEHOM 6onee 44 MEXOYHEPOAHLIX
 3TOM aKTUBHYIO W KOHCTPYKTUBHYIO Y - opf i 38
BHELUHIOIO MONNTUKY M NO3TOMY B MUDE  4NeHOB Opr 06 P “
ounc Hauwn - y un yup YD*
Ky Typ atoT  cTaryc yp dy 32 py “B
no 3aKpenneHmnio CcBOEro  yBaXas TaKXe ero H ™, Typ Ha
HENTP: KaK y - CyBEpEHWTET W TEPPUTOPHANbHYIO  OCHOSE paboraioT noconscTea
& KOHCYNBC 3apybexHbX
npasosoro craryca. LENOCTHOCTb. " tea 30 s
B wione 1992 ropa B ropoae Mpesupent _ Typ Y P L
D Pr
_ XenbcuHkn Ha cammwTe [ypGanrynsi  BEPOLMYXAMEASR itk

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




“Turkmenistan is one of the world’s least free countries. Its political system of governance has often been compared to North
Korea. There is no independent media in Turkmenistan and a total absence of media freedom in the country.”

Such is the harsh assessment by one of this year’s panelists—and with good reason. In a meta-analysis conducted of all MSI
scores since surveying began in 2008, Turkmenistan averages a horrific 0.32, at the very barrel-bottom of the Unsustainable/
Anti—Free Press category.

The country’s score for Objective 2—traditionally its strongest area, with an average since 2008 of 0.63 out of 4—is 0.43 this
year. Meanwhile, other objectives have floundered in score ranges that are unimaginably low, ranging from 0.10 to 0.30.

The average score for 2017, 0.24, is lower than the average of the entirety of Turkmenistan’s MSI scores since 2008, 0.32. It is
within this abysmal range that the country, often called Central Asia’s “hermit kingdom,” may be set to remain for a while to
come.

“Hermit dictatorship” may be more accurate. Turkmenistan’s authorities continue to control every level of media, from the
phones in citizens’ pockets to the television sets in every home. Satellite dishes—the population’s main lifeline to outside
information—have been systematically removed not just in Ashgabat but even in faraway Dashoguz. Fear persists about
the extent to which authorities are using sophisticated Western surveillance technology, first reported in 2014 by the
London-based watchdog Privacy International, to monitor the scant few online activities of the still-nascent “Turkmenet”
(Turkmen-language Internet), with brutal attention paid to those of civic activists and journalists.

Adding to the woes, Turkmenistan celebrated its 25th anniversary of independence in 2016 by plunging into economic

crisis. The origins of the situation lie in 2011, when Turkmenistan opened a new pipeline to China and the ruling regime of
President Gurbanguly Berdymukhammedov chose to make natural gas its sole strategic revenue source. Gas prices are less
than half what they were in 2011, with little hope for a rebound. Citizen journalists report mass layoffs, unemployment above
50 percent, and rationing of basic goods. Astonishingly, the regime appears to have responded to the crisis by garnishing
paychecks of the employed to finance prestige construction projects that do nothing for the population.

State media are effectively the only media that exist in Turkmenistan, and they acknowledge none of these dire problems.
Instead, almost as if trapped in a delusion, the official press glories in a new “Golden Age.” Though this gulf between reality
and image still shocks even experienced observers, it has grown numbing for the citizens of Turkmenistan themselves—which
may be exactly what the regime wants.

IREX did not conduct an in-country panel discussion because of Turkmenistan’s repressive environment. This chapter
represents desk research, interviews, and the result of questionnaires filled out by several people familiar with the state of
media in the country.

TURKMENISTAN

NVLSINIINAANL



TU RKM EN |STAN at a glance

GENERAL

> Population: 5,291,317 (July 2016 est., CIA World Factbook)

> Capital City: Ashgabat

> Ethnic groups: Turkmen 85%, Uzbek 5%, Russian 4%, other 6% (2003
est., CIA World Factbook)

> Religions: Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, unknown 2% (CIA World
Factbook)

> Languages: Turkmen (official) 72%, Russian 12%, Uzbek 9%, other 7%
(CIA World Factbook)

> GNI (2015-Atlas): $39.66 billion (World Bank Development Indicators,
2017)

> GNI per capita (2015-PPP): $15,760 (World Bank Development Indicators,
2017)

> Literacy rate: 99.7%; male 99.8%, female 99.6% (2015 est., CIA World
Factbook)

> President or top authority: President Gurbanguly Berdymukhammedov
(since February 14, 2007)

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active media outlets: Exact number unknown but there are
believed to be 7 state-owned television stations; at least 1 state-owned
radio network; as many as 28 national and local newspapers and
magazines, including 2 private print outlets that are considered implicitly
state-controlled; and an undetermined number of Internet-based news
entities, at least one of which is state-controlled (sources: CIA World
Factbook, International Telecommunication Union, NewEurasia Citizen
Medla, SalamTurkmen, World Telecommunication/ICT Development,
World Bank).

