
RUSSIA

2 0 2 4

Vibrant
Barometer
Information



Vibrant Information Barometer

2

R U S S I A

PRINCIPLES

Overall
Score

Information
Quality

Multiple
Channels

Consumption & 
Engagement

Transformative
Action

V
IB

R
A

N
C

Y

2
0

2
1

2
0

2
2

2
0

2
3

2
0

2
4

2
0

2
2

2
0

2
1

2
0

2
3

2
0

2
4

2
0

2
1

2
0

2
3

2
0

2
2

2
0

2
4

2
0

2
2

2
0

2
1

2
0

2
4

2
0

2
3

2
0

2
3

2
0

2
2

2
0

2
1

2
0

2
4

N
o

t
V

ib
ra

n
t

Sl
ig

h
tl

y
V

ib
ra

n
t

So
m

ew
h

at
V

ib
ra

n
t

H
ig

h
ly

V
ib

ra
n

t

40

30

20

10

0

9
1112

1515 14
12

10

17
15

13 12

16 15

11 11
14

12 13
10

Not Vibrant (0-10): Quality information is 
extremely limited in this country. The vast 
majority of it is not editorially independent, 
not based on facts, or it is intended to harm. 
People do not have the rights, means, 
or capacity to access a wide range of 
information; they do not recognize or reject 
misinformation; and they cannot or do not 
make choices on what types of information 
they want to engage with. 

Slightly Vibrant (11-20): Quality 
information is available on a few topics 
or geographies in this country, but not 
all. While some information is editorially 
independent, there is still a significant 
amount of misinformation, malinformation, 
and hate speech in circulation, and it does 
influence public discourse. Most people do 
not recognize or reject misinformation. 

Somewhat Vibrant (21-30): Quality 
information is available in this country 
and most of it is editorially independent, 
based on facts, and not intended to harm. 
Most people have the rights, means, 
and capacity to access a wide range of 
information, although some do not. Most 
people recognize and reject misinformation, 
although some do not. 

Highly Vibrant (31-40): Quality information 
is widely available in this country. People 
have the rights, means, and capacity to 
access a wide range of information; they 
recognize and reject misinformation. 



Vibrant Information Barometer

3

R U S S I A

Russia continued its full-scale invasion in Ukraine, which 
started on February 24, 2022. While the West stepped up 
military support to Ukraine in 2023, at the end of the year 
neither country seemed poised to talk about peace.  In 
June, Yevgeny Prigozhin’s Wagner Group—a private military 
company funded by the Russian state—launched an armed 
rebellion after accusing the Russian brass of betraying 
Wagner forces. Wagner units left Ukraine and subsequently 
seized the city of Rostov-on-Don in southern Russia. After 
a hastily brokered deal ended the rebellion, Russian law-
enforcement agencies dropped all charges against the 
Wagner Group; however, two months later, a Wagner Group 
business plane mysteriously crashed near Moscow, killing 
everyone on board, including Prigozhin. As a result, his 
once powerful pro-government propaganda “Patriot Media 
Group” folded along with its flagship outlet, the RIA FAN, 
and the notorious troll-factory in Saint Petersburg. In 2023, 
the Prigozhin media were first put under EU sanctions and 
then blocked by Roskomnadzor, the Russian government 
agency responsible for media monitoring and censorship.

Russian authorities have battered the last traces of 
freedom of political opinion in Russia—forcibly shutting any 
remaining windows of pluralism in the country. The Russian 
government’s media policy is part and parcel of its overall 
approach to controlling the Russian people. Privately-
owned media that dare to contradict the official line either 
turned away from politics, fled abroad, or folded. In addition 
to the state-run media’s near-unchallenged monopoly, 
the authorities have introduced severe restrictions on 
information sources from abroad and increasingly labeled 
media and civil society organizations (CSOs) as “foreign 
agent media” and/or “undesirable.” The Kremlin’s shutdown 
on social media, which appears to be permanent since 2022, 

was found the most expensive globally in 2023, costing over 
$4 billion and affecting 113 million users.

The Office of the Prosecutor-General continued its 
“undesirable organization” designations in 2023, 
including Novaya Gazeta Europe, operating in exile; 
SIA TV Rain and TVR Studios VV, two subsidiaries of TV 
Rain registered in Latvia and the Netherlands; and the 
Conflict Intelligence Team (CIT), which investigates 
armed conflict through open data research. Accusations 
against these outlets ranged from discrediting the Russian 
army to serving the interests of foreign states. There 
are 32 journalists currently in detention in Russia, while 
many others escaped by going into exile abroad and were 
convicted in absentia.

Russia’s overall country score continues to slip year-to-
year and stands at 10 points for VIBE 2024. The score for 
Principle 1 (Information Quality) dropped from last year’s 
study, mostly due to panelists’ concerns that the norm for 
information available in Russia is less and less based on 
facts. The scores for Principle 2 (Multiple Channels) remains 
at the low mark of 11 points, reflecting panelists’ rejection 
of the idea that the country’s media outlets have any 
independence and their doubts that Russians have rights 
to create, share, and consume information. The score for 
Principle 3 (Information Consumption and Engagement) 
saw a further drop from the previous year, as any evidence 
that citizens have the necessary skills and tools to be media 
literate or opportunities to engage productively with the 
information made available to them is vanishing. The 
same is true for Principle 4 (Transformative Action), as the 
panelists do not believe that available information supports 
good governance and democratic rights in the country.

H
ig

h
ly

 V
ib

ra
n

t
So

m
ew

h
at

 V
ib

ra
n

t
Sl

ig
h

tl
y 

V
ib

ra
n

t
N

o
t 

V
ib

ra
n

t OVERALL 
SCORE

10

https://www.voanews.com/a/russia-s-invasion-of-ukraine-fighting-intensifies-in-2023-war-of-attrition-/7409705.html
https://www.voanews.com/a/russia-s-invasion-of-ukraine-fighting-intensifies-in-2023-war-of-attrition-/7409705.html
https://www.top10vpn.com/research/cost-of-internet-shutdowns/2023/?_gl=1*cwixuq*_up*mq..*_ga*mtm3mdu5mjczms4xnze3mdg1otc2*_ga_4f248z2sq6*mtcxnza4ntk3ns4xljaumtcxnza4ntk3ns4wljauma..*_ga_j4rt6v6vsw*mtcxnza4ntk3ny4xljaumtcxnza4ntk3ny4wljauma
https://fom.coe.int/en/alerte/detail/107639794
mailto:https://fom.coe.int/en/pays/detail/11709572?page=5%23publication


Vibrant Information Barometer

4

R U S S I A

PRINCIPLE 1: 
INFORMATION QUALITY 12

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat 
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

The relatively high score for this principle is the result of panelists 
underlining the technologically advanced state of the Russian media 
infrastructure and overall access to significant public money. Both are 
available for the mainstream media and online resources, but only in 
return for their loyalty and consent to spread propaganda, hate speech, 
and stigmatization. Some panelists, however, hold a high opinion of the 
quality of information provided by the independent online resources 
that operate in exile abroad.

Indicator 1: There is quality information on a variety of topics 
available.

Most panelists provided relatively high scores on the availability of 
quality information, while mentioning a significant difference between 
online and legacy media in Russia. “Traditional mass media (press, 
television, and radio) are strictly restricted in providing their audience 
with information,” said one panelist. “They are publishing a mix of 
manipulated information and propaganda. At the same time, online 
media (websites, mobile apps, YouTube, Telegram, Facebook groups) are 
still able to provide news from abroad (outside of Russia) and also—with 
limits, disclaimers, and risks—from Russia.” 

Another panelist explained the logic behind his scores differently, 
highlighting that accessing quality content about Russia within the 
country is increasingly difficult since the government has blocked most 
global media platforms except for YouTube and Telegram. Additionally, 

Putin’s government has created obstacles in creating news content 
within Russia, as journalists and media outlets are on official lists of 
“foreign agents” and “undesirable organizations.”

The overall body of content includes information covering local, 
national, regional, and international news. However, news 
contextualization is driven by the preferences of government authorities 
or the owners, who are often aligned with the same authorities. As a 
result, as one panelist observed, the production of unethical content 
often results in promotions and extra pay—quite different from the 
“professional ramifications” of creating or spreading information and 
opinions that contradict the official perspective of the government, 
another panelist added.

The panelists noted the country’s high technical and technological 
opportunities, especially in major cities of the European part of Russia. 
“There are a lot of great tools in the Russian media market, great 
infrastructure, but only for content producers that the government likes,” 
observed one panelist. Many others agreed, noting that it is ideological 
and legal obstacles which undermine the quality of the information. 

Journalism schools are abundant in Russia. According to one source, 
there are 290 universities and colleges that currently provide journalism 
education. Many of these schools, particularly in major cities, provide 
quality training in journalism, but only on apolitical topics. Topics that 
are taboo in media coverage—such as media freedom, journalists’ 
investigations into corruption, or unfair elections—are also taboo 
in the classroom, especially as Russian universities enjoy neither 
autonomy from the government nor academic freedom in relation 
to social sciences. Moreover, even once-respected journalism schools 
such as Moscow State University and the Higher School of Economics 
were purged of independent scholars, while the police and authorities 
harassed their dissident journalism students and campus media, such 
as Doxa. 

https://www.ucheba.ru/for-abiturients/vuz/rossiya/journalism
https://www.themoscowtimes.com/2023/07/06/russian-university-graduates-protest-in-support-of-journalist-attacked-in-chechnya-a81760
https://www.politico.eu/article/russia-media-doxa-undesirable-organization-news-journalism/


Vibrant Information Barometer

5

R U S S I A

Putin’s government has created 
obstacles in creating news content 
within Russia, as journalists and 
media outlets are on official lists 
of “foreign agents” and 
“undesirable organizations.”

Indicator 2: The norm for information is that it is based on 
facts. 

The panelists confirmed that since February 2022, the Russian 
government has stepped up its manipulation of information through 
media outlets. “Facts regarding the Russian [government’s] invasion 
of Ukraine are being heavily distorted,” said one panelist. “Media 
outlets are forced to disseminate information only from one source—
the Ministry of Defense of the Russian Federation. No other sources are 
considered legitimate.” 

The panelists again highlighted the case of online media and cited 
examples of “alternative” independent outlets Pskovskaya Gubernia 
online (Pskov), Svobodnye (Saratov), and Vechernie Vedomosti 
(Yekaterinburg), as well as the Network of Urban Portals run by 
Shkulev media holding, noting that these local news outlets “do not 
publish deliberately false information, 
say, from the Ministry of Defense, without 
a second opinion of the events.” These 
media were also noted as brave enough 
to hold local authorities accountable by 
identifying manipulated information and 
false promises disseminated by officials. 
However, as one panelist observed, “The 
authorities in Russia are incapable of 
accepting criticism.”

One panelist lamented the government’s strict internet monitoring, 
noting that media sometimes publish on foreign platforms—some 
of which are still accessible within Russia—to avoid being blocked. 
However, in the view of another panelist, independent online media 
have low capacity “to balance the monopoly of the state propaganda 
and correct false information from the state resources.” As a result, 
the first panelist concluded, there are two different media realities for 
Russian audiences: one concerning those who follow the news through 
traditional media, and another for those who follow online news 
sources.

The panelists underscored the lack of professional standards in the 
mainstream media, evidenced even by broadcasters’ own policy 
documents. While broadcasters such as Channel 1, Rossiya-1, Rossiya-24, 
Rossiya K, 5th Channel, Match-TV, and TVC have not published their 
charters or editorial guidelines, a report by the European Audiovisual 
Observatory emphasizes that the state TV and radio broadcaster RTR 
highlights timeliness and “all-roundedness” but not truthfulness in its 
charter; the private television channel NTV only highlights timely event 
reporting; and the Defense Ministry’s radio and television outlet Zvezda 
does not include professional broadcasting or journalism standards but 
allows gambling. These broadcasters also have not granted right of reply 
or refutation except by court order.  Regarding editorial mechanisms or 
processes to reduce manipulative information, as one panelist noted, 
“Most Russian publications do not have a transparent corrections policy 
and do not always say how exactly an article was changed [online] after 
publication.” 

The fact-checking service most respected 
by the Russian panelists, Provereno.Media, 
was established in 2020 by journalist 
Ilya Ber using Snopes as a model. Ber 
immigrated to Estonia a few months before 
the service was blocked by Roskomnadzor 
on the eve of 2023. Provereno.Media 
remains active on social media and has 

an ongoing project, “Proverka slukha,” with Kommersant-FM radio in 
Moscow, though the project is void of any sensitive topics which would 
alarm the authorities. Like Snopes, Provereno.Media is a member of 
the International Fact-Checking Network and works in compliance with 
its standards to combat manipulative information online. In contrast, 
panelists described the pro-government fact-checking resources as 
“simulative in their nature.” 

https://rm.coe.int/media-reporting-facts-nothing-but-facts/16808e3cda
https://www.snopes.com/
https://www.kommersant.ru/theme/1264
https://ifcncodeofprinciples.poynter.org/know-more/the-commitments-of-the-code-of-principles


Vibrant Information Barometer

6

R U S S I A

Indicator 3: The norm for information is that it is not intended 
to harm. 

“From my perspective, hate speech and malinformation are at the core 
of the work of Russian pro-government media and bloggers, with no 
accountability for this, as long as hate speech aligns with the state’s line,” 
said one of the panelists. Hate speech also stems from a number of non-
state actors such as media and blogs associated with Yevgeny Prigozhin 
and his Patriot media group, until Prigozhin’s death in mid-2023.

Another panelist agreed that hate speech and intolerance are inherent 
elements of official state propaganda and the professional news media 
agenda, but added that challenging governmental policies such as the 
invasion in Ukraine or the accuracy of official information may, in turn, 
be easily prosecuted as extremist speech.

Harmful propaganda does not necessarily relate to the Russian 
government’s aggression in Ukraine. One panelist pointed to antisemitic 
claims on Russian-language social media which echoes rhetoric denying 
the very existence of the Ukrainian nation. 
According to a recent statement from the 
US Department of State, “In an attempt to 
defend its unjustifiable neo-imperial war 
against Ukraine … Russia often deploys 
antisemitism as its rhetoric of choice,” 
noting that Russia’s Federal Security 
Service (FSB) has provided funding and 
direct tasking to push content online 
that has often been featured alongside 
antisemitic content. 