> Newspaper circulation statistics: According to anecdotal data, the three
main print publications by circulation may be “Neutralny Turkmenistan”
(Russian-, English-language state-owned daily), “Turkmenistan”
(Turkmen-language state-owned daily) and “Rysgal” (Turkmen-language
irregular owned by the Union of Industrialists and Entrepreneurs).

> Broadcast ratings: N/A

> News agencies: Turkmen Dowlet Habarlary (state-owned)

> Annual advertising revenue in media sector: N/A

> Internet usage: 785,000 (2015 est., CIA World Factbook)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN

SUSTAINABLE

£
F =3
[as) %
< B
Z 5
=
s g
v 35
> Ga
v 3zx
S
2
wa S
34 2 o~ - -
ES s e El B 3 . _ 53 o g 2
EY T 8279 9= = g2 8348 8 22 . .8 ¢ S S =g C
3E S oy S 2 2 S ~ s Bl 2 S s °© S S 5 S ° S s ° ¢
25 - & | Bas H :
LR - | - | - P - ] pHApEEl BHa=BB8 HEEH=
FREE PROFESSIONAL PLURALITY OF BUSINESS SUPPORTING
SPEECH JOURNALISM NEWS SOURCES MANAGEMENT INSTITUTIONS
OBJECTIVES
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017: OVERALL AVERAGE SCORES
Y Albania 2.44
Y Armenia 2.28
A Belarus 1.55 !Croa(ia 2.30
Y Bosnia & . Georgia 2.34
~ Herzegovina 1.78 - Kosovo 2.39
_ Bulgaria 1.86 U Kyrgyzstan 2.15
!Kazakhstan 1.56 _ Moldova 2.37
Macedonia 1.57 !Monlenegro 2.04
]Azerbaijan 1.02 U Serbia 1.78 L Romania 2.39
[ITurkmenistan 0.24 [/ Uzbekistan 0.82 [/ Russia 1.43 ¥ Tajikistan 1.54 [ Ukraine 2.12
0-0.50 0.51-1.00 1.01-1.50 1.51-2.00 2.01-2.50 2.51-3.00 3.01-3.50 3.51-4.00
UNSUSTAINABLE UNSUSTAINABLE NEAR
ANTI-FREE PRESS MIXED SYSTEM SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

CHANGE SINCE 2016

A (increase greater than .10) [ (little or no change)

YV (decrease greater than .10)

Unsustainable, Anti-Free Press

(0-1): Country doe

s not meet or

only minimally meets objectives.
Government and laws actively
hinder free media development,

professionalism is |

ow, and

media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives,
with segments of the legal system and
government opposed to a free media
system. Evident progress in free-press
advocacy, increased professionalism,
and new media businesses may be too
recent to judge sustainability.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

Near Sustainability (2-3): Country
has progressed in meeting

multiple objectives, with legal

norms, professionalism, and the
business environment supportive of
independent media. Advances have
survived changes in government and
have been codified in law and practice.
However, more time may be needed
to ensure that change is enduring and
that increased professionalism and
the media business environment are
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has

media that are considered generally
professional, free, and sustainable, or
to be approaching these objectives.
Systems supporting independent
media have survived multiple
governments, economic fluctuations,
and changes in public opinion or social
conventions.

iv. MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Turkmenistan Objective Score: 0.18

Turkmenistan'’s score for Objective 1, 0.18, may seem a notable,
if still incremental, improvement over 2016's all-time low of
0.10. However, it still reflects the government’s continuous and
total control over—and absolute suppression of—the freedom
of speech. What has changed is continued improvement

in Turkmenistan'’s laws concerning media, although this
improvement has existed solely on paper.

In the estimation of one Turkmenistani journalist, the main
legislation pertaining to freedom of speech, 2014's much-touted
"On Mass Media,” is “moderately acceptable” and in line with
the Organization for Security and Co-operation in Europe
(OSCE)'s rules and regulations. In fact, Turkmenistani officials
assert that this law and subsequent others like it were drafted
with the OCSE’s consultation. Nonetheless, in practice, freedom
of speech is habitually violated, both openly by law enforcement
and security agencies and quietly through untraceable and
unprovable acts of intimidation. “Turkmenistan is not a
rule-of-law-based country, so what the laws say has little effect
on reality,” a Western analyst said.