Even when Russian media outlets and platforms manufacture or 
disseminate harmful information by non-government actors, they are 
often discreetly guided by the authorities. As one panelist explained, 
some non-professional content creators spread hate, including so-called 
“war correspondents” through Telegram channels or other social media. 
Another panelist noted the instigative role of the Telegram channel 
“Utro Dagestana” in the case of antisemitic disturbances in Dagestan 

in October 2023, which authorities immediately blamed on Ukrainian 
actors.

As for hate speech created and disseminated by professional content 
producers, one of the panelists highlighted Dmitry Kiselev, an anchor 
at Rossiya-1 state national television channel under European Union 
sanctions since 2014, as “the most significant example.” Media regulators 
of neighboring countries often refer to hate speech in Moscow television 
programs when imposing their sanctions on its distributors. 

Indicator 4: The body of content overall is inclusive and 
diverse. 

The Russian Federation in its internationally recognized borders has 
26 national (ethnic) republics, districts, and regions. In the late 1990s 
and early 2000s, all regional state broadcasters, often having significant 
portions of programming in local languages, were incorporated into 
the state national television channel and “Russified,” with only short 
“ornamental” slots for autonomous local programming. The public 

authorities of several ethnic regions 
then established their own bilingual 
broadcasters, such as Novy Vek (TNV) in the 
Republic of Tatarstan, that were not directly 
subordinate to Moscow; their national-
language programs still claim a large share 
of the local audience. 

Several panelists said that information in 
national minority languages is inadequate. 
There is little media content that helps 

ethnic groups other than Russians to self-identify; everyone must be, first 
and foremost, a Russian. In the view of one panelist, this is a remnant of 
colonial/postcolonial practices in Russia. Migrant workers from Central 
Asia are the most discriminated-against group in Russian society, 
according to one panelist. With a few exceptions—such as TAJINFO, a 
Russian news portal in Tajik—they have no access to information in their 
languages on events in Russia.

With the full-scale invasion of 
Ukraine came a full-fledged 
increase in financial support from 
the national budget for 
state-sponsored propaganda, with 
resources tripling since the start of 
the war. 

https://www.dw.com/en/prigozhins-troll-factories-in-russia-whats-next/a-66194462
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/17480485231220141
https://www.state.gov/more-than-a-century-of-antisemitism-how-successive-occupants-of-the-kremlin-have-used-antisemitism/
https://www.bbc.com/russian/features-67276169
https://www.coe.int/t/dg4/cultureheritage/mars/source/resources/references/04%20-%20CM%20CoE%20IRIS%20Regulation%20of%20minority%20Languages%202004.pdf
https://www.coe.int/t/dg4/cultureheritage/mars/source/resources/references/04%20-%20CM%20CoE%20IRIS%20Regulation%20of%20minority%20Languages%202004.pdf


Vibrant Information Barometer

7

R U S S I A

Regarding information diversity and inclusiveness, the panelists made 
a crucial distinction between the traditional media controlled by the 
Kremlin and independent media, most of which have relocated abroad. 
Among the former, they singled out business media outlets Kommersant, 
RBK, Vedomosti, Russian Forbes and Business FM, where diversity is still 
maintained, but noted that within the overall media landscape they do 
not constitute a significant element.

As for gender diversity, “It may seem that women are historically more 
represented in Russian journalism, compared to some other countries, 
but that does not mean that their voices are equally heard in the 
newsroom and respected outside of it,” observed one panelist. “Since 
Russia has de facto criminalized the LGBTQ+ community [through the 
‘anti-gay propaganda law’], this group does not have a voice within 
the country at all.” This discriminatory trend culminated in November 
2023, when Russia’s Supreme Court ruled that the “international LGBT 
movement” is an “extremist organization,” thus criminalizing all forms 
of LGBTQ+ rights activism in the country. Another panelist noted that the 
LGBTQ+ community is largely excluded from the media, with the state 
claiming to be protecting “traditional values.” 

Indicator 5: Content production is sufficiently resourced.

With the full-scale invasion of Ukraine came a full-fledged increase 
in financial support from the national budget for state-sponsored 
propaganda, with resources tripling since the start of the war. In 
2023, the amount of state subsidies to Kremlin media reached RUB 
122.1 billion ($1.3 billion). In 2024, these “investments” will be kept at 
about the same level, with some funding slashed for the public service 
broadcaster OTR, but almost doubled for the Defense Ministry’s Zvezda 
TV. The subsidies are distributed non-transparently, without any 
explanation to the public of particular needs. Moreover, even Russia 
Today (RT) and Sputnik, cut off in 2022 from most of their Western 
audiences, still enjoy full budgetary funding as if nothing happened. In 
return, observed one panelist, “The Russian government requires them 
to spread messages that are convenient to the government.” 

In addition to taxpayer money, mainstream broadcasters tap the 
growing Russian advertising market, which expanded significantly 
in 2023 compared to previous years despite the departure of all 
major international brands in goods and services. Compared to 2021, 
advertising revenues grew by 40 percent for online media, 34 percent 
for radio, and two percent for television broadcasters in 2023. Only print 
advertising saw a drop (by 60 percent), probably because many Russian 
editions of international glossy magazines have since folded. Panelists 
noted that global brand commercials were simply replaced by Turkish 
and Chinese ones, as well as by local ads.

In the shadow of the state-run ecosystem, private media outlets try to 
scratch out an existence by looking into niche topics, possible staff and 
budget cuts, and alternative revenues. Local outlets are in particularly 
dire straits, one panelist pointed out, as they face a shortage of financial 
and other resources. Among exiled media outlets, one panelist noted 
that only a handful, such as Meduza, enjoy relative stability, with the 
majority unsure that they can survive long term.

Salaries are often inadequate for quality journalists. “When I think 
of professional content producers, I predominantly think of [bona 
fide] journalists, not propagandists,” said one panelist who works as 
a journalist. “Professional journalists are certainly not sufficiently 
compensated, especially if they report on public affairs, and not on 
entertainment.” 

Indeed, rank-and-file journalists depend on outside funding to secure 
a livable wage. As of January 2024, the average gross annual salary 
of a journalist in Russia was a mere RUB 510,000 ($5,600), while key 
propagandists make much more. Pre-war, in 2020, annual wages paid by 
the state-controlled media to the top dozen media actors ranged from 
RUB 4.6 to 100 million ($60,000 to $1.3 million) each, figures which have 
increased significantly since the start of the full-scale war in Ukraine.

Furthermore, advertisement placement is politicized, as the state 
controls that market as well. One panelist who earlier worked for The 
New Times—a once-popular, independent news weekly in Moscow—
recalled that most businesses were afraid to provide advertising for fear 

https://www.hrw.org/news/2023/11/30/russia-supreme-court-bans-lgbt-movement-extremist
https://www.moscowtimes.ru/2022/04/12/milliardi-na-propagandu-rashodi-byudzheta-na-gossmi-podskochili-vtroe-na-fone-voini-a19511
https://www.rbc.ru/technology_and_media/03/10/2023/65118bbd9a794722d26c791c
https://adindex.ru/news/ad_budjet/2023/12/6/317739.phtml
https://gorodrabot.ru/salary?p=%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82
https://theins.ru/politika/235089
https://www.proekt.media/en/guide-en/russian-media-after-war-en/


Vibrant Information Barometer

8

R U S S I A

of retribution from the state. Today, the process is being formalized, as 
Russian media that are increasingly blacklisted as “foreign agents” or 
“undesirable organizations” by the state cannot even dream of revenue 
from advertising, donations, or subscriptions from within the country. 
In the words of one panelist, “It is unsafe for their Russian subscribers 
and advertisers to provide funds to them, given the implications of their 
‘foreign agent’ status.”

PRINCIPLE 2: 
MULTIPLE CHANNELS: HOW INFORMATION 
FLOWS 11

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

The panelists generally agreed that there are no legal guarantees for 
freedom of expression and information and that media in Russia are 
not independent. Access to information channels scored the highest 
thanks to the media’s technological progress and methods, such as 
using a virtual private network (VPN), to access alternative sources of 
information, especially professional Russian-language media operating 
from abroad. 

Indicator 6: People have rights to create, share, and consume 
information. 

The current media statute of the Russian Federation, adopted in 1991, 
prohibited censorship, ensured essential rights for the journalists 
and editors, and promoted the fulfilment of everyone’s right to 
establish media independent from the state. Over time, however, due 
to amendments and additions made to the law, it has been turned 
into an instrument to suppress free speech. The best illustration of 
this transformation is one of its key provisions, Article 4, detailing 
instances when a news outlet “abuses” freedom of the media, including 

infractions such as hate speech and incitement to terrorism. In such 
cases, the outlet will first receive a “warning” from the state watchdog 
Roskomnadzor, then eventually be shut down, according to other 
provisions in the statute. From 1991 to 1995, this article was 62 words 
long; by the beginning of 2024, it had increased tenfold, expanding to 
627 words. 

Over time, the state has become the sole arbiter of how national 
and world historical events are to be interpreted, specifically those 
that serve as a source for the mandate and legitimacy of the current 
nationalist and populist elite. The recent overbroad legal prohibitions 
on “discrediting” the military (and its commander-in-chief, Putin) and 
the public authorities, even in value judgments, and on information 
found “unreliable” and “dangerous to the public” erected barriers to 
independent political information1 and led to the arrest of some 7,000 
people for alleged “discreditation” of the military through August 2023. 
In 2022, the government adopted an amendment allowing the closure of 
a media outlet in such cases without a court decision. “Since February 
2022, the Russian government has adopted laws that practically kill the 
freedom of speech and expression,” commented one panelist. 

A reliable indicator of the public’s deprivation of the rights to freely 
create, share, and consume information is perhaps the exodus (since 
the start of the full-scale war) of some 1,500-1,800  journalists and 
media outlets from Russia and its jurisdiction abroad, mostly to Berlin, 
Tbilisi, Riga, and Amsterdam according to recent report from the JX 
Fund. Russian media in self-exile include at least 93 projects, ranging 
from early-stage startups and media focused on ethnic minorities 
to large publishers serving a general online public, and these 
media reach a total readership of six to nine percent of the adult 
population in Russia. Nevertheless, the financial situation of most 
media is precarious and dependent on donor financing. Moreover, media 
continue to struggle with a myriad of operational issues that have a 
significant impact on the accessibility of their audiences—from securing 

1	  Andrei Richter, “The Legal Death of Media Freedom in Russia,” in Global Perspectives on Press 
Regulation, vol. 1 eds. Paul Wragg and András Koltay (Europe: Bloomsbury Publishing, 2023), 
181. 

https://rm.coe.int/iris-extra-2020en-foreign-agents-in-russian-media-law/1680a0cd08
https://news.un.org/en/story/2023/08/1140147
https://news.un.org/en/story/2023/08/1140147
https://jx-fund.org/pressreleases/sustaining-independence-the-current-state-of-exiled-media-from-russia/
https://ooni.org/post/2023-russia-a-year-after-the-conflict/


Vibrant Information Barometer

9

R U S S I A

a permanent home for the media company and its employees to dealing 
with the effects of blocking by Roskomnadzor.

Those who refused or failed to leave face purges within Russia. 
“Journalists are persecuted, intimidated, threatened, and imprisoned, 
with sentences as severe as the 22-year term given to journalist 
Ivan Safronov,” observed one panelist. Safronov is just one of the 29 
journalists and other media actors who are 
behind bars in today’s Russia. The world 
was also shocked by the violent physical 
attack against journalist Yelena Milashina 
in July 2023. 

“At this point,” concluded a panelist, “I am 
under the impression that many aspects 
of press freedom mentioned in this survey 
appear to exist only in theory, on paper, 
or in the form of entities pretending to be 
something they are not.”

Indicator 7: People have adequate access to channels of 
information. 

Russia has reached an advanced level of internet penetration and 
access to other modern technologies. Telecommunications and internet 
infrastructure extends to all geographic areas, both urban and rural. 
Still, authorities have increasingly restricted the flow of information 
since the full-scale invasion of Ukraine in 2022. “Sovereign internet” 
laws allow the state to block access to alternative, foreign-based 
sources of information—a ban that extends to global social networks 
and messengers such as Facebook, Instagram, X (formerly Twitter), and 
LinkedIn. In 2023 alone, according to official government information, 
Roskomnadzor blocked or removed online access to 670,000 websites, 
webpages, and information materials, including 73,000 stories deemed 
to be “discrediting” the Russian military and 19,300 cases related to 
“LGBTQ+ propaganda.” Today, extra-judicial blocking is routine in 
relation to online political information. 

Another problem, panelists noted, is the departure of global content 
services such as Netflix, Spotify, and Zoom from the Russian market 
and the inability to pay for services from within the country, further 
limiting access to information. The panelists agreed that the Russian 
public increasingly uses VPN services; however, these services are also 
being blocked. Russians predominantly gain access to independent 
information through Telegram and YouTube. One reason for leniency 

on these platforms is that the Russian 
propaganda machine uses them in parallel 
to spread manipulative information. 

Access to Russian-language media 
that relocated to Europe has become 
technically challenging. Furthermore, it 
may be unsafe as even sharing links to 
news articles may pose a personal risk. It 
is much easier to turn on television than to 
surf the internet using a VPN. In the words 
of one panelist, this creates a situation 

of “digital degradation and inequalities” for those who cannot or do 
not use a VPN or pay for foreign services. Another panelist added that 
these “information-poor” communities include residents of Chechnya, 
hospitals for people with mental health challenges, and retirement 
homes. 

Panelists mostly agreed that Russians do not have adequate access to 
channels of information.

While there are rare opportunities for access to professional Russian-
language media operating in exile, internet governance and regulation 
of the digital space does not provide open and equal access to users and 
content producers in Russia.

International institutions, including the UN Special Rapporteur on 
human rights in Russia and hundreds of media organizations throughout 
the world, view this process with concern. The overall verdict is that the 
“Russian people are being denied access to the truth.” 