The extent to which ordinary citizens experience the brunt

of this disjunction is unclear—in no small part because many
citizens remain ignorant of their formal rights and hence may
consider the severe behaviors of Turkmenistan's authorities
normal. Nonetheless, there are troubling signs. For instance,
using a pseudonym to express opinions, even positive ones, on

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE

FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to
other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards,
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to information
is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is equally
enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

websites appears to be as routine for ordinary citizens as for civic
activists and journalists. Meanwhile, in what suggests an active
targeting of a specific demographic, citizen journalists have
provided numerous anecdotes of young practicing Muslim men
being pulled aside or detained by authorities and having their
phones examined, often on no other basis than having discussed
their religious beliefs online. In general, surveillance of society
runs deep. Citizen journalists lament the “village women's
newswire” (obanyn ayallary novosti)—the gossip of housewives,
pensioners, and the unemployed documented and collected by
police and national security into extensive dossiers. There are
also anecdotal reports of people receiving rewards for spying on
their own friends and neighbors on behalf of authorities.

Violations of journalists’ free speech tend to be more blatant.
Journalists have been attacked in supermarkets by strangers or
imprisoned on bizarre charges, including supposedly violating a
new nationwide anti-smoking campaign. The government has
at times tolerated independent reporting so long as domestic
political issues, especially corruption in government, were not
touched upon. This tolerance, already vague and erratic, appears
to have disappeared alongside Turkmenistan'’s natural gas profits
during the past year. For instance, it was possible in 2014 for
Azatlyk Radiosy contributor Soltan Achilova to report on long
lines for bus and train tickets. However, when she attempted to
make a similar report in 2016 about state-operated stores, she
was detained. Later, after being released, she was assaulted by
unknown individuals who then immediately vanished.

Attacks by strangers who promptly escape, never to be
apprehended and prosecuted, is a favorite intimidation tactic
of Turkmenistani authorities. Even worse, journalists’ family
members are just as in danger as the journalists themselves. For
example, Human Rights Watch reported in September that the
brother of Chary Annamuradoy, a journalist living in exile in
Sweden, died four days after he was kidnapped and beaten by
unknown assailants in Turkmenistan. Annamuradov was being
held by authorities in Belarus at the time under an extradition
request from Turkmenistan that was filed in 2000 for what
Human Rights Watch has described as “politically motivated”
fraud charges.

Trumped-up charges and a secret prison system are favorite
tools of the regime. For instance, another Azatlyk Radiosy
contributor, Saparmamed Nepeskuliev, went missing in July 2015
while visiting the Caspian coast. His relatives later tracked him
down to a detention center near Avaza, the lavish government-
constructed resort, where he was being held before receiving

a three-year prison sentence on the charge of possessing
narcotics. Nepeskuliev subsequently disappeared. He resurfaced
briefly in June 2016, when the Netherlands-based Alternative
Turkmenistan News (ATN) interviewed a Kazakh man who
claimed to have shared a jail cell with the journalist.

TURKMENISTAN v




vi

What can still sometimes shock even
hardened observers is the seeming
refusal of state news agencies to
disclose domestic news, even that
of enormous public concern, such as
earthquakes.

No laws in Turkmenistan prohibit the establishment of private,
non-state media, but creating and operating a traditional

media outlet involves prevailing against many bureaucratic

and logistical “stop points” that authorities use to prevent
anything but state media from existing; even the very attempt
to establish and register a private entity could invite suspicion
and intimidation. Consequently, among the estimated 15
percent of the population with Internet access, there has been

a cautious move toward the nontraditional media of online
social networks and publishing platforms. However, even this
can invite repression. One Turkmenistani journalist recounts the
story of a young Twitter user who was prevented from boarding
a plane by airport authorities. The individual was never provided
an explanation but had likely been the victim of one of the
regime’s many secret blacklists.

Turkmenistan’s laws do not deny its citizens the right to access
information from outside the country. Again, though, as a
matter of practice, restriction is extensive. There is an unofficial
ban on the import of newsletters, journals (even scientific
ones), magazines, and newspapers produced abroad: suitcases,
computers, phones, and thumb drives are checked at the
airport, and the cabs, trunks, and cargo areas of cars and trucks
are checked along the country’s highway border crossings.
Those caught importing any such material face punishment.
Meanwhile, the Ministry of Telecommunications maintains an
effective monopoly over all forms of communications through
formal and informal structures, including various state-owned
enterprises and a shadowy 2012 agreement that made the
Russia-based MTS mobile service provider a dominant force on
the Turkmenistani market.