Russians predominantly gain 
access to independent information 
through Telegram and YouTube. 
One reason for leniency on these 
platforms is that the Russian 
propaganda machine uses them in 
parallel to spread manipulative 
information.   

https://rsf.org/en/country/russia
https://rsf.org/en/country/russia
https://www.ohchr.org/en/press-releases/2023/07/russia-un-experts-dismayed-violent-attack-against-journalist-yelena
https://www.ohchr.org/en/press-releases/2023/07/russia-un-experts-dismayed-violent-attack-against-journalist-yelena
https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Dashboards/Pages/Digital-Development.aspx
https://rm.coe.int/iris-extra-2020en-foreign-agents-in-russian-media-law/1680a0cd08
https://rm.coe.int/iris-extra-2020en-foreign-agents-in-russian-media-law/1680a0cd08
https://tass.ru/obschestvo/19823131
https://www.ohchr.org/en/documents/country-reports/ahrc5454-situation-human-rights-russian-federation-report-special
https://europeanjournalists.org/blog/2022/04/10/perugia-declaration-for-ukraine-the-targeting-torturing-and-killing-of-journalists-must-be-stopped/


Vibrant Information Barometer

10

R U S S I A

Indicator 8: There are appropriate channels for government 
information.

Formally speaking, the panelists agreed that all governmental structures 
have press offices or at least public relations representatives responsible 
for the distribution of official news. The main problem, they said, 
concerns the quality of this information, which is very often biased, 
untrustworthy, and incomplete.

As to the proactive individual right to request and obtain information, 
it has not become a norm or a standard, despite the 2009 law on 
access to information. “FOIA is not a thing here,” said one panelist. A 
sharp increase in the secrecy of once-public data accompanied the 
start of the government’s full-scale invasion Ukraine. Some databases 
that previously served as helpful tools to investigative journalists have 
become unavailable. According to The Bell, an independent online 
media outlet in Russia, the country has 
entered a “data blackout,” including 
restrictions on access to official economic 
statistics which limit understanding of the 
Russian economy. 

These measures, taken together with 
restrictions on independent channels 
of information, seal the state’s monopoly on information. As inter-
governmental monitors of freedom of expression and freedom of 
the media noted, this has happened “in blatant violation of Russia’s 
international obligations.” 

Indicator 9: There are diverse channels for information flow.

State-run and state-controlled companies are the strongest national and 
regional broadcasters, social networks, news aggregators, information 
portals, telecoms, search engines, and press publishers in the country. 
The president single-handedly picks “must-carry” channels for Russians 
on all platforms. He or the prime minister appoints and dismisses CEOs 
of the national broadcasters. In addition, as one panelist explained, 
the government fully controls spectrum allocation and only grants 

frequencies to private broadcasters who are loyal to the state. “These 
processes take place in a non-transparent way, without any explanation 
to the public or even the parliament.” 

The same panelist noted that media ownership is not transparent, with 
other panelists agreeing that no laws regulate domestic ownership 
concentration in media and media-related industries. Since 2016, foreign 
media have been barred from establishing an outlet in Russia, act in an 
editorial capacity, or engage in broadcasting. They may not own shares 
or stock in media entities that exceed 20 percent of the charter capital, 
control or direct media outlets and broadcasters, nor determine their 
policies and decisions. These restrictions extend to all media based 
in Russia, including online outlets. According to one panelist, when 
adopted, these rules helped to redistribute media property in favor of 
owners from Putin’s inner circle of friends. 

Panelists’ opinions on the existence of 
a public broadcaster were split. Some 
panelists, including a media researcher on 
this issue, affirmed that the public service 
media (PSM) concept is not applicable 
to Russia. As one of them explained, 
“Whatever calls itself a Russian PSM has 
no specific regulation with safeguards for 

financial and editorial independence, nor any specific requirements and 
obligations setting out accountability to the public.” 

Others, including a former journalist with the company Public Television 
of Russia (OTR), acknowledged its mere “nominal” existence and noted 
that OTR provides some educational content. Nevertheless, they also 
highlighted the failure of the company to comply with the general 
standards of a PSM in regard to its public remit, governance, and 
method of financing. On paper, the Charter of OTR even mentions the 
promotion of freedom of the media, as well as truthfulness, timeliness, 
and “all-roundedness” as aims of its editorial policy of informing Russian 
audiences on events in the country and abroad. However, according to 
the panelists, in practice these aims remain distant. 

State-run media fully coordinate 
their editorial policy with public 
officials, who may interfere at any 
stage to push information useful 
for the state. 

https://en.thebell.io/data-blackout/
http://www.osce.org/representative-on-freedom-of-media/517107
http://www.osce.org/representative-on-freedom-of-media/517107
https://otr-online.ru/files/o-telekompanii/ustav.pdf


Vibrant Information Barometer

11

R U S S I A

In Russia, a media outlet needs a special registration at Roskomnadzor 
to launch. This process has never been easy (leading to complaints 
adjudicated in the European Court of Human Rights), but it has recently 
become politicized for those the authorities deem disloyal. In this regard, 
one panelist referred to the case of Pskovskaya Gubernia Online, which 
failed to obtain registration.

Indicator 10: Information channels are independent.

“Media ownership greatly influences editorial independence in Russia… 
Often, private media ownership is used to conceal affiliations with the 
government,” observed one panelist. State-run media fully coordinate 
their editorial policy with public officials, who may interfere at any stage 
to push information useful for the state. Their reporters have better 
access to government sources of information, but as another panelist 
noted, this largely serves state interests and does not result in reliable 
information.  

Another panelist described the situation in the Urals, his native region. 
In the last few years, once-independent, unbiased media have closed 
down or became part of state-owned monopolies. He cited examples 
of Channel 4, the first non-state media outlet in the region’s capital, 
Yekaterinburg, and the television company ATN; the authorities have 
transformed both into partisan outlets, along with the Urals’ edition of 
Novaya Gazeta, which has folded.

The government agency Roskomnadzor is officially responsible for 
monitoring media and internet communication and for overseeing 
the licensing process, but in practice is also charged with censorship, 
explained one panelist. Since its establishment in 2008, the powers, staff, 
and influence of Roskomnadzor (the Federal Service for Supervision 
of Communications, Information Technology and Mass Media), have 
increased manifold. It has become an ultra-watchdog in the field, 
although formally still operating under the authority of the Ministry of 
Digital Development, Communications, and Mass Media. The Federal 
Competition Commission (FKK)—the affiliated licensing board also 
under the Ministry’s authority—consists of nine members, all of whom, 
including the chair, are appointed by order of the minister. While in 

its early years the FKK’s composition pointed to at least some level of 
independence, with the inclusion of several known media critics and arts 
figures among its members (though always a minority), today all nine 
represent government offices and pro-government parties, unions, and 
institutions. 

The panelists mostly responded that commercial advertisers generally 
refrain from influencing editorial policy, although they also avoid 
contracts with politically “controversial” media outlets. One offered 
a different view, noting, “When I worked in Russia for companies that 
were much more independent than others, I still observed a few cases 
when owners and advertising departments intervened themselves in the 
editorial decision-making process.”

In conclusion, as exiled columnist Maksim Trudolyubov writes, “The state 
has become the all-powerful chief editor of public speech.” 

PRINCIPLE 3: 
INFORMATION CONSUMPTION AND 
ENGAGEMENT 10

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

The panelists doubted the overall level of media literacy in Russia 
and possibilities for the public to proactively engage with available 
information, giving low scores to these indicators. They also questioned 
whether the concept of community media is applicable to Russia, 
although many shared respect for local independent outlets, which may 
or may not be called community media. The panelists did recognize the 
existence of professional digital security and media market research, 
although only to a degree.