Citizen journalists recount numerous suggestive and frightening
incidents of what appears to be advanced surveillance
technology being deployed against ordinary citizens, civic
activists, and journalists. It is no surprise, then, that the use of
surveillance- and censorship-circumvention programs, such as
Tor, Psiphon, and virtual private networks, is also prohibited,
especially in Internet cafés—which citizens need an official form
of identification to enter. The cash-strapped regime seems to be
sparing no expense in its pursuit of total control: ATN reported
that in 2016, Turkmenistan, anxious about Internet penetration
through mobile platforms, put into orbit a new satellite, the

sole purpose of which is to monitor mobile phone activity in the
country.

State news agencies provide scant information from the outside
world. The rare article by Reuters, the Associated Press, and
Agence France-Presse is cited, but only if it is an extremely
positive report about Turkmenistan, especially its economic
performance. What can still sometimes shock even hardened
observers is the seeming refusal of state news agencies to
disclose domestic news, even that of enormous public concern,
such as earthquakes. On such critical issues as health, education,
public expenditures, budgets, and state procurement, state
news agencies prefer hyperbole over numbers, even fake ones,
often describing a fictitious economic prosperity in grandiose
and inexact terms. Otherwise, airtime and print copy is devoted
to entertainment programming and exhaustive coverage of
Berdymukhammedov’s activities—and the coverage is invariably
hysterically positive and uncritical.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Turkmenistan Objective Score: 0.43

Turkmenistan’s score for Objective 2, 0.43, down from 0.82 eight
years ago, represents a historical low for the country’s MSI, as
this had traditionally been its strongest area. However, it must
be said that this objective has always been somewhat artificially
inflated by good marks for Indicator 7, which measures the
adequacy of facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news. To its credit, the Turkmenistani
government invests in rather cutting-edge news technology. The
problem is, it has done so primarily for reasons of prestige and
not for actual use. Through video and screen captures provided
by citizen journalists, the frequently inconsistent to poor
aesthetic quality of media content—from image resolution to
the typography of newspapers—frequently belies the regime’s
ostensible efforts at technological modernization, at least where
news is concerned.

“Access to Turkmenistani information plays little or no role in
the regular, daily life of Turkmenistanis,” the Western analyst
explained. “The government’s policy is, effectively, to maximally
limit the amount of information Turkmenistanis have about
goings-on inside the country. So, journalism is not considered

a tool of education or progress; it is a means to ensure a pliant
population. And because the goal is minimalist, the resources
made available to journalism are also minimal.”

Investment in media reached a peak in 2011 with the successful
construction of the 211-meter Turkmenistan Tower near
Ashgabat. At the time of the impressive tower’s opening, there
was some confusion surrounding its exact function. Observers
originally believed it was a media production facility. In fact,

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




it is merely an enormous antenna with viewing platforms

and a rotating restaurant for tourists. Despite this, Indicator 7
continues to get the highest score, not just among the indicators
for Objective 2, but among all the indicators of the MSI.
Nevertheless, not even it can resist the gravitational pull of the
other indicators, which, as in previous years, are a veritable black
hole.

The government formally recognizes only its own state media
employees as journalists, and these journalists, in turn, do not
dare question the government in their reporting. The extent
to which Turkmenistan’s state journalists are secretly engaging
in self-censorship or are simply unaware of what professional
journalism truly looks like thus becomes an important question.

Turkmenistani journalists in the West argue that their
counterparts back home are generally aware of objective
journalism and basic professional standards. They point to a
2014 four-day “study visit” to Lithuania specifically for five
state journalists as an example. Conducted by the OSCE, an
official press release said the trip was intended to “facilitate
the exchange of experiences in the area of media development
and expose journalists from Turkmenistan to the work of print
and online media outlets in Lithuania.” More important, say
observers, the fact that state journalists can access external news
about Turkmenistan at all, even if only to twist and pervert

it into propaganda, means they are inevitably exposed to
international-standard reporting.

The ultimate problem, then, may not be that Turkmenistan’s
state journalists are ignorant of their craft. Rather, the far more
crucial issue is that standards are set by high-level officials
according to the wishes and wants, real or perceived, of the
president. Editors avoid topics that government officials might
frown upon, and hence strive to assign only those news stories
that the regime would approve.

Whatever may or may not be happening within the minds of
Turkmenistan’s state journalists, indisputable is the fact that
their journalistic ethics are horrendous, perhaps most bizarrely
where truth in quoting is concerned. For example, one panelist
recalled expressing a passing interest in visiting Turkmenistan
one day, during a brief conversation with the Turkmenistani
president’s press secretary in a third country. Those remarks,
the panelist said, somehow turned into a lengthy quotation of
fulsome praise for the country, printed on the front page of the
state newspaper Neutralny Turkmenistan. In another example,
part of a Western academic’s presentation at a conference in
Ashgabat was aired on state television—dubbed to appear as if
the academic were lavishing praise upon the president.