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-82453
https://www.severreal.org/a/sud-v-pskove-vnov-otkazal-zhurnalistu-v-registratsii-smi/31734247.html
https://meduza.io/feature/2021/06/21/ne-anneksiya-a-prisoedinenie-ne-politik-a-ekstremist


Vibrant Information Barometer

12

R U S S I A

Indicator 11: People can safely use the internet due to privacy 
protections and security tools.

Media watchdog Roskomnadzor oversees compliance with the federal 
law on personal data (2006) and protection of private data, including on 
the internet. It has established a web portal on the subject with a hotline 
mechanism and a register of all entities that are compliant with the Code 
of Practice on personal data protection (the register reportedly was last 
updated in 2021). The portal claims there are almost one million entities 
dealing with personal data in Russia.

The problem of personal data leaks is becoming particularly acute, 
as the number of leaks has significantly increased. In response 
to major legal changes on personal data protection, in 2023, the 
parliament introduced strict cross-border data transfer rules, as well as 
requirements for compliance with procedures in the case of data breach. 
The Kremlin is particularly concerned 
that these leaks may lead to intensive 
investigations of corruption in Russia by 
international investigation consortia such 
as the Organized Crime and Corruption 
Reporting Project.

According to the panelists, personal data 
is never protected from the state agencies, 
especially law enforcement (including 
the FSB), which have unlimited access 
to telephone calls, messengers and emails, financial, medical, and 
other information. The FSB reportedly abuses this access to suppress 
political activists and independent media with the tacit support of 
platforms controlled by Russia, such as email on Yandex or messaging 
on VKontakte.

Information on how to protect oneself, through practical tools and 
trainings, is accessible within Russia. Still, as one panelist explained, 
“It is not widely promoted, and many users simply do not consider it 
necessary to take precautions.” This is a dilemma described by digital 
hygiene experts when users choose simplicity and convenience over 

security. They would rather avoid leaving a doubtful digital trace on 
websites such as those linked to the political opposition or “foreign 
agents” than use complicated or alternative software to protect 
themselves from government eyes. A key CSO that actively promotes 
digital security is Roskomsvoboda, which the authorities have 
designated as a “foreign agent.” 

Indicator 12: People have the necessary skills and tools to be 
media literate. 

According to data from the Russian independent sociological research 
organization Levada Center, the Russian public’s trust in media and 
broadcasting is the highest it has been in over two decades, reaching 43 
percent in 2023. However, panelists expressed their opinions that trust 
is in fact low, which can be explained by further tightening of access to 

alternative online sources (such as media 
in exile), the state-imposed monopoly on 
information through traditional media, 
and the decline of media literacy levels, all 
taking place in the context of a demand for 
news in these critical times for Russia.

While fact-checking services for Russian 
news in Russian are limited for content 
providers inside the country, the latter 
are still allowed to use foreign services 

whenever they need evidence-based and contextualized information 
from abroad on controversial issues. Unfortunately, foreign language 
knowledge in Russia is not as widespread as in other European countries. 

“As for independent [Russian] media organizations now predominantly 
operating from Europe, they generally seem to be doing a decent job,” 
said one panelist. “Their news coverage is typically factual. Occasionally, 
they debunk manipulated information and war propaganda as well, but 
those activities are not consistent.” According to an expert discussion 
held by the Eastern European Network for Citizenship Education 
(EENCE), there are also some media literacy trainings organized abroad 
for Russian participants. 

Personal data is never protected 
from the state agencies, especially 
law enforcement (including the 
FSB), which have unlimited access 
to telephone calls, messengers 
and emails, financial, medical, and 
other information.

https://www.paulhastings.com/insights/practice-area-articles/russia
https://www.levada.ru/2023/10/12/institutsionalnoe-doverie-sentyabr-2023/
https://eence.eu/how-citizenship-education-in-russia-changed-after-the-outbreak-of-the-war-in-ukraine/


Vibrant Information Barometer

13

R U S S I A

However, opportunities for media literacy training within Russia are 
limited. “The state does not see media literacy or digital literacy as a 
priority,” explained a panelist with experience organizing media literacy 
programs in Russia. “Wherever such classes exist, they are elective. Such 
courses for the general public are in decline.” 

There is a lack of evidence that most of the population can discern 
professional news from propaganda and manipulated information. 
Although there are some modules supported by government programs, 
they mostly focus on technical skills and overlook critical thinking and 
media literacy. 

Indicator 13: People engage productively with the information 
that is available to them. 

The Russian Constitution, adopted in 1993, states that everyone has 
“human rights and freedoms” and explicitly protects “freedom of 
expression” and “media freedom.” The remnants of these freedoms 
disappeared with the start of the full-scale invasion in Ukraine, which led 
to the arrest and prosecution of numerous journalists for making anti-
war statements and posts on social media. 

Although lawyers defending them continue to operate in the country, 
representing their interests in appeals of inclusion on the list of “foreign 
agents” or challenging accusations of high treason has become an 
impossible task. “The legal and state 
system itself offers absolutely no protection 
for journalism,” said one panelist, a media 
lawyer. 

Another panelist noted the bias of the 
judiciary towards the government, as 
it was under the Soviet Union.  In 2023, 
Russian human rights defenders made 23 futile attempts to persuade 
the Constitutional Court to end the government’s attacks against dissent 
and free expression. In a stunning denial of Russia’s full-scale invasion 
of Ukraine, the court held that anti-war expressions “could undermine 
the determination and effectiveness” of the Russian armed forces 

and “provide assistance” to opposing forces, “thereby obstructing the 
maintenance of international peace and security.” 

Individuals are generally unaware of the possibility to report the 
manipulation of information or hate speech to media self-regulation 
bodies. Moreover, mainstream media habitually refuse to engage in 
mechanisms for filing external complaints or self-regulation. Although 
the national body, the Public Collegium for Press Complaints, addresses 
complaints in a fair and balanced way, the total number of cases it 
reviewed fell from 14 in 2021 to just one in 2023, while its activity 
has been totally deprived of any financial support from within and 
outside the country. The panelists therefore agreed that professional 
ramifications for producing content that does not meet criteria of 
accountability are minimal. 

This bleak picture was confirmed in 2023 by the Alliance of Independent 
Press Councils of Europe, which said, “The media landscape in Russian 
is not compatible with press freedom and a system of independent self-
regulation cannot operate under the current circumstances.” The Alliance 
of Independent Press Councils of Europe then expelled Russia’s Public 
Collegium for Press Complaints from its ranks. 

Statistics on how often citizens report independent media to the state 
agencies and call for their prosecution are not unavailable. Still, in 
this regard, a panelist observed, “Complaints are often fabricated and 

utilized as a tool to report opposition or 
disloyalty.” 

While panelists agreed that there is 
currently no general practice or platforms 
for independent public debate such as 
town halls, academic discussions on 
government or policies, or call-in shows, 
there are some local exceptions such 

as an offline mini-festival, “Press-Sledovanie,” held in December 2023 
in Yekaterinburg. It included public debates on media freedom and 
fundraising for the local news outlet Vecherniye Vedomosti to pay fines 
under the law on discrediting the army.