Oddly, Berdymukhammedov himself has frequently evinced
dissatisfaction with the quality of Turkmenistani state
journalism. For example, in an undated state press release on
the website TurkmenPortal.com, the president is reported as

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL

STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and information
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

extolling the importance of media in “preserving the spiritual
values of the nation, further raising the cultural level of the
country’s citizens and the promotion of modern achievements
of Turkmenistan.” He then complained about state journalists
being “cut off from life,” exhibiting “obvious omissions” and
a “low creative level”; he even criticized newspapers’ habit of
reprinting news verbatim. True to form, this same press release
then explained how the media industry was subsequently
revolutionized after this criticism, such that “today, reporters
face broad prospects for professional growth and creative
self-realization.”

If being a state journalist does not actually provide very good
prospects for creative self-realization, it does seem to offer
stability. Pay levels are said to be sufficient to discourage
corruption, and in a country where the average monthly salary
is believed to be as low as $150, this could be an indicator of
the importance the regime attaches to media. Indeed, in late
2015, one panelist noted that salaries had been increasing by
10 percent since January of that year, and further noted that it
had been at least the fourth consecutive year in which salaries
had grown by that amount. It is unknown whether this practice
continued during 2016, although a well-connected panelist this
year reported not hearing a single complaint of salaries being
delayed or garnished, as has been the case with employees

of many other state institutions. In general, the picture that
emerges is of state journalists regularly receiving decent
standard salaries, and hence not needing to work multiple jobs
to meet their living expenses, unlike, say, their counterparts in
the Kyrgyz Republic. Yet, even here there is a sinister subtext:
The state implicitly controls key aspects of state journalists’
lives—not only their salaries, but also their housing and other
social benefits.

TURKMENISTAN

vii



viii

Despite all the bad news about news in Turkmenistan, there
may be some hope in the highly policed Turkmenet. One
panelist this year strongly advised differentiating between
professionals and non-professionals: “official ‘journalists,’
who are actually government propagandists” and “those
who are sharing news on social media platforms for fun or
for helping each other,” typically ordinary citizens who are
working low-skilled jobs abroad and hence have greater
access to new and different information. The Western analyst
agreed: “Turkmenistan is too small to afford to produce high-
production-quality entertainment, so it generally depends

on imports” of the suppressed variety represented by online
content, including Western films, hip-hop music videos (an
old target of Turkmenistani authorities, who deem the music
form “immoral”), and user-generated news and commentary.
One experiment in independent Turkmen-language news, the
Facebook- and Vkontakte-based SalamTurkmen, has hosted
numerous discussions about infrastructural decay, police
violence, and faulty health care inside Turkmenistan—the kinds
of topics about which state media are deathly mute. These
discussions have all been catalyzed by the reports of citizen
journalists, often photographs taken and texts written by
Turkmenistanis visiting home from work overseas.

Nonetheless, even the remarkable example of SalamTurkmen is
a cautionary tale of the long road ahead for citizen journalism.
The operation was one of a small group of Turkmenistan-
focused news agencies funded by the Open Society Foundations.
During the summer, this group was exposed by hackers who
had broken into the donor’s databases and published copies of
its funding spreadsheets on Twitter and the DCLeaks website.
For many of SalamTurkmen'’s users, who have spent a lifetime
learning to shun foreign-funded news either for reasons of
distrust or fear for their personal safety, this may have taken the
shine off the “non-professional” alternative.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Turkmenistan Objective Score: 0.26

Turkmenistan'’s score for Objective 3 is 0.26, essentially
unchanged compared with recent years. Of all the MSI
objectives, Objective 3 has fluctuated the most since 2008,
bouncing between an “optimistic” scores as high as 0.41 (2008,
2012, and 2013) and “pessimistic” scores hovering around

0.25 (2009, 2010, 2011, 2014 - 2017). One explanation for this
fluctuation is the challenge in determining what information
about their country and the wider world most Turkmenistanis
have access to and of what quality it is.

All media outlets in Turkmenistan continue to present only
one point of view—quite literally. Media content produced by
the Turkmen Dowlet Habarlary (Turkmen State News Agency)

is recycled and repeated with a conveyor belt-like monotony
across multiple platforms. Ever since American journalist Joshua
Kucera’s notorious 2007 blog post revealed to the outside world
that Turkmenistani newspapers across the country literally
publish the same content verbatim, citizen journalists have
continued to document this strange practice. It is not entirely
clear if this is the result of a formal policy, especially considering
the president’s complaints about the practice. Some critics of
the regime cast it as a holdover from the Soviet era, but this is
debatable. According to a 2010 article by NewEurasia Citizen
Media, the country’s media landscape actually may have

been more diverse in 1991 at the moment of independence,

in part because, like the rest of the former Soviet republics,
Turkmenistan had come into its independence fresh off the
heels of the perestroika and glasnost era. Twenty-five years ago,
NeweEurasia reports that there were at least two independent
print publications owned and managed by members of the
Turkmenistani intelligentsia: Dayanch (Support), a Russian- and
Turkmen-language magazine, and the Turkmen Ili (Turkmen
Nation) newspaper. Unfortunately, these publications proved
to be canaries in a coalmine. Muhammetmurat Salamatov, the
publisher of Dayanch, was beaten by unknown assailants and
then charged with using money from criminal activities to fund
the newspaper. Both publications had their copies routinely
confiscated, and their editors were constantly harassed.
Eventually, they quietly faded away.

Today, there are officially two private newspapers, Rysgal
(Welfare) and Zaman Turkmenistan (Times of Turkmenistan).
Of the two, Rysgal is better known, having opened in 2010 on
the instruction of Berdymukhammedov himself. It is officially
owned by the Union of Industrialists and Entrepreneurs, a
pro-government business association that is widely seen as
another tool of the government. Little is yet known about
Zaman Turkmenistan, which appeared on the scene in 2016.
Claiming to be a subscription-based print and online newspaper,
its website is password-protected and closed to the public

both inside and outside of the country. However, the whole
notion of subscriptions in Turkmenistan is perverse, as the
government continues to enforce a genuinely Soviet-era practice
of producing newspapers for specific ministries and industries,
and then requiring their respective employees to purchase

and consume this content. For instance, workers at the state
Prosecutor’s Office and the Interior and Defense ministries are
required to subscribe to Adalat (Justice) and Esger (Military),
while those in the medical profession must subscribe to Saglyk
(Health). If an industry does not offer a magazine subscription
and/or newspapers, its employees are still required to subscribe
to a publication from another industry. In all cases, workers are
required to pay for the subscriptions from their own salaries.

Government media outlets produce their own programs and
news content, but there is little creativity. If the various exploits

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




of the president are not being praised, then the content
concerns the regime’s version of traditional Turkmen culture,
music, dancing, performance art, etc. It remains unclear whether
differences among the Turkmen tribes are acknowledged and
celebrated, a potential area of concern. Berdymukhammedov
belongs to the Teke tribe, which benefited from the Soviets’
strategy of elevating certain tribes over others in the Central
Asian republics, not only to positions of power but also as

the cultural ideal of each nationality. Two other important

but politically marginalized tribes are the Yomud in the west,
in areas close to the Caspian Sea, and the Ersari, who live in
eastern areas adjoining Uzbekistan. According to a 2010 report
by the Institute of War and Peace Reporting, the Teke may be
consolidating their position—and one way to do this would

be to downplay, delegitimize, or even erase intra-Turkmen
differences.

There are some green shoots. Government websites seem to

be slowly developing, even doing such previously unimaginable
things as posting the addresses of their offices in the regions
and in the capital. Turkmen Dowlet Habarlary is occasionally
publishing stories set in neither Ashgabat nor Avaza, but in
other municipalities—although these will usually focus on a
presidential visit or a new prestige project. The audience seems
genuinely interested in news regarding the Ahal-Teke, the
famed Turkmen horse breed, and the prospects of developing
an equestrian industry of some sort. State journalists seem to be
responding to this grassroots interest with increased coverage of
the government'’s attempts to promote the horse breed abroad.
Meanwhile, in the tiny world of the Turkmenet, there is some
creativity allowed for those publishing on the Internet from
within Turkmenistan. A veteran Turkmenistani journalist said
state journalists are sometimes allowed by their editors to blog
as a kind of hobby or exercise. However, they must blog either

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.
PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., print,
broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented
in the media, including minority-language information sources.

According to a 2010 article by
NewEurasia Citizen Media, the
country’s media landscape actually
may have been more diverse in 1991
at the moment of independence,

in part because, like the rest of the
former Soviet republics, Turkmenistan
had come into its independence fresh
off the heels of the perestroika and
glasnost era.

about the official news, or about music, football, cooking, and
other hobbies—essentially, only apolitical topics.

Although last year there were some signs of foreign investment
in the advertising industry (see below), there is no evidence of
any into media, state-owned or otherwise, at least within the
country (i.e., not counting foreign governmental and donor
support for external news agencies like Azatlyk Radiosy or ATN).