Media and information producers 
may cater to their audiences’ 
entertainment needs but cannot 
engage on politically sensitive 
content.

https://www.jurist.org/commentary/2023/08/marcus-kardon-weber-russia-freedom-of-expression/
https://rm.coe.int/media-reporting-facts-nothing-but-facts/16808e3cda
https://presscouncil.ru/praktika/zhaloby-kollegii/resheniya-kollegii-po-zhalobam-na-pressu
https://www.presscouncils.eu/aipce-motion-on-membership-status-of-russian-press-collegium/
https://pro-politika.timepad.ru/event/2696182/
https://pro-politika.timepad.ru/event/2696182/


Vibrant Information Barometer

14

R U S S I A

Indicator 14: Media and information producers engage with 
their audience’s needs.

Overall, the panelists agreed that market research has become scarce 
and less efficient since February 2022. For example, research on 
Russians’ use of social networks has become problematic as, due to 
their blocking by Roskomnadzor, Russian audiences of Facebook and 
Instagram do not exist among official statistics. Using forbidden social 
networks through a VPN is not counted and distorts the statistics. 

For Kremlin-run media, audience research is, in the words of one 
panelist, a “second tier” priority, as the revenues from advertising 
trail behind financing from public sources. These media depend 
on how well they follow political instructions and not so much on 
commercial interests. Also, the independence and accuracy of audience 
measurement organizations, recently purged of foreign participation, are 
questionable.

The panelists confirmed that media actors take audience preferences 
into account if they produce entertainment content. The existing 
feedback methods and mechanisms are pre-moderated with restrictions 
on comments that are critical of the government. In the opinion of 
one of the panelists, “Media and information producers may cater to 
their audiences’ entertainment needs but cannot engage on politically 
sensitive content.”

Indicator 15: Community media provides information relevant 
for community engagement. 

Almost half of the panelists said that community media as traditionally 
defined do not exist in Russia. Others approached the indicator in a 
broader sense, stating that they view various local online resources and 
even newspapers as community media, even though they do not follow 
the conventional community media model as outlined by VIBE. Those 
media, in their view, typically do not register with Roskomnadzor and 
are therefore less controlled by the state. “Community online media 
are more free than regional or federal ones and publish less political 
information and propaganda,” said one panelist. “In general, the former 

are much more relevant to public needs and interests.”

Another panelist highlighted the example of Bumaga, an independent 
outlet covering news in Saint Petersburg, as community media in this 
sense.  Indeed, this online media, although blocked in Russia since the 
spring of 2022, developed a number of ways to engage with and even 
shape the local community as its loyal audience. 

PRINCIPLE 4: 
TRANSFORMATIVE ACTION 9

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Principle 4 scored the lowest among all the principles. Still, the 
indicators on information sharing across ideological lines and civil 
society using quality information to improve communities scored 
relatively high, mostly thanks to discussion of the few remaining bona 
fide CSOs and independent media outlets. However, given the scores 
of the previous principles, it is not surprising that panelists rejected the 
idea that the possibility to use information available in Russia for good 
governance or the protection of democratic rights exists. 

Indicator 16: Information producers and distribution channels 
enable or encourage information sharing across ideological 
lines. 

Despite the overall dominance of state-run propaganda and purges of 
independent media actors in the past two years, it is still possible to 
find balanced non-governmental media content and media resources, 
which one panelist defined as “not oppositional, often metaphorical 
on political issues, but still trying to observe the principles of neutrality 
in coverage, context and fact basis.” Apparently, this is true for some 



Vibrant Information Barometer

15

R U S S I A

businesses and regional media, as well as in niche publications (such as 
for theatergoers and legal experts). However, even sharing information 
on topics such as ecology, for example, may become ideologically 
controversial and politically dangerous for content disseminators. 

Not only news on the ongoing war and protests in Russia but also 
coverage of international issues—especially the relationship between 
Russia and the US and European countries—seems to be strictly 
partisan, leaving no chance for information consumers to understand 
the nuances of many events. “The public is being permanently misled by 
fake connotations,” commented one panelist. 

Crossing the line makes the situation 
“dangerous for the honest speaker,” said 
a panelist, as critical opinions are silenced 
and almost no independent experts are 
allowed to speak in the legacy media. 
Sharing controversial political opinions or 
questioning Kremlin policies, for example 
on social networks, often leads to criminal prosecution and arrests. 
According to one panelist who is a media researcher, the state has a 
virtual monopoly on public debate. 

Typical fare on popular Russian television talk shows, shared a panelist, 
is a debate “not on whether Russia should stop the aggression [in 
Ukraine], but on how to conduct it is a more effective way; not if it should 
fight with the West, but on whether Russian missiles should target 
London or Washington.” Infotainment often takes the place of pressing 
issues in the media, concluded another panelist, often diminishing their 
significance. 

One panelist noted, with others mostly agreeing, that there is a demand 
for independent, large-scale public discussions despite the lack of any 
within Russia, although there are some online debates with Russian 
participants abroad.  As an example, she referred to the debates “What 
is to be done?” on the independent TV Rain channel (now in exile in 
Amsterdam) on the 2024 presidential elections, which garnered nearly 
1.8 million views and 14,000 comments on its YouTube channel alone. 

Panelists also confirmed that Russia-based platforms for public debate 
are neither diverse, nor inclusive.

Indicator 17: Individuals use quality information to inform 
their actions.

“Overall, it is not always that easy to draw a line between people 
whose opinions are shaped by facts and those whose opinions are 
shaped by rumors, disinformation, misinformation, or propaganda,” 
admitted a panelist. Still, data from the Public Opinion Foundation 

(FOM) reveals that in 2023, as many as 55 
percent of Russians still relied on news and 
information from television, 42 percent 
from online news websites, 28 percent 
from social media, messengers, blogs and 
news forums, eight percent from radio, 
and only seven percent from print sources. 
Concerning the quality of information 

on Russian television, individuals do not generally seem to use quality 
information on political or social issues, while their views, including 
on the war against Ukraine, are shaped primarily by manipulated 
information.

According to one panelist, manipulated information is also what 
individuals face when they seek information on social issues, 
environmental problems, and other topics. “Health issues are 
covered poorly and in a biased way, as the government is suppressing 
information about certain diseases,” he said, citing the example of HIV 
patients as one of the most marginalized and vulnerable groups in Russia. 

This is part of a more general approach of simply forbidding certain key 
topics for the media in Russia. According to one panelist, these topics 
include criticism of Putin, the ruling party, and military aggression, while 
another added to the list criticism of the state’s COVID-19 response, the 
Russian armed forces, and commentary on LGBTQ+-related topics. 

As to whether quality information influences election outcomes, the 
situation is even more grim. “When the playing field is so uneven that 

Panelists agreed that government 
spokespeople are responsible for 
propaganda, hide information 
from the public, and repeat “lies 
on the record.” 

https://www.youtube.com/watch?v=sIiY94KCrSs
https://fom.ru/SMI-i-internet/14902


Vibrant Information Barometer

16

R U S S I A

independent candidates do not have a chance to enter it, we are far 
beyond the point when we can discuss if information is the factor to 
influence the outcomes,” explained one panelist. 

A related issue is that following the full-scale invasion in Ukraine, 
most global and international news media, even though they are 
in foreign languages, have been blocked for the Russian audiences 
by Roskomnadzor. In addition, fearing oppression from the Kremlin 
such as the arrest of Evan Gershkovich, a reporter for The Wall Street 
Journal detained since March 2023, most of the bureaus of foreign 
correspondents have folded or moved to the neighboring countries.

Indicator 18: Civil society uses quality information to improve 
communities. 

The civil society situation in Russia has significantly deteriorated from 
the vibrancy the sector enjoyed in the 1990s. Today, the panelists 
distinguish between the marginalized group of NGOs and government-
organized NGOs (GONGOs, or pseudo-NGOs supported by the 
governmental authorities). The former 
often play a critically important role 
in providing people with relevant and 
objective information but are limited in 
number and fully excluded by state officials 
from participating in decision-making. Only 
a minority of civil society organizations, 
such as genuine human rights defenders, 
use quality information to improve their 
communities, according to one panelist. 
These remaining organizations face 
pressure from the authorities and are ignored by the mainstream 
media, labeled as “foreign agents,” and forced out of the country by the 
authorities, explained another panelist, citing a recent report and article 
from The Moscow Times (also in exile) as evidence. 

Two panelists pointed to the Russian Union of Journalists (RUJ), 
a professional organization for media workers, as an example of a 
GONGO, which neither rely on nor share quality information with the 

public. On its webpage and in publications, RUJ parrots information 
from Roskomnadzor, threatens independent journalists, and funnels 
jingoistic materials. RUJ branches in the editorial offices do the same, 
with one panelist from the Urals noting that they protect the rights of the 
administration rather than journalists.  The few attempts to go against 
the grain, in St. Petersburg and in Karelia, were fiercely opposed by 
Moscow, which labeled two leaders of the Karelian branch as “foreign 
agents.” One of the panelists raised a legitimate hypothesis that GONGOs 
are as guilty of disseminating manipulated information to the public as 
pro-Kremlin media.

Indicator 19: Government uses quality information to make 
public policy decisions.

Panelists agreed that government spokespeople are responsible for 
propaganda, hide information from the public, and repeat “lies on 
the record,” naming Maria Zakharova of the Foreign Ministry and Igor 
Konashenkov of the Defense Ministry as brazen examples. The press 
accreditation system allows government offices to pick correspondents 

that only they—and not the media pools 
or clubs—find appropriate. As a result, 
many panelists reported, press conferences 
are staged and no longer even imply the 
presence of independent journalists with 
serious questions. 

Another panelist observed that the 
Russian government established the 
current pattern of information abuse, 
using “misinformation almost constantly, 

following the example of President Putin who lies every time he speaks 
in press conferences.” In this regard, another panelist pointed to the 
Telegram channel of Dmitry Medvedev, deputy chair of the Security 
Council of Russia, as a blatant example of governmental incitement to 
hatred.

Manipulated information dominates political discourse and debate. 
“The government is presumed to inform people correctly, and if media 

Evidence of corruption can only 
be found in informal internet 
sources, as the mainstream 
publications or broadcasters avoid 
discussing these issues if their 
sources come from “unauthorized” 
CSOs. 

https://www.wsj.com/news/evan-gershkovich
https://icds.ee/en/is-there-life-in-the-desert-russian-civil-society-after-the-full-scale-invasion-of-ukraine/
https://www.themoscowtimes.com/2023/06/03/branded-foreign-agents-russian-ngos-still-work-to-achieve-change-a81362
https://ruj.ru/
https://spbsj.ru/novosti-soiuza/zaiavlieniie-chlienov-pravl
https://lenizdat.ru/articles/1162767/


Vibrant Information Barometer

17

R U S S I A

professionals and media outlets and general audiences disseminate 
alternative information, they may easily be persecuted,” said one 
panelist.  The panelists seemed to agree that most media outlets stick 
to this rule and offer only one point of view, although this goes against 
journalistic standards. 

Another panelist observed that decision-making is hidden from the 
public. The panelists seemed to agree that public actors never refer to 
information from civil society when explaining their decisions, although 
they like to pretend that they rely on public demand, despite weak 
evidence to indicate such demand exists. “The quality of rationalization 
of governmental decisions is very weak,” admitted one panelist. 

Indicator 20: Information supports good governance and 
democratic rights.

This indicator scored the lowest in the study, as the panelists found 
almost no mechanisms to hold government and public officials 
accountable. One panelist explained that overall, information in Russia 
is politically and economically biased and of low quality. Evidence 
of corruption can only be found in informal internet sources, as the 
mainstream publications or broadcasters avoid discussing these issues 
if their sources come from “unauthorized” CSOs. 

According to the panelists, the government itself is one of the critical 
violators of the human rights of Russians, especially civil and political 
rights and freedoms. There are minor exceptions such as journalist Eva 
Merkacheva, a member of Russia’s Presidential Council for Human Rights 
who actively monitors the rights of detainees; one panelist argued that 
she indeed exposes certain rights violations which could lead to minor 
rectifications of the detention conditions in the country. 

Even the existence of quality information on corruption cannot prevent 
or lower its incidence or severity in the country. “Corruption is part 
and parcel of the current rulers, and it facilitates the very existence 
of the regime,” explained one panelist. Transparency International’s 
corruption perception report confirms this, ranking Russia 141st out of 
180 countries in its 2023 study. Another panelist recalled the 2023 legal 

changes which now permit members of parliament to publish their tax 
returns anonymously.

Moreover, since 2022, the authorities have intensified suppression of the 
few individuals who bravely report on large-scale corruption cases, such 
as those providing and disseminating information of the Anti-Corruption 
Foundation (FBK). According to Roskomsvoboda, the Office of the 
Prosecutor-General and Roskomnadzor block access to the investigative 
reports and insist that global social media still available to Russians 
remove relevant posts. These materials concern the expanding practice 
of civil liberty violations and the illegal wealth amassed by Vladimir Putin 
and his inner and outer circles. Naturally, they never receive an adequate 
follow-up from the Russian authorities. 

Due to laws restricting NGO activity and contacts with US-based NGOs, 
the panelists in the Russia study will remain anonymous. This chapter was 
written after a series of 15 structured interviews with professionals and 
experts in the media and information field. 

Copyright © 2024 by IREX

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute 
VIBE in whole or in part, provided that: (a) the materials are used with the 
acknowledgment “The Vibrant Information Barometer (VIBE) is a product of IREX 
with funding from USAID.”; (b) VIBE is used solely for personal, noncommercial, or 
informational use; and (c) no modifications of VIBE are made.

This study is made possible by the support of the American People through 
the United States Agency for International Development (USAID). The opinions 
expressed herein are those of the panelists and other project researchers and do 
not necessarily reflect the views of USAID, the United States Government, or IREX.

https://meduza.io/en/news/2023/11/19/member-of-russian-human-rights-council-says-staying-in-penal-colony-life-threatening-for-anti-war-protester-sasha-skochilenko
https://meduza.io/en/news/2023/11/19/member-of-russian-human-rights-council-says-staying-in-penal-colony-life-threatening-for-anti-war-protester-sasha-skochilenko
https://www.transparency.org/en/cpi/2023/index/rus
https://novayagazeta.eu/articles/2023/02/06/putin-signs-law-on-senators-tax-returns-being-published-in-depersonalised-form-en-news
https://novayagazeta.eu/articles/2023/02/06/putin-signs-law-on-senators-tax-returns-being-published-in-depersonalised-form-en-news
https://ooni.org/post/2023-russia-a-year-after-the-conflict/