Turkmenistan heavily restricts Internet access and blocks content
from numerous websites and online social networks, opposition
websites, general news websites in Russian, websites about
religion (especially Islam), and email services such as Gmail. The
most popular Internet services, such as Facebook, Google, and
YouTube, appear to be blocked, although there are conflicting
anecdotal reports about this. The spread of mobile Internet

has brought some modicum of increased access to the outside
world, especially in those urban areas with relatively decent
telecommunications infrastructure. However, all activity is
monitored, and users must take great care. For example,
observers have noted that periodically opposition news websites
suddenly become accessible, which some suspect is a ploy to
ferret out malcontents within the population.

Previous MSIs have asserted that ordinary citizens know that
the government owns and controls all media outlets and hence
do not know what it really means to have independent media.
This is debatable, especially considering the many young people
going abroad for work, not only to Russia but also to Ukraine
and Turkey, which have a comparatively robust and diverse
media landscape. For those inside the country who find ways to
access the Turkmenet, there is a small universe of high-quality,
Turkmen-language independent news, such as Azatlyk Radiosy,
ATN, Fergana.ru, Khronika Turkmenistana (Chronicles of
Turkmenistan), and SalamTurkmen. Nonetheless, information
habits appear to be rapidly deteriorating. “People today not
only do not read the Turkmen newspapers, but are also losing
the habit to read in general, including reading books, which is a

TURKMENISTAN

ix



clear difference from the Soviet period, when there were many
publications,” the veteran Turkmenistani journalist lamented.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Turkmenistan Objective Score: 0.19

Turkmenistan's score for Objective 4 is 0.19, reflecting the
massively corrosive effects of absolute state control upon
management culture. It is possible that in the years when they
gave relatively higher ratings, panelists were simply being
charitable in light of the stifling and sometimes terrifying
conditions faced by Turkmenistan’s media managers.

Last year, Indicator 3 (the existence of an advertising market)
received the highest score of all indicators in this objective
because of an advertising market that appeared to have been
growing due to increased investments from international
companies and the appearance of a few private advertisements
selling non-state goods and services on some websites. The rest
of the indicators, however, all scored terribly, with indicators 1
(media outlets operate efficiently), 5 (editorial independence),
and 7 (there are attempts to measure and understand
audiences) at the bottom. This year, Indicator 3 again scored
highest—one Turkmenistani journalist claims that the rare
private advertisement has appeared on television. Nearly all
other indicators dangle close to zero.

In general, the lesson drawn from this year’s panel is that the
smidgen of hope for advertising may have been illusory. “The
advertising market is stagnant,” the Western analyst said. There
has been no indication whether promising new practices from
2015, such as the use of “classifieds” and banner advertisements
on websites to generate additional income, have increased. No

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional,
and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with
accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests
of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

information regarding media finances, whether from government
subsidies or other sources, has ever been made public.

With respect to management practices, state media do not
appear to engage in anything recognizable as such, whether
developing business plans, conducting market research, or
elaborating personnel policies. The broadcast media sector
has no ratings system, and in any event, citizen journalists
report that most Turkmenistanis prefer Russian television
programming, if they can access it (typically through satellite
television). Newspapers proudly boast circulation assessments,
but with data calculated from the number of copies printed.
Crucially, personnel choices are highly centralized: the president
appoints and dismisses editors-in-chief, and individuals are
appointed based on their loyalty instead of their skills and
experience. Turkmenistani institutions do not offer classes to
help strengthen research skills—the very type of thing that
observers expect would be prohibited anyway.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Turkmenistan Objective Score: 0.13

Turkmenistan'’s score for Objective 5 is 0.13, a decline from last
year when it scored 0.24. Additionally, it is the only objective
that exhibits a steady statistical pattern throughout all the

MSiIs: rising from 0.26 in 2008 to 0.30 in 2010, where it more or
less remained until spiking to 0.40 in 2013 and then beginning
its decline in 2014, when it abruptly plummeted to 0.19. One
possible explanation for the recent slide is a growing impatience
or exhaustion among panelists regarding the situation for
Objective 5 in Turkmenistan.

Obijective 5 concerns two key, if often-overlooked or
ill-understood, aspects of any media landscape: (1) the extent
to which NGOs, such as advocacy groups, civic organizations,
and trade associations, either help or hinder journalists

and (2) the resources (equipment, paper, printing facilities,
etc.) and distribution channels, such as kiosks, transmitters,
cable, Internet, and mobile, that are available to media
outlets. This objective also covers the enormous role played

by telecommunications infrastructure at all levels, from the
country as a whole down through the newsroom and into the
computers, televisions, and phones of citizens. In Turkmenistan,
every aspect of Objective 5 is distorted by government control.

Civil society simply does not exist in Turkmenistan. The reason,
again, is not because the freedom of assembly—crucial for the
formation of NGOs like trade associations—is illegal. Technically,
Turkmenistan'’s constitution and laws permit the formation of
associations, but the government restricts this right in practice.
The law requires that an NGO's founder be a citizen and that
the organization be registered with the Ministry of Justice and

x MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




the Ministry of Economics and Development. To do so, however,
the would-be NGO must be able to prove it has 500 members.
"This is the real killer for civil society,” one observer said. Once
registered, other hurdles include obeying regulations that
permit the Ministry of Justice to send representatives to events
and meetings held by the NGO, a regulation that also requires
the group’s leaders to notify the government about its planned
activities. An unregistered NGO's activities are punishable by
fines, short-term detentions, and confiscation of property.

Unsurprisingly, authorities reject all attempts to register NGOs,
often using subjective criteria. At best, there are a few pro forma
structures established by the government for various industries,
but apparently none that specifically represents media interests.
There is no need for an association of media owners since the
government is the only owner. As noted in last year’s MSI, two
unions for journalists once operated in Turkmenistan, but it is not
clear they continue to function. One was the Union of Journalists
of Turkmenistan, established in 1958 and re-registered in 1992
with a charter that included “the protection of journalists’
interests against state and public organizations, founders,

and publishers of the media.” The other was the Shamshyrag
Association of Journalists of Turkmenistan, whose last round

of activities—two seminars for journalists, funded by the U.S.
Embassy in Ashgabat, and one public presentation about its
membership’s activities funded by USAID, all of which were held
in Moscow—was recorded in 2001.

Journalism training has existed in the country since 2008,

when it was reintroduced into university curricula after a long
prohibition. In 2014, Berdymukhammedov opened a new
International University of the Humanities and Development in
Ashgabat. Courses are taught in English, and a degree is offered
in journalism. Additionally, both students and established
professionals are officially permitted to pursue journalism
training abroad, but it is unknown how many pursue this clearly
risky option. For instance, since 2010, Deutsche Welle and the
OSCE Academy in Bishkek, the Kyrgyz Republic, have conducted
a 10-week journalism school for the Central Asian republics.
According to a source inside the Academy, there has yet to be
enrolled a student from Turkmenistan.

In terms of administrative resources, the acquisition and
operation of media equipment is tightly controlled, and the
state owns all distribution tools, except for the occasional

kiosk. Sometimes, the sheer power of the regime to put out

its message can be breathtaking, as transmitters reach all of
this immense but empty country’s far-flung inhabited areas (70
percent of Turkmenistan is desert) and kiosks churn out the
echo chamber of official newspapers. Yet, by nearly all accounts,
Turkmenistan’s telecommunications and information distribution
infrastructure is antiquated, crumbling, and concentrated

in a few pockets of development, such as Ashgabat—but,

say observers, this may be exactly what the regime wants.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE

PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow journalists
to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

Although Berdymukhammedov has long extolled the virtues
of technological modernization, and advances such as the
introduction of 3G into the country have been hailed by state
media, every time a mobile signal is abruptly dropped or an
Internet connection is suddenly cut, the regime scores a tiny
victory in its war on independent thought.

Turkmenistanis have long attempted to circumvent both the
tedium of the official press and the lack of decent infrastructure
by using television receive-only satellite dishes, or TVROs,
which beam directly into their living rooms foreign media
content (principally from Russia, but also from Europe and
Iran). Exactly how many TVROs there are in Turkmenistan is
unknown, but observers have used adjectives like “ubiquitous”
and “everywhere.” As this technology poses such an obvious
and direct challenge to the regime’s absolute control over
information, how exactly TVROs are entering the country
remains something in dire need of study by analysts. One thing
is for sure, though: if ever the grassroots of Turkmenistan has
shown any sign of genuine resistance to power, it has been to
protect its access to satellite television. These large, prominent
devices have proved an easy target for government raids—
usually called “beautification drives” by the authorities. There
have been numerous reports by citizen journalists of scuffles
and even organized protests. Perhaps poet and music pioneer
Gil Scott-Heron may one day be proven right in Turkmenistan:
the revolution may not be televised; instead, it may be about
television.

List of Panel Participants

IREX did not conduct an in-country panel discussion because of
Turkmenistan'’s repressive environment. This chapter represents
desk research, interviews, and the result of questionnaires filled
out by several people familiar with the state of media in the
country.

TURKMENISTAN

Xi



